Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Posten Berit

Du är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Jag tar inte ens med mig mina barn på allsvensk fotboll i Sverige. varför? Jo för att det finns risker med det. Det förekommer våld där och jag vill inte dels att mina barn skall uppleva det, dels för att det finns risker.

Kan du se några risker med att ta barn med sig till demonstrationer där nästan 30 människor dött och nästan 1000 skadade?

Om du inte inser det, då förstår jag övrig argumentation från dig mycket bättre.

Jag skulle gissa att du inte tar med dina barn på fotboll för att du sitter på klacksidan, intar en hel del alkohol och förmodligen beter dig som en gula demonstrant i Bangkok.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Du missade den viktigaste aspekten på den här konflikten

Hur gör man som ordningsmakt när de demonstrerade använder våld mot ens egna styrkor eller oskyldiga för att "driva igenom" sina åsikter ?

Skulle gärna att du redovisar din syn på hur man bör uppträda i den nu faktiska situationen i Bangkok som ordningsmakt med ansvar att upprätthålla lag och ordning ?

Hej

Du hade två frågor och mitt svar på den första är att om demonstranterna är fredliga och håller sig lugna så bör man låta

dom fortsätta, och detta även i det fallet där dom är dom som blir angripna och dom förvarar sin rätt att demonstrera.

Men om dom demonstrerande är våldsamma och oprovocerat attackerar omgivningen då har jag förståelse för om samhället inte

tolererar detta och slår tillbaka.

Svaret på din andra fråga är att inte attackera demonstranterna utan att låta dom sitta kvar, så länge dom är kvar på sin

plats och inte själva utför oprovocerade våldshandlingar mot omgivningen.

Och samtidigt lägga all kraft på att lösa konflikten varaktigt genom förhandlingar och kompromisser.

Man kunde avdramatisera det hela lite genom att mot att militären backar lite och få demonstranterna att släppa igenom dom

boeende och helt enkelt försöka minska spänningarna mellan grupperna genom lite samtal och utbyte med varandra.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du hade två frågor och mitt svar på den första är att om demonstranterna är fredliga och håller sig lugna så bör man låta

dom fortsätta, och detta även i det fallet där dom är dom som blir angripna och dom förvarar sin rätt att demonstrera.

Men om dom demonstrerande är våldsamma och oprovocerat attackerar omgivningen då har jag förståelse för om samhället inte

tolererar detta och slår tillbaka.

Svaret på din andra fråga är att inte attackera demonstranterna utan att låta dom sitta kvar, så länge dom är kvar på sin

plats och inte själva utför oprovocerade våldshandlingar mot omgivningen.

Och samtidigt lägga all kraft på att lösa konflikten varaktigt genom förhandlingar och kompromisser.

Man kunde avdramatisera det hela lite genom att mot att militären backar lite och få demonstranterna att släppa igenom dom

boeende och helt enkelt försöka minska spänningarna mellan grupperna genom lite samtal och utbyte med varandra.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Men det dom demonstrerande gör, även då dom inte utför våldshandlingar mot militär eller polis är ju dels olagligt, dels drabbar det massor av oskyldiga arbetare som inte kan jobba, inte får någon lön, massor av människor drabbas av förseningar i kommunikationen varje dag etc etc etc etc etc

Så hur skall man som ansvarig för lag och ordning hantera dessa mängder av lagbrott ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det faktsikt så att extremhögern har vuxit i Sverige. Även om det idag inte finns något hot om att dom kan nå majoritet, så är bara tanken på vad som skulle kunna ske med ett extremistparti i majoritet

och möjligheten att använda militär skrämmande.

Med illröda glasögon och ett jättestort högerspöke på axeln blir verkligheten rätt snedvriden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt kul att ni sitter här och diskuterar Ådalen och extremhöger, när det verkar vara avgörande händelser på gång i Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

fast i sak har han fel. Hur många av er har åkt till Saladaeng station? Jag har bott i området i flera år. Det går alldeles utmärkt att se stationsbyggnaden från korsningen Silom Road-Rama IV om man står vid statyn. Det har jag gjort själv! Inga problem alls. Det finns visst "Line Of Sight" Fan... Silom road går snett in just från Rama IV. Skytrain går ovanpå Silom Road. Vadå hus i vägen?

Kolla på maps.google.com så ser ni själva.

Vad hande med den fria sikten och att man kan se Sala Daeng fran statyn? Inte viktigt langre? Du var ju sa saker - hade ju google map bevis och allting

Vi är flera som är intresserande av att höra din förklaring andersbangkok.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men det dom demonstrerande gör, även då dom inte utför våldshandlingar mot militär eller polis är ju dels olagligt, dels drabbar det massor av oskyldiga arbetare som inte kan jobba, inte får någon lön, massor av människor drabbas av förseningar i kommunikationen varje dag etc etc etc etc etc

Så hur skall man som ansvarig för lag och ordning hantera dessa mängder av lagbrott ?

Hej

Här blir du nog besviken på mitt svar men jag tycker självklart att dessa störningar som du nämner ska hanteras exakt på

samma sätt som när rojalisterna demomstrerade och orsakade förseningar, hindrade folk att komma till jobbet o.s.v

Jag ser egentligen ingen skillnad på dessa demonstrationer och deras påverkan på samhället och ekonomin.

Och dom bör behandlas likvärdigt.

Här är lite nytt ifrån BBC.

Om dagens sammanstötningar.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8648109.stm

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt kul att ni sitter här och diskuterar Ådalen och extremhöger, när det verkar vara avgörande händelser på gång i Bangkok

:great::D:wai::clapping:

Helt rätt, och passar på att be om ursäkt om mina offtopic inlägg, skall inte upprepas (igen...).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här blir du nog besviken på mitt svar men jag tycker självklart att dessa störningar som du nämner ska hanteras exakt på

samma sätt som när rojalisterna demomstrerade och orsakade förseningar, hindrade folk att komma till jobbet o.s.v

Jag ser egentligen ingen skillnad på dessa demonstrationer och deras påverkan på samhället och ekonomin.

Och dom bör behandlas likvärdigt.

Här är lite nytt ifrån BBC.

Om dagens sammanstötningar.

http://news.bbc.co.u...fic/8648109.stm

Mvh Isan Lover

Så om de gula hade straffats stenhårt hade det varit helt OK att rensa lika stenhårt bland de röda kvinnorna och barnen nu ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om de gula hade straffats stenhårt hade det varit helt OK att rensa lika stenhårt bland de röda kvinnorna och barnen nu ?

Ursäkta mig Isan Lover, men sluta upp med att dra upp vad som hände för flera år sedan, Idag har dina vänner försökt att bryta sig igenom en militär blockad. 1 soldat har dödats, möjligen av egen eld, minst 18 har skadats. Gatorna runt röda fortet håller på att stängas av. Alla som vill har uppmanats att lämna området. Medn du tycker barnen skal vara kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här blir du nog besviken på mitt svar men jag tycker självklart att dessa störningar som du nämner ska hanteras exakt på

samma sätt som när rojalisterna demomstrerade och orsakade förseningar, hindrade folk att komma till jobbet o.s.v

Jag ser egentligen ingen skillnad på dessa demonstrationer och deras påverkan på samhället och ekonomin.

Och dom bör behandlas likvärdigt.

Här är lite nytt ifrån BBC.

Om dagens sammanstötningar.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8648109.stm

Mvh Isan Lover

Jag ser viss skillnad på de Gulas och Rödas demonstrationer.

Till exempel, hur många poliser och militärer fick sätta livet till när de gjorde sin plikt för Thailand vid de Gulas demonstration?

Hur många Gula sköts i huvudet av sina egna, för att få igång kravaller?

Jag antar vilket svar som kanske kommer...

Men det är skillnad på att demonstrera genom "civil olydnad" och att demonstrera med hjälp av vapenmakt, DET kallas terrorism.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser egentligen ingen skillnad på dessa demonstrationer och deras påverkan på samhället och ekonomin.

Och dom bör behandlas likvärdigt.

Du har rätt. De bör behandlas likvärdigt.

Här har du lite bilder från PAD tiden.

Det bästa vore om ungefär lika många dog och lika många skadades. För rättvisans skull.

Och om det är ojämt så får man helt enkelt välja några stycken ur motståndarsidan och skjuta av.

För rättvisans skull.

Vem väljer vilka som ska skjutas? Du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så om de gula hade straffats stenhårt hade det varit helt OK att rensa lika stenhårt bland de röda kvinnorna och barnen nu ?

Hej

Jag skulle vilja säga så här man satte ribban för vad som kan anses vara acceptabelt ur laglig synvinkel högt,

förmodligen berodde det på dom demonstrerandes position i samhället och man inte tänkte på vad följderna skulle bli i

framtiden, behandlar man demonstranter annorlunda nu så hamnar man ånyo i "double standard" diskussioner och visar ännu en

gång att Thailand inte är ett samhälle där medborgarna behandlas lika utan fortfarande är ett medeltida klass samhälle som

ger vissa kategorier medborgare möjlighet att vara oantastbara och stå över lagen.

Men hade dom gulas demonstrationer tagits om hand av militär, polis och åklagare på ett resolut sätt och straff utdömts

redan vid detta tillfälle så hade vi nog inte haft den situation vi har idag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker det var fel det som hände 2008, hur kan du försvara det som händer nu? Jag har förståelse för att de fattiga i Thailand skall få det bättre, men jag har NOLL förståelse för den röda mobben och deras tjat om double standards. Väntar på ditt försvar på attacken idag?

Ändrades av OldWolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har rätt. De bör behandlas likvärdigt.

Här har du lite bilder från PAD tiden.

Det bästa vore om ungefär lika många dog och lika många skadades. För rättvisans skull.

Och om det är ojämt så får man helt enkelt välja några stycken ur motståndarsidan och skjuta av.

För rättvisans skull.

Vem väljer vilka som ska skjutas? Du?

Hej

Det är riktigt att en del personer dog även under dom gulas demonstrationer, men totalt är nog ändå facit att

demonstranterna fick lite för fria händer att vandalisera och ockupera av militär och polis och att inga straff har utdömts

medverkar nog till den situation vi har idag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju varit en del spridda och ibland tvärsäkra idéer

kring möjligheten att de där M79 granaterna sköts från Rama4 statyn vid

Lumpini Park och vidare i en båge bort ca 400 meter för att med precision träffa

demonstrationsmotståndarna i den smala korridor som finns

mellan husväggarna och skytrain-spåren.

Själv var jag ju Kock i Flottan så jag har ingen aning om

det är möjligt att utföra detta prickskytte på det avståndet

med ett sådant gammalt simpelt granatgevär.

Men vad det gäller den sk "FRI SIKTEN" så tycks det påståendet

vara en smula överdrivet om man utgår från bilden nedan som

är tagen vid statyn med en vy bort mot Silom Rd.

post-5068-127244330965_thumb.jpg

Hej SiamNilsson,

Den "Fria Sikten" finns om du tar några steg till vänster till vänstra sidan av fundamentet på Rama VI-statyn. Då ser du rakt ner på Silom Road.

Din fina bild är tagen framför högra sidan av statyn. Det syns på bassängen som ligger rakt framför Rama VI.

Lägger in en bild på vapnet i fråga också, med uppfällt sikte för att skjuta på långa håll.

300px-M79_afmil.jpg

M79 with the leaf-type sight unfolded.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du tycker det var fel det som hände 2008, hur kan du försvara det som händer nu? Jag har förståelse för att de fattiga i Thailand skall få det bättre, men jag har NOLL förståelse för den röda mobben och deras tjat om double standards. Väntar på ditt försvar på attacken idag?

Hej

Mitt svar på attacken idag? Blir den här tråden om vad som skedde enligt CNN.

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/04/28/Thailand.protests/index.html?hpt=T1

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tja...jag ser att du var kock i flottan :-) Den som är lite mer bevandrad med vapen, än en kock i flottan, ser att det finns en väldigt stor lucka ovanför Sky Train-spåret. Att lobba in granater där är inte alls svårt. M79 passar utmärkt just för detta ändamål. Det svåra, vilket jag också har skrivit, är att träffa just själva SkyTrain stationen. Det kan har varit en tillfällighet.

Att påstå att det inte är möjligt; det kan nog inte ens en kock i flottan göra :-)

Att australiensarens uttalande skulle utgöra något som helst bevis

för att man inte kan skjuta från statyn eller området omkring, det visar din bild är helt fel.

Tack för att du tog dig tid att fotografera.

Jag anar att du har någon form av officersutbildning och vet vad du talar om,

och det kan mycket väl vara som du säger att granatskotten med lätthet

avfyrades från en person som stod vid statyn vid Lumpini Park.

Granaten flög alltså först upp i en lång vid båge över flyovern och det utstickande hörnhuset

för att senare skruva sig till höger och ner på folkhopen.

- Allt är möjligt i denna konstiga värld, så... - tja varför inte?

Eller också kan det ju lika gärna ha gott till på något annat konspiratoriskt vis, och

innan odiskutabla fakta har lagts fram av någon oberoende och undersökande part,

så är nog den ena eller andra spekulationen inte bättre eller sämre än den andra ;)

Antar att de här granatskotten kommer att debatteras på liknande vis som Kennedyskotten

i Dallas har ältats i årtionden med olika spännande resultat till följd.

post-5068-127245671623_thumb.jpg

post-5068-127245671623_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Mitt svar på attacken idag? Blir den här tråden om vad som skedde enligt CNN.

http://edition.cnn.c...dex.html?hpt=T1

Mvh Isan Lover

Rätt underligt att militären överhuvudtaget ingriper mot demonstrationen. Regeringen har väl kritiserat att dom röda har stationerat sig i shoppingdistriktet. När dom väl lämnar området borde väl regeringen vara nöjda? Eller får inte dom röda demonstrera någonstans?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej SiamNilsson,

Den "Fria Sikten" finns om du tar några steg till vänster till vänstra sidan av fundamentet på Rama VI-statyn. Då ser du rakt ner på Silom Road.

Din fina bild är tagen framför högra sidan av statyn. Det syns på bassängen som ligger rakt framför Rama VI.

Lägger in en bild på vapnet i fråga också, med uppfällt sikte för att skjuta på långa håll.

300px-M79_afmil.jpg

M79 with the leaf-type sight unfolded.

JohanB

Det finns ingen fri sikt till stationen vanster om statyn - savida du inte ar stalmannen och har rontgensyn. Du ser ner pa gatan men ej BTS stationen da den ligger for hogt och bron och BTS-rals ar i vagen.

Visst gar det att lobba in en granat men det var knappast fragan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anar att du har någon form av officersutbildning och vet vad du talar om,

och det kan mycket väl vara som du säger att granatskotten med lätthet

avfyrades från en person som stod vid statyn vid Lumpini Park.

Granaten flög alltså först upp i en lång vid båge över flyovern och det utstickande hörnhuset

för att senare skruva sig till höger och ner på folkhopen.

- Allt är möjligt i denna konstiga värld, så... - tja varför inte?

Eller också kan det ju lika gärna ha gott till på något annat konspiratoriskt vis, och

innan odiskutabla fakta har lagts fram av någon oberoende och undersökande part,

så är nog den ena eller andra spekulationen inte bättre eller sämre än den andra wink.gif

Antar att de här granatskotten kommer att debatteras på liknande vis som Kennedyskotten

i Dallas har ältats i årtionden med olika spännande resultat till följd.

post-5068-127245671623_thumb.jpg

Behövs ingen "skruv" exakt därifrån din bild är tagen. Bakom det vänstra fundamentet som syns rakt fram på din bild är det ju fri sikt neråt Silom Road och Sala Daeng. Det har Andersbangkok och jag m.fl har sagt hela tiden. Inga hörn-hus ligger ivägen!

En granat träffade i springan mellan plåttaken på stationen, en gjorde hål uppe på ena plåttaket och en träffade gatan mellan station och husen. Var dom övriga 2 slog ner vet jag inte. Inget prescisionsskytte. Fly-overn var absolut inte i vägen, som du förstår om du tittar på siktet på bilden av vapnet.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är riktigt att en del personer dog även under dom gulas demonstrationer, men totalt är nog ändå facit att

demonstranterna fick lite för fria händer att vandalisera och ockupera av militär och polis och att inga straff har utdömts

medverkar nog till den situation vi har idag.

Mvh Isan Lover

Hur skall du ha det?? Ska polis och militär ingripa mot våldsamma demonstrationer eller inte??

Tidigare fick dom kritik för att dom inte ingrep och nu får dom kritik för att dom ingriper.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej SiamNilsson,

Den "Fria Sikten" finns om du tar några steg till vänster till vänstra sidan av fundamentet på Rama VI-statyn. Då ser du rakt ner på Silom Road.

Din fina bild är tagen framför högra sidan av statyn. Det syns på bassängen som ligger rakt framför Rama VI.

Lägger in en bild på vapnet i fråga också, med uppfällt sikte för att skjuta på långa håll.

300px-M79_afmil.jpg

M79 with the leaf-type sight unfolded.

JohanB

Nu var det ju inte så den prliminära rapporten sa.

Myndigheterna gick ju nästan omedelbart ut med att skytten

hade avfyrat sitt granatgevär i skydd av just statyn.

Med andra ord hade skytten inte ställt sig fullt synlig till

vänster om statyn i syfte att få en bättre och friare skottvinkel mot målet.

Det var i alla fall vad vad myndigheterna sa från början,

men de kan ju alltid ändra sig om det visar sig att det initiala uttalandet

blir lite svårt att tro på.

Har de ändrat sig nu, eller är det din personliga tolkning var skytten stod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anar att du har någon form av officersutbildning och vet vad du talar om,

och det kan mycket väl vara som du säger att granatskotten med lätthet

avfyrades från en person som stod vid statyn vid Lumpini Park.

Granaten flög alltså först upp i en lång vid båge över flyovern och det utstickande hörnhuset

för att senare skruva sig till höger och ner på folkhopen.

- Allt är möjligt i denna konstiga värld, så... - tja varför inte?

Eller också kan det ju lika gärna ha gott till på något annat konspiratoriskt vis, och

innan odiskutabla fakta har lagts fram av någon oberoende och undersökande part,

så är nog den ena eller andra spekulationen inte bättre eller sämre än den andra ;)

Antar att de här granatskotten kommer att debatteras på liknande vis som Kennedyskotten

i Dallas har ältats i årtionden med olika spännande resultat till följd.

post-5068-127245671623_thumb.jpg

Eller så sköts det från där fotot är taget ifrån , en helt rak "Lobb" (fotbollsspråk) för att nå 350-400meter.

Det faktum att det kanske inte går att se just stationen från statyn är ointressant, eftersom granaterna måste "Lobbas" för att ha en chans att nå så långt.

Vet inte hur högt granaten flyger innan den vänder neråt igen vid en lobb men uppskattningsvis 100meter, om man skjuter på det längst möjliga avståndet, så en overpass/bro emellan statyn och stationen är inga problem, för granaten.

Jag har skjutit ca 20 skott med ett liknande vapen (granattillsatsen på AK5), och om det inte blåser för mycket skall jag nog kunna lobba in ett par träffar på BTS-stationen från statyn.

Googla på ballistik/kulbana/trajectory, för att läsa att en kula flyger en annan väg en "siktlinjen".

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...