Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag har exakt samma uppfattning som Du ända tills det till kommer raden om hur det är obegripligt att någon kan anklaga dem..o.s.v.

Det är väl klart som korvspad att man kan anklaga, eller i alla fall ifrågasätta ett handlande då det är UPPENBART att fara föreligger, inte från ormar eller skorpioner, sådant är vardagsmat ute bushen, utan gevär och andra VAPEN, en i mitt tycke milsvid skillnad, OK att okunskap finns i övermått, men någon form av skyddsinstinkt gentemot barnen borde det finnas i ett så solklart skeende.

Baa

Hej

Det kan ju vara så att det är för möjligheter till ett bättre liv för barnen som många demonstrerar.

Och att dom anser att utjämning av klassskillnader och allas rätt till lika värde gör att det även är värt att riskera både

sitt egna och sina barns liv för genom att ifrågasätta dom traditionella makthavarna i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Ja det kanske låter långsökt just nu att en svensk regering skulle kunna tänka sig att använda landets militär mot den egna

befolkningen, men tyvär är min efarenhet att historien brukar upprepa sig om tillräckligt med tid har gått.

Hur många gånger har inte folk sagt aldrig mer efter vissa tragedier, men lika förbannat står vi ofta där igen senare.

Mvh Isan Lover

Undrar om inte du har en hemlig våldsfetish.

Jag har exakt samma uppfattning som Du ända tills det till kommer raden om hur det är obegripligt att någon kan anklaga dem..o.s.v.

Det är väl klart som korvspad att man kan anklaga, eller i alla fall ifrågasätta ett handlande då det är UPPENBART att fara föreligger, inte från ormar eller skorpioner, sådant är vardagsmat ute bushen, utan gevär och andra VAPEN, en i mitt tycke milsvid skillnad, OK att okunskap finns i övermått, men någon form av skyddsinstinkt gentemot barnen borde det finnas i ett så solklart skeende.

Baa

Och... återigen... föräldrarna må vara korkade, outbildade, vana att inte ta faror på allvar och allt det där andra Bossej utmålade dem som.

Men deras ledare är det inte. Och Bossej är det väl inte. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Problemet är bara att t.ex militären i Ådalen handlade på uppdrag av den då sittande regeringen, och därför är det viktigt

att en regering aldrig under några omständigheter ska få använda militären för att skjuta landets egna innevånare.

Det finns alltid andra mer självklara alternativ som är att föredra framför mord på sin egen befolkning.

Militären i ett land ska bara användas vid hot från omvärlden, och inrikes t.ex vid naturkatastrofer och stora olyckor

eller katastrofer.

Men dom borgerliga har helt riktigt drivit igenom en förändring av svensk lag så numera är det återigen möjligt att vi får

ett nytt Ådalen igen, själv hoppas jag att denna möjlighet kommer att stoppas vid ett ev. maktskifte.

Mvh Isan Lover

det är alltid fel när man använder militär mot det egna folket. Ett av de färskare exemplen (Ådalen var för 79 år sedan) är Himmelska Fridens torg. Ett av de värre brotten mot mänskliga rättigheterna, eller hur?

vad är det för lag du pratar om? Vadå.."helt riktigt"?? Förklara

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan ju vara så att det är för möjligheter till ett bättre liv för barnen som många demonstrerar.

Och att dom anser att utjämning av klassskillnader och allas rätt till lika värde gör att det även är värt att riskera både

sitt egna och sina barns liv för genom att ifrågasätta dom traditionella makthavarna i landet.

Mvh Isan Lover

Ja, några månader tidigare val är verkligen något att offra sina barn för:ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Njae, riktigt så sa han det väl inte. Han sa att ingen oavsett vilken militär man var, skulle kunna träffa stationen från parken.

Poängen är inte främst vart granaterna slog ner. Det kan ha varit en tillfällighet att dom hamnade just där.

Det intressanta är varifrån sköts det. Det är klart man kan träffa stationen även om det inte är lätt.

Om man avfyrar ett antal granater i den riktningen med en viss elevation, klart att dom kan nå fram. Detta är inte gevär såtillvida att man skjuter rakt fram. Man "lobbar" in granaterna på samma sätt som med granatkastare. Granaterna har en bana över 45 grader, just för att komma över hinder.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera dramatik:

Kwanchai arrested: report

Kwanchai Phraiphana, a red-shirt leader, was arrested near the clashing site in Don Muang, Thai Rath Online reported.

The paper said Kwanchai was arrested at 2:41 pm while was trying to flee back to Rajprasong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

det är alltid fel när man använder militär mot det egna folket. Ett av de färskare exemplen (Ådalen var för 79 år sedan) är Himmelska Fridens torg. Ett av de värre brotten mot mänskliga rättigheterna, eller hur?

vad är det för lag du pratar om? Vadå.."helt riktigt"?? Förklara

Hej

Det var egentligen en lagändring som kom till för eller p.g.a eventuella terroristhot efter 9/11.

Därför ansåg man sig vara tvungna att ändra lagen, för i Sverige har all annan än humanitär användning av militär ihop med

civila varit omöjlig p.g.a Ådalen händelserna.

Men åtminstone jag som facklig blir med automatik orolig när man börjar göra lättnader och undantag för militär användning

ihop med civila även om det uttalade syftet är gott.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det kanske låter långsökt just nu att en svensk regering skulle kunna tänka sig att använda landets militär mot den egna

befolkningen, men tyvär är min efarenhet att historien brukar upprepa sig om tillräckligt med tid har gått.

Hur många gånger har inte folk sagt aldrig mer efter vissa tragedier, men lika förbannat står vi ofta där igen senare.

Mvh Isan Lover

Ni som argumenterar med IL (inkl. mig själv) ni är idi*ter.

Att ens bemöda sig med att skriva en enda bokstav till någon som skriver ovanstående, är ju rent korkat.

Sverige anpassade sig till internationell lag för att bland annat kunna delta i FN: s internationella verksamhet och kunna använda vår numera ytterst begränsade försvarsmakt för att bekämpa terrorism och i fredsbevarande verksamhet.

IL ser detta som att Ådalen 1930 kommer upprepas och att arga arbetare i Sverige kommer skjutas av svensk militär.

En sådan person som tror något sådant om det land han bor i, Sverige, skall man väl knappast ta på allvar. Framförallt inte när han uttrycker något om ett land han inte ens bor i, ja alltså Thailand.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det vander sig i aterigen magen nar jag laser ditt inlagg. De liknelser du gor ar sa langsokta att de forringar de hemskheter som du refererar till. Att jamfora med Sebrenitsa dar 7000! manniskor brutal mordades ar oforskamt och respektlost. De var inga demonstranter eller forde en vapnad kamp - de var ren och skar etnisk rensning. Genom din jamforelse sa hanar du indirekt den ofantliga rahet som genomsyrade folkmordet.

Vill du borja prata manskliga rattigheter och framforallt barns rattigheter sa star det klart att i forsta fall ar det foraldrars uppgift att skydda sina barn fran fara. Ingen av de lojliga ursakterna till foraldrar som har tagit sina barn till demonstrationsomradet har ratt att kalla sig foraldrar. Det handlar inte om att de inte har nagot val utan snarare tvart om - ett aktivt val att cyniskt utnyttja sina barn for politiska syften. Det ar ingen kamp for overlevnad utan en kamp mellan ekonomiska intressen. Att manniskor for detta ar villiga att riskera livet pa sina barn ar inget annat an en skandal.

De roda haller barnen som gisslan - som skydd mot militaren. Sjalvklart har militar, polis och staten det yttersta ansvaret att skydda barn - dock sa ar det framsta ansvaret hos foraldrarna...

:wai::wai::wai: Du uttryckte precis vad jag kände. Mycket välformulerat! +karma

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Poängen är inte främst vart granaterna slog ner. Det kan ha varit en tillfällighet att dom hamnade just där.

Det intressanta är varifrån sköts det. Det är klart man kan träffa stationen även om det inte är lätt.

Om man avfyrar ett antal granater i den riktningen med en viss elevation, klart att dom kan nå fram. Detta är inte gevär såtillvida att man skjuter rakt fram. Man "lobbar" in granaterna på samma sätt som med granatkastare. Granaterna har en bana över 45 grader, just för att komma över hinder.

Vad hande med den fria sikten och att man kan se Sala Daeng fran statyn? Inte viktigt langre? Du var ju sa saker - hade ju google map bevis och allting

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera dramatik:

Kwanchai arrested: report

Kwanchai Phraiphana, a red-shirt leader, was arrested near the clashing site in Don Muang, Thai Rath Online reported.

The paper said Kwanchai was arrested at 2:41 pm while was trying to flee back to Rajprasong.

Om detta stämmer så är det jättebra.

Eftersom han är en av deras värsta upprorsmakare så kan man hoppas saker lugnar ner sig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var egentligen en lagändring som kom till för eller p.g.a eventuella terroristhot efter 9/11.

Därför ansåg man sig vara tvungna att ändra lagen, för i Sverige har all annan än humanitär användning av militär ihop med

civila varit omöjlig p.g.a Ådalen händelserna.

Men åtminstone jag som facklig blir med automatik orolig när man börjar göra lättnader och undantag för militär användning

ihop med civila även om det uttalade syftet är gott.

Mvh Isan Lover

Sverige är det enda land i världen vad jag vet som har en sådan lag, just på grund av vad som hände i Ådalen för 79 år sedan

Blir du orolig för att vi tar små steg mot att bli som de flesta andra civiliserade länder och deras lagar i västvärlden ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hande med den fria sikten och att man kan se Sala Daeng fran statyn? Inte viktigt langre? Du var ju sa saker - hade ju google map bevis och allting

Kanske det var nån av ungarna som "pillade" lite på ett osäkrat gevär och så gick det som det gick, då har ju ungarna, eller i varje fall en, fyllt sitt syfte som fredlig demonstrantelev.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Eftersom du ifrågasätter min teori om att regeringen vill ha bort kvinnor och barn för att kunna bruka våld mot dom män som

blir kvar.

Så vill jag gärna även höra din förklaring till varför kvinnor och barn inte ska vara med och demonstrera?

Tror du att dom röda ugör något hot mot sina egna kvinnor och barn eller är det någon annan som hotar dessa?

Mvh Isan Lover

Du är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Jag tar inte ens med mig mina barn på allsvensk fotboll i Sverige. varför? Jo för att det finns risker med det. Det förekommer våld där och jag vill inte dels att mina barn skall uppleva det, dels för att det finns risker.

Kan du se några risker med att ta barn med sig till demonstrationer där nästan 30 människor dött och nästan 1000 skadade?

Om du inte inser det, då förstår jag övrig argumentation från dig mycket bättre.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag har ingen förklaring till ditt inlägg...

Sitter fortfarande här med frågande min och undrar över hur du tänker.

Han vill veta vem det är som eventuellt hotar barnen.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det har varit väldigt mycket olika dialoger om kvinnor o barn i främsta ledet.

Är det verkligen så (illa) eller är det ett propagandavapen igen?'

Skulle vara intressant att höra från ögonvittnen istället för öronvittnen typ "jag har bekanta som...o.s.v.!

Man blir lätt mörkrädd om det är så illa ställt med modet hos rödingarnas ledning att man beordrat alternativt bett om detta.

Baa

Ett exempel; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7032071.ab

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Thailändsk skola är inte föräldrarna den viktigaste personen för barnen. Föräldrar kommer faktiskt ganska långt ner före kommer Kungen Munkar och den person de vanligen kommer mest i kontakt med deras läraren som skall dresser dem i skolan.

Men det är väl därför det ser ut som det gör dessa barn är inte dresserade till total lydnad.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sverige är det enda land i världen vad jag vet som har en sådan lag, just på grund av vad som hände i Ådalen för 79 år sedan

Blir du orolig för att vi tar små steg mot att bli som de flesta andra civiliserade länder och deras lagar i västvärlden ?

Hej

Ja jag är alltid orolig när man ska göra avsteg och förändringar inom såna här områden och jag tycker att det som har skett

i det så kallade kriget mot terrorismen är ett bra exempel på detta i världen.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Han vill veta vem det är som eventuellt hotar barnen.

Då lär han få fundera länge för jag har inte hört nån som hotar barnen, det är hela situationen som är ett hot mot alla inblandade, även barnen och det är det som är så skrämmande, går aldrig att legitimera ett åsidosättande av barns säkerhet där det finns valmöjlighet.

Snälla IL, inse att även outbildade risbönder sköter sina barn i bästa förmåga hemmavid, det här är inget som går att jämföra utan ren skär idi*ti, möjligen framkallad i grupphysteri av ledarna och om det är så och om det värsta skulle inträffa borde dessa anklagas för folkmord på barn.(om det nu finns nån sådan åtalspunkt)

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Thailändsk skola är inte föräldrarna den viktigaste personen för barnen. Föräldrar kommer faktiskt ganska långt ner före kommer Kungen Munkar och den person de vanligen kommer mest i kontakt med deras läraren som skall dresser dem i skolan.

Men det är väl därför det ser ut som det gör dessa barn är inte dresserade till total lydnad.

Moo

Så du menar att kungen, munkarna eller läraren kan ställas till ansvar för att föräldrarna tar med sina barn in i frontline på en pågående konflikt där många redan dödats och skadats till följd av motsättningar mellan inblandade parter ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ja du kanske har rätt. Vem behöver utbildning när man har en ledare som Thaksin?

Jag har en känsla av att fler har fått råd att skicka sina ungar till skolan under Thaksin styre.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet är bara att t.ex militären i Ådalen handlade på uppdrag av den då sittande regeringen, och därför är det viktigt

att en regering aldrig under några omständigheter ska få använda militären för att skjuta landets egna innevånare.

Det finns alltid andra mer självklara alternativ som är att föredra framför mord på sin egen befolkning.

Militären i ett land ska bara användas vid hot från omvärlden, och inrikes t.ex vid naturkatastrofer och stora olyckor

eller katastrofer.

Men dom borgerliga har helt riktigt drivit igenom en förändring av svensk lag så numera är det återigen möjligt att vi får

ett nytt Ådalen igen, själv hoppas jag att denna möjlighet kommer att stoppas vid ett ev. maktskifte.

Mvh Isan Lover

Nja, om vi ska vara noga så var inte regeringen inblandade i den tragiska händelsen i Ådalen 1931.

Det var länsstyrelsen som bad bad militären om hjälp då inte polisen klarade av situationen.

Skottlossningen beordrades av kapten Nils Mesterton.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är alltid orolig när man ska göra avsteg och förändringar inom såna här områden och jag tycker att det som har skett

i det så kallade kriget mot terrorismen är ett bra exempel på detta i världen.

Mvh Isan lover

Så att Sverige lämnar sin världsunika roll och anpassar sig till övriga samarbetsländer är ett "avsteg"

Känns inte det mer som en normalisering till brett förankrade lagar och regler inom större samfund ?

Och är inte den bakomliggande humanitära orsaken ganska viktig, kanske viktigare än din "oro" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om lurig marknadsföring - så här är det:

IL är en av Vaxets största kunder, vilket kommer att kunngöras av Vaxet senare i samband med en planerad reklamkampanj.

Under tiden blir vi matade med exempel som visar på den extraordinära effekten av Vaxets produkter - typ vatten på en gås.

Snart får vi se en raket på den svenska företagshimlen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

När jag skrev "medel som vi i vårt relativt trygga samhälle inte ens ser som en tänkbar möjlighet" menar jag att du och jag, och majoriteten (som jag tolkar det) anser att sätta barns liv på spel är en styggelse. Mao så tycker jag att hela situation är väldigt olustig. Jag skulle heller själv inte sätta mitt ev. barns välbefinnande i risk.

Dock handlar det egentligen inte så mycket om vad du och jag tycker utan vad demonstranterna tycker. Det är fullständigt möjligt att de rödas ledare uppmanat anhängare med barn att postera ut sina barn för att förhindra en polisiär eller militär våldsam insats. Det kan även vara så att det trots allt finns personer bland de rödas led som verkligen ser hela soppan som en demokratirörelse och motiverar sitt handlande, dvs riskera sina barn, med att det inte bara är ekonomiska faktorer som fått dem ur stugorna.

Sen tror jag även att det rationella tänkandet till mångt och mycket redan försvunnit från demonstrationsplatsen. Jag tror att människor är ordentligt rädda. Rädda för att militär eller polis vid första möjlighet skulle slå till med kraft och våld om demonstranterna inte tar alla medel till buds för att hindra detta. I detta fall kan man till och med gå så långt att sätta barns på spel, då alternativet vore att 10, 100 eller 1000 barn ute i provinserna blir föräldralösa.

Anser jag att ovan rättfärdigar demonstranternas handlande? Nej. Jag försöker dock se båda sidor av myntet.

Kraftig ton är ok för mig så länge det kompletteras med diskussion.

Mvh

Här skiljer vi oss åt antar jag. För mig finns det inga, och då menar jag verkligen INGA motiv eller skäl att riskera dina barn. Som jag skrve tidigare; jag tar inte ens med mig barnen på fotboll eftersom erfarenheten visar att det kan gå ganska vilt till.

Jag tror helt enkelt att de röda är precis så cyniska att dom placerar ut barn dels för att det skall vara svårare för militären att bryta belägringen, dels för att, om barn skulle dö, så blir det förstasidesnyheter...

Se bara hur dom släpade runt döda efter 10 april!

Metoden har använts förut, bl.a. av Hamas med känt resultat.

Banarne..kolla gärna kartboken...var ligger Mellanöstern? Titta på bilderna om texten blir för svår :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...