Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest wille

Alla som varit i korsningen Silom & Rama IV vet att ingenting skymmer sikten därifrån och nedåt Sala Daeng-stationen.

Nu vet jag inte om man vagar ifragasatta herr Anders som minsann har bott i omradet i flera ar och ar sa vansinnigt saker pa sin sak. Aven JohanB anser det klardiskuterat eftersom han berattat hur det ligger till - det vet ju alla som varit i korsningen. Sjalv aker jag bil forbi korsningen ett par ganger i veckan och blir lite konfunderad over herrarnas beskrivning.

Om man star pa markniva vid statyn och kikar uppat mot BTS-stationen sa ar hela "overpass"vagen mitt i synfaltet. Klar sikt ar helt plotsligt en definitionsfraga.

Nagra fragor.

- Var maste man sta for att BTS-stationen inte skall skymmas av bron (overpass)?

- Ar det overhuvudtaget mojligt om man befinner sig bredvid eller bakom statyn?

- Hur pass mkt skymmer de massiva bropelarnaoch BTS-rals pelarna?

Detta inlagget riktar sig dock mest till de som ar oppna for alternativa forklaringsmodeller och inte redan "vet" hur saker och ting ar.

Sedan gladjer mig vetskapen om att herrarna formodligen kommer googla frenetiskt for att "bevisa" att de har ratt eller snarare att jag har fel kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Los Angeles Times Thai prime minister should heed call for early elections

Amid the political turmoil in Thailand, holding early elections could stave off another military coup in a country that has seen far too many of them already.

What is needed now, and what the U.S. must advocate, is a free and fair election, monitored by international observers, and an agreement by both sides to respect the results. Then Thailand must tackle some of its underlying institutional problems: the need for an independent parliament and judiciary, greater provincial autonomy, a restricted role for the military and broader economic benefits for most Thais.

http://articles.latimes.com/2010/apr/12/opinion/la-ed-thailand13-2010apr13

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

PM tells whips to set date for joint House-Senate debate on political crisis

Prime Minister Abhisit Vejjajiva Wednesday said it would be up to coalition, opposition and Senate whips to decide the date for holding a joint parliamentary debate on the on-going political crisis.

Abhisit was responding to a proposal of Pheu Thai MPs during the House meeting Wednesday. The MPs called for a joint sitting of the House and Senate to try to find a solution for the on-going crisis.

PM's Office Minister Satit Wongnongtaey told the House that the government would explain the situation to the Senate on May 3 after the Senate invoked Article 161 of the Constitution to demand the administration to answer questions.

http://www.nationmultimedia.com/home/PM-tells-whips-to-set-date-for-joint-House-Senate--30128138.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det röstades om den i augusti 2007 och då godkändes den av väljarna vid ett ungefärligt 60% valdeltagande. Visserligen var militären fria att välja vilken av thailands föregående konstitutioner (Hur många finns det egentligen?) vid ett nej men PPP valde ju att ställa upp i valet under den konstitutionen och det kan man väl se som om att de accepoterade den?

Förutom att hälften av senatorerna utsågs istället för röstades in så fabbs där ett par andra saker som sticker i ögonen på vissa politiker, bland annat så får inte PM ha aktier eller ägarintressen i privata företag, en PM kan maximalt sitta 2 gånger 4 år och det blev lättare att åtala PM och ministrar.

Hej

Att man ställde upp i valet är riktigt och där var ett av målen att att avskaffa den militära konstitutionen och återinföra

den civila, så att säga att detta var att godkänna den av militären utformade och införda konstitutionen är nog fel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom du nu tar upp två terroriststämplade organisationer kanske du skulle ta reda på var Hamas och PLO lärde sig terrorism innan du fortsätter ditt resonemang... Föreslår att du läser avsnittet "Den Sionistiska Rörelsen" i följande länk Wiki - Israels Historia.

Du har tydligt visat din ståndpunkt i den rådande Thailändska politiska krisen i inlägg efter inlägg och i ärlighetens namn så börjar jag fundera på om din högsta önskan inte är att de röda skickar ut varenda barn, kvinna och gamling så att endast män finns kvar. Män som gärna då kan skjutas av till sista person för att skapa lugn och ro i den Thailändska värld som du tycks eftersträva.

Skulle militären känna att det kliar ordentligt i fingrarna och fundera på "att rensa" får man hoppas att det finns personer i deras led, och på ledande poster, som har samvete nog att bestämma sig för att skjuta ihjäl andra personer inte är en bra lösning. Personer som, oavsett existerande terroristlagar, motsättningar etc., trots allt är landsmän som militären i första hand skall skydda.

I ett tidigare inlägg skrev jag hypotetiskt om dig som person, din bakgrund och familj för att försöka få fram lite mer nyanserade inlägg från dig men det tycks mig som att du rullar fram i ett höghastighetståg utan vare sig fönster, för utsikt eller intag av andra/nya intryck, eller möjlighet till att göra avstickare på annat spår.

Jag tror det Thailändska folket ska vara jävligt glada att du inte innehar en ledande position i landet. Ursäkta svordomar men nån gång får det fan räcka. Menar jag att de röda är oskyldiga och guds bästa barn? Nej. Men dom har inte ensamma lagt grunden till rådande konflikt.

Hej

Tack för ett bra inlägg i debatten, problemet är helt enkelt inte att det finns kvinnor och barn bland demonstranterna utan

att regeringen vill tvinga militären att skuta in i folkmassorna och då ser det som ett litet problem att kvinnor och barn

kommer att dö, dom vill nog ha en mer differentierad etnisk rensning liknande den i Sebrenitsa på balkan där skildes också

kvinnor och barn ifrån männen innan alla män dödades.

Men dom som utförde och beordrade detta är alla efterlysta eller fängslade för brott mot mänskligheteten,

så Apishit och hans hejdukar borde veta vad som väntar och sluta att ens tänka på våld och massmord som lösningar på landets

problem.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Andersbangkok, du har alldeles rätt. Den så kallade australiske "soldaten" är nog mytoman och verkar inte varit på platsen. Absolut inget bevis att övertyga nån med. Alla som varit i korsningen Silom & Rama IV vet att ingenting skymmer sikten därifrån och nedåt Sala Daeng-stationen.

2 ggr snackade han som om att militär i så gott som alla länder i världen höll med honom. Obegripligt eller har han snackat taktik i barerna på Pat Pong? Sikta på taket till Sala Daeng?!!

Serath visade t.o.m. själv ett satellitfoto i post #1354 som visar att det inte finns något som skymmer sikten mellan statyn Rama VI och Sala Daeng!! Länk här: #1354 Det här skrev jag om vidare i post #1511 och Serath svarade i post #1516 och höll med.

Har alla här glömt bort det och vi ska älta saken igen?

JohanB

Njae, riktigt så sa han det väl inte. Han sa att ingen oavsett vilken militär man var, skulle kunna träffa stationen från parken.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I Försvarsmaktens uppdrag ingår att hävda Sveriges nationella integritet och att stödja det svenska samhället vid större kriser! Jag tror du hittar detta hos de flesta demokratier. Det är många länder där militären kallats in mot upproriska element, t ex UK och USA.

Det viktigaste är att militären inte handlar självständigt, utan på uppdrag av den sittande regeringen. Där kan man ju också ha sina tvivel när det gäller Thailand, även om man just nu verkar tala samma språk.

Hej

Problemet är bara att t.ex militären i Ådalen handlade på uppdrag av den då sittande regeringen, och därför är det viktigt

att en regering aldrig under några omständigheter ska få använda militären för att skjuta landets egna innevånare.

Det finns alltid andra mer självklara alternativ som är att föredra framför mord på sin egen befolkning.

Militären i ett land ska bara användas vid hot från omvärlden, och inrikes t.ex vid naturkatastrofer och stora olyckor

eller katastrofer.

Men dom borgerliga har helt riktigt drivit igenom en förändring av svensk lag så numera är det återigen möjligt att vi får

ett nytt Ådalen igen, själv hoppas jag att denna möjlighet kommer att stoppas vid ett ev. maktskifte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har man foljt den politiska debatten de senaste aren sa kan man se ett visst monster. Ett monster i att alla sidor, nar de har tunnt pa fotter, valjer att spela Lese Majeste-kortet.

Demokraterna och regeringen hade ett visst momentum - tyvar tror jag dessa desperata anklagelserna kommer skapa en rejal backlash sa smaningom .

Hej

Ja dom flesta människor som är för demokrati tycker nog att dessa medeltida lagar är odemokratiska och otidsenliga.

Och demokraterna borde istället stödja förändringar och en modernisering av dessa lagar, här tycker jag att dom röda är

föregångare till ett modernare samhälle. .

Men det är väl ännu ett tecken på hur desperata dom är vid att hänga kvar vid makten till varje pris.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, nu får du väl ta och ge dig...

Hej

Eftersom du ifrågasätter min teori om att regeringen vill ha bort kvinnor och barn för att kunna bruka våld mot dom män som

blir kvar.

Så vill jag gärna höra din förklaring till varför kvinnor och barn inte ska vara med och demonstrera?

Tror du att dom röda ugör något hot mot sina egna kvinnor och barn eller är det någon annan som hotar dessa?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för ett bra inlägg i debatten, problemet är helt enkelt inte att det finns kvinnor och barn bland demonstranterna utan

att regeringen vill tvinga militären att skuta in i folkmassorna och då ser det som ett litet problem att kvinnor och barn

kommer att dö, dom vill nog ha en mer differentierad etnisk rensning liknande den i Sebrenitsa på balkan där skildes också

kvinnor och barn ifrån männen innan alla män dödades.

Men dom som utförde och beordrade detta är alla efterlysta eller fängslade för brott mot mänskligheteten,

så Apishit och hans hejdukar borde veta vad som väntar och sluta att ens tänka på våld och massmord som lösningar på landets

problem.

Mvh Isan Lover

Mycket dumt och fria fantasier har du hävt ur dig här på MPR men detta toppar nog det mesta...

Etnisk rensning?

Skilja ut kvinnor och barn från männen innan de mördas?

Regeringen tvingar militären att skjuta in i folkmassan?

Varför inte dra till med att Abhisit tänker bygga gaskammare för att eliminera fattiga bönder också när du ändå är på gång?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för ett bra inlägg i debatten, problemet är helt enkelt inte att det finns kvinnor och barn bland demonstranterna utan

att regeringen vill tvinga militären att skuta in i folkmassorna och då ser det som ett litet problem att kvinnor och barn

kommer att dö, dom vill nog ha en mer differentierad etnisk rensning liknande den i Sebrenitsa på balkan där skildes också

kvinnor och barn ifrån männen innan alla män dödades.

Men dom som utförde och beordrade detta är alla efterlysta eller fängslade för brott mot mänskligheteten,

så Apishit och hans hejdukar borde veta vad som vätar och sluta att ens tänka på våld och massmord som lösningar på landets

problem.

Mvh Isan Lover

Det verkar som om du önskar och hoppas att det ska bli en massaker

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Tack för ett bra inlägg i debatten, problemet är helt enkelt inte att det finns kvinnor och barn bland demonstranterna utan

att regeringen vill tvinga militären att skuta in i folkmassorna och då ser det som ett litet problem att kvinnor och barn

kommer att dö, dom vill nog ha en mer differentierad etnisk rensning liknande den i Sebrenitsa på balkan där skildes också

kvinnor och barn ifrån männen innan alla män dödades.

Men dom som utförde och beordrade detta är alla efterlysta eller fängslade för brott mot mänskligheteten,

så Apishit och hans hejdukar borde veta vad som vätar och sluta att ens tänka på våld och massmord som lösningar på landets

problem.

Mvh Isan Lover

Det vander sig i aterigen magen nar jag laser ditt inlagg. De liknelser du gor ar sa langsokta att de forringar de hemskheter som du refererar till. Att jamfora med Sebrenitsa dar 7000! manniskor brutal mordades ar oforskamt och respektlost. De var inga demonstranter eller forde en vapnad kamp - de var ren och skar etnisk rensning. Genom din jamforelse sa hanar du indirekt den ofantliga rahet som genomsyrade folkmordet.

Vill du borja prata manskliga rattigheter och framforallt barns rattigheter sa star det klart att i forsta fall ar det foraldrars uppgift att skydda sina barn fran fara. Ingen av de lojliga ursakterna till foraldrar som har tagit sina barn till demonstrationsomradet har ratt att kalla sig foraldrar. Det handlar inte om att de inte har nagot val utan snarare tvart om - ett aktivt val att cyniskt utnyttja sina barn for politiska syften. Det ar ingen kamp for overlevnad utan en kamp mellan ekonomiska intressen. Att manniskor for detta ar villiga att riskera livet pa sina barn ar inget annat an en skandal.

De roda haller barnen som gisslan - som skydd mot militaren. Sjalvklart har militar, polis och staten det yttersta ansvaret att skydda barn - dock sa ar det framsta ansvaret hos foraldrarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mycket dumt och fria fantasier har du hävt ur dig här på MPR men detta toppar nog det mesta...

Etnisk rensning?

Skilja ut kvinnor och barn från männen innan de mördas?

Regeringen tvingar militären att skjuta in i folkmassan?

Varför inte dra till med att Abhisit tänker bygga gaskammare för att eliminera fattiga bönder också när du ändå är på gång?

Hej

Eftersom du ifrågasätter min teori om att regeringen vill ha bort kvinnor och barn för att kunna bruka våld mot dom män som

blir kvar.

Så vill jag gärna även höra din förklaring till varför kvinnor och barn inte ska vara med och demonstrera?

Tror du att dom röda ugör något hot mot sina egna kvinnor och barn eller är det någon annan som hotar dessa?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Eftersom du ifrågasätter min teori om att regeringen vill ha bort kvinnor och barn för att kunna bruka våld mot dom män som

blir kvar.

Så vill jag gärna höra din förklaring till varför kvinnor och barn inte ska vara med och demonstrera?

Tror du att dom röda ugör något hot mot sina egna kvinnor och barn eller är det någon annan som hotar dessa?

Mvh Isan Lover

Om du inte forstar varfor barn inte skall forsattas i potentiellt valdsamma och farliga situationer sa vet jag inte vad man kan saga. Situationer som tidigare har urartat till upplopp och konflikt och dar bomber smallts av. Om du inte forstar det sa finns det inte sa mkt att diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det verkar som om du önskar och hoppas att det ska bli en massaker

Hej

Nej så är det absolut inte, men eftersom Apishit har framträtt på Tv tillsammans med en General och sagt att han vill köra

bort demonstranterna med våld så blir min tanke att just kvinnor och barn utgör ett moraliskt problem.

Jag finner ingen annan anledning till att dessa ska skiljas ifrån männen, och det vore roligt att få någon annan bra

förklaring till varför det är så viktigt att få bort kvinnor och barn.

Det skulle kunna vara brist på mat, vatten eller värmen men det är inte ett problem vad jag förstår utan det verkar vara

det ev. förestående våldet som hindras av deras närvaro som är det stora problemet.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom du ifrågasätter min teori om att regeringen vill ha bort kvinnor och barn för att kunna bruka våld mot dom män som

blir kvar.

Så vill jag gärna även höra din förklaring till varför kvinnor och barn inte ska vara med och demonstrera?

Tror du att dom röda ugör något hot mot sina egna kvinnor och barn eller är det någon annan som hotar dessa?

Mvh Isan Lover

Kanske för att 26 personer har dött hittills och 900 personer skadats?

Kanske för att barn inte är myndiga och kan ta egna besult och dess konsekvenser?

Kanske för att man vill skydda sitt barn från faror?

Listan kan göras lång på anledningar varför de är olämpligt för barn att deltaga i potentiellt våldsamma demonstrationer.

Tillbaka till din Srebrenica liknelse, har du någon som helst fakta bakom dina påståenden eller är det bara fria fantasier?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att inte regeringen hakat på detta http://www.bangkokpost.com/breakingnews/167460/panlop-chavalit-to-lead-red-shirts ifall de är ute för att svartmåla Chavalit?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit väldigt mycket olika dialoger om kvinnor o barn i främsta ledet.

Är det verkligen så (illa) eller är det ett propagandavapen igen?'

Skulle vara intressant att höra från ögonvittnen istället för öronvittnen typ "jag har bekanta som...o.s.v.!

Man blir lätt mörkrädd om det är så illa ställt med modet hos rödingarnas ledning att man beordrat alternativt bett om detta.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Babblar Ni om mellanöstern nu igen, även om Ni är överexcalterad så höll Er åtminstone i rätt världsdel.

Kartläsaren Arne

Hmmm.

Senast jag kollade låg "mellanöstern" i Asien.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom du ifrågasätter min teori om att regeringen vill ha bort kvinnor och barn för att kunna bruka våld mot dom män som

blir kvar.

Så vill jag gärna höra din förklaring till varför kvinnor och barn inte ska vara med och demonstrera?

Tror du att dom röda ugör något hot mot sina egna kvinnor och barn eller är det någon annan som hotar dessa?

Mvh Isan Lover

Jag har ingen förklaring till ditt inlägg...

Sitter fortfarande här med frågande min och undrar över hur du tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du ser det som en förmildrande omständighet eller acceptabelt? Kan du verkligen mena det? Tror du att de röda är så desperata (annat än vissa ledare som nu känner snaran dras åt runt halsen)? Jag tror det är rent cyniskt för man vet vilken negativ opinion det skulle bli om barn dödas. Som jag skrivit tidigare; metoden har använts på andra platser och den fungerar. Visst blir världssamfundet vansinnigt när barn dödas (det är nog så illa med vuxna) Varför skulle de röda annars postera ut barn i främsta linjen?`För att dom är bättre på att slåss? Fy fan säger jag för ett sådant beteende! Och det har du bara mage att försöka rättfärdiga! det blir än värre att det finns andra som här som stödjer ditt resonemang genom att ge karma-poäng. De borde skämmas.

Edit...jag behåller texten men skulle egentligen moderera den. Det blev lite väl upprört och argt. Jag tror inte du rättfärdigar något dödande alls. Beklagar den kraftiga tonen.

När jag skrev "medel som vi i vårt relativt trygga samhälle inte ens ser som en tänkbar möjlighet" menar jag att du och jag, och majoriteten (som jag tolkar det) anser att sätta barns liv på spel är en styggelse. Mao så tycker jag att hela situation är väldigt olustig. Jag skulle heller själv inte sätta mitt ev. barns välbefinnande i risk.

Dock handlar det egentligen inte så mycket om vad du och jag tycker utan vad demonstranterna tycker. Det är fullständigt möjligt att de rödas ledare uppmanat anhängare med barn att postera ut sina barn för att förhindra en polisiär eller militär våldsam insats. Det kan även vara så att det trots allt finns personer bland de rödas led som verkligen ser hela soppan som en demokratirörelse och motiverar sitt handlande, dvs riskera sina barn, med att det inte bara är ekonomiska faktorer som fått dem ur stugorna.

Sen tror jag även att det rationella tänkandet till mångt och mycket redan försvunnit från demonstrationsplatsen. Jag tror att människor är ordentligt rädda. Rädda för att militär eller polis vid första möjlighet skulle slå till med kraft och våld om demonstranterna inte tar alla medel till buds för att hindra detta. I detta fall kan man till och med gå så långt att sätta barns på spel, då alternativet vore att 10, 100 eller 1000 barn ute i provinserna blir föräldralösa.

Anser jag att ovan rättfärdigar demonstranternas handlande? Nej. Jag försöker dock se båda sidor av myntet.

Kraftig ton är ok för mig så länge det kompletteras med diskussion.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda barn i ett fall som detta, borde föregås av exempel.

Alltså borde de som förordar detta, de rödas ledare/talare, skicka ut sina egna barn först... Gör de detta?

Skulle inte tro det.

Sjukt är vad det är.

1. Maj demonstrationer i Sverige, där kan väl barn vara med... Men i detta fall? Nej, det känns väl fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...