Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

andersbangkok

Militären kan inte sättas in i sverige mot den egna befolkningen. Utan enbart vid humanitär kris vid en katastrof.

Försvarsmakten stödjer det övriga samhället vid katastrofer, till exempel vid stormar eller översvämningar (Bistå samhället i händelse av kris).

Japp! Det skall till något alldeles oerhört speciellt för att svensk militär skall sättas in i Sverige. Skulel kunna vara för att t.ex bistå polis för att skydda samhällsviktiga funktioner mot sabotage. Det är en av skillnaderna med t.ex Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Militären kan inte sättas in i sverige mot den egna befolkningen. Utan enbart vid humanitär kris vid en katastrof.

Försvarsmakten stödjer det övriga samhället vid katastrofer, till exempel vid stormar eller översvämningar (Bistå samhället i händelse av kris).

Försvarsmakten är Sveriges yttersta instrument för att skydda vår demokrati. Våra soldater har rätt att bära och använda vapen för att skydda vårt land

Inte för att jag tror det blir aktuellt i Sverige, men jag tolkar detta som om skulle beväpnade krafter i Sverige hota vår demokrati, skulle militären kunna sättas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Australian Soldier Says Impossible To Blame Red Shirts For M79 In Silom

Oj intressant youtube film. Och frågan nu är, Varför har inte bevisen mot rödskjortorna släppts, Varför har inte rapportern om Silom händelsen släppts?

http://www.youtube.c...h?v=kdQSodVIZro

Tack för klippet! Väldigt intressant.

Nu har en forensic scientist gjort en studie av banan for projektilerna. Tyvärr är den hemligstämplad, så jag gissar att vi aldrig får se den.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/28/national/Top-secret-trajectory-report-handed-to-govt-30128110.html

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nämnde aldrig Israel. jag nämnde Hamas och PLO och jag kan försäkra dig att dom inte är Israel. Du nämnde Israel. Ska försöka hålla mig på en nivå så även du hänger med.

Babblar Ni om mellanöstern nu igen, även om Ni är överexcalterad så höll Er åtminstone i rätt världsdel.

Kartläsaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvarsmakten är Sveriges yttersta instrument för att skydda vår demokrati. Våra soldater har rätt att bära och använda vapen för att skydda vårt land

Inte för att jag tror det blir aktuellt i Sverige, men jag tolkar detta som om skulle beväpnade krafter i Sverige hota vår demokrati, skulle militären kunna sättas in.

”I Sverige har det sedan länge betraktats som en allmän grundsats rörande militär medverkan vid polisiär verksamhet att väpnad trupp inte får sättas in mot den egna befolkningen eller andra civila. Denna grundsats framgår numera i 7 § förordningen (2002:375) om Försvarsmaktens stöd till civil verksamhet där det föreskrivs att när stöd lämnas enligt förordningen får Försvarsmaktens personal inte användas i situationer där det finns risk för att den kan komma att bruka tvång eller våld mot enskilda.”

Nu är detta historia när polisen i den nya lagen ges rätten att begära militär trupp ”för att förhindra eller på annat sätt ingripa mot en handling som kan utgöra brott enligt lagen (2003:148) om straff för terroristbrott.”

Men på sedvanligt socialdemokratiska manér finns en brasklapp. I lagförslaget skriver regeringen ”finns det anledning att även fortsättningsvis vara restriktiv med användandet av Försvarsmakten vid polisiära ingripanden. Utgångspunkten bör alltså, liksom hittills, vara att Försvarsmakten inte utför uppgifter som innebär användande av våld eller tvång mot den egna befolkningen.”

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvarsmakten är Sveriges yttersta instrument för att skydda vår demokrati. Våra soldater har rätt att bära och använda vapen för att skydda vårt land

Inte för att jag tror det blir aktuellt i Sverige, men jag tolkar detta som om skulle beväpnade krafter i Sverige hota vår demokrati, skulle militären kunna sättas in.

Hittils har vi inte fått använda JAS Gripen mot HA.

Fanjunkaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bra video Magnus-C Kul att se ansiktena bakom orden De syns ej så bra i orginalvideon Var det inte Bombibol som skymtade?

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Babblar Ni om mellanöstern nu igen, även om Ni är överexcalterad så höll Er åtminstone i rätt världsdel.

Kartläsaren Arne

Ja ban99arne har nog landat på fel planet nu hör jag.. :crazy:

Håll dig till månen så ska du se att du inte kommer att bli emotsagd eller anses som mindre lärd.. :whistle:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

fast i sak har han fel. Hur många av er har åkt till Saladaeng station? Jag har bott i området i flera år. Det går alldeles utmärkt att se stationsbyggnaden från korsningen Silom Road-Rama IV om man står vid statyn. Det har jag gjort själv! Inga problem alls. Det finns visst "Line Of Sight" Fan... Silom road går snett in just från Rama IV. Skytrain går ovanpå Silom Road. Vadå hus i vägen?

Kolla på maps.google.com så ser ni själva.

Andersbangkok, du har alldeles rätt. Den så kallade australiske "soldaten" är nog mytoman och verkar inte varit på platsen. Absolut inget bevis att övertyga nån med. Alla som varit i korsningen Silom & Rama IV vet att ingenting skymmer sikten därifrån och nedåt Sala Daeng-stationen.

2 ggr snackade han som om att militär i så gott som alla länder i världen höll med honom. Obegripligt eller har han snackat taktik i barerna på Pat Pong? Sikta på taket till Sala Daeng?!!

Serath visade t.o.m. själv ett satellitfoto i post #1354 som visar att det inte finns något som skymmer sikten mellan statyn Rama VI och Sala Daeng!! Länk här: #1354 Det här skrev jag om vidare i post #1511 och Serath svarade i post #1516 och höll med.

Har alla här glömt bort det och vi ska älta saken igen?

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Då du nämnde palestinska terroristgrupper ville jag bara påtala den historiska bakgrunden och att aktioner tydligt orsakar reaktioner. Sen tror jag varken palestinier eller thailändare med glädje placerar sina barn i främsta led. Jag anser att det visar på stark desperation, man inser att man inte med kraft kan stå upp emot "förtryckaren" och tar då andra medel till buds, medel som vi i vårt relativt trygga samhälle inte ens ser som en tänkbar möjlighet.

..

Så du ser det som en förmildrande omständighet eller acceptabelt? Kan du verkligen mena det? Tror du att de röda är så desperata (annat än vissa ledare som nu känner snaran dras åt runt halsen)? Jag tror det är rent cyniskt för man vet vilken negativ opinion det skulle bli om barn dödas. Som jag skrivit tidigare; metoden har använts på andra platser och den fungerar. Visst blir världssamfundet vansinnigt när barn dödas (det är nog så illa med vuxna) Varför skulle de röda annars postera ut barn i främsta linjen?`För att dom är bättre på att slåss? Fy fan säger jag för ett sådant beteende! Och det har du bara mage att försöka rättfärdiga! det blir än värre att det finns andra som här som stödjer ditt resonemang genom att ge karma-poäng. De borde skämmas.

Edit...jag behåller texten men skulle egentligen moderera den. Det blev lite väl upprört och argt. Jag tror inte du rättfärdigar något dödande alls. Beklagar den kraftiga tonen.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Andersbangkok, du har alldeles rätt. Den så kallade australiske "soldaten" är nog mytoman och verkar inte varit på platsen. Absolut inget bevis att övertyga nån med. Alla som varit i korsningen Silom & Rama IV vet att ingenting skymmer sikten därifrån och nedåt Sala Daeng-stationen.

2 ggr snackade han som om att militär i så gott som alla länder i världen höll med honom. Obegripligt eller har han snackat taktik i barerna på Pat Pong? Sikta på taket till Sala Daeng?!!

Serath visade t.o.m. själv ett satellitfoto i post #1354 som visar att det inte finns något som skymmer sikten mellan statyn Rama VI och Sala Daeng!! Länk här: #1354 Det här skrev jag om vidare i post #1511 och Serath svarade i post #1516 och höll med.

Har alla här glömt bort det och vi ska älta saken igen?

JohanB

Bara för regeringen att släppa sina bevis så är saken klar. Eller hur?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Babblar Ni om mellanöstern nu igen, även om Ni är överexcalterad så höll Er åtminstone i rätt världsdel.

Kartläsaren Arne

Du kan kartan! Fantastiskt! Kan läsa den också?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du ser det som en förmildrande omständighet eller acceptabelt? Kan du verkligen mena det? Tror du att de röda är så desperata (annat än vissa ledare som nu känner snaran dras åt runt halsen)? Jag tror det är rent cyniskt för man vet vilken negativ opinion det skulle bli om barn dödas. Som jag skrivit tidigare; metoden har använts på andra platser och den fungerar. Visst blir världssamfundet vansinnigt när barn dödas (det är nog så illa med vuxna) Varför skulle de röda annars postera ut barn i främsta linjen?`För att dom är bättre på att slåss? Fy fan säger jag för ett sådant beteende! Och det har du bara mage att försöka rättfärdiga! det blir än värre att det finns andra som här som stödjer ditt resonemang genom att ge karma-poäng. De borde skämmas.

Herr Kokte Anders, tänker Ni aldrig?

Svavelpredikanten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kartan! Fantastiskt! Kan läsa den också?

Mja, eftersom den tydligen är obekant för Er så får jag väl nämna att kartboken faktiskt är en sk bilderbok.

Oläste Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Bara för regeringen att släppa sina bevis så är saken klar. Eller hur?

Ja där håller jag med dig. om det finns bevis så borde det inte vara några statshemligheter. Dom borde kunna visas.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för regeringen att släppa sina bevis så är saken klar. Eller hur?

Det här är en mordutredning. Jag vet inte vad regeringen har för bevis och varför dom skulle föregripa utredningen och släppa bevisen, innan dom har någon anklagad.

Jag bara klargör att det är fullt möjligt att skjuta M79 från Rama VI-statyn till Sala Daeng-station.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Mja, eftersom den tydligen är obekant för Er så får jag väl nämna att kartboken faktiskt är en sk bilderbok.

Oläste Arne

Det är bra att du upptäckt det! Då passar den ju bra om någon skulle ha lässvårigheter...vi har ju sett tecken på detta tidigare här. Kanske bilderböcker är lämpligare?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en mordutredning. Jag vet inte vad regeringen har för bevis och varför dom skulle föregripa utredningen och släppa bevisen, innan dom har någon anklagad.

Jag bara klargör att det är fullt möjligt att skjuta M79 från Rama VI-statyn till Sala Daeng-station.

Att bevisa vem som sköt granaterna och Var granaterna sköts från är en jävla stor skillnad.

Suthep och Abbhisit har ju redan sagt att dom sköts från Lumpini park. och dom har bevis på detta.

Mr Suthep appeared on TV last night blaming ''terrorists'' for the attacks and urging people in Silom to move back from Sala Daeng intersection for their own safety.

He said the grenades had been launched from Lumpini Park, an area occupied by the red shirts. ''The government regrets the loss of lives and those who were injured,'' he said.

http://www.bangkokpost.com/news/security/36462/bomb-terror-grips-silom

Att den här situationen över huvudtaget diskuteras är ju för den censur och mörkläggning som pågår i Thailand.

Jag ifrågasätter inte möjligheten att granaterna sköts från Lumpini Park, Jag ifrågasätter regeringen som inte visar bevisen när dom säger att dom har bevis samt pekat ut dom röda för attentaten.

Bara fram med bevisen så är saken biff. Är vi överens där?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Australian Soldier Says Impossible To Blame Red Shirts For M79 In Silom

Oj intressant youtube film. Och frågan nu är, Varför har inte bevisen mot rödskjortorna släppts, Varför har inte rapportern om Silom händelsen släppts?

http://www.youtube.com/watch?v=kdQSodVIZro

Undrar varför Herr Serath då tycker att denna youtube film är intressant? :whistle:

Då det tydligen är sagor som framläggs på den... :crazy:

Tja Herr Serath kanske gillar "gonattsagor" :crazy:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför Herr Serath då tycker att denna youtube film är intressant? :whistle:

Då det tydligen är sagor som framläggs på den... :crazy:

Tja Herr Serath kanske gillar "gonattsagor" :crazy:

/Marsupilami

Den är mycket intressant, En av många som påstår att granaterna sköts från annat håll.

Dags regeringen tar fram bevisen, Tycker inte du det?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bevisa vem som sköt granaterna och Var granaterna sköts från är en jävla stor skillnad.

Suthep och Abbhisit har ju redan sagt att dom sköts från Lumpini park. och dom har bevis på detta.

Mr Suthep appeared on TV last night blaming ''terrorists'' for the attacks and urging people in Silom to move back from Sala Daeng intersection for their own safety.

He said the grenades had been launched from Lumpini Park, an area occupied by the red shirts. ''The government regrets the loss of lives and those who were injured,'' he said.

http://www.bangkokpo...ror-grips-silom

Att den här situationen över huvudtaget diskuteras är ju för den censur och mörkläggning som pågår i Thailand.

Jag ifrågasätter inte möjligheten att granaterna sköts från Lumpini Park, Jag ifrågasätter regeringen som inte visar bevisen när dom säger att dom har bevis samt pekat ut dom röda för attentaten.

Bara fram med bevisen så är saken biff. Är vi överens där?

Givetvis kommer vi inte längre här och jag väntar också på bevisen.

Men det var nu den s.k. "australiske soldaten" dök upp på U-Tube, av alla seriösa medier, med påståenden som han läser från en lapp och som motsägs av verkligheten men som mottogs som något slags bevis här på tråden.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Den är mycket intressant, En av många som påstår att granaterna sköts från annat håll.

Dags regeringen tar fram bevisen, Tycker inte du det?

Jag misstänker det är en sådan där "five minutes of fame" -kille.

Det han säger är ju helt fel.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Den är mycket intressant, En av många som påstår att granaterna sköts från annat håll.

Dags regeringen tar fram bevisen, Tycker inte du det?

Hur kan man anse att det är intressant, då det soldaten säger icke är sant... :kort:

Han påstår att det inte är fri sikt från platsen som det sägs att granaten sköts.

Bevisligen så talar han osanning.. :crazy:

Alltså kan jag inte se något intressant i filmen..

Däremot så verkar det vara ett desperat försök motbevisa vad regeringen sagt. :crazy:

Även ett desperat utlagd video från någon som desperat försöker övertyga sig själv om att dennes åsikt är den rätta... :crazy:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag håller med dig. Det där ser ut som en dåres försvarstal...ta till kupp mot monarkin. Känns löst i köttet.

Har man foljt den politiska debatten de senaste aren sa kan man se ett visst monster. Ett monster i att alla sidor, nar de har tunnt pa fotter, valjer att spela Lese Majeste-kortet.

Demokraterna och regeringen hade ett visst momentum - tyvar tror jag dessa desperata anklagelserna kommer skapa en rejal backlash sa smaningom .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...