Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Wille, tack för uppställningen.

Synd att man ska kallas idi*t eller något annat för att man tolkar på ett sätt som någon annan inte gör. Jag tror det är så mycket mer komplext än vad som går att beskriva på några korta rader här.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Håller med om att Willes uppställning var både talande och pedagogiskt förnuftig.

Det är lite tråkigt att avvikande åsikter utifrån den personliga övertygelsen eller erfarenheten

ofta ska rendera i påhopp och övertoner från andra åsiktsmaskiner på forumet.

Det är tydligen jätteviktigt att positionera sig i det som man sedan hoppas är det vinnande laget.

Vad vi svennar kan göra är bara att tolka och

efter bästa förmåga spekulera lite kring det politiska livet i Thailand.

Ytters få personer (även thailändare) sitter inne med hela sanningen eller ens mätbara delar av den.

Vad är igentligen fakta och sanning - Vi ser och hör saker i fullt dagsljus,

men vi missar dessvärre allt eller det mesta av vad som låter och sker där ute i mörkret.

Även Jittanart Limthongkul, Sondhi's son famlar i dunklet efter sanning och svar.

Så varför skulle inte även jag, Buzzen och kanske rent av även Wille skulle kunna missa

ett och annat som händer och sker i kulissen,

vilket då kan medverka till en vrångbild av verkligheten.

(men bara kanske, he he)

http://blog.nationmultimedia.com/print.php?id=8872

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Willes uppställning var både talande och pedagogisk förnuftig.

Det är lite tråkigt att avvikande åsikter utifrån den personliga övertygelsen eller erfarenheten

ofta ska rendera i påhopp och övertoner från andra åsiktsmaskiner på forumet.

Det är tydligen jätteviktigt att positionera sig i det som man sedan hoppas är det vinnande laget.

Vad vi svennar kan göra är bara att tolka och

efter bästa förmåga spekulera lite kring det politiska livet i Thailand.

Ytters få personer (även thailändare) sitter inne med hela sanningen eller ens mätbara delar av den.

Vad är igentligen fakta och sanning - Vi ser och hör saker i fullt dagsljus,

men vi missar dessvärre allt eller det mesta av vad som låter och sker där ute i mörkret.

Även Jittanart Limthongkul, Sondhi's son famlar i dunklet efter sanning och svar.

Så varför skulle inte även jag, Buzzen och kanske rent av även willekunna missa

ett och annat som händer och sker i kulissen, vilket då kan medverka till en vrångbild av verkligheten.

http://blog.nationmu...int.php?id=8872

Det bränns, Nilsson, det bränns.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Demonstrerar fredligt till exempel?

Vilket ju gick bra ända tills de beslutade sig för att storma parlamentsområdet, TV stationen, EC kontoret och att föra bort CAT chefen. Samt att de försökte storma militärförläggningen den 10 april.

Allting på uppmaning av en av deras ledare Arisamun.

De röda UDD demonstrerade fredligt i över en månad.

Vadå storma parlamentsområdet?

Ca 30 röda med Arisman som ledare, gick in i parlamentet för de ville tala med

den där Suthep. De gick ut igen efter 30 minuter, eftersom han flytt med helikopter.

Inga människor skadades, och ingenting förstördes i parlamentshuset.

Jämför detta 2008 då de gula PAD stormade parlamentet och ockuperade i 6 månader juni-nov.

De stal dokument, förstörde datorer mm.

Det är nästan två år sedan nu, och ingen har dömts eller fängslats för dessa grova brott.

Vadå storma TV stationen?

I juni 2008 stormade de gula Tv stationen NBT, som då var lojal mot de röda,.

De gula ställde till stor skadegörelse, brukade våld mot journalister mm.

Ingen har dömts eller fängslats för detta trots att det hände för två år sedan.

Vadå storma EC-kontoret?

Ingen människa skadades och ingenting förstördes.

De röda demonstrerade utanför EC-kontoret några dagar i mars, pga att EC förhalade utredningen om att Abhisits parti

olagligt tagit emot 257 milj baht från börsföretaget Polonia.

Om Abhisits parti blir dömt för detta blir de bannade, och Abhisit stängs av i 5 år.

Detta drabbade 2006 Thai Rak Thai som fick 111 politiker avstängda i 5 år pga att någon fuskat 2006.

Abhisits parti anklagas för att ha fuskat 2005. Domstolen har fortfarande inte tagit upp fallet.

I en demokrati hade ett sådant fall fått högsta prioritet eftersom det är regeringenspartiet som anklagas.

I Thailand kan en politisk tillsatt Election Commission förhala ärendet i flera månader.

Vadå Föra bort Cat-chefen?

En liten grupp röda, under ledning av Arisman, besökte CAT-chefen pga att han verkställde Abhisits beslut om censur av People ChannelTV, de rödas enda TVkanal.

CAT-chefen har sedan berättat att han inte alls blev kidnappade, som de gula tidningarna påstod.

Han följde den röda gruppen får att visa att de inte blockerade People Channel TV.

Vadå storma militärförläggningar?

DE röda har inte stormat någon militärförläggning.

MaiChai! Ingår du i Abhisits propaganda apparat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

The Times med en analys av krisen - vill se ett snabbt nyval

Länk till artikeln i The Times

The Times är förresten en gammal konservativ tidning, apropå "kommunistiska" åsikter.

Det vill alla oboeroende observatörer av läget i Thailand.

noBuzz: Nej, jag tänker inte lista dom. ;)

Gnarparn: Din länk varkar vara trasig, men tror att jag hittade din artikel i alla fall, men för att det ska bli rätt är det bästa att du redigerar den.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

ahhh, det ständiga försvaret. Buhuu de gula gjorde si och så. Alltså har då de röda rätt att bete sig som idi*ter.

Alltså hoppas jag nu att de gula ledarna med Sondhi, Chamlong och de andra hoppar från en hög bro för då måste ju de röda göra likadant...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bossej,

ahhh, det ständiga försvaret. Buhuu de gula gjorde si och så. Alltså har då de röda rätt att bete sig som idi*ter.

Alltså hoppas jag nu att de gula ledarna med Sondhi, Chamlong och de andra hoppar från en hög bro för då måste ju de röda göra likadant...

Vad tycker du MaiChai att Abhisit skall göra?

Jag tycker att han skall utlysa nyval snarast.

Då visar han att han tror på demokrati för Thailand

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt en artikel i Bangkok Post uppmanar PAD regeringen till att införa undantagstillstånd i dom provinser som domineras av

dom röda där olika aktioner har genomförts, och dom är också besvikna på regeringen för att dessa inte har löst

konflikten i Bangkok.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/175860/pad-to-govt-get-tough-with-udd

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du MaiChai att Abhisit skall göra?

Jag tycker att han skall utlysa nyval snaras.

Då visar han att han tror på demokrati för Thailand

Att falla undan för hot om våld om dom inte genomför nyval på de rödas villkor kan väl aldrig anses demoratiskt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du MaiChai att Abhisit skall göra?

Jag tycker att han skall utlysa nyval snaras.

Då visar han att han tror på demokrati för Thailand

Hör och häpna, det tycker jag också.

Men, och detta är ett mycket stort men, inte för att de röda har levt rövare i Bangkok och hotat allt och alla som kommer i deras väg. De vore att ge efter för terrorism. Det gjorde inte Samak, det gjorde inte Somchai, så varför ska Abhisit ge sig för utomparlamentariska påtryckningar?

Kan du svara på det med en bra motivering?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

ahhh, det ständiga försvaret. Buhuu de gula gjorde si och så. Alltså har då de röda rätt att bete sig som idi*ter.

Alltså hoppas jag nu att de gula ledarna med Sondhi, Chamlong och de andra hoppar från en hög bro för då måste ju de röda göra likadant...

Bra lösning på problemen, Frågan är finns det en tillräckligt hög bro i Thailand med plats för alla korrupta politiker?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt en artikel i Bangkok Post uppmanar PAD regeringen till att införa undantagstillstånd i dom provinser som domineras av

dom röda där olika aktioner har genomförts, och dom är också besvikna på regeringen för att dessa inte har löst

konflikten i Bangkok.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/175860/pad-to-govt-get-tough-with-udd

Mvh Isan Lover

Med fler galenpannor som blandar sig i så blir det säkert enklare att ro det här i hamn utan blodspillan...

Men de gula tycker givetvis att regeringen har varit för flata mot de röda och tycker sig säkert kunna lösa det bättre själv.

En annan fråga på temat, låt säga att det blir nyval, då har ju de gula faktiskt en chans att få en del platser i parlamentet eftersom de numera har ett parti NPP. Det är väl knappast något de röda tänkt på? Plus då att deras parlamentariker kan åtnjuta immunitet precis som exempelvis Jatuphorn gör,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hör och häpna, det tycker jag också.

Men, och detta är ett mycket stort men, inte för att de röda har levt rövare i Bangkok och hotat allt och alla som kommer i deras väg. De vore att ge efter för terrorism. Det gjorde inte Samak, det gjorde inte Somchai, så varför ska Abhisit ge sig för utomparlamentariska påtryckningar?

Kan du svara på det med en bra motivering?

Javisst. Samak och Somchai var valda av parlamenter efter ett nyval.

Abhisit har aldrig vunnit ett val, men om han utlyser nyval snarast har han chansen att vinna för första gången.

Tala om att han skulle bli lycklig och jobba bra för Thailand därefter, om han vann ett val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite förenklat för dig så vill jag säga att mitt syfte var att beskriva verkan

i ett framtida händelseförlopp där Premiärminister Abhisits order om en

militär lösning på "problemet" redan hade orsakat en onödig dos av död och lidande.

Ett militärt ingripande som hade kunnat undvikas om han istället hade gått med på

en kompromiss om ett snart nyval .

Detta går fortfarande att undvika om Abhisit ändrar sin order.

"Siam Nilsson är en apa och helt bäng i huvudet. Han är bland de vidrigaste retoriker som finns och kommer

att bli hågkommen som en karmatörstig sluddrare i stil med det värsta fyllepack som någonsin skrivit på ett forum.

Jag tycker att han alltid visat upp en vettig sida förr men nu har han snabbt förfallit och hör hemma i retorikens kloaker.

(ps. detta gäller alltså enbart om han skriver elaka saker på fyllan i morgon men det behöver jag ju inte skriva idag så det gör jag kanske i morgon istället)

"

Var det alltså något liknande du menade med ditt förra inlägg? :)

Det är naturligtvis lite klämkäckt och ”tufft” att hemma i bostaden eller på ute på

Jomtien med en öl i näven ropa på ordningsmakten och kräva ”ut med packet” !

Är det vad jag skriver? Har jag någonsin skrivit detta? Varför ta till med fula knep och försöka lägga ord i min mun?

Fixar inte debatten annars? ;)

Jag tycker inte att millitär ska in och rensa. Jag tycker att det bästa vore om UDD drog sig tillbaka hem och kom tillbaka

med nya tag och en bättre plan. Och om de inte vill hem, så tycker jag att de kan be regeringen om anvisad plats

för fortsatta demonstrationer, och hålla sig där.

Och så tycker jag att de kan hålla sig till att föra en publik debatt utan våld och bråk och med respekt för ordning.

Det är vad jag hoppas på. Men tror naturligtvis inte attt det kommer att hända.

Så, nu när du vet detta (du har säkert bara missat de andra tillfällena jag, eller andra, sagt dessa saker) så

kanske jag slipper bli utmålad som blödtörstig lagomt berusad hejjarklack som vill att millitär ska driva bort folk.

Men även du förstår säkert att det vid ett militärt ingripande så kommer det inte att

röra sig om endast en och annan högljudd galenpanna i det röda toppskiktet som

kommer att få smaka på bly från militärens gevärspipor.

Även andra sansade och demokratiskt sinnade människor som bara är där för att protestera och

önska sig få lite utjämnande social förändringar kommer i villervallan att skjutas ihjäl.

Vilket i sig kommer att skapa ännu mer hämndbegär från de berörda grupperna.

Det var därför jag drog upp parallellen med General Suchinda (det finns många fler)

som bar ansvaret för Black May massakern i början av 1990-talet.

Det är nämligen så det går till när en oönskad demonstrationshop ska skingras

av militären i Thailand.

Historien har gång på gång visat att de väljer att skjuta och sprida kulkärvorna

rakt in i folkhopen för att skapa största möjliga panik.

I panik och vanmakt springer då folk åt var sitt håll eftersom självbevarelsedriften

är större än demonstrationslusten i just det ögonblicket.

Just därför tycker jag att man ska ställa in sina demonstrationer och ta till förhandlingar istället.

Regeringen bör visa yttersta återhållsamhet och vänta in i det sista med att skingra med millitära medel och

UDD bör upplösa demonstrationerna eftersom de skapar sådana motsättningar och risk för lidande och död.

Självklart har även jag med både förvåning och bristande intresse lyssnat till en

massa halvsanningar, lögner, svordomar, hotelser och annat skitprat som vissa av de röda talarna

har försökt underhålla sina åhörare med.

Dessa personer som av Abhisit har brännmärkts som ”Terrorister” försöker väl bara överträffa

varandra på scen för att repa mod, och för att dra ner applåder och jubel från de människor

som kittlas av att någon vågar öppet kritisera de sk ”besuttna” makthavarna. "

Utifrån den bakgrunden blir ditt tidigare inlägg bara än mer förvånande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen Talar nu i alla Thailändska TV kanaler.

Klart intresant.

Någon som kan berätta vad han säger ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Missade borjan.

Han ser ganska vek ut och rosten bar knappt.

Processen maste losas med domstolarna?

Inget om demonstrationerna och konflikten - talade till nya domare om jag fattade det ratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vi har mycket problem i Thailand nu, alla måste göra sitt bästa för l

andet

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Missade borjan.

Han ser ganska vek ut och rosten bar knappt.

Processen maste losas med domstolarna?

Inget om demonstrationerna och konflikten - talade till nya domare om jag fattade det ratt.

Vilken process skall lösas med domstolarna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vilken process skall lösas med domstolarna ?

Han pratade till nyblivna domare om att de maste gora sin plikt och lata lagen avgora, inte blanda in sina asikter osv.

Tror manga hade forvantat sig nagot mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Wille,

Det var väl exakt vad han sa förra gången då

han pratade med domarna innan de skulle

besluta om Thaksins pengar.

Idag kanske det var en inspelning från förra gången ?

(konspiratoriska SN ser spöken som vanligt)

Undrar om det är de där domarna som ska besluta om

det Demokratiska partiet ska upplösas eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...