Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Posten Berit

De skulle ju kunna protestera utanför de lokala provinskontoren också, så hinner de med både sitt normala liv och samtidigt demonstrera. Ett par tusen utanför varje provinskontor hade ju satt press på regeringen. men vad jag vet så var det bara i Chiang Mai, Udon och Kohn Kaen som det förekom demonstrationer lokalt?

Jag tycker också det. För det finns röda överallt. Jag fick höra att anledningen är att det är endast i Bangkok det gör någon nytta samt att det samtidigt illustrera klyftan mellan Bangkok och resten av landet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till MaiChai Visst finns det elit i Vietnam, men de klarar sig alltid eftersom de är rika, välutbildade, och förståndiga.

Vietnam har numera betydligt bättre demokrati än Thailand.

Avseende korruption i Vietnam kan jag inte svara , men den kan väl knappast vara i nivå med

korruptionen im Thailand, eller har du andra uppgifter?

Eliten i Vietnam är den politiska eliten, alltså medlemmar av det enda partiet som är tillåtet att rösta på.

Enligt statistiken på den här listan är Thailand nummer 54 och klassas som "En demokrati med anmärkningar" Vietnam, som du anser vara betydligt mer demokratiskt än Thailand återfinns på plats nummer 149 av totalt 167 undersökta länder och Vietnam klassas som en "Auktoritär regim" så att Vietnam skulle vara mer demokratiskt än Thailand kan du glömma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

När det gäller korruptionen så ligger Thailand även här efter Vietnam, Thailand rankas som nummer 84 och Vietnam som nummer 120

http://transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2009/cpi_2009_table

Räcker dessa uppgifterna för dig?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men orka...

Scrolla upp i tråden där jag TYDLIGT skriver att jag inte har källor om händelsen.

Och jag brukar alltid länka om jag har från trovärdig tidning. Vilket jag inte har om den händelsen eftersom den verkar vara obetydlig eftersom väldigt få ens twittrar om den.

Om du inte har några källor alls. Hur kan man då ha en information ?

Det var den srkivningen jag reagerade på och frågade om

Då svarade du att källan var en twitter och det är ju inte "ingen källa" utan källan från någon som twittrar och den bör man ju kunna ange så andra kan gå in och läsa vad den twittraren skriver om och göra en egen bedömning av trovärdigheten och läsa mer som den personen skriver och kanske vilja följa i fortsättningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det. För det finns röda överallt. Jag fick höra att anledningen är att det är endast i Bangkok det gör någon nytta samt att det samtidigt illustrera klyftan mellan Bangkok och resten av landet.

Eller så är det kanske så att de röda inte alls är någon majoritet?

Den låga uppslutningen och även oviljan/latheten att protestera lokalt verkar ju tala för att de röda kanske inta alls har så stort stöd som de själva hävdar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har några källor alls. Hur kan man då ha en information ?

Det var den srkivningen jag reagerade på och frågade om

Då svarade du att källan var en twitter och det är ju inte "ingen källa" utan källan från någon som twittrar och den bör man ju kunna ange så andra kan gå in och läsa vad den twittraren skriver om och göra en egen bedömning av trovärdigheten och läsa mer som den personen skriver och kanske vilja följa i fortsättningen

Nu håller du på med ordmärkning.

Med den skrivningen mena jag givetvis en "Trovärdig källa" Vilket jag alltid brukar länka om jag har sådan.

Och du vet precis vad jag mena men vart tvungen att angripa mig och kalla mig lögnare.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har väl varit på militärbasen i över en månad nu, konstigt att de röda inte visste det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har väl varit på militärbasen i över en månad nu, konstigt att de röda inte visste det?

Gick väl nått rykte att han skulle vara i huset, Dom reagerar snabbt i alla fall.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Eller så är det kanske så att de röda inte alls är någon majoritet?

Den låga uppslutningen och även oviljan/latheten att protestera lokalt verkar ju tala för att de röda kanske inta alls har så stort stöd som de själva hävdar?

Det är möjligt men enligt mig inte alls troligt.

De röda lyckats mobilisera många sympatisörer på kort tid på olika orter när det behövs. Se bara på tågincidenten och nu stoppandet av poliserna som skickats till Bangkok. Att stoppa 178 poliser på en kort tid kräver nog en rätt stor grupp.

Sen skrev willie tidigare att det är 0,1-0,2 procent av befolkningen som protesterar. Det må vara så att det är 0,1-0,2 procent ute i taget. Alla är inte på plats hela tiden utan demonstranterna i Bangkok avlöser varandra. Det är bara landsborna som sover på plats resten sover hemma. Många tror att alla röda är från norr bara på grund av det stora protesttåget därifrån när allt begav sig. Vad jag har förstått så är många av bilarna och nästan alla motorcyklar som används vid protesterna Bangkokskyltade. Det tyder på att en stor del av de demonstrerande är från Bangkok.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Chatirod Jaiharn, 30, har demonstrerat med rödskjortorna i Bangkok sen mitten av mars. Hon har emellanåt avlösts av sin make då en av dem måste arbeta för att dra in pengar. Just nu har hon också sällskap av sin son Daramesh, 8. Hon pratar om tiden när Thaksin Shinawatra var Thailands premiärminister.

Vi fattiga fick det bättre då. Vi hade råd att köpa både mobiltelefon och dator. På min fabrik fick jag övertidsersättning, och min lön nästan fördubblades, säger hon.

Thaksin Shinawatra valdes till premiär 2001 och sen 2005 och ytterligare en gång i ett nyval 2006, innan han störtades av militären i en oblodig kupp

- Det enda jag kräver är nyval. Jag vill ha tillbaka Thaksin Shinawatra som premiärminister. Han är faktiskt den som är folkvald. Och han brydde sig om oss fattiga, säger hon

citerat från Expressen nätupplaga

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Men i Vietnam gick det väl ganska bra till slut?

Sanslöst Bossej, kunde du inte komma på nåt bättre. 5 miljoner döda och en ny kommunistisk diktatur vid makten.

"ganska bra" va!!

Är det så du vill ha det. Miljoner döda Thailändare för att ha gått "ganska bra" när Thaksin sitter där.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen! Människa oavsett retorik eller ekonomiska resurser kan få makten över ett land om det inte finns en latent eller aktiv konflikt med roller som är lätta att identifiera det är då sådana förutsättningar finns som det ges möjligheter för olika sorters populister, extremister och liknande som kan utnyttja ett stort missnöje för att skaffa sig en politisk position.

Så kanske dags att sluta tjata on Thaksin han är passé även om han inte själv vill medge det frågan är vad kommer här näst en militärdiktatur, eller en marionettregering eller ska det hållas fria val som ej styrs av militären eller andra intressen som vill begränsa de demokratiska rättigheterna och kommer val resultatet att respekteras!

Kommer domstolarna att följa lagstiftningen eller kommer de att bli ett vapen i ett korrupt politiskt spel!

Så länge alla diskussioner handlar om Thaksin för eller emot eller, vem gör mest fel röda eller gula, eller om PAD är gula eller gröna eller vilken färg de nu har kommer frågan att stanna vid dagens kaos och korruptionen samt regeringar utan legala mandat tyvärr!

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag tycker det var ett bra inlägg men dessvärre går det ju inte att prata om politik utan att nämna huvudrollsinnehavarna. Att prata om PTP/UDD utan att nämna Thaksin är lika omojligt som att prata om Demokraterna utan att nämna Militären och Hovet. Utan Thaksin funnes det inget PTP/UDD eller dagens demonstrationer och utan hov och militärer så vore inte Demokraterna i regeringsposition (eller iofs så vore de kanske det om inte Thaksin funnits från forsta borjan.).

Thailand behover en politisk nystart och där finns det inte plats for särskilt många av dagens aktorer. Hur Thailand ska ta sig dit och hur länge det tar är den stora frågan. Nu ska jag gå och käka lite somtam och klura, hittar jag en losning så återkommer jag och hittar jag ingen så återkommer jag nog ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från Expressen.

Chatirod Jaiharn, 30, har demonstrerat med rödskjortorna i Bangkok sen mitten av mars. Hon har emellanåt avlösts av sin make då en av dem måste arbeta för att dra in pengar.

Hon pratar om tiden när Thaksin Shinawatra var Thailands premiärminister.

Vi fattiga fick det bättre då. Vi hade råd att köpa både mobiltelefon och dator. På min fabrik fick jag övertidsersättning, och min lön nästan fördubblades, säger hon.

Vi kan se på vår egen historia under 30-talet där fredliga demostranter sköts ned av militärern. Det förändrade vårt land mycket och många fick senare möjlighet att studera. Många har genom detta fått mycket bättre. Undra om detta ej skett skulle många inte ha så bra idag och inte fått möjlighet till studier och bygga upp ett välstånd. Fått levt i fattigdom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Lao Kao,

Jag har raderat inlägget du, helt riktigt, reagerade mot. Jag var tvungen att även radera ditt inlägg då du citerade det ytterst olämpliga inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Citat från Expressen.

Chatirod Jaiharn, 30, har demonstrerat med rödskjortorna i Bangkok sen mitten av mars. Hon har emellanåt avlösts av sin make då en av dem måste arbeta för att dra in pengar.

Hon pratar om tiden när Thaksin Shinawatra var Thailands premiärminister.

Vi fattiga fick det bättre då. Vi hade råd att köpa både mobiltelefon och dator. På min fabrik fick jag övertidsersättning, och min lön nästan fördubblades, säger hon.

Vi kan se på vår egen historia under 30-talet där fredliga demostranter sköts ned av militärern. Det förändrade vårt land mycket och många fick senare möjlighet att studera. Många har genom detta fått mycket bättre. Undra om detta ej skett skulle många inte ha så bra idag och inte fått möjlighet till studier och bygga upp ett välstånd. Fått levt i fattigdom.

Repris

http://www.maipenrai.se/forum/topic/8760-detta-hander-just-nu/page__view__findpost__p__171928

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses! Du uppmanar till mord. Detta är ett solklart fall för att en moderator borde ingripa. Jag har i alla fall anmält ditt inlägg.

Tack för detta !!

Han är en mördare och en stor tjuv det vet alla!!

Han har många liv på sitt samvete!!

Han är farlig!!

Hade det varit en annan man hade detta varit förtal!!!

Med i detta fall saning!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Mr Lao Kao,

Jag har raderat inlägget du, helt riktigt, reagerade mot. Jag var tvungen att även radera ditt inlägg då du citerade det ytterst olämpliga inlägget.

Det är lugnt! Gav dig karma för snabb insats.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske vi skulle ta Expressens inlägg en tredje gång. Högtalarbilarna i Issan brukar ju åka tre i rad med samma budskap så alla skall förstå:whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=25-023453L&y=2010&m=04&t=jpg&rand=8928&srv=img5

Thaksins sätt att ta hand om protester Tak Bai oktober 2004. 84 döda tror jag

Ingen fara, det finns en fullständigt logisk förklaring till det samt även till massakern 1976, här levererad av Thaksins dåvarande ställföreträdare

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade Peoples Channel live stream från Google.

http://sites.google.com/site/thaipeopletv/home

¨

Tack för länken, lyssnat på dem i 5 minuter..ledarna tagit av sig röd-tröjorna.. talaren kallar ahphisit för mördare.. snacka skit om hans fru osv.. haha sicken kanal!! Han snackar om Khoen kaen modell, nån som vet vad det betyder? Sjukt hur dem propagera emot de gula, kallar dem för hundar, och blodet som hälldes över inte allts innehöll spår av HIV?

Haha när detta är över så kommer ni också att kunna använda "louis Vuitton"

Suck orka inte höra på detta, personangrepp, uppmanande till strider etc.. Fick nog efter att talaren sa att

det är ditt"ahpisits fel" att våra döttrar är horer "hahahhaha" det fanns inte under thaksins tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från Expressen.

Chatirod Jaiharn, 30, har demonstrerat med rödskjortorna i Bangkok sen mitten av mars. Hon har emellanåt avlösts av sin make då en av dem måste arbeta för att dra in pengar.

Hon pratar om tiden när Thaksin Shinawatra var Thailands premiärminister.

Vi fattiga fick det bättre då. Vi hade råd att köpa både mobiltelefon och dator. På min fabrik fick jag övertidsersättning, och min lön nästan fördubblades, säger hon.

Det här tror jag gäller för åtminstånne 80-90% av befolkningen i den del av Issan där jag befinner mig, en del agerar mer öppet och demonstrerar på den enkla mannens vis genom att ta på sig sin röda tröja när han vistas på offentlig plats, andra mer handfast genom div. aktiviteter såväl fredliga som mer militanta och en del i det fördolda, men övertygelsen finns där.

Om detta beror på dålig utbildning, låttpåverkan från högre instans typ bychef eller av helt ideologiska skäl låter jag vara osagt, dock skall man inte negligera dessa människors inställning, det är då det börjar bli farligt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand behover en politisk nystart och där finns det inte plats for särskilt många av dagens aktorer. Hur Thailand ska ta sig dit och hur länge det tar är den stora frågan. Nu ska jag gå och käka lite somtam och klura, hittar jag en losning så återkommer jag och hittar jag ingen så återkommer jag nog ändå.

Mja, utan di fattiga och di välbeställda nomeklaturisterna så är det väl endast folkpartisterna som återstår.

Kanske Röda Korset kunde avvara Herr Bengt Westerberg och sända ner honom som räddaren i nöden.

Hjälpsamme Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...