Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Abhisit is typical of the elite in his frustration with the red shirts. How, he asks, can these people, drawn chiefly from the lower parts of society, allow a billionaire (of all people) to whip up class divisions? “Thaksin”, he says, “should not speak in a way that could create hatred between rich and poor. Society would be fine as long as people could do their jobs…”

Accept your station in life: Thailand’s prime minister, an old Etonian, is not the only one to admire that sentiment. King Bhumibol Adulyadej, now in his fumbling twilight, admires what he calls Thailand’s “sufficiency economy”. In essence, the village poor must take their place along with everyone else in a perfect hierarchy topped by the king’s benevolent patronage. The political corollary might be dubbed a “sufficiency democracy”: rule by a self-appointed aristocracy claiming to protect the monarchy while amassing wealth and privilege.

Mycket bra skrivet, Där ligger roten i mycket av thailands problem.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Mr Abhisit is typical of the elite in his frustration with the red shirts. How, he asks, can these people, drawn chiefly from the lower parts of society, allow a billionaire (of all people) to whip up class divisions? “Thaksin”, he says, “should not speak in a way that could create hatred between rich and poor. Society would be fine as long as people could do their jobs…”

Accept your station in life: Thailand’s prime minister, an old Etonian, is not the only one to admire that sentiment. King Bhumibol Adulyadej, now in his fumbling twilight, admires what he calls Thailand’s “sufficiency economy”. In essence, the village poor must take their place along with everyone else in a perfect hierarchy topped by the king’s benevolent patronage. The political corollary might be dubbed a “sufficiency democracy”: rule by a self-appointed aristocracy claiming to protect the monarchy while amassing wealth and privilege.

Mycket bra skrivet, Där ligger roten i mycket av thailands problem.

Ja och det finns ingen enkel lösning på det hela. Eliten vill inte släppa ifrån sig sina priviliegier och fotfolket har fått nog. Vi har sett det förr och vi vet vilka alltid segrar till slut. Om Abhisit inte ger efter lite nu finns risk för att eliten förlorar mycket mer än styret.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Ja precis så brukar det vara i dessa konflikter att eliten förlorar och de fattiga vinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis så brukar det vara i dessa konflikter att eliten förlorar och de fattiga vinner

:great:

ja tänk..

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Läste i ett thaiforum att Taxen ligger i dödsängen, hjärndöd med konstgjortanning.

Att enligt läkarna är den i praktiken död om inte ett mirakel inträffar... och kommer att dödsförklarar denne den 26/4.

Personen som skrev motiverade att

1) Svag tecken från rödas ledarna.

2) Veera håller på att söka politik asyl till USA.

3) Taxen är borta. Nu är det hög tid att ordna massa vinnande poäng. Var är han?

4) Några kända spårmästare eller vad f-n det kallas sa att den 26e är dödsdag, kastastrofdag.

5) I norra Thailand håller de på att bygga denne monoment.

Kan det vara sant? Någon som har hört nånt om detta?

Jag ber er...läkarna STÄNG DEN JÄ-AR APPARATEN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Enligt en artikel i Bangkokpost så är man nu tillbaka på noll i förhandlingarna:

http://www.bangkokpost.com/news/local/36572/pm-rejects-dissolution-offer

Abhisit ger en antydan om att militären kommer att ingripa snart. Så tolkar i alla fall jag detta:

The prime minister said the government would resolve the problem by separating political and security issues.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske blir mitt sista inlägg.Allt beror på moderatorerna. Att denna tråd kan förstöras så mycket av personer med sina egna redan fastställda ideal är för mig obegripligt.Städa bort allas i mitt tycke idi*ters kommentarer där man bara ser sin egna åsikter i helt fantastsiska skildringar över hur det är och varför det har blivit så här inlägg , det gör mig helt enkelt spyfärdig över den skit till skribenter som skriver här.Sen att man har olika värderingar köper jag rakt av, men sluta nu för i helvete och bara söka era egnas värderingar över vad NI anser vara rätt. Bort med alla fittiga inlägg där man söker halmstrån över den andras sidans inlägg och gör denna tråden ren från idi*ter som er som känner sig träffade just nu.btw jag hatar alla och framför allt er som söker fel på alla bra inlägg på den här tråden.

Sköt om er och framförallt kom med objektiva inlägg i den här tråden med verkliga åsikter. Tycker faktiskt att ni med era idi*tiska inlägg om ideoliger, vinklar på granatattacker och eran favoritpolitekers fantastiskas politiska förträfflighet att hålla käft en stund och se på thailands bästa, inte er egnas bästa för en stund och bara hålla tyst och känna efter. vad är rätt och vad är fel... I mitt tycke så vill jag att dom båda sidorna ska komma överrens och skiter i den krigiska situationen.

Bara för att vara helt klar med detta inläggg sä är det mina reflektioner och inge annans. Sen så kommer jag inte att försvara era töntiga citerignar över hur löjlig jag är.Pss

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Detta kanske blir mitt sista inlägg.Allt beror på moderatorerna. Att denna tråd kan förstöras så mycket av personer med sina egna redan fastställda ideal är för mig obegripligt.Städa bort allas i mitt tycke idi*ters kommentarer där man bara ser sin egna åsikter i helt fantastsiska skildringar över hur det är och varför det har blivit så här inlägg , det gör mig helt enkelt spyfärdig över den skit till skribenter som skriver här.Sen att man har olika värderingar köper jag rakt av, men sluta nu för i helvete och bara söka era egnas värderingar över vad NI anser vara rätt. Bort med alla fittiga inlägg där man söker halmstrån över den andras sidans inlägg och gör denna tråden ren från idi*ter som er som känner sig träffade just nu.btw jag hatar alla och framför allt er som söker fel på alla bra inlägg på den här tråden.

Sköt om er och framförallt kom med objektiva inlägg i den här tråden med verkliga åsikter. Tycker faktiskt att ni med era idi*tiska inlägg om ideoliger, vinklar på granatattacker och eran favoritpolitekers fantastiskas politiska förträfflighet att hålla käft en stund och se på thailands bästa, inte er egnas bästa för en stund och bara hålla tyst och känna efter. vad är rätt och vad är fel... I mitt tycke så vill jag att dom båda sidorna ska komma överrens och skiter i den krigiska situationen.

Bara för att vara helt klar med detta inläggg sä är det mina reflektioner och inge annans. Sen så kommer jag inte att försvara era töntiga citerignar över hur löjlig jag är.Pss

Ursäkta en som inte tror han kan bidra speciellt mycket till situationen... men hur tror du 2 parter som å ena sidan vill upplösa ett parlament och å andra sidan vill behålla det ska komma överens? Hur ser den kompromissen ut? Såklart alla vill ha en kumbaya lösning men i mina ögon är det inte trovärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hur kan scenariot tänkas se ut vid ett s k inbördeskrig?

Blir det fattiga rödskjortor med bambukäppar mot militären med sina vapen, eller har rödskjortorna också bössor som smäller och dundrar?

Om det fortsätter utan kompromisser tror jag att det inom några år kan bli något i stil med Vietnamkriget.

``Fattiga rödskjortor med bambukäppar` har nog möjlighet att vinna i längden

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Om det fortsätter utan kompromisser tror jag att det inom några år kan bli något i stil med Vietnamkriget.

Vilken sida skulle ryssland respektive USA stå på? Känns som en dålig liknelse... sandlådekrig låter mer likt. Han med största spaden vinner, eller den som skriker MAMMA högst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

555 hamnade på mybookface.com när jag klickade på den sista..

MyBookFace = blandning mellan MySpace och FaceBook. Skitkul. Någon måste verkligen ha tänkt till. :)

Ja du NoBuzz , Censuren i Thailand är `Skitkul` men

Skulle du tycka det var lika skitkul om det var de TV-kanaler och Internetsidor som du och dina kompisar

har valt att lita på?

Om de röda skulle få makten igen i Thailand, skulle du då tycka det var skitkul om alla Gula åsikter

censurerades i TV och på Internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske blir mitt sista inlägg.Allt beror på moderatorerna. Att denna tråd kan förstöras så mycket av personer med sina egna redan fastställda ideal är för mig obegripligt.Städa bort allas i mitt tycke idi*ters kommentarer där man bara ser sin egna åsikter i helt fantastsiska skildringar över hur det är och varför det har blivit så här inlägg , det gör mig helt enkelt spyfärdig över den skit till skribenter som skriver här.Sen att man har olika värderingar köper jag rakt av, men sluta nu för i helvete och bara söka era egnas värderingar över vad NI anser vara rätt. Bort med alla fittiga inlägg där man söker halmstrån över den andras sidans inlägg och gör denna tråden ren från idi*ter som er som känner sig träffade just nu.btw jag hatar alla och framför allt er som söker fel på alla bra inlägg på den här tråden.

Sköt om er och framförallt kom med objektiva inlägg i den här tråden med verkliga åsikter. Tycker faktiskt att ni med era idi*tiska inlägg om ideoliger, vinklar på granatattacker och eran favoritpolitekers fantastiskas politiska förträfflighet att hålla käft en stund och se på thailands bästa, inte er egnas bästa för en stund och bara hålla tyst och känna efter. vad är rätt och vad är fel... I mitt tycke så vill jag att dom båda sidorna ska komma överrens och skiter i den krigiska situationen.

Bara för att vara helt klar med detta inläggg sä är det mina reflektioner och inge annans. Sen så kommer jag inte att försvara era töntiga citerignar över hur löjlig jag är.Pss

Offtopic: Ja, om det vore så lätt att bara ta bort vissa inlägg.

Om det inte gnälls över yttrandefrihet, så gnälls det över för lite censur. Inte så lätt som man kan tro, det här med moderering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Abhisit 2008 vs Abhisit 2010 Har han ingen egen moral?

http://www.prachatai...glish/node/1760

http://www.prachatai...glish/node/1760

skall vara : prachatai.org/english/node/1760

On 7 Oct 2008, then Prime Minister Somchai Wongsawat ordered a crackdown on the PAD protests in front of Parliament House, resulting in two deaths and over 400 injuries. Abhisit held a press conference after a meeting of his party.

‘For all that has happened, the PM cannot deny his responsibility, either by negligence or intention.

‘What is even worse than laying the blame on the authorities is vilifying the people.

‘I have never thought that we would have a state which has the people killed and seriously injured, and then accuses the people of the crimes. This is unacceptable.

‘I have heard those in the government always asking people whether they are Thai or not. Considering what you are doing now, it is not the question of being Thai or not, but whether you are human at all.

‘Today, [the government] has lost legitimacy. We are demanding that the PM take responsibility. [The PM] can resign, or if he is afraid that by his resignation, the Democrat Party will take power, he can dissolve the House. He cannot just do nothing, because if he does nothing, it would be tantamount to damaging the country and the political system.

‘There is nowhere else on earth, in democratic systems, where the people are abused by the state, but the government which comes from the people does not take responsibility.

‘For what we have said today, the government must not make the accusation that it is because we agree with all points of the PAD. Even if the PAD has done wrong, the government has no right to hurt the people.’

When reporters asked why Somchai still stayed on despite such a crisis, Abhisit said, ‘I have no idea. I have never seen a person like this. If he were a normal human of the kind that I know, it would not have been like this.’

http://prachatai.org/english/node/1760

Tydligen skillnad på folk och folk, Abbhisit ska ju skämmas.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Läste i ett thaiforum att Taxen ligger i dödsängen, hjärndöd med konstgjortanning.

Att enligt läkarna är den i praktiken död om inte ett mirakel inträffar... och kommer att dödsförklarar denne den 26/4.

Personen som skrev motiverade att

1) Svag tecken från rödas ledarna.

2) Veera håller på att söka politik asyl till USA.

3) Taxen är borta. Nu är det hög tid att ordna massa vinnande poäng. Var är han?

4) Några kända spårmästare eller vad f-n det kallas sa att den 26e är dödsdag, kastastrofdag.

5) I norra Thailand håller de på att bygga denne monoment.

Kan det vara sant? Någon som har hört nånt om detta?

Jag ber er...läkarna STÄNG DEN JÄ-AR APPARATEN!

Det har skvallrats om Thaksins hälsa länge nu, att han skulle ha cancer och liknande. När han var i Sverige för någon månade sedan såg han dock frisk ut och även om jag inte är en expert så tror jag inte att det skulle kunna gå så snabbt?

Men det har varit sällsynt med videotal och telefonsamtal till sina supportrar på sistone, vilket ju kan tala för det hela. Eller så är det bara ett knep för att kunna rentvå sig senare?

Att Veera försökt få asyl någonstans är väl inte otänkbart, han har varit borta från scenen och de stora orden länge nu. Jag tror de flesta ledarna av UDD och PT skulle dra direkt om de erbjöds asyl någonstans. Har för mig att Chalerm Yoobamrung gick i frivillig landsflykt i Danmark under händelserna 1992. Ifall det var för att han var rädd för Suchinda Kraprayoon eller Chalong Srimuang vet jag inte?

Var i norra Thailand skulle monumentet över Thaksin byggas?

Skulle det inte vara enklare att döpa en redan existerande byggnad efter honom? Typ.ett fängelse? :ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om det fortsätter utan kompromisser tror jag att det inom några år kan bli något i stil med Vietnamkriget.

``Fattiga rödskjortor med bambukäppar` har nog möjlighet att vinna i längden

Hej

Ja ser man på det historiskt så vinner nästan alltid folket och dom fattiga till slut, dom besuttna tror ofta att dom kan förlänga sin tid vid makten genom att skjuta

sina egna men det brukar vara ett stort misstag och det påskyndar egentligen bara processen, och det oundvikliga inträffar ändå till slut, detta har vi ju sett otaliga

exempel på historiskt runt om i världen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej

Ja ser man på det historiskt så vinner nästan alltid folket och dom fattiga till slut, dom besuttna tror ofta att dom kan förlänga sin tid vid makten genom att skjuta

sina egna men det brukar vara ett stort misstag och det påskyndar egentligen bara processen, och det oundvikliga inträffar ändå till slut, detta har vi ju sett otaliga

exempel på historiskt runt om i världen.

Mvh Isan Lover

Om du tänker på Burma så kan det ta sin tid.

Om du tänker på Roms herrevälde så kan det ta väldigt lång tid.

Inte säkert heller att det som kommer efter är så mycket bättre.

Om sanningen ska fram så vinner de fattiga nästan aldrig.

Det är en av nackdelarna med att vara just det.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja ser man på det historiskt så vinner nästan alltid folket och dom fattiga till slut, dom besuttna tror ofta att dom kan förlänga sin tid vid makten genom att skjuta

sina egna men det brukar vara ett stort misstag och det påskyndar egentligen bara processen, och det oundvikliga inträffar ändå till slut, detta har vi ju sett otaliga

exempel på historiskt runt om i världen.

Mvh Isan Lover

Det finns ju exempel på motsatsen också, Burma till exempel där folket levt under militärens styre sedan 1961. Nordkorea. Zimbabwe sedan 1980 någonting, i Kina slogs ju folket ner av militären 1989 inför världens TV kameror.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

I sentida historia sa ar det nog farre folkliga uppror som lyckats an misslyckats tror jag nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du tänker på Burma så kan det ta sin tid.

Om du tänker på Roms herrevälde så kan det ta väldigt lång tid

Hej

Med tillräckligt mycket våld och stenhård kontroll av medborgarna så kan det ta längre tid som t.ex i Burma men att folket kommer att vinna även där står nog utom allt

tvivel, det är bara en tidsfråga och tiden arbetar för folket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Om du tänker på Burma så kan det ta sin tid.

Om du tänker på Roms herrevälde så kan det ta väldigt lång tid.

Inte säkert heller att det som kommer efter är så mycket bättre.

Om sanningen ska fram så vinner de fattiga nästan aldrig.

Det är en av nackdelarna med att vara just det.

Men i Vietnam gick det väl ganska bra till slut?

Link to comment
Dela på andra sajter

I sentida historia sa ar det nog farre folkliga uppror som lyckats an misslyckats tror jag nog.

24 (eller hur många dom nu var) Öststater fria från förtryck genom folkligt uppror, och finns otal andra i sydamerika och afrika.

Inte många länder kvar i världen som inte är demokratiska.

tror snarare tvärtom att idag svårare för ett land att utföra massakrer på den egna befolkningen, Se bara vad som hände i kirgizistan.

Hoppas att Kina, Burma, Nordkorea mm lyckas med att demokratiseras snart också.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns ju exempel på motsatsen också, Burma till exempel där folket levt under militärens styre sedan 1961. Nordkorea. Zimbabwe sedan 1980 någonting, i Kina slogs ju folket ner av militären 1989 inför världens TV kameror.

Hej MaiChai

Visst finns det exempel där det har tagit lång tid t.ex i Sovjetunionen men även dom länder som kuvades av dom fick sin frihet till slut, och jag är helt övertygad om

att Burma, Nord Korea och Zimbabwe kommer att få det också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...