Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Ingen! Människa oavsett retorik eller ekonomiska resurser kan få makten över ett land om det inte finns en latent eller aktiv konflikt med roller som är lätta att identifiera det är då sådana förutsättningar finns som det ges möjligheter för olika sorters populister, extremister och liknande som kan utnyttja ett stort missnöje för att skaffa sig en politisk position.

Så kanske dags att sluta tjata on Thaksin han är passé även om han inte själv vill medge det frågan är vad kommer här näst en militärdiktatur, eller en marionettregering eller ska det hållas fria val som ej styrs av militären eller andra intressen som vill begränsa de demokratiska rättigheterna och kommer val resultatet att respekteras!

Kommer domstolarna att följa lagstiftningen eller kommer de att bli ett vapen i ett korrupt politiskt spel!

Så länge alla diskussioner handlar om Thaksin för eller emot eller, vem gör mest fel röda eller gula, eller om PAD är gula eller gröna eller vilken färg de nu har kommer frågan att stanna vid dagens kaos och korruptionen samt regeringar utan legala mandat tyvärr!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Posten Berit

Spelar nog ingen roll vad de har för färg på tröjorna om de befinner sig på demonstrationsplatsen och militär ska rensa upp.

Men man säger väl, från militärens sida, att man inte ska rensa upp?

Man ska gå in och hämta UDDs ledare och våldsverkare, som ska arresteras.

Men demonstrationerna ska få fortsätta. Eller har jag fattat fel?

Precis som du säger så har chefen för militären sagt att han inte vill ingripa mot demonstrationen. Trots det skriver internationell press att militären mobiliserar fler humvees m.m. till området. Dessutom har civilrätten godkänt ett ingripande om jag fattat det rätt. Någonting säger mig att chefens ord signalerar något helt annat än hans handlingar. Jag hoppas att jag har fel. Inom en snar framtid får vi väl se ifall detta är ett fall av mediamanipulation eller inte.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du de röda ens skulle finnas om det inte vore för honom ?

Eftersom han är en mycket viktig bakomliggande orsak till dagens problem i Thailand och definitivt en av de viktigaste anledningarna till att vi har dom här diskussionerna på MPR är det väl inte så konstigt att han näms

Jag skulle vara jätteglad om han inte var det problem han var och valde att gå i pension eller något annat så att Thailand kunde återgå till att lägga sin tid och energi på att förbättra landet istället.

De röda hade kanske inte funnits i Bangkok nu om det inte varit för Thaksin. Det har du nog rätt i. Men det hade nog bara varit en tidsfråga då det ända han gjort var att göra det som han är väldigt bra på. Nämligen känna av det stora missnöje som finns hos en stor del av befolkningen och sedan använda det för egna syften.

Problemet är att när demonstranterna körs iväg/mejas ner så ökar bara frustrationen och missnöjet hos en stor del av befolkningen och man riskerar att få så stora motsättningar att det leder till ytterligare våld.

Observera att detta är vad jag tror och jag kan därför inte länka till någon "fakta" i The Nation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

De har redan börjat byta skjortor ser jag på People Channel på nätet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger så har chefen för militären sagt att han inte vill ingripa mot demonstrationen. Trots det skriver internationell press att militären mobiliserar fler humvees m.m. till området. Dessutom har civilrätten godkänt ett ingripande om jag fattat det rätt. Någonting säger mig att chefens ord signalerar något helt annat än hans handlingar. Jag hoppas att jag har fel. Inom en snar framtid får vi väl se ifall detta är ett fall av mediamanipulation eller inte.

Det tror jag redan vi kan konstatera.

Om militären agerar - så har Anupong manipulerat media.

Om de inte agerar - så har UDD manipulerat media.

:)

Men.. än så länge leder UDD den mediala ljugarligan överlägset (vet inte om motståndarna fått någon poäng ens) så de får väl anses vara favoriter till manipulationspriset.

Och jag läste någonstans, idag, att militären faktiskt sagt att man ska gå in.

Men för att hämta ledarna alltså. Inte för att städa bort demonstranter eller tvinga dem sluta demonstrera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en märklig tråd den bör Byta namn till” Thaksin för eller emot” då vissa här alltid vill blanda in Thaksin i allt som skrivs!

Magnus- Chumpae

Du har en klar poäng där. Själv har jag funderat på om inte åtminstone en annan tråd skulle vara befogad, och med rubriken "Skuldfrågan". Tycker vart och vartannat inlägg enbart handlar om vem som bär den största skulden till de politiska oroligheterna, klasskampen, revolutionen eller hur man nu vill benämna situationen.

Så kan denna tråd fortsätta att beskriva det den förhoppningsvis från början var avsedd att handla om och vad som händer just nu i Bkk.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Tallviking nu får du ge dig, Nu ifrågasätter du att jag posta artikeln utan att ha läst den. Eller utan att ha förstått den.

Du fortsätter med dina lumpna tricks och lågvatten märkta posts.

Tycker det är jävligt synd att den inte kan tryckas i Thailand, Men tyvärr så hade 90% censurerats bort samt journalisten och chefsredaktören antagligen blivit avrättade. Men det är ju helt ok enligt dig med tanke på alla diskussioner vi har haft på forumet.

Skönt att se nån journalist skjuta båda sidor i sank, Händer inte på detta forumet och lär inte hända i Thailand.

Dock så länkar jag mer än gärna materiel som jag kanske inte hundra % inte håller med om, utan finner själva artikeln objektiv men mycket stenhård beskrivning dock läsvärd. Dock lär vi ju aldrig se liknande postad av dig tallviking nån som skulle kritisera din ståndpunkt lär du väl aldrig vilja posta.

Ett tips är att göra som jag när du tröttnat på lumpna ticks m.m.

Högst upp på sidan, klicka på ditt namn. Då får du upp en meny. Där väljer du "Ignorera medlemmar"

På sidan du får upp skriver du namnet på medlemmen du tröttnat på i rutan med rubriken "Medlemmens namn".

Därefter klickar du i Ignorera inlägg och avslutar med Spara.

Sen är det bara att njuta av tillvaron. dance1.gif

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att göra som jag när du tröttnat på lumpna ticks m.m.

Högst upp på sidan, klicka på ditt namn. Då får du upp en meny. Där väljer du "Ignorera medlemmar"

På sidan du får upp skriver du namnet på medlemmen du tröttnat på i rutan med rubriken "Medlemmens namn".

Därefter klickar du i Ignorera inlägg och avslutar med Spara.

Sen är det bara att njuta av tillvaron. dance1.gif

Kallas i hans fall "rödfilter" :ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det tror jag redan vi kan konstatera.

Om militären agerar - så har Anupong manipulerat media.

Om de inte agerar - så har UDD manipulerat media.

:)

Men.. än så länge leder UDD den mediala ljugarligan överlägset (vet inte om motståndarna fått någon poäng ens) så de får väl anses vara favoriter till manipulationspriset.

Och jag läste någonstans, idag, att militären faktiskt sagt att man ska gå in.

Men för att hämta ledarna alltså. Inte för att städa bort demonstranter eller tvinga dem sluta demonstrera.

Kan du vara vänlig och visa något som stödjer ovan fetmarkerade påstående!

Sedan förstår jag inte hur UDD skulle ha manipulerat media ifall armen inte agerar? Har dom lyckats lura internationell media på något sätt menar du?

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du vara vänlig och visa något som stödjer ovan fetmarkerade påstående!

Sedan förstår jag inte hur UDD skulle ha manipulerat media ifall armen inte agerar? Har dom lyckats lura internationell media på något sätt menar du?

Tja, man manipulerade media igår, när man sade att diplomatiska representanter från 40 länder skulle besöka dem kl 16.

Och att man skulle få upp dessa på scen. Ingenting om detta efter uttalandet. Inga bilder, ingen info, ingenting - ens på UDDs sidor.

Jag utgår ifrån att de har ljugit eftersom det inte finns någon information om att detta faktiskt skett.

Men jag kan ju ha fel och då tar jag tillbaka detta.

Man manipulerar väl media idag - om man går ut och påstår att armen ska attackera - utan att detta är sant?

Och det vore ju inte första gången. Man sade likadant i Måndags har jag för mig.

Man manipulerar väl media om man besöker olika medier och kräver att de ska visa UDDs videomaterial som visar hopklippta bilder

och påståenden om vad dessa visar (t.ex en bild på en död person med texten "dödad av militär" ovanför) där det sedan visar sig

att någon annan skjutit? Men inte kan visa en enda bild, eller film, som visar vad man faktiskt påstår?

Om du vill kan jag kompilera en lista över alla uppenbara lögner man spridit, offentligt, det senaste året.

Men om jag ska lägga ner den tiden det tar så får du lova mig att du accepterar att UDD sprider lögner, efter att jag gjort detta.

Ok?

(..eller så kanske andra kan hjälpa mig kompilera den listan?)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker att Generalen Anupong har varit klok som har gått ut i media flera gånger och sagt att det inte finns någon militär lösning på det politiska problemet,

utan att det måste lösas av politikerna, han har tydligt visat sin ovilja mot att upplösa demonstraionerna med våld flera gånger.

Genom detta blir det ju så att politikerna får ta ett större ansvar vad som än händer, för även om det till slut blir en militär lösning så är det regeringen som får ta

det största ansvaret, genom att inte klara av att komma överens om en tidsplan för nyval med dom röda.

Och genom att gång på gång uppmana militären att ingripa så kommer ju regeringen att framstå som bödlarna inte armen, smart gjort av Generalen.

Förmodligen hoppas Generalen på en fortsatt karriär kanske t.o.m som politiker lägre fram, och han inte vill säkert inte bli utsedd som syndabock och bli brännmärkt för

resten av livet som en massmördare, för så illa tror jag att det här kan sluta om inte politikerna tar sitt ansvar för landets bästa och slutar prooritera sin egen makt

position till varje pris.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Tja, man manipulerade media igår, när man sade att diplomatiska representanter från 40 länder skulle besöka dem kl 16.

Och att man skulle få upp dessa på scen. Ingenting om detta efter uttalandet. Inga bilder, ingen info, ingenting - ens på UDDs sidor.

Jag utgår ifrån att de har ljugit eftersom det inte finns någon information om att detta faktiskt skett.

Men jag kan ju ha fel och då tar jag tillbaka detta.

Man manipulerar väl media idag - om man går ut och påstår att armen ska attackera - utan att detta är sant?

Och det vore ju inte första gången. Man sade likadant i Måndags har jag för mig.

Man manipulerar väl media om man besöker olika medier och kräver att de ska visa UDDs videomaterial som visar hopklippta bilder

och påståenden om vad dessa visar (t.ex en bild på en död person med texten "dödad av militär" ovanför) där det sedan visar sig

att någon annan skjutit? Men inte kan visa en enda bild, eller film, som visar vad man faktiskt påstår?

Om du vill kan jag kompilera en lista över alla uppenbara lögner man spridit, offentligt, det senaste året.

Men om jag ska lägga ner den tiden det tar så får du lova mig att du accepterar att UDD sprider lögner, efter att jag gjort detta.

Ok?

(..eller så kanske andra kan hjälpa mig kompilera den listan?)

Hur många representanter som kom dit vet jag inte. Däremot hörde jag aldrig någon påstå att dom skulle komma på scen annat än här på forumet. Jag läste precis det motsatta i Bangkokpost eller om det vara Nation att dom skulle hålla sig i kulisserna.

Men du verkar inte heller ha hört något som motbevisar deras påståene heller, så det är lite underligt att du kan stämpla dom för mediamanipulation på grund av det.

Sen har ju faktiskt svenska ambassadören varit på demonstrationsplatsen. UDD har inte gjort något nummer av det heller. Fick reda på det när ambassadören nämnde det i en intervju.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Dom som är intresserade så går det att följa People channel på

http://www.redshirttv.com/

http://sv2.redshirttv.com/

http://sv4.redshirttv.com/

http://sv5.redshirttv.com/

Ibland verkar det som att dom blir dns-attackerade då man hamnar på helt andra sidor, men dom kommer alltid upp förr eller senare.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många representanter som kom dit vet jag inte. Däremot hörde jag aldrig någon påstå att dom skulle komma på scen annat än här på forumet. Jag läste precis det motsatta i Bangkokpost eller om det vara Nation att dom skulle hålla sig i kulisserna.

Men du verkar inte heller ha hört något som motbevisar deras påståene heller, så det är lite underligt att du kan stämpla dom för mediamanipulation på grund av det.

Sen har ju faktiskt svenska ambassadören varit på demonstrationsplatsen. UDD har inte gjort något nummer av det heller. Fick reda på det när ambassadören nämnde det i en intervju.

RAJPRASONG RALLY

Foreign diplomats to visit rally site : Nuttawut

By The Nation

Bangkok: -- Foreign envoys of 40 countries will visit the red shirts protesters at Rajprasong rally sites, red shirts leader Nuttawut Saikua said Friday.

The visit scheduled on 4pm clearly showed that the reds' fighting for democracy has been monitored by the international community.

Nuttawut said if PM Abhisit Vejjajiva wanted to disperse the red shirts protesters, he should have it done during the diplomats' visit.

He told the protesters to be a good host by cleaning up the rally sites from Lumpini Park to Ploenjit intersection to welcome the guests.

He said he would invite the diplomats to be on stage during the visit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många representanter som kom dit vet jag inte. Däremot hörde jag aldrig någon påstå att dom skulle komma på scen annat än här på forumet. Jag läste precis det motsatta i Bangkokpost eller om det vara Nation att dom skulle hålla sig i kulisserna.

Men du verkar inte heller ha hört något som motbevisar deras påståene heller, så det är lite underligt att du kan stämpla dom för mediamanipulation på grund av det.

Sen har ju faktiskt svenska ambassadören varit på demonstrationsplatsen. UDD har inte gjort något nummer av det heller. Fick reda på det när ambassadören nämnde det i en intervju.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/23/national/Foreign-diplomats-to-visit-rally-site-Nuttawut-30127807.html

Bangkok: -- Foreign envoys of 40 countries will visit the red shirts protesters at Rajprasong rally sites, red shirts leader Nuttawut Saikua said Friday.

The visit scheduled on 4pm clearly showed that the reds' fighting for democracy has been monitored by the international community.

Nuttawut said if PM Abhisit Vejjajiva wanted to disperse the red shirts protesters, he should have it done during the diplomats' visit.

He told the protesters to be a good host by cleaning up the rally sites from Lumpini Park to Ploenjit intersection to welcome the guests.

He said he would invite the diplomats to be on stage during the visit.

Om UDD gör stor sak av att diplomater "ska" komma, hur stor sak skulle de inte göra av det när diplomaterna faktiskt var där?

Men.. skit samma.. bara så att vi inte kan slingra oss.. kan vi enas att om A säger att B ska hända, och B inte händer, så har A ljugit?

Eller om A säger att B har hänt, och B inte ha hänt, så ljuger A? Eller, om A påstår att B hänt, utan att ha belägg för detta, så ljuger A

Eller... hur annars tycker du att vi ska definiera vad som är lögn i media?

Beroende på din definition ska jag se vad jag kan hitta för material.

Så, vad är en lögn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och genom att gång på gång uppmana militären att ingripa så kommer ju regeringen att framstå som bödlarna inte armen, smart gjort av Generalen.

Vet du detta? Var framgår att Abhisit uppmanat någon militär att ingripa? Eller syftar du på vad en av de röda ledarna påstår att han hört av en vattenmelon? biggrin.gif

PS.. detta är också mediemanipulation.. om man hittat på sagan om vattenmelonen som hört. Men det märker vi i morgon om Anupong går ut med dementier.

Det kommer en veckorapport av Abhisit och Anupong som direktsänds i morgon förmiddag läste jag någonstans.

Och där skulle det tydligen avslöjas en del snaskigt, om jag inte minns fel. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom som är intresserade så går det att följa People channel på

http://www.redshirttv.com/

http://sv2.redshirttv.com/

http://sv4.redshirttv.com/

http://sv5.redshirttv.com/

Ibland verkar det som att dom blir dns-attackerade då man hamnar på helt andra sidor, men dom kommer alltid upp förr eller senare.

555 hamnade på mybookface.com när jag klickade på den sista..

MyBookFace = blandning mellan MySpace och FaceBook. Skitkul. Någon måste verkligen ha tänkt till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...t-30127807.html

Om UDD gör stor sak av att diplomater "ska" komma, hur stor sak skulle de inte göra av det när diplomaterna faktiskt var där?

Men.. skit samma.. bara så att vi inte kan slingra oss.. kan vi enas att om A säger att B ska hända, och B inte händer, så har A ljugit?

Eller om A säger att B har hänt, och B inte ha hänt, så ljuger A? Eller, om A påstår att B hänt, utan att ha belägg för detta, så ljuger A

Eller... hur annars tycker du att vi ska definiera vad som är lögn i media?

Beroende på din definition ska jag se vad jag kan hitta för material.

Så, vad är en lögn?

Jag såg en uppgift om att det varit diplomater från 5 länder där, bl a Belgien och Danmark. I så fall kan de ju ha representerat EU

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Mja, Ni låter ju som en skiva som hakat upp sig.

Inlägget ovan håller ju samma låga klass på nomenklaturretoriken som Ert tidigare.

Ni antar att de röda redan ångrar sitt ställningstagande att demonstrera eller att kommer att göra det så fort de blir upplysta om att Dr T är en ny Hitler, Stalin, folkmördare, rasist eller etniskt rensare.

Försöker Ni övertyga Er själv med denna högljudda rappekalja?

MVH/BanArne

Ja du BanArne.. Du uppvisar fortfarande samma okunnighet i läskonsten. Läs igen, tänk igenom och se om du förstår. Skulle du misslyckas; hör gärna av dig igen så skall jag förklara/förtydliga.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Här kan ni läsa iakttagelser från tågincidenten.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/36539/a-lesson-from-the-incident-in-khon-kaen

När man läser vissa inlägg så verkar en del tro att varenda rödskjorta finns i Bangkok just nu. Tydligen är inte så fallet när man i Khon Kaen hittade 500 på en halvtimme och några timmar senare hade 3000 på plats.

Hur som helst är det intressant att läsa om militärens reaktioner i artikeln ovan.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag såg en uppgift om att det varit diplomater från 5 länder där, bl a Belgien och Danmark. I så fall kan de ju ha representerat EU

Kan ju vara så.. 40 länder representerade inte 40 pers. Skulle inte vara första gången det blir missförstånd mellan farang o thai. :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag undrar om de rödas ledare nu inte börjat slåss för sina liv. De verkar bli mer och mer desperata ju närmare tiden för ett militärt ingripande kommer.

Det är klart att när individer släppta mot borgen gjort lagöverträdelser och nu inser att det börja osa riktigt hett, då blir dom mer och mer intresserade av att komma ur detta med livet i behåll.

Jag hoppas bara att dom inte gör som Thaksin, först lovar att stå i frontlinjen, därefter, när det blir aktuellt, sitter på ett 5-stjärnigt hotell, dricker champagne eller turnerar runt med sitt privata jet och hejar på folket.

För att undvika missförstånd vill jag påminna om att jag INTE anser det vara en militär uppgift att ta hand om interna, nationella frågor; det är en polis-sak.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du BanArne.. Du uppvisar fortfarande samma okunnighet i läskonsten. Läs igen, tänk igenom och se om du förstår. Skulle du misslyckas; hör gärna av dig igen så skall jag förklara/förtydliga.

Tack, det behövs inte det går alldeles bra att förstå vad Ni menar.

De röda har inte förstått hur hemsk Dr T är eller så är de köpta.

De kommer likt Hitlers eller Stalins anhängare att föneka sina sympatier så snart de blivit upplysta.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det behövs inte det går alldeles bra att förstå vad Ni menar.

De röda har inte förstått hur hemsk Dr T är eller så är de köpta.

De kommer likt Hitlers eller Stalins anhängare att föneka sina sympatier så snart de blivit upplysta.

MVH/BanArne

hmmm..jo

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tack, det behövs inte det går alldeles bra att förstå vad Ni menar.

De röda har inte förstått hur hemsk Dr T är eller så är de köpta.

De kommer likt Hitlers eller Stalins anhängare att föneka sina sympatier så snart de blivit upplysta.

MVH/BanArne

Grovt förenklat; ja.

Dock en del ser jag förtydliganden behövs. På samma sätt som det inte går att tro att alla gula tänker och tycker lika så gäller detta förstås även för de röda.

Båda sidor har fundamentalister vilka kommer gå i döden för sin sak (på samma sätt som du helt korrekt uppfattat har skett tidigare i historien)

Jag tror inte heller att alla röda eller gula kommer omvändas; det är heller ingen strävan.

Det grundläggande har varit att förhindra en liten grupp att våldta den svaga demokrati som finns i Thailand och genom våld och hot om våld försöka tvinga fram nyval.

Kevin Rafferty beskriver detta förträffligt i artikeln http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/eo20100423a1.html

".Much of the international press and media has romanticized the events in Bangkok as some kind of grassroots democracy at work, in which the poor rural masses have come to Bangkok to confront the cruel ruling classes. This is utter nonsense. Thailand is being torn apart by gangs of hoodlums masquerading as democrats and pretending they are embarked on the pure quest for fresh elections."

Förre ambassdaören Jan Nordlander skriver i Dalademokraten: http://dalademokraten.se/sida/id/117158/

"..Thaksin hjälper inte risbönderna för deras vackra ögons skull, utan för att utnyttja dem som valboskap. En återkomst till makten för Thaksin eller hans anhängare skulle, särskilt efter den åldrande och sjuke kungens bortgång, leda till framväxten av en s.k. formell demokrati av Singaporiansk modell, auktoritärt styrd av nyrika kapitalister. Thaksin saknar, dessvärre, demokratisk instinkt. Hans mål är egen makt och tillväxt."

När/om de röda inser detta så kan det bli ett riktigt bakslag för deras ledare, om dom då finns kvar i livet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...