Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Här kommer Tallvikings citat igen som jag postade i post #164 i denna tråd

Och hur har du tolkat detta för att stödja dina påståenden ???

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Paus-underhållning

Om ändå båda sidor (eller kanske fler sidor) i konflikten kunde hålla sig till att

sjunga en trudelutt för att beskriva sina sympatier eller antipatier.

- ja , Hellre det än att bara skrika sig hesa och försöka ha ihjäl varandra.

För närvarande vill jag bjuda på en nykomponerad anti-Thaksinsk visa.

Den heter เพลงจ้าวมูลแม้ว (Pleng Djao Moon mäo - ungefärligt översatt - "den kunglige mäo's skit".

Ordet mäo syftar på Thakins smeknamn som är detsamma som hilltribestammen Mäo i norra Thailand.

(มูล) uttalas Moon = avföring.

Mycket nöje i pausen mellan de allt hetare diskussionsronderna på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan scenariot tänkas se ut vid ett s k inbördeskrig?

Blir det fattiga rödskjortor med bambukäppar mot militären med sina vapen, eller har rödskjortorna också bössor som smäller och dundrar?

Jag har för mig att det rapporterades om olika vapenstölder från arméanläggningar tidigare under året.

Har ingen källa men kanske finns det andra som också har hört talas om det och kommer ihåg var det stod någonstans.

Men det innebär inte alls att de stulna vapnen skulle befinna sig i de rödas ägo, utan bara att de stulits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det rapporterades om olika vapenstölder från arméanläggningar tidigare under året.

Har ingen källa men kanske finns det andra som också har hört talas om det och kommer ihåg var det stod någonstans.

Men det innebär inte alls att de stulna vapnen skulle befinna sig i de rödas ägo, utan bara att de stulits.

Det tyder ju på illasinnad insiderverksamhet inom militären, som i sin tur betyder olika motsatta fraktioner inom samma militär.

Eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tyder ju på illasinnad insiderverksamhet inom militären, som i sin tur betyder olika motsatta fraktioner inom samma militär.

Eller?

Eller helt enkelt dålig säkerhet vid något förråd eller anläggning. Inte helt osannolikt i Thailand

Eller tror du någon med avsikt såg till att dom blev "stulna" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Om det ska bli en stabil framtid för Thailand och en demokrati som fungerar efter de val som måste hållas under året krävs det att alla de politiker som väljs oavsett färg, partibeteckning eller vad de nu behagar kalla sig av varandra som politiker samt av nästan alla Thailändare upplevs som ärliga och hederliga.

Och att nästan samtliga Thailändare tycker att de som vinner valet oavsett färg / partitillhörighet eller geografiskt ursprung vill göra det så bra de kan för Thailand samt att de inte är politiker för sin egen vinnings skull.

Det betyder att i princip samtliga av dagens politiker inklusive den nuvarande premiärministern är direkt olämpliga att leda en regering efter valet.

Det bästa vore om samtliga inklusive de som var inblandade i militärkuppen och de som deltog i ockupationen av flygplatsen samt övriga illegala aktiviteter i samband med demonstrationer lagförs i kronologisk ordning utan några som helst undantag, den kronologiska ordningen är viktig dels för värdet av bevisningen men även för att åter upprättat förtroendet för domstolsväsendet.

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller helt enkelt dålig säkerhet vid något förråd eller anläggning. Inte helt osannolikt i Thailand

Eller tror du någon med avsikt såg till att dom blev "stulna" ?

Njae, jag tycker bara att militärens vapen borde finnas i tryggt förvar, men ok - TIT.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl anta att vid ett inbördeskrig finns det fraktioner inom militärväsendet som har olika "färg" på sina bössor så skulle det urarta blir det nog ett rejält krigstillstånd, frågan är bara var, för inne i Bangkok kommmer det förmodligen att bedrivas häxjakt på allt som kan tänkas ha en röd kulör.

Baa (som tror att det finns förnuft, nånstans i alla läger)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

En otäck tanke kan det vara så att sittande Premiärminister vill sitta kvar så länge han kan i förhoppning om att han ska få möjlighet att påverka vem som blir tronföljare och därmed säkra sin framtida maktposition oavsett hur det går vid ett eller flera framtida val?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, jag tycker bara att militärens vapen borde finnas i tryggt förvar, men ok - TIT.

Sen kan man ju alltid ifrågasätta om den thailändska militären är säker i sig

Vi har ju sett några skrämmande exempel den senaste tiden på hur militärer/före detta militärer-numera röda/svarta aktivister till och med avsiktligt använt sina resurser/vapen/kunskaper mot sina egna kollegor

Känns inte så betryggande direkt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Imorgon kommer rödskjortorna ha bytt färg på sina tröjor till allt utom gult. Detta för att inte bli ihjälskjutna av militären som förväntas attackera snart.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

En otäck tanke kan det vara så att sittande Premiärminister vill sitta kvar så länge han kan i förhoppning om att han ska få möjlighet att påverka vem som blir tronföljare och därmed säkra sin framtida maktposition oavsett hur det går vid ett eller flera framtida val?

Mvh

Magnus-Chumphae

Eller som det stått i flera artiklar den senaste tiden. Thaksin vill få bort dom snarast möjligt så att inte de kommande rättegångarna mot honom hinner hållas och ALLA pengar tas ifrån honom

Kan han få bort Abhisit så fort som möjligt, få in sina egna lakejer och se till att de benådar honom så slipper han ju det problemet

Känns ju nobelt och visar vilken omtanke han har om dom fattiga förtrycka döende risbönderna i Isaan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte lugnt förrän någon biter huvudet av ormen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer Tallvikings citat igen som jag postade i post #164 i denna tråd

Du skrev:

Det är kanske snarare Tallviking som har ändrat åsikt. Han jämförde ju de gulas ockupationer och denonstrationer vid och i regeringsbyggnader och flygplatser med fackliga demonstrationståg och därför borde ingen av de gula gripas av polis. Artikelförfattaren beskriver det lite annorlunda...

Som stöd anger du:

Tallviking angående "Kommer Polisen åtala PAD för terorism? " efter flygplatsockupationerna Inlagd 03 December 2008 - 13:43 Skall Thailändska folket då även stämma gamla regeringen då som också funnits olaglig som var orsaken till PAD:s protester ? Logiken haltar en hel de Inlagd 03 December 2008 - 19:04 Så när LO eller något annat fack strejkar för högre lön eller bättre ersättningar vilket drabbar en massa företag och människor och åsamkar en massa kostnader för alla möjliga, skall man åtala dom också Som sagt. Logiken haltar

Och.. tja.. utifrån det kan man ju faktiskt dra slutsatsen, som ditt ursprungliga påstående var, att Tallviking verkar ha ändrat åsikt sedan dess. :)

Om han nu tyckte att PAD inte skulle åtalas eller gripas. Vilket ju dessa citat onekligen ger sken av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju nobelt och visar vilken omtanke han har om dom fattiga förtrycka döende risbönderna i Isaan

Var då? Döende är väl att ta i, att det behövs en ekonomisk uppryckning i risodlarlandet för arbetarna betyder väl inte att dom är döende?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Eller som det stått i flera artiklar den senaste tiden. Thaksin vill få bort dom snarast möjligt så att inte de kommande rättegångarna mot honom hinner hållas och ALLA pengar tas ifrån honom

Kan han få bort Abhisit så fort som möjligt, få in sina egna lakejer och se till att de benådar honom så slipper han ju det problemet

Känns ju nobelt och visar vilken omtanke han har om dom fattiga förtrycka döende risbönderna i Isaan

På vilket vis har jag någonsin sagt att jag anser Thaksin vara bra för Thailand?

Var i mitt inlägg nämner jag Thaksin? Det är väl lämpligt att du enbart kommenterar saker jag sagt i mitt inlägg när du citerar mig!

Jag tycker inte om när man försöker hävda att jag påstått saker jag aldrig sagt, jag har aldrig haft ett sådant beteende att jag försöker vinkla andras inlägg och göra gällande att dom stöder eller påstår något de aldrig hävdat själva och undanber mig sådant uppförande tack!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Var då? Döende är väl att ta i, att det behövs en ekonomisk uppryckning i risodlarlandet för arbetarna betyder väl inte att dom är döende?

Jag använde "röd retorik" för att retas lite. Kanske skulle haft ironi-flaggan uppe

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket vis har jag någonsin sagt att jag anser Thaksin vara bra för Thailand?

Var i mitt inlägg nämner jag Thaksin? Det är väl lämpligt att du enbart kommenterar saker jag sagt i mitt inlägg när du citerar mig!

Jag tycker inte om när man försöker hävda att jag påstått saker jag aldrig sagt, jag har aldrig haft ett sådant beteende att jag försöker vinkla andras inlägg och göra gällande att dom stöder eller påstår något de aldrig hävdat själva och undanber mig sådant uppförande tack!

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag har aldrig påstått detta och hur du lyckas tolka det på det sättet får du stå för själv

Jag beskrev enbart en annan syn på att det kan finnas andra/fler anledningar för Abhisit att vilja sitta kvar än att få kunna påverka tronföljden

Nämligen att hindra Thaksin från att kunna "benåda sig själv"

Det var ju det ditt inlägg handlade om och det var angående åsikten om varför Abhisit vill sitta kvar som jag gav denna alternativa syn på orsaken gentemot din egen syn på det hela

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Eller som det stått i flera artiklar den senaste tiden. Thaksin vill få bort dom snarast möjligt så att inte de kommande rättegångarna mot honom hinner hållas och ALLA pengar tas ifrån honom

Kan han få bort Abhisit så fort som möjligt, få in sina egna lakejer och se till att de benådar honom så slipper han ju det problemet

Känns ju nobelt och visar vilken omtanke han har om dom fattiga förtrycka döende risbönderna i Isaan

Vad jag har läst i den thailändska pressen så har Thaksins barn redan tagit

ut de kontanter som gick att få loss från familjens konton.

De återstående ca 30 miljarder bath som finns i tillgångar ska visst röra sig

om aktier som samägs ihop med andra medborgare som inte misstänks för

några brott eller har del i Thaksins eventuella juridiska feltramp.

Därför ska det enligt de artiklar som jag har läst inte finnas något juridiskt utrymme

för att tvinga dessa andra människor att sälja sin del av aktiekapitalet

för att pengarna ska frigöras i syfta att regeringen sedan ska kunna

beslagta Thaksins återstående tillgångar i Thailand.

Å andra sidan har ju de juridiska vågskålarna i Thailand en viss förmåga

att väga lite tyngre eller lättare beroende på färgskalan hos den aktuella regeringen,

så helt säker på utgången i en kommande domstolsrättegång kan nog ingen vara i

dagens röriga och röliga politiska klimat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Imorgon kommer rödskjortorna ha bytt färg på sina tröjor till allt utom gult. Detta för att inte bli ihjälskjutna av militären som förväntas attackera snart.

Spelar nog ingen roll vad de har för färg på tröjorna om de befinner sig på demonstrationsplatsen och militär ska rensa upp.

Men man säger väl, från militärens sida, att man inte ska rensa upp?

Man ska gå in och hämta UDDs ledare och våldsverkare, som ska arresteras.

Men demonstrationerna ska få fortsätta. Eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har läst i den thailändska pressen så har Thaksins barn redan tagit

ut de kontanter som gick att få loss från familjens konton.

De återstående ca 30 miljarder bath som finns i tillgångar ska visst röra sig

om aktier som samägs ihop med andra medborgare som inte misstänks för

några brott eller har del i Thaksins eventuella juridiska feltramp.

Därför ska det enligt de artiklar som jag har läst inte finnas något juridiskt utrymme

för att tvinga dessa andra människor att sälja sin del av aktiekapitalet

för att pengarna ska frigöras i syfta att regeringen sedan ska kunna

beslagta Thaksins återstående tillgångar i Thailand.

Å andra sidan har ju de juridiska vågskålarna i Thailand en viss förmåga

att väga lite tyngre eller lättare beroende på färgskalan hos den aktuella regeringen,

så helt säker på utgången i en kommande domstolsrättegång kan nog ingen vara i

dagens röriga och röliga politiska klimat.

Det mest intressant i de kommande rättegångarna kanske inte är hur mycket pengar de kan beslagta eller inte utan det är nog skuldfrågan och ytterligare en rad anledningar till att Thaksin inte är så lämplig att ha rodret på den thailändska skutan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är en märklig tråd den bör Byta namn till” Thaksin för eller emot” då vissa här alltid vill blanda in Thaksin i allt som skrivs!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en märklig tråd den bör Byta namn till” Thaksin för eller emot” då vissa här alltid vill blanda in Thaksin i allt som skrivs!

Tror du de röda ens skulle finnas om det inte vore för honom ?

Eftersom han är en mycket viktig bakomliggande orsak till dagens problem i Thailand och definitivt en av de viktigaste anledningarna till att vi har dom här diskussionerna på MPR är det väl inte så konstigt att han näms

Jag skulle vara jätteglad om han inte var det problem han var och valde att gå i pension eller något annat så att Thailand kunde återgå till att lägga sin tid och energi på att förbättra landet istället.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det mest intressant i de kommande rättegångarna kanske inte är hur mycket pengar de kan beslagta eller inte utan det är nog skuldfrågan och ytterligare en rad anledningar till att Thaksin inte är så lämplig att ha rodret på den thailändska skutan

Jag skulle tro att Thaksin redan har belånat sin del av aktiekapitalet

och på sätt ha frigjort nödvändigt kapital till honom själv.

Med tanke på thailands böjbara rättsystem så är nog inte skuldfrågan

i sig något som får honom eller hans anhängare att rodna,

men att gå miste om hoptjänade kapitaltillgångar svider nog desto mer.

Detta skulle jag i alla fall tro,

men jag känner ju inte karl över huvud taget,

så jag kan naturligtvis inte veta säkert hur han är funtad som privatperson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...