Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det känns som att diskusionen har strandat.

Dock tror jag att de flesta blir sura om man får som argument när man inte håller med någon får:

Min mening är inte att förminska även om man kan läsa det så om man vill. Där jag sitter ser just den frågan enkel ut. Det innebär inte att jag anser att de som har avvikande åsikter är korkad. Men jag förstår inte hur man kan se det på annat vis i just det här fallet, vilket säger något om mina egna begränsningar. Du hade ju kunnat upplysa mig men valde istället en annan väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tillägg till mitt förra inlägg så kan jag säga att prio ett just nu är att se till så att Bangkokbornas demonstration går lugnt tillväga och inga av dem dröjer sig kvar för att "göra upp" med de röd tröjade demonstranter som väljer att ge upp.

Detta var en uppgift som låg på polisen men som de ju visade sig inte klara, så därför är det militären som håller dem under styr just nu. Samtidigt funderar de röda ledarna, de som inte är fria mot borgen sedan förra året kan nog tänka sig att gripas och släppas mot borgen medan en kille som Arisamun nog inte är pigg på att gripas och sedan inte få borgen igen.

Vad Seh Daeng har i kikaren vet nog ingen men special forces sägs ha koll på honom och han riskerar att ställas inför krigsrätt och avrättas för att han enligt den gripne röde skådisen planlade och utförde attacken mot soldaterna den 10 april. Som militär straffas du hårdare i de här lägena så det gäller att Thaksin betalar en bra advokat för Seh Daeng.

Har inget hört om tidsfristen men skulle tippa att en går ut under morgonen på lördag thailändsk tid.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tycker det ar intressant vad som verkar vara viktigt for manga i denna traden. Vad som faktiskt hander pa gatorna i Bangkok verkar vara sekundart till att attackera och hana varandra.

Traden blir ganska meningslos for den som gar in och faktiskt ar intresserad av vad som hander och moter sida efter sida av irrelevanta inlagg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om vi upptar plats, men det verkar inte hända speciellt mycket just nu på gatorna i Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det ar intressant vad som verkar vara viktigt for manga i denna traden. Vad som faktiskt hander pa gatorna i Bangkok verkar vara sekundart till att attackera och hana varandra.

Traden blir ganska meningslos for den som gar in och faktiskt ar intresserad av vad som hander och moter sida efter sida av irrelevanta inlagg.

Håller med och önskar att det fanns ett par Moderatorer som var intresserade av ämnet och följde tråden, som kunde sudda ut pajkastningen! :ironi:

Har nog läst varje inlägg hittils i tråden, den började bra.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/24/national/Grenade-victim-there-to-cheer-up-soldiers-30127837.html

Lit ot 'är det kanske men det visar att de som blir offren, på båda sidor, för det mesta är helt vanliga människor och inte de som bråkar.

Kvinnan som dödades av granaten igår hade till exempel en autistisk son.

Sen vete fan om det kan stämma att de röda försökte dra henne ur ambulansen, vad skulle syftet vara?

Inte ännu en kistparad får jag väl hoppas?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Trodde i min enfald att även moderatorer skulle kunna ta kritik utan att hämnas genom censur, men nu vet jag, håll med och var glad.

Det är ju ett Thailandsforum, så censur hör till. :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilden på denna sida från Bangkok Post är väl från parken.

http://www.bangkokpost.com/news/

Serath var vänlig nog att lägga in den här Google-bilden över Silom Junction Post i 1354. Han ansåg att den visade att skotten kom från sjukhuset enligt ett vittne !!(uppe i bilden med det vita korset)

Hur skulle det gå att sikta på de flerfärgade demonstranterna och skjuta genom husen som ligger emellan ? ? Han hörde troligen ett eko från fasaden på sjukhuset.

Under den röda texten, i hörnet av Lumphini Park, finns ett av rödskjortornas läger och bassängen du ser på National-fotot nedan.

Tidigt sades att skotten kom därifrån, bakom statyn av Rama VI (det vita höger om röd-texten).

Det bekräftades senare av Sky-Trains övervakningskameror att skotten kom därifrån. http://www.nationmul...r-30127820.html

Jag tror personligen rödskjortorna siktade på militären längre ner efter Silom Road, men inte nådde fram. Dom har väl inga mästerskyttar får man fömoda. Skotthållet är 3-400m!! Långt för en M79.

JohanB

Omskalad till 87% (var 926 x 555) - Klicka på bilden för att förstora 234255301421.jpg

post-6170-127205175521_thumb.jpg

post-6170-127205175521_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se den här från ovan. Sjukhuset förnekar för övrigt att skotten kom från deras tak och övervakningskamerorna säger ju också nått annat

Link to comment
Dela på andra sajter

M79 är ju inget precisions vapen precis, ligger inte det ganska höga Pan Pacific hotellet mitt i skottriktningen också?

Fast det är inte busenkelt att sikta från bakom statyn heller, kan landa var som helst.

Pratade för en stund sen med en mycket god vän som jobbar på O´Reillys just vid Sala Daeng Sky-train och hon berättade om gårdagen, det var skrämmande att höra henne berätta om paniken och maktlösheten. En del skadade togs om hand inne på puben av personalen och gäster. Idag var det stängt.

O´reillys har alltid varit ett speciellt ställe för mig, träffade min först thaikärlek där...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

M79 är ju inget precisions vapen precis, ligger inte det ganska höga Pan Pacific hotellet mitt i skottriktningen också?

Fast det är inte busenkelt att sikta från bakom statyn heller, kan landa var som helst.

Pan Pacific ligger lite vid sidan om linjen från sjukhuset, precis till höger om den vita "pratbubblan", men husen efter Silom Road är rätt höga och sen ligger ju "elevated walkway":en före Sala Daeng-stationen.

Men det var ju fri skottlinje neråt Silom R från statyn, men ingen fri sikt till gatan nedanför Sky-Train stationen, så att veta exakt var dom skulle slå ner var nog mer ett önsketänkande.

Granaterna landade ju också lite var som helst...

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Seh Daeng har i kikaren vet nog ingen men special forces sägs ha koll på honom och han riskerar att ställas inför krigsrätt och avrättas för att han enligt den gripne röde skådisen planlade och utförde attacken mot soldaterna den 10 april. Som militär straffas du hårdare i de här lägena så det gäller att Thaksin betalar en bra advokat för Seh Daeng.

Seh Deang avrättas om det var han som planlade attackerna. Inte tal om fängelse mm. Militärren har ju en egen kod som dom följer oavsett vilka som styr landet. Man dödar aldrig en annan officer ostraffat som jag i alla fall har förstått det.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Serath var vänlig nog att lägga in den här Google-bilden över Silom Junction Post i 1354. Han ansåg att den visade att skotten kom från sjukhuset enligt ett vittne !!(uppe i bilden med det vita korset)

Hur skulle det gå att sikta på de flerfärgade demonstranterna och skjuta genom husen som ligger emellan ? ? Han hörde troligen ett eko från fasaden på sjukhuset.

Under den röda texten, i hörnet av Lumphini Park, finns ett av rödskjortornas läger och bassängen du ser på National-fotot nedan.

Tidigt sades att skotten kom därifrån, bakom statyn av Rama VI (det vita höger om röd-texten).

Det bekräftades senare av Sky-Trains övervakningskameror att skotten kom därifrån. http://www.nationmul...r-30127820.html

Jag tror personligen rödskjortorna siktade på militären längre ner efter Silom Road, men inte nådde fram. Dom har väl inga mästerskyttar får man fömoda. Skotthållet är 3-400m!! Långt för en M79.

JohanB

Omskalad till 87% (var 926 x 555) - Klicka på bilden för att förstora 234255301421.jpg

Viktigt att påpeka, Jag ansåg ingenting. Jag länka bild med information från blogg och fråga om bättre källor.

Ett skott bakom Rama statyetten låter väldigt långt, Handlar då om längd över 400 m vilket en M79 inte klarar med precision eller över huvudtaget.

Hade bilder igår med avstånd på kartan men hittar inte det nu men om jag minns rätt så är det minst 350 m mellan bts och statyetten, men oavsett vad så är det i alla fall runt max avstånd för vad en M79 klarar av.

Utan att argumentera om vem som sköt så är det väldigt intressant var skottet exakt kom ifrån. Om skottet kom från lumpini park vilket verkar troligast och jag hoppas dom som sköt åker dit.

Och för att reta upp "Fascisterna" så kör vi lite "kommunist" propaganda

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mer dummare expert går nog inte hitta, Fakta fel över hela artikeln och man undrar om hon över huvudtaget följt händelse utvecklingen.

Att undvika de farliga områdena kan dock vara svårt. Eftersom demonstranterna är rörliga och snabbt förflyttar sig runt i staden kan våldet bryta ut var som helst.

– Nyligen dödades 25 demonstranter i strider med säkerhetsstyrkorna. Så de här sammandrabbningarna är dödliga och alla som befinner sig i Bangkok riskerar att bli indragna i paniken.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7009581.ab

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

300px-M79_afmil.jpgRate of fire 6 rounds/minMuzzle velocity 76 m/s (247 ft/s) Effective range 350 m (383 yd)Maximum range400 m (437 yd)

M79 with the leaf-type sight unfolded.

Avståndet från statyn till Sala Daeng-stationen är c:a 350 -400m så skotten kunde ju inte riktigt nå fram till militären.

Det är också anledningen till att jag tror dom försökte skjuta på militären lite längre ner, nedanför Sala Daeng, men det blev för kort.

När det gäller precisionen, kolla det uppfällda siktet !! Pipan nästan 45 grader upp för max räckvidd!!! Skulle ta c:a 10 sekunder i luften !!

Så med en sån lobbning och på det avståndet och i mörkret, kan granaterna ramla ner var som helst och det gjorde dom tydligen också. Lite vind åt något håll påverkar också mycket.

Hade han/dom stått i korsningen eller på Silom, så skulle det uppmärksammas av många fler. Det var ju fem skott och den smäller ganska bra.

Troligen avfyrades fyrverkerier i samband med skotten för att "maskera". Det hördes mycket smällare mm på videorna runt tidpunkten.

God Natt, JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Förrutom Atom så är det regeringen Abhisit som anser att det är olagligt för de röda att demonstrera. Detta stödjer regeringen på 2007 års konstitution vilket infördes efter kuppen.

De som inte godkänner den nya konstitutionen anser att de har all rätt i värden att stå och kräva nyval.

Jag ser att du har lässvårigheter. Har följt din och Atoms diskussion. Jag har inte räknat exakt hur många gånger Atom skrivit att han inte är mot att de röda demonstrerar! Vill du inte fatta eller..??

Däremot så kan en lite minoritet hålla en hel stad som gisslan i oändlighet. Till slut måste något göras. Hela ansvaret för denna tragik ligger hos de röda. Att upplösa regeringen och utlysa nyval bara för att valboskapen, ledd av professionella agitatorer vill det; det är INTE demokrati!

Vill påminna om dessa länkar;

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/175545/actor-admits-taking-part-in-apr-10-shooting

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/175568/udd-leaders-shrug-off-methi-words

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

I väntan på att tomten upplöser regeringen ;)

I väntan på att de röda ska nyktra till och försåt att de är grundlurade av en klick elitister som styrs och agerar för Thaksins pengar...den tomten.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ähum... tillåt mig påpeka att vem som helst kan inspektera karmaloggen, se rubrik "Karma Loggen" längst ner på sidan. Länken leder hit:

http://www.maipenrai.se/forum/reputationhistory/

Herr Chang har talat.

Nu fick jag lära mig något nytt igen! Kände inte alls till att man kunde följa vem som givit/fått karma.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick onekligen lite hett till på forumet igår och inatt och det är nog ganska ofrånkomligt att vi alltsomoftast diskueterar

diskussionen mer än de verkliga händelserna. Det jag tycker är ett underfundigt inlägg tycker en annan är en forolämpning

och en tredje är trams.

Vi vill givetvis att så många som mojligt ska trivas på forumet men det är oerhort svårt for oss som moderatorer att sätta

ribban någonstanns. Uppenbara påhopp måste givetvis stävjas men vad gor vi med gliringar och allmännt käbbel? Det är

lite grann som att vara fotbollsdomare, blåser man straff så ropar ena halvan av publiken att man är idi*t och blåser man

inte så skriker andra halvan.

Jag tycker det ligger på allas ansvar att anpassa sitt skrivande efter forutsättningarna att vi alla har oerhort olika

forutsättningar samt att ironi, skämt etc sällan går fram särskilt bra på ett forum.

Trots allt gick det ganska lugnt till i Bkk inatt och det är ju trots allt det viktiga. Nu ska jag på dotterns simskola i den

verkliga världen och ikväll blir det forumfest, väl mott.

Link to comment
Dela på andra sajter

BRA ATOM!!!!!!!!!!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

BTS kameror visar att gårdagens granater sköts från Lumphini park.

Är det alltså bakom där UDDs demonstranter befann sig eller var Sutheps uttalande igår fel?

http://www.nationmul...r-30127820.html

Suthep är ofta snabb att uttala sig, men ofta felaktigt.

Återstår att se om filmen från BTS-kameran blir offentlig,

eller åtminstone visas för press och TV journalisterna.

Då även några journalister från någon av alla de censurerade nyhetskanalerna.

Fram till dess tror jag att detta är politisk propaganda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seh Deang avrättas om det var han som planlade attackerna. Inte tal om fängelse mm. Militärren har ju en egen kod som dom följer oavsett vilka som styr landet. Man dödar aldrig en annan officer ostraffat som jag i alla fall har förstått det.

Mycket pekar ju på att Seh Daeng ligger bakom, även Seh Daengs skrävel efteråt. Han är rökt om inte Thaksin kommer tillbaka-då blir han förmodligen ÖB istället.

Men han inser nog när hans tid är över och försvinner då över gränsen till något grannland för att hoppa på en flight till Dubai. Fast han lär ju inte lämna utan det uppstår ett kaos i hans spår.

Lite märkligt var det att han kunde kila in på polisstationen, enligt SVT, iallafall trots att han var efterlyst och hålla audiens med SVT´s journalist. Om inte annat så visar det ju vart polisen har sina sympatier...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...