Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Ser inte det som nåt dravel, visst är det en förenklad förklaring men det var ju detta som skedde...

Jasså, du har också bara läst den röda bibeln

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jasså, du har också bara läst den röda bibeln

Nej, har inte läst nån "röd bibel". Är fullständigt neutral och har inte foten i nåt av lägren.

Kan du vara så snäll och ge mig en ofärgad förklaring till detta som skett då eftersom du verkar ha facit!?

Palestine is not a country, it's a terrorist state.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Josefine Hökerberg, AB: Den 19 september 2006 genomförde armén (med kungliga hovets stöd) en statskupp där premiärminister Thaksin Shinawatras regering ersattes av en militärjunta som upplöste parlamentet och Thailands författningsdomstol.

Efter en folkomröstning organiserade man nya val 2007, där Thaksins anhängare segrade och bildade en koalitionsregering.

Men det skedde en ny kupp, nu med hjälp av domstol. Efter omfattande demonstrationer från Folkalliansen för demokrati tvingade den nytillsatta författningsdomstolen regeringen att avgå i september 2008. Efter avsättning av ytterligare en ny Thaksin-vänlig regering fick Thaksin-motståndare (med kungliga hovets och militärens stöd) bilda regering.

Den regeringen sitter nu.

De understrukna styckerna ar tolkningsfragor och pastaendet i fetstil ar enbart felaktigt.

Personligen har jag svart att forsta hur man kan tolka handelseforloppet pa detta satt.

A andra sidan har jag lika svart att forsta de som gar omkring och latsas att nuvarande regering kom till makten pa demokratiskt vis. Vilket ar en minst lika lojlig tolkning som Aftonbladet presenterar g.m den s:k experten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Panitan live-intervjuas pa CNN just nu. Reportern pushar angaende skalen till att vilja fordroja ett nyval - vettiga fragor och vettiga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, har inte läst nån "röd bibel". Är fullständigt neutral och har inte foten i nåt av lägren.

Kan du vara så snäll och ge mig en ofärgad förklaring till detta som skett då eftersom du verkar ha facit!?

Efter en folkomröstning organiserade man nya val 2007, där Thaksins anhängare segrade och bildade en koalitionsregering.

Men det skedde en ny kupp, nu med hjälp av domstol. Efter omfattande demonstrationer från Folkalliansen för demokrati tvingade den nytillsatta författningsdomstolen regeringen att avgå i september 2008. Efter avsättning av ytterligare en ny Thaksin-vänlig regering fick Thaksin-motståndare (med kungliga hovets och militärens stöd) bilda regering.

Den regeringen sitter nu.

1: Inget parti fick ensam majoritet i valet 2007, men som största parti kunde Thaksins parti forma en koalitionsregering.

2: Någon ny kupp med hjälp av en domstol har jag aldrig hört talas om, men däremot tvingades PM Samak avgå efter att ha fått betalt för sina famösa kockshower. Kan tyckas konstigt, men enligt både den nhya och gamla konstitution är det förbjudet att ha inkomster vid sidan av sitt jobb. Han försökte dessutom dölja detta.

3: Ny PM blev Thaksins svåger Somchai. Det vaf under hans regim de gula ockuperade goverments house och så småningom flygplatsen eftersom de ansåg att regering enbart arbetade fär att rentvå Thaksin. Naturligtvs fel och olagligt att göra på detta sättet. Dessutom onödigt eftersom valkommission hade överlämnat till domstol bevis på valfusk från ledande politker i partiet. Bl a fanns det filmer på hur en funktinär i partiet överlämnade pdengar till byhövdingar för att köpa röster till hans dotter.

Det kom ockås en dom på att partiet och vissa parlamentsledamöter blev bannade. Övriga gick över till ett nybildat parti PTP och det hölls fyllnadsval för bannade politiker.

4: Nu visade det sig att de tidigare koalitionspartnerna inte längre ville stödja Thaksins folk, utan hoppade över till demokraterna, som kunde bilda regering.

Det skall också tilläggas att Thaksins parti under minst 6 månader visste att de med all sannolikhet skulle bli bannade. De hade gott om tid att upplösa parlamentet och utlysa nyval om de önskat det.

Jag kan ha missat något, men ungefär så här är det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis.

Hem med dom till byarna där dom kan ligga i hängmattorna och klaga att dom inte får några allmossor.

Hem med dom till byarna så vi slipper se dom demonstrera i våran stad.

Hem med dom till byarna så dom kan hålla käften om demokrati, vi bryr oss inte om demokrati.

Hem med dom till byarna innan militären gör ny kupp och vi måste försvara en ny militär junta på forumet.

Jobbigt att folk inte tycker som du va?

Hej

Det är ju också en lösning att gömma problemen, ungefär som man gör inför OS då fattiga och uteliggare brukar transporteras ut ur städerna, för att dom bättre bemedlade ska slippa se dom, och behålla sin aptit på lyxresturangerna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Skit.. jag har inte CNN. Hoppas det kommer på tuben.

Hade lite svart att hoera vad som sades - sitter i loungen pa vag hem fran Manila. Intressant notering var att i princip alla i Thai loungen var helt ointresserade av inslaget - lite skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en folkomröstning organiserade man nya val 2007, där Thaksins anhängare segrade och bildade en koalitionsregering.

Men det skedde en ny kupp, nu med hjälp av domstol. Efter omfattande demonstrationer från Folkalliansen för demokrati tvingade den nytillsatta författningsdomstolen regeringen att avgå i september 2008. Efter avsättning av ytterligare en ny Thaksin-vänlig regering fick Thaksin-motståndare (med kungliga hovets och militärens stöd) bilda regering.

Den regeringen sitter nu.

1: Inget parti fick ensam majoritet i valet 2007, men som största parti kunde Thaksins parti forma en koalitionsregering.

2: Någon ny kupp med hjälp av en domstol har jag aldrig hört talas om, men däremot tvingades PM Samak avgå efter att ha fått betalt för sina famösa kockshower. Kan tyckas konstigt, men enligt både den nhya och gamla konstitution är det förbjudet att ha inkomster vid sidan av sitt jobb. Han försökte dessutom dölja detta.

3: Ny PM blev Thaksins svåger Somchai. Det vaf under hans regim de gula ockuperade goverments house och så småningom flygplatsen eftersom de ansåg att regering enbart arbetade fär att rentvå Thaksin. Naturligtvs fel och olagligt att göra på detta sättet. Dessutom onödigt eftersom valkommission hade överlämnat till domstol bevis på valfusk från ledande politker i partiet. Bl a fanns det filmer på hur en funktinär i partiet överlämnade pdengar till byhövdingar för att köpa röster till hans dotter.

Det kom ockås en dom på att partiet och vissa parlamentsledamöter blev bannade. Övriga gick över till ett nybildat parti PTP och det hölls fyllnadsval för bannade politiker.

4: Nu visade det sig att de tidigare koalitionspartnerna inte längre ville stödja Thaksins folk, utan hoppade över till demokraterna, som kunde bilda regering.

Det skall också tilläggas att Thaksins parti under minst 6 månader visste att de med all sannolikhet skulle bli bannade. De hade gott om tid att upplösa parlamentet och utlysa nyval om de önskat det.

Jag kan ha missat något, men ungefär så här är det

Tackar så mycket för förklaringen. Är inte alltför insatt i detta. Har läst en hel del här de senaste dagarna och det jag reagerar över är att många som debatterar här som tar en väldigt tydlig ställning. Antingen är man röd eller gul (kanske inte är så men man får det intrycket när man läser debatten)...den enda som är lite balanserad verkar vara Wille...

Palestine is not a country, it's a terrorist state.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för förklaringen. Är inte alltför insatt i detta. Har läst en hel del här de senaste dagarna och det jag reagerar över är att många som debatterar här som tar en väldigt tydlig ställning. Antingen är man röd eller gul (kanske inte är så men man får det intrycket när man läser debatten)...den enda som är lite balanserad verkar vara Wille...

Jag tror du skall göra stor skillnad på att vara anti-röd och gul. Är man anti-röd är man emot det som händer i Bangkok just nu. De flesta anti-röda här, inklusive mig, har släktingar och vänner i Issan och andra fattiga delar av Thailand. Vi vill att de skall få det bättre, men vi tror inte att det sker genom en röd mobb, som terroriserar Bangkok och som har som sitt huvudmål att få en dömd förbrytare tillbaka som premiärminister. Anti-röd, bytyder alltså inte gul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är ju också en lösning att gömma problemen, ungefär som man gör inför OS då fattiga och uteliggare brukar transporteras ut ur städerna, för att dom bättre bemedlade ska slippa se dom, och behålla sin aptit på lyxresturangerna.

Mvh Isan Lover

Njae.. jag tänkte mer att de skulle åka hem och komma tillbaka med nya tag och en bättre profilering.

Det tror jag nämligen att de skulle ha något att vinna på.

Istället för att rabbla samma aggressiva splittrande mantran, orsaka våldsamheter genom sin retorik och ovilja till självkritik eller jämkning.

Som det är just nu håller de på och leder varandra rätt ner i papperskorgen och är mest duktiga på att smeta ner sig själva i skit.

Men men... om det är det man vill göra så kan ju ingen hindra dem.

Fortsätt bara, och hjälp dem bara, det är säkert jättebra för de fattiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag tror du skall göra stor skillnad på att vara anti-röd och gul. Är man anti-röd är man emot det som händer i Bangkok just nu. De flesta anti-röda här, inklusive mig, har släktingar och vänner i Issan och andra fattiga delar av Thailand. Vi vill att de skall få det bättre, men vi tror inte att det sker genom en röd mobb, som terroriserar Bangkok och som har som sitt huvudmål att få en dömd förbrytare tillbaka som premiärminister. Anti-röd, bytyder alltså inte gul.

Tycker Herr Varg formulerar det val i sitt inlagg. Tror det finns annu lite fler dimensioner. Det kan vara sa enkelt sa som att folk inte ar anti-roda utan endast anti-vald. Sa det smartar att se Bangkok kidnappas och lemlastas av olika sma grupper som bestamt sig for att deras "kamp" och "rattigheter" ar lite viktigare an andras. Detta galler oavsett om det ar roda, gula eller regnbagsfargade skjortor som fortrycker sin omgivning med vald eller hot om vald.

Det finns fa eller inga formildrande omstandigheter kvar nu - bada sidor har ett ansvar men sa lange de vantar pa att den andra skall ge med sig forst kvarstar staus quo - vilket det aven gar om demonstrationerna blir upplosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Josefine Hökerberg, AB: Någon på plats i Bangkok som kan svara Klara hur läget är kring Kousam road - Bagpackergatan?

Finns det ingen på avbytarbänken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Josefine Hökerberg, AB: Någon på plats i Bangkok som kan svara Klara hur läget är kring Kousam road - Bagpackergatan?

Finns det ingen på avbytarbänken?

Hon är så pinsam att jag slutade läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Beväpnad känd "röd" skådespelare arresterad av polis.

Erkänner inblandning i besjutning av millitär, berättar allt om svartklädda

och att UDDs ledare beordrat våldet mot militär den 10:e.

Han är ju känd för att vara en hetsporre och slagskämpe.

Och att han även är en engagerad talare kan man lugnt slå fast.

Med en liten mustasch och snedlugg så skulle man lätt kunna missta honom för en annan snubbe.

http://www.youtube.com/watch?v=vTTQjaSZ1Jo&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är ju känd för att vara en hetsporre och slagskämpe.

Och att han även är en engagerad talare kan man lugnt slå fast.

Med en liten mustasch och snedlugg så skulle man lätt kunna missta honom för en annan snubbe.

http://www.youtube.c...feature=related

Intressanta filmer. great.gif

I den första var han lite mesig och ville bara ha tillbaka Thaksin. Inga hot eller våldsamheter direkt.

Den andra var ju däremot rätt tydlig. smile.gif

Den han gav sig på var däremot en MP för Puea Thai.

Storyn finns här.

Puea Thai var tydligen skyldiga honom 700 000 för kampanjpengar.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Följer Josefin Hökerberg chatten på aftonbladet. Intressant att se vad folk skriver. Vet ni om det finns någon annan direkt chat på engelska från Bangkok, så man närmare kan följa utvecklingen i realtid? Länk tack great.gif

Fast dom som protesterar kanske inte har tid att chatta samtidigt. Jag har ju hört att tjejer ska kunna göra två saker samtidigt. crazy.gif

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Följer Josefin Hökerberg chatten på aftonbladet. Intressant att se vad folk skriver. Vet ni om det finns någon annan direkt chat på engelska från Bangkok, så man närmare kan följa utvecklingen i realtid? Länk tack great.gif

Jag la ner AB för hon vet ju ingenting!

www.thaivisa.com, är ett alternativ. Där uppdateras också nyheterna regelbundet

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Beväpnad känd "röd" skådespelare arresterad av polis.

Erkänner inblandning i besjutning av millitär, berättar allt om svartklädda och att UDDs ledare beordrat våldet mot militär den 10:e.

UDD svarar bl.a att det inte spelar någon roll vad han säger eftersom alla ändå redan tror att det var militärens fel.

http://www.bangkokpo...apr-10-shooting

http://www.bangkokpo...off-methi-words

Efter en dag eller två hos Bangkokpolisen erkänner man sig skyldig till tsunamin om det är det dom vill.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Goa människor dom där röda. Hota att tända eld på bildäck... Alla vet väl hur mycket bildäck ryker när dom brinner. Det är ju inte precis i skogen dom befinner sig. Röken kommer att tränga in i sjukhus, butiker, hotell, köpcentrum med mera. Med saneringsbehov i byggnaderna som följd.

Har man inte redan retat upp lokalbefolkningen tillräckligt? Men bangkoks invånare kanske inte anses vara thailändare i dom rödas ögon...

// Jobbe

Jag tror att du skulle nog också försöka försvara dig med alla medel om du visste att du blev attackerad av ett gäng som för några dagar sedan dödade över 20 personer och skickade 800 till sjukan.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt dagens satirteckning i tidningen Thai Rath,

så beror oviljan till upplösning av parlamentet och ett snabbt ny-val

på att Abhisits regeringskollegor vill hinna tjäna en hacka innan de får kasta in handuken.

post-5068-127200120722_thumb.jpg

- Själv har jag funderat lite över om oviljan till ett snabbt nyval

istället för pengahunger kan bero på andra åtaganden och löften.

Med tanke på att PTP’s ledare Chavalit nyligen ville söka audiens hos Kungen

för att få lite vägledning i den pågående konflikten,

och att detta föranledde att Abhisit och regeringskollegorna

satte sig helt på tvären mot det förslaget,

så undrar jag vad som verkligen ligger bakom detta motstånd till att få träffa Kungen.

Officiellt sades orsaken till Regeringens motstånd till Audiensen

vara att det är fel att blanda in Kungahuset i den Thailändska politiken.

(Detta trots att regeringen och dess stöddemonstranters huvudparoll

tycks vara att just skydda och bevara kungahuset i sin nuvarande form.

Så kungahuset är nog trots allt inblandade i politiken i allra högsta grad.)

- Nåväl, oviljan till att Chavalit inte skulle få träffa Kungen skulle

ju också kunna bero på att Kungen är obotligt sjuk,

och att han inte bedöms leva mer än några månader till,

samt att Regeringen med Abhisit har lovat Prem att hålla Kungens hälsotillstånd hemligt.

Att inte låta oppositionen och allmänheten veta hur Kungen mår kan bero på

att man vill undvika att olika inflytelserika människor i samhället

ska börja gruppera sig åt det ena eller andra hållet.

Prem kanske tycker att det är oerhört viktigt att Abhisit nu klamrar sig kvar

vid makten fram till dess att Kungen har avlidit så att han Abhisit, Prem och regeringen

kan verkställa en hemlig plan för att lösa successionsordningen

där Kronprinsen (och Thaksin) kommer att dra en nitlott.

Den kommande och proklamerade sorgetiden efter kungens bortgång skulle

också till en början dämpa alla parters stridsvilja och lust till demonstrationer,

vilket då kommer att ge den aktuella regeringen lite andrum

att styra och ställa efter egna önskemål.

Eller också är Kungen ganska pigg och kry,

och bara allmänt trött på att bry sig om undersåtarnas gräl med varandra.

Han kanske slår ihjäl tiden på sjukhuset med att titta på gamla Lassie-filmer

samtidigt som han klappar sin rödklädde gamla trotjänaren TangDaeng på huvudet?

post-5068-127200497931_thumb.jpg

Vad tror ni?

Visst, alla mojliga och omojliga (konspirations)teorier kan ju visa sig sanna. Jag är dock fortfarande forbryllad over att så få

ser det som pågår som ett helt logiskt politiskt rävspel. Kanske är det alla trådar här på forumet om hur konstigt, annorlunda

och helt ologiskt allt är i Thailand som gor att även normalt sett sansade skribenter inte kan se skogen for alla träden.

PTP/UDD vill ha ett snabbt nyval for att:

# Snart borjar civilrättegångarna mot Thaksin som formodligen resulterar i att Thaksin forlorar alla sina pengar. Finns inte

mojligheten att dela på Thaksins formogenhet är givetvis ingen av dem intresserad att fortsätta.

# Utan Thaksins pengar och alla ledare är det omojligt att fora en effektiv valrorelse, kopa roster samt kopa koalitionspartier;

PTPs chans att då bli regeringsparti är mindre än Thailands chans att vinna fotbolls VM 2014.

Demokraterna vill vänta med nyval så länge som mojligt for att:

# Snart borjar civilrättegångarna mot Thaksin som formodligen resulterar i att Thaksin forlorar alla sina pengar. Finns inte

mojligheten att dela på Thaksins formogenhet är givetvis ingen av PTP/UDDs ledare intresserad av att fortsätta.

# Utan Thaksins pengar är det omojligt for PTP att fora en effektiv valrorelse, kopa roster samt kopa koalitionspartier; PTPs

chans att då bli regeringsparti är mindre än Thailands chans att vinna fotbolls VM 2014.

# Asiens och konstigt nog även Thailands ekonomi växer vilket innebär att ju längre man väntar på nyvalet ju fler thailändare

kommer känna att de får det bättre och ge regeringen credit for det.

# Pga forbättrad ekonomi har regeringen mer pengar att lägga på kortsiktiga populistiska åtgärder vilket tidigare bevisats

vinner mängder av roster.

# Regeringen har nästan full kontroll på Thailands massmedia och ju längre fram nyvalet ligger ju mer propaganda kan pumpas ut.

# Den senaste tidens oroligheter har skapat ett enormt hat bland Bangkoks rika och inflytelserika mot de roda, även bland de

som tidigare gillade Thaksins pro-business policies. Enorma summor pengar lovas nu Demokraterna for att säkra en valseger, ju

längre tid det tar ju mer pengar hinner samlas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag la ner AB för hon vet ju ingenting!

www.thaivisa.com, är ett alternativ. Där uppdateras också nyheterna regelbundet

Kan så vara. Men det är kul att se vad folk skriver som befinner sig på plats. Hajar ö? sad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara. Men det är kul att se vad folk skriver som befinner sig på plats. Hajar ö? sad.gif

Många av dom som skriver där finns på plats och är bättre informerade än nollan på AB, som inte ens vet var Khosan road ligger. Flera bor med utsikt över området där de röda befinner sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, alla mojliga och omojliga (konspirations)teorier kan ju visa sig sanna. Jag är dock fortfarande forbryllad over att så få

ser det som pågår som ett helt logiskt politiskt rävspel. Kanske är det alla trådar här på forumet om hur konstigt, annorlunda

och helt ologiskt allt är i Thailand som gor att även normalt sett sansade skribenter inte kan se skogen for alla träden.

PTP/UDD vill ha ett snabbt nyval for att:

# Snart borjar civilrättegångarna mot Thaksin som formodligen resulterar i att Thaksin forlorar alla sina pengar. Finns inte

mojligheten att dela på Thaksins formogenhet är givetvis ingen av dem intresserad att fortsätta.

# Utan Thaksins pengar och alla ledare är det omojligt att fora en effektiv valrorelse, kopa roster samt kopa koalitionspartier;

PTPs chans att då bli regeringsparti är mindre än Thailands chans att vinna fotbolls VM 2014.

Demokraterna vill vänta med nyval så länge som mojligt for att:

# Snart borjar civilrättegångarna mot Thaksin som formodligen resulterar i att Thaksin forlorar alla sina pengar. Finns inte

mojligheten att dela på Thaksins formogenhet är givetvis ingen av PTP/UDDs ledare intresserad av att fortsätta.

# Utan Thaksins pengar är det omojligt for PTP att fora en effektiv valrorelse, kopa roster samt kopa koalitionspartier; PTPs

chans att då bli regeringsparti är mindre än Thailands chans att vinna fotbolls VM 2014.

# Asiens och konstigt nog även Thailands ekonomi växer vilket innebär att ju längre man väntar på nyvalet ju fler thailändare

kommer känna att de får det bättre och ge regeringen credit for det.

# Pga forbättrad ekonomi har regeringen mer pengar att lägga på kortsiktiga populistiska åtgärder vilket tidigare bevisats

vinner mängder av roster.

# Regeringen har nästan full kontroll på Thailands massmedia och ju längre fram nyvalet ligger ju mer propaganda kan pumpas ut.

# Den senaste tidens oroligheter har skapat ett enormt hat bland Bangkoks rika och inflytelserika mot de roda, även bland de

som tidigare gillade Thaksins pro-business policies. Enorma summor pengar lovas nu Demokraterna for att säkra en valseger, ju

längre tid det tar ju mer pengar hinner samlas in.

Det här inlägget borde ha en liten flagga så man inte missar den bland alla andra.

Bra skrivet iaf och ytterligare ett bevis på hur komplicerad problematiken är just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...