Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

I dagens asiancorrespondent kan man läsa om att den Demokratledda regeringen börjar förbereda sig för kommande val genom poulistiska reformer som vänder sig till TRT,s tidigare väljare av fattiga jordbrukare och fattiga i städerna.

Detta trots att Thaksin beskylldes för att agera ansvarslöst med statens pengar och man befarade stora budgetunderskott p.g.a dessa, och PAD hävdar att reformerna främst är till för att ge röster och inte att hjälpa landet på längre sikt.

Men man tror att Demokraterna efter 9 år och tre förlorade val trots stöd av militär och andra makthavare har insett att en populistisk politik är det bästa sättet att vinna ett val på.

Mvh Isan Lover

Thai government fights back, unveils new populist measuresBy Siam Voices Dec 21, 2010 3:29PM UTC

By Panuwat Panduprasert

In perhaps the clearest indication yet that Thai politicians are entering the ‘election mode’, the Thai government has announced a set of wide-ranging policy measures aimed squarely at rural farmers and the urban poor, both often seen as supporters of Thaksin and his associated parties.

The package, as Soonruth Bunyamanee explains in the Bangkok Post, is known by the catchy name of “Pracha Wiwat” and is expected to “[put] more than 30 billion baht into the pockets of poorer people who include motorcycle and taxi cab drivers, street vendors and farmers.” Democrat Finance Minister Korn Chatikavanij was at pains to stress that, unlike the numerous populist schemes during the Thaksin era, the government’s programmes will be sustainable and reasonable. He did not mention, however, whether the unveiling of such generous schemes is a sign that a new election is imminent.

A common criticism of Thaksin is that government spending under Thai Rak Thai was reckless and put a huge burden on the public finance. And yet the current Democrat-led coalition has implemented some of the programmes initiated by TRT and its successor PPP, including free bus and train rides and free water allowances. Over the past nine years the Thaksin camp has focused on cementing its image as a party of action and contrasting that with the Democrats’ relative lack of achievements. This clearly does not sit well with Abhisit and co.; the pressure is on them to come up with something original.

Still, the government will no doubt need to do more to convince sceptics and critics who have given a generally lukewarm response to the news. PAD’s Suriyasai Katasila argues that there are no conceptual differences between Pracha Wiwat and TRT’s projects, while even the government-created Reform Committee believe the schemes are designed primarily to earn votes rather than to benefit the country in the long run. In response, Korn, via Facebook, hit out at some of the critics for allegedly not having studied the government’s plan well enough.

In the end, long-term observers of Thai politics know full well that the Democrats’ desire is to win an election in their own right, if only to get one over their detractors who have continually lambasted the party for relying on the support of the military and other centres of power. It took almost ten years and three election defeats, but the party’s bigwigs seem to have finally come to terms with the idea that populism is probably the most effective path to election victories in today’s Thailand.

http://asiancorrespondent.com/44051/thai-government-fights-back-unveils-new-populist-measures/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att fortsätta med och utveckla Thaksins då av oppositionen utskällda och på forumet av många totalsågade "bylånen" är ett helt riktigt beslut som kan ge forsatta utvecklingsmöjligheter till landsbygden, men det känns lite konstigt att några av forumets värsta kritiker (då avser jag inte dig) av denna reform nu slår sig för bröstet och jublar nu när det är demokraterna som går vidare med den.

Talar du i tungor eller har du för en gångs skull stöd för vad du skriver?

Vilka är dessa kritiker av reformen med bylån du avser? Kan du faktiskt visa var denna påstådda kritik finns?

Nej.. jag trodde väl inte det. :)

Och återbetalnings graden på bylånen var tidigare på över 90% under TRT,s tid (om jag kommer ihåg rätt så var det 94-95%) och det får betraktas som en succe, och jag tror inte att dessa fattiga låntagare har slutat betala lånen nu, och det är förmodligen en anledning till att Demokraterna går vidare med lånen, det är helt enkelt ett bra och populärt sätt att hjälpa byborna till en väldigt låg kostnad och risk.

Det enda som jag ogillar är att regeringen löser lånen till "ockrarna" utan att dessa straffas, enligt mig är det till viss del ok av regeringen att lösa lånen även om det hitills mest har fått folk att låna mer med förhoppning om att få dom lösta,

Men "ockrarna" borde få sina straff eftersom deras verksamhet är olaglig och här lade inte Thaksins regering fingrarna emellan, under hans tid fick man lån till "ockrare" avskrivna om räntan var ocker och utlånaren fick stå för förlusterna.

Att ockrarna nu går fria både ifrån straff och förluster tror jag tyvär kan bero på att "ockrarna" är förmögna och oftast stöder dom Gula.

Problemet med att ockrare går fria från straff beror på dels att de är så många och dels att lagföringen inte fungerar i dessa sammanhang

i Thailand. Nästan alla, inklusive fattiga i byarna, lånar ut pengar till varandra med ockerräntor.

3% på månadsbasis ses som billigt i de isaanska byarna och om alla dessa ska lagföras så inser nog även du att det blir problem.

Max tillåten ränta att ta ut utan att det ses som ocker är ju 2% (28% APR) enligt Bank of Thailand.

Ett riktigt genomdrivande av en lag med avskrivning av ockerlån skulle få till följd att i princip ALLA skuldsatta i hela landet skulle anmäla

sina borgenärer och att fattigt folk skulle mörda varandra till höger och vänster i byarna. Jättebra idé, eller hur?

Intressant att notera är också din formulering om att man under Thaksins tid inte lade fingrarna emellan utan att man fick lån avskrivna.

Skulle du vilja berätta lite mer om detta? När exakt under hans tid hände detta?

Thaksins anti-lånehaj-policy proklamerades i januari 2006. Och i början av april avgick Thaksin, hans poliskompis blev "caretaker",

parlamentet upplöstes och nyval utropades. Menar du alltså perioden februari och mars som den tid man fick lån avskrivna?

Hur mycket lån var det som faktiskt skrevs av under dessa två månader? :)

Själv tycker jag att rimlig väg är att alla lån till ockrare räknas om till en räntenivå i legal nivå och att eventuella ockrare som försöker få

ut mer lagförs. Och att detta ska helst ska gälla retroaktivt. Men inte att lånen avskrivs eftersom folk faktiskt lånat pengarna en gång.

Och låntagare behöver också lära sig att ta ansvar och inte se lån som en lösning på problem.

Sedan noterar jag att du verkar blanda ihop Thaksins bylån med Thaksins anti-ocker-kampanj. Eller har jag läst fel?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I dagens asiancorrespondent kan man läsa om att den Demokratledda regeringen börjar förbereda sig för kommande val genom poulistiska reformer som vänder sig till TRT,s tidigare väljare av fattiga jordbrukare och fattiga i städerna.

Detta trots att Thaksin beskylldes för att agera ansvarslöst med statens pengar och man befarade stora budgetunderskott p.g.a dessa, och PAD hävdar att reformerna främst är till för att ge röster och inte att hjälpa landet på längre sikt.

Men man tror att Demokraterna efter 9 år och tre förlorade val trots stöd av militär och andra makthavare har insett att en populistisk politik är det bästa sättet att vinna ett val på.

Mvh Isan Lover

Vad herr Panduwat på asiancorrespondent verkar ha missat är att Abhisit redan månader innan kuppen,

när han annonserades som PM-kandidat, uttryckligen sade att han skulle fortsätta de positiva reformer som startades av TRT.

Detta har varit uppe på forumet för men jag antar att IL, precis som Panduwat, glömt sådana petitesser.

Detta är alltså inget nytt och, återigen som vanligt, så har du (och kanske Panduwat) valt att vantolka Abhisits och demokraternas avsikter.

When Thaksin called for new elections in April 2006, Abhisit said he was "prepared to become a prime minister who adheres to the principles of good governance and ethics, not authoritarianism." On 29 April Abhisit announced his candidacy for Prime Minister at the Democrat Party annual convention. He promised a "People’s Agenda," with education as the main focus. He used the campaign slogan "Putting People First." He also vowed not to privatize basic utilities such as water and electricity, and to nationalize state enterprises that Thaksin had privatized.[40] Regarding core elements of the so-called "Thaksinomics", Abhisit promised "the benefits from certain populist policies, such as the 30-Baht healthcare scheme, the Village Fund and the SML (Small Medium Large) scheme, will not be revoked but instead improved." He later urged that Thaksin's popular 30-Baht health care scheme should be replaced with a system where access to medical services was totally free.

http://en.wikipedia.hisit_Vejjajiva

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej noBuzz

Dom räntor som jag avser när jag kallar det ocker motsvarar mer 5-7% per månad än dom 3% du skrev om, och det är inte så att alla bybor lånar av varandra, det är organiserade lånehajar som inte ofta inte har någon annan sysselsättning, och en person kan ha ett 10 tal byar i "sitt" område, och denna person har ofta tillskansat sig flera fastigheter, guld och en hel del mark som dom har kommit över när låntagare inte har klarat av sina redan ifrån början näst intill omöjliga lån.

Personen betalar dessutom ofta polisen för att driva in sina olagliga lån.

Enligt mig är det värsta sortens parasiter som lever gott på andras hårda arbete och olyckliga situation.

Och vi hade faktiskt personer som gick till myndigheterna med sina ockerlån på påskrivna papper och fick dom reglerade i vårt närområde, där ockraren fick göra upp i godo med låntagaren eller ta sitt straff och detta skapade stor oro hos ockrarna, vilket ledde till bra uppgörelser för låntagarna.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL,

Min erfarenhet är att räntorna som folk lånar till, när de lånar från varandra i byarna, börjar på 3%.

Men de går upp till betydligt högre än så och är ibland 10-20% per månad.

I de här fallen handlar det inte om organsierad utlåning (även om även detta existerar i liten skala på bynivå) utan

alltså om enskilda som lånar ut till varandra. Om ni i er by inte har individer som lånar av varandra till höger och vänster

så är det nog en av extremt få byar där detta inte sker.

I övrigt gäller ockerräntor även hos lokala näringsidkare så som t.ex vid pantsättning av guld, delfinansiering av byggmaterial

och allehanda andra verksamheter där utlåning förekommer. I bästa fall ligger månadsräntorna hos dessa på 3% med.

Ocker är, enligt Thailändsk lag, när man lånar ut pengar till högre ränta än tillåten enligt Bank of Thailand.

Det är i alla fall så jag fått det förklarat för mig och ocker är olagligt.

Vad detta visar är hur svårt det är genomföra en sådan reform som den du menar Thaksin avsåg.

Alltså en reform där skulder ska avskrivas. Att ockrare gör upp i godo, som i ditt exempel, är däremot bra och

är så som det fortsatt fungerar sedan anti-lånehaj-reformen kom under Thaksin och sedan fortsattes av juntan.

Men att det varit del i en reform att de som lånat pengar fått sina skulder avskrivna tror jag inte.

Att de parasiter du pratar om ska jagas och de poliser och myndighetspersoner som bistår i detta utnyttjande ska åtalas

tycker naturligtvis jag med. Men ingen jagar dem eftersom det inte finns någon polismakt med medborgarfokuserat rättesnöre.

Ibland undrar jag om man inte borde stänga ner alla polisstationer, sparka alla poliser och göra dem arbetslösa, och låta

militären sköta dessas uppgifter under uppbyggnadsfasen av en ny poliskår.

Visst säger man att militären är minst lika korrupt men jag undrar om man är detta i de lägre ranker som det handlar om och

som skulle kunna bli tillförordnade tillfälliga polisroller. Något radikalt och nytt behöver hur som helst göra med poliskåren för

att få till stånd en förändring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej IL,

Min erfarenhet är att räntorna som folk lånar till, när de lånar från varandra i byarna, börjar på 3%.

Men de går upp till betydligt högre än så och är ibland 10-20% per månad.

I de här fallen handlar det inte om organsierad utlåning (även om även detta existerar i liten skala på bynivå) utan

alltså om enskilda som lånar ut till varandra. Om ni i er by inte har individer som lånar av varandra till höger och vänster

så är det nog en av extremt få byar där detta inte sker.

I övrigt gäller ockerräntor även hos lokala näringsidkare så som t.ex vid pantsättning av guld, delfinansiering av byggmaterial

och allehanda andra verksamheter där utlåning förekommer. I bästa fall ligger månadsräntorna hos dessa på 3% med.

Ocker är, enligt Thailändsk lag, när man lånar ut pengar till högre ränta än tillåten enligt Bank of Thailand.

Det är i alla fall så jag fått det förklarat för mig och ocker är olagligt.

Vad detta visar är hur svårt det är genomföra en sådan reform som den du menar Thaksin avsåg.

Alltså en reform där skulder ska avskrivas. Att ockrare gör upp i godo, som i ditt exempel, är däremot bra och

är så som det fortsatt fungerar sedan anti-lånehaj-reformen kom under Thaksin och sedan fortsattes av juntan.

Men att det varit del i en reform att de som lånat pengar fått sina skulder avskrivna tror jag inte.

Att de parasiter du pratar om ska jagas och de poliser och myndighetspersoner som bistår i detta utnyttjande ska åtalas

tycker naturligtvis jag med. Men ingen jagar dem eftersom det inte finns någon polismakt med medborgarfokuserat rättesnöre.

Ibland undrar jag om man inte borde stänga ner alla polisstationer, sparka alla poliser och göra dem arbetslösa, och låta

militären sköta dessas uppgifter under uppbyggnadsfasen av en ny poliskår.

Visst säger man att militären är minst lika korrupt men jag undrar om man är detta i de lägre ranker som det handlar om och

som skulle kunna bli tillförordnade tillfälliga polisroller. Något radikalt och nytt behöver hur som helst göra med poliskåren för

att få till stånd en förändring.

Hej

Dom som lånar ut till varandra i byn (släktingar och vänner) gör det inte för att tjäna pengar utan för att hjälpa varandra,

och dom är ju nöjda bara med att få tillbaka pengarna vilket inte alltid händer, och det är väl den stora skillnaden mot dom proffessionella lånehajarna som bara utnyttjar andras olycka för att tjäna maximalt på det själva.

Visst är polisen korrupta men dom är också rädda att förlora jobben och sina sidoinkomster som det ger, och dom ingrep faktiskt och reglerade några lån i vårt område när Thaksin beslutade om åtgärder mot dessa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom som lånar ut till varandra i byn (släktingar och vänner) gör det inte för att tjäna pengar utan för att hjälpa varandra,

och dom är ju nöjda bara med att få tillbaka pengarna vilket inte alltid händer, och det är väl den stora skillnaden mot dom proffessionella lånehajarna som bara utnyttjar andras olycka för att tjäna maximalt på det själva.

Visst är polisen korrupta men dom är också rädda att förlora jobben och sina sidoinkomster som det ger, och dom ingrep faktiskt och reglerade några lån i vårt område när Thaksin beslutade om åtgärder mot dessa.

Mvh Isan Lover

Om du sammanfattar allt du har skrivit om "din" by i Isaan, så blir det en jättegullig sagobok med en given plats på alla byskolors bibliotekshyllor.

Tror inte att ens att Thailands turistdepartment skulle kunna få till det bättre.

"Land of smiles", halleluja!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sammanfattar allt du har skrivit om "din" by i Isaan, så blir det en jättegullig sagobok med en given plats på alla byskolors bibliotekshyllor.

Tror inte att ens att Thailands turistdepartment skulle kunna få till det bättre.

"Land of smiles", halleluja!

Skulle nog vilja påstå att det är en IL-tolkning av hans by som han beskriver för oss för annars skulle man klippa ut och rama in hans by och visa upp för övriga Thailand som ett slags mönsterexempel på hur alla andra skall göra

Jag känner inte alls igen mig på många saker han beskriver från dom byar jag besökt vid träffar inom släkten och olika resor på landsbygden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog vilja påstå att det är en IL-tolkning av hans by som han beskriver för oss för annars skulle man klippa ut och rama in hans by och visa upp för övriga Thailand som ett slags mönsterexempel på hur alla andra skall göra

Jag känner inte alls igen mig på många saker han beskriver från dom byar jag besökt vid träffar inom släkten och olika resor på landsbygden

James Hilton placerade sitt Shangri-La lite länge västerut, men nu vet vi alla här på MPR att han hade fel.

Det riktiga Shangri-La finns inte alls i Himalaya utan i norra Thailand.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha,så då finns inte IL:S by i Thailand utan på västkusten.Tyckte väl att det var för bra för att vara sant :whistle: Mvh Måne som tyckte det fanns väl många paraboler för att det skulle vara sant

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv är jag helt övertygad om att dom flesta Thailändskor här i Sverige känner till att släktingar och vänner lånar pengar av varandra i byarna utan säkerhet och att lånen ibland aldrig betalas tillbaka, och att lånehajarna nästan aldrig lånar ut utan säkerhet i mark, hus eller guld och som minst får ocker räntan, och om dom har riktig "tur" kan låntagaren inte betala tillbaka och då gör dom ett ännu större klipp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom som lånar ut till varandra i byn (släktingar och vänner) gör det inte för att tjäna pengar utan för att hjälpa varandra,

och dom är ju nöjda bara med att få tillbaka pengarna vilket inte alltid händer, och det är väl den stora skillnaden mot dom proffessionella lånehajarna som bara utnyttjar andras olycka för att tjäna maximalt på det själva.

Visst är polisen korrupta men dom är också rädda att förlora jobben och sina sidoinkomster som det ger, och dom ingrep faktiskt och reglerade några lån i vårt område när Thaksin beslutade om åtgärder mot dessa.

Mvh Isan Lover

Visst är det så att folk i byn lånar pengar till varandra för att hjälpa.. men varför ockerränta samtidigt?

Tror du inte att de vet att det är ockerränta?

Från detta vill jag så backa lite..

Du sade nämligen:

"det känns lite konstigt att några av forumets värsta kritiker (då avser jag inte dig) av denna reform nu slår sig för

bröstet och jublar nu när det är demokraterna som går vidare med den"

(du har inte verifierat detta)

"under hans tid fick man lån till "ockrare" avskrivna om räntan var ocker och utlånaren fick stå för förlusterna"

(du har inte verifierat detta heller utan pratar nu om att skulder regleras/justeras)

"Men man tror att Demokraterna efter 9 år och tre förlorade val trots stöd av militär och andra makthavare har

insett att en populistisk politik är det bästa sättet att vinna ett val på."

(det är visat att Dems hade "populistiska" avsikter redan innan kuppen och att hela antagandet därför bara är sedvanlig hjärnbajs.)

Eftersom du inte kommenterat mina synpunkter på dessa utan istället enkom refererat till hur det är i byn så får jag anta att du själv nu inser att samtliga dessa var lite fel, eller? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst är det så att folk i byn lånar pengar till varandra för att hjälpa.. men varför ockerränta samtidigt?

Tror du inte att de vet att det är ockerränta?

Från detta vill jag så backa lite..

Du sade nämligen:

"det känns lite konstigt att några av forumets värsta kritiker (då avser jag inte dig) av denna reform nu slår sig för

bröstet och jublar nu när det är demokraterna som går vidare med den"

(du har inte verifierat detta)

Detta tror jag inte behöver förtydligas, alla som har hängt med i debatten på forumet ett tag förstår nog ändå.

"under hans tid fick man lån till "ockrare" avskrivna om räntan var ocker och utlånaren fick stå för förlusterna"

(du har inte verifierat detta heller utan pratar nu om att skulder regleras/justeras)

När lånen reglerades/avskrevs så var det utlånaren som fick acceptera att ta en förlust eller sitta i fängelse.

Och det här tror jag är rätta sättet att behandla dom proffessionella lånehajarna på.

"Men man tror att Demokraterna efter 9 år och tre förlorade val trots stöd av militär och andra makthavare har

insett att en populistisk politik är det bästa sättet att vinna ett val på."

(det är visat att Dems hade "populistiska" avsikter redan innan kuppen och att hela antagandet därför bara är sedvanlig hjärnbajs.)

Det var en förkortad översättning ifrån artikeln och det var inte mina ord, men jag tyckte att det stämde överens med mitt sätt att se på saken.

Eftersom du inte kommenterat mina synpunkter på dessa utan istället enkom refererat till hur det är i byn så får jag anta att du själv nu inser att samtliga dessa var lite fel, eller? :)

Absolut inte.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hittade en artikel om dom Röda och vad som har skett och sker i Thailand, den har skrivits av Dr Jim Taylor som arbetar på "The University of Adelaide, South Australia, Discipline of Anthropology in the School of Social Sciences" och den publicerades i New Internationalist som fokuserar på att rapportera om frågor som fattigdom och ojämlikhet i världen.

Och den här artikeln tycker jag ger en mycket bra bild av läget, och kanske är det någon mer som vill läsa den.

Tragedy and loss

Web exclusive: Jim Taylor takes a look at the real face of Thailand today.

…we did not elect this government; the poor have been left out for four years; we have to put up with the power this government seized from the people. Today we must rise up and fight for our rights that have been taken away from us; this is to ask for democracy that can help people to be able to ‘open their eyes and their mouths’ and to know that their rights and their votes are important…"

"Ever since the coup, there have been continuing human rights abuses, double standards through the courts, massive corruption in public enterprises, state repression against opposition, violence, relentless censorship, organized media propaganda and the curtailment of freedoms. At the organized level of the protests are the ‘Red Shirts’, a new social movement which calls for reinstating the fundamental principles of democracy, equality and justice. The stage was set for a direct contest, even though it was always going to be unequal, given the military machine and its élite alliance working against the masses."

"The aim of the movement, starting as a collective force in December 2007, is to remove the unelected governing regime in the mask of democracy under the military’s Puppet government, the elite-connected Democrat Party and its nominated PM Abhisit Vejjajiva, and call for transparent and fair elections. The Democrat Party strategically has military support and came to power through parliamentary wheeling and dealing. It also, importantly and mischievously, claims summit support for its legitimacy. The current alliance is a compact dominated by ruling bureaucratic interests, the ancien regime under 90-year-old Chief Privy Councillor General Prem Tinsulanond who controls civic, regal and military power."

http://www.newint.org/features/web-exclusive/2010/12/22/tragedy-and-loss/

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya "War on Drugs" har startat ?

Verkar som dom sköter det bättre den här gången. En del kanske inte gillar den "jul-klapp" dom fick igår dock men jag blir glad när jag läser denna artikel och ser inget om att något blivit skadad eller dödad i raiden.

Får hoppas dom sköter det bra den kommande månaden.

------------------

Bangkok police yesterday made multiple arrests and seized a large volume of narcotics in several simultaneous raids yesterday, the start of the month's deadline the government has given the police force to crackdown on drug traffickers.

Some 696 people were arrested as part of raids in Bangkok's Phra Nakhon and Thon Buri areas, while another 439 people were netted in 58 raids in Pathum Thani. Many of the suspects were part of the blacklists of both police and anti-narcotics agencies.

The raids targeted mostly slums and communities inhabited by low-income earners, and turned up a large number of handguns and an M-16 assault rifle, machetes and other arms, many stolen motorcycles and cares, and other illegal items.

Among the key suspects arrested were Surachai Tohuapa and Usa Sawang-arom, who were caught in possession of 30,000 amphetamine tablets and 4 kilograms of "ice" flakes, as well as Suthep Bunkrajang and Amor Thanoosa, who were arrested in separate raids. Many of the suspects are also wanted for other crimes ranging from murder and rape to trivial offences.

The government gave the police one month, starting from yesterday, to crack down on the drug trade in Thailand, under strict orders that extra judicial measures only be used if the suspects resist arrest or are violent.

The Interior Ministry has launched an anti-narcotics operation to tackle drug abuse during the festive season, by mobilising more policemen, conducting extra searches and setting up checkpoints at main roads across the country to control the transport of drugs.

Police and military officers along the border area have also been alerted to watch out for drug smugglers, said Chachoensao provincial governor Suraphol Phongthadsirikul, who is leading the ministry's operation.

Meanwhile, betting shops in many provinces have temporarily closed down after Prime Minister Abhisit Vejjajiva vowed to tackle the problem after he received reports that many Internet cafes in Thailand were showing live broadcasts of casinos in Cambodia's Poi Pet to encourage gambling.

Around 30 shops in Ubon Thani have closed, especially those that have a sticker reading "T-G-TK" - a signal that they have the police in their pay. The stickers have reportedly been removed to cut down the chances of them becoming targets allegedly at the suggestion of local police.

Many shops in Chaiyaphum have also closed down, while most Internet cafes are being strict with their closing hours. A source in Khon Kaen said there were more than 80 Internet cafe still broadcasting live shots of gambling in Cambodian casinos. Abhisit said the cyber crime laws would be enforced carefully so it does not violate privacy or civil rights of innocent operators or the general public.

nationlogo.jpg

-- The Nation 2010-12-24

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya "War on Drugs" har startat ?

Verkar som dom sköter det bättre den här gången. En del kanske inte gillar den "jul-klapp" dom fick igår dock men jag blir glad när jag läser denna artikel och ser inget om att något blivit skadad eller dödad i raiden.

Får hoppas dom sköter det bra den kommande månaden.

------------------

Bangkok police yesterday made multiple arrests and seized a large volume of narcotics in several simultaneous raids yesterday, the start of the month's deadline the government has given the police force to crackdown on drug traffickers.

Some 696 people were arrested as part of raids in Bangkok's Phra Nakhon and Thon Buri areas, while another 439 people were netted in 58 raids in Pathum Thani. Many of the suspects were part of the blacklists of both police and anti-narcotics agencies.

The raids targeted mostly slums and communities inhabited by low-income earners, and turned up a large number of handguns and an M-16 assault rifle, machetes and other arms, many stolen motorcycles and cares, and other illegal items.

Among the key suspects arrested were Surachai Tohuapa and Usa Sawang-arom, who were caught in possession of 30,000 amphetamine tablets and 4 kilograms of "ice" flakes, as well as Suthep Bunkrajang and Amor Thanoosa, who were arrested in separate raids. Many of the suspects are also wanted for other crimes ranging from murder and rape to trivial offences.

The government gave the police one month, starting from yesterday, to crack down on the drug trade in Thailand, under strict orders that extra judicial measures only be used if the suspects resist arrest or are violent.

The Interior Ministry has launched an anti-narcotics operation to tackle drug abuse during the festive season, by mobilising more policemen, conducting extra searches and setting up checkpoints at main roads across the country to control the transport of drugs.

Police and military officers along the border area have also been alerted to watch out for drug smugglers, said Chachoensao provincial governor Suraphol Phongthadsirikul, who is leading the ministry's operation.

Meanwhile, betting shops in many provinces have temporarily closed down after Prime Minister Abhisit Vejjajiva vowed to tackle the problem after he received reports that many Internet cafes in Thailand were showing live broadcasts of casinos in Cambodia's Poi Pet to encourage gambling.

Around 30 shops in Ubon Thani have closed, especially those that have a sticker reading "T-G-TK" - a signal that they have the police in their pay. The stickers have reportedly been removed to cut down the chances of them becoming targets allegedly at the suggestion of local police.

Many shops in Chaiyaphum have also closed down, while most Internet cafes are being strict with their closing hours. A source in Khon Kaen said there were more than 80 Internet cafe still broadcasting live shots of gambling in Cambodian casinos. Abhisit said the cyber crime laws would be enforced carefully so it does not violate privacy or civil rights of innocent operators or the general public.

nationlogo.jpg

-- The Nation 2010-12-24

Se hur den elaka regeringen ger sig på de fattiga knarkdistributörerna och tar deras knark och vapen samt slänger dem i fängelse...

Fast upplägget låter ju helt klart rimligare än tidigare WOD, här verkar målet vara att minska knarkdistributionen och konsumptionen-inte att uppfylla av regeringen beslutade (omöjliga) mål så att statistiken ska fyllas.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Se hur den elaka regeringen ger sig på de fattiga knarkdistributörerna och tar deras knark och vapen samt slänger dem i fängelse...

Fast upplägget låter ju helt klart rimligare än tidigare WOD, här verkar målet vara att minska knarkdistributionen och konsumptionen-inte att uppfylla av regeringen beslutade (omöjliga) mål så att statistiken ska fyllas.

Tycker det var extra positivt att dom dessutom jagar korruption och annat där polis dessutom är inblandad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Skrev han och fick pluskarma av hela röda armén (endast serath som saknas)!

Att ge karma till sina polare galler inte dom. :suicide:

Det maste du forsta att det inte galler dom sjalva, rodfacisterna, det galler "dom andra" bara. :rotfl:

Borde du veta vid detta laget. ;)

God Jul :wai:

Kenthamon

PS Tror inte Serath kan skriva langre. Ilskan ger grava skakningar. :crazy: Han har ocksa glomt att det ar jul.

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Thaksin har blivit vald till landets populäraste Premiärminister igen i en opinionsundersökning utförd av King Prajadhipok's Institute där 30 000 personer landet runt tillfrågades om deras förtroende för individer, regerings policies och statliga och privata instutitioner från år 2003 till 2010.

Och lika naturligt har förtroendet för Generalerna, Domstolarna, National Anti-Corruption Commission, Election Commission,

parlamentet, MPs och senatorer sjunkit under samma tid, folk är inte så dumma som Generalerna och deras regering tror.

Detta var nog inte vad Generalerna och några MPR medlemmar hade hoppats på, men dom får trösta sig med att Prem.s marionett har fått lite bättre resultat på senare tid, men han har fortfarande Thaksin framför sig, och det var väl en fin julklapp till landets valde PM.

Så GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till PM Thaksin.

Sen får man väl som vanligt ta Thailändska opinionsundersökningar med en nypa salt av skäl som har varit uppe tidigare på forumet.

Mvh Isan Lover

Thaksin govtremains tops with public

Confidence in military, courts has decreased Published: 25/12/2010 at 12:00 AM

Newspaper section: News

The Thaksin Shinawatra administration is the most popular government with Thais over the past eight years, a recent survey by King Prajadhipok's Institute suggests.

"The survey found Thais were initially confident in Gen Surayud Chulanont when he was appointed prime minister following the military coup in 2006, but the confidence quickly dropped to a low level and this trend continued.

The military won most confidence in 2005 but this support has fallen off in the past two years, the survey found.

Confidence in the police has been low throughout the eight years in question, it said.

Thais also have low confidence in parliament, MPs and senators.

The courts of justice fared their best in 2004. But confidence in the courts, including the Constitution Court, fell to a low level this year."

"Confidence in the National Anti-Corruption Commission, Office of the Auditor-General, and Election Commission has continued to drop throughout the eight years," Ms Thawinwadee said. "Thais also have low confidence in the National Economic and Social Advisory Committee and National Human Rights Committee."

http://www.bangkokpost.com/news/politics/213040/thaksin-govtremains-tops-with-public

Poll: Thaksin was most popular, but PM winning pointsPublished: 24/12/2010 at 04:42 PM

Online news:

"An opinion survey by King Prajadhipok's Institute concluded that Thaksin Shinawatra is the most popular prime minister since 2003, KPI's Research and Development Office director Thawilburi Burikul said on Friday.

The institute surveyed about 30,000 people all over the country on their confidence in individuals, government policies and state and private institutions from 2003 to 2010."

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/213013/kpi-thaksin-most-popular-of-all

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du sammanfattar allt du har skrivit om "din" by i Isaan, så blir det en jättegullig sagobok med en given plats på alla byskolors bibliotekshyllor.

Tror inte att ens att Thailands turistdepartment skulle kunna få till det bättre.

"Land of smiles", halleluja!

Hej

Ja det är skönt att nästan alltid kunna vara positiv om byn och den Thailändska landsbygden, och det bästa är att om bara några dagar så går jag där igen.

Det ska bli underbart att träffa alla släktingar och grannar igen, och sedan ta moppen och åka runt och hälsa på alla bekanta i grannbyarna och på marknadsplatserna.

Att åter igen leva utan telefon, klocka och dator och bara låta sig styras av solens uppgång och nedgång, jaga, fiska och deltaga i byns alla aktiviteter på samma villkor som alla andra underbara bybor, och åter leva i en naturlig balans och harmoni med vuxna i alla åldrar omgivna av lekande barn, hundar och galande tuppar precis som människan gjorde för 1000 - 5000 år sedan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är skönt att nästan alltid kunna vara positiv om byn och den Thailändska landsbygden, och det bästa är att om bara några dagar så går jag där igen.

Det ska bli underbart att träffa alla släktingar och grannar igen, och sedan ta moppen och åka runt och hälsa på alla bekanta i grannbyarna och på marknadsplatserna.

Att åter igen leva utan telefon, klocka och dator och bara låta sig styras av solens uppgång och nedgång, jaga, fiska och deltaga i byns alla aktiviteter på samma villkor som alla andra underbara bybor, och åter leva i en naturlig balans och harmoni med vuxna i alla åldrar omgivna av lekande barn, hundar och galande tuppar precis som människan gjorde för 1000 - 5000 år sedan.

Mvh Isan Lover

Hade dom verkligen mopeder för 1000-5000 år sen?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='Isan Lover' timestamp='1293255565' post='264540')

Så GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till PM Thaksin.

Mvh Isan Lover

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

"Thaksin Shinawatra paints himself as the poor PM wrongfully ousted in a Military Coup by the evil and wealthy Bangkok elite that have close ties to the King. His minions, the Red Shirt leaders, cry how his removal was unfair as he was supporting the poor.

None of it is true, the fact is as Prime Minister he sanctioned the murder of thousands of people, he changed laws in favor of his businesses, he used public and private funds to buy votes off the poor and presided over the most corrupt government in Thailand’s long history."

Here is why Thaksin Shinawatra was removed and found guilty of corruption

http://thaksin-crime.blogspot.com/

Det var en mycket bra beskrivning i den blogspot som länkas till ovan.

Det finns ännu mer än det som skrivs där.

Hur någon med ambitioner att kalla sig demokratiförekämpe (IL, Serath mfl) kan argumentera för en sådan kriminell, det är för mig fullständigt obegripligt. Läs!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är skönt att nästan alltid kunna vara positiv om byn och den Thailändska landsbygden, och det bästa är att om bara några dagar så går jag där igen.

Det ska bli underbart att träffa alla släktingar och grannar igen, och sedan ta moppen och åka runt och hälsa på alla bekanta i grannbyarna och på marknadsplatserna.

Att åter igen leva utan telefon, klocka och dator och bara låta sig styras av solens uppgång och nedgång, jaga, fiska och deltaga i byns alla aktiviteter på samma villkor som alla andra underbara bybor, och åter leva i en naturlig balans och harmoni med vuxna i alla åldrar omgivna av lekande barn, hundar och galande tuppar precis som människan gjorde för 1000 - 5000 år sedan.

Mvh Isan Lover

Hade dom parabolantenner på den tiden?? :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...