Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

De flesta datorer, inklusive FTP- och webbservrar brukar ligga bakom brandväggar... Vilket nät de ligger på spelar mindre roll. Här kommer en annan torrent till samma arkiv som Wikileaks packat. Nytt arkiv skapas varje dag med de senaste släppta dokumenten. Länk och samtliga släppta dokument finns också Wikileaks hemsidor, t.ex. http://wikileaks.ch/cablegate.html

http://88.80.16.63/t...1948.7z.torrent

:)

Gjorde en snabb visualroute och såg att just den aktuella länken gick till en dator bakom en brandvägg som inte tillät access utifrån.

Utgick därför ifrån att det var IL som lagt ut en torrent till egna dokument på en arbetsdator el.dyl.

Så.. jo. det kan ha betydelse vilket nät datorn ligger på. Allt beroende på vilket budskap som vill förmedlas.

Däremot så förstår jag att du missförstog mitt budskap efter som jag var slarvig och skrev ordet "alltså" som kunde misstolkas.

Det är naturligtvis brandväggens konfig som stänger trafiken ute. Inte det faktum att det finns en brandvägg.

I övrigt.. vad är poängen med att lägga ut länkar till torrents mot samma information som redan beskrivits i tråden

och som finns på Wikis hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

:)

I övrigt.. vad är poängen med att lägga ut länkar till torrents mot samma information som redan beskrivits i tråden

och som finns på Wikis hemsida?

Som vi har sett så är det stor risk att Wikileaks sida inte går att komma åt... Den har ddos:ats och DNS-leverantören stängt ner kopplingen. Wikileaks.org som är den officiella sidan har legat nere länge och har nyligen börjat komma på fötter igen. Ifall informationen ligger på en torrent så sprids informationen oavsett om sidan är uppe eller inte.

Att ha tillgång till ursprungsdokumenten är dessutom bättre än beskrivningar av dem på forum.

Ett tredje argument till varför man vill ladda hem allt är att man kan göra egna sökningar som inte är möjligt på sidan.

PS. Anledningen till att du inte kunde ladda hem det förra arkivet har nog snarare med själva länken än att det ligger på TDC:s nät. Den felaktiga länken är följande:

http://213.251.145.96/torrent/cableg...801.7z.torrent

och där ser man tydligt att det är en förkortat adress med "..." i mitten.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi har sett så är det stor risk att Wikileaks sida inte går att komma åt... Den har ddos:ats och DNS-leverantören stängt ner kopplingen. Wikileaks.org som är den officiella sidan har legat nere länge och har nyligen börjat komma på fötter igen. Ifall informationen ligger på en torrent så sprids informationen oavsett om sidan är uppe eller inte.

Att ha tillgång till ursprungsdokumenten är dessutom bättre än beskrivningar av dem på forum.

Ett tredje argument till varför man vill ladda hem allt är att man kan göra egna sökningar som inte är möjligt på sidan.

Ok. Bra argument för att säkerställa tillänglighet och informationsnyttjande av wikis redan släppta dokument. great.gif

Men inte så bra argument som svar på vad poängen är med att dubbelposta 5-6 dokument (som är aktuella i tråden) som redan beskrivits här.

Specielt när länkar till dessa lämnas som svar på frågan om ytterliggare information finns som vi inte redan tagit del av.

Eller menar du att det är så att jag kommer få mer, eller annan, relevant information än den som redan släppts, när jag tankar hem dokumenten via de torrents ni länkat till?

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Anledningen till att du inte kunde ladda hem det förra arkivet har nog snarare med själva länken än att det ligger på TDC:s nät. Den felaktiga länken är följande:

http://213.251.145.96/torrent/cableg...801.7z.torrent

och där ser man tydligt att det är en förkortat adress med "..." i mitten.

Absolut. great.gif Såg inte det. och hade jag sett det så hade jag sluppit göra en trace. :)

Har iaf redan dokumenten så allt ok för min del. Även om de inte tillför något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller menar du att det är så att jag kommer få mer, eller annan, relevant information än den som redan släppts, när jag tankar hem dokumenten via de torrents ni länkat till?

Nope men jag tror inte att du har läst igenom samtliga dryga 1700 dokument och Thailand eller saker som rör Thailand kan finnas omnämnt i dokument från andra ambassader än den i Bangkok. Det är som sagt var lättare att söka igenom samtliga dokument om man har laddat hem dom.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips på en hemsida för er som intresserade av vad som står i dokumenten, men inte känner för att läsa igenom allihop...

http://cablesearch.org/

Har tagit en snabba titt och den verkar vara förhållandevis uppdaterad.

Antal kablar per ämne:

Bangkok: 17 st

Abhisit: 3 st

Thaksin: 4 st

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag ser fortfarande inte vad IL menar med sina HURRA-rop. Av det som jag hittills läst så kissar man inte i byxorna direkt.

Det enda som är intressant är att många inte tror att prinsen kommer göra något vidare jobb som kung men det är väl ingen nyhet.

1. IL; vad är så upphetsande?

2. Någon annan som funnit något spännande i dokumenten?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

IL postar ett meddelande som implicerar att det finns wikidokument som visar att Abhisit är marionett och som stöder andra av ILs fantasier.

När han postar sin fantasi (för sådana dokument finns inte postade, som vanligt) så klappas han på axeln av sina medfantasifantaster.

Det lama svaret på undran varför är - för att han använt ordet "WikLeaks". :)

När sedan någon ber om länkar som stöd för fantasierna - så får han en torrent med allmänt tillgänglig (och redan omnämnd i tråden) information.

Och som alltså inte alls innehåller det som efterfrågades.

När jag sedan frågar varför man dubbelpostar info som redan finns, så blir svaret: av Merlins - att det kanske finns annan info.

Och när så ytterliggare en person, via Wikisearch, visar att det inte alls finns mer information - utöver t.ex bara de tre (3) dokument

som redan är kända, så får denne en klapp på axeln av Merlins.

Eh.. ok.. snurrigt värre.. kan man få veta vad det är som röks? Jag vill också ha. :)

Varför inte bara acceptera det som redan är känt? Nämligen att det inte finns något stöd för något av dessa påståenden?

Eller har det här katatoniska ryggdunkandet som stöd för meningslöshet någon verklighetsflyende eller bedövande funktion ni akut behöver?

För i sådana fall ska vi naturligtvis inte ställa oss undrande längre. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

IL postar ett meddelande som implicerar att det finns wikidokument som visar att Abhisit är marionett och som stöder andra av ILs fantasier.

När han postar sin fantasi (för sådana dokument finns inte postade, som vanligt) så klappas han på axeln av sina medfantasifantaster.

Det lama svaret på undran varför är - för att han använt ordet "WikLeaks". :)

När sedan någon ber om länkar som stöd för fantasierna - så får han en torrent med allmänt tillgänglig (och redan omnämnd i tråden) information.

Och som alltså inte alls innehåller det som efterfrågades.

När jag sedan frågar varför man dubbelpostar info som redan finns, så blir svaret: av Merlins - att det kanske finns annan info.

Och när så ytterliggare en person, via Wikisearch, visar att det inte alls finns mer information - utöver t.ex bara de tre (3) dokument

som redan är kända, så får denne en klapp på axeln av Merlins.

Eh.. ok.. snurrigt värre.. kan man få veta vad det är som röks? Jag vill också ha. :)

Varför inte bara acceptera det som redan är känt? Nämligen att det inte finns något stöd för något av dessa påståenden?

Eller har det här katatoniska ryggdunkandet som stöd för meningslöshet någon verklighetsflyende eller bedövande funktion ni akut behöver?

För i sådana fall ska vi naturligtvis inte ställa oss undrande längre. :)

Vet inte var ifrån du får allt... Jag har inte följt hela tråden, är bara på forumet när det finns tid och lust och kan inte lusläsa samtliga inlägg. Du verkar dels tro att jag hade någon baktanke med att jag lade ut länken till torrenten samt att det var för att försvara IL på något sätt.

Om du menar pluskarma som jag har gett så gav jag bland annat en till IL för rolig film på Thailands bevakning av Wikileaks och en till siten http://cablesearch.org/ som gör att man inte behöver ladda hem informationen för att söka i dem (finns dock andra anledningar till att ladda hem dem). Jag kände inte till den sida och tyckte den var bra precis som filmen av Thailands nyhetsbevakning.

Jag lade in länken till arkivet dels för att den första var felaktig och dels för att du missat detta och verkar tro att det var något som IL själv lagt ut. Att du snurrar till allt, följer karmaloggen som om den betyder livet och har förutfattade meningar får stå för dig. Jag kände inte till att du ville ha specifik information från IL, har missat detta. Tror inte han har läst fler Wikileaksdokument än de som har släppts och som vi alla känner till.

Sluta snurra till allt nu så ska du se att allt blir bättre, det var t.ex. rätt så uppenbart att länken från IL var felaktig men du kände istället att det var något lömskt bakom den så du var tvungen att köra en trace...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt.

Trådskadad som man är trodde jag faktiskt att det var ett försök till försvar eftersom just alla som frågade efter information var ifrågasättande.

Trodde att du hade följt tråden och om du inte har det så kommer naturligtvis allt i ett annat sken. Så sorry om jag hoppade på dig felaktigt i förvirringen.

Ska vara mer försiktig och inte utgå från att folk läser tråden och förstår sammanhanget när de svarar framöver.

Nu är det uppsnurrade snöret rakt igen och allt är bättre. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den där torrenten ligger bakom en brandvägg på en dator på TDC's nät. Och är alltså inte tillgänglig publikt.

Är det dina egna dokument du zippat och delat ut? :)

Hej

Den var tillgänglig ett tag, precis som många andra men dom stängs, det finns länder och personer som inte uppskattar dom,

men det öppnas nya så man får vara snabb.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den var ju riktigt rolig. Hoppas man en dag kan få uppleva en fri debatt i Thailand där folk får kommentera och prata om vad de vill.

Hej

Det hoppas jag också men frågan är om man hinner uppleva det under sin livstid när man är 52 år fyllda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att verkligen vilja hjälpa.

Jag vet inte om det är nödvändigt att försöka identifiera motiv bakom goda handlingar. En handling kan ha ett gott resultat men samtidigt ske utifrån cyniska eller egoistiska motiv. Sak samma kan man ju faktiskt tycka om det i slutändan för något gott med sig. Men eftersom just frågan om motiv har stått i fokus av den politiska debatten här på forumet så ger vi just motiv lite utrymme idag när vi välkomnar Demokraternas nya socialreform lite uppmärksamhet.

Först, förslaget bygger på TRTs tidigare Viallage loan scheme, de är tydligt och uttalat. Jag tycker det är lite befriande att det inte görs några försök att framställa det hela som något helt nytt eller unikt. Demokraterna deklarerar att de vill följa upp det inititiv som startade i början av 2000-talet.

Så de uttökade by- och farmar-lånen är det bara en extravagant julklapp, populistiskt knep eller är det tecken på en ny strategi. Jag tror på det sistnämda. Självklart handlar det alltid om populism, utan röstar så finns det ingen chans att fortsätta på inslgen väg. Men jag tror även det handlar om en ny strategi i thailändsk politik. Det handlar om en långsiktig lösning för att successivt förbättra utsatta gruppers levnadsvillkor. Ingen quick fix mentalitet utan många men små steg mot ett universiellt socialförsäkringssystem och reglerat skydd från ocker som exempel.

Det nya lånprojektet handlar ytterst om att öka den tillgängliga lånsumman för deltagande byar och dels direktlån till privatpersoner som behöver lösa ut diverse ockerlån. Det är en uppgradering av TRT-reformen som innebär en 3 dubbling av satsning jämfört med tidigare samtidigt som ett rejält träningsprogram har dragit igång. Träningen av ekonomiska coacher i varje by är tänk att minska antalet individer som hamnar i ekonomisk knipa pga onda lånecriklar. Total upp emot 90,000 individer utbildas för detta syfte.

Lägger man sedan till förslagen om att utöka täckningen av arbetstagarförsäkringen till flera typer av arbete som finns inom det formella sektorn så ser det ut som att de mest utsattas situation kan komma att förbättras de närmaste åren. Vad är motiven bakom detta? Är det fortfarande en cynsik manipulation för att i smyg förtrycka utsatta grupper eller handlar det om genuin vilja att faktiskt förbättra människors levnadsvillkor?

http://www.bangkokpost.com/news/local/212135/govt-keeps-cash-coming

Sen, den viktigare frågan. Vad tycker ni om NRA's 9 point plan då?

http://www.bangkokpost.com/news/local/212144/reform-assembly-hands-in-report

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen, den viktigare frågan. Vad tycker ni om NRA's 9 point plan då?

http://www.bangkokpo...hands-in-report

Satt och fnissade lite åt den när jag läste den i går..

Förslag 1: Låt oss komma med några förslag.

Förslag 2. Svammel

Förslag 3: Svammel

Förslag 4: Svammel

Förslag 5: Vi minskar klyftorna i samhället.

Förslag 6. Vi implementerar tidigare förslag.

:)

Tycker att vissa av förslagen är inne på rätt spår. T.ex det andra förslaget med ökad medborgarmedverkan.

Men jag vet inte om just brainstormingsessioner är rätt väg. :)

Andra förslag känns istället väldigt konstiga, luddiga och näst intill dumma.

Och man förundras över att det tagit så lång tid att få fram dem.

T.ex förslag #1: "In its first proposal, the assembly suggests that state media communicate with the public in a way that can help the country achieve national reform."

Eller förslag #9: "The ninth proposal is that the previous eight proposals be adopted by relevant agencies and turned into action."

Tycker att artikeln lämnar en med så många frågor att hela planen känns dum och oseriös.

Det kan å andra sida kanske tillskrivas dålig journalistik, sammanfattning och översättning.

Kanske finns en mer djuplodande skrift någonstans där mer specifika förslag finns detaljerade och beskrivna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att verkligen vilja hjälpa.

Jag vet inte om det är nödvändigt att försöka identifiera motiv bakom goda handlingar. En handling kan ha ett gott resultat men samtidigt ske utifrån cyniska eller egoistiska motiv. Sak samma kan man ju faktiskt tycka om det i slutändan för något gott med sig. Men eftersom just frågan om motiv har stått i fokus av den politiska debatten här på forumet så ger vi just motiv lite utrymme idag när vi välkomnar Demokraternas nya socialreform lite uppmärksamhet.

Först, förslaget bygger på TRTs tidigare Viallage loan scheme, de är tydligt och uttalat. Jag tycker det är lite befriande att det inte görs några försök att framställa det hela som något helt nytt eller unikt. Demokraterna deklarerar att de vill följa upp det inititiv som startade i början av 2000-talet.

Så de uttökade by- och farmar-lånen är det bara en extravagant julklapp, populistiskt knep eller är det tecken på en ny strategi. Jag tror på det sistnämda. Självklart handlar det alltid om populism, utan röstar så finns det ingen chans att fortsätta på inslgen väg. Men jag tror även det handlar om en ny strategi i thailändsk politik. Det handlar om en långsiktig lösning för att successivt förbättra utsatta gruppers levnadsvillkor. Ingen quick fix mentalitet utan många men små steg mot ett universiellt socialförsäkringssystem och reglerat skydd från ocker som exempel.

Det nya lånprojektet handlar ytterst om att öka den tillgängliga lånsumman för deltagande byar och dels direktlån till privatpersoner som behöver lösa ut diverse ockerlån. Det är en uppgradering av TRT-reformen som innebär en 3 dubbling av satsning jämfört med tidigare samtidigt som ett rejält träningsprogram har dragit igång. Träningen av ekonomiska coacher i varje by är tänk att minska antalet individer som hamnar i ekonomisk knipa pga onda lånecriklar. Total upp emot 90,000 individer utbildas för detta syfte.

Lägger man sedan till förslagen om att utöka täckningen av arbetstagarförsäkringen till flera typer av arbete som finns inom det formella sektorn så ser det ut som att de mest utsattas situation kan komma att förbättras de närmaste åren. Vad är motiven bakom detta? Är det fortfarande en cynsik manipulation för att i smyg förtrycka utsatta grupper eller handlar det om genuin vilja att faktiskt förbättra människors levnadsvillkor?

http://www.bangkokpost.com/news/local/212135/govt-keeps-cash-coming

Sen, den viktigare frågan. Vad tycker ni om NRA's 9 point plan då?

http://www.bangkokpost.com/news/local/212144/reform-assembly-hands-in-report

Själv är jag ganska förvånad över att Abhisit lyckats genomföra så pass många av programmen, dels med tanke på den brokiga skaran i koalitionen och dels med tanke på PTP/UDD och deras ständiga försök att störta regeringen. Även den här prestigelösheten uppskattar jag, ett program som införts under TRT eran förkastas inte bara rakt av för det kommer från TRT ursprungligen utan finslipas och dess defekter åtgärdas utan att för den sakens skull presenteras som helt nytt.

Synd att så pass få här som säger sig stå på de fattiga och förtrycktas sida kan se dessa program och effekten av dem som något bra, bara för att de kommer från "fel" regering.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att så pass få här som säger sig stå på de fattiga och förtrycktas sida kan se dessa program och effekten av dem som något bra, bara för att de kommer från "fel" regering.

Hur har du själv resonerat under tidigare regeringar? Ser man igenom populismen och alla program så ser man något annat. Det gäller idag lika mycket som förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du själv resonerat under tidigare regeringar? Ser man igenom populismen och alla program så ser man något annat. Det gäller idag lika mycket som förr.

Jag har ofta talat väl om många av TRT projekten-endel blev riktigt bra, andar mindre lyckade men trots allt så var det goda försök.

Det som retar mig var det selektiva utförandet och användandet av programmen för att straffa de provinser/regioner som inte stödde TRT. Problemet med TRT var ju att de styrdes av affärsmän och endast av affärsmän och ekonomerna i partiet räknade då snabbt ut att det räckte med att genomföra de kostsamma projekten väl i drygt 50% av landet för att kunna återväljas med egen majoritet.

De begrep aldrig att när man blir vald att styra ett land blir man också vald att styra över dem som röstat emot deras parti och då kan och ska man inte straffa dem för det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Först, förslaget bygger på TRTs tidigare Viallage loan scheme, de är tydligt och uttalat. Jag tycker det är lite befriande att det inte görs några försök att framställa det hela som något helt nytt eller unikt. Demokraterna deklarerar att de vill följa upp det inititiv som startade i början av 2000-talet.

http://www.bangkokpost.com/news/local/212135/govt-keeps-cash-coming

Sen, den viktigare frågan. Vad tycker ni om NRA's 9 point plan då?

http://www.bangkokpost.com/news/local/212144/reform-assembly-hands-in-report

Hej

Att fortsätta med och utveckla Thaksins då av oppositionen utskällda och på forumet av många totalsågade "bylånen" är ett helt riktigt beslut som kan ge forsatta utvecklingsmöjligheter till landsbygden, men det känns lite konstigt att några av forumets värsta kritiker (då avser jag inte dig) av denna reform nu slår sig för bröstet och jublar nu när det är demokraterna som går vidare med den.

Det enda som jag ogillar är att regeringen löser lånen till "ockrarna" utan att dessa straffas, enligt mig är det till viss del ok av regeringen att lösa lånen även om det hitills mest har fått folk att låna mer med förhoppning om att få dom lösta,

Men "ockrarna" borde få sina straff eftersom deras verksamhet är olaglig och här lade inte Thaksins regering fingrarna emellan, under hans tid fick man lån till "ockrare" avskrivna om räntan var ocker och utlånaren fick stå för förlusterna.

Att ockrarna nu går fria både ifrån straff och förluster tror jag tyvär kan bero på att "ockrarna" är förmögna och oftast stöder dom Gula.

Vad det gäller NRA's 9 point plan så tycker jag att den är värd ett försök och att det är bättre än att inget görs alls,

alla resurser borde läggas på att ena landet och återfå ett normalläge, där det finns plats även för opposition.

Och att det juridiska systemet bör ses över är nog något som alla förstår nu efter Demokraternas 2 fall som gällde upplösning och video filmerna som visade den korrupta högsta domstolen i arbete.

Som det är nu är domstolarna bara ett verktyg för makteliten och dom rika i samhället, så att dom fattigas situation bör förbättras i rättssystemet är också helt klart.

Så som sagt hoppas att dom får gehör för sin plan, men jag är inte optimistisk eftersom det är dom gammla feodala maktstrukturerna som har makten via demokraterna nu, och jag tror att dom har en annan agenda och andra mål.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att fortsätta med och utveckla Thaksins då av oppositionen utskällda och på forumet av många totalsågade "bylånen" är ett helt riktigt beslut som kan ge forsatta utvecklingsmöjligheter till landsbygden, men det känns lite konstigt att några av forumets värsta kritiker (då avser jag inte dig) av denna reform nu slår sig för bröstet och jublar nu när det är demokraterna som går vidare med den.

Det enda som jag ogillar är att regeringen löser lånen till "ockrarna" utan att dessa straffas, enligt mig är det till viss del ok av regeringen att lösa lånen även om det hitills mest har fått folk att låna mer med förhoppning om att få dom lösta,

Men "ockrarna" borde få sina straff eftersom deras verksamhet är olaglig och här lade inte Thaksins regering fingrarna emellan, under hans tid fick man lån till "ockrare" avskrivna om räntan var ocker och utlånaren fick stå för förlusterna.

Att ockrarna nu går fria både ifrån straff och förluster tror jag tyvär kan bero på att "ockrarna" är förmögna och oftast stöder dom Gula.

Vad det gäller NRA's 9 point plan så tycker jag att den är värd ett försök och att det är bättre än att inget görs alls,

alla resurser borde läggas på att ena landet och återfå ett normalläge, där det finns plats även för opposition.

Och att det juridiska systemet bör ses över är nog något som alla förstår nu efter Demokraternas 2 fall som gällde upplösning och video filmerna som visade den korrupta högsta domstolen i arbete.

Som det är nu är domstolarna bara ett verktyg för makteliten och dom rika i samhället, så att dom fattigas situation bör förbättras i rättssystemet är också helt klart.

Så som sagt hoppas att dom får gehör för sin plan, men jag är inte optimistisk eftersom det är dom gammla feodala maktstrukturerna som har makten via demokraterna nu, och jag tror att dom har en annan agenda och andra mål.

Mvh Isan Lover

Problemet med "bylånen" var, och kommer sannolikt fortsätta vara, att dom används för ofta till att köpa ny bil eller nya konsumtionsprodukter. Avsikten var god men resultatet dåligt. Ska man erbjuda dessa lån så måste det till en bättre kontroll/uppföljning av hur dessa används. Jag har själv sett hur personer använt pengarna att köpa ett par kor. Därefter har man slaktat korna, fått kontanter och köpt en ny moped. Inget bra! När sedan lånen ska återbetalas så "...inga pengar..."

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med "bylånen" var, och kommer sannolikt fortsätta vara, att dom används för ofta till att köpa ny bil eller nya konsumtionsprodukter. Avsikten var god men resultatet dåligt. Ska man erbjuda dessa lån så måste det till en bättre kontroll/uppföljning av hur dessa används. Jag har själv sett hur personer använt pengarna att köpa ett par kor. Därefter har man slaktat korna, fått kontanter och köpt en ny moped. Inget bra! När sedan lånen ska återbetalas så "...inga pengar..."

Det svåra är väl att bygga ett system som fungerar även om låntagaren inte är ansvarsfull och hanterar lånen han får på ett sätt som verkligen ger nytta för både honom, hans familj och landets utveckling

Som det verkar nu skapar bara lånen framtida problem för både låntagaren och långivaren

Det måste till någon form av krav som medföljer lånet på vad det används till, kanske krav på rapportering

Ett annat problem är att i Thailand finns inte system och möjligheter som i Sverige med kronofogde, inmätning etc etc utan i Thailand är det vanligt att låntagare bara svarar "no money" när det skall återbetalas och då får man ta till "egna" medel för att ev driva in skulder och det kan spåra ur ganska rejält med diverse oönskade följder.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag forstått det hela rätt har bylånen en återbetalningsfrekvens på 99% och det får ju anses vara forvånansvärt bra eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om jag forstått det hela rätt har bylånen en återbetalningsfrekvens på 99% och det får ju anses vara forvånansvärt bra eller?

OM det är så, då är det bra men det är sannerligen inte de siffror jag har hört. Var har du fått dessa siffror från?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag forstått det hela rätt har bylånen en återbetalningsfrekvens på 99% och det får ju anses vara forvånansvärt bra eller?

Staten har fått tillbaka sina pengar för "den lilla mannen" har fortfarande respekt för stora stygga staten. I alltför många fall löstes återbetalningen genom ett nytt lån hos den lokale ockraren.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Problemet med "bylånen" var, och kommer sannolikt fortsätta vara, att dom används för ofta till att köpa ny bil eller nya konsumtionsprodukter. Avsikten var god men resultatet dåligt. Ska man erbjuda dessa lån så måste det till en bättre kontroll/uppföljning av hur dessa används. Jag har själv sett hur personer använt pengarna att köpa ett par kor. Därefter har man slaktat korna, fått kontanter och köpt en ny moped. Inget bra! När sedan lånen ska återbetalas så "...inga pengar..."

Hej

Att inte alla som lånar pengar använder dom förnuftigt får man nog räkna med och så är det ju även i Sverige.

Men att dom som missköter sig skulle få alla skötsamma låntagare att bli utan denna möjlighet vore fel.

Och återbetalnings graden på bylånen var tidigare på över 90% under TRT,s tid (om jag kommer ihåg rätt så var det 94-95%) och det får betraktas som en succe, och jag tror inte att dessa fattiga låntagare har slutat betala lånen nu, och det är förmodligen en anledning till att Demokraterna går vidare med lånen, det är helt enkelt ett bra och populärt sätt att hjälpa byborna till en väldigt låg kostnad och risk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

OM det är så, då är det bra men det är sannerligen inte de siffror jag har hört. Var har du fått dessa siffror från?

Det var en referens till "bad debt" på ca 1% igår eller forrgår i BP

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...