Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Nej dom har helt rätt i att små pengar delas ut i samband med valen av dom partier och personer som ställer upp och detta är olagligt, men det är lite märkligt att det nästan uteslutande drabbar dom partier som Generalerna och dom Kungliga rådgivarna är emot, eftersom alla partier begår samma brott.

Utesluter du helt möjligheten till att vissa grupper i samhället försöker manipulera valresultaten genom att hänvisa till röstköp?.

Mvh Isan Lover

Det är ju din uppgift, jag har nämligen inte sett "alla" partier dela ut pengar till höger och vänster utan att säkerställa sig om rösten i valet. Jag har följt 4 nationella val i Thailand och ett oräkneligt antal fyllnadsval.

Ifall nu din hustru tog emot pengar från alla partier i sista valet skulle ni ju ha kunnat få demokraterna upplösta och eliminerat generalernas, adlens och kungahusets stöd parti en gång för alla. Du kunde filmat när din hustru tog emot pengarna från demokraterna och sedan skickat in filmen till EC. Vips så hade Demokraterna blivit upplösta...

Konstigt att inte begåvningarna i TRT/PPP/PTP tänkt på detta eftersom det tydligen är så överallt så borde det ju finnas hur mycket villiga vittnen och filmklipp som helst?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, att jag skriver mycket kan absolut ha med att göra att jag kände mig felaktigt påhoppad och kallad "på gränsen till dumdristig" för något jag inte håller med om, eller avsåg.

Men men.. det är väl viktigare vad du tror, än vad jag avsåg. Och då du verkar ha paxat piedestalen så jag låter jag den vara din. :)

Ok, nästa gång skall jag inte kommentera det du faktiskt skriver utan försöka lista ut vad du egentligen avser eller tycker (men inte skriver förrens senare dvs). Nu med alla dina förklaringar så är din ståndpunkt tydlig men allt jag hade att gå på efter ditt första inlägg var det du skrev och det du utelämnade.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju din uppgift, jag har nämligen inte sett "alla" partier dela ut pengar till höger och vänster utan att säkerställa sig om rösten i valet. Jag har följt 4 nationella val i Thailand och ett oräkneligt antal fyllnadsval.

Att försöka förklara något som är lika vanligt som att solen går upp och ner känns nästan löjligt, fråga din tolk om det här nästa gång du bevakar ett val i Thailand, om du har varit med på 4 val men ändå inte har förstått hur det fungerar så har du inte gjort ett så bra jobb, vad tror du alla miljarder som TPI polone donerade olagligt till demokraterna inför valet skulle användas till?

Ifall nu din hustru tog emot pengar från alla partier i sista valet skulle ni ju ha kunnat få demokraterna upplösta och eliminerat generalernas, adlens och kungahusets stöd parti en gång för alla. Du kunde filmat när din hustru tog emot pengarna från demokraterna och sedan skickat in filmen till EC. Vips så hade Demokraterna blivit upplösta...

Min fru röstar inte i Thailand eftersom hon tycker att Thailändska politiker är korrupta och saknar ideologi och samvete, dom hoppar runt och ansluter sig där dom får mest betalt, dom arbetar åt sig själva och inte för folket.

Att EC eller domstolar skulle fälla demokraterna om dom filmades när dom begår oegentligheter är du nog ganska ensam om att tro speciellt efter den senaste video clip skandalen, du verkar ha svårt att tolka det som sker i landet och varför.

Konstigt att inte begåvningarna i TRT/PPP/PTP tänkt på detta eftersom det tydligen är så överallt så borde det ju finnas hur mycket villiga vittnen och filmklipp som helst?

Dom har aldrig behövt jobba som Demokraterna med EC, domstolar och militärer för att vinna valen dom har ju fått folks röster och vunnit valen ändå, och det känns nog bra mycket bättre att få makten på det sättet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Din hustru tycker som du eller... :ironi: Har du tjatat hål i huvudet på henne med :crazy:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Din hustru tycker som du eller... :ironi: Har du tjatat hål i huvudet på henne med :crazy:

Hej

Nej fast hon har studerat på universitet och är bildad eller kanske tack vare det så är hennes förtroende för Thailändska politiker noll, och hon blev väldigt förvånad den gång som TRT tog makten och det helt plötsligt började byggas vägar och byarna fick pengar och sjukvårdsreformen genomfördes något sånt trodde hon aldrig att hon skulle få uppleva, så då väcktes för första gången ett visst intresse men hon anade redan då att dom rika skulle sätta stopp för det här på något sätt, och hon fick rätt.

Vi röstar inte på samma parti i Sverige men på samma block.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nästa gång skall jag inte kommentera det du faktiskt skriver utan försöka lista ut vad du egentligen avser eller tycker (men inte skriver förrens senare dvs). Nu med alla dina förklaringar så är din ståndpunkt tydlig men allt jag hade att gå på efter ditt första inlägg var det du skrev och det du utelämnade.

Och själv får jag nog träna på att både försöka vara tydligare och trampa försiktigare fram i minfältet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alliansen går fram och PT förlorar stöd i gårdagens fyllnadsval i Surin, Konkaen och Ayutthaya.

I Khon Kaen, ett av UDD/PTs starkaste fästen, femdubblade demokraterna resultatet från tidigare val.

Man är fortfarande bara hälften så stora som PT men har ändå gjort stora framsteg.

I Surin vann BJT och i Ayutthaya vann Chart Thai Pattanas kandidat i ett annat PT-fäste.

PMs talesman menar att man ska se resultatet som att folk i de nordöstra delarna börjar öppna sina hjärtan till demokraterna.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/211186/has-thaksin-really-lost-his-magic-touch-in-the-northeast

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Kan då inte du föregå med gott exempel och tala om för dina svärföräldrar att detta är inte juste(du kanske kan ge de pengarna istället)Och småpengar?Hur många byar x personer är det som får denna "gåva" många bäckar små.Det bor skapligt mycket folk i Issan.Mvh Måne som tycker du har double standard

Jag borjar mer och mer tro att risbonden, che guevara wannabe, stalinisten fran vastkusten sjalv finansierar valfusk i Thailand. :av-109998: En djarv gissning sager mig att risbonden har satsat pa mr Thaksin, eller har jag fel,,,, :crazy:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag borjar mer och mer tro att risbonden, che guevara wannabe, stalinisten fran vastkusten sjalv finansierar valfusk i Thailand. :av-109998: En djarv gissning sager mig att risbonden har satsat pa mr Thaksin, eller har jag fel,,,, :crazy:

Mvh :wai:

Kenthamon

Hej

Nej jag har naturligtvis inte satsat något på det men jag ser gärna fortsatta förbättringar för dom sämst ställda, och jag tror att dom sämst ställda är kompetenta nog att veta vem och vilket parti som bäst företräder och hjälper dom. :)

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej jag har naturligtvis inte satsat något på det men jag ser gärna fortsatta förbättringar för dom sämst ställda, och jag tror att dom sämst ställda är kompetenta nog att veta vem och vilket parti som bäst företräder och hjälper dom. :)

Mvh Isan lover

Ja. I fyllnadsvalet i söndags fick PT 1(ett) mandat av 5. Även fattiga/arbetare börjar genomskåda bluffen Thaksin.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. I fyllnadsvalet i söndags fick PT 1(ett) mandat av 5. Även fattiga/arbetare börjar genomskåda bluffen Thaksin.

Poffa

Eller så har dom blivit kraftigt mycket "mindre" intelligenta de senaste åren :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag finner det naturligt att stötta mina vänner och släktingar i den provins där vi har vårt hus och älskar att vistas.

Där är ca 85% röda av naturliga skäl, södern är relativt okänd för mig och jag har inte personlig kännedom nog för att uttala mig säkert om deras tyckande och tänkande.

Mvh Isan Lover

Och resterande 15% tillhör adeln, generalerna eller den rika bangkoknomenklaturen som mördar oskyldiga frihetskämpar antar jag?

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det händer ingenting om du tar emot pengar av partierna, det fungerar precis på samma sätt som när en bychef väljs,

man satsar pengar på att vinna ett val och förlorar man så torskar man på satsade pengar.

Men tilläggas bör att det som delas ut vid samtliga val i byarna är småsmulor och det rör sig bara om hundratals baht ca150-500 baht.

Mvh Isan Lover

Jag kan inte svara för hur det fungerar i IL´s by eller Thailands alla byar men jag tror att IL helt har missförstått hur röstköp i Thailand går till.

För det första så delar givetvis inte partierna ut några pengar till väljarna, det vore alldeles för riskabelt. Vad de gör är att, eventuellt, förse provinsens kandidat/kandidater med pengar och dessa använder sedan partiets och sina egna pengar för att köpa över diverse pooyai´s som bychefer och andra som kan påverka väljarna. Om ett parti vet att det inte kan vinna provinsens mandat så lägger de givetvis inte ned en satang på att stödja sin företrädare och han lägger förmodligen inte heller ned några pengar för att köpa röster och om de är helt säkra på att vinna så betalar kanske representatnten oftast en mindre summa för att försäkra sig om att väljarna inte klagar allt för mycket när han sedan snor merparten av pengarna som tillfaller provinsen.

De stora pengarna betalas ut i provinser där valutgången är osäker, swing states på amerikanska, där partier och kandidater kan lägga ut tiotals och ibland hundratals miljoner Baht. Valkretsarna är dock väldigt små och ofta är det under 1,000 personer som röstar vid varje vallokal och personenerna som ansvarar för pengafördelningen känner alla dessa 1,000 personer. De lovar då ett partis representtant att han kan fixa exempelvis 500 röster för 500 Baht styck men oftast får han lägga ut en del pengar själv och visar det sig att han misslyckats i sitt röstköp så kan han förlora en hel del pengar och dessutom förlora allt stöd vid nästa byval eller liknande. Väljarna som tar emot pengar känner personen de får pengar ifrån och vet att han kan råka illa ut ifall de tar emot pengar men inte röstar "rätt", de vet också att det förr eller senare kommer komma ut ifall de röstat fel och att även de kan råka illa ut, så även en "röstsäljare" har oftast lite moral och röstar "rätt".

Politikerna är ofta svinaktiga men de är sällan korkade; att alla slentrianmässigt skulle åka runt och betala ut en förutbestämd summa pengar till var och varenda byinvånare är givetvis absurt. Varför tycker folk i Isaan helt plötsligt att BJT är bättre än PT, inget av partierna har ju ännu kommit ut med något riktigt partiprogram så det kan ju inte rimligtvis vara något större politiskt ställningstagande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan inte svara för hur det fungerar i IL´s by eller Thailands alla byar men jag tror att IL helt har missförstått hur röstköp i Thailand går till.

För det första så delar givetvis inte partierna ut några pengar till väljarna, det vore alldeles för riskabelt. Vad de gör är att, eventuellt, förse provinsens kandidat/kandidater med pengar och dessa använder sedan partiets och sina egna pengar för att köpa över diverse pooyai´s som bychefer och andra som kan påverka väljarna. Om ett parti vet att det inte kan vinna provinsens mandat så lägger de givetvis inte ned en satang på att stödja sin företrädare och han lägger förmodligen inte heller ned några pengar för att köpa röster och om de är helt säkra på att vinna så betalar kanske representatnten oftast en mindre summa för att försäkra sig om att väljarna inte klagar allt för mycket när han sedan snor merparten av pengarna som tillfaller provinsen.

De stora pengarna betalas ut i provinser där valutgången är osäker, swing states på amerikanska, där partier och kandidater kan lägga ut tiotals och ibland hundratals miljoner Baht. Valkretsarna är dock väldigt små och ofta är det under 1,000 personer som röstar vid varje vallokal och personenerna som ansvarar för pengafördelningen känner alla dessa 1,000 personer. De lovar då ett partis representtant att han kan fixa exempelvis 500 röster för 500 Baht styck men oftast får han lägga ut en del pengar själv och visar det sig att han misslyckats i sitt röstköp så kan han förlora en hel del pengar och dessutom förlora allt stöd vid nästa byval eller liknande. Väljarna som tar emot pengar känner personen de får pengar ifrån och vet att han kan råka illa ut ifall de tar emot pengar men inte röstar "rätt", de vet också att det förr eller senare kommer komma ut ifall de röstat fel och att även de kan råka illa ut, så även en "röstsäljare" har oftast lite moral och röstar "rätt".

Politikerna är ofta svinaktiga men de är sällan korkade; att alla slentrianmässigt skulle åka runt och betala ut en förutbestämd summa pengar till var och varenda byinvånare är givetvis absurt. Varför tycker folk i Isaan helt plötsligt att BJT är bättre än PT, inget av partierna har ju ännu kommit ut med något riktigt partiprogram så det kan ju inte rimligtvis vara något större politiskt ställningstagande?

Hej

Att bychefer får pengar för att övertyga bybor om att rösta på "rätt" parti stämmer och ofta utlovas förbättringar som vägbyggen, skola eller något annat som byborna saknar, det kan väl till viss del jämföras lite med våra partiers vallöften.

Och jag har hört att det var vanligare förr att byborna röstade på dom som betalade mest, men nu verkar det vara utbrett att ta emot allas pengar, och detta utan att få dåligt samvete när man röstar.

Men att pengar delas ut av alla som deltar i valen i t.ex vårt område håller jag fast vid, och om det är ett lokalt fenomen vet jag inte, det fanns ju åtminstone en till på forumet som hade släktingar som också tog emot pengar ifrån flera partier på liknade sätt.

Det skulle vara roligt att höra ifrån fler som har fruar med liknande erfarenheter, för att kunna bilda sig en uppfattning om hur utbrett det är.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Nej jag har naturligtvis inte satsat något på det men jag ser gärna fortsatta förbättringar för dom sämst ställda, och jag tror att dom sämst ställda är kompetenta nog att veta vem och vilket parti som bäst företräder och hjälper dom. :)

Mvh Isan lover

Jag tror att alla haller med om att de samst stallda ska fa det battre. :great:

Daremot tvivlar jag pa om de har kompetens for vad som ar bast for de sjalva, tyvarr. :(

Du ar ingen hjalp for dem heller tyvarr. :sFduh: Ditt budskap ar att sprida hat sa fort du och dina gelikar ser en chans att tanda en brasa.Tror de far lara sig den harda vagen som alla andra gjort, tyvarr.

Med hopp om en battre framtid for de fattiga i Thailand

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid valet i söndags fick min fru 0(noll) bath för att "rösta rätt". Detsamma gäller alla andra thaiare jag känner här.

Vid förra ordinarie val val. Detsamma. Inget parti betalade ut en enda bath i muta.

Ytterligare ett val tillbaka bodde jag med f.d. i en liten by på landet söderut. Inte en enda bath utbetalades varken till min fru eller till någon av hennes släktingar.

Den enda som jag vet fått betalt för att rösta rätt är nuvarande svärmor. Hon fick vid förra valet 200 bath för att "rösta rätt" d.v.s. på PPP. Inget annat parti delade ut några pengar i hennes by. Hon bor trots allt inte långt från dig. Muktahan.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Din hustru tycker som du eller... :ironi: Har du tjatat hål i huvudet på henne med :crazy:

I och med att hon ar bildad sa innebar det att hon har en uppfattning. :great: Kanske den inte overensstammer med risbondens, che guevara wannabe, stalinisten fran den svenska vastkustens asikt, sa hon ar belagd med budkavel. :crazy: Bara en tanke som slog mig. :ironi:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Ok, nästa gång skall jag inte kommentera det du faktiskt skriver utan försöka lista ut vad du egentligen avser eller tycker (men inte skriver förrens senare dvs). Nu med alla dina förklaringar så är din ståndpunkt tydlig men allt jag hade att gå på efter ditt första inlägg var det du skrev och det du utelämnade.

Wille, det ar inte alla ganger latt att forsta var du star i denna trad. ;) Du forsoker framstalla dig sjalv som en oberoende men du verkar vara valdigt man om IL;s irrfarder inte missforstas eller ifragasatts. :fan1:

Ar det inte battre att sta upp for dina asikter for det ar uppenbart var du har dina sympatier, :giggle:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Nej fast hon har studerat på universitet och är bildad eller kanske tack vare det så är hennes förtroende för Thailändska politiker noll, och hon blev väldigt förvånad den gång som TRT tog makten och det helt plötsligt började byggas vägar och byarna fick pengar och sjukvårdsreformen genomfördes något sånt trodde hon aldrig att hon skulle få uppleva, så då väcktes för första gången ett visst intresse men hon anade redan då att dom rika skulle sätta stopp för det här på något sätt, och hon fick rätt.

Vi röstar inte på samma parti i Sverige men på samma block.

Mvh Isan Lover

VPK och APK, eller... Haha :crazy:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille, det ar inte alla ganger latt att forsta var du star i denna trad. ;) Du forsoker framstalla dig sjalv som en oberoende men du verkar vara valdigt man om IL;s irrfarder inte missforstas eller ifragasatts. :fan1:

Ar det inte battre att sta upp for dina asikter for det ar uppenbart var du har dina sympatier, :giggle:

Mvh :wai:

Kenthamon

Glasklar logik.

Några alternativ på hur du kommer fram till din slutsats i ett inlägg och en diskussion som inte berör IL utan handlade om NB och hans beskrivning av Chamlong.

1. Jag ifrågasätter något NB säger. Då är jag per definition pro IL för det finns inget däremellan.

2. Jag ifrågasätter helgonförklaringen av Chamlong som numera tillhör PAD och jag är därmed pro IL.

3. Jag skriver ett inlägg som inte riktar sig till IL, inte innehåller något öknamn och helt saknar referens till kommunist, stalinist eller Mona Sahlin och är därmed pro IL.

4. Jag skriver ett inlägg som behandlar thailändsk politisk historia och ger min åsikt. Du kopplar inte sammanhanget och inser inte att bland annat vad jag gör är att totalsåga personen som fick Thaksin till makten utan tror utifrån valfri punkt 1-3 ovan att jag är pro IL.

Sen föreslår jag att du och B-tung ställer i ett hörn och lottar om huruvida jag är tokfascist eller tok-kommunist efter som ni onekligen har olika synpunkter på det hela.

Och du får gärna lyfta fram ett exempel på att jag på något vis hävdat mig vara oberoende - kan du inte göra det så blir det ju bara ett i raden av dina floskler du spottar ur dig utan faktisk backning.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Glasklar logik.

Några alternativ på hur du kommer fram till din slutsats i ett inlägg och en diskussion som inte berör IL utan handlade om NB och hans beskrivning av Chamlong.

1. Jag ifrågasätter något NB säger. Då är jag per definition pro IL för det finns inget däremellan.

2. Jag ifrågasätter helgonförklaringen av Chamlong som numera tillhör PAD och jag är därmed pro IL.

3. Jag skriver ett inlägg som inte riktar sig till IL, inte innehåller något öknamn och helt saknar referens till kommunist, stalinist eller Mona Sahlin och är därmed pro IL.

4. Jag skriver ett inlägg som behandlar thailändsk politisk historia och ger min åsikt. Du kopplar inte sammanhanget och inser inte att bland annat vad jag gör är att totalsåga personen som fick Thaksin till makten utan tror utifrån valfri punkt 1-3 ovan att jag är pro IL.

Sen föreslår jag att du och B-tung ställer i ett hörn och lottar om huruvida jag är tokfascist eller tok-kommunist efter som ni onekligen har olika synpunkter på det hela.

Och du får gärna lyfta fram ett exempel på att jag på något vis hävdat mig vara oberoende - kan du inte göra det så blir det ju bara ett i raden av dina floskler du spottar ur dig utan faktisk backning.

Maste medge att det ar min subjektiva asikt var du hor hemma och din neutralitet.

Att du ar tokfascist eller tokkommunist har jag heller aldrig pastatt. Verkar vara en om ta.:crazy:

Daremot har jag fran borjan i denna trad uppfattat att du sjalv vill framstalla dig som en neutral och det gar ju som alltid nar nagon forsoker sitta pa tva stolar att man, du, faller mitt emellan. :sFduh:

Nar du forsoker balansera pa knivseggen ramlar du av nagon anledning alltid ner pa samma sida, enligt mig. Det har jag svart att forsta.

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Maste medge att det ar min subjektiva asikt var du hor hemma och din neutralitet.

Att du ar tokfascist eller tokkommunist har jag heller aldrig pastatt. Verkar vara en om ta.:crazy:

Daremot har jag fran borjan i denna trad uppfattat att du sjalv vill framstalla dig som en neutral och det gar ju som alltid nar nagon forsoker sitta pa tva stolar att man, du, faller mitt emellan. :sFduh:

Nar du forsoker balansera pa knivseggen ramlar du av nagon anledning alltid ner pa samma sida, enligt mig. Det har jag svart att forsta.

Mvh :wai:

Kenthamon

Lite svårt att ha en faktisk åsikt om hur man uppfattas. Jag kan bara ta ditt ord på det. Dock så kan man tänka sig att om jag från ditt perspektiv ser ut att vara lite grann på andra sidan så får man komma ihåg hur långt från mitten du befinner dig ;) - vad var det jag och NB pratade om nyss, perspektiv..

Sen kan man ju beskriva saker, ifrågasätta andra och resonera kring vissa som inte nödvändigtvis bara reflekterar egna åsikter.

Det ironiska är att jag självklart har varit subjektiv åt flera olika håll under resans gång. Jag har haft kuppledare som hedersgäster på mitt bröllop, har en svärfar som kandiderat för såväl PT som Puea Pandid i riksval samt har Abhisit kusin som kollega på jobbet ;) Ingen kan vara neutral, iaf inte on man lever och verkar i Thailand. Med det inte sagt att man kan försöka agera motvikt när pöbeln går. Att vara person nr 12 som kommenterar något obetänksamt IL skrivit är inte så spännande varken för mig eller diskussionen, att kommentera NB, TV eller Baboo är då mkt roligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kvällens tankepussel.

Det är tydligen inte wille som åsyftas.

Men vem är det som är denne tok-fascist respektive tok-kommunist på forumet?

Och vem eller vilka av oss får nöja oss med att bara vara "tok"?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

det blir mycket svårt att besvara dig när du lägger din text i citatet. Bara ett tips.

http://www.maipenrai.se/forum/t/9376-detta-hander-just-nu/page__view__findpost__p__260204

Så din hustru, som inte röstar i Thailand och inte har gjort det har berättat för dig att "alla" partier delar ut pengar vid valen och det finns ingen som helst koll på hur man väl röstar.

Hur vet hon det, då hon inte röstar? Tar hon emot pengarna men bara skiter i att rösta?

Eller det är något hon talat om för sin politiskt intresserade make, som jag antar är emot röstköp, för att undvika en debatt?

Det är inte alls lika naturligt som att solen går upp att "alla" partier i Thailand delar ut pengar till potentiella väljare. Vi är ganska många här på MPR som inte har sett det. Visst har jag sett flagranta röstköp där partirepresentanten delat ut pengar när väljaren kommer tillbaka med ett mobiltelefonfoto med en röst på "rätt" parti, eller när Phuu yai baan samlar in fullmakter och röstar åt hela byn, eller när familjen pressar de i Bangkok jobbande barnen att sända fullmakter så att de kan få 200 battingar extra för deras röster.

Men aldrig har jag upplevt det som du beskriver lika naturligt som att solen går upp på morgonen. Fast det fanns ju en tid när världens främsta vetenskapsmän hävdade att jorden var platt så man ska kanske inte ta gift på att det inte existerar...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...