Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Sverige ambassadör i Thailand mellan 2000-2004, Jan Nordlander, har skrivit en enligt mitt förmenande mycket värdefull artikel i Dalademokraten.

http://www.dalademok...sida/id/117158/

En riktigt bra artikel skriven av en person med mycket djup kunskap om Thailand.

Huvudet på spiken av Nordlander! great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

En mkt valskriven kronika som nog tyvar kan bli verklighet inom kort.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/36415/the-real-enemy-within

Hej

Jag håller med, det var mycket som var bra i den här artikeln.

Hoppas många läser den och tar sig en funderare till innan dom fortsätter och ropar efter en blodig lösning som det enda alternativet, och utesluter forsatta samtal.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med om vissa delar i det han skriver, men han verkar tillbringa för mycket tid hos sina vänner i socialgrupp ett för att förstå situationen för landets

fattiga, och det är beklagligt när en ambassadör låter sig färgas och inte lyckas hålla sig objektiv.

Mvh Isan Lover

Och. kampen fortsätter.. våldet fortsätter.. dödandet fortsätter.. härligt!

Vad skönt det är att vara skrivbordsryttare hemifrån det trygga Sverige.. på dem bara!..

mera mera... hejja hejja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten stillsam undran IL...

Jag, och de flesta verkar det som, har förståelse för och sympatiserar med de röda fattiga demonstranternas situation och vad de vill åstadkomma.

Och legitimerar deras önskemål, behov och rättigheter.

Vilken förståelse har du för vad regeringen vill?

Vilka av regeringens önskemål anser du legitima, förståeliga och rimliga?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara en liten stillsam undran IL...

Jag, och de flesta verkar det som, har förståelse för och sympatiserar med de röda fattiga demonstranternas situation och vad de vill åstadkomma.

Och legitimerar deras önskemål, behov och rättigheter.

Vilken förståelse har du för vad regeringen vill?

Vilka av regeringens önskemål anser du legitima, förståeliga och rimliga?

Hej

Egentligen har jag inte så stor förståelse för regeringen, eftersom jag tillhör dom som tycker att den inte är legitim, eftersom militären har utsett dom till att leda

landet.

Därför har jag svårt att se att några krav eller önskemål dom har som legitima, hoppas du förstår mitt resonemang angående detta.

Jag förstår att dom vill sitta kvar så länge det går eftersom dom av många inte bedöms ha en chans att kunna vinna ett ev. kommande val.

Det tycker jag är lite konstigt eftersom så många på forumet och i etablissimanget tycker att dom representerar en majoritet av befolkningen och att dom röda är en

liten minoritet enligt dessa, ibland nämns siffror för dom röda här på forumet på högst 10% och mindre än detta för dom röda, skulle detta stämma så är det ju ingen

risk att utlysa nyval för dom, det skulle ju bli ett triumftåg, själv ser jag fram emot kommande val då vi får facit på hur folk står i denna fråga.

I övrigt tycker jag att regeringen har skött sitt dagliga jobb bra, reformer för fattiga har behållits och t.o.m förstärkts,

det negativa är väl att lite för mycket har väl satsats på militären, men det är väl bara i landets enande som dom har misslyckats totalt.

Där har splittringen ökat ifrån en redan katastrofal nivå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Nja...då skulle de röda få betala för alla uteblivna intäkter till hotell, köpcenter mm i Bangkok. Det kommer nog inte bli särskilt billigt. Bara inför Songkran ställde Kina in 100 flygningar...det blir en del det!

Ja om de rödas demonstration i sig bryter mot lagen ! Då krävs det att demonstrationer på allmän plats är förbjudna men som sagt, alla demonstrationer som genom olagliga aktiviteter drabbar tredjepart ska givetvis lagföras och betala skadestånd som täcker eventuella förluster och skadegörelse. Att som du tramsa om inställda flygningar vid Songkran är flygplatsen ockuperad eller? De flygningarna är ej inställda till följd av att de röda agerat olagligt då demonstrationer är lagliga medel, ockupationer är det inte. Däremot så skall de röda lagföras för den vandalisering de gjort sig skyldiga till samt det illegala intrånget i parlamentsbyggnaden samt kostnaderna för eventuell skadegörelse där.

Jag utgår från att alla här är överens om att en fredlig demonstration som ej gör intrång på tredje parts egendom eller i en byggnad och ockuperar den är tillåten eller är alla demonstrationer av fel sida olagliga?

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Egentligen har jag inte så stor förståelse för regeringen, eftersom jag tillhör dom som tycker att den inte är legitim, eftersom militären har utsett dom till att leda

landet.

Därför har jag svårt att se att några krav eller önskemål dom har som legitima, hoppas du förstår mitt resonemang angående detta.

Jag förstår att dom vill sitta kvar så länge det går eftersom dom av många inte bedöms ha en chans att kunna vinna ett ev. kommande val.

Det tycker jag är lite konstigt eftersom så många på forumet och i etablissimanget tycker att dom representerar en majoritet av befolkningen och att dom röda är en

liten minoritet enligt dessa, ibland nämns siffror för dom röda här på forumet på högst 10% och mindre än detta för dom röda, skulle detta stämma så är det ju ingen

risk att utlysa nyval för dom, det skulle ju bli ett triumftåg, själv ser jag fram emot kommande val då vi får facit på hur folk står i denna fråga.

I övrigt tycker jag att regeringen har skött sitt dagliga jobb bra, reformer för fattiga har behållits och t.o.m förstärkts,

det negativa är väl att lite för mycket har väl satsats på militären, men det är väl bara i landets enande som dom har misslyckats totalt.

Där har splittringen ökat ifrån en redan katastrofal nivå.

Mvh Isan Lover

Det var inte oväntat och jag förstår verkligen vad du menar med att vara "objektiv".

Låt mig dra några av de önskemål regeringen har som jag tycker är både rimliga och förståeliga.

1. Att demonstranter inte attackerar byggnader och politiker

2. Att UDD inte sprider lögner och felaktigheter för att piska upp stämningar

3. Att demonstranterna inte åsamkar landet ekonomisk skada.

4. Att man jämkar i samtalen och försöker enas om något bra för alla. (och inte bara omedelbar avgång)

Tråkigt om du inte finner dessa önskemål rimliga och förståeliga men allra tråkigast att du inte ens lyckades identifiera dem.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte oväntat och jag förstår verkligen vad du menar med att vara "objektiv".

Låt mig dra några av de önskemål regeringen har som jag tycker är både rimliga och förståeliga.

1. Att demonstranter inte attackerar byggnader och politiker

2. Att UDD inte sprider lögner och felaktigheter för att piska upp stämningar

3. Att demonstranterna inte åsamkar landet ekonomsik skada.

4. Att man jämkar i samtalen och försöker enas om något bra för alla. (och inte bara omedelbar avgång)

Tråkigt om du inte finner dessa önskemål rimliga och förståeliga men allra tråkigast att du inte ens lyckades identifiera dem.

Du menar dom gula gjorde det?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten stillsam undran IL...

Jag, och de flesta verkar det som, har förståelse för och sympatiserar med de röda fattiga demonstranternas situation och vad de vill åstadkomma.

Och legitimerar deras önskemål, behov och rättigheter.

Vilken förståelse har du för vad regeringen vill?

Vilka av regeringens önskemål anser du legitima, förståeliga och rimliga?

:52::52::52:

Tror du han svarar på det?

Annat än undanglidande då...

Hoppas det blir slut på eländet (demonstrationerna) snart, så att vanligt hederligt folk kan återgå till sina jobb, och boende i närheten av demonstrationerna slipper trakasseras av mobben.

Igår misshandlades en Student av rödskjortor när han vägrade låta dem gå igenom hans väska vid en av de rödas olagliga checkpoints...

Om ett par sådana händelser till blir offentligt kända, blir det riktiga kravaller, mellan medborgare, militären behöver bara städa upp efteråt..

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var inte oväntat och jag förstår verkligen vad du menar med att vara "objektiv".

Låt mig dra några av de önskemål regeringen har som jag tycker är både rimliga och förståeliga.

1. Att demonstranter inte attackerar byggnader och politiker

2. Att UDD inte sprider lögner och felaktigheter för att piska upp stämningar

3. Att demonstranterna inte åsamkar landet ekonomisk skada.

4. Att man jämkar i samtalen och försöker enas om något bra för alla. (och inte bara omedelbar avgång)

Tråkigt om du inte finner dessa önskemål rimliga och förståeliga men allra tråkigast att du inte ens lyckades identifiera dem.

Hej

Nr 1. Där ska detta först bli olagligt när dom gula straffas för samma brott, och båda parter ska behandlas och bestraffas lika.

Allt annat är ojämlikhet inför lagen, och favorisering och särbehandling av en part vore förödande demokratiskt och lagligt sett.

Nr. 2 Att båda parter i en konflikt använder media för att smutskasta sin fiende och tänjer på sanningen är sant, men censur är ett farligt vapen.

Och uppmanar man inte till direkta grova brott så censurera inte tycker jag.

Nr 3. Där är svaret nästan det samma som det i fråga Nr 1, dom ska behandlas och bestraffas eller bötfällas på exakt samma sätt som sina föregångare.

Allt annat är ojämlikhet inför lagen, och favorisering och särbehandling av en part vore förödande demokratiskt och lagligt sett.

Nr 4. Där är vi helt överens, och här tror jag att en tredje part är nödvändig eftersom dom tydligen har svårt för att tala konstruktivt direkt med varandra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, börjar de röda bråka med gemene man, så lär det bli problem. Stora problem :(

Hej

Enligt Bangkok Post och The Nation så var det gemene man som började bråket och attackerade dom röda.

Och en fråga gäller inte samma lagar och regler gemene man som övriga medborgare, eller tror du att militär och polis har en annan bedömnigsnivå på deras eventuella

brottslighet?

Och är det i.s.f riktigt att låta vissa grupper bryta mot lagen men inte andra?

Vore kul att höra dina synpunkter på detta ur laglig och demokratisk synpunkt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det var inte oväntat och jag förstår verkligen vad du menar med att vara "objektiv".

Låt mig dra några av de önskemål regeringen har som jag tycker är både rimliga och förståeliga.

1. Att demonstranter inte attackerar byggnader och politiker

2. Att UDD inte sprider lögner och felaktigheter för att piska upp stämningar

3. Att demonstranterna inte åsamkar landet ekonomisk skada.

4. Att man jämkar i samtalen och försöker enas om något bra för alla. (och inte bara omedelbar avgång)

Tråkigt om du inte finner dessa önskemål rimliga och förståeliga men allra tråkigast att du inte ens lyckades identifiera dem.

Varför var det inte rimliga krav tidigare då de Gula ockuperade Flygplatsen!

Men förövrigt så är kraven inte helt fel det finns dock ett stort problem med dom vem skall avgöra om de sprider lögner och felaktigheter?

Vem skall avgöra vad som är felaktigheter du menar väll inte att motparten skall bestämma vad som är rätt eller fel?

Om demonstrationer är i sig lagliga, inte ockuperar motparten eller tredje parts egendom eller vandaliserar annans egendom utan genomförs på allmän plats är de ju lagliga då kan man ej begära att demonstranterna skall hållas ansvariga för den påverkan det har på andra.

Vilka krav demonstranter framför är ju deras sak, inte motpartens att avgöra!

Nu är det väl rimligt i den aktuella frågan att de når en kompromiss om att regeringen avgår snabbt och nyval utlyses. Men det bör ske utan inblandning från militär eller från ekonomiska intressen så det bör ske så snabbt att de som önskar fuska inte hinner genomföra det.

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt Bangkok Post och The Nation så var det gemene man som började bråket och attackerade dom röda.

Och en fråga gäller inte samma lagar och regler gemene man som övriga medborgare, eller tror du att militär och polis har en annan bedömnigsnivå på deras eventuella

brottslighet?

Och är det i.s.f riktigt att låta vissa grupper bryta mot lagen men inte andra?

Vore kul att höra dina synpunkter på detta ur laglig och demokratisk synpunkt.

Mvh Isan Lover

Sandlåda? Det var han som började... buhuuu...

Så eftersom en vanlig människa "började" bråka med de röda, så ska de få börja visitera och misshandla studenter?

Bröt studenten emot lagen när han gick hem?

Vad har detta med demokrati att göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nr 1. Där ska detta först bli olagligt när dom gula straffas för samma brott, och båda parter ska behandlas och bestraffas lika.

Allt annat är ojämlikhet inför lagen, och favorisering och särbehandling av en part vore förödande demokratiskt och lagligt sett.

Nr. 2 Att båda parter i en konflikt använder media för att smutskasta sin fiende och tänjer på sanningen är sant, men censur är ett farligt vapen.

Och uppmanar man inte till direkta grova brott så censurera inte tycker jag.

Nr 3. Där är svaret nästan det samma som det i fråga Nr 1, dom ska behandlas och bestraffas eller bötfällas på exakt samma sätt som sina föregångare.

Allt annat är ojämlikhet inför lagen, och favorisering och särbehandling av en part vore förödande demokratiskt och lagligt sett.

Nr 4. Där är vi helt överens, och här tror jag att en tredje part är nödvändig eftersom dom tydligen har svårt för att tala konstruktivt direkt med varandra.

Mvh Isan Lover

Nu handlade den här frågan om objektivitet och förmågan att se det rimliga i sin motparts synpunkter.

Och det får väl med ditt svar anses bevisat att du inte ens kunde se din motparts önskemål.

Jag tycker att regeringen Samaks önskemål om fredliga demonstrationer av PAD, och att man inte belägrade byggnader etc, var rimliga.

Precis lika rimliga som nuvarande regerings önskemål.

Men du fortsätter att enkom se saker ur ditt perspektiv och fokuserar på det du uppfattar som orättvisor mot "din" sida.

På tal om att tala konstruktivt, fredliga lösningar och regeringens önskemål så sa Korbsak senast idag följande:

The government remains optimistic for a resumption of negotiations with the red shirts because it believes a crackdown on

protesters is not a long-term solution, secretary general to the prime minister Korbsak Sabhavasu said on Thursday.

"I am still hopeful for a new round of talks with the red shirts," he said, hinting the government perfers a peaceful solution to the use of force.

UDD säger fortfarande attt de vägrar prata med regeringen.

Du kan fortsätta stånga huvudet blodigt hur mycket du vill.. men det är, dag efter dag, uppenbart för alla vilken sida det är som ställer till problem här.

Men snart är det över och UDD kan gå hem och lugna ner sina hethuvuden utan att ha åstadkommit ett dugg.

Och först då kanske polletten trillar ner angående hur de gjort bort sig.

PS. Regeringen behöver ingen tredje part.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sandlåda? Det var han som började... buhuuu...

Så eftersom en vanlig människa "började" bråka med de röda, så ska de få börja visitera och misshandla studenter?

Bröt studenten emot lagen när han gick hem?

Vad har detta med demokrati att göra??

Hej

Enligt mig är livet ingen lek i sandlådan och att folk ska ha samma rättigheter och skyldigheter i ett samhälle är för dom flesta ett monumentalt krav i vad som brukar

kallas demokrati.

Man kan helt enkelt inte ha olika straffskalor beroende på partitillhörighet eller färg, ett sånt samhälle fungerar inte och bör absolut inte få kalla sig demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan helt enkelt inte ha olika straffskalor beroende på partitillhörighet eller färg, ett sånt samhälle fungerar inte och bör absolut inte få kalla sig demokratiskt.

Absolut! Eller skjuta ihjäl folk hur som helst utan rättegångar! Inte konstigt att det blir militärkupper när man ska få ordning på sådana samhällen.

Ps. De här inläggen kanske skulle ligga under avdelning fotskytte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Våld föder våld.

Att med militären och den irriterade folkmobbens hjälp försöka bryta upp demonstrationerna,

och att myndigheterna sedan under stadsbornas jubel forslar ut de röda förlorarna från Bangkok,

blir nog bara en kortvarig Pyrrhus-seger, som smakar mer än den hjälper.

Militär och polis kan aldrig med våld framtvinga en varaktig foglighet och respekt

för den aktuella regeringen, precis som en förälder inte kan slå ett

barn till framtida lydnad och respekt.

Det beteendet har bara en motsatt verkan i det långa loppet.

Används ännu mer våld för att få slut på demonstrationerna

så är jag ganska övertygad om att kampen, sabotagen, hoten och våldet

bara kommer att flytta ut från huvudstaden, och sedan sprida sig till

ett så pass stort område att ingen myndighet i världen kan kontrollera

allt och alla som vill jävlas med den sittande makten.

Isaan, och dess röda politiska fästen kan mycket väl utveckla sig till

nya ”Pattani-områden” i form av mer gerillaliknande motstånd.

Då har snart regeringen en ny osynlig fiende att brottas med.

Att klara av att föra ett tvåfrontskrig kräver nog lite för mycket

av en redan splittrad militärmakt och en regeringskoalition

där de politiska parterna har olika agendor.

Förhandlingar om bl.a. en konstitutionsändring och ett nyval

är ett måste för att landet inte ytterligare ska splitras upp

i olika fraktioner som mer eller mindre hatar varandra.

Redan för ett par år sedan kunde man i den Thailändska pressen

läsa om frustrerade ungdomar på den centrala och nordöstra landsbygden

som nattetid roade sig med att kasta stenar på bilar och bussar som färdades från Bangkok.

Fördjupas de rödas hat och hämndbegär mot vad de kallar makteliten och Bangkokfolket

så kan detta resultera i att det på landsbygden blir mycket farligt att t.ex. färdas

i bilar med registreringsskyltar från Bangkok.

Dessvärre tror jag att de som då attackerar bilarna och dess passagerare

inte kommer att nöja sig med att kasta stenar.

Det kan alltså bli fler laglösa landskap i Thailand.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Blir latt deprimerad nar jag om och om igen laser aterkommande inlagg som forsvarar de rodas beteende idag med att de gula annu inte domts for sina tidigare brott.

Det ar sjalvklart fel att de gula inte straffats men skall det ge Carte Blanche till alla framtida grupper att anvanda vald for att driva sin agenda? Om de ofargade trojorna invaderar flygplatsen imorgon ar det ok eftersom de gula och de roda annu ej straffats for sina brott under 2008 och 2009?

Link to comment
Dela på andra sajter

Våld föder våld.

Att med militären och den irriterade folkmobbens hjälp försöka bryta upp demonstrationerna,

och att myndigheterna sedan under stadsbornas jubel forslar ut de röda förlorarna från Bangkok,

blir nog bara en kortvarig Pyrrhus-seger, som smakar mer än den hjälper.

Militär och polis kan aldrig med våld framtvinga en varaktig foglighet och respekt

för den aktuella regeringen, precis som en förälder inte kan slå ett

barn till framtida lydnad och respekt.

Det beteendet har bara en motsatt verkan i det långa loppet.

Används ännu mer våld för att få slut på demonstrationerna

så är jag ganska övertygad om att kampen, sabotagen, hoten och våldet

bara kommer att flytta ut från huvudstaden, och sedan sprida sig till

ett så pass stort område att ingen myndighet i världen kan kontrollera

allt och alla som vill jävlas med den sittande makten.

Isaan, och dess röda politiska fästen kan mycket väl utveckla sig till

nya ”Pattani-områden” i form av mer gerillaliknande motstånd.

Då har snart regeringen en ny osynlig fiende att brottas med.

Att klara av att föra ett tvåfrontskrig kräver nog lite för mycket

av en redan splittrad militärmakt och en regeringskoalition

där de politiska parterna har olika agendor.

Förhandlingar om bl.a. en konstitutionsändring och ett nyval

är ett måste för att landet inte ytterligare ska splitras upp

i olika fraktioner som mer eller mindre hatar varandra.

Redan för ett par år sedan kunde man i den Thailändska pressen

läsa om frustrerade ungdomar på den centrala och nordöstra landsbygden

som nattetid roade sig med att kasta stenar på bilar och bussar som färdades från Bangkok.

Fördjupas de rödas hat och hämndbegär mot vad de kallar makteliten och Bangkokfolket

så kan detta resultera i att det på landsbygden blir mycket farligt att t.ex. färdas

i bilar med registreringsskyltar från Bangkok.

Dessvärre tror jag att de som då attackerar bilarna och dess passagerare

inte kommer att nöja sig med att kasta stenar.

Det kan alltså bli fler laglösa landskap i Thailand.

Rätt, men fel fokus.

Regeringen vill ha samtal. Just p.g.a att våld inte leder till en långvarig lösning. UDD motsätter sig detta.

Demonstrationer MOT våldsamheter och de röda växer.. även i Isaan.

Surin P3 skrev om demonstrationerna i Surin i går.

Så det är inte militärens, eller andra gruppers, våldsamheter som föder eventuellt våld. Militär kommer inte att skjuta.

Så tillvida inte UDDs hejdukar tar till våldsamheter och kastar sten, granater eller dyligt. Så som man gjorde sist.

Så.. du har rätt.. våld föder våld. Men du fokuserar på fel sak.

I övrigt håller jag med. Ny konstitution, sen nyval. Hoppas UDD accepterar detta framför stenkastande.

Tycker jag. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett litet tillägg.. Abhisit tyckte nyss att allmänheten borde demokratiutbildas mer så att gemene man lär sig vad som kan och bör förväntas i en demokrati.

Och det tror jag nog är rätt väg att inte få folk att gå i fällan och blir "valboskap" som Nordlander så passande kallade dem.

Men framför allt så de kan göra sina egna krav hörda på ett demokratiskt vis istället för att kasta sten på bangkokbussar.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Våld föder våld.

Att med militären och den irriterade folkmobbens hjälp försöka bryta upp demonstrationerna,

och att myndigheterna sedan under stadsbornas jubel forslar ut de röda förlorarna från Bangkok,

blir nog bara en kortvarig Pyrrhus-seger, som smakar mer än den hjälper.

Militär och polis kan aldrig med våld framtvinga en varaktig foglighet och respekt

för den aktuella regeringen, precis som en förälder inte kan slå ett

barn till framtida lydnad och respekt.

Det beteendet har bara en motsatt verkan i det långa loppet.

Används ännu mer våld för att få slut på demonstrationerna

så är jag ganska övertygad om att kampen, sabotagen, hoten och våldet

bara kommer att flytta ut från huvudstaden, och sedan sprida sig till

ett så pass stort område att ingen myndighet i världen kan kontrollera

allt och alla som vill jävlas med den sittande makten.

Isaan, och dess röda politiska fästen kan mycket väl utveckla sig till

nya ”Pattani-områden” i form av mer gerillaliknande motstånd.

Då har snart regeringen en ny osynlig fiende att brottas med.

Att klara av att föra ett tvåfrontskrig kräver nog lite för mycket

av en redan splittrad militärmakt och en regeringskoalition

där de politiska parterna har olika agendor.

Förhandlingar om bl.a. en konstitutionsändring och ett nyval

är ett måste för att landet inte ytterligare ska splitras upp

i olika fraktioner som mer eller mindre hatar varandra.

Redan för ett par år sedan kunde man i den Thailändska pressen

läsa om frustrerade ungdomar på den centrala och nordöstra landsbygden

som nattetid roade sig med att kasta stenar på bilar och bussar som färdades från Bangkok.

Fördjupas de rödas hat och hämndbegär mot vad de kallar makteliten och Bangkokfolket

så kan detta resultera i att det på landsbygden blir mycket farligt att t.ex. färdas

i bilar med registreringsskyltar från Bangkok.

Dessvärre tror jag att de som då attackerar bilarna och dess passagerare

inte kommer att nöja sig med att kasta stenar.

Det kan alltså bli fler laglösa landskap i Thailand.

Hej

Håller med dig i detta, och våld är aldrig en lösning på problemet.

Jag tror också att läget i hela landet skulle kunna komma att förvärras och att en situation liknande den i södra Thailand är att vänta, och då skulle nog Bangkokborna

vara glada om det bara skulle bli stenkastning dom skulle utsättas för dom närmaste 10 åren.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Rätt, men fel fokus.

Regeringen vill ha samtal. Just p.g.a att våld inte leder till en långvarig lösning. UDD motsätter sig detta.

Demonstrationer MOT våldsamheter och de röda växer.. även i Isaan.

Surin P3 skrev om demonstrationerna i Surin i går.

Så det är inte militärens, eller andra gruppers, våldsamheter som föder eventuellt våld. Militär kommer inte att skjuta.

Så tillvida inte UDDs hejdukar tar till våldsamheter och kastar sten, granater eller dyligt. Så som man gjorde sist.

Så.. du har rätt.. våld föder våld. Men du fokuserar på fel sak.

I övrigt håller jag med. Ny konstitution, sen nyval. Hoppas UDD accepterar detta framför stenkastande.

Tycker jag. :)

Du får gärna tycka att jag har fel fokus eller fel i sak, det gör inget.

Självklart finns det sansat folk även i landsdelen Isaan som inte vill bråka och få rätt in i absurdum.

Alla är ju inte röda anhängare på krigsstigen.

Detta gäller även i de sydligaste delarna av Thailand, för även om de är marginaliserade muslimer så är ju inte alla av dem separatister och mördare.

Dessa samvetslösa element finns, hörs och man ser spåren efter dem, men deras våld är nog ganska omöjligt att få bukt med tills dess att området har beviljats ett större självstyre. Vilket det övriga Thailand ogillar eller inte.

Kompromisser brukar funka även i de mest infekterade bråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...