Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Man behöver varken vara sura eller gnällig för att förstå hur dom gammla maktstrukturerna agerar för att behålla sim makt över folket, och hur detta klasssamhälle fungerar som man oftast upptäcker så fort man lämnar badstränderna och beger sig ut i det Thailändska samhället.

Att man är enögd om man genomskådar det Thailändska systemet med Generalerna, kungliga rådgivarna och Bangkok elitens påverkan i landet håller jag absolut inte med om, dom tjänar man nog bäst genom att se vanligt folk som terrorister och Generalerna som demokratikämpar då har dessa medeltida maktstrukturer verkligen lyckats.

Mvh Isan Lover

Det betyder ju att med din, enligt egen utsago begränsade erfarenhet av vissa byar i nordost, anser dig mer klarsynt och genomskådande än de flesta här på MPR inlusive på plats arbetande journalister, bosatta i landet etc etc :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Läser historierna om när kung Bumibol och Prem ville demokratisera landet i början på 1990-talet.

Och Prem gav alla vänsteranhängare amnesti. Vänsteranhängare som tidigare jagats till livet av sådana som Samak etc.

Prem utlös nyval 1988 varpå Chatichai Choonhavan blev PM.

Militären tog makten i en kupp 1991 och avsatte Chatichai. Varpå en av de största demonstrationerna någonsin i Thailands historia,

med uppe mot 200 000 personer närvarande, samlades i Bangkok under frihets och demokratiförkämpen Chamlong Srimuang

för att oppenera mot militärdiktaturen. (enligt wiki var demonstrationerna 1973 större)

Suchinda Kraprayoon och Sunthorn Khongsomphong, de två generaler som hade lett militärkuppen, försökte återta kontrollen

och skingra demonstrationerna vilket ledde till massakern under "Black May".

Kungen (och Prem) som var trött på blodbad och konflikter tog Suchinda och Chamlong i örat i nationell TV och krävde att de

slutade bråka och började använda demokratiska metoder via parlamentet istället för odemokratiska metoder.

Varpå generalerna avgick och nya val utropades.

Kan man tänka sig ... var det inte just general Sunthorn, diktatorn, som Thaksin hade kallat sin "äldre bror" och som gav Thaksin

monopol på sattelittjänter via "Thai Com"?

Är det inte lite lustigt att alla skurkar från den tiden, Sanoh, Samak, Thaksin etc.. inklusive andra ekonomiska maffiatyper så som

Newin, Kamnan Poh etc etc alla samlades under det nya paraplyet Thai Rak Thai i slutet av 90-talet?

Sådana som fick sina rikedomar ur generalernas millitärkupper, eller genom polisiärt våld och förtryck av lokala näringsidkare,

samlades alltså likt gamar under paroller så som "stöd de fattiga".

Och när dessa avskräden sedan fick sin makt, och tog total kontroll över alla viktiga organ och samhällsfunktioner, så tog demokratirörelsen

till kamp igen, under samme Chamlong Srimuang, för att störta tyrannerna. Denna gång tyranner i vita skjortor och fina kavajer.

Man gjorde detta under namnet "Peoples alliance for Democracy" och fick hjälp av gamle Prem och kungen för att återställa den

demokratiska ordningen i landet igen.

Nu är det istället Chamlong Srimuang, demokratikämpen, som utpekas som fascist och diktatorvän, av svenska rödögon till gaphalsar.

Tänk vad det kan svänga i kontrasterna Thailand. Eller gör det verkligen det?

Är det istället inte så folk inte har grepp på de politiska frågorna - för att man inte känner den politiska historien?

Hur ligger det till - egentligen?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör mig lite konfunderad är att det finns såna som du och Baboo och framförallt inte att förglömma GD som kan få mandat av forumvärdarna att få skriva en massa smörja som framför allt grundar sig i ett hat mot dom röda(IL) men mera skrämmande facistiska åsikter om Thailand som dom tycker är rätt och riktigt på ett sätt som JAG personligen kan bara beskrivas som diktatorisk racism. OBS Thaksin var ingen frälsare i ett land som har varit och kommer förbli en militärdiktatur. Sen måste jag som avslutning be forumvärdarna att börja ta tag i dom olika grupperingarna som finns här på forumet, det kanske verkar ballt och roligt med begåvade skribenter som får briljera i sina åsikter som om det kommer till den alldagliga svenska befolkningens uppfattning, att det där kanske anses som facistiskt godtrogen propaganda och då kanske detta forum dör en i mitt synsätt en alltför tidig död. Dags för er att börja moderera varför inte mot mig som har en stick i stäv åsikt.

Nä för fan skål på er alla...

55 Facist :dance1: Jag som trodde jag var moderat :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Jag låter ovanstående inlägg vara kvar som ett exempel på hur man inte ska föra en debatt i den här tråden eller helst inte i någon annan tråd heller.

Som sagt, tycker man inte om vad andra skriver eller deras åsikter så blir det mer givande att förklara varför och då utan att använda ord som korkad osv. Försök att undvika det så kanske den här tråden kan intressera fler än den närmast sörjande skaran på 10-15 personer. :wai:

Mvh Joints

Man kan säkert linda in det jag skrev i fina ord men budskapet förblir detsamma. Jag skrev så alla förstod vad jag menade. Jag står för det jag skrev. :)

Jag blir frustrerad när jag läser denna tråd. Vad är det för debatt IL för? Det är ju för fan en politisk monolog, kalla det inte för debatt. :diablo:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säkert linda in det jag skrev i fina ord men budskapet förblir detsamma. Jag skrev så alla förstod vad jag menade. Jag står för det jag skrev. :)

Jag blir frustrerad när jag läser denna tråd. Vad är det för debatt IL för? Det är ju för fan en politisk monolog, kalla det inte för debatt. :diablo:

Mvh :wai:

Kenthamon

Du behöver inte känna dig utpekad. Jag tog bara ditt inlägg som ett exempel. :wai: Finns mängder av liknande inlägg.

IL är en mästare på att reta upp folk utan att använda ord som korkad, idi*t etc. Om man vill ha något sagt och om man vill att någon ska lyssna så ska man nog undvika sådana där direkta ord. De tar nog inte lika bra som när man lindar in sina avsågningar i mer välformulerade meningar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser historierna om när kung Bumibol och Prem ville demokratisera landet i början på 1990-talet.

Och Prem gav alla vänsteranhängare amnesti. Vänsteranhängare som tidigare jagats till livet av sådana som Samak etc.

Prem utlös nyval 1988 varpå Chatichai Choonhavan blev PM.

Militären tog makten i en kupp 1991 och avsatte Chatichai. Varpå en av de största demonstrationerna någonsin i Thailands historia,

med uppe mot 200 000 personer närvarande, samlades i Bangkok under frihets och demokratiförkämpen Chamlong Srimuang

för att oppenera mot militärdiktaturen. (enligt wiki var demonstrationerna 1973 större)

Suchinda Kraprayoon och Sunthorn Khongsomphong, de två generaler som hade lett militärkuppen, försökte återta kontrollen

och skingra demonstrationerna vilket ledde till massakern under "Black May".

Kungen (och Prem) som var trött på blodbad och konflikter tog Suchinda och Chamlong i örat i nationell TV och krävde att de

slutade bråka och började använda demokratiska metoder via parlamentet istället för odemokratiska metoder.

Varpå generalerna avgick och nya val utropades.

Kan man tänka sig ... var det inte just general Sunthorn, diktatorn, som Thaksin hade kallat sin "äldre bror" och som gav Thaksin

monopol på sattelittjänter via "Thai Com"?

Är det inte lite lustigt att alla skurkar från den tiden, Sanoh, Samak, Thaksin etc.. inklusive andra ekonomiska maffiatyper så som

Newin, Kamnan Poh etc etc alla samlades under det nya paraplyet Thai Rak Thai i slutet av 90-talet?

Sådana som fick sina rikedomar ur generalernas millitärkupper, eller genom polisiärt våld och förtryck av lokala näringsidkare,

samlades alltså likt gamar under paroller så som "stöd de fattiga".

Och när dessa avskräden sedan fick sin makt, och tog total kontroll över alla viktiga organ och samhällsfunktioner, så tog demokratirörelsen

till kamp igen, under samme Chamlong Srimuang, för att störta tyrannerna. Denna gång tyranner i vita skjortor och fina kavajer.

Man gjorde detta under namnet "Peoples alliance for Democracy" och fick hjälp av gamle Prem och kungen för att återställa den

demokratiska ordningen i landet igen.

Nu är det istället Chamlong Srimuang, demokratikämpen, som utpekas som fascist och diktatorvän, av svenska rödögon till gaphalsar.

Tänk vad det kan svänga i kontrasterna Thailand. Eller gör det verkligen det?

Är det istället inte så folk inte har grepp på de politiska frågorna - för att man inte känner den politiska historien?

Hur ligger det till - egentligen?

Du får nog läsa lite ordentligare om hur din demokratikmpe var inblandad i kupperna på 70-talet, hur han cyniskt utnyttjade studentrorelsen for sin egna mål och syften, hur han aktiv stodde och jamnade väg for politikern Thaksin, osv - kanske är lite tidigt att kantonisera honom redan nu.

Din bristfälliga historieskrivning är lika selektiv som IL tenderar till att bli. Sen kan du ju ställa frågan varfor Kungen och Prem inte blandade sig forrens efter demonstrationerna avstannat trots att de haft flera dagar på sig osv.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog läsa lite ordentligare om hur din demokratikmpe var inblandad i kupperna på 70-talet, hur han cyniskt utnyttjade studentrorelsen for sin egna mål och syften, hur han aktiv stodde och jamnade väg for politikern Thaksin, osv - kanske är lite tidigt att kantonisera honom redan nu.

Din bristfälliga historieskrivning är lika selektiv som IL tenderar till att bli. Sen kan du ju ställa frågan varfor Kungen och Prem inte blandade sig forrens efter demonstrationerna avstannat trots att de haft flera dagar på sig osv.

Har inte kommit så långt tillbaka som 70-talet ännu.

Läste lite om hur de "unga turkarna" bildades och deras roll på 70-talet men är alldeles för lite insatt ännu.

Du har med all säkerhet rätt.. så upplys mig gärna. På vilket sätt var den historiebeskrivning jag gav bristfällig och selektiv?

Vad saknas och hur ligger det till - egentligen? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det betyder ju att med din, enligt egen utsago begränsade erfarenhet av vissa byar i nordost, anser dig mer klarsynt och genomskådande än de flesta här på MPR inlusive på plats arbetande journalister, bosatta i landet etc etc :whistle:

Hej

Jag tror egentligen att även dom mest fanatiska fansen till Apishit och Generalerna vet hur det fungerar i Thailand men dom förnekar detta just nu för att det stör den bild av Demokraterna som nationens räddare som dom har ställt sig bakom efter kuppen.

Jag tror för övrigt inte att det finns någon journalist ifrån något land med Asien och Thailand som specialite som inte känner till Genralernas roll och makt i samhället, men vill du fortsätta leva i tron att Generalerna och dom Kungliga rådgivarna är utan makt och helt oskyldiga till allt som händer i landet så är det upp till dig, man får ju tycka och tro vad man vill.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Alla partier som ställer upp. Hur många partier ställde upp senast? Fick alla partier, även Demokraterna, möjlighet att hålla valmöten i din by eller det gick inte av "säkerhetsskäl" för dem att hålla valmöte där?

Du är välkommen att filma, det blir ett val i Thailand nästa år och jag kan ta ur min budget för lokalanställda och skicka dig med en kamera till Had yai och filma när de fattiga gummitapparna tar emot sina mutor.

Så åker jag till din hemby och beskådar detta fenomen som ingen annan har upplevt i Thailand. Alla partier öser pengar över väljarna utan att säkerställa att de röstar på "rätt" parti. Känns som en grej som passar i CNN eller AlJazzeera också.

Men säg mig, om nu alla partier köper röster i Thailand. Varför passade inte den onämnbara på att eliminera huvudrivalerna under tiden han satt vid makten och hade kontroll över domstolarna. Det borde väl inte vara så svårt för honom att utrusta någon med en kamera och filma det, precis som PPP´s Youngyut filmades när han delade ut mutor till bycheferna?

Hej

Föregående val var innan massakrerna i Bangkok och demokraterna besökte alla byar i vårt område precis som andra partier, men om dom kan göra det nu efter vad som har hänt vet jag inte, så det får vi återkomma till när nästa val blir av.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kommit så långt tillbaka som 70-talet ännu.

Läste lite om hur de "unga turkarna" bildades och deras roll på 70-talet men är alldeles för lite insatt ännu.

Du har med all säkerhet rätt.. så upplys mig gärna. På vilket sätt var den historiebeskrivning jag gav bristfällig och selektiv?

Vad saknas och hur ligger det till - egentligen? :)

Hur det ligger till egentligen har jag ingen aning om. Dock tycker jag att det är extremt modigt och på gränsen till dumdristigt att måla ut en person av Chamlongs kaliber till demokratihjälte. Killen har varit i säng med varanda mojlig och omojlig thailändsk politik och militär sen 70-talet och har knappast haft rent mål i påsen under resans gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kommit så långt tillbaka som 70-talet ännu.

Läste lite om hur de "unga turkarna" bildades och deras roll på 70-talet men är alldeles för lite insatt ännu.

Du har med all säkerhet rätt.. så upplys mig gärna. På vilket sätt var den historiebeskrivning jag gav bristfällig och selektiv?

Vad saknas och hur ligger det till - egentligen? :)

Han var ju ledare for young turks och stodde bland annat kuppen 1976. En del vill få det till att Chamlong med anhang tvingade fram kuppen g.m vapnad attack mot studentdemonstrationerna som pågick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det ligger till egentligen har jag ingen aning om. Dock tycker jag att det är extremt modigt och på gränsen till dumdristigt att måla ut en person av Chamlongs kaliber till demokratihjälte. Killen har varit i säng med varanda mojlig och omojlig thailändsk politik och militär sen 70-talet och har knappast haft rent mål i påsen under resans gång.

Hmm... utmålningen av honom som demokratihjälte kom från texter som följande från http://burmalibrary.org/docs/cty-AJCHX5A.htm.

Där finns följande...

Suchinda seemed to be undoing the democratization process previously initiated by Prem and the King.

Anti-Suchinda forces soon coalesced and widespread protests broke out in May 1992.

The protests gathered strength when the former governor of Bangkok, Chamlong Srimuang, a former Young

Turk -- a faction which Suchinda's group had displaced -- staged a hunger strike.

Suchinda responded with harsh repression, which was captured on video and seen worldwide.

This action was condemned globally, and the King intervened to remove Suchinda from power.

Och..

Chamlong Srimuang (Supreme Command Headquarters, later Governor of Bangkok, and leader of the 1992 "Bloody May" anti-military uprising)

I samma anda som IL utmålar dagens anti-militär som demokratikämpar, och på samma grund, kan man

alltså utmåla Chamlong som demokratikämpe.

Eftersom jag inte sett dig kritisera ILs ordval om demokratirörelse etc så antar jag att sådana epitet är ok att

använda för att benämna de som kämpar mot militären.

Och i sådana fall måste det vara ok att benämna Chamlong på samma sätt i relation till händelserna 1992.

Det intressanta, som jag försökte betona i mina avslutande meningar, är att historien ger olika perspektiv.

Det som syns vara på ett sätt idag, målas helt motsatt, satt i längre historiska perspektiv.

Visst har Chamlong varit i säng med många. Inklusive Thaksin.

(något han numera tydligen bittert ångrar och anser sig bero på att han lurats av Thaksin.)

Men förändrar det den bild jag gav i mitt ursprungliga inlägg?

Att de som uppfattas som konservativa och fascistiskta idag (kungen, prem, pad), ansågs progressiva och frihetskämpande då?

PS. Slutsatsen att mina inlägg gör Chamlong till "min" demokratiförkämpe får stå för dig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var ju ledare for young turks och stodde bland annat kuppen 1976. En del vill få det till att Chamlong med anhang tvingade fram kuppen g.m vapnad attack mot studentdemonstrationerna som pågick.

Vilket kraftigt debatteras och ifrågasätts. Han själv menar att det inte var så. Att han var höger, och motståndare mot ultra-vänster, är däremot ganska tydligt.

Att han bröt med Young Turks, till förmån för Prem förlåtande vänsterinställning, tar också vissa som ett bevis för att han inte var lika radikal som dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Slutsatsen att mina inlägg gör Chamlong till "min" demokratiförkämpe får stå för dig. :)

Du skrev "Nu är det istället Chamlong Srimuang, demokratikämpen, som utpekas som fascist och diktatorvän, av svenska rödögon till gaphalsar". Lite svårt att tolka det på så många andra sätt att att du faktiskt anser honom vara en demokratikämpe. I din text framgick inte att du eventuellt bara kopierade in vad någon annan skrivit.

Sen så är det ett billigt knep att påstå att jag inte kritiserat IL for att utmåla tex. Thaksin som demokratikämpe. Jag är säker på att du vet att jag gjort det och jag kan direkt plocka fram minst 50 talet inlägg bara från denna tråden. Att du använder ett sådant sätt att argumentera känns lite som du vill ta fokus från det faktum att du vill krona Chamlong demokratihj'lte med pompa och ståt. Sen kan det ju även vara som så att jag ställer mkt hogre krav på dig en IL...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag frågade henne precis nu och hon svarade att alla partier som ställer upp utan undantag delar ut pengar i vår del av landet.

Det vore roligt att vara på plats och filma dina idoler när dom gör detta, men då kommer väl det vanliga snacket om att det måste vara falska bilder.

Mvh Isan Lover

Wow.

Thailändare-politiker som delar ut pengar (köper röster) utan att bry sig om att få något tillbaka (röster)

Tror du verkligen på det?

Vad händer om en röd politiker ger pengar till en thai som sedan röstar gult eller blått

Med det våld som de röda och Takkis arme visade i Bangkok så blir det säkert misshandel eller en kula i pannan

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev "Nu är det istället Chamlong Srimuang, demokratikämpen, som utpekas som fascist och diktatorvän, av svenska rödögon till gaphalsar". Lite svårt att tolka det på så många andra sätt att att du faktiskt anser honom vara en demokratikämpe. I din text framgick inte att du eventuellt bara kopierade in vad någon annan skrivit.

Sen så är det ett billigt knep att påstå att jag inte kritiserat IL for att utmåla tex. Thaksin som demokratikämpe. Jag är säker på att du vet att jag gjort det och jag kan direkt plocka fram minst 50 talet inlägg bara från denna tråden. Att du använder ett sådant sätt att argumentera känns lite som du vill ta fokus från det faktum att du vill krona Chamlong demokratihj'lte med pompa och ståt. Sen kan det ju även vara som så att jag ställer mkt hogre krav på dig en IL...

Du har rätt i att jag beskrev honom som demokratikämpe. Genom sin roll 1992. Och mot bakgrund av vad jag läst.

I just den aktuella situationen, 1992, så kämpade han mot militären som tagit makten vid en kupp.

Om kriteriet för att vara en sådan är att kämpa mot militär så får han anses vara en sådan. Eller hur?

Jag är väl medveten om ditt ställningstagande till Thaksin men menade egentligen inte honom så mycket som att IL menar

att UDD är en demokratirörelse genom sitt kämpande mot kuppen och generalerna.

För att UDD kämpar mot resultatet av en kupp, som per definition är odemokratisk, är ju ett känt faktum och ur det perspektivet

så är UDD en demokratirörelse. Eller? På samma sätt som Chamlong.

För att förtydliga min ståndpunkt så får väl jag tillägga att jag inte anser någon vara egentligen någonting eftersom

det just inte är så lätt att bilda sig en konsekvent uppfattning om individers egentliga avsikter eller syften.

Det är mycket lättare att bilda sig uppfattningar, med stöd, om vad folk INTE är. Än vad de är.

Trodde detta var tydligt i min medverkan i debatten hittils men mina budskap kanske inte mottagits som de avsågs.

Får i sådana fall tillskriva det språkförbistring och taskigt ordval från min sida. :)

Så.. för att återgå..

Tycker du att jag har fel i den bild jag gav i mitt ursprungliga inlägg?

Att de som uppfattas som konservativa och fascistiskta idag (kungen, prem, pad), ansågs progressiva och frihetskämpande då?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Så.. för att återgå..

Tycker du att jag har fel i den bild jag gav i mitt ursprungliga inlägg?

Att de som uppfattas som konservativa och fascistiskta idag (kungen, prem, pad), ansågs progressiva och frihetskämpande då?

Visst är det nog delvis så. Precis som att de som ansågs vara landets mest lojala kämpar for ett par decinnier sedan var Samak m.fl som hade som favoritsysselsättningatt jaga ihjäl kommunister omkring Chiang Mai. Pendeln har vänt flera gånger och lär gora det igen. Egentligen skulle jag nog inte bli forvånad om inte Thaksin kanske, men iaf Somchai, Sanoh, Chalerm, etc åter kommer stå i rampljuset som räddare for dagen. Alla har vänt kappan så många gånger att det inte finns varken fram eller bak längre och till sist så handlar det bara om vilket perspektiv man anlägger.

ps UDD är är inga demokratikämpar utan bara opportunistiska våldsromantiker (iaf ledarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror egentligen att även dom mest fanatiska fansen till Apishit och Generalerna vet hur det fungerar i Thailand men dom förnekar detta just nu för att det stör den bild av Demokraterna som nationens räddare som dom har ställt sig bakom efter kuppen.

Jag tror för övrigt inte att det finns någon journalist ifrån något land med Asien och Thailand som specialite som inte känner till Genralernas roll och makt i samhället, men vill du fortsätta leva i tron att Generalerna och dom Kungliga rådgivarna är utan makt och helt oskyldiga till allt som händer i landet så är det upp till dig, man får ju tycka och tro vad man vill.

Mvh Isan Lover

Finns det någon här på MPR som anser att Demokraterna är "nationens räddare" ?

jag har i alla fall aldrig sett något yttra sig om liknande saker.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det nog delvis så. Precis som att de som ansågs vara landets mest lojala kämpar for ett par decinnier sedan var Samak m.fl som hade som favoritsysselsättningatt jaga ihjäl kommunister omkring Chiang Mai. Pendeln har vänt flera gånger och lär gora det igen. Egentligen skulle jag nog inte bli forvånad om inte Thaksin kanske, men iaf Somchai, Sanoh, Chalerm, etc åter kommer stå i rampljuset som räddare for dagen. Alla har vänt kappan så många gånger att det inte finns varken fram eller bak längre och till sist så handlar det bara om vilket perspektiv man anlägger.

ps UDD är är inga demokratikämpar utan bara opportunistiska våldsromantiker (iaf ledarna)

Men ändå så måste man ju tro att det bör finnas någon slags "röd tråd" i olika individers uppfattningar och strävan i sina liv.

Att en viss person kan vara frihetsälskande ena dagen och diktatorisk den andra, har jag väldigt så himla svårt att ta till mig.

Tror du att man kan klassa de olika sidorna i den politiska kampen, dvs [dems, kungen, prem, pad] VS [Thaksin, Sanoh, Newin et al] som olika mycket genuint progressiva?

Eller tror du att alla är lika illa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ändå så måste man ju tro att det bör finnas någon slags "röd tråd" i olika individers uppfattningar och strävan i sina liv.

Att en viss person kan vara frihetsälskande ena dagen och diktatorisk den andra, har jag väldigt så himla svårt att ta till mig.

Tror du att man kan klassa de olika sidorna i den politiska kampen, dvs [dems, kungen, prem, pad] VS [Thaksin, Sanoh, Newin et al] som olika mycket genuint progressiva?

Eller tror du att alla är lika illa?

Lika genuint konservativa med få undantag kanske..

Tror inte bara det är personernas inställning som forändras utan även kontext och därmed perspektiv. Progressiv frihetskämpe på 70-talet skulle idag uppfattas som något helt annat (i.e Weng).

Jag ställer hoppet till den nya tidens politiker som har gått igenom färre forvandlingar.

nu bingen - till flygplatsen om 6 timmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Din bristfälliga historieskrivning är lika selektiv som IL tenderar till att bli.

Och... eftersom du nu utmålade mig som "lika selektiv" som IL så får jag fortsätta be om stöd för detta.

Vad har jag missat? Eller, rättare sagt, vad menar du att jag selektivt har utelämnat? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Föregående val var innan massakrerna i Bangkok och demokraterna besökte alla byar i vårt område precis som andra partier, men om dom kan göra det nu efter vad som har hänt vet jag inte, så det får vi återkomma till när nästa val blir av.

Mvh Isan Lover

Inte särskilt demokratiskt att utestänga ett parti i parlamentet, tycker du inte det?

Men BJT, Chart Thai och de andra är välkommna att dela ut pengar till höger och vänster?

Det för någon månad sen avslutade fyllnadsvalet i Surat Thani kan vi ta som ett föredömligt exempel, alla partier inklusive PTP fick kandidera ifred och framföra sitt budskap utan hinder från motsåtndarna. PTP kandidaten berättade bland annat sanningen om vad som hände i Bangkok. PTP´s sanning alltså. Det gick inte hem och Demokraterna vann platsen. Men alla fick kampanja ostört och det är det som räknas i en Demokrati. Ingen har anmält valet för fusk heller utan till och med PTP tyckte det gick rättvist till.

Känner du till fler byar där politikerna från alla partier delar ut pengar till väljarna utan att säkerställa att de får deras röster? För det kan väl inte bara vara så i din lilla by?

Jag skulle nämligen hemskt gärna vilja besöka dessa unikum till byar och gör ett långt reportage om byborna som blåser politikerna.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det ligger till egentligen har jag ingen aning om. Dock tycker jag att det är extremt modigt och på gränsen till dumdristigt att måla ut en person av Chamlongs kaliber till demokratihjälte. Killen har varit i säng med varanda mojlig och omojlig thailändsk politik och militär sen 70-talet och har knappast haft rent mål i påsen under resans gång.

Chamlong är knappast mer demokratisk än den onämnbara, en man som han för övrigt tog in i politiken. Ödets ironi, vad vet jag?

Han ledde demonstrationerna mot den onämnbares militärpolare och Thailands de facto ledare under perioden 1991-1992. Han dog för övrigt som en mycket rik man 1999 vilket var märkligt med tanke på hans officiella lön men under tiden han styrde och ställde som så han till att den onämnbares företag fick både statliga kontrakt och generösa licenser på mobilmarknaden i Thailand som effektivt stängde ute all konkurrens med AIS under många år.

Givetvis gjorde generalen dessa tjänster åt den onämnbare helt utan ekonomisk kompensation...

PS. Hoppas jag är kvar i racet om ölen, vansinnigt förtjust i Kilkenny. DS

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du till fler byar där politikerna från alla partier delar ut pengar till väljarna utan att säkerställa att de får deras röster? För det kan väl inte bara vara så i din lilla by?

Jag skulle nämligen hemskt gärna vilja besöka dessa unikum till byar och gör ett långt reportage om byborna som blåser politikerna.

Jag kan hjälpa dej med namn på en by "Ban Kean Kleang" 10 km norrut från Khemmarat svärfar och svärmor fick vid förra valet 200 Baht vardera från två

olika partier inalles 800 Baht och dom röstade självklart inte på båda partierna.

mvh

PS

Det finns enbart två verksamma partier i byn .

DS

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Chamlong är knappast mer demokratisk än den onämnbara, en man som han för övrigt tog in i politiken. Ödets ironi, vad vet jag?

Han ledde demonstrationerna mot den onämnbares militärpolare och Thailands de facto ledare under perioden 1991-1992.

Inte bara att Chamlong ledde demonstrationerna mot Suchinda och Sunthorn. Utan även mot en viss Surayud.

Det var Surayuds mannar som sköt ihjäl Chamlongs demonstranter under protesterna.

Och Surayud var som bekant juntans topgubbe under deras "regering" 2006-2008.

Det lustiga i sammanhanget är att Chamlong nu stödde juntan. Även om jag läst på vissa håll att han motsatte sig Surayud.

Har föresten precis återupptäckt thailandshistoria.se där man skriver följande:

Den 17 maj beslöt Suchinda att krossa protesterna med våld och den 18 maj startade militären sin våldsamma aktion.

Militärens framfart resulterade i att 52 människor dödades (enligt officiella siffror), många försvann, hundratals skadades och över 3 500 arresterades.

Bland de arresterade fanns demokratirörelsens ledare Chamlong. Många av de arresterade sägs ha blivit torterade.

Men det finns andra källor som antyder att över 300 personer kan ha dödats. Mer sansade källor talar om minst 100 döda under tre dagars våldsamheter.

:)

En fråga man då måste ställa Wille, och nu Maichai, eftersom ni inte ser varken Chamlong eller nuvarande UDD som demokratirörelser:

- Anser ni att Thailand någonsin haft en demokratirörelse? Vem och vilka i sådana fall?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...