Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Det finns en bra tabell över militärbudgetens utveckling efter kuppen i noBuzz inlägg 11513 och den talar sitt tydliga språk, så den rekommenderar jag till dig och Tallviking, ni kan beskylla och kritisera landets valde PM som avsattes i militärkuppen för mycket och en del av detta kan t.o.m vara sant och befogat, men när ni säger att han och Apishit har haft lika militärbudgetar så ljuger ni helt klart, det skiljer exakt 100% i deras budgetar åt militären.

Ingen påstår att budgetarna är lika. Nu försöker du vrida argumenten för att slingra dig.

Budgetarna är högre nu. P.g.a Somchais (Thaksins) och juntans höjningar.

Och nu försöker Abhisit sänka dem igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

NoBuzz och ni andra,det går inte få en röd enögd gris att bli katt :suicide: .En sån som IL är inte ens lönt att försöka övertyga om någonting,han ändrar inte sig inte även om han bevisligen har fel.Har träffat sådana förr :suicide: och de är som tjalle tvärvigg allihopa.En insnöad fackföreningskämpe som lever i kommunismens anda HAR ALDRIG FEL och ändrar sig INTE.(stackars fru och barn.Mvh Måne som hoppas jag aldrig blir sån

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns en bra tabell över militärbudgetens utveckling efter kuppen i noBuzz inlägg 11513 och den talar sitt tydliga språk, så den rekommenderar jag till dig och Tallviking, ni kan beskylla och kritisera landets valde PM som avsattes i militärkuppen för mycket och en del av detta kan t.o.m vara sant och befogat, men när ni säger att han och Apishit har haft lika militärbudgetar så ljuger ni helt klart, det skiljer exakt 100% i deras budgetar åt militären.

Och av noBuzz tabell framgår det helt klart att detta är sant och att beskylla den sen 2006 landsflyktige PM för varför dagens budget är 100% större nu är både oärligt och uppenbart felaktigt.

Det finns helt klart en skillnad i synen på militärens roll i samhället och politiken mellan den tidigare och nuvarande PM, och det återspeglar sig mycket tydligt i deras olika syn på nivån i budgetarna åt militären.

Mvh Isan Lover

Jaha, du fattar ingenting som vanligt. PPP vars egentlige ledare handplockade en högerextrem bakåtsträvare som PM, sedan sin egen svåger och han befann sig faktiskt själv i landet under 2008. Iallafall tills han fann det för gott att gå i frivillig landsflykt på grund av att han dömdes för korruption.

De gav militären en budget på 168 miljarder. Hur förklarar du den fördubblingen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz och ni andra,det går inte få en röd enögd gris att bli katt :suicide: .En sån som IL är inte ens lönt att försöka övertyga om någonting,han ändrar inte sig inte även om han bevisligen har fel.Har träffat sådana förr :suicide: och de är som tjalle tvärvigg allihopa.En insnöad fackföreningskämpe som lever i kommunismens anda HAR ALDRIG FEL och ändrar sig INTE.(stackars fru och barn.Mvh Måne som hoppas jag aldrig blir sån

Hej Måne.

Du har nog rätt. :)

Men det finns andra som läser.

Och för dem kan det kanske vara värt något att få läsa material som ger en annan bild än den propaganda IL basunerar ut.

Det kommer nog en tid då även min hjärna fastar i svunna tider och drömmar om världsföränderlig kamp.

Men tills dess kan jag fortsätta leta material som jag tror nyanserar bilden för intresserade läsare.

De som inte är intresserade, utan trivs bra i sina bubblor, kan man inte göra så mycket åt i alla fall. :)

En intressant och läsvärd artikel om rapporten kring militärens övervåld i våras, och svårigheten att ställa någon till svars för

detta p.g.a undantagstillståndet, finns i dagens BP.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/210753/hopes-for-justice-fading-fast

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens utmaning till samtliga skribenter i denna tråd blir att skriva 10 imnlägg på raken utan att referera till Thaksin på något vis. Första man att klara det bjuds på storstadspilsner..

Jag vill gärna ha sådana där Hoergaarden på puben i samma byggnad som du klipper dig så dyrt. :drinks:

Hur skall människorna i Thailand kunna bidra med sin kreativitet i thailändskt utvecklingsarbete om det påbjuds att de skall visa sin underdånighet i alla lägen, samt att de förbjuds att kritisera?

Det är ju äckligt och skrämmande att se dessa små och stora påvar i sina vita uniformer med guld och glitter dra fram mellan leden av bockande thaiare.

En absolut förutsättning för att Thailand skall kunna få en fungerande politik, framtagen ur demokratiska former är, att klassmönstret måste brytas ner.

En bra start vore att förbjuda underdånigt bockande och att uppmuntra kritiskt tänkande.

Först när detta är genomfört, så kan politiska diskussioner, som i ett forum som detta, bli meningsfulla.

En viktig fråga och samtidigt grundläggande - hur kombinerar man demokratiska värderingar med "Thainess". Som du påpekar och som de flesta av oss vet så är thailändare inte uppfostrade att argumentera och ifrågasätta den "naturliga ordningen". Konsekvensen blir att när man inte vet hur man argumenterar låter man känslorna ta över och välresonerade åsikter blir en sällsynt gäst. För mig är det ingen tvekan om vem eller vilka jag sympatiserar med mest - det är givetvis den stora massan av lågprioriterade människor som man hittar både i stad och landsbygd.

Men men dålig utbildning och resurser saknar de verktyg för att göra sig hörda och ta den plats de så väl förtjänar. Istället sätter de sina förhoppningar på banditer och skurkar som tränger sig före i syfte att använda och missbruka både förtroende och röster för att bemedla sig själva med både penningar och makt.

Konsekvensen blir att de etablerade med lätthet kan peka ut fel och brister och när de samtidigt har instrumenten för att hitta på nya lagar och regler plus implementera dessa arbetar underklassen i en mycket stark uppförsbacke.

Det ser ganska dystert ut men den goda nyheten är att man inte bygger en fungerande demokrati snabbt utan det tar lång tid. Klassgränserna som finns i dagens Thailand kan ju nästan jämföras med de olikheter vi hade i Sverige på medeltiden då de svenska kungarna inbillade sig att de hade guds mandat att leda pöbeln. Även för hundra år sedan fanns det många som ansåg det olämpligt att ge bort rösträttigheter till vem som helst. Så sett från det perspektivet blir det kanske lite lättare att förstå vilka fundamentala hinder som måste brytas för att ge demokratin en ärlig chans i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men varför beskyller du den nuvarande PM för sådant som han inte är ansvarig för ?

Han är enbart ansvarig för de senaste två årens budgetar under sin tid som PM

Och då har han i realiteten sänkt kostnaderna något !!!!!!

Hej

Titta en gång till på Thaksins budget i nobuzz tabell på år 2006 och Apishits på år 2009 och 2010 och svara om du fortfarande tycker att den har sjunkit mot Thaksins 85 miljarder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingen påstår att budgetarna är lika. Nu försöker du vrida argumenten för att slingra dig.

Budgetarna är högre nu. P.g.a Somchais (Thaksins) och juntans höjningar.

Och nu försöker Abhisit sänka dem igen.

Hej

Tack för dom orden (Budgetarna är högre nu.) och hoppas att Tallviking tror på dig, för jag har ju inte haft någon vidare framgång med att förklara för honom om att 170 miljarder är mer än 85 miljarder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vill gärna ha sådana där Hoergaarden på puben i samma byggnad som du klipper dig så dyrt. :drinks:

En viktig fråga och samtidigt grundläggande - hur kombinerar man demokratiska värderingar med "Thainess". Som du påpekar och som de flesta av oss vet så är thailändare inte uppfostrade att argumentera och ifrågasätta den "naturliga ordningen". Konsekvensen blir att när man inte vet hur man argumenterar låter man känslorna ta över och välresonerade åsikter blir en sällsynt gäst. För mig är det ingen tvekan om vem eller vilka jag sympatiserar med mest - det är givetvis den stora massan av lågprioriterade människor som man hittar både i stad och landsbygd.

Men men dålig utbildning och resurser saknar de verktyg för att göra sig hörda och ta den plats de så väl förtjänar. Istället sätter de sina förhoppningar på banditer och skurkar som tränger sig före i syfte att använda och missbruka både förtroende och röster för att bemedla sig själva med både penningar och makt.

Konsekvensen blir att de etablerade med lätthet kan peka ut fel och brister och när de samtidigt har instrumenten för att hitta på nya lagar och regler plus implementera dessa arbetar underklassen i en mycket stark uppförsbacke.

Det ser ganska dystert ut men den goda nyheten är att man inte bygger en fungerande demokrati snabbt utan det tar lång tid. Klassgränserna som finns i dagens Thailand kan ju nästan jämföras med de olikheter vi hade i Sverige på medeltiden då de svenska kungarna inbillade sig att de hade guds mandat att leda pöbeln. Även för hundra år sedan fanns det många som ansåg det olämpligt att ge bort rösträttigheter till vem som helst. Så sett från det perspektivet blir det kanske lite lättare att förstå vilka fundamentala hinder som måste brytas för att ge demokratin en ärlig chans i Thailand.

Hej

Tack gode gud för dom orden, själv mår jag nästan illa när en del fortsätter att försvara och argumentera för att demokraterna tillsammans med militären och eliten står för något nytt i Thailändsk politik och att dom skulle utgöra hoppet för "underklassen" i landet.

Det är ju deras stödgrupper som vill behålla dom medeltida klassindelningar som ligger bakom landets splittring och näst intill hopplösa situation.

Och jag instämmer gladeligen i att "det är givetvis den stora massan av lågprioriterade människor som man hittar både i stad och landsbygd" som på något sätt måste få företrädare som kan ge dom deras rättmätiga inflytande över landets politik och på sikt utjämna landets stora klyftor.

Att den lösningen ligger hos militären och dom kungligas favoritparti är för mig helt uteslutet, och det tror jag absolut inte att något nu verksamt parti eller att dom nu verksamma och korrumperade politikerna är heller fullt ut, det måste komma fram ett nytt alternativ med grunden hos vanligt folk som är ideellt intreserade och som verkligen vill förändra och som inte har som ett av målen att berika sig själva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag instämmer gladeligen i att "det är givetvis den stora massan av lågprioriterade människor som man hittar både i stad och landsbygd" som på något sätt måste få företrädare som kan ge dom deras rättmätiga inflytande över landets politik och på sikt utjämna landets stora klyftor.

Att den lösningen ligger hos militären och dom kungligas favoritparti är för mig helt uteslutet, och det tror jag absolut inte att något nu verksamt parti eller att dom nu verksamma och korrumperade politikerna är heller fullt ut, det måste komma fram ett nytt alternativ med grunden hos vanligt folk som är ideellt intreserade och som verkligen vill förändra och som inte har som ett av målen att berika sig själva.

Mvh Isan Lover

Jag tror faktiskt att den allra flesta håller med om det första citatet. Den svåra frågan blir ju när politiker oavsett färg är lika korrupta och lika lite håller sig till lagar och för den delen sanningar. Det borde ju vara på det viset att man kunde vaska fram fram vettiga ledare även bland de röda, eller faktiskt främst från de röda eftersom det dels är där de flesta rösterna finns att hämta och dels där lusten för förändringar är som störst.

Istället sluter man upp runt personer som är minst lika dåliga som de etablerade och sprider hat och lögner hur som helst. Så hur ska man få fram ett bra ledarskap och vettiga program? Det är fråga som man inte kan belasta Abhisit, militärer eller royalister för eftersom det måste komma från de som vill förändra.

Har du någon bra lösning på det som samtidigt utesluter att enbart slänga över all skuld på andra sidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Titta en gång till på Thaksins budget i nobuzz tabell på år 2006 och Apishits på år 2009 och 2010 och svara om du fortfarande tycker att den har sjunkit mot Thaksins 85 miljarder.

Mvh Isan Lover

Det har jag inte påstått heller.

Men Abhisit har INTE höjt budgeten under de två har suttit vid makten

Första året han var PM sänkte han rejält, I år höjdes den p.g.a att i den ingår en engångssumma för de sista 6 JAS-planen som han var TVUNGEN att utlösa uptionen för eftersom annars skulle optionsavtalet gå ut och han skulle fått betala MYCKET MER för samma flygplan

Och man kan inte bygga ett flygvapen i ett land med Sveriges storlek på 6 st JAS-plan

Även 12 st är alldeles för lite för det landets storlek.

Sedan Thaksins år 2005 har budgeten höjts de tre följande åren. 2006 och 2007 satt militären vid makten och de höjde budgeten båda åren. 2008 satt PPP vid makten och de höjde budgeten rejält (dina idoler ju)

Sen när Abhisit kom 2009 sänkte han rejält och 2010 höjde han för att täcka in ovanstående engångssumma

Så skall du klaga på höjning av militär budget skall du klaga på dels militären och dels dina egna idoler. Skyll inte höjningen på Abhisit för han är inte ett dugg skyldig till den utan han har tvärt om i realiteten sänkt den.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

NoBuzz och ni andra,det går inte få en röd enögd gris att bli katt :suicide: .En sån som IL är inte ens lönt att försöka övertyga om någonting,han ändrar inte sig inte även om han bevisligen har fel.Har träffat sådana förr :suicide: och de är som tjalle tvärvigg allihopa.En insnöad fackföreningskämpe som lever i kommunismens anda HAR ALDRIG FEL och ändrar sig INTE.(stackars fru och barn.Mvh Måne som hoppas jag aldrig blir sån

Såhär uppblåst självgod kan bara en sosse vara. IL tror att alla som är vänster är bättre människor. Alltså är IL bättre än alla andra här, förutom de andra med "hjärtat till vänster" förstås. Det finns ju de som ser honom som en "messias". Det är bara att kolla karmagivarna.

Alltså är IL en rasist, eller...

Läser man de sista sidorna i denna tråd så inser man att antingen är IL korkad eller ovanligt enfaldig. Vad som är värst får någon annan avgöra.

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär uppblåst självgod kan bara en sosse vara. IL tror att alla som är vänster är bättre människor. Alltså är IL bättre än alla andra här, förutom de andra med "hjärtat till vänster" förstås. Det finns ju de som ser honom som en "messias". Det är bara att kolla karmagivarna.

Alltså är IL en rasist, eller...

Läser man de sista sidorna i denna tråd så inser man att antingen är IL korkad eller ovanligt enfaldig. Vad som är värst får någon annan avgöra.

Mvh :wai:

Kenthamon

Jag låter ovanstående inlägg vara kvar som ett exempel på hur man inte ska föra en debatt i den här tråden eller helst inte i någon annan tråd heller.

Som sagt, tycker man inte om vad andra skriver eller deras åsikter så blir det mer givande att förklara varför och då utan att använda ord som korkad osv. Försök att undvika det så kanske den här tråden kan intressera fler än den närmast sörjande skaran på 10-15 personer. :wai:

Mvh Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, detta är ju den enda tråden där det händer lite i. För visst fan har MPR blivit riktigt tråkig på sista tiden!? Om det beror på den nuvarande regeringen som stänger av och fängslar andra oliktänkande individer eller om det beror på att dom följt med den förra regeringen?? :)

Jag tycker iaf att nuvarande regeringen och förra regeringen är kass, och det lär väl inte bli några revolutionerande förbättringar för den stora massan med denna regeringen som sitter idag.

Nu tycker jag att vi ta en skål och kommer överens om att alla har delvis rätt!

Så nu tar vi en skål och sen kniper vi! Capish? Bra där! ;)

Tjåck dii!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär uppblåst självgod kan bara en sosse vara. IL tror att alla som är vänster är bättre människor. Alltså är IL bättre än alla andra här, förutom de andra med "hjärtat till vänster" förstås. Det finns ju de som ser honom som en "messias". Det är bara att kolla karmagivarna.

Alltså är IL en rasist, eller...

Läser man de sista sidorna i denna tråd så inser man att antingen är IL korkad eller ovanligt enfaldig. Vad som är värst får någon annan avgöra.

Mvh :wai:

Kenthamon

Det som gör mig lite konfunderad är att det finns såna som du och Baboo och framförallt inte att förglömma GD som kan få mandat av forumvärdarna att få skriva en massa smörja som framför allt grundar sig i ett hat mot dom röda(IL) men mera skrämmande facistiska åsikter om Thailand som dom tycker är rätt och riktigt på ett sätt som JAG personligen kan bara beskrivas som diktatorisk racism. OBS Thaksin var ingen frälsare i ett land som har varit och kommer förbli en militärdiktatur. Sen måste jag som avslutning be forumvärdarna att börja ta tag i dom olika grupperingarna som finns här på forumet, det kanske verkar ballt och roligt med begåvade skribenter som får briljera i sina åsikter som om det kommer till den alldagliga svenska befolkningens uppfattning, att det där kanske anses som facistiskt godtrogen propaganda och då kanske detta forum dör en i mitt synsätt en alltför tidig död. Dags för er att börja moderera varför inte mot mig som har en stick i stäv åsikt.

Nä för fan skål på er alla...

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du någon bra lösning på det som samtidigt utesluter att enbart slänga över all skuld på andra sidan?

Hej

Inte just nu men jag hoppas att den situation som nu har uppstått efter den tydliga splittringen i landet där det tydligt framgår vem och vilka som har stöd ifrån militär och kunga hus ska göra det lättare för folk att engagera sig och ta ställning, det finns ju inget hopp om hjälp ifrån rättssystemet det inser nog dom flesta bl.a efter video filmerna som visade Högsta Domstolens ohederliga arbete inifrån och deras ovilja att upplösa det Demokratiska partiet trots uppenbara oegentligheter och bra bevis borde ge näring åt politiska grupper på universiteten, det måste ju helt enkelt finnas människor som ser det hopplösa i att ha det så här och som vill ha en förändring.

Sedan får man ju hoppas att dom grupper som vill minska eller rättare sagt på sikt helt ta bort militärens och dom kungliga rådgivarnas otidsenliga inflytande i politiken växer, och till dom som tror att detta är omöjligt så vill jag säga att dom har fel, det ansågs lika omöjligt i Europa en gång och folk avrättades direkt om dom framförde såna tankar, men nu är deras inflytande i princip noll ändå, och så måste det bli i Thailand också, det går inte att ha vetorätt i politiken för vissa grupper som skor sig själva på landets bekostnad.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör mig lite konfunderad är att det finns såna som du och Baboo och framförallt inte att förglömma GD som kan få mandat av forumvärdarna att få skriva en massa smörja som framför allt grundar sig i ett hat mot dom röda(IL) men mera skrämmande facistiska åsikter om Thailand som dom tycker är rätt och riktigt på ett sätt som JAG personligen kan bara beskrivas som diktatorisk racism. OBS Thaksin var ingen frälsare i ett land som har varit och kommer förbli en militärdiktatur. Sen måste jag som avslutning be forumvärdarna att börja ta tag i dom olika grupperingarna som finns här på forumet, det kanske verkar ballt och roligt med begåvade skribenter som får briljera i sina åsikter som om det kommer till den alldagliga svenska befolkningens uppfattning, att det där kanske anses som facistiskt godtrogen propaganda och då kanske detta forum dör en i mitt synsätt en alltför tidig död. Dags för er att börja moderera varför inte mot mig som har en stick i stäv åsikt.

Nä för fan skål på er alla...

Om moderatorerna borjar censurera åsikter blir det inte per definition fascistiskt då? Vissa vill att vi skall censurera den roda sidan, andra vill at vi skall censurera den gula, osv. Man skulle kunna onska att istället for att vilja tysta sina meningsmotståndare genom censur kunde båda sidor skippa en del av de regelrätta personangreppen och faktiskt bemota den andra sidans argument istället.

B-tung,

Du dyker upp i denna tråd varje eller varanna helg med ett inlägg som mestadels handlar om att fordomma det som vissa skriver. Det är självklart ok men det vore också intressant om du lite mer utforligt kunde kommentera varfor du upplever Thailand som tex. en diktatur osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om moderatorerna borjar censurera åsikter blir det inte per definition fascistiskt då? Vissa vill att vi skall censurera den roda sidan, andra vill at vi skall censurera den gula, osv. Man skulle kunna onska att istället for att vilja tysta sina meningsmotståndare genom censur kunde båda sidor skippa en del av de regelrätta personangreppen och faktiskt bemota den andra sidans argument istället.

B-tung,

Du dyker upp i denna tråd varje eller varanna helg med ett inlägg som mestadels handlar om att fordomma det som vissa skriver. Det är självklart ok men det vore också intressant om du lite mer utforligt kunde kommentera varfor du upplever Thailand som tex. en diktatur osv.

Hej

Jag förstår B-tung,s synpunkt eftersom det blir lite hårda ord ibland, men själv tycker jag att det viktigaste är att fascismen inte döljs och jag medverkar gärna till att blottlägga den.

Fascismen finns i samhället och det bästa sättet att bekämpa den är genom argumentation inte genom censur, censur förändrar inte tankarna hos folk men det kan ev. en bra diskussion göra.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringen har beordrat hårda tag mot röstköp i lokalvalen förra helgen

Låter klart sunt tycker jag

Police on alert for vote-buyers today

By The Nation on Sunday

Published on December 12, 2010

Rewards offered in Korat; EC fears low turnout because of long weekend

The Election Commission is worried about low turnouts in by-elections in five provinces today.

Voting will open from 8am to 3pm today in Bangkok's Constituency 2, Ayutthaya's Constituency 1, Khon Kaen's Constituency 2, Nakhon Ratchasima's Constituency 6 and Surin's Constituency 3.

Prapun Naigowit, the EC member in charge of the operation of elections, said he feared a low turnout as today was a long weekend after Constitution Day on Friday. But the EC expected a turnout of over 50 per cent, he said.

Prapun said unofficial results should be available at 8pm as the vote count would be done at the ballot units.

If there were no complaints, the EC would be able to announce results within seven days.

EC secretary-general Suthiphon Thaveechaiyagarn, who inspected the preparations for the by-election in Nakhon Ratchasima, said investigators found vote-buying in Huai Thalaeng district. A suspect who tried to convince locals to vote for a candidate was arrested with both Bt500 and Bt100 banknotes.

The provincial EC and police would investigate the matter, which might be transferred to the central EC later, he said.

Nakhon Ratchasima's Public Relations Department publicised an announcement by Governor Rapee Pongbupphakij that people who give tips or information about vote-buying could receive a reward of up to Bt100,000 for cases that yield successful inquiries. They would share Bt100,000 for each vote-buying case.

Separately, Prime Minister Abhisit Vejjajiva's weekly programme today will be postponed and aired at 8.30pm, after voting in the by-elections closes.

Abhisit, the Democrat Party leader, agreed that the programme broadcast time should be changed from 9am because of fears that airing the show during election time might break the law.

Abhisit and his family plan vote in the Constituency 2 by-election in Bangkok at Sawasdee Wittaya in Sukhumvit Soi 31 around 9.30am.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Regeringen har beordrat hårda tag mot röstköp i lokalvalen förra helgen

Låter klart sunt tycker jag

Police on alert for vote-buyers today

By The Nation on Sunday

Published on December 12, 2010

Rewards offered in Korat; EC fears low turnout because of long weekend

The Election Commission is worried about low turnouts in by-elections in five provinces today.

Voting will open from 8am to 3pm today in Bangkok's Constituency 2, Ayutthaya's Constituency 1, Khon Kaen's Constituency 2, Nakhon Ratchasima's Constituency 6 and Surin's Constituency 3.

Prapun Naigowit, the EC member in charge of the operation of elections, said he feared a low turnout as today was a long weekend after Constitution Day on Friday. But the EC expected a turnout of over 50 per cent, he said.

Prapun said unofficial results should be available at 8pm as the vote count would be done at the ballot units.

If there were no complaints, the EC would be able to announce results within seven days.

EC secretary-general Suthiphon Thaveechaiyagarn, who inspected the preparations for the by-election in Nakhon Ratchasima, said investigators found vote-buying in Huai Thalaeng district. A suspect who tried to convince locals to vote for a candidate was arrested with both Bt500 and Bt100 banknotes.

The provincial EC and police would investigate the matter, which might be transferred to the central EC later, he said.

Nakhon Ratchasima's Public Relations Department publicised an announcement by Governor Rapee Pongbupphakij that people who give tips or information about vote-buying could receive a reward of up to Bt100,000 for cases that yield successful inquiries. They would share Bt100,000 for each vote-buying case.

Separately, Prime Minister Abhisit Vejjajiva's weekly programme today will be postponed and aired at 8.30pm, after voting in the by-elections closes.

Abhisit, the Democrat Party leader, agreed that the programme broadcast time should be changed from 9am because of fears that airing the show during election time might break the law.

Abhisit and his family plan vote in the Constituency 2 by-election in Bangkok at Sawasdee Wittaya in Sukhumvit Soi 31 around 9.30am.

Hej

Det är jättebra om dom avser alla partier, men Thailand är Thailand så risken är att detta bara är ett sätt för dom gammla maktstrukturerna att förvissa sig om en valseger även om valresultatet skulle gå dom emot, kom ihåg att det inte finns något fungerande rättssystem som kan eller vill skipa rättvisa.

Så risken finns att detta bara blir ett verktyg för att säkerställa ett för eliten och generalerna lämpligt valresultat.

Jag kanske låter uppgiven och negativ i frågan men jag har faktiskt inte en tanke på att denna lag kommer att gälla och drabba demokraterna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är jättebra om dom avser alla partier, men Thailand är Thailand så risken är att detta bara är ett sätt för dom gammla maktstrukturerna att förvissa sig om en valseger även om valresultatet skulle gå dom emot, kom ihåg att det inte finns något fungerande rättssystem som kan eller vill skipa rättvisa.

Så risken finns att detta bara blir ett verktyg för att säkerställa ett för eliten och generalerna lämpligt valresultat.

Jag kanske låter uppgiven och negativ i frågan men jag har faktiskt inte en tanke på att denna lag kommer att gälla och drabba demokraterna.

Mvh Isan Lover

Ett helt väntat svar från dig. Funderade på om jag skulle skriva att du just skulle svara så redan i inlägget men jag beslöt att i alla fall ge dig en chans

Men som väntat är du totalt enögt och vräker ur dig skit på regering utan att egentligen ha torrt på fötterna om det du spyr ur dig.

Du är sannerligen den mest sura och gnälliga människan på detta forum.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det som gör mig lite konfunderad är att det finns såna som du och Baboo och framförallt inte att förglömma GD som kan få mandat av forumvärdarna att få skriva en massa smörja som framför allt grundar sig i ett hat mot dom röda(IL) men mera skrämmande facistiska åsikter om Thailand som dom tycker är rätt och riktigt på ett sätt som JAG personligen kan bara beskrivas som diktatorisk racism. OBS Thaksin var ingen frälsare i ett land som har varit och kommer förbli en militärdiktatur. Sen måste jag som avslutning be forumvärdarna att börja ta tag i dom olika grupperingarna som finns här på forumet, det kanske verkar ballt och roligt med begåvade skribenter som får briljera i sina åsikter som om det kommer till den alldagliga svenska befolkningens uppfattning, att det där kanske anses som facistiskt godtrogen propaganda och då kanske detta forum dör en i mitt synsätt en alltför tidig död. Dags för er att börja moderera varför inte mot mig som har en stick i stäv åsikt.

Nä för fan skål på er alla...

Man tar sig för pannan!!."hat mot dom röda"..."skrämmande fascistiska åsikter om Thailand".."diktatorisk rasism.", "kanske anses som fascistisk godtrogen propaganda."

Snacka om dynghög med ord!

Kan du bemöda dig med att utveckla detta lite? Om inte så har jag redan nu ödslat för mycket tid på detta, inte helt genomtänkta, inlägg.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är jättebra om dom avser alla partier, men Thailand är Thailand så risken är att detta bara är ett sätt för dom gammla maktstrukturerna att förvissa sig om en valseger även om valresultatet skulle gå dom emot, kom ihåg att det inte finns något fungerande rättssystem som kan eller vill skipa rättvisa.

Så risken finns att detta bara blir ett verktyg för att säkerställa ett för eliten och generalerna lämpligt valresultat.

Jag kanske låter uppgiven och negativ i frågan men jag har faktiskt inte en tanke på att denna lag kommer att gälla och drabba demokraterna.

Mvh Isan Lover

Så bra att det här med röstköp kom upp igen, du har ju tidigare hävdat att i din by så får man pengar av alla partier och sedan kan man ändå rösta på vem man vill. Ingen annan här på MPR hade den erfarenheten av röstköp men du menar att så går det till och är likadant i de flesta byar. Du skulle kolla med din hustru hur det gick till mer exakt och återkomma med en redovisning på det hela för oss som upplever att de som köper rösterna är nogra med att försäkra sig att de verkligen får valuta för sina pengar.

Har du kollat upp det ännu?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ett helt väntat svar från dig. Funderade på om jag skulle skriva att du just skulle svara så redan i inlägget men jag beslöt att i alla fall ge dig en chans

Men som väntat är du totalt enögt och vräker ur dig skit på regering utan att egentligen ha torrt på fötterna om det du spyr ur dig.

Du är sannerligen den mest sura och gnälliga människan på detta forum.

Hej

Man behöver varken vara sura eller gnällig för att förstå hur dom gammla maktstrukturerna agerar för att behålla sim makt över folket, och hur detta klasssamhälle fungerar som man oftast upptäcker så fort man lämnar badstränderna och beger sig ut i det Thailändska samhället.

Att man är enögd om man genomskådar det Thailändska systemet med Generalerna, kungliga rådgivarna och Bangkok elitens påverkan i landet håller jag absolut inte med om, dom tjänar man nog bäst genom att se vanligt folk som terrorister och Generalerna som demokratikämpar då har dessa medeltida maktstrukturer verkligen lyckats.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så bra att det här med röstköp kom upp igen, du har ju tidigare hävdat att i din by så får man pengar av alla partier och sedan kan man ändå rösta på vem man vill. Ingen annan här på MPR hade den erfarenheten av röstköp men du menar att så går det till och är likadant i de flesta byar. Du skulle kolla med din hustru hur det gick till mer exakt och återkomma med en redovisning på det hela för oss som upplever att de som köper rösterna är nogra med att försäkra sig att de verkligen får valuta för sina pengar.

Har du kollat upp det ännu?

Hej

Jag frågade henne precis nu och hon svarade att alla partier som ställer upp utan undantag delar ut pengar i vår del av landet.

Det vore roligt att vara på plats och filma dina idoler när dom gör detta, men då kommer väl det vanliga snacket om att det måste vara falska bilder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag frågade henne precis nu och hon svarade att alla partier som ställer upp utan undantag delar ut pengar i vår del av landet.

Det vore roligt att vara på plats och filma dina idoler när dom gör detta, men då kommer väl det vanliga snacket om att det måste vara falska bilder.

Mvh Isan Lover

Alla partier som ställer upp. Hur många partier ställde upp senast? Fick alla partier, även Demokraterna, möjlighet att hålla valmöten i din by eller det gick inte av "säkerhetsskäl" för dem att hålla valmöte där?

Du är välkommen att filma, det blir ett val i Thailand nästa år och jag kan ta ur min budget för lokalanställda och skicka dig med en kamera till Had yai och filma när de fattiga gummitapparna tar emot sina mutor.

Så åker jag till din hemby och beskådar detta fenomen som ingen annan har upplevt i Thailand. Alla partier öser pengar över väljarna utan att säkerställa att de röstar på "rätt" parti. Känns som en grej som passar i CNN eller AlJazzeera också.

Men säg mig, om nu alla partier köper röster i Thailand. Varför passade inte den onämnbara på att eliminera huvudrivalerna under tiden han satt vid makten och hade kontroll över domstolarna. Det borde väl inte vara så svårt för honom att utrusta någon med en kamera och filma det, precis som PPP´s Youngyut filmades när han delade ut mutor till bycheferna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...