Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Japp, precis och du ser inte ens ironin över att hon har gått över till "din" sida. Jomenvisst grattis :)

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja... vägen över lagar tycker jag fungerar dåligt.

Det testade man redan med start vid det berömda berget och numera tvistar man istället om vems lagar som ska gälla.

Precis som man gör om konstitutionen i Thailand.

En väg över social och ekonomisk trygghet, där var medborgare har sin grundtrygghet säkrad i.o.m:

- rätt till utbildning,

- en till viss del finansierad uppväxt (barnbidrag?) så man kan klara denna utbildning,

- sjukvård,

- en lägstalön man klarar sig på,

- och en civilrättsligt skydd som, på riktigt, värnar individens rättigheter,

så tror jag man kan börja blåsa självkänsla i gemene man så att de inte känner sig ha behov av att bocka.

Samtidigt som man höjer medvetande och kunskapsnivå - i alla led - så att alla inser att detta med bockande ibland tillhör stenåldern.

Däremot så måste det tilläggas att jag känner mig relativt välutbildad och fri.

Men jag bockar gärna om jag anser någon förtjäna detta, eller är värd det.

Och då är frågan.. om du tror som mig.. hur kommer vi snabbast till det läge när ovanstående är uppnått?

Vi är helt ense om målen och vi är helt ense om att målen måste uppnås på politisk väg och genom politiska beslut, men dagens klasstänkande med överhet och underdåniga medborgare utgör effektiva hinder för att att uppnå målen.

Frågan jag ställer är:

Hur skall systemet brytas ner inom rimlig tid, så att medborgarna kan ställa sina rimliga krav, framföra sin kritik utan att straffas samt få gehör för sina krav i de beslutande organen?

Helt enkelt bädda för att den politiska vägen skall bli framkomlig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är ju inte jag noBuzz men jag tar mig friheten att ge dig en lista:

Saker man får kritisera nuvarande regering för:

Allting givetvis, några exempel:

# Att Thailand missade fotbolls-VM 2010

# Att Thailand inte fick något Nobelpris 2010

# Den svaga Euron

# Den kalla svenska vintern, mm mm

Saker man bör kritisera nuvarande regering för:

# Omfattande korruption

# Utnyttjande av regeringsställning för att få domstolsfördelar

# Utnyttjande av regeringsställning för att få mediefördelar

# Bristande intresse för mänskliga rättigheter

# Bristande intresse för riktig demokrati, mm mm

Jag anser dock att det tyder på svår okunskap och/eller illvilja om man väljer att kritisera nuvarande regering för ovanstående utan att samtidigt kritisera Thaksin och TRT då de gjorde sig skyldiga till samma fel, och i de flesta fall betydligt värre. Så länge Thaksin och hans croonies även står bakom PT och UDD så får man dessvärre anta att samma visa skulle hända igen om de mot alla odds fick en ny chans. Att man sedan hellre ser att PT än Demokraterna vinner nästa val har jag inga problem med, har man sina in-laws i norra och nordöstra Thailand är det väl ganska naturligt. Att motivera sitt stöd för PT och UDD med ädla ord om demokrati och rättvisa känns dock mer än lovligt sunkigt. Fortfarande har inget större parti i Thailand varit särskilt intresserade av demokrati och rättvisa och Thaksins partier är väl bland de minst intresserade i Thailands historia.

Hej

I princip håller jag med dig, även om jag har svårt att förstå att man alltid ska behöva fortsätta begå fel som man kritiserar andra för, och jag har ändå svårare att förstå dom Svenskar på forumet som kritiserade Thaksins misstag nu försvarar och hyllar samma saker när Apishit begår dom?

Detta är mycket svårt att förstå och jag har ingen logisk förklaring till detta beteende.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är helt ense om målen och vi är helt ense om att målen måste uppnås på politisk väg och genom politiska beslut, men dagens klasstänkande med överhet och underdåniga medborgare utgör effektiva hinder för att att uppnå målen.

Frågan jag ställer är:

Hur skall systemet brytas ner inom rimlig tid, så att medborgarna kan ställa sina rimliga krav, framföra sin kritik utan att straffas samt få gehör för sina krav i de beslutande organen?

Helt enkelt bädda för att den politiska vägen skall bli framkomlig.

Finns det något idag utvecklat land som inte hade samma problem med "klasstänkande med överhet och underdåniga medborgare" innan de blev välmående demokratier? Jag skulle tro att de flesta svenskar födda hyfsat tidigt på förra seklet också kan berätta om hur de fick säga "Herr Doktor" och stå med mössan i hand när det var dags för brukspatronen att betala ut den minimala lönen.

Det är givetvis de besuttnas fel att det ser ut som det gör i Thailand men det är folkets ansvar att kräva förändringar. Det finns nog inget land i världshistorien där de besuttna helt frivilligt lämnat ifrån sig makt och rikedomar om ingen mer eller mindre tvingat dem till det. Thailand har snart haft 100 år på sig att förädla sin demokrati men de har bara gjort en bråkdel av vad exempelvis Sydkorea och Taiwan gjorde på ett decennium. Trots nästan 100 år av demokrati, förvisso avbrutna av dussintalet militärkupper, så finns det fortfarande inga lokala partiorganisationer, inga ungdomsförbund och i de flesta fall inte ens partiprogram. Är folk i allmänhet inte beredda att rösta eller demonstrera utan att få betalt så är chanserna till ordentliga förbättringar rätt små, trots allt ligger det nog en hel del sanning i det gamla påståendet att ett land har de politiker de förtjänar.

Problem som fattigdom, korruption, droger och dåliga sociala skyddsnät kommer alla från en undermålig skola. Det märkliga är att Thailand satsar relativt mycket pengar på skolan men blir ändå utklassade av länder som Kina, Indien, Vietnam och Indonesien; knappast rika, utvecklade väl fungerande demokratier. En hel del penagr försvinner i korruption med säkert försvinner en minst lika stor del i de länder jag nämnde så det är inte heller förklaringen. Enda förklaringen jag kan komma på är att sättet utbildningen bedrivs på är oerhört föråldrad samt att kanske en stor andel föräldrar inte värderar teoretisk kunskap särskilt högt.

Att kraftigt reformera skolväsendet är dock en ytterst känslig fråga eftersom hela den thailändska traditionen då ifrågasätts. Om barn uppmuntras att ifrågasätta vad böcker och lärare säger, vad stoppar dem från att ifrågasätta föräldrar, politiker och andra institutioner? För många thailändare, och inte bara de besuttna, är det en så skrämmande tanke att de hellre ser ett status quo där man lär sig samma gamla information utantill som man alltid gjort. De besuttna har dock pengar och egen utbildning nog att välja bort thailändsk utbildning och istället skicka sina barn till en internationell skola och senare universitet i US eller UK och därigenom är klasskillnaderna mer eller mindre cementerade.

Så vad är mitt recept för framgång? Thailändare i allmänhet måste engagera sig mera, både politiskt, i skolan etc, och inte passivt sitta och hoppas på att samma gamla gubbar, ibland i olika partier, ska ge dem någon betydande förbättring. Thailändare har genom åren fått det allt bättre och kommer säkert att fortsätta få det, men snabbt kommer det inte gå. Om thailändare i allmänhet hellre tar en långsam utveckling mot att de slipper sätta sig upp mot överhögheten samt utmana sin egen tro på Thailands förträfflighet så är det givetvis också upp till dem, det är trots allt deras land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet helt enkelt inte vart man ska börja så det är väl lika bra att sluta redan nu.

Men tortyr i fängelser som sker nu under den nuvarande diktaturen är för mig ett aktuellt problem, och inget att jämföra med vad som inträffade under den förra "folkvalda" diktaturens regeringsperiod. Som visst avskaffades genom host host demokratiska former.

Hepp på er gula och röda

Tror du på något sätt att "tortyr" och hård behandling i fängelser i Thailand förändrats något de senaste 1000 åren ?

Min uppfattning är att det sakta men säkert blir bättre och bättre.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I princip håller jag med dig, även om jag har svårt att förstå att man alltid ska behöva fortsätta begå fel som man kritiserar andra för, och jag har ändå svårare att förstå dom Svenskar på forumet som kritiserade Thaksins misstag nu försvarar och hyllar samma saker när Apishit begår dom?

Detta är mycket svårt att förstå och jag har ingen logisk förklaring till detta beteende.

Mvh Isan Lover

Visst är det konstigt men du gör ju samma sak, fast tvärtom.

PS. Notera hur jag undvek fällan och fortfarande är med i racet om de där bärsen, 7 posts to go . Idag är det helg i Thailand så det blir nog några bärs framåt eftermiddagen och då kan inläggen rammla på rätt snabbt, risken att man glömmer reglerna ökar dock också proportionellt mot antalet Singha :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I princip håller jag med dig, även om jag har svårt att förstå att man alltid ska behöva fortsätta begå fel som man kritiserar andra för, och jag har ändå svårare att förstå dom Svenskar på forumet som kritiserade Thaksins misstag nu försvarar och hyllar samma saker när Apishit begår dom?

Detta är mycket svårt att förstå och jag har ingen logisk förklaring till detta beteende.

Mvh Isan Lover

Gäller inte samma för dig att du inte skall kritisera vad nuvarande regering gör om det är ungefär samma som de flesta regeringar har gjort i Thailand eftersom det är så man agerar och lever i Thailand

Du verkar hela tiden bilda din uppfattning och dina åsikter baserat på svenska värderingar

Blir väldigt fel hela tiden då

Den Thailändska verkligheten och förutsättningarna är helt annorlunda

Genom din kritik kritiserar du thailändska politiker för att vara just thailändska och leva efter landet förutsättningar

Försök istället koncentrera dig på hur man kan förbättra Thailands förutsättningar att utvecklas mot en mer "svensk" framtid om det är så du vill ha det.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något idag utvecklat land som inte hade samma problem med "klasstänkande med överhet och underdåniga medborgare" innan de blev välmående demokratier? Jag skulle tro att de flesta svenskar födda hyfsat tidigt på förra seklet också kan berätta om hur de fick säga "Herr Doktor" och stå med mössan i hand när det var dags för brukspatronen att betala ut den minimala lönen.

Det är givetvis de besuttnas fel att det ser ut som det gör i Thailand men det är folkets ansvar att kräva förändringar. Det finns nog inget land i världshistorien där de besuttna helt frivilligt lämnat ifrån sig makt och rikedomar om ingen mer eller mindre tvingat dem till det. Thailand har snart haft 100 år på sig att förädla sin demokrati men de har bara gjort en bråkdel av vad exempelvis Sydkorea och Taiwan gjorde på ett decennium. Trots nästan 100 år av demokrati, förvisso avbrutna av dussintalet militärkupper, så finns det fortfarande inga lokala partiorganisationer, inga ungdomsförbund och i de flesta fall inte ens partiprogram. Är folk i allmänhet inte beredda att rösta eller demonstrera utan att få betalt så är chanserna till ordentliga förbättringar rätt små, trots allt ligger det nog en hel del sanning i det gamla påståendet att ett land har de politiker de förtjänar.

Problem som fattigdom, korruption, droger och dåliga sociala skyddsnät kommer alla från en undermålig skola. Det märkliga är att Thailand satsar relativt mycket pengar på skolan men blir ändå utklassade av länder som Kina, Indien, Vietnam och Indonesien; knappast rika, utvecklade väl fungerande demokratier. En hel del penagr försvinner i korruption med säkert försvinner en minst lika stor del i de länder jag nämnde så det är inte heller förklaringen. Enda förklaringen jag kan komma på är att sättet utbildningen bedrivs på är oerhört föråldrad samt att kanske en stor andel föräldrar inte värderar teoretisk kunskap särskilt högt.

Att kraftigt reformera skolväsendet är dock en ytterst känslig fråga eftersom hela den thailändska traditionen då ifrågasätts. Om barn uppmuntras att ifrågasätta vad böcker och lärare säger, vad stoppar dem från att ifrågasätta föräldrar, politiker och andra institutioner? För många thailändare, och inte bara de besuttna, är det en så skrämmande tanke att de hellre ser ett status quo där man lär sig samma gamla information utantill som man alltid gjort. De besuttna har dock pengar och egen utbildning nog att välja bort thailändsk utbildning och istället skicka sina barn till en internationell skola och senare universitet i US eller UK och därigenom är klasskillnaderna mer eller mindre cementerade.

Så vad är mitt recept för framgång? Thailändare i allmänhet måste engagera sig mera, både politiskt, i skolan etc, och inte passivt sitta och hoppas på att samma gamla gubbar, ibland i olika partier, ska ge dem någon betydande förbättring. Thailändare har genom åren fått det allt bättre och kommer säkert att fortsätta få det, men snabbt kommer det inte gå. Om thailändare i allmänhet hellre tar en långsam utveckling mot att de slipper sätta sig upp mot överhögheten samt utmana sin egen tro på Thailands förträfflighet så är det givetvis också upp till dem, det är trots allt deras land.

Det var nog den bästa beskrivning jag läst på länge om Thailands problem med utveckling !! :great:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra inlägg.

Eftersom problemet är så omfattande och så vida rotat i den Thailändska själen så kan man utgå från att alla politiska parter i dag

består av ungefär samma skrot och korn. De förändringar som behöver komma i stånd är således knappast några "quick fixes" som

förändrar allt i ett slag.

Förändringarna måste komma gradvis och succesivt i form av miniskade sociala klyftor, ökad utbildning och en jättelista av annat.

Något som däremot är jätteviktigt, om denna process ska komma någonstans är att man ger de element stöd - som försöker påskynda

eller driva denna process vidare.

I Abhisits fall kan det inte visas att han utnyttjar sitt PM'skap för egen vinning.

Däremot så kan det visas att han aktivt tar parti för, eller visar intresse för, en progressiv samhällsutveckling.

På en mängd sätt som redovisats här på MPR i trådar tidigare.

Hans startande av utredningar och utformande av politik för minskande av sociala klyftor, INNAN kuppen 2006, är bara ett exempel.

Varför man motarbetar en sådan kraft, redan innan man har en aning om vem han är eller vad han vill, är för mig ett mysterium.

Om man nu, som man påstår, vill bidra till den Thailändska samhällsutvecklingen.

Det finns i dagens regering en mängd skitstövlar och skurkar. Men Abhisit verkar inte vara en av dessa.

Annat än i en mängd komplett förvirrade bakåtsträvares destruktiva fantasier. Det tråkiga är att dessa illalåtande megafoner

påverkar människor till att ställa till det, så att samhällsutveckling även fortsättningsvis går långsamt.

Visst kan man kritisera om man vill. Men man kan väl försöka ha åtminstonde lite förståelse för den komplicerade

situation som råder i Thailand. Och inte bara hänge sig åt snabba, felaktiga och shablonmässiga argument som att Abhisit

höjer militärbudgetar och är diktatorisk och andra uppenbara felaktigheter.

PS. Detta var Inlägg #1 på väg mot en gratisbärs. :)

Hej

Du glömmer en sak och det är att Apishit är militärens, Kungliga rådgivarnas, PAD,s och Bangkok elitens val och då är han körd som enande kraft i landet eftersom en majoritet ser dessa bakåtsträvare som sina fiender.

Att han nu sitter kvar vid makten endast tack vare korruption i Högsta domstolen gör också att han aldrig kommer att kunna bekämpa landets korruption eftersom han numera är en del av den, och att han nu skulle straffa sina räddare är nog näst intill omöjligt.

Vill man ha en demokratisk utveckling i Thailand så får man allt önska att Apishit och andra tidigare makthavare inte får något att säga till om i framtiden, men var man ska hitta denna människa eller parti vet inte jag just nu.

Men kanske finns det en spirande rot till något i någon av dom grupperingar som samlades runt dom röda i dom uppror som förekom i Bangkok tidigare i år, man tog ju helt klart ställning mot landets gamla krafter och pekade på rötan i rättssystemet som bara är ett verktyg för militär, kungliga rådgivare och elit.

Det är nog här och på universiteten som man får leta efter dom krafter som verkligen vill förändra saker och ting i grunden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Han har minskat militärbudgeten i år är den 150 miljarder om man räknar bort investeringskostnaden för JAS Gripen på ungefär 20 miljarder. Ner från 168 miljarder under den förra regimen.

Hej

Hur kan du skriva att militärbugeten har sänkts av Apishit när den har höjts ifrån 85 miljarder sedan landeta tidigare PM kuppades bort och nu ligger på 170 miljarder, att påstå sånt är falskt och ohederligt, och knappast ett bra sätt att få igång en seriös och bättre dialog om politiken i landet.

Försök att inte förstöra försöken till en bättre dialog direkt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vet helt enkelt inte vart man ska börja så det är väl lika bra att sluta redan nu.

Men tortyr i fängelser som sker nu under den nuvarande diktaturen är för mig ett aktuellt problem, och inget att jämföra med vad som inträffade under den förra "folkvalda" diktaturens regeringsperiod. Som visst avskaffades genom host host demokratiska former.

Hepp på er gula och röda

Hej

Ja det är väl egentligen så militärjuntan vill ha det, att folk glömmer kuppen, demokratin, alla döda och skadade, alla fängslade, all tortyr, all censur, korrumperade domstolar, att det faktiskt är undantagstillstånd för att hålla befolkningen i schack och regeringen kvar vid makten.

Så att bortse ifrån allt detta och försöka se dom som ligger bakom det här som nationens rädare som ska utveckla och demokratisera landet är svårt för mig med min syn på demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur kan du skriva att militärbugeten har sänkts av Apishit när den har höjts ifrån 85 miljarder sedan landeta tidigare PM kuppades bort och nu ligger på 170 miljarder, att påstå sånt är falskt och ohederligt, och knappast ett bra sätt att få igång en seriös och bättre dialog om politiken i landet.

Försök att inte förstöra försöken till en bättre dialog direkt.

Mvh Isan Lover

Anser du det rimligt att regeringen Abhisit skall hållas ansvarig för de beslut som togs av dels militärjuntan och dels av den PPP-ledda koalitionen? Om svaret är ja så förstår jag att du har svårt för Anhisit - han blir ju då ansvarig för de populistiska dravel som Somchai et al höll på med.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Finns det något idag utvecklat land som inte hade samma problem med "klasstänkande med överhet och underdåniga medborgare" innan de blev välmående demokratier? Jag skulle tro att de flesta svenskar födda hyfsat tidigt på förra seklet också kan berätta om hur de fick säga "Herr Doktor" och stå med mössan i hand när det var dags för brukspatronen att betala ut den minimala lönen.

Det har du rätt i.

Det är givetvis de besuttnas fel att det ser ut som det gör i Thailand men det är folkets ansvar att kräva förändringar. Det finns nog inget land i världshistorien där de besuttna helt frivilligt lämnat ifrån sig makt och rikedomar om ingen mer eller mindre tvingat dem till det. Thailand har snart haft 100 år på sig att förädla sin demokrati men de har bara gjort en bråkdel av vad exempelvis Sydkorea och Taiwan gjorde på ett decennium. Trots nästan 100 år av demokrati, förvisso avbrutna av dussintalet militärkupper, så finns det fortfarande inga lokala partiorganisationer, inga ungdomsförbund och i de flesta fall inte ens partiprogram. Är folk i allmänhet inte beredda att rösta eller demonstrera utan att få betalt så är chanserna till ordentliga förbättringar rätt små, trots allt ligger det nog en hel del sanning i det gamla påståendet att ett land har de politiker de förtjänar.

Att det är dom besuttnas fel är helt klart och problemet är att dom har vapnen och inte tvekar att använda dom och detta känner folk till, folk dör om dom kräver förändringar i dagens Thailand.

Problem som fattigdom, korruption, droger och dåliga sociala skyddsnät kommer alla från en undermålig skola. Det märkliga är att Thailand satsar relativt mycket pengar på skolan men blir ändå utklassade av länder som Kina, Indien, Vietnam och Indonesien; knappast rika, utvecklade väl fungerande demokratier. En hel del penagr försvinner i korruption med säkert försvinner en minst lika stor del i de länder jag nämnde så det är inte heller förklaringen. Enda förklaringen jag kan komma på är att sättet utbildningen bedrivs på är oerhört föråldrad samt att kanske en stor andel föräldrar inte värderar teoretisk kunskap särskilt högt.

Barnen är jätte intreserade och lär sig fort om dom får chansen men skolan är en katastrof eftersom många lärare inte är kompetenta och behärskar själva inte dom ämnen dom ska undervisa i och många struntar i att lära ut något alls, dom kan strunta i lektionerna och låta barnen leka ute och själva dricka lao kao utan att sparkas, och dom mesta pengar som kommer till skolan delar personalen på och renoverar sina hus eller köper bil för.

Att kraftigt reformera skolväsendet är dock en ytterst känslig fråga eftersom hela den thailändska traditionen då ifrågasätts. Om barn uppmuntras att ifrågasätta vad böcker och lärare säger, vad stoppar dem från att ifrågasätta föräldrar, politiker och andra institutioner? För många thailändare, och inte bara de besuttna, är det en så skrämmande tanke att de hellre ser ett status quo där man lär sig samma gamla information utantill som man alltid gjort. De besuttna har dock pengar och egen utbildning nog att välja bort thailändsk utbildning och istället skicka sina barn till en internationell skola och senare universitet i US eller UK och därigenom är klasskillnaderna mer eller mindre cementerade.

Så är det och här behövs det stora insatser, kanske hade dom miljarder som nu satsas på försvaret gjort nytta här.

Så vad är mitt recept för framgång? Thailändare i allmänhet måste engagera sig mera, både politiskt, i skolan etc, och inte passivt sitta och hoppas på att samma gamla gubbar, ibland i olika partier, ska ge dem någon betydande förbättring. Thailändare har genom åren fått det allt bättre och kommer säkert att fortsätta få det, men snabbt kommer det inte gå. Om thailändare i allmänhet hellre tar en långsam utveckling mot att de slipper sätta sig upp mot överhögheten samt utmana sin egen tro på Thailands förträfflighet så är det givetvis också upp till dem, det är trots allt deras land.

Vanligt folk har inga valmöjligheter i dagens Thailand, dom vill ha det men nekas detta av dom besuttna, och opponerar dom sig så blir dom beskjutna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anser du det rimligt att regeringen Abhisit skall hållas ansvarig för de beslut som togs av dels militärjuntan och dels av den PPP-ledda koalitionen? Om svaret är ja så förstår jag att du har svårt för Anhisit - han blir ju då ansvarig för de populistiska dravel som Somchai et al höll på med.

Hej

Ja jag tycker att man ska ta ansvar för sina handlingar och faktum är att den bespottade numera landsflyktige tidigare PM använde 85 miljarder och att den nuvarande avsätter 170 miljarder per år till försvaret.

Och han kan sänka den om han vill men då kanske han får gå samma väg som den tidigare PM.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur kan du skriva att militärbugeten har sänkts av Apishit när den har höjts ifrån 85 miljarder sedan landeta tidigare PM kuppades bort och nu ligger på 170 miljarder, att påstå sånt är falskt och ohederligt, och knappast ett bra sätt att få igång en seriös och bättre dialog om politiken i landet.

Försök att inte förstöra försöken till en bättre dialog direkt.

Mvh Isan Lover

Försök att hålla dig till sanningen någon gång. Sluta ljug om sådant som gång på gång visats för dig vara rena lögnerna !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur kan du skriva att militärbugeten har sänkts av Apishit när den har höjts ifrån 85 miljarder sedan landeta tidigare PM kuppades bort och nu ligger på 170 miljarder, att påstå sånt är falskt och ohederligt, och knappast ett bra sätt att få igång en seriös och bättre dialog om politiken i landet.

Försök att inte förstöra försöken till en bättre dialog direkt.

Mvh Isan Lover

Nu tycker ju du och RoiET att man inte ska älta gamla saker, när jag då gör det så blir det ändå fel? Hur ska ni ha det?

Fakta är att regeringen innan den nu sittande som leddes av Somchai Wongsawat anslog 168 miljareder till försvaret. Det budgetarbetet påbörjades förmodligen redan under Samak Sundaraveijs tid men de tillhörde samma parti så nog var det koaltionen PPP som gav militären 168 miljarder, eller hur?

Årets budget är på 170 miljarder-man i den ingår kostnaden för anskaffning av 6 JAS Gripen plan till flygvapnet. Såvida de inte kraschar alla 6 innan nästa budget så bör de räknas som en engångskostnad. Den faktiska budgeten till militären är alltså 150 miljarder, 18 miljarder mindre än vad den föregående regeringen spenderade på militären.

Det mest naturliga är att jämföra med den närmast föregående regeringen, eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Problem som fattigdom, korruption, droger och dåliga sociala skyddsnät kommer alla från en undermålig skola. Det märkliga är att Thailand satsar relativt mycket pengar på skolan men blir ändå utklassade av länder som Kina, Indien, Vietnam och Indonesien; knappast rika, utvecklade väl fungerande demokratier. En hel del penagr försvinner i korruption med säkert försvinner en minst lika stor del i de länder jag nämnde så det är inte heller förklaringen. Enda förklaringen jag kan komma på är att sättet utbildningen bedrivs på är oerhört föråldrad samt att kanske en stor andel föräldrar inte värderar teoretisk kunskap särskilt högt.

Att kraftigt reformera skolväsendet är dock en ytterst känslig fråga eftersom hela den thailändska traditionen då ifrågasätts. Om barn uppmuntras att ifrågasätta vad böcker och lärare säger, vad stoppar dem från att ifrågasätta föräldrar, politiker och andra institutioner? För många thailändare, och inte bara de besuttna, är det en så skrämmande tanke att de hellre ser ett status quo där man lär sig samma gamla information utantill som man alltid gjort.

Det ingår ju i den buddistiska tanken att man föds in i det liv man förtjänat genom föregående livs gärningar.

Om man kunde plantera en tanke i var mans medvetande: att spridandet av kunskap är en god gärning (som dessutom är gratis och alla kan göra), så tror jag mycket är vunnet.

De goda gärningar gemene man nu gör verkar mestadels inriktat på lindring och vård. (donera till tempel och sjukhus etc)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Försök att hålla dig till sanningen någon gång. Sluta ljug om sådant som gång på gång visats för dig vara rena lögnerna !!

Jag tror inte IL ljuger. Problemet är att han inte förstår. Blir för komplicerat ibland. :crazy:

Tror :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anser du det rimligt att regeringen Abhisit skall hållas ansvarig för de beslut som togs av dels militärjuntan och dels av den PPP-ledda koalitionen? Om svaret är ja så förstår jag att du har svårt för Anhisit - han blir ju då ansvarig för de populistiska dravel som Somchai et al höll på med.

Hej

Apishit ska enbart ta ansvar för sina egna beslut precis som landets valde och landsflyktige PM, och faktum är att Apishit avsätter nu dubbelt så mycket pengar 170 miljarder till militärbudgeten som landets valde PM gjorde under sitt sista år 2006 med sina 85 miljarder.

Och här kan man se en tydlig skillnad mellan dessa båda, och enligt mig beror denna skillnad på att Apishit är i symbios med militären och eliten i landet, och den landsflyktige valde PM som tvingades bort av dessa 2006 ville minska deras makt och helst få bort militären och andra ej valbara makthavare ifrån politiken helt och hållet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Apishit ska enbart ta ansvar för sina egna beslut precis som landets valde och landsflyktige PM, och faktum är att Apishit avsätter nu dubbelt så mycket pengar 170 miljarder till militärbudgeten som landets valde PM gjorde under sitt sista år 2006 med sina 85 miljarder.

Och här kan man se en tydlig skillnad mellan dessa båda, och enligt mig beror denna skillnad på att Apishit är i symbios med militären och eliten i landet, och den landsflyktige valde PM som tvingades bort av dessa 2006 ville minska deras makt och helst få bort militären och andra ej valbara makthavare ifrån politiken helt och hållet.

Mvh Isan Lover

Så om Thaksin eller någon annan kommer till makten 5 år framåt i tiden och lägger vad det kostar i den tidens kostnadsläge, indexuppräknat och anpassat för utveckling och fördyring så är det.. ?

Och eftersom herrn innan Abhisit kraftigt höjde försvarsbudgeten "ser man ju tydligt" att han var militärens, de rikas, de intelligentas lakej

Men vänta nu. Var inte han PM för dina idoler ?

hur går det ihop ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu tycker ju du och RoiET att man inte ska älta gamla saker, när jag då gör det så blir det ändå fel? Hur ska ni ha det?

Fakta är att regeringen innan den nu sittande som leddes av Somchai Wongsawat anslog 168 miljareder till försvaret. Det budgetarbetet påbörjades förmodligen redan under Samak Sundaraveijs tid men de tillhörde samma parti så nog var det koaltionen PPP som gav militären 168 miljarder, eller hur?

Årets budget är på 170 miljarder-man i den ingår kostnaden för anskaffning av 6 JAS Gripen plan till flygvapnet. Såvida de inte kraschar alla 6 innan nästa budget så bör de räknas som en engångskostnad. Den faktiska budgeten till militären är alltså 150 miljarder, 18 miljarder mindre än vad den föregående regeringen spenderade på militären.

Det mest naturliga är att jämföra med den närmast föregående regeringen, eller hur?

Hej

Det finns en bra tabell över militärbudgetens utveckling efter kuppen i noBuzz inlägg 11513 och den talar sitt tydliga språk, så den rekommenderar jag till dig och Tallviking, ni kan beskylla och kritisera landets valde PM som avsattes i militärkuppen för mycket och en del av detta kan t.o.m vara sant och befogat, men när ni säger att han och Apishit har haft lika militärbudgetar så ljuger ni helt klart, det skiljer exakt 100% i deras budgetar åt militären.

Och av noBuzz tabell framgår det helt klart att detta är sant och att beskylla den sen 2006 landsflyktige PM för varför dagens budget är 100% större nu är både oärligt och uppenbart felaktigt.

Det finns helt klart en skillnad i synen på militärens roll i samhället och politiken mellan den tidigare och nuvarande PM, och det återspeglar sig mycket tydligt i deras olika syn på nivån i budgetarna åt militären.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns en bra tabell över militärbudgetens utveckling efter kuppen i noBuzz inlägg 11513 och den talar sitt tydliga språk, så den rekommenderar jag till dig och Tallviking, ni kan beskylla och kritisera landets valde PM som avsattes i militärkuppen för mycket och en del av detta kan t.o.m vara sant och befogat, men när ni säger att han och Apishit har haft lika militärbudgetar så ljuger ni helt klart, det skiljer exakt 100% i deras budgetar åt militären.

Och av noBuzz tabell framgår det helt klart att detta är sant och att beskylla den sen 2006 landsflyktige PM för varför dagens budget är 100% större nu är både oärligt och uppenbart felaktigt.

Det finns helt klart en skillnad i synen på militärens roll i samhället och politiken mellan den tidigare och nuvarande PM, och det återspeglar sig mycket tydligt i deras olika syn på nivån i budgetarna åt militären.

Mvh Isan Lover

Men varför beskyller du den nuvarande PM för sådant som han inte är ansvarig för ?

Han är enbart ansvarig för de senaste två årens budgetar under sin tid som PM

Och då har han i realiteten sänkt kostnaderna något !!!!!!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Apishit ska enbart ta ansvar för sina egna beslut precis som landets valde och landsflyktige PM, och faktum är att Apishit avsätter nu dubbelt så mycket pengar 170 miljarder till militärbudgeten som landets valde PM gjorde under sitt sista år 2006 med sina 85 miljarder.

Och här kan man se en tydlig skillnad mellan dessa båda, och enligt mig beror denna skillnad på att Apishit är i symbios med militären och eliten i landet, och den landsflyktige valde PM som tvingades bort av dessa 2006 ville minska deras makt och helst få bort militären och andra ej valbara makthavare ifrån politiken helt och hållet.

Mvh Isan Lover

Återigen stämmer bilden i ditt huvud dåligt med både historia och verklighet.

Här lite material att läsa om Demokraterna under Chuan, jämfört med regeringen 2006, och avsikter med militären.

Materialet är skrivet av en professor på Chula, strax innan kuppen. (var det inte du som nyss tyckte man skulle leta bland universiteten efter kunnigt folk?)

En passus som finns i dokumentet är följande:

Under the previous administrations, the Defence Council also specified the role of the military in participating in a democratic election.

They prohibited the military officers to intervene in the election, or to be involving in aiding certain candidates or political parties directly.

And the previous government, under Prime Minister Chuan, made it clear that it did not want the military officers to be directly involve in politics and policy development.

However, under the current administration (Thaksin), there have been an increase in a number of military officers to be attached to the Government House.

For example, there are approximately 50 generals working for an advisory committee for evaluating the government policy and the performance

of the bureaucracy. There are also a number of individual and well-known officers working as advisors to Prime Minister.

These elements see their roles appropriate as they have been asked by the government to help assist its policy development.

https://docs.google.PT002.pdf&pli=1

Lite annat godis från förr..

PM THAKSIN Wants to Streamline and Modernize the Military

The Prime Minister (Thaksin) also announced plans to revamp the military by boosting its annual arms procurement and information and

communications technology budget by one third, to roughly 24 billion baht (588 million dollars), the English language daily reported.

http://thainews.prd.id=254609160007

Eller. varför inte denna? My cousin is the best man to head the Army: Thaksin

Som avslutning en liten bild från när rödtröjorna demonstrerade MOT Thaksin. :)

3n_thai,0.jpg

Från http://www.theage.co...8488150395.html

F.ö en intressant artikel. där följande finns att läsa..

The critics also believe Thaksin's hardline approach to the drug trade sits uncomfortably with his cosy political relationship with the Burmese military junta.

Soon after he came to power, Thaksin released a secret intelligence report on the extent of the drug trade inside Burma and its connections with the regime,

and vowed to take a stand. A few months later, the tables were turned; Thaksin was feted on a visit to Rangoon and then launched a crackdown

on dissident Burmese exiles living in Thailand and non-government organisations supporting them

Det finns allt möjligt kul att hitta på nätet.

Så... IL påstår att Abhisit och demokraterna höjer militärbudgetar för at blidka dem och att han lever i "symbios" med militären.

Och att Thaksin ville ha bort militären.

Tänka sig.. enligt material som enkelt finns att hitta så har han fel i bägge.

Abhisit har inte höjt budgetar, han har sänkt dem. :)

Det är istället Thaksins anhängare som genomfört de största budgethöjningarna någonsin av en civil regering. (Somchai 2008)

Och enligt tidningsmaterial från då det begav sig visar det sig att Thaksin var väldigt tjenis med militären, och ville höja deras budgetar.

Konstigt va? :)

Nu tänker jag öppna en betald fulöl. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...