Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur många kupper var det?

Senaste 100 år vet jag inte men sedan 1932 har det varit 17

ber om ursäkt om frågan skulle besvaras av en specifik person :bag:

mvh

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Inbillade ju mig länge att Killinggängets "WEIRON I OTTAN" var en karikatyr som inte fanns på riktigt, men efter att ha studerat din argumentation och retorik så inser jag att Weiron finns på riktigt, och det är du!

Du borde stämma Robert Gustafsson för dina royalties...

Efter som jag känner Weiron sen 30 år,kan jag härmed säga att som alt annat du skriver är detta fel IL är inte Weiron.

Men som i alt annat har man inga kunskaper så hamnar man fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det handlar inte om spekulationer utan verkligheten, men dessa frågor har varit uppe så många gånger på forumet att budskapet borde ha nått fram om intresse att ta till sig det fanns, dom flesta tycker nog att militärkuppen och dom ej valbara makthavarna i landet har en spelat roll i att landet nu har Apishits regering vid makten.

Mvh Isan Lover

Same Same ett korrupt Land kan inte tillvarata sitt Folk! :bag:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du tror alltså på fullaste allvar att det thailändska folket har makten?

Hej

Och det är han inte ensam om tyvär, det är nog det som skiljer oss som stöder demokratirörelsen och försöken att få bort militären och dom kungliga rådgivarna, och åter ge makten till folket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den svenska skolan skall lära alla att tänka kritiskt, sägs det. När jag läser detta förstår jag att hela skolan måste göras om från grunden. Björklund har helt rätt.

Mvh :wai:

Kenthamon

Hej

Det kan vi vara helt överens om, för när Svenskar stöder militär, kungahus och adel i ett land där folk vill ha demokrati har det gått för långt, så jag önskar Björklund lycka till, här finns ett viktigt och stort jobb att göra.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan vi vara helt överens om, för när Svenskar stöder militär, kungahus och adel i ett där folk vill ha demokrati har det gått för långt, så jag önskar Björklund lycka till, här finns ett viktigt och stort jobb att göra.

Mvh Isan Lover

Yes JAS! :crazy:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

post-3485-0-16136200-1291468357_thumb.gi

post-3485-0-16136200-1291468357_thumb.gi

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

.. oss som stöder demokratirörelsen...

Jasså har du kommit över på vår sida nu? Välkommen! :)

Eller har du träffat lika fel i din uppfattning om "demokratirörelsen" som i din uppfattning om Thaksin?

Hur var det nu med Nelson och Thaksin? Vi saknar dina kommentarer om Thaksins afrikanska diktatorpolare.

Dina sympatier för Hun Sen känner vi till sedan tidigare då Thaksin alierade sig med honom.

Vurmar du lika starkt för Thaksins nya afrikanska förtryckande diktaturkompisar?

Det kan vi vara helt överens om, för när Svenskar stöder militär, kungahus och adel i ett land där folk vill ha demokrati har det gått för långt, så jag önskar Björklund lycka till, här finns ett viktigt och stort jobb att göra.

Ja, det är hemskt. Är ni många som gör detta?

___________________________________________________________________________________

Red & Abandoned

abandoned.jpg

Tragic really, Thailand would have the grassroots movement she needs – but there is no leadership.

People are yearning for betterment and fundamental change – but their leaders just led them them into another pipe dream.

Over the coming hours and days the red leadership may discredit this so important movement even further.

Be it by escalation or retreat, the war is lost, and these are the consequences:

1) The reds let their nemesis, Prime Minister Abhisit Vejjajiva, shine with statesman-like resolve and actually strengthen Abhisit’s position.

2) Thailand’s already dire international reputation would have gone to the dogs – no government on the moon gives in to barrages of curses

and ritualistic blood politics -, but a government in control gives at least a sense of normality and hey, maybe we’re not moving backwards anymore.

3) Thaksin’s return is now an even more distant prospect. On top of it, he wasted the reds’ so precious benefit of doubt with his last phone-ins.

He either lost his mind or touch with reality, he’s schizophrenic or under immense pressure by daring to beg his enemies to please switch side – even the

generals who ousted him! -, while his latest homophobic and Hitler rant hardly increased his standing as a hetero democrat.

Are we witnessing Thaksin’s public mental breakdown? Signs of a red self-laceration?

It’s gonna be an even longer wait for the reds until elections sometime in 2011.

Thaksin and the reds have to restart from scratch. Yes, short-term memory is a predominant around here. Soon we may get promised a Two Million March.

Chances are though that the reds got humiliated – unfairly! – to such an extent that it’s even too late for damage control.

These red leaders running about like headless chickens are not what the movement deserves. Imagine the march would succeed – whom to elect?

Nah, there never was any serendipity in Thai politics, but the reds meant hope. Stability and strategic planing are no concepts of the past, but Thailand

currently certainly enjoys some modern comforts brought by the current regime. Let’s assume the reds and their political wing manage to lead a coalition.

They’ll have one big aim to fight for. The rehabilitation and return of Thaksin into power. National politics will come to a standstill until that goal is reached.

The man’s not finished until the day he dies. But his fate makes his politics too radical for the time being.

Thailand has other issues than being preoccupied with the life of one man – who was actually saying the other night he has to go to bed because

tomorrow he has to decorate a hotel he has invested in. While his people were bleeding for him.

Have no sources if he splashed his own blood against a nearby Thai embassy … Solidarity is not a virtue coined by Thaksin.

Thaksin’s humiliated post-march reds don’t deserve the mess they find themselves in.

They’re denounced as crazy superstitious rural hordes – people who are not joking when they say they’re giving their life with the blood sacrifice.

Well, someone is taking their life.

Before the reds start their revolution, it’s never too late for a revolution in the own house. Thailand’s disenfranchised deserve better.

And – for some it’s important – no further affronts to ethics (blood). For some clean ethics are the basics of honest politics.

Sad to say, but the red march made clear, as of now Thailand doesn’t have a credible political alternative.

__________________________________________________________________________________

http://absolutelybangkok.com/red-abandoned/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den dan det när det blir galet för mig att hålla med dom sämst ställda i ett klasssamhälle som det Thailändska lär du aldrig få uppleva, som jag sagt tidigare så har småbönderna och daglönarna mina sympatier även om jag också inser att deras fiender är dom övermäktiga och krossar deras förhoppningar om ett bättre liv och demokrati med gevär och stridsvagnar denna gång också precis som så många gånger tidigare i den Thailändska historien.

Mig kommer du aldrig att få se på barrikaderna för bevarande av adelns och elitens medeltida privilegier.

Och när verkligheten är så grym och egoistisk är det faktiskt ganska skönt att fly eliten och deras konstgjorda liv som till stora delar bekostas av andras olycka och orättvisor och vistas i den fridfulla djungeln utan kommunikation med den egoistiska och rasistiska verkligheten, på landet har folk fortfarande tid att umgås och inte tar dom betalt för att hjälpa varandra heller, och dom har det ju trots allt lite bättre nu efter att Thaksin gav dom tillgång till sjukvård.

Mvh Isan Lover

Bra talat, märker likheter med (s) förtroenderådets talare som JUST NU snackar i SVT2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Vafan, du har ju propagerat att Thaksin och dom röda är kommunister?! Vad nu, har du redan kommit till insikt att fallet inte är så efter 456 sidor? Jag själv hade gissat på ett par tusen sidor innan polletten trillade ner!

Var fick du din insikt ifrån? Slutet av sextiotalet och din favorit heter Marx, Che Guevara eller Pol Pot????:suicide:

Mvh :wai:

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Carpenter, du verkar tillhöra den högre skolan av tänkare på vänsterkanten. :av-109998:

Visst kan man hamna fel. :suicide:

Vad tycker du om följande, svara gärna sanningsenligt; :)

-Marx, en stor människa och tänkare :suicide:

- Stalin, en uppföljare :suicide:

- Che Guevar, en sann sanningssägare. :suicide:

Undrar en vänlig själ. :wai:

Kenthamon

PS. Du kan välja mer än ett svar!!! Hoppas det inte ställer till det. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Det kan vi vara helt överens om, för när Svenskar stöder militär, kungahus och adel i ett land där folk vill ha demokrati har det gått för långt, så jag önskar Björklund lycka till, här finns ett viktigt och stort jobb att göra.

Mvh Isan Lover

Vilka svenskar stöder "militär, kungahus och adel"? Snälla namnge dessa personer. :clapping:

Är du dum på riktigt eller spelar du dum? :sFduh:

Jag är också född på slutet av femtiotalet men behöver inte ha fastnat i de revolutionära rörelser som fanns då. Förstår du inte att livet går vidare, oberoende om man gillar revolution eller inte. :crazy:

Jag vet att det inte blev någon revolution här i Sverige, så varför inte acceptera det du också. :fan1:

Revolutionen blir inte bättre för att du flyttar den till Thailand, eller tror du det? :rotfl: Eller tror du att grogrunden för en revolution är bättre på risfältet i Isaan? :suicide:

Tror du bönderna får det bättre i en kommunistisk planekonomi? :suicide:

Undrar :wai:

Kenthamon

PS Hur dum kan man bli?

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Det kan vi vara helt överens om, för när Svenskar stöder militär, kungahus och adel i ett land där folk vill ha demokrati har det gått för långt, så jag önskar Björklund lycka till, här finns ett viktigt och stort jobb att göra.

Mvh Isan Lover

IL, jag tänkte också på läsförståelse av en text. Jag förstår att jag har höga krav, men sån är jag, tyvärr. :)

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka svenskar stöder "militär, kungahus och adel"? Snälla namnge dessa personer. :clapping:

Är du dum på riktigt eller spelar du dum? :sFduh:

Jag är också född på slutet av femtiotalet men behöver inte ha fastnat i de revolutionära rörelser som fanns då. Förstår du inte att livet går vidare, oberoende om man gillar revolution eller inte. :crazy:

Jag vet att det inte blev någon revolution här i Sverige, så varför inte acceptera det du också. :fan1:

Revolutionen blir inte bättre för att du flyttar den till Thailand, eller tror du det? :rotfl: Eller tror du att grogrunden för en revolution är bättre på risfältet i Isaan? :suicide:

Tror du bönderna får det bättre i en kommunistisk planekonomi? :suicide:

Undrar :wai:

Kenthamon

PS Hur dum kan man bli?

Hej

Inläggen till stöd och försvar för Apishit och generalerna i allt dom gör är inte precis ovanliga så att lägga in exempel känns onödigt, alla läskunniga som besöker forumet känner nog till dom.

Att låtsas som om varken inläggen eller personerna bakom dom inte finns är ju bara pinsamt, nej jag håller med Atom i detta fallet när han skrev det här.

"Några få forumister, alla boende i Sverige, är alldeles för förlåtande mot sittande regeringskonstellation och hur de hamnade där"

"Jag hoppas verkligen att Demokraternas valseger 2011 blir deras sista. Deras band, verkliga och upplevda, till militär, kungahus och gamla maktstrukturer gör att de aldrig kan vara den förenande och utvecklande kraft som Thailand behöver."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Inte bara läsvärt som vanligt, här slår han verkligen huvudet på spiken och talar i klartext om det alla andra vet men tiger om, det är t.o.m så tydligt att jag förbluffas över att han vågade skriva det under rådande omständigheter i Thailand.

Mycket bra och det är bara att hoppas att så många som möjligt läser den så kanske en del av det som diskuteras på forumet klarnar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte bara läsvärt som vanligt, här slår han verkligen huvudet på spiken och talar i klartext om det alla andra vet men tiger om, det är t.o.m så tydligt att jag förbluffas över att han vågade skriva det under rådande omständigheter i Thailand.

Mycket bra och det är bara att hoppas att så många som möjligt läser den så kanske en del av det som diskuteras på forumet klarnar.

Mvh Isan Lover

Håller med om att det var bra skrivet men varför skulle han inte våga skriva det? Det är inte 2004-2005 nu när Thaksins hejdukar ringde på dörren mitt i natten med en enkel flygbiljett till Kanada när någon i en artikel ifrågasatt konstiga transaktioner runt upphandlingar på Suvarnabhumi. Den här typen av krönikor kan läsas minst en gång i veckan i både The Nation och BP samt nästan dagligen i vissa mer regeringskritiska thaispråkiga dagstidningar.

Kan inte heller se något i krönikan som skulle få vår diskussion att klarna; för de som är intresserade och hyfsat insatta så var den intressant men inget nytt. För alla andra så var det bara en av ett tusental partsinlagor som inte förändrar det de anser som självklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också artikeln var intressant

Man har haft ny konstitution var fjärde år och en militärkupp var tredje år sedan 1928 men det är inte "de fattiga" som är inblandade utan de rika, militären, kungliga etc

Då kan man ju fundera över IL:s teorier där han ställer det fattiga med "de övriga"

Om de övriga som han brukar tjata om står för alla kupper och konstitutioner och alla dessa inte vill ha demokrati. Varför alla dessa kupper och konstitutioner då ?

Enligt IL är ju "dessa övriga" eniga mot de fattiga, som enligt skribenten, inte är skyldiga på något sätt till alla dessa problem

Tror författaren av artikeln missat ganska viktiga grundaspekter

Han tar inte över huvud taget upp varför dessa kupper skett. Är den enbart maktrivalitet mellan maktgrupper och jakt på pengar/makt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt ganska läsvärt från Voranai

http://www.bangkokpo...the-blame-on-me

Jag tror att en väsentlig del i en eventuell förändring i det thailändska klimatet måste komma ur ett socialt ansvarstagande, för alla

samhällsgrupper, inifrån de grupper som har makt att förändra och påverka. Alltså ur elit, överklass och medelklass.

Först när det uppfattas som bra i dessa grupper att förespråka social rättvisa, och när det genererar kritik att bidra till uppfattningen

att outbildade fattiga är parias eller enkom billigt tjänstefolk, så kan krafter som strävar för social samhällsutveckling få riktigt utrymme.

Jag tror också att det finns en brett accepterad, torftig och ganska vidrig människosyn hos vissa grupper i Bangkok.

Och att få dessa grupper att börja vända fingret mot sig själva och ställa frågor där är en bra ide.

Därför tycker jag också att Voranai's artikel är bra.

Men artikeln belyser också, tycker jag, varför det är så viktigt att inte bidra till att sprida uppfattningar att fattiga är dumma och lättledda.

Eftersom det inte generarar sympatier för deras situation. Utan tvärtom, för vissa, just föder "de får skylla sig själva"-sentiment.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/news/local/209874/thaksin-invited-to-us-briefing

Thaksin får ju hoppas att komittén har selektivt minne och inte frågar honom om Krue Se, Tak Bai, WOD och andra brott mot mänskligheten begågna under hans egen tid vid rodret?

Känns lite som att bjuda in "gryningspyromanen" för att föreläsa om brandsäkerhet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...-to-us-briefing

Thaksin får ju hoppas att komittén har selektivt minne och inte frågar honom om Krue Se, Tak Bai, WOD och andra brott mot mänskligheten begågna under hans egen tid vid rodret?

Känns lite som att bjuda in "gryningspyromanen" för att föreläsa om brandsäkerhet...

Vet du varför regeln att man inte får passa bollen till målvakten i fotboll kom?:crazy:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det var bra skrivet men varför skulle han inte våga skriva det? Det är inte 2004-2005 nu när Thaksins hejdukar ringde på dörren mitt i natten med en enkel flygbiljett till Kanada när någon i en artikel ifrågasatt konstiga transaktioner runt upphandlingar på Suvarnabhumi. Den här typen av krönikor kan läsas minst en gång i veckan i både The Nation och BP samt nästan dagligen i vissa mer regeringskritiska thaispråkiga dagstidningar.

Kan inte heller se något i krönikan som skulle få vår diskussion att klarna; för de som är intresserade och hyfsat insatta så var den intressant men inget nytt. För alla andra så var det bara en av ett tusental partsinlagor som inte förändrar det de anser som självklart.

Det kan ju vara svårt för vissa att inse hur mediaklimatet förändrats efter Thaksin, visst finns det en officiell censur just nu men det fanns en inofficiell censur under TRT tiden också.

Man skrev inte om Thaksin och klanens affärer, deras brott eller annat som kanske var till deras nackdel om man inte ville ha nattliga besök av hans huliganer och en gratis resa ut ur landet eller om du var thai så kunde det lätt hända en olycka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller med om att det var bra skrivet men varför skulle han inte våga skriva det? Det är inte 2004-2005 nu när Thaksins hejdukar ringde på dörren mitt i natten med en enkel flygbiljett till Kanada när någon i en artikel ifrågasatt konstiga transaktioner runt upphandlingar på Suvarnabhumi. Den här typen av krönikor kan läsas minst en gång i veckan i både The Nation och BP samt nästan dagligen i vissa mer regeringskritiska thaispråkiga dagstidningar.

Kan inte heller se något i krönikan som skulle få vår diskussion att klarna; för de som är intresserade och hyfsat insatta så var den intressant men inget nytt. För alla andra så var det bara en av ett tusental partsinlagor som inte förändrar det de anser som självklart.

Hej

Jag tycker allt att den här krönikan går längre än vanligt och är tydligare än vad dom brukar vara, och jag tror inte alls att såna här skriverier faller alla i smaken i det spända läge som är efter kuppen och under rådande undantagstillstånd.

Och att det inte skulle få diskussionen att klarna på forumet förstår jag inte, eftersom dom gamla makthavarna ibland pekas ut som företrädare för demokratin i landet av en del på forumet så borde en sån här krönika kanske få en och annan att tänka till och inte gå till motangrepp så fort Generalerna, Bangkok eliten och Kunga huset närstående helt riktigt pekas ut som bakåtsträvare och motståndare till en riktig demokrati, och jag uppskattar att du och Wille inte förnekar Demokraternas tvivelaktiga sätt att kom till makten på och deras samband med dom gamla maktstrukturerna, och jag hoppas att eran syn på detta kanske kan smitta av sig till fler på forumet, för själv har jag ingen framgång i att påpeka detta självklara faktum för dom mest fanatiska fansen av gamla maktstrukturer på forumet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...