Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Enligt SVT text så är dom röda öppna för en kompromiss som innebär att parlamentet upplöses inom 3 månader, detta för att undvika en blodutgjutelse.

Låter bra tycker jag, detta tyckte jag slälv tillsammans med andra redan då ståndpunkterna var 9 månader och 15 dagar, då borde 3 måmader vara en lämplig kompromiss som

båda parter skulle kunna enas om.

Nu får vi se vad regeringen svarar på det här.

Onsdag 21 apr 2010

UTRIKES Publicerad 21 april

Thailands opposition söker kompromiss

De regeringskritiska "rödskjortorna"

i Thailand säger sig vara redo till

samtal med regeringen via tredje part

för att undvika mer blodsutgjutelse.

-Vi är öppna för samtal för att få

ett slut på krisen, sade en av ledar-

na, Jaran Ditapichai, till Reuters.

En annan ledare, Kwanchai Praina, ska

föreslå att "rödskjortorna" enas om

att ge premiärminister Vejjajiva tre

månader att upplösa parlamentet.

-Vi behöver nå en kompromiss, sade han

och varnade för att de styrande annars

slår ned demonstraterna med våld.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Enligt SVT text så är dom röda öppna för en kompromiss som innebär att parlamentet upplöses inom 3 månader, detta för att undvika en blodutgjutelse.

Låter bra tycker jag, detta tyckte jag slälv tillsammans med andra redan då ståndpunkterna var 9 månader och 15 dagar, då borde 3 måmader vara en lämplig kompromiss som

båda parter skulle kunna enas om.

Nu får vi se vad regeringen svarar på det här.

Onsdag 21 apr 2010

UTRIKES Publicerad 21 april

Thailands opposition söker kompromiss

De regeringskritiska "rödskjortorna"

i Thailand säger sig vara redo till

samtal med regeringen via tredje part

för att undvika mer blodsutgjutelse.

-Vi är öppna för samtal för att få

ett slut på krisen, sade en av ledar-

na, Jaran Ditapichai, till Reuters.

En annan ledare, Kwanchai Praina, ska

föreslå att "rödskjortorna" enas om

att ge premiärminister Vejjajiva tre

månader att upplösa parlamentet.

-Vi behöver nå en kompromiss, sade han

och varnade för att de styrande annars

slår ned demonstraterna med våld.

Mvh Isan Lover

http://www.reuters.com/news/video?videoId=75392721&newsChannel=Thailand

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nu är det ändå mer problem på Bangkoks gator, för nu har dom multifärgade börjat attackera dom röda.

Så nu står militären i mitten av dessa två grupper, jag misstänkte tidigt att även denna grupp var ute efter bråk även om dom inte var varken gula eller röda.

Snart får väl kungen byta färg igen.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/22/politics/Multicoloured-group-confronts-protesters-30127659.html

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu är det ändå mer problem på Bangkoks gator, för nu har dom multifärgade börjat attackera dom röda.

Så nu står militären i mitten av dessa två grupper, jag misstänkte tidigt att även denna grupp var ute efter bråk även om dom inte var varken gula eller röda.

Snart får väl kungen byta färg igen.

http://www.nationmul...s-30127659.html

Mvh Isan Lover

Det är dom röda som bråkar och stör

Militären och de ofärgade är trötta på dom och försöker få dom att sluta bråka, sluta demonstrera och åka hem så vardagslivet i Thailand kan fortsätta för den gemene thailändaren

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för videon.

Det verkar vara en blodtörstig grupp det där, hade talkörer med döda dom , döda dom som uppmaning till militären avseende dom röda och dom bombarderade dom röda med

flaskor och glas, och dom svarade med samma mynt.

En sån här grupp förvärrar ju läget dramatiskt, och nu blir det nog ännu värre, dom verkar dessutom väldigt pigga på bråk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om de kommer överens så kan de sjunga den här gamla sången.

(I natt jag drömde, heter den visst på svenska)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är dom röda som bråkar och stör

Militären och de ofärgade är trötta på dom och försöker få dom att sluta bråka, sluta demonstrera och åka hem så vardagslivet i Thailand kan fortsätta för den gemene thailändaren

Hej

Inte enligt nyhetsrapporterna, där är det dom multifärgade som attackerar dom röda som är lugna för tillfället, men dom har besvarat attackerna och nu står militären

mitt emellan grupperna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller politiskt satiriska teckningar i den Thailändska pressen

så har jag under de senaste dagarna sett en ganska tydlig svängning i

kritiken mot Abhisit och den sittande regeringen.

Tidningen ”Thai Rath” presenterar idag en teckning:

"PM Abhisit med mustasch och i svastikans omedelbara närhet".

Kanske det är en hämnd för att hans egen utrikesminister började med dessa överdrivna jämförelser,

där Thaksin sades vara jämförbar med Hitler och Stalin?

Jag tror att de redaktionella krafterna nu tycker att det är hög tid

att vara "lite om sig och kring sig”,

och att de nu vill visa vart åt vinden blåser?

post-5068-127184105834_thumb.jpg

För mig är tolkningen av den politiska teckningen lite annorlunda än din.

Mustachen och svastikan tror jag symboliserar den bild av Abhisit UDD målar upp. Därav att han står på deras fotklapp.

Teckningen visar att det är Abhisits karma att gå under tillsammans med de röda.

Och att Abhisits stöd (hans hjälpande hand) har blivit skadeskjuten och oförmögen att hjälpa till.

Inte speciellt kritisk alltså utan istället ganska neutralt observant.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är tolkningen av den politiska teckningen lite annorlunda än din.

Mustachen och svastikan tror jag symboliserar den bild av Abhisit UDD målar upp. Därav att han står på deras fotklapp.

Teckningen visar att det är Abhisits karma att gå under tillsammans med de röda.

Och att Abhisits stöd (hans hjälpande hand) har blivit skadeskjuten och oförmögen att hjälpa till.

Inte speciellt kritisk alltså utan istället ganska neutralt observant.

Snarare att han går under med dom Röda så går Abbhisit mot sin egen undergång eftersom han gör allt för att hänga kvar i makten.

Han håller hårt om "tronstolen" ?

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt SVT text så är dom röda öppna för en kompromiss som innebär att parlamentet upplöses inom 3 månader, detta för att undvika en blodutgjutelse.

Låter bra tycker jag, detta tyckte jag slälv tillsammans med andra redan då ståndpunkterna var 9 månader och 15 dagar, då borde 3 måmader vara en lämplig kompromiss som

båda parter skulle kunna enas om.

Nu får vi se vad regeringen svarar på det här.

Det är ju inte regeringen som är oresonliga.

Enligt The Nation är det "dina rödskjortade vänner" som inte alls vill ha någon som helst kompromiss.

Vad som än händer så kan man inte klandra några andra än dessa tjurskallar som helt saknar vilja att kompromissa.

Hoppas bara att inga oskyldiga får betala priset för deras ovilja att komma till en fredlig lösning.

The Nations artikel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För mig är tolkningen av den politiska teckningen lite annorlunda än din.

Mustachen och svastikan tror jag symboliserar den bild av Abhisit UDD målar upp. Därav att han står på deras fotklapp.

Teckningen visar att det är Abhisits karma att gå under tillsammans med de röda.

Och att Abhisits stöd (hans hjälpande hand) har blivit skadeskjuten och oförmögen att hjälpa till.

Inte speciellt kritisk alltså utan istället ganska neutralt observant.

Kanske det är så, vem vet?

Hur som helst så står han ju där ganska ensam och trampar på de Röda (deras fotklappa)

och det uppförandet kan nog lätt göra att han tippar ner i avgrunden,

speciellt om den folkiga opinionen till slut sviker som motvikt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju inte regeringen som är oresonliga.

Enligt The Nation är det "dina rödskjortade vänner" som inte alls vill ha någon som helst kompromiss.

Vad som än händer så kan man inte klandra några andra än dessa tjurskallar som helt saknar vilja att kompromissa.

Hoppas bara att inga oskyldiga får betala priset för deras ovilja att komma till en fredlig lösning.

The Nations artikel.

Hej

Det senaste är enligt SVT text att dom röda har sagt ja till fortsatta samtal via en tredje part och är öppna för en kompromiss med upplösning inom 3 månader.

Det tolkar jag inte som oresonligt utan som en bra öppning för en komptomiss lösning, istället för blodbad.

Tråkigt om du tolkar en invit om fortsatta samtal som ovilja till en fredlig lösning, enligt mig låter det precis tvärtom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dom röda som bråkar och stör

Militären och de ofärgade är trötta på dom och försöker få dom att sluta bråka, sluta demonstrera och åka hem så vardagslivet i Thailand kan fortsätta för den gemene thailändaren

Dom Ofärgade är ju Gula som tagit av sig gulskjortorna för att framstå som "Neutrala".

The multicolour group was born along the same lines as the red shirt's arch foe, the yellow-clad People's Alliance for Democracy (PAD). Their demands are the same - disperse the protesters.

In fact, it is no secret that leaders of the multicoloured group used to be members of the PAD movement, which brought down the red-influenced governments of late Samak Sundaravej and Somchai Wongsawat in 2008 before putting Abhisit at the helm.

The right-wing PAD has given the government a week to bring down the red-shirt movement, otherwise the group - which now calls itself a royal guardian - will take things into its own hands.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/22/politics/The-political-battle-becoming-dirtier-by-the-day-30127632.html

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom Ofärgade är ju Gula som tagit av sig gulskjortorna för att framstå som "Neutrala".

The multicolour group was born along the same lines as the red shirt's arch foe, the yellow-clad People's Alliance for Democracy (PAD). Their demands are the same - disperse the protesters.

In fact, it is no secret that leaders of the multicoloured group used to be members of the PAD movement, which brought down the red-influenced governments of late Samak Sundaravej and Somchai Wongsawat in 2008 before putting Abhisit at the helm.

The right-wing PAD has given the government a week to bring down the red-shirt movement, otherwise the group - which now calls itself a royal guardian - will take things into its own hands.

http://www.nationmul...y-30127632.html

Och på vilket sätt ändrar det orsak och verkan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de rödas dagar är räknade och att det inte blir några förhandlingar.

UDD hade chansen i.o.m förhandlingarna för några veckor sedan men tog den inte.

Hade man nått en kompromiss på 6-9 månader då hade man kommit ur det hela med flaggan i top.

Anledningen till att man inte gick vidare i förhandlingen handlade inte alls om att man bara trodde att regeringen förhalade.

Det är min övertygelse att man avbröt förhandlingen eftersom man förlorade så otroligt mycket förtroende bland allmänheten

i.o.m sin fruktansvärt dåliga framtoning i samtalen.

Man förlorade i princip varje sakdebatt, hamnade i underläge och framställde sig själva på ett minst sagt bedrövligt sätt.

Därför avbröt man samtalen.

För regeringen är 3 månader idag lika intressant som 15 dagar då.

Folk tror att detta handlar om tid och att regeringen vill klamra sig fast vid makten så länge som möjligt.

Men vad är poängen med det, för ynka 3 månader?

Istället handlar det, för deras del, om precis vad man hela tiden sagt och inget annat. Ny konstitution först - sedan nyval.

Eftersom de röda inte accepterar detta utan istället fortsätter samma oresonliga krav (3 månader är lika värdelöst som 15 dagar)

så kommer det inte komma något resultat ur detta heller.

UDD vill ha nyval. Koalitionen säger ny konstitution först. Om UDD inte jämkar och accepterar detta, vad har man då att erbjuda koalitionen?

3 månader vid makten? Endast infantila kan tro att 3 månader är så viktigt.

Vad som händer nu kan istället vara att regeringen bidar sin tid och låter folket ta hand om de röda.

Om de blandfärgade och gula blir tillräckligt många så blir det ohållbart för de röda att vara kvar och

de får istället se sig marginaliserade, utbuade av majoriteten och bortsopade av andra grupper.

Men inte av millitären eller regeringen.

Och detta ser nog Kwanchai med nötter hända nu och därför är man helt plötsligt beredd att förhandla med djävulen igen.

Eller, med "mördare" som man kallade dem förra veckan.

Synd.. för de hade chansen, men var för fanatiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror de rödas dagar är räknade och att det inte blir några förhandlingar.

UDD hade chansen i.o.m förhandlingarna för några veckor sedan men tog den inte.

Hade man nått en kompromiss på 6-9 månader då hade man kommit ur det hela med flaggan i top.

Anledningen till att man inte gick vidare i förhandlingen handlade inte alls om att man bara trodde att regeringen förhalade.

Det är min övertygelse att man avbröt förhandlingen eftersom man förlorade så otroligt mycket förtroende bland allmänheten

i.o.m sin fruktansvärt dåliga framtoning i samtalen.

Man förlorade i princip varje sakdebatt, hamnade i underläge och framställde sig själva på ett minst sagt bedrövligt sätt.

Därför avbröt man samtalen.

För regeringen är 3 månader idag lika intressant som 15 dagar då.

Folk tror att detta handlar om tid och att regeringen vill klamra sig fast vid makten så länge som möjligt.

Men vad är poängen med det, för ynka 3 månader?

Istället handlar det, för deras del, om precis vad man hela tiden sagt och inget annat. Ny konstitution först - sedan nyval.

Eftersom de röda inte accepterar detta utan istället fortsätter samma oresonliga krav (3 månader är lika värdelöst som 15 dagar)

så kommer det inte komma något resultat ur detta heller.

UDD vill ha nyval. Koalitionen säger ny konstitution först. Om UDD inte jämkar och accepterar detta, vad har man då att erbjuda koalitionen?

3 månader vid makten? Endast infantila kan tro att 3 månader är så viktigt.

Vad som händer nu kan istället vara att regeringen bidar sin tid och låter folket ta hand om de röda.

Om de blandfärgade och gula blir tillräckligt många så blir det ohållbart för de röda att vara kvar och

de får istället se sig marginaliserade, utbuade av majoriteten och bortsopade av andra grupper.

Men inte av millitären eller regeringen.

Och detta ser nog Kwanchai med nötter hända nu och därför är man helt plötsligt beredd att förhandla med djävulen igen.

Eller, med "mördare" som man kallade dem förra veckan.

Synd.. för de hade chansen, men var för fanatiska.

Hej

För en som gillar fredliga lösningar är t.o.m en kompromiss med "djävulen" bättre än fler döda och ett ännu mer splittrat Thailand.

Fred och kompromisser är alltid bättre än våld och fortsatta konflikter, det borde mänskligheten ha lärt sig av tidigare historiska misstag,

våld löser inga problem, det skapar mer problem och fördjupar motsättningarna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För en som gillar fredliga lösningar är t.o.m en kompromiss med "djävulen" bättre än fler döda och ett ännu mer splittrat Thailand.

Fred och kompromisser är alltid bättre än våld och fortsatta konflikter, det borde mänskligheten ha lärt sig av tidigare historiska misstag,

våld löser inga problem, det skapar mer problem och fördjupar motsättningarna.

Mvh Isan Lover

Synd att de röda ledarna inte tänkte så från början bara för då kunde ett antal personer levat idag !

Men det kanske är tanken att röda kläder gör att blodet på deras händer inte syns så mycket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För en som gillar fredliga lösningar är t.o.m en kompromiss med "djävulen" bättre än fler döda och ett ännu mer splittrat Thailand.

Fred och kompromisser är alltid bättre än våld och fortsatta konflikter, det borde mänskligheten ha lärt sig av tidigare historiska misstag,

våld löser inga problem, det skapar mer problem och fördjupar motsättningarna.

Mvh Isan Lover

Kwanchai gillar "fredliga lösningar"? Du fattar nog inte vad du själv skriver utan hittar bara på rosaskimmrande floskler igen.

Det var Kwanchai som ledde en mobb på 1000 personer att bränna ner PADs scen, klubba ihjäl en demonstrant och skada 20 andra.

10% av PADs demonstranter blev ordentligt hårt ansatta däruppe i dina fredliga och demokratiska hemtrakter Udon.

Så vem var det som gillade fredliga lösningar sa du? Det är just Kwanchai och hans anhang som är våldsamma, och nu är folk trötta på det.

Dags nu att komma och snacka om fredliga lösningar. Att ord kommer ur någons mun gör dem inte till sanningar.

Tur, tycker jag, att folk inte är så korkade.

Kwanchai och han hejdukar hör inte hemma i politiska sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det senaste är enligt SVT text att dom röda har sagt ja till fortsatta samtal via en tredje part och är öppna för en kompromiss med upplösning inom 3 månader.

Det tolkar jag inte som oresonligt utan som en bra öppning för en komptomiss lösning, istället för blodbad.

Tråkigt om du tolkar en invit om fortsatta samtal som ovilja till en fredlig lösning, enligt mig låter det precis tvärtom.

Mvh Isan Lover

Om det är det senaste budet så är det ju bra, men jag tror att artikeln i The Nation kan ha skrivits efter det. Tyvärr är den artikeln inte daterad så att det är svårt att säga.

Enligt Svt är deras artikel från idag, 11.58, och där står det att de röda vill att samtalen ska föras via en tredje part eftersom de fortfarande är ointresserade att förhandla med regeringen.

Ser man sedan till The Nation så har samtal förts av en tredje part för att göra dem till viljes, men de envisas med att inte acceptera något annat än att få gehör för sina krav. Kanske var de sjuka den dagen som man pratade om kompromisser i skolan?

Därför tolkar jag det som att de fortsatt är ovilliga till en fredlig lösning. Därmed inte sagt att det är så.

Jag tror och hoppas att vi alla helst av allt vill se en fredlig lösning men för att komma dit måste man ge efter lite, om så bara en aning, vilket inte verkar vara aktuellt för dem om jag tolkat artiklarna rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej AndersBangkok. Mannen på dina fyra första bilder, i ditt inlägg nr 1004, försvarade sig dagen efter på de rödas scen. Han säger att han och hans två kompisar, bakom honom på bilden, bär bort en massa vapen som soldater lämnat ifrån sig, och att han inte har någon militär utbildning för att hantera dessa höghastighetsvapen.

Därefter har jag inte hört någon som påstått eller bevisat att han ljuger.

Har någon andra uppgifte?

Jovisst! Och huvan för ansiktet har han för att skydda sig mot solen...han gillar säkert inte sol

Militärliknade kläder har han bara för att han just varit och skrapat båten som han ska sjösätta.

Det KAN vara så att han bär bort vapen. Det KAN vara så att han ska dela ut vapen till de röda. Notera att han är den ende på bilden som bär skyddshandskar. Varför det? För att inte det ska finnas fingeravtryck eller spår av krut? Eller han kanske inte vill smutsa ner fingrarna?

post-3555-12718809093_thumb.jpg

post-3555-12718809093_thumb.jpg

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu är det ändå mer problem på Bangkoks gator, för nu har dom multifärgade börjat attackera dom röda.

Så nu står militären i mitten av dessa två grupper, jag misstänkte tidigt att även denna grupp var ute efter bråk även om dom inte var varken gula eller röda.

Snart får väl kungen byta färg igen.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/22/politics/Multicoloured-group-confronts-protesters-30127659.html

Mvh Isan Lover

Fel uppfattat igen. De är ute efter fred

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

De färglösas budskap, som du skriver ovan , stämmer helt överens med de Gulas.

Har de gula i Surin bara varit hemma och bytt till annan färg på tröjan?

vad trött jag blir! Jag håller helt med Surins resonemang. Jag känner flera personer (Thai) som deltagit i samlingen vid Victory Monument och Chatuchak. Dom har inte gula tröjor. Dom vill bara ha slut på de rödas våldtäkt på Bangkok och att det sker förhandlingar. Som jag skrev förut; det finns faktiskt något gott som kommit ut av de rödas och gulas demonstrerande och det är dialog. Folk har börjat mer öppet (än förut alltså men långt ifrån HELT öppet) diskutera frågor som tiidgare var helt tabu.

Även om det är svårt och smärtsamt så inse att det finns andra än röd- och gulskjortor. IL och Bossej tror i sin enfald att en huvuddel av folket stödjer de röda, förstås helt utan någon som helst statistik bakom. Jag vill påstå att de riktigt röda är en försvinnade liten del. Dom har dessutom köpt folk att åka och demonstrera. Det finns säkert personer som tror på det dom gör men det borde kännas tråkigt att behöva betala folk för att dom skall komma och demonstrera..eller?

Tror det blir svårt: `att leda tillaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började`

och `..få till en slags folkrörelse som förhindrar både gula och röda att samlas..`

För framtiden tror jag nog mera på att demokratisera samhället och minska klassklyftorna,

vilket i många andra länder lett till fredliga nationer.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om man försöker citera dig, andersbangkok, ser det ut så här:

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Den bästa lösningen för alla oskyldiga parter i Thailand när det gäller bråket mellan de Gula och de Röda är ju en fristående domstol som dömer båda grupperna i tidsmässig ordning för de olagligheter de företagit sig samt tvingar de att betala skadestånd till tredje part i de fall sådan har lidit skada av olagliga aktiviteter. Då skulle således de Gula demonstranterna få betala skadestånd till alla berörda flygbolag samt flygplatserna för sin ockupation, de Röda demonstranterna skulle få betala skadestånd för vandaliseringen av fordon, samt parlamentsbyggnaden.

Jag gissar att de skadeståndskraven bör landa på avsevärda belopp särskilt för de som ockuperade flygplatserna så det lär avskräcka dem från liknande ageranden i framtiden.

Nja...då skulle de röda få betala för alla uteblivna intäkter till hotell, köpcenter mm i Bangkok. Det kommer nog inte bli särskilt billigt. Bara inför Songkran ställde Kina in 100 flygningar...det blir en del det!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Aftonbladets senaste Rödskjortor vill samtala men rustar

Bangkok. Thailands regeringskritiska "rödskjortor" säger sig vara redo till samtal med regeringen för att undvika mer blodsutgjutelse. Samtidigt rustar de till strid genom att bygga barrikader.

Samtalen behöver dock föras via en tredje part. Direkta förhandlingar med de styrande är demonstranterna inte intresserade av.

– Vi är öppna för samtal för att få ett slut på krisen, men inte med regeringen, sade en av rödskjortornas ledare, Jaran Ditapichai, i en Reuters-intervju.

Kollegan Kwanchai Praina sade för sin del att han kommer att föreslå gruppens ledare att enas om att ge premiärminister Abhisit Vejjajiva tre månader på sig att upplösa parlamentet. Kwanchai befarar att de styrande annars förbereder sig på att slå ned demonstranterna med våld.

Väntar attack

– Vi tror att en attack kommer före den 25 april och vi behöver nå en kompromiss, sade han.

Demonstranterna har befäst sitt läger i Bangkoks affärskvarter genom att bygga barrikader av bildäck och vässade bambupinnar för att förhindra att militär försöker skingra dem.

Federico Ferrera, professor i samhällsvetenskap vid universitetet i Singapore, tror att protesterna har passerat sin kulmen.

– De har sett tecknen att snaran dras åt kring deras hals - det är inte så lockande att bli martyrer, sade han.

I provinsen Khon Kaen, omkring 45 mil från huvudstaden, stoppade på onsdagen nära tusen rödskjortor ett tåg som var på väg att lämna en station med soldater och vapen.

Ekonomin påverkas

Rödskjortorna hade missuppfattat situationen och trodde att armén börjat sända förstärkningar till Bangkok. I själva verket skulle soldaterna ner till södra Thailand för att slå ner det muslimska upproret där.

Sent på onsdagskvällen pågick fortfarande förhandlingar mellan viceguvernören och rödskjortorna om tågsättet.

Den thailändska centralbanken lät på onsdagen den viktigaste styrräntan ligga kvar på 1,25 procent och noterade att den ökade politiska risken "påverkar förtroendet, turismen, den privata konsumtionen och investeringarna".

De blodiga sammanstötningarna i Bangkok den 10 april som krävde 25 människors liv och skadade 800 människor anses ha avhållit turister från att resa till Thailand.

TT-Reuters

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...