Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

´..De vill också ha fram sitt budskap om att de älskar kungen och Thailand, samt att Abhisit ska sitta kvar och leda tillbaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började.`

Det jag tror de kan åstadkomma med dessa ofärgade demonstrationer i olika städer runt om i Thailand, är att få till en slags folkrörelse som förhindrar både gula och röda att samlas, eftersom det har visat sig att dessa två grupper, inte kan demonstrera fredligt.

De färglösas budskap, som du skriver ovan , stämmer helt överens med de Gulas.

Har de gula i Surin bara varit hemma och bytt till annan färg på tröjan?

Tror det blir svårt: `att leda tillaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började`

och `..få till en slags folkrörelse som förhindrar både gula och röda att samlas..`

För framtiden tror jag nog mera på att demokratisera samhället och minska klassklyftorna,

vilket i många andra länder lett till fredliga nationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Svar till SurinP3

* Frågan är väl vilket Thailand som de säger sig älska – den egna hembyn, huvudstaden eller till och med Patani?

Nja, som jag ser det älskar de nationen Thailand - oavsett något. En slags abstrakt kärlek (finns det nån annan slags kärlek förresten)

* Det kanske är så enkelt att deras sk kärlek till nationen stäcker sig till snällt flaggviftande och påkallat idoldyrkande.

Ps:

Fråga dem gärna vad det inbegriper när du hör att de säger sig älska Thailand och Thailändarna.

Det är nog ganska individuellt vad som hamnar på plussidan och minussidan.

Visst är det helt säkert så att alla svarar olika, baserat på sin egen situation.

Men som jag skrev, så vill jag ändå kalla det en slags abstrakt kärlek.

De älskar och är stolta över sitt Thailand och att begära att någon ska beskriva/förklara varför, övergår mitt förstånd.

Lika svårt som det är att beskriva andra känslor eller andra abstrakta saker.

Förklara t.ex. för en blind hur färgen grön ser ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

De färglösas budskap, som du skriver ovan , stämmer helt överens med de Gulas.

Har de gula i Surin bara varit hemma och bytt till annan färg på tröjan?

Tror det blir svårt: `att leda tillaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började`

och `..få till en slags folkrörelse som förhindrar både gula och röda att samlas..`

För framtiden tror jag nog mera på att demokratisera samhället och minska klassklyftorna,

vilket i många andra länder lett till fredliga nationer.

Ja, de har säkert bara bytt tröja, för det passar bättre för dig.

För det kan ju absolut inte vara så att det finns många som inte tycker som vare sig de gula eller röda.

Eftersom fördelningen är 50/50 mellan gula och röda av befolkningen i Thailand.

Som du säger i http://www.maipenrai.se/forum/topic/8760-detta-hander-just-nu/page__view__findpost__p__170144

För övrigt så tror jag inte de gula ("eliten" eller "de rika") - är i någonslags majoritet i Surin. Detta är en provins med överlägset flest "fattiga".

De som syns i demonstrationerna är lärare, bönder, butiksägare, unga, äldre, ljusa, mörka osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej AndersBangkok. Mannen på dina fyra första bilder, i ditt inlägg nr 1004, försvarade sig dagen efter på de rödas scen. Han säger att han och hans två kompisar, bakom honom på bilden, bär bort en massa vapen som soldater lämnat ifrån sig, och att han inte har någon militär utbildning för att hantera dessa höghastighetsvapen.

Därefter har jag inte hört någon som påstått eller bevisat att han ljuger.

Har någon andra uppgifte?

Tack för dagens skratt :clapping:

Hmm, här ligger en stridssele, lite granater, ett HK maskingevär och ett snipergevär. Bäst jag plockar undan sakerna innan någon kan skada sig. Det gör man säkert bäst genom att ta på mig utrustningen, anpassa stridsselen till min kropp, ta på mig en rånarluva och gå fram med snipergeväret i stridsredo position...

Du kan inte mena att du tror på det själv?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De färglösas budskap, som du skriver ovan , stämmer helt överens med de Gulas.

Har de gula i Surin bara varit hemma och bytt till annan färg på tröjan?

Tror det blir svårt: `att leda tillaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började`

och `..få till en slags folkrörelse som förhindrar både gula och röda att samlas..`

För framtiden tror jag nog mera på att demokratisera samhället och minska klassklyftorna,

vilket i många andra länder lett till fredliga nationer.

Så är man inte röd så måste man vara gul alltså?

Det får tydligen inte finnas nyanser i din värld, you either with us or against us...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Den bästa lösningen för alla oskyldiga parter i Thailand när det gäller bråket mellan de Gula och de Röda är ju en fristående domstol som dömer båda grupperna i tidsmässig ordning för de olagligheter de företagit sig samt tvingar de att betala skadestånd till tredje part i de fall sådan har lidit skada av olagliga aktiviteter. Då skulle således de Gula demonstranterna få betala skadestånd till alla berörda flygbolag samt flygplatserna för sin ockupation, de Röda demonstranterna skulle få betala skadestånd för vandaliseringen av fordon, samt parlamentsbyggnaden.

Jag gissar att de skadeståndskraven bör landa på avsevärda belopp särskilt för de som ockuperade flygplatserna så det lär avskräcka dem från liknande ageranden i framtiden.

Det vore ett bra sätt att börja städa upp i denna soppa sedan bör det omgående utlysas ett nyval där kandidaterna kontrolleras innan valet så det ej dyker upp något efteråt om gammalt fusk!

Samt att valet genomförs på ett sätt som minimerar möjligheten till fusk, eventuell röstning genom fullmakt skall vara totalförbjuden om sådan tidigare varit tillåten vilket några här hävdat!

Tror det skulle leda till ett parlament som representerade folkets vilja på ett bättre sätt än dagens samt en regering som borde vara fri från anklagelser om att den tillskansat sig makten på ett odemokratiskt sätt!

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Carpenter

Jag tycker att dom tjejer du tog upp i ditt inlägg var bra exempel på att personer ifrån phrai kastet också kan lyckas om

dom får chansen och har viljan, det är egentligen inte så stor skillnad på folk som en del tror.

I övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta ditt långa inlägg, men att vi förmodligen skiljer oss åt ideologiskt

ganska mycket kan man ju konstatera.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har betalat BMW. Hur många rai tror du att den genomsnistliga farmaren har en rai ger ca 500 700 kilo hur många rai har din vän. 700kg ris blir man inte rik på. du får alt ge mer information hur isan folket blir rika.

Angående det svenska valet kan jag lova dig att utan den kvinnliga trojkan med Mona i spetsen hade du uppenbart gråtit blod. Men jag lovar dig att det går bra en då. Men en sak är klar man får nog leva i isan med några rai några år för att förstå den politik som frodas här. Tur att man har med sig Klaskampen hemifrån tror att det blir lättare att förstå värkligheten då Väkligheten i ISAM Man tolkar utifrån vad man har med sig i kappsäcken, inte säkert att den är rätt packad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ok,

skippa alla referenser och allt snack om svensk politik i denna traden (andra tradar med for den delen). Inlagg som anda gor sa kommer raderas for att halla denna traden inriktad pa Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dagens skratt clapping.gif

Hmm, här ligger en stridssele, lite granater, ett HK maskingevär och ett snipergevär. Bäst jag plockar undan sakerna innan någon kan skada sig.

Det gör man säkert bäst genom att ta på mig utrustningen, anpassa stridsselen till min kropp, ta på mig en rånarluva och gå fram med snipergeväret i stridsredo position...

Du kan inte mena att du tror på det själv?

555.. kul. crazy.gifgreat.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bananmonarki - Där är vi väl redan

eftersom så gott som varje inblandad general har alltid har fått amnesti efter varje genomförd militärkupp.

Det kan ju knappast vara tillåtet enligt Thailändsk lag att militären

kan gå in och avsätta folkvalda regeringar och ta den parlamentariska makten

lite då och då när det passar deras syften.

Inte undra på då att de Röda vill att Thaksin också ska få Amnesti när

generalerna alltid blir ”förlåtna” för sina synder.

Själv är jag dock för att man skall sona eventuella brott,

och detta oavsett om man är en skurkaktig politiker eller en bandit i grön uniform.

For det forsta så håller jag helt med om att en militärkupp givetvis är olaglig och att de inblandade därfor ska straffas. Problemet är ju att de alltid ändrar konstitutionen efteråt så att just deras kupp var laglig och att de alltid har som krav att få, och som jag forstått alltid beviljas, amnesti innan de lämnar tillbaka makten. Jag ser dock gärna att exempelvis general Sonthi, och givetvis den andre Sonthi också, får skaka galler. Frågan är då vad vi gor med den som beviljade kuppen?

Thaksin är ju ett helt annat fall. Jag kan acceptera att de 100-talet avstängda TRT politikerna får amnesti for sina politiska "brott" och det kan givetvis även Thaksin få. Däremot kan han givetvis inte få amnesti for sina ekonomiska brott, isåfall måste ju alla thailändare som begått liknande brott också få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har betalat BMW. Hur många rai tror du att den genomsnistliga farmaren har en rai ger ca 500 700 kilo hur många rai har din vän. 700kg ris blir man inte rik på. du får alt ge mer information hur isan folket blir rika.

Angående det svenska valet kan jag lova dig att utan den kvinnliga trojkan med Mona i spetsen hade du uppenbart gråtit blod. Men jag lovar dig att det går bra en då. Men en sak är klar man får nog leva i isan med några rai några år för att förstå den politik som frodas här. Tur att man har med sig Klaskampen hemifrån tror att det blir lättare att förstå värkligheten då Väkligheten i ISAM Man tolkar utifrån vad man har med sig i kappsäcken, inte säkert att den är rätt packad.

Det var väl tjejen med fabriken (inte ris-tjejen) som hade BMW:n, skrev "carpenter" i sin post!!

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Bananmonarki - Där är vi väl redan

eftersom så gott som varje inblandad general har alltid har fått amnesti efter varje genomförd militärkupp.

Det kan ju knappast vara tillåtet enligt Thailändsk lag att militären

kan gå in och avsätta folkvalda regeringar och ta den parlamentariska makten

lite då och då när det passar deras syften.

Inte undra på då att de Röda vill att Thaksin också ska få Amnesti när

generalerna alltid blir ”förlåtna” för sina synder.

Själv är jag dock för att man skall sona eventuella brott,

och detta oavsett om man är en skurkaktig politiker eller en bandit i grön uniform.

En liten parentes bara, det fanns ingen folkvald regering vid den senaste militärkuppen:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Silom,

Jag tror att du, kanske med hjälp av vissa skribenter, blandat ihop Thaksin med Mao Tse Tung.

Thaksin var/är en kapitalist ut i fingerspetsarna och står personligen långt till hoger om exempelvis Abhisit som är en ovre medelklass akademiker. Det finns hundratals ist-ändelser man kan tillskriva Thaksin, typ kapitalist, populist, kroniist, nepotist etc men kommunist ligger nog allra längst från verkligheten.

Atom, det var väl IL m.fl. och deras kommunistiska retorik som Silom riktade in sig på. Ingen har väl missat var dom har sina sympatier. Man måste förstå att dom blir våta i brallorna när "folket" står på barrikaderna och de röda flaggorna smattrar..

Sen får Thaksin vara hur mycket höger som helst. Han har ju frälst "folket"!

pinnarARTW_1182560l.jpg

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Undrar om det bler de "Röda" eller de "Grönklädda"

som kommer att få pisk i kväll?

post-5068-127186123859_thumb.jpg

post-5068-127186123859_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det bler de "Röda" eller de "Grönklädda"

som kommer att få pisk i kväll?

post-5068-127186123859_thumb.jpg

Underbar bild Nilsson! :lol:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tror det blir en rödgrön röra....tyvärrsad.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...