Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

IL,

men oavsett hur mycket du vill att det ska vara en militärdiktatur i Thailand så är det inte det. Det är en regering tillsatt genom en omröstning i ett folkvalt parlament. Lär dig att leva med det!

Regeringen är erkänd som legitim av de flesta länder, kanske inte av Kambodja, och du förstår inte vilken gigantisk tanke kullerbytta du gör när du anser att denna regim är ditsatt av militären och Samaks och Somchais är ditsatt av folket. Båda regimerna har kommit till makten på samma sätt.

Det finns fläckar i alla demokratiska system, vi i Sverige utestänger till exempel partier som samlar mindre än 4% av rösterna från makten. Är det demokratiskt?

Hej

Enligt mig är inte Thailändsk och Svensk demokrati jämförbara, i vår demokrati är militärens inflytande nästan

obefintligt och i Thailand bestämmer dom nästan allt och att kalla det demokratiskt är mycket tveksamt enligt mig.

Men här är nog en punkt som vi skiljer oss åt på och mycket riktigt får lära oss leva med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Tillsatt med en gevärspipa mot huvudet på stödpartierna. Det är väl allmänt accepterad åsikt att militären var med och påverkade det hela.

Hej

Det är tydligen demokrati enligt en del, man vet inte vad man ska säga.

Demokrati är tydligen ett ord som man kan sätta på vad som helst och det är ju demokratiskt i.o.f.s.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som hört något om att Thaksin är döende i prostatacanser?

Tjejen sa att hon hört det också men jag tror man skall ta allt sånt med en väldigt stor nypa salt idag

Det är otroligt mycket smutskastning och påståenden (sk sanningar) från alla håll just nu och man måste försöka sålla detta extremt mycket mot verifierbara källor som är spårbara

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tjejen sa att hon hört det också men jag tror man skall ta allt sånt med en väldigt stor nypa salt idag

Det är otroligt mycket smutskastning och påståenden (sk sanningar) från alla håll just nu och man måste försöka sålla detta extremt mycket mot verifierbara källor som är spårbara

Skrevs om det pa Manager for nagon vecka sedan. Thaksin dementerade i en intervju och slet i sitt har for att demonstrera att det inte var en peruk och att han inte gar pa stralbehandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är tydligen demokrati enligt en del, man vet inte vad man ska säga.

Demokrati är tydligen ett ord som man kan sätta på vad som helst och det är ju demokratiskt i.o.f.s.

Mvh Isan Lover

Gevärspipan mot pannan ????

Det är möjligen en väl spridd åsikt inom hardcore rödas läger men absolut inte en allmänt spridd

Var har ni fått det ifrån ? Vilka grunder ger er den uppfattningen ? Vilka oberoende, ej färgade, källor talar för detta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till er som ser de röda som ett folkligt uppror emot militären och eliten och inte bara en kamp för Thaksin, hans ansikte samt hans pengar skulle jag vilja ställa en fråga.

Just nu så försvarar militären de röda emot övrigt vanligt folk på gatorna i Bangkok.

http://www.nationmul...r-30127569.html

Är det månne så att ni anser att de röda har monopol på att vara folket, eller räknas även de som nu är skitsnea på de röda och motprotesterar som folket?

Och har de militärer som skyddar de röda då fullständigt missuppfattat att de representerar "militären, aristokratin och makteliten" som vissa ständigt trummar ut.

Vaxet du ställer väldigt svåra frågor. Vem är folket? De Röda eller de Gula?

Mitt svar är att ungefär 50 procent av folket stödjer de röda och ungefär 50 procent stödjer de gula , tyvärr.

De som stödjer de gula är tror jag , förutom en del av eliten, och diversa affärsmän, är framförallt de thailändare i Bangkok, Phuket, Pattaya etc som har mera privilegier än vad de förtjänar och förstår detta själva.

Därmed måste de av ren egoism, om de vill behålla sina privilegier, kämpa mot den demokratiska utvecklingen av Thailand.

När det gäller Generalerna så tror jag att de flesta är Gula eftersom de vill ha makt och diciplin, , men en liten del är troligen Watermelon Generaler, dvs gröna utanpå och röda på insidan, dvs i hjärtat och själen,samt en del är kompisar till Thaksin.

Tittar man sedan på Polisen och lägre befäl inom armen, så tror jag att de flesta är ` Watermelons`

dvs de lyder order, eftersom de får lön för detta, men i ett skarpt läge tror jag de flesta försvarar sina familjer i Isaan och Chiang Mai mfl provinser de kommer från.

Fotfolket inom arme och polis tror jag till 70 procent skulle stödja de röda om det hela urartar till ett inbördeskrig.

Genuint gula ,som vill ha kvar det gamla feodalsamhället, tror jag ytterst få är, men de har mycket pengar, och kan därmed köpa supportrar typ Karriärister, rövslickare mfl.

OBS ovanstående inlägg är endast mina personliga uppfattningar, så fråga inte efter källor.

Hoppas du är nöjd med mitt svar Vaxet

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Varför protesterade inte dom röda mot Takkis svågers regering? Den var ju tillsatt på samma sätt som den nuvarande?

Nej, regeringen Somchai var definitivt inte tillsatt genom påtryckningar från Generalerna.

Var har du fått den uppgiften ifrån Old Wolf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också inne på din linje, situationen kan endast lösas varaktigt genom förhandlingar.

"Utrotningstaktiken" är dömd att misslyckas och det är synd att människan aldrig kan lära sig av sin historia.

Det finns otaliga exempel på när man har försökt lösa konflikter militärt istället för att tala med varandra och komma fram

till kompromisser som båda sidor kan acceptera.

Jasså? NU går det bra att tycka att förhandling är ok?

För tre veckor sedan, när förhandlingarna föll igenom då UDD slutade förhandla och bara skulle ha igenom sina krav - då var det ett annat ljud i skällan.

Minns du vad du skrev då?

Du skrev "inga mer samtal mellan UDD och regeringen,om inte regeringen ändrar inställning, UDD konstaterade

precis som jag själv gjorde igår att regeringen bara köper sig tid genom forsatta samtal."

Då var det alltså ok att lämna förhandlingsbordet? Kanske för att man trodde att man skulle lyckas med sitt samhällsstörtande trams.

Idag är läget ett annat, UDD håller på att förlora sin kamp - så nu tycker du att man ska snacka istället?

Hade du, men framför allt UDD, uppriktigt tyckt detta då - så hade 25 personer inte mist sina liv.

Du är en tomte, och man kan inte ta något alls av vad du skriver på allvar. Lika lite som man kan ta något av vad UDDs ledare säger på allvar.

UDDs ledare, och du, är fanatiker som inte har några problem med att varken ljuga, förvrida historia, undanhålla fakta eller

ta till allehanda ohederliga och oärliga metoder för att få er vilja fram och lura folk runtomkring er.

DET, är dagens sanning. Och folk dör p.g.a just detta.

Häpnadsväckande påstående som bara bevisar hur enfaldig, naiv och trångsynt man blir om man borrar ned huvudet i sanden och håller till på

hobbyforum där diskussionerna går runt, runt i cirklar tills man blir så provocerad att grodor som dessa fullständigt flödar ur munnarna.

Läs i stället dina journalistiska kollegor runt om i världen. Där är t.ex. begreppet militärkupp närmast konsensus.

Man blir trött för mindre.

Bara i ren välvilja... gå och lägg dig.. om du är trött. Du verkar behöva vila. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet du ställer väldigt svåra frågor. Vem är folket? De Röda eller de Gula?

Mitt svar är att ungefär 50 procent av folket stödjer de röda och ungefär 50 procent stödjer de gula , tyvärr.

Det som jag sett i Surin de senaste dagarna är att massorna (vanligt folk, utan betalning och utan färg på tröjorna) är ute i riktigt stora massor och demonstrerar helt fredligt, utan vapen dessutom.

De demonstrerar emot både de röda och de gula. De demonstrerar FÖR Thailand.

Så det betyder att det inte är 50/50 fördelat mellan gula och röda utan högst 49.8/49.8 röda/gula... :whistle:

Tror i det stora hela att en klar majoritet är varken gula eller röda. Eller skulle jag våga säga: Jag vet att i det stora hela...?

Att säga att det är 50/50 mellan gula och röda är helt absurt. Det är min högst personliga åsikt om detta påstående. Så jag ber också att källor inte frågas om...

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta, den stora färglösa massan är jävligt trötta på både gula och röda som hållit deras land som gisslan under snart 4 år och vill inget hellre än att båda sidor straffas hårt för sin samhällsomstörtande verksamhet.

Min personliga uppfattning är att de röda och gula tillsammans har stöd av maximalt 10% av Thailand totala befolkning.

Är det nu så att den tysta majoriteten har tröttnat på deras upptåg är det ett sundhetstecken för Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag sett i Surin de senaste dagarna är att massorna (vanligt folk, utan betalning och utan färg på tröjorna) är ute i riktigt stora massor och demonstrerar helt fredligt, utan vapen dessutom.

De demonstrerar emot både de röda och de gula. De demonstrerar FÖR Thailand.

Så det betyder att det inte är 50/50 fördelat mellan gula och röda utan högst 49.8/49.8 röda/gula... :whistle:

Tror i det stora hela att en klar majoritet är varken gula eller röda. Eller skulle jag våga säga: Jag vet att i det stora hela...?

Att säga att det är 50/50 mellan gula och röda är helt absurt. Det är min högst personliga åsikt om detta påstående. Så jag ber också att källor inte frågas om...

Jag tror som du att en majoritet är väldigt trötta på både röda och gula och ser helst att de alla går hem och inväntar nästa val istället. Det skulle dock vara väldigt intressant att få se en riktig undersökning om hur symaptierna faller just nu. Vet dock inte hur det är möjligt att få fram godtagbara siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, regeringen Somchai var definitivt inte tillsatt genom påtryckningar från Generalerna.

Var har du fått den uppgiften ifrån Old Wolf?

Vilka bevis har du för att generalerna hotade småpartierna att gå över till demokraterna? Den allmänna uppfattningen bland röda i Thailand verkar vara att demokraterna "köpte" över dom. Själva säger dom att dom tröttnade på att det inte hände något annat än att Somchai gjorde allt för att få till förändringar för att rentvå sin sväger Takki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Serath; här är några bilder. Titta gärna efter fler i denna och andra trådar.

Du ser färgen på deras kläder? Ser du att de röda inte ser ut att vara direkt avogt inställda till dem.

Bifogar också ett par bilder på fredsälskande rödskjortor. Fina va!!? Och du snälla... kom inte med "dom måste ju ha något att försvara sig med mot den hemska polisen och militären..." Det blri bara fånigt så bespara dig själv den pinsamheten.

Hej AndersBangkok. Mannen på dina fyra första bilder, i ditt inlägg nr 1004, försvarade sig dagen efter på de rödas scen. Han säger att han och hans två kompisar, bakom honom på bilden, bär bort en massa vapen som soldater lämnat ifrån sig, och att han inte har någon militär utbildning för att hantera dessa höghastighetsvapen.

Därefter har jag inte hört någon som påstått eller bevisat att han ljuger.

Har någon andra uppgifte?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Är också övertygad om att det är en minoritet som tycker att det är skendemokrati och som vill ha nyval. Även i Isaan.

20 miljoner personer och man lyckas samla 50 000, med löften om fri bensin och betalning, för att störta en "militärdiktatur".

Det, i förhållande till Sverige, är ungefär vad en vanlig "Ner-med-Israel" - demonstration drar i Stockholm.

Senaste drog väl 12 000 i Stockholm vilket motsvarar 144 000 i Bangkok (simplistiskt jmfrt befolkningsmängd enbart).

Och då ska man komma ihåg att man gör allt för att samla ihop fok från byarna.

Har egna tv-kanaler, åker runt med pickisar och försöker övertala folk att hänga med.

Lockar och indoktrinerar etc etc.

Och väldigt många av demonstranterna verkar vara unga grabbar som vill ha action och kasta sten på folk.

Om det verkligen var en diktatur, eller ens skendemokrati, så hade hela folket ställt sig bakom demonstrationerna för 4 veckor

sedan när de såg att de tilläts hållas, utan interventioner, av regeringen.

Nu skedde inte detta. Det var viktigare med vattenkrig hemma. smile.gif

Å andra sidan inte alls konstigt - om folk inte ställer sig bakom sådana dessa extrema påståenden.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Med ett fast grepp om varandras strupe gäller det att klämma lagom hårt

för att ”the chain of command” inte skall brytas sönder.

Men den där sista länken verkar inte ha så mycket att krama kring?

”Katten på råttan, och råttan på repet, och repet på oxen,

och oxen på vattnet, och vattnet på elden, och elden på riset,

och riset på pojken och pojken gick till skolan. . . . . ?”

post-5068-127183949285_thumb.jpg

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/36355/ex-pms-should-know-better

post-5068-127183949285_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det som jag sett i Surin de senaste dagarna är att massorna (vanligt folk, utan betalning och utan färg på tröjorna) är ute i riktigt stora massor och demonstrerar helt fredligt, utan vapen dessutom.

De demonstrerar emot både de röda och de gula. De demonstrerar FÖR Thailand.

Så det betyder att det inte är 50/50 fördelat mellan gula och röda utan högst 49.8/49.8 röda/gula... :whistle:

Tror i det stora hela att en klar majoritet är varken gula eller röda. Eller skulle jag våga säga: Jag vet att i det stora hela...?

Att säga att det är 50/50 mellan gula och röda är helt absurt. Det är min högst personliga åsikt om detta påstående. Så jag ber också att källor inte frågas om...

OK Surin Jag tror som du , dvs att nästan alla som demonstrerar gör det för Thailand.

De röda som demonstrerar, vanligt folk, tror jag vill förbättra för Thailand avseende politisk demokrati, rättvisa och att barns framtida möjligheter till bättre utbildning mm förbättras.

SurinP3 Vad tror du de gula, eller de färglösa i Surin demonstrerar för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad det gäller politiskt satiriska teckningar i den Thailändska pressen

så har jag under de senaste dagarna sett en ganska tydlig svängning i

kritiken mot Abhisit och den sittande regeringen.

Tidningen ”Thai Rath” presenterar idag en teckning:

"PM Abhisit med mustasch och i svastikans omedelbara närhet".

Kanske det är en hämnd för att hans egen utrikesminister började med dessa överdrivna jämförelser,

där Thaksin sades vara jämförbar med Hitler och Stalin?

Jag tror att de redaktionella krafterna nu tycker att det är hög tid

att vara "lite om sig och kring sig”,

och att de nu vill visa vart åt vinden blåser?

post-5068-127184105834_thumb.jpg

post-5068-127184105834_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jasså? NU går det bra att tycka att förhandling är ok?

För tre veckor sedan, när förhandlingarna föll igenom då UDD slutade förhandla och bara skulle ha igenom sina krav - då var det ett annat ljud i skällan.

Minns du vad du skrev då?

Du skrev "inga mer samtal mellan UDD och regeringen,om inte regeringen ändrar inställning, UDD konstaterade

precis som jag själv gjorde igår att regeringen bara köper sig tid genom forsatta samtal."

Då var det alltså ok att lämna förhandlingsbordet? Kanske för att man trodde att man skulle lyckas med sitt samhällsstörtande trams.

Idag är läget ett annat, UDD håller på att förlora sin kamp - så nu tycker du att man ska snacka istället?

Hade du, men framför allt UDD, uppriktigt tyckt detta då - så hade 25 personer inte mist sina liv.

Du är en tomte, och man kan inte ta något alls av vad du skriver på allvar. Lika lite som man kan ta något av vad UDDs ledare säger på allvar.

UDDs ledare, och du, är fanatiker som inte har några problem med att varken ljuga, förvrida historia, undanhålla fakta eller

ta till allehanda ohederliga och oärliga metoder för att få er vilja fram och lura folk runtomkring er.

DET, är dagens sanning. Och folk dör p.g.a just detta.

Hej

Ja jag är för samtal istället för konflikt men då måste båda sidor vara villiga att kompromissa,

man kan inte säga 9 månader "take it or leave it" eller 15 dagar eller inget alls.

Man skulle ha hållit dörren öppen för att fortsätta förhandla om t.ex 3 månader som en kompromiss, och det skrev jag redan

när förhandlingarna havererade.

Att jag är en "tomte" som du skriver är inte sant, jag är i högsta grad en vanlig människa,

men tänk om man hade varit en tomte, då hade man kunnat göra många glada.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Surin Jag tror som du , dvs att nästan alla som demonstrerar gör det för Thailand.

De röda som demonstrerar, vanligt folk, tror jag vill förbättra för Thailand avseende politisk demokrati, rättvisa och att barns framtida möjligheter till bättre utbildning mm förbättras.

SurinP3 Vad tror du de gula, eller de färglösa i Surin demonstrerar för?

Jag tror "gul-tröjorna" demonstrerar för... Nej, men vänta nu, det är inte gula som demonstrerar i Surin. Det är helt vanliga människor som är ute och viftar med thailändska flaggor och är emot både de gulas och de rödas sätt att bete sig illa. De vill förmodligen visa att det räcker med sattyg nu... De vill också ha fram sitt budskap om att de älskar kungen och Thailand, samt att Abhisit ska sitta kvar och leda tillbaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började.

Fredliga demonstrationer - För ett fredligare Thailand.

Flera som tyckte sig tillhöra "de röda" eller "de gula", förut har ändrat inställning, enligt frugan som pratade med flera av demonstranterna igår.

Det jag tror de kan åstadkomma med dessa ofärgade demonstrationer i olika städer runt om i Thailand, är att få till en slags folkrörelse som förhindrar både gula och röda att samlas, eftersom det har visat sig att dessa två grupper, inte kan demonstrera fredligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är för samtal istället för konflikt men då måste båda sidor vara villiga att kompromissa,

man kan inte säga 9 månader "take it or leave it" eller 15 dagar eller inget alls.

Man skulle ha hållit dörren öppen för att fortsätta förhandla om t.ex 3 månader som en kompromiss, och det skrev jag redan

när förhandlingarna havererade.

Att jag är en "tomte" som du skriver är inte sant, jag är i högsta grad en vanlig människa,

men tänk om man hade varit en tomte, då hade man kunnat göra många glada.

Mvh Isan Lover

PM sa aldrig 9 månader, take it or leave it, men Dear Leader sa 15 dagar slutpratat. PM var villig att fortsätta förhandlingarna, vilket betyder att han förmodligen hade något mer att erbjuda. Den springande punkten är att Takki måste ha sina lakejer på viktiga poster innan en ny överbefälhavare tillsätts i höst. Han måste ha full kontroll i alla ändar så han kan bli rentvättad

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De vill förmodligen visa att det räcker med sattyg nu... De vill också ha fram sitt budskap om att de älskar kungen och Thailand, samt att Abhisit ska sitta kvar och leda tillbaka Thailand till den fredliga nation den var, innan allt detta började.

Jag förstår att dina Thailändska vänner känner obehag av dagens situation, men . . .

* Frågan är väl vem de ska ”älska” när kungen inte längre finns livs levande – kronprinsen?

* Frågan är väl vilket Thailand som de säger sig älska – den egna hembyn, huvudstaden eller till och med Patani?

* Frågan är väl hur långt de vill vrida tillbaka klockan för att hitta den ”fredliga nation den var”?

(Separatistkampen i södra Thailand har ju till exempel hållit på

i långt mycket längre tid än vad Thaksin har varit politisk aktiv.)

Folk borde nog försöka blicka framåt för att hitta nya framtida lösningar,

istället för att blicka tillbaka i hopp om att kunna återanvända gamla dammiga styrelseskick.

Link to comment
Dela på andra sajter

.till detta kan du lägga påtryckningar ifrån den onämnbare

Mvh Isan Lover

För den oinsatte kan jag med hjälp av lite googlande härmed visa upp den onämnbare som Iran Lover pratar om

post-3550-127184453618_thumb.jpg

post-3550-127184453618_thumb.jpg

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att dina Thailändska vänner känner obehag av dagens situation, men . . .

* Frågan är väl vem de ska ”älska” när kungen inte längre finns livs levande – kronprinsen?

Känner ingen som tänker högt i dessa banor. Men en bra fråga...

* Frågan är väl vilket Thailand som de säger sig älska – den egna hembyn, huvudstaden eller till och med Patani?

Nja, som jag ser det älskar de nationen Thailand - oavsett något. En slags abstrakt kärlek (finns det nån annan slags kärlek förresten)

* Frågan är väl hur långt de vill vrida tillbaka klockan för att hitta den ”fredliga nation den var”?

(Separatistkampen i södra Thailand har ju till exempel hållit på

i långt mycket längre tid än vad Thaksin har varit politisk aktiv.)

De vill nog inte vrida tillbaka klockan, utan helt enkelt få det som händer i Bangkok undanstökat och återgå till lite lugn och ro.

Folk borde nog försöka blicka framåt för att hitta nya framtida lösningar,

istället för att blicka tillbaka i hopp om att kunna återanvända gamla dammiga styrelseskick.

Så sant, men de lever oftast endast i nuet. Inte många jag känner som tänker längre än ett par månader fram i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Svar till SurinP3

* Frågan är väl vilket Thailand som de säger sig älska – den egna hembyn, huvudstaden eller till och med Patani?

Nja, som jag ser det älskar de nationen Thailand - oavsett något. En slags abstrakt kärlek (finns det nån annan slags kärlek förresten)

* Det kanske är så enkelt att deras sk kärlek till nationen stäcker sig till snällt flaggviftande och påkallat idoldyrkande.

Ps:

Fråga dem gärna vad det inbegriper när du hör att de säger sig älska Thailand och Thailändarna.

Det är nog ganska individuellt vad som hamnar på plussidan och minussidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...