Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag tog inte nämnvärt fasta på vad som sades först och skall sanningen fram har jag i efterhand funderat om det var en rent språklig miss dvs. att han pratat om 10e April men jag missuppfattat. Dock kom jag fram till att så inte var fallet. Hur som helst så är det ju mkt snack runt omkring Bangkok idag angående den numera berömda dödslistan. Dock får man väl ta det hela med en nypa salt eller som min sekreterare nyss sade - Newin has about the same credibility as Snoh!

Hej

Själv tror jag nog att man ska ta hoten på allvar, men inte just en speciell datum.

Jag är förvånad över att inte en del av dom redan är döda, men det var ju i.o.f.s nära när Sondhi sköts i huvudet, och nära för Apishits när hans bil attackerades.

Det finns ju Generaler och delar av armen som stöder demokratirörelsen och som starkt ogillar det som har skett i landet,

och vi ska ju inte heller glömma poliskåren som också till största delen sympatiserar med dom röda så det finns gott om fiender till Apishit och hans hejdukar, och en del av dessa är säkert beredda att ta till våld, speciellt efter regeringens massaker i Bangkok, och inte minst efter avrättningen av Sea Daeng i direktsändning så är nog alla moraliska spärrar borta.

Så jag är mycket förvånad att Apishit inte inser detta och har försökt nå en fredlig uppgörelse med oppositionen i landet på riktigt, i stället för att fortsätta konflikta vilket bara kommer att öka spänningarna i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

IL,försökte inte regeringen få till samtal med de röda(de dina)men de nekade att deltaga.Så du tror att det finns demokrativänner bland generalerna??Ett framsteg,börjar du bli omvänd?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tror jag nog att man ska ta hoten på allvar, men inte just en speciell datum.

Jag är förvånad över att inte en del av dom redan är döda, men det var ju i.o.f.s nära när Sondhi sköts i huvudet, och nära för Apishits när hans bil attackerades.

Det finns ju Generaler och delar av armen som stöder demokratirörelsen och som starkt ogillar det som har skett i landet,

Mvh Isan Lover

Du tycker inte det blir lite motsägelsefullt att du pratar om mord och demokratirörelse i samma mening. Det är ju en intellektuell ohederlighet som inte ens du kan rationalisera eller? Tror du att det finns någon högre militär eller polis som bryr sig det minsta om folkets eventuella kamp? De har olika lojaliteter men att dessa skulle grunda sig på ideologiska grunder är galet naivt att tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här tror jag att du prickade helt rätt, jag är också övertygad om att han är utvald just p.g.a sitt "babyface" och "på grund av att han beter sig väldigt västerländskt och mycket civiliserad jämfört med många andra thai politiker."

Och just hans västerländska stil, vältalighet och goda engelsk kunskaper är nog en stor anledning till att många västerlänningar här på forumet har lätt för att ta ställning för honom och detta oavsett vad han egentligen representerar eller gör.

Mvh Isan Lover

Inser du att du just nu inkompetensförklarade massor av människor på detta forum och hävdar att dom inte begriper något av Abhisit och hans regering samt slår dig på bröstet som en av dom få som förstår vad som händer

Du vet bättre än flera som bor i landet, till och med mer än dom som jobbar som journalister

Lite märklig ståndpunkt till och med från dig !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En del att oroa sig för har han nog, han riskerar att bli avrättad varje dag.

Så han får väl försöka att hålla sig vid liv tills nästa val.

Och ett annar orosmoln för honom är väl att Demokraterna ska upplösas och då kommer han att förbjudas att arbeta politiskt i 5 år, men han och Generalerna kanske har full koll på denna process och väljer hur det kommer att sluta för hans del.

Mvh Isan Lover

PS.

Det är väl bäst att påpeka att jag är emot att han dödas, annars blir man väl beskylld för att önska livet ur honom.

Själv föredrar jag att en tribunal får chansen att dömma honom och Generalerna i framtiden efter att landet åter har blivit en demokrati.

Mvh Isan Lover

Men att ställa ansvariga för de rödas demonstrationer och dess följder till ansvar för sina handlingar är "politiskt" och fel eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker inte det blir lite motsägelsefullt att du pratar om mord och demokratirörelse i samma mening. Det är ju en intellektuell ohederlighet som inte ens du kan rationalisera eller? Tror du att det finns någon högre militär eller polis som bryr sig det minsta om folkets eventuella kamp? De har olika lojaliteter men att dessa skulle grunda sig på ideologiska grunder är galet naivt att tro.

Att dom flesta inom militären enbart tänker på sig självt är väl kanske inte helt förvånande, Men det finns nog en del som antingen stödjer dom röda eller dom gula baserade på ideologiska skäl.

Och att inte tro det är väl nästan lika naivt, Det finns ju trots allt människor även i Thailand som kan tänka sig att göra något utan att få betalt för det...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,försökte inte regeringen få till samtal med de röda(de dina)men de nekade att deltaga.Så du tror att det finns demokrativänner bland generalerna??Ett framsteg,börjar du bli omvänd?Mvh Måne

Hej

Efter ett misslyckat försök till samtal så är det bara att ta nya tag, om man verkligen vill nå en lösning genom kompromisser så är det aldrig för sent.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du tycker inte det blir lite motsägelsefullt att du pratar om mord och demokratirörelse i samma mening. Det är ju en intellektuell ohederlighet som inte ens du kan rationalisera eller? Tror du att det finns någon högre militär eller polis som bryr sig det minsta om folkets eventuella kamp? De har olika lojaliteter men att dessa skulle grunda sig på ideologiska grunder är galet naivt att tro.

Hej

Nej det tycker jag inte att det är eftersom jag hela tiden har hävdat att det finns en mer militant gren i demokratirörelsen som kanske inte längre tror på fredliga protestaktioner där inget uppnås förutom att demonstranterna skjuts eller fängslas.

Det finns helt klart en risk i denna konflikt precis som i så många andra jorden runt att klimatet hårdnar om inga öppningar ges och våld föder som bekant oftast mer våld, och genom att skjuta Sea Daeng mitt i direktsändning så är nog alla moraliska spärrar borta.

Jag själv sympatiserar naturligtvis med den icke militanta delen av demokratirörelsen som bara vill ha fria val utan inblandning av militär och kungliga rådgivare och som har målet att vinna folks röster genom att föra en politik som gynnar dom sämst ställda grupperna i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ännu ett märkligt gripande med hjälp av undantagslagarna, denna gång är det en kvinna på 42 år som har blivit arresterad för att ha sålt flip flops med Apishits ansikte på, och detta är ett brott som kan skada nationen och skapa oro enilgt det militära undantagstillståndet. Obs! Detta är inget skämt.

Vendor arrested for selling slippers with PM’s picture

Tue, 05/10/2010 - 01:12

A woman was arrested at a red-shirt activity in Ayutthaya for selling slippers with Abhisit’s face on them.

On 3 Oct, at about 5 pm, police arrested Amornwan Charoenkij, 42, for an offence under Section 9(3) of the Emergency Decree which prohibits ‘press releases and distribution or dissemination of letters, publications or any means of communication containing texts which may instigate fear amongst the people or is intended to distort information which leads to a misunderstanding of the emergency situation to the extent of affecting the security of the state or public order or the good morals of the people either in the area or locality where an emergency situation has been declared or the entire Kingdom.’

http://www.prachatai3.info/english/node/2070

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ännu ett märkligt gripande med hjälp av undantagslagarna, denna gång är det en kvinna på 42 år som har blivit arresterad för att ha sålt flip flops med Apishits ansikte på, och detta är ett brott som kan skada nationen och skapa oro enilgt det militära undantagstillståndet. Obs! Detta är inget skämt.

Vendor arrested for selling slippers with PM’s picture

Tue, 05/10/2010 - 01:12

A woman was arrested at a red-shirt activity in Ayutthaya for selling slippers with Abhisit’s face on them.

On 3 Oct, at about 5 pm, police arrested Amornwan Charoenkij, 42, for an offence under Section 9(3) of the Emergency Decree which prohibits ‘press releases and distribution or dissemination of letters, publications or any means of communication containing texts which may instigate fear amongst the people or is intended to distort information which leads to a misunderstanding of the emergency situation to the extent of affecting the security of the state or public order or the good morals of the people either in the area or locality where an emergency situation has been declared or the entire Kingdom.’

http://www.prachatai...glish/node/2070

Mvh Isan Lover

Det låter onekligen som ett skämt.

Men å andra sidan så borde de flesta thailändare vid det här laget veta att en sak som denna (huvuden och fötter alltså) inte är att leka med.

Skulle t.ex. någon i byn tillverka flipflops med en annan bybos ansikte på, skulle denne nog råka ut för trubbel även där.

Respektlöst. Och fånigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom hade tillstånd av polisen att demonstrera mig veterligen till klockan 8 på kvällen den dagen, Skrivit om det tidigare i denna tråd. Fråga Maichai tom han skrev ju att dom hade tillstånd.

Men du lär väl envisas med att du har rätt tills du är överbevisad. Ser det ganska meningslöst att leta länkar eftersom du själv sa att du inte hittar något.

Kanske det beror på att dom hade tillstånd? Om dom hade det skriftligt med Abhisits signatur eller CRES "nazi stämpel" kan jag inte svara på.

Det är inget som jag kan påminna mig att ha skrivit eller sagt, de röda hade inget formellt tillstånd att demonstrera den 19 september men CRES lät det hela bero då det gick lugnt och städat tillväga. Men något tillstånd hade de inte!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ännu ett märkligt gripande med hjälp av undantagslagarna, denna gång är det en kvinna på 42 år som har blivit arresterad för att ha sålt flip flops med Apishits ansikte på, och detta är ett brott som kan skada nationen och skapa oro enilgt det militära undantagstillståndet. Obs! Detta är inget skämt.

Vendor arrested for selling slippers with PM’s picture

Tue, 05/10/2010 - 01:12

A woman was arrested at a red-shirt activity in Ayutthaya for selling slippers with Abhisit’s face on them.

On 3 Oct, at about 5 pm, police arrested Amornwan Charoenkij, 42, for an offence under Section 9(3) of the Emergency Decree which prohibits ‘press releases and distribution or dissemination of letters, publications or any means of communication containing texts which may instigate fear amongst the people or is intended to distort information which leads to a misunderstanding of the emergency situation to the extent of affecting the security of the state or public order or the good morals of the people either in the area or locality where an emergency situation has been declared or the entire Kingdom.’

http://www.prachatai...glish/node/2070

Mvh Isan Lover

På vad sätt är det märkligt ?

Känner du över huvud taget inte till innebörden av huvud och fot i den Thailändska traditionen ???

Att sätta en PM:s huvud på ett skodon så man kan "trampa på det" med sina fötter måste vara något extremt illa menat från de rödas sida

Så gör man inte mot någon i Thailand.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv sympatiserar naturligtvis med den icke militanta delen av demokratirörelsen som bara vill ha fria val utan inblandning av militär och kungliga rådgivare och som har målet att vinna folks röster genom att föra en politik som gynnar dom sämst ställda grupperna i landet.

Mvh Isan Lover

VIlken del är det du talar om nu? Eftersom du sympatiserar med dem så borde du ha några namn? Vilka representerar denna del?

Och vilken är denna politik? Finns den nedtecknad någonstans eller är det bara sånt du gissar?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...ber-spark-fears

UDD och de andra rödskjortorna fick ju hålla en minnesstund i centrala Bangkok den 19 september trots undantagstillståndet, nu vill PAD hålla en minnesstund för de som dödades och skadades den 7 oktober 2008 men får hittills nobben av CRES.

Hade det varit tvärt om så hade det väl varit "double standards" men nu är det väl helt okej, eller?

För inte ska väl PAD få hålla en minneshögtid när det är undantagstillstånd bara för att UDD fick det?

Maichai så med denna post menar du vad då?

och ett urklipp från artikeln

"The CRES should review its stance," he said.

"It allowed the red shirts to gather at Ratchaprasong intersection on Sept 19 and that was clearly a political gathering."

Utöver detta så hade dom tillstånd av polisen som jag uppfattat det hela.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maichai så med denna post menar du vad då?

och ett urklipp från artikeln

"The CRES should review its stance," he said.

"It allowed the red shirts to gather at Ratchaprasong intersection on Sept 19 and that was clearly a political gathering."

Utöver detta så hade dom tillstånd av polisen som jag uppfattat det hela.

Det betyder bara att man lät dem hålla sin minnesstund.

Men de hade inget formellt tillstånd eftersom sådant inte hade sökts.

Precis så som UDD aldrig tidigare sökt tillstånd för några demonstrationer eller möten.

Likaså polisen, som fick i uppdrag av CRES att hantera minnesstunden, lät dem hållas och sade att

man kunde samlas till klockan 20.

Men varken tillstånd eller någon ansökan om sådant fanns.

Med detta gissar jag att vi kommer till nästa följdfråga enligt din tankemodell. "varför sköt inte dumma CRES av alla om dom inte hade tillstånd då"?

Rätt gissat? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Maichai så med denna post menar du vad då?

och ett urklipp från artikeln

"The CRES should review its stance," he said.

"It allowed the red shirts to gather at Ratchaprasong intersection on Sept 19 and that was clearly a political gathering."

Utöver detta så hade dom tillstånd av polisen som jag uppfattat det hela.

Var i posten du länkade till står det att jag säger att de hade tillstånd?

Fråga Maichai tom han skrev ju att dom hade tillstånd

Exakt var i texten hittar du det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På vad sätt är det märkligt ?

Känner du över huvud taget inte till innebörden av huvud och fot i den Thailändska traditionen ???

Att sätta en PM:s huvud på ett skodon så man kan "trampa på det" med sina fötter måste vara något extremt illa menat från de rödas sida

Så gör man inte mot någon i Thailand.

Hej

Just för att detta är så laddat i Thailand brukar man stampa och trampa på bilder av dom man ogillar, vilket dom gula gjorde under Thaksins tid och vilket dom röda nu gör med Apishit.

Men att påstå att detta kan skada landet och skapa oro som motiverar ett gripande och ev. fängelsestraff är ännu ett tecken på hur paranoida Generalerna och regeringen är.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kanske finns det en liten möjlighet för PT att få en koalitionspartner i Puae Pandin Party som ogillar den Demokrat ledda regeringens oförmåga att lösa landets ekonomiska och politiska problem.

Dom är också rädda för att allmänheten tror att det var regeringen som beordrade dödandet av dom röda i Bangkok och att detta även kan spilla över på koalitions partierna.

Och dom ogillar att Demokraterna inte avlägsnade Inrikes Minister Chavarat Charnvirakul och Transport Minister Sohpon Zarum

som misstänktes för korruption och inte kan rentvå sig ifrån dessa anklagelser.

Mvh Isan Lover

Puea Thai, Puae Pandin to join force

Published: 5/06/2010 at 12:35 PM

Online news: Breakingnews

Senior members of Puea Thai Party had on Friday night discussed ways to join hands and form a government in the future with core members of a smaller political party in the coalition government, party spokesman Jirayu Huangsap said on Saturday.

Mr Jirayu said the coalition partner that have difference standpoint with the Democrat Party expressed concerns about the failure in settling economic and political problems of the Democrat-led government.

In addition, the society considered that the government had ordered troops to kill red-shirt protesters at Phan Fa Bridge and Ratchaprasong intersection and this could lead to a negative sentiment against coalition partners, he said.

There was also concern that the prime minister and the Democrats did not care people’s feeling by refraining from removing Interior Minister Chavarat Charnvirakul and Transport Minister Sohpon Zarum who failed to clarify the corruption allegations by the opposition camp, he added.

Puea Thai spokesman said the coalition partners will come up with its stance on political standpoint on Monday. He believed the MPs that voted against ministers of the Bhumjaithai Party would later join his party.

Mr Jirayu did not mention name of the coalition partner, but it was widely known that only the Puea Pandin Party that had a critical rift with the coalition after failing to vote in support of the grilled ministers.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/180256/puea-thai-puae-pandin-to-join-force

Link to comment
Dela på andra sajter

Halva Puea Paendin är ju med regeringen och den andra halvan med oppositionen, endast i Thailand är det möligt...

Lyckas de inte ena partiet så är det ingen fara åt något håll, Puea Paendins problem ligger med Newins Bhum Jai Thai parti och inte med de andra partierna i koalitionen.

De som står utanför regeringen i Puea Paendin kommer väl snart att gå upp i PT. Sne ska man kanske inte utesluta att de kan lockas tillbaka till regeringen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Just för att detta är så laddat i Thailand brukar man stampa och trampa på bilder av dom man ogillar, vilket dom gula gjorde under Thaksins tid och vilket dom röda nu gör med Apishit.

Men att påstå att detta kan skada landet och skapa oro som motiverar ett gripande och ev. fängelsestraff är ännu ett tecken på hur paranoida Generalerna och regeringen är.

Mvh Isan Lover

Hon greps för att det hon sålde föll bla under begreppet " the good morals of the people " som det står i den lagen

Taboos in Thailand include touching someone's head or pointing with the feet, as the head is considered the most sacred and the foot the dirtiest part of the body

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/10/05/politics/Red-shirts-security-head-sentenced-to-one-month-in-30139402.html

En ledare för rödskjortorna döms till 1 månads fängelse för överfall, starffet är sänkt från 2 månader eftersom han erkänt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/10/05/politics/Red-shirts-security-head-sentenced-to-one-month-in-30139402.html

En ledare för rödskjortorna döms till 1 månads fängelse för överfall, starffet är sänkt från 2 månader eftersom han erkänt.

Det var inte mycket till straff för knäppgöken Methee Amornwuthikul.

http://suniltheguy.blogspot.com/2009/09/methee-amornwuthikul-punches-pheu-thai.html

Efter att ha pladdrat och sålt ut sina "röda & svarta" kompisar så kan man ju undra om han

kommer att slippa straff helt. Han var ju själv en av "the black shirts" som

sköt hej vilt omkring sig med automatvapen i Bangkok.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här tror jag att du prickade helt rätt, jag är också övertygad om att han är utvald just p.g.a sitt "babyface" och "på grund av att han beter sig väldigt västerländskt och mycket civiliserad jämfört med många andra thai politiker."

Och just hans västerländska stil, vältalighet och goda engelsk kunskaper är nog en stor anledning till att många västerlänningar här på forumet har lätt för att ta ställning för honom och detta oavsett vad han egentligen representerar eller gör.

Mvh Isan Lover

Om det du skriver stämmer så måste det innebära att de som inte gillar Abhisit gillar motsatsen till det du nämner. Thailändare som gillar oppositionen föredrar alltså ocivliserade politiker och ni på forumet ogillar Abhisit för att ni vill hänga kvar vid den gamla typen av thailändska politker och helst någon som inte använder så komplicerade meningar :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte mycket till straff för knäppgöken Methee Amornwuthikul.

http://suniltheguy.blogspot.com/2009/09/methee-amornwuthikul-punches-pheu-thai.html

Efter att ha pladdrat och sålt ut sina "röda & svarta" kompisar så kan man ju undra om han

kommer att slippa straff helt. Han var ju själv en av "the black shirts" som

sköt hej vilt omkring sig med automatvapen i Bangkok.

Mvh

SN

Han kanske hade hoppats på ett längre straff? Han får väl överklaga då...

Att just Methee fångades med tunga vapen och sedan kom på att Omerta inte gäller i Thailand var nog en avgörande orsak till att militären kunde förutspå de röda och de svartkläddas nästa drag. Han är nog inget dragplåster på de rödas nästa stormöte...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...