Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

``.. och de flesta röda politiker gett slaget förlorat och tittar efter andra mer lukrativa alternativ.``

Atom Jag måste protestera mot detta , kraftigt från höger, vinklade önsketänkande.

Av de röda politikerna på Riksnivå så är :

För det första ca 140 Röda från TRT och PPP bannnlysta från politik i fem år från 2007-2008.

Detta med hjälp av en lag om kollektiv bestraffning av politiker som KuppGeneralerna införde för att komma åt de röda.

För det andra sitter ca 250 röda i fängelse, sedan maj i år , och på obestämd tid, och utan rättegång.

Detta på grund av undantagstillstilltändet som Abhisit införde i april i år, och som fortfarande gäller i och kring Bangkok.

Amnesty International kritiserar honom nu kraftigt för detta.

För det tredje har tiotal röda toppolitiker flytt till utlandet.

För det fjärde arbetar ett stort antal Röda politiker över hela Thailand just nu med att med att försöka få bort regeringen Abhisit och Generalerna från den politiska makten.

Själv tror jag att det är ytterst få röda politiker som ``gett slaget förlorat`` även om regeringen Abhisits propaganda- maskin vill framställa det så.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Atom Jag måste protestera mot detta , kraftigt från höger, vinklade önsketänkande.

Av de röda politikerna på Riksnivå så är :

För det första ca 140 Röda från TRT och PPP bannnlysta från politik i fem år från 2007-2008.

Detta med hjälp av en lag om kollektiv bestraffning av politiker som KuppGeneralerna införde för att komma åt de röda.

För det andra sitter ca 250 röda i fängelse, sedan maj i år , och på obestämd tid, och utan rättegång.

Detta på grund av undantagstillstilltändet som Abhisit införde i april i år, och som fortfarande gäller i och kring Bangkok.

Amnesty International kritiserar honom nu kraftigt för detta.

För det tredje har tiotal röda toppolitiker flytt till utlandet.

För det fjärde arbetar ett stort antal Röda politiker över hela Thailand just nu med att med att försöka få bort regeringen Abhisit och Generalerna från den politiska makten.

Själv tror jag att det är ytterst få röda politiker som ``gett slaget förlorat`` även om regeringen Abhisits propaganda- maskin vill framställa det så.

Min uppfattning om att 250 röda sitter i fängelse är för det dom har gjort som är olagligt. Att dom brutit mot lagar kan knappast skyllas på andra än dom själva

Skulle du skylla på Reinfeldt för att du brutit mot en lag i Sverige under hans regeringstid ?

Samma gäller de som flytt ur landet. Dom har kraftigt brutit mot många lagar, vet om det och vill inte ställas till ansvar för sina handlingar.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom Jag måste protestera mot detta , kraftigt från höger, vinklade önsketänkande.

Av de röda politikerna på Riksnivå så är :

För det första ca 140 Röda från TRT och PPP bannnlysta från politik i fem år från 2007-2008.

Detta med hjälp av en lag om kollektiv bestraffning av politiker som KuppGeneralerna införde för att komma åt de röda.

För det andra sitter ca 250 röda i fängelse, sedan maj i år , och på obestämd tid, och utan rättegång.

Detta på grund av undantagstillstilltändet som Abhisit införde i april i år, och som fortfarande gäller i och kring Bangkok.

Amnesty International kritiserar honom nu kraftigt för detta.

För det tredje har tiotal röda toppolitiker flytt till utlandet.

För det fjärde arbetar ett stort antal Röda politiker över hela Thailand just nu med att med att försöka få bort regeringen Abhisit och Generalerna från den politiska makten.

Själv tror jag att det är ytterst få röda politiker som ``gett slaget förlorat`` även om regeringen Abhisits propaganda- maskin vill framställa det så.

Tyvärr som det ser ut nu så har dom röda ingen större framtid i Thailand, Att bli fängslad eller få sina förmögenhet beslagtagen är inget som lockar direkt.

Och detta är tråkigt att Thailand går mot än värre militärstyrd stat där politisk förföljelse är vardagsmat.

Kritiken kommer nog växa från internationellt håll så länge dom röda avhåller sig från att använda våld, Dock så finns ju risken att skurkar som Newin utför attentat för att skylla på dom röda.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning om att 250 röda sitter i fängelse är för det dom har gjort som är olagligt. Att dom brutit mot lagar kan knappast skyllas på andra än dom själva

Skulle du skylla på Reinfeldt för att du brutit mot en lag i Sverige under hans regeringstid ?

Samma gäller de som flytt ur landet. Dom har kraftigt brutit mot många lagar, vet om det och vill inte ställas till ansvar för sina handlingar.

Man brukar ha rättegång om man bryter mot en lag... Inte hålla dom inlåsta utan en formell anklagan.

Eller är det nått du anser är ok?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller du på samma sätt med kritiken mot föregående regeringar också inklusive dom som letts av dina idoler ?

Jag tycker nog att man kan säga att organisationer som Amnesty alltid har fog för sin kritik, och den kritik som framfördes mot Thaksin gällde väl främst WOD kampanjen.

Är det Thaksins tid vid makten och agerandena i södra provinserna du beskriver nu ?

Muslimerna i söder har behandlats illa av alla regimer och regenter ända sedan sultanaten annekterades på tidigt 1900 tal, vill du bli informerad om detta så bör du se den dokumentär som visades på SVT för något år sedan, den var mycket bra och klargjorde på ett tydligt sätt varför situationen är som den är där nere, nu är det bara att hoppas på att politikerna har lärt sig något av detta misslyckande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Min uppfattning om att 250 röda sitter i fängelse är för det dom har gjort som är olagligt. Att dom brutit mot lagar kan knappast skyllas på andra än dom själva

Skulle du skylla på Reinfeldt för att du brutit mot en lag i Sverige under hans regeringstid ?

Svar till Tallviking

Den avgörande skillnaden är att Reinfeldt inte införde undantagslagar i Sverige.

De röda som fängslades i april-maj i Thailand togs pga Undantagslagarna.

Min uppfattning om att 250 röda sitter i fängelse är för det dom har gjort som är olagligt. Att dom brutit mot lagar kan knappast skyllas på andra än dom själva

Skulle du skylla på Reinfeldt för att du brutit mot en lag i Sverige under hans regeringstid ?

Svar till Tallviking

Den avgörande skillnaden är att Reinfeldt inte införde undantagslagar i Sverige.

De röda som fängslades i april-maj i Thailand togs pga Undantagslagarna.

De har suttit fängslade nu i över fyra månader Utan rättegång pga Undantagslagarna.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Tallviking

Den avgörande skillnaden är att Reinfeldt inte införde undantagslagar i Sverige.

De röda som fängslades i april-maj i Thailand togs pga Undantagslagarna.

Och undantagslagarna infördes pga vad? Bara så där på skoj eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår naturligtvis ifrån att UDD inte frågade någon om lov för att hålla sin minnesstund.

Om jag har fel så kommer säkert någon att rätta mig. Annars utgår jag från att jag har rätt. :)

Som vanligt har du fel och kastar ur dig vilken skit som helst, Dom hade tillstånd senast och att det förvånar dig är ju märkligt eftersom du ser dig själv vara så insatt i allt. :whistle:

Helt apropå... kan du lägga in en länk till information om tillståndet? Jag googlade lite snabbt men hittade inget. :)

Hittade du någon länk eller har du bara inte hunnit? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Och undantagslagarna infördes pga vad? Bara så där på skoj eller?

Kan förstå varför de infördes under oroligheterna i april, men detta avslutades med ett militärt anfall mot demonstranterna den 19 maj dvs för över fyra månader sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är världsklass att du bygger dina åsikter på en Wikipedia sida där det till och med står i svart och vitt att objektiviteten på texten är omtvistad.

Men, eliten är tydligen en majoritet i Thailand med flest antal röster i valet och 36% i parlamentet. Vilket hade fått dem att bilda regering efter valet den 23 december 2007 om inte utomparlamentariska krafter blandat sig i.

Att drygt en tredjedel av befolkningen utgör, adel, kungahus, elit och militär bör göra Thailand till ett av de rikaste länderna i världen?

Hej

Du missar hela poängen som vanligt, min avsikt med detta är inte att påstå att alla dom 36% är högerextremistiska.

Utan det är naturligtvis det faktum att Rojalisterna, Generalerna, PAD och landets rika konservativa elit stöder demokraterna som jag vill uppmärksamma, och jag ser dessa priviligerade grupper i samhället som ett hot mot demokrati och en utveckling som gynnar alla i landet.

Skulle dessa grupper gett sitt fulla stöd till PT skulle jag vara lika misstänksam och tveksam till om dom verkligen stod för demokrati och modernisering av samhället t.ex gällande det kungliga och militära inflytandet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förstå varför de infördes under oroligheterna i april, men detta avslutades med ett militärt anfall mot demonstranterna den 19 maj dvs för över fyra månader sedan.

Ja, och de som arresterades visste väl att lagarna hade införts och ändå bröt de mot dem.

Sen har det ju inte varit direkt 100% fridfullt i BKK efter den 19 Maj heller.

Men visst kan jag personligen tycka att undantagstillståndet skulle lyfts redan.

Jag vill också påpeka att jag absolut inte tror att alla de röda är våldsamma och tycker i många fall att användandet av orden "de röda" som en homogen grupp är missvisande.

Det är som i så många andra fall en liten grupp som gör livet förjävligt för den stora massan.

Den stora gruppen röda är självklart inte våldsamma, utan helt vanliga människor som inte vill bruka våld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förstå varför de infördes under oroligheterna i april, men detta avslutades med ett militärt anfall mot demonstranterna den 19 maj dvs för över fyra månader sedan.

Idag har du inte mörkröda glasögon på dig utan kolsvarta tydligen

Undantagstillstånd råder för att hålla lag och ordning uppe

Har du missat alla våldshandlingar, hot, bombkastningar etc etc den senaste tiden sedan demonstrationerna avslutades ?

Du vet tydligen inte mycket om militärer eftersom du så felaktigt påstår att "militären anföll"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra sitter ca 250 röda i fängelse, sedan maj i år , och på obestämd tid, och utan rättegång.

Såg en ny siffra och det sitter 470 rödskjortor i fängelse för tillfället över hela Thailand.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en ny siffra och det sitter 470 rödskjortor i fängelse för tillfället över hela Thailand.

Hur många av dom är skyldiga till brott mot olika lagar tror du och hur många är totalt oskyldiga ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många av dom är skyldiga till brott mot olika lagar tror du och hur många är totalt oskyldiga ?

Tror dom flesta inte ens är formellt anklagade utan sitter i fängelse och torteras för närvarande eftersom dom vägrar erkänna brott dom inte begått.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom Jag måste protestera mot detta , kraftigt från höger, vinklade önsketänkande.

Tre fel i ovanstående mening:

Jag har aldrig och kommer aldrig någonsin klaga på UDD eller TRT/PPP/PTP från ett högerperspektiv då de står långt till höger om mina värderingar. När jag klagar på dem är det från ett center/vänster perspektiv men framförallt på att de är populistiska rörelser som leds av, i mitt tycke, mycket osunda individer.

Det jag skrev var inte på något sätt vinklat utan ett neutralt återgivande av vad jag hört utan egna värderingar.

Önsketänkande är det inte heller. Flera opinionsundersökningar visar på att Demokraterna har ungefär 50% av sympatierna och att sittande koalitionsregering kommer vinna nästa val ganska enkelt. Ett antal MP´s från PTP har redan lämnat och många av de avstängda före detta TRT ledamöterna har bytt sida, mestadels till Newins gäng. En av de avstängda bor i vår kommun och nu har hans hantlangare spridit ut att 30-Bahts reformen var Newins ide och att Thaksin försökte stoppa den samt diverse, mestadels överdrivna, påståenden om röda ledare. Så funkar dessvärre politiken i Thailand och givetvis är det skit men ju fortare folk kan släppa fixeringen på Thaksin och hans croonies ju fortare kan de starta något nytt och bättre som har en chans att vinna 2015, 2011 är tveklöst kört och det är bara en fråga om hur många koalitionspartner Demokraterna behöver.

Givetvis tycker jag inte att ett stockkonservativt parti som Demokraterna, framförallt inte när de är stödda av några av Thaksins värsta hulliganer, är Thailands framtid. Jämfört med det enda alternativ som finns för tillfället tror jag dock det är klart bättre men om inte Thailands befolkning håller med mig så hoppas jag att deras val tillåts försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är oskyldiga tills brott styrkts.Mvh Måne

Självklart. Så är det alltid

Och dom som sitter i "fängelse" sitter ju i "häkte" anklagade för brott och brottsutredningar pågår

Om dom döms som skyldiga hamnar dom i "fängelse" eller om dom anses inte skyldiga släpps dom fria.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de är "häktade"så måste det finnas grova bevis om deras skuld.Och det var ju ganska många som ställde till det för sig under de rödas demonstrationer i maj(vad jag förstått).Får hoppas att alla får sin sak prövad rättsligt(rättvist)så att Thailand kan gå vidare mot en demokrati som gynnar alla på sikt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de är "häktade"så måste det finnas grova bevis om deras skuld.Och det var ju ganska många som ställde till det för sig under de rödas demonstrationer i maj(vad jag förstått).Får hoppas att alla får sin sak prövad rättsligt(rättvist)så att Thailand kan gå vidare mot en demokrati som gynnar alla på sikt.Mvh Måne

Ja. Hoppas jag också

Tyvärr så innebär undantagstillståndet att man kan häkta folk på lägre grunder och hålla dom kvar längre utan formella häktningsförhandligar eller formella åtalspunkter vilket skapar mycket irritation och "smolk i bägaren" som man önskar att man slapp.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre fel i ovanstående mening:

Jag har aldrig och kommer aldrig någonsin klaga på UDD eller TRT/PPP/PTP från ett högerperspektiv då de står långt till höger om mina värderingar. När jag klagar på dem är det från ett center/vänster perspektiv men framförallt på att de är populistiska rörelser som leds av, i mitt tycke, mycket osunda individer.

Det jag skrev var inte på något sätt vinklat utan ett neutralt återgivande av vad jag hört utan egna värderingar.

Önsketänkande är det inte heller. Flera opinionsundersökningar visar på att Demokraterna har ungefär 50% av sympatierna och att sittande koalitionsregering kommer vinna nästa val ganska enkelt. Ett antal MP´s från PTP har redan lämnat och många av de avstängda före detta TRT ledamöterna har bytt sida, mestadels till Newins gäng. En av de avstängda bor i vår kommun och nu har hans hantlangare spridit ut att 30-Bahts reformen var Newins ide och att Thaksin försökte stoppa den samt diverse, mestadels överdrivna, påståenden om röda ledare. Så funkar dessvärre politiken i Thailand och givetvis är det skit men ju fortare folk kan släppa fixeringen på Thaksin och hans croonies ju fortare kan de starta något nytt och bättre som har en chans att vinna 2015, 2011 är tveklöst kört och det är bara en fråga om hur många koalitionspartner Demokraterna behöver.

Givetvis tycker jag inte att ett stockkonservativt parti som Demokraterna, framförallt inte när de är stödda av några av Thaksins värsta hulliganer, är Thailands framtid. Jämfört med det enda alternativ som finns för tillfället tror jag dock det är klart bättre men om inte Thailands befolkning håller med mig så hoppas jag att deras val tillåts försöka.

Det som jag tror störde övrig maktelit i fallet Thaksin var inte korruptionen utan cronyismen och hans vilja att centrera all makt till sig själv.

Om PT gör sig av med honom så kan jag inte se varför de inte skulle tillåtas bilda regering.

Gissar att de flesta vill återgå till en normal demokratisk ordning med tillhörande möjligheter att fördela statskontrakt till släkt och vänner.

Det var inga problem för TRT att bilda regering under 6 år och är troligen inga problem för PT nu heller.

Förutsatt att man gör sig av med enväldighet och diktatoriska tendenser.

Problemet är naturligtvis att inblandade "politiker" inom PT är för korrupta, skurkaktiga och enväldiga för att klara av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai police capture 11 "red-shirt" militants in northern Chiang Mai

Bangkok -- Combined forces of police and security authorities in northern province of Chiang Mai arrested 11 "red-shirt" militants in a resort Saturday evening, a local website Kom Chad Luek reported Sunday. A local security source unveiled with Kom Chad Luek on Sunday that the Police Chief of Mae-On district in Chiang Mai Saturday arrested Kittichai Chansawatdee alleged as a member of "red-shirt" militants who said he had escaped from a resort where the rest of militants stayed and used as an operational base. As Kittichai confessed, the police were then able to capture the rest of the members, except Saharat who was claimed to be the leader of the group and was under arrest warrant issued by the Center for the Resolution of Emergency Situation.

According to Kittichai who reportedly said his personal code is j0011, there were 30 members of "red-shirt" militants trained in the border area of neighboring Cambodia and then around 12 of them came one by one to Chiang Mai to wait for an appropriate time for conducting operations. After being investigated, all 11 arrested militants are currently detained in a safe house in Chiangmai for further interrogation. They are native differently to northeastern, central, and northern regions of Thailand.

Continues:

http://newsystocks.com/news/3724354

Xinhua (China) - October 3, 2010

http://www.thaivisa.com/forum/topic/403196-red-warriors-are-planning-more-attacks-in-Thailand/page__view__findpost__p__3926519

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du missar hela poängen som vanligt, min avsikt med detta är inte att påstå att alla dom 36% är högerextremistiska.

Utan det är naturligtvis det faktum att Rojalisterna, Generalerna, PAD och landets rika konservativa elit stöder demokraterna som jag vill uppmärksamma, och jag ser dessa priviligerade grupper i samhället som ett hot mot demokrati och en utveckling som gynnar alla i landet.

Skulle dessa grupper gett sitt fulla stöd till PT skulle jag vara lika misstänksam och tveksam till om dom verkligen stod för demokrati och modernisering av samhället t.ex gällande det kungliga och militära inflytandet.

Mvh Isan Lover

Så en majoritet av Thailands befolkning ä idi*ter då eftersom de röstade på Demokraterna.

Du undvek noga att kommentera den utomparlamentariska på verkan som skedde efter valet 2007, du tycker det är okej för den med störst plånbok att köpa sig de partier man behöver för att få en majoritet?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min uppfattning om att 250 röda sitter i fängelse är för det dom har gjort som är olagligt. Att dom brutit mot lagar kan knappast skyllas på andra än dom själva

Skulle du skylla på Reinfeldt för att du brutit mot en lag i Sverige under hans regeringstid ?

Samma gäller de som flytt ur landet. Dom har kraftigt brutit mot många lagar, vet om det och vill inte ställas till ansvar för sina handlingar.

Hej

Så enligt dig är alltså politiska flyktingar som tvingas fly sina hemländer brottslingar?

Det är tur för dom att inte FN har samma syn på dom människor som tvingas lämna sina hemländer efter att militären har avsatt demokratiskt valda regeringar och tillsatt egna ledare som förföljer oppositionen.

Det är synd att du inte är lika pigg på att straffa kuppmakarna som är dom verkliga bovarna i dramat.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en majoritet av Thailands befolkning ä idi*ter då eftersom de röstade på Demokraterna.

Du undvek noga att kommentera den utomparlamentariska på verkan som skedde efter valet 2007, du tycker det är okej för den med störst plånbok att köpa sig de partier man behöver för att få en majoritet?

Eftersom andra sidan betalade militären för att kuppa ut en demokratisk vald regering så är väl lite "kompromiss pengar" minsta problemet Thailand har?

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...