Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Problemet är att du anser att om inte ALLA får säga precis vad dom vill, oavsett vad, anser du det vara extrem censur

Med dina kriterier har även Sverige en "extrem censur" isåfall

Du måste någon gång inse att yttrandefrihet innebär INTE att alla får säga vad dom vill utan man måste fortfarande säga saker som håller sig inom lagens ramar, både i Thailand och i Sverige

Att uppvigla till våld, hota, ljuga för att dupera folk till att tro att sittande regering är ond och gör saker som inte är sanna etc etc är inte ett ansvarsfullt beteende. Detta leder till våldshandlingar, bombningar etc etc

Tycker du det är konstigt av en sittande regering att se till att folk följer den lag landet har och censurerar de som bryter mot lagen ? (avser nu både Sverige och Thailand i den frågan)

Visste inte att politiker inte får ljuga i sverige, Eller att man inte kan kalla den ond.

Belys oss gärna med bevis i frågan hur man blir censurerad, Men som vanligt svamlar du goja...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag får en känsla att 99% av alla inlägg på MPR som berör rapportering av bomber görs av dig

Klart oroande och man kan verkligen undra vad som driver dig att på detta sätt driva denna fråga

Stödjer du på något sätt dessa våldshandlingar ?

Skulle citera men det blev först ett minuskarma av misstag.

Dock är det väl inte fel att nyheter faktiskt länkas i denna tråd - vissa andra kanske är intresserade av att diskutera det som händer nu istället för att återvinna meningslösa ideologiska sandlådedebatter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Försvarar en person Thailands nuvarande extrema censur håller jag nog med dom föregående inläggen och placerar en person med såna värderingar i extremhöger facket, och tycker att det är märkligt att man inte kan tänka sig pluralism i politiken och se det fria ordet och yttrandefriheten som en rättighet speciellt om man är journalist.

Men det kan ju också vara så att han och några till i sin iver att hylla allt Generalernas Apishit gör och står för att censuren åker med i bara farten och att det egentligen inte är ett genomtänkt ställningstagande för censur.

Mvh Isan Lover

Inser du att det är en ideologisk tankevurpa av gigantiska mått att på minsta sätt jämställa censur med höger på den politiska skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

När en internationell och mycket respekterad organisation, som Amnesty International ,

går ut och kräver att regeringen Abhisit i Thailand omedelbart måste ingripa mot kränkningarna av de mänskliga rättigheterna i Thailand, som tex den omfattande censuren, och misshandel av politiska fångar i fängelserna, måste väl även ni på högerkanten

Tallviking, NoBuzz, MaiChai och SurinP3 börja inse att regeringen Abhisit och hans regering

inte står för den demokratiska utveckling som Thailand behöver eller?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

När en internationell och mycket respekterad organisation, som Amnesty International ,

går ut och kräver att regeringen Abhisit i Thailand omedelbart måste ingripa mot kränkningarna av de mänskliga rättigheterna i Thailand, som tex den omfattande censuren, och misshandel av politiska fångar i fängelserna, måste väl även ni på högerkanten

Tallviking, NoBuzz, MaiChai och SurinP3 börja inse att regeringen Abhisit och hans regering

inte står för den demokratiska utveckling som Thailand behöver eller?

Visst är det sorgligt som det går till just nu men jag kan inte påminna mig någon regering i Thailand de senaste tio åren som stått för någon större demokratiskt utveckling eller undsluppit hård kritik från FN, Human Rights Watch och Amnesty.

Kan du det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bangkok och tre kringliggande provinser nämns inte i ``på gång``

Och censuren verkar han inte vilja lätta på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok och tre kringliggande provinser nämns inte i ``på gång``

Och censuren verkar han inte vilja lätta på!

Med tanke på bombattackerna så kanske de vill vara på den säkra sidan i dem provinserna först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bangkok och tre kringliggande provinser nämns inte i ``på gång``

Och censuren verkar de Gulas Messias Abhisit inte vilja lätta på!

Surin Har du någon rapport som säger att misshandeln av politiska fångar i Thailand kommer att hindras av Abhisits regeringa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok och tre kringliggande provinser nämns inte i ``på gång``

Och censuren verkar de Gulas Messias Abhisit inte vilja lätta på!

Surin Har du någon rapport som säger att misshandeln av politiska fångar i Thailand kommer att hindras av Abhisits regeringa?

Ja, du skrev det alldeles nyss.

Om jag har en rapport som visar vad framtiden har att erbjuda? Nej.

Har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

SurinP3 Du, liksom NoBuzz, Tallviking och MaiChai som alltid försvarar Abhisit.

Vad har du för synpunkter på Amnesty Internationals allvarliga kritik av Thailands regering, dvs av Abhisit?

Hoppas du orkar läsa hela Amnesty Internationals uttalande från igår

http://www.amnesty.o...tely-2010-09-30

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har Amnesty International ett viktigt meddelande till Abhisit och hans regering.

Det gäller de mänskliga rättigheterna för invånarna i Thailand.

De gulas välutbildade Messias, dvs Abhisit,

bör nu skämmas inför hela världen!

Universitet han studerade vid i England känner sig nog inte särskilt stolta över Abhisit nu.

Amnesty rapporterar bla att politiska fångar nu misshandlas i fängelserna i Thailand.

http://www.amnesty.o...tely-2010-09-30

Du har alltså verkligen levt under en sten dessa 6 år i Thailand. :)

Fångar misshandlas i fängelserna varje dag i Thailand och man skiter i om de är politiska eller inte.

Dessa fångar ses desutom inte såsom politiska utan som snarare som mordbrännare och terrorister.

Om det är rätt eller fel kan det tvistas länge eftersom vissa helt klart är politiska och vissa inte.

Vad gäller själva kritiken, och kraven, Amnesty kommer med så är det naturligtvis helt rätt att komma med dessa.

Och denna passus tycker jag är det centrala i Amnestys skrift.

Amnesty International said it recognizes that significant violence and unrest have on several occasions characterized

Thailand's ongoing political crisis, including the violent disruption of the ASEAN Summit in April 2009; and "Red Shirt"

protests in March-May 2010 that resulted in clashes in which 91 people were killed.

However, the government’s response to such situations must conform to Thailand’s international obligations.

Thailändsk hantering är, enligt min mening, oftast baserad i att sopa problem under mattan och nu när det inte

längre protesteras på gatan, eller bränns ner shoppingcentran, så återgår folk till viktigare vardagliga problem.

Så som t.ex vilken filmstjärna som är nygravid med någon okänd etc.

Sådana saker som internationella skyldigheter är inte så viktiga då och vaddå... grabbarna överdriver.. "lite stryk har väl aldrig skadat någon"? :)

Om man har vilja att visa att man ser allvarligt på att följa internationella konventioner så bör man naturligtvis göra allt

för att hantera dessa saker på ett ansvarsfullt och förtroendegivande sätt nu. Frågan är dock om man klarar det.

Jag är pessimist och tror inte att man gör det.

Men man ska nog ha klart för sig att det här är ett problem som förföljt Thailand sedan urminnes tider och genomsyrar det

Thailändska samhället. Inte att se som ett försvar för Abhisit, eller någon annan, men att mena att detta är något nytt och

Abhisits fel indikerar nog att det är dags att byta sten.

Han ärvde dessa problem och nu återstår det att se om han är man nog att hantera dem.

Och det är jag numera, tyvärr, allt mer osäker på att han verkligen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att politiker inte får ljuga i sverige, Eller att man inte kan kalla den ond.

Belys oss gärna med bevis i frågan hur man blir censurerad, Men som vanligt svamlar du goja...

Hur är det med läskunnigheten ?

Jag sa att ljuga är "inte ett ansvarsfullt beteende". Alltså är ljuga-delen helt laglig men inte moraliskt lämplig om man vill lyckas som politiker eftersom trovärdigheten sjunker om man hela tiden komms på med att ljuga.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack för ditt svar NoBuzz.

Håller dock inte med dig om att man kan försvara Abhisit med `` så har man alltid gjort i Thailand``

när det gäller tex censuren eller misshandeln av politiska fångar i fängelserna, eller att de inte får tillgång till advokat, och är inlåsta på obestämd tid utan rättegång.

Visst kan man väl ställa högre krav på den nuvarande premiärministern Abhisit?

Han är född och uppvuxen i England.

Han har hög universitetsexamen från universitet i England,

mm.

Han är för att vara toppolitiker relativt ung.

Tycker du att Amnestys kritik av honom är obefogad?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle citera men det blev först ett minuskarma av misstag.

Dock är det väl inte fel att nyheter faktiskt länkas i denna tråd - vissa andra kanske är intresserade av att diskutera det som händer nu istället för att återvinna meningslösa ideologiska sandlådedebatter.

Nej. Naturligtvis är sådan rapportering intressant

Men det jag reagerar på är den mycket enkelspåriga rapporteringen från en specifik person om en speciellt typ av händelse som han verkar vara extra intresserad av att rapportera om. Och eftersom den typen av händelse är mycket negativ, mycket våldsam, mycket olaglig och mycket samlad runt en viss typ av rörelse i Thailand som hejas på extatiskt av denna person blir man lite orolig.

Den typen av händelse är dessutom den vanligaste och värsta typen av terrorist-taktik i världen som helhet vilket gör det hela ännu mer oroväckande, speciellt eftersom samme person anger sig vara fredens och demokratins företrädare.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar NoBuzz.

Håller dock inte med dig om att man kan försvara Abhisit med `` så har man alltid gjort i Thailand``

när det gäller tex censuren eller misshandeln av politiska fångar i fängelserna, eller att de inte får tillgång till advokat, och är inlåsta på obestämd tid utan rättegång.

Visst kan man väl ställa högre krav på den nuvarande premiärministern Abhisit?

Han är född och uppvuxen i England.

Han har hög universitetsexamen från universitet i England,

mm.

Han är för att vara toppolitiker relativt ung.

Tycker du att Amnestys kritik av honom är obefogad?

Har du missat att han bara är en PM för en regering i ett land som har månghundraåriga traditioner och kulturellt styrda beteenden

Om en enskild PM (som bara leder sin regering) skall krävas på att rätta till alla fel som landet har under några år som PM innebär det att han skall belastas och krävas på något som inte ens teoretisk är möjligt att lösa.

Och när han då inte lyckas uppfylla era krav skall han brännas i tjära och fjäder och kallas massmördare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar NoBuzz.

Håller dock inte med dig om att man kan försvara Abhisit med `` så har man alltid gjort i Thailand``

när det gäller tex censuren eller misshandeln av politiska fångar i fängelserna, eller att de inte får tillgång till advokat, och är inlåsta på obestämd tid utan rättegång.

Visst kan man väl ställa högre krav på den nuvarande premiärministern Abhisit?

Han är född och uppvuxen i England.

Han har hög universitetsexamen från universitet i England,

mm.

Han är för att vara toppolitiker relativt ung.

Tycker du att Amnestys kritik av honom är obefogad?

Jag ser att du går i spinn av amnestyartikeln och gläds med att du nu upplever dig ha fått ett riktigt köttben att gnaga på.

Men... du är ungefär lika sansad och nyanserad i din tolkning av denna händelse som vid dina tolkningar av övriga händelser.

Mitt svar på ovanstående:

1. Jag kan inte se att Amnesty kritiserar "honom".

2. Jag skrev inte att det var ett försvar, jag skrev tvärtom om, nämligen "inte att se som ett försvar"

3. Visst kan man ha höga förväntningar på Abhisit, och det har jag haft.

4. Om du inte kan urläsa ur mitt första svar att kritiken mot användningen av ISA är befogad - så gå en läskurs.

För att vara tillräckligt tydlig så att även du förstår...

Kan man kritisera Abhisit för att ISA missbrukas? - Ja, absolut eftersom Abhisit är PM så är det han som ska ha kritiken.

Glad nu?

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack NoBuzz

Om Abhisit känner att mycket av det som pågår i Thailand , på den högsta politiska nivån, inte stämmer med hans åsikter eller hans personliga moral, varför inte avgå som ansvarig PM?

Han har alltid möjlighet att i framtiden komma tillbaka i ett nyval, där han för väljarna kan redovisa vad han står för.

Om det i själva verket är generalerna som styr Thailand nu, så är Abhisit bara en marionett

och borde naturligtvis avgå, tycker jag.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack NoBuzz

Om Abhisit känner att mycket av det som pågår i Thailand , på den högsta politiska nivån, inte stämmer med hans åsikter eller hans personliga moral, varför inte avgå som ansvarig PM?

Han har alltid möjlighet att i framtiden komma tillbaka i ett nyval, där han för väljarna kan redovisa vad han står för.

Om det i själva verket är generalerna som styr Thailand nu, så är Abhisit bara en marionett

och borde naturligtvis avgå, tycker jag.

Han leder en regering och är partiledare för ett parti som har som partiprogram att förbättra Thailand. han jobbar på det och sitter i den position att han kan göra något

Han inser mest extremt stor sannolikhet, att det är mycket svårt och tar lång tid att ändra på detta land som styrs av gamla traditioner och värderingar på alla nivåer i samhället

Ingen tar sig till den nivån han sitter utan att vara extremt medveten om spelregler, förutsättningar, problem etc etc

Under dessa rådande förutsättningar och om du vore PM. Skulle du då avgå eller skulle det sporra dig till att göra ett så bra jobb du kan för att försöka förbättra situationen i Thailand ?

Tänk då också på traditionen runt "förlora ansiktet" som är extremt stark i Thailand

Avgår han anses det av många väljare troligen som att han "förlorar ansiktet" och då minskar hans möjligheter till återval drastiskt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack NoBuzz

Om Abhisit känner att mycket av det som pågår i Thailand , på den högsta politiska nivån, inte stämmer med hans åsikter eller hans personliga moral, varför inte avgå som ansvarig PM?

Han har alltid möjlighet att i framtiden komma tillbaka i ett nyval, där han för väljarna kan redovisa vad han står för.

Om det i själva verket är generalerna som styr Thailand nu, så är Abhisit bara en marionett

och borde naturligtvis avgå, tycker jag.

Nu står ju partiet inför en eventuell upplösning, deras back up plan verkar inkludera att Suthep Thaugsugban, som inte blir bannlyst och förbjuden att arbeta politiskt vid en eventuell upplösning, kommer att väljas in som MP för Demokraterna i Surat Thani och kan då vid en eventuell upplösning av Demokraterna leda Demokraterna 2,0 utan problem. Suthep är en politiker av mycket tveksamt rykte, nästan i klass med Newin och Banharn.

Så ibland ska man nog vara försiktig med vad man önskar, vem vet det kanske slår in?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

Det är på gång.

http://www.thaivisa.more-provinces/

NEJ, Det pratas ju om nån gång nästa år kanske dom lyfter undantagstillståndet i Bangkok med närhet.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

SurinP3 Du, liksom NoBuzz, Tallviking och MaiChai som alltid försvarar Abhisit.

Vad har du för synpunkter på Amnesty Internationals allvarliga kritik av Thailands regering, dvs av Abhisit?

Hoppas du orkar läsa hela Amnesty Internationals uttalande från igår

http://www.amnesty.o...tely-2010-09-30

Oj nu börjas det, Skönt att se skarp kritik från internationellt håll.

Men på forumet så viftas kritiken bort av gulmaffian som vanligt. Ner med huvudet i sanden!!!!!!

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack NoBuzz

Om Abhisit känner att mycket av det som pågår i Thailand , på den högsta politiska nivån, inte stämmer med hans åsikter eller hans personliga moral, varför inte avgå som ansvarig PM?

Han har alltid möjlighet att i framtiden komma tillbaka i ett nyval, där han för väljarna kan redovisa vad han står för.

Om det i själva verket är generalerna som styr Thailand nu, så är Abhisit bara en marionett

och borde naturligtvis avgå, tycker jag.

Tja, det där är väldigt svårt att svara på utan att hänge sig till gissningar och allehanda spekulation.

Och utan att läsa in på tok för mycket slutsatser i saker och ting, vilket du gör.

Jag tror att livet som PM är betydligt mer komplicerat. och innefattar en mängd fler frågor, än de simpla val du framför.

Och om jag ska gissa på anledningen till varför han inte avgår, trots att allt inte är som han vill, är att han kanske

känner sig göra mer nytta för utvecklingen i landet som PM än utanför PM-skapet.

Men jag vet naturligtvis inte och det är egentligen en icke-fråga för mig då jag inte delar din fetishism inför hans PMskap.

Vad gäller ditt insnöande på generaler så har jag inget svar där heller. För mig representerar den simpla tankegången

i bästa fall en sagoskildring från svunna tider och därför blir den närmast löjlig att svara på.

Hur svarar man t.ex på frågan "hur kan Kalle vara så stark - han är ju bara en anka?", när barnen frågar?

Om man säger att "Kalle finns inte på riktigt" - och barnen ändå inte tror på det så är man i en omöjlig sits eftersom

man faktiskt inte kan bevisa något i fråga om Kalle.

För mig gäller att Thailand styrs av ett antal "starka män" - varav en del har militär anknytning. Landet har kanske flest

generaler i hela världen proportionellt sett till sin befolkning och närstan var man är en general känns det som.

De släkter/familjer som delar den yttersta makten gör det av ekonomiska intressen - inte militära eller annat.

Även militärens inköp kantas av allehanda korruption och man vill ha kontroll över dess affärer.

I din bild av Thailand däremot så verkar allt mycket enklare. Man har de goda (de röda) mot de onda (de gula) där

de röda vill ha frihet och demokrati och de gula vill förslava etc.

Jag delar inte den uppfattningen och tycker istället att den är ytterst naiv och verklighetsfrånvänd.

Och jag tror också att en person som ska försöka möta dessa problem, oavsett vem denne är, möter

dessa bäst genom att befinna sig i ett läge där man kan agera. Inte genom att avsäga sig PMskap i trots.

För det är bara, i bästa fall, barnsligt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj nu börjas det, Skönt att se skarp kritik från internationellt håll.

Men på forumet så viftas kritiken bort av gulmaffian som vanligt. Ner med huvudet i sanden!!!!!!

Frågan är kanske var alla huvuden varit under föregående regeringars tid då samma problem och brister i landets respekt för mänskliga rättigheter fanns

Istället för att göra det till en färgad politisk fråga kanske man istället skall inse att det är ett kulturellt/traditions-bundet problem som måste bearbetas med att få folk att ändra sin människosyn och sina traditioner/beteenden till en mer "västerländsk" syn

Vilket kommer att ta masor av år men spottar man på stenen tillräckligt länge så .

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...