Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Ja, att du inte vet något om hur det gick till i den Demokratiska Folkrepubliken Kampuchea är ju ganska klart, jag föreslår att du studerar ämnet lite innan du uttalar dina teser.

Ah blev du sur nu när du själv såg likheterna eller?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ah blev du sur nu när du själv såg likheterna eller?

Nej det blev jag inte, men då det står klart att du inte har den bakgrundskunskap om Kampuchea som krävs för en givande diskussion om ämnet så rådde jag dig att införskaffa det och sedan återkomma.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är sånt här som gör att jag anser att landets fattiga befolkning fritt förtjänar att få välja sina egna regeringar, och det är också anledningen till att jag stöder deras kamp för att åter få denna möjlighet, det är omöjligt för mig att stödja en regering som har kommit till makten utan val och med hjälp av dom krafter i samhället som motarbetar demokratin i landet.

Demokratiska fria val utan inblandning ifrån Generaler, kungliga rådgivare, PAD och andra små men rika och starka grupper i samhället är ett absolut krav för att jag ska acceptera en regering, och när man sedan skjuter ijhäl, censurerar och fängslar oppositionella så är dom helt körda politiskt för mig, och själv tycker jag att demokraterna är ett bra exempel på hur en regering inte ska komma till och hur man inte ska agera om man påstår sig vara demokratiska.

"Thaksin entered politics in 1994 under Phalang Dharma Party, left the party with many of its MPs in 1996, in effect eviscerating it, and founded the populist Thai Rak Thai (TRT) party in 1998. After a historic election victory in 2001, he became prime minister, the country's first to serve a full term.[3] Thaksin introduced a range of partly effective policies to alleviate rural poverty; highly popular, they helped reduce poverty by half in four years.[4][5] He launched the country's first universal healthcare program,[6] the 30-baht scheme, as well as a severely human-rights violating but also highly popular drug suppression campaign.[7] After his purchases of MPs from other political parties, most notably the New Aspiration Party founded by Chavalit Yongchaiyudh, his Thai Rak Thai party won an unprecedented landslide in the 2005 general election, which had the highest voter turnout in Thai history.!

http://en.wikipedia.ksin_Shinawatra

Mvh Isan Lover

Halverad fattigdom på bara 4 år låter helt otroligt, så jag vara bar tvungen att kolla referensen till denna nästan fantastiska framgång i kampen mot fattigdom.

Där framgår att medelinkomsten i Thailand under perioden 2000-2004 ökade från 1135 bath/mån till 1242. Motsvarande 9.4% på 4 år. Hur kan då denna förhållandevis måttliga inkomstökning medföra att fattigdomen minskade med hela 44%?

Enkelt. Man definierar om begreppet fattig!

Inkomstökningen i Isaan under samma 4 års period stannade på 8.6%.

Poffa

Ändrades av Surin P3
citat fixad
Link to comment
Dela på andra sajter

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah blev du sur nu när du själv såg likheterna eller?

Inser du att genom att uttala att det finns likheter gör du dig skyldig till skönmåla det som verkligen hände under KR styre i Kampuchea. Att komma på tanken att dra paralleller är fullkomligt befriat från all form av förstånd eller kunskap. Jag hoppas innerligt att du är totalt ignorant om vad som verkligen hände där för annars finns det inget försvar för att uttala sådana ogenomtänkta kommentarer.

Hur resonerar du egentligen? Hur tror du någon kan ta dig på minsta lilla allvar när du förlöjligar hela diskussionen genom att dra ned den till att börja jämföra ett folkmord och etnisk resnings kampanj med sittande regerings beteende.

Ändrades av wille
stavfelsnisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kommer nog att fortsätta så länge de dansande & fattiga gummorna inte lider ekonomisk nöd och har råd att köpa granater. :)

Och granatkastning är ju ett mycket effektivt sätt att dämpa all vilja och försök till demokratisk utveckling i landet ! :kort:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser du att genom att uttala att det finns likheter gör du dig skyldig till skönmåla det som verkligen hände under KR styre i Kampuchea. Att komma på tanken att dra paralleller är fullkomligt befriat från all form av förstånd eller kunskap. Jag hoppas innerligt att du är totalt ignorant om vad som verkligen hände där för annars finns det inget försvar för att uttala sådana ogenomtänkta kommentarer.

Hur resonerar du egentligen? Hur tror du någon kan ta dig på minsta lilla allvar när du förlöjligar hela diskussionen genom att dra ned den till att börja jämföra ett folkmord och etnisk resnings kampanj med sittande regerings beteende.

Bossej gav Serath pluskarma för inlägget och sedan tidigare vet vi att IL inte drar sig för liknande retorik och liknelser.

Och jag tycker faktiskt också att dessa typer av inlägg är jättebra. :)

Inläggen visar nämligen alla normala och sunda läsare vilken typ av individer det handlar som drar denna sorts likelser.

Destu mer dessa åsiktslinjer ges utrymme (och förlöjligas) - destu bättre.

I Tjeckien fanns förr ett ganska bra talesätt. "Tysta inte idi*terna - för hur ska världen då veta att de är idi*ter?".

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser du att genom att uttala att det finns likheter gör du dig skyldig till skönmåla det som verkligen hände under KR styre i Kampuchea. Att komma på tanken att dra paralleller är fullkomligt befriat från all form av förstånd eller kunskap. Jag hoppas innerligt att du är totalt ignorant om vad som verkligen hände där för annars finns det inget försvar för att uttala sådana ogenomtänkta kommentarer.

Hur resonerar du egentligen? Hur tror du någon kan ta dig på minsta lilla allvar när du förlöjligar hela diskussionen genom att dra ned den till att börja jämföra ett folkmord och etnisk resnings kampanj med sittande regerings beteende.

Min post har absolut inget med etnisk rensning att göra om du bemödat dig att läsa vad jag skrev så hade du sluppit skriva en snyft post... :whistle:

Och hur fan har jag skönmålat vad som skedde då? din fantasi som löper amok?

Men när du ändå tar upp diskussionen om etnisk rensning och folkmord så är ju sannolikheten nära noll eftersom man idag internationellt sätter dit dom förr eller senare, Men när det gäller folkmord så är ju Censur, politiska Arresteringar som sker idag i Thailand vad som skett i många länder innan folkmorden börja. Därav liknelsen

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Bossej gav Serath pluskarma för inlägget och sedan tidigare vet vi att IL inte drar sig för liknande retorik och liknelser.

Och jag tycker faktiskt också att dessa typer av inlägg är jättebra. :)

Inläggen visar nämligen alla normala och sunda läsare vilken typ av individer det handlar som drar denna sorts likelser.

Destu mer dessa åsiktslinjer ges utrymme (och förlöjligas) - destu bättre.

I Tjeckien fanns förr ett ganska bra talesätt. "Tysta inte idi*terna - för hur ska världen då veta att de är idi*ter?".

Tre musketörer som slåss mot väderkvarnar. :diablo::diablo::diablo:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

.. när det gäller folkmord så är ju Censur, politiska Arresteringar som sker idag i Thailand vad som skett i många länder innan folkmorden börja. Därav liknelsen

I många länder föregås krig av fred.. och i Sverige är det just nu fred. Så - fram med svärdet och på med cykelhjälmen.

Och glöm inte att varna grannarna! :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

I många länder föregås krig av fred.. och i Sverige är det just nu fred. Så - fram med svärdet och på med hjälmen.

Och glöm inte att varna grannarna! :)

Nja nu tar du ju allvarliga ämnen lite väl skämtsamt, Men för "skoj" skull så kan vi ju spekulera lite vad som skulle kunna föranleda ett folkmord i Thailand.

Idag är ju situationen minst sagt känslig, Om kungen skulle dö så blir nog armen väldigt osäker var dom ska stå, Men lillknugen kommer nog försöka ta kommandot direkt.

Dom röda ser sin chans och startar ett väpnat uppror i norra/nordöstra Thailand, Får dom ett fotfäste och lyckas hindra initiala angrepp från söder.

Då tror jag personligen att militären skulle ta i rejält och se till att en gång för alla krossa dom röda, En mindre massaker med 10 eller 100 tusentals döda hade nog inte varit ett bekymmer för Bangkok eliten.

Vi får hoppas att det självklart inte händer... Men när knugen dör så vetifanken vad som kommer hända.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halverad fattigdom på bara 4 år låter helt otroligt, så jag vara bar tvungen att kolla referensen till denna nästan fantastiska framgång i kampen mot fattigdom.

Där framgår att medelinkomsten i Thailand under perioden 2000-2004 ökade från 1135 bath/mån till 1242. Motsvarande 9.4% på 4 år. Hur kan då denna förhållandevis måttliga inkomstökning medföra att fattigdomen minskade med hela 44%?

Enkelt. Man definierar om begreppet fattig!

Inkomstökningen i Isaan under samma 4 års period stannade på 8.6%.

Poffa

Benjamin Disraeli hade alltså rätt...

Att definiera om begreppet fattiga för att påvisa sin egen regerings förträfflighet låg helt i linje med den regimen, CEO krävde resultat som var mätbara och för att uppfylla dem så fick man ibland höja och sänka ribbor så att den statistiska verkligheten stämde överens med den reella verkligheten.

Amazing Thailand!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen att det blir val snart och att den sittande regeringen respekterar utgången denna gång..

Jag hoppas mera att den förlorande sidan accepterar utgången. Oavsett vilken sida det är som förlorar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas mera att den förlorande sidan accepterar utgången. Oavsett vilken sida det är som förlorar...

Ja det har du rätt i men det är ju samma sida som vinner varje gång så jag gick händelserna lite i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har du rätt i men det är ju samma sida som vinner varje gång så jag gick händelserna lite i förväg.

Dream on !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att bråka men...

Thaksin never had the right "breeding" to be an amataya but was seen rather as a self-anointed leader of a new group of discontented

... säger en hel del om skribenten som bloggar på Bangkok Post.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till SurinP3

Har du inga argument mot innehållet i artikeln?

Det är samma diskussion om och om och om igen.

Denna bloggare har åsikter om situationen blandat med faktafel, liksom många andra.

Har inte så mycket att säga egentligen om artikeln eftersom vi sett samma sak och argument tusen gånger förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

OK Surin P3 Kan du rätta till hans faktafel först.

Instämmer med att det är meningslöst att diskutera med faktafel som grund.

Jag såg dem inte, men läste hastigt och tidigt på morgonen, men tyckte han hade

många bra vinklingar på Thailands problem,

och hänvisningen till den grekiske filosofen var väl bra?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu på förmiddagen varit runt på gatan och (bara) frågat ca 6 personer om vad Thaksin har för bakgrund.

Kom han ifrån en fattig eller rik familj?

Alla svarade fattig. Han har tydligen haft en bra PR manager :)

Och det är väl bl.a. det som är faktafelet i blogginlägget på BKK Post.

Har man en grundtro om att Thaksin var lika fattig som de som idag hyllar honom, blir det svårt att övertyga någon om motsatsen innan man får dem att förstå att han faktiskt inte tillhör "de fattiga" och aldrig har gjort.

Lika svårt som det blir att påvisa en eventuell godhet om andra politiker idag, så länge Thaksin anses vara "en av oss". Den enda politiker som är just "en av oss".

Nog om Thaksin.

Som jag ser det är det svåra just nu att få människor att förstå att allt tar tid.

Fast har vi inte lyckats med det konststycket i Sverige, är det väl inte så mycket att hoppas på för Thailands del heller.

Det går inte att förändra ett land på en mandatperiod. Inte i Sverige och definitivt inte i Thailand.

Det jag tror måste göras först och främst är att neutralisera (menat på ett positivt sätt) människors vilja att förändra allt nu.

Abhisit har dryga året på sig att visa lite mera framfötter och få folk att lugna ner sig och faktiskt få till ett val som genomförs på ett lugnt och sansat sätt samt att se till att det inte utbryter oroligheter efter valet, för det blir, tror jag, den värsta sammandrabbningen vi sett hittills, om det skulle hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man som referensram att man är fattig om man föds in i Chiang Mai´s rikaste och mest inflytelserika familj så måste man med all rätta anse att de svenska familjerna Broström och Engellau frå Göteborg är fattighjon.

Men public relations har alltid varit Thaksins starka sida, han vet hur man skapar varumärken och tvättar bort mindre klädsamma detaljer ur livet. Förmodligen en av världens skickligaste politiker när det gäller att vårda sitt "varumärke"

Fast återigen skumt hur det här kunde få publiceras i Bangkok Post? Vad hände med den stenhårda censuren vi har hört så mycket om, särskilt här på MPR?

Det var minsann bättre förr när regeringen drog in utgivningsbeviset för de som inte okritiskt hyllar dem...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...