Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Han kanske inte skulle hävdat att han var en phrai från scenen?

Det handlar om trovärdighet, Thaksin påstår att han är en phrai till exempel. Många talare på UDD´s scener uttryckte liknande saker. Sen har de sina barn i dyra privatskolor och miljoner på bankkontona. Men äkta proletärer är de, iallafall om de får säga det själv...

Fast det är bara ett fåtal som tror på dem. En del här på MPR faktiskt.

Jadu Maichai nu är du väl lite löjlig med dina ordlekar, Att en politiker säger han tillhör en viss klass innebär kanske att han var det innan han blev politiker men fortfarande ser sig som "phrai". Eller att hans familj är/var phrai.

Svenska politiker genom åren har varit mycket bra på att titulera sig nått dom inte är utan varifrån deras rötter kommer ifrån, Och i sverige har ingen reagerat mot detta.

Göran Persson är väl ett bra exempel, Han om nån har väl titulerat sig som "arbetarsonen" genom alla åren, Men inte har han arbetat nått.

Men i Thailand får dom fan inte heta Phrai såvida dom inte skördar ris 7 månader om året.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

MaiChai

Har svårt att förstå dem som hävdar att alla som stödjer de röda i Thailand måste vara

fattiga.

Eller att barn inte kan gå i en dyr privatskola om de har en pappa som sympatiserar med de röda.

Sådana argument upplever jag som klasskamp från höger.

Det kan ju dessutom vara så att denne man gift sig med en rik kvinna som har en fin bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai

Har svårt att förstå dem som hävdar att alla som stödjer de röda i Thailand måste vara

fattiga.

Eller att barn inte kan gå i en dyr privatskola om de har en pappa som sympatiserar med de röda.

Sådana argument upplever jag som klasskamp från höger.

Det kan ju dessutom vara så att denne man gift sig med en rik kvinna som har en fin bil.

Har man råd att lägga ca 75! genomsnittliga årslöner för en arbetare på sina barns utbildning per år så blir det lite problematiskt med trovärdigheten när man hävdar att man är arbetarklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man råd att lägga ca 75! genomsnittliga årslöner för en arbetare på sina barns utbildning per år så blir det lite problematiskt med trovärdigheten när man hävdar att man är arbetarklass.

Handlar om symbolik vad man själv ser sig som eller var ens rötter kommer ifrån, Inte vad man är.

Är detta svårt att begripa?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar om symbolik vad man själv ser sig som eller var ens rötter kommer ifrån, Inte vad man är.

Är detta svårt att begripa?

Med din logik är det säkerligen glasklart. Jag kan åka upp till en fattig by ik Isaan och leka fattig bonde för ett tag. Det innebär dock inte att jag på allvar kan relatera till deras verklighet eftersom jag alltid har mitt bankkonto och mitt svenska skyddsnät. Den eventuella symboliken går liksom förlorad i falskheten och cynsimen som dessa politiker spelar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Har man råd att lägga ca 75! genomsnittliga årslöner för en arbetare på sina barns utbildning per år så blir det lite problematiskt med trovärdigheten när man hävdar att man är arbetarklass.

Wille Det kan vara hans frus pengar som används till barnens skolgång,

men oavsett är det väl inget som vi behöver moralisera över?

Resonerar man som du borde inte heller en thailändsk kvinna från

arbetarklassen kunna stödja eller sympatisera med de röda om hon

är gift med en rik sk Farang, eller går det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille Det kan vara hans frus pengar som används till barnens skolgång,

men oavsett är det väl inget som vi behöver moralisera över?

Resonerar man som du borde inte heller en thailändsk kvinna från

arbetarklassen kunna stödja eller sympatisera med de röda om hon

är gift med en rik sk Farang, eller går det bra?

Att stödja och sympatisera är väl ingen som invänt mot Bosse? Däremot trovärdigheten att utmåla sig själv som Phrai. Jag hoppas du inser skillnaden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Med din logik är det säkerligen glasklart. Jag kan åka upp till en fattig by ik Isaan och leka fattig bonde för ett tag. Det innebär dock inte att jag på allvar kan relatera till deras verklighet eftersom jag alltid har mitt bankkonto och mitt svenska skyddsnät. Den eventuella symboliken går liksom förlorad i falskheten och cynsimen som dessa politiker spelar på.

Om ens föräldrar och släkt är/var Phrai... tycker du det är fel att kalla sig det själv? Eller ska man skämmas över sin familj eller uppväxt?

Ens rötter är väl nästan det viktigaste som finns för en person med fötterna på jorden, Men kan tänka mig att en del nyrika thai skäms väl att kalla sig phrai utan gärna kallar sig ammarat istället.

Sen att en utifrån skulle kalla sig Phrai får väl inte tas på allvar utan ses mer som symbolik vilken klasstillhörighet han definierar sig med,

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom gifte han in sig i en av Thailands rikaste och mest inflytelserika familjer, intressant nog samma familj som Abhisit gifte in sig i.

Klasskampskortet är intreesant. Samma dag som en av de röda talarna stod på scenen i Ratchaprasong och förklarade att han minsann var en Phrai som körde en pick-up så mötte jag hans fru med barn på skolans parkering. Hon kom med deras 3 barn i en ny Jaguar med privatchaufför och bara skolavgiften ligger på över 2 miljoner Baht om året för barnen. Jag vill också vara en Phrai

Tja det är nog rätt viktigt att välja rätt sorts Phrai om man nu vill vara en sådan.

För skillnaderna mellan Gulphrai, Rödphrai och Vitprai är ju större än bara färgen.

Av din historia att dömma var det en ur släktet Gulphrai du hade turen att få syn på.

Deras hanar håller ofta huvudet lite högre och låter lite mer än övriga Phrai.

Gulphrai Kallas också fuskphrai i folkmun eftersom de ursprungligen var kamelontslamkrypare

som lyckades lura övriga prai att tro att de var artsfränder. Ingen vet egentligen hur detta

gick till men eftersom dessa Gulphrai anpassat sin kamelonthud och gjort den röd så lever de

numera i symbios.

Det ryktas att Gulphrai gillar att ta sig en Rödphrai som tillfällig partner då och då och

en viss form av korsbefruktning sägs förekomma.

Rödpraien är den i särklass vanligaste av Phraiarna och är i absolut majoritet i stimmen.

De är ofta betydligt magrare och tunnare än både Gul- och Vitprai. Kännetecknande för

dem är också att de tycker om att spexa och leka och man ser dem ofta utföra olika danser

tillsammans då de leker.

De är också väldigt känslosamma och Rödphraien kan snabbt bli oerhört aggressiv.

Honorna är t.ex kända för att attackera sina partners om andra honor är i närheten

och den egna partnern blir för närgången med besökaren. Det är inte helt ovanligt att

se hanar som fått sina fenor avbitna.

Vitphraien är den ovanligaste av dem alla och otroligt sällsynt i stimmen.

När den syns så dyker den upp i den håla i revet där den bor med sin partner.

Den är ett hett villebråd bland Rödpraihonor då den ofta är fet och ganska bra

på att hämta mat åt sin familj.

Ofta är de både söligare och slöare än övriga Phraiar på dagarna men destu aktivare på nätterna.

Chansen att få en på kroken är minimal men det sägs att beten i röd neon och utan

fjäll har fått den att nappa.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Att stödja och sympatisera är väl ingen som invänt mot Bosse? Däremot trovärdigheten att utmåla sig själv som Phrai. Jag hoppas du inser skillnaden..

Mannen som talade vid demonstrationerna kan väl vara Phrai, kanske ända sedan sin barndom.

Hans fru som körde barnen till skolan kan väl komma från en förmögen familj, eller hur?

Skit samma, men oavsett tycker jag att han har rätt att välja vilken sida han vill, den Röda eller den Gula.

Avseende hans trovärdighet som talare för de röda är det väl upp till dem?

Om det nu är så att denne mannen blivit rik pga egen förmåga, så är det väl upp till honom om han dessutom vill tala på de rödas demonstration, och jag tycker även då att det är upp till honom om han vill betala dyr privatskola för sina barn.

Flera medlemmar här på forumet har stolt berättat att de satsar på sina barn genom att betala för dyra privatskolor.

Skulle en thailändare inte få göra detsamma bara för att han eller hon har en Röd bakgrund och står för detta genom att stödja de röda aktivt?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

Mellan 10.000 och 100.000 människor/dag demonstrerade varje dag i två månader i Bangkok och krävde nyval.

Under dessa två månader var det många som talade från de Rödas scen där.

Vem av dem du talar om i dit inlägg ovan vet jag inte, men jag tycker ditt inlägg är intressant.

Du skriver att du har ett barn i en mycket dyr privatskola i Bangkok, och att frun till en av dem som talade under demonstrationerna har tre barn där.

Dessutom skriver du att hon har en dyrare bil än du, vad det nu har med saken att göra.

Eller vet du varifrån hennes pengar till bilinköpet kommer?

Menar du att hon borde avsäga sig sin rikedom och ta sina tre barn från denna dyra skola

pga att hennes man talade under demonstrationerna?

Eller menar du att hennes man inte borde ha talat från scenen under demonstrationerna eftersom han har en rik fru med dyrare bil än du?

Är ditt inlägg Klasskamp från höger?

Hej Bossej,

Sorry att jag är lite sen med mitt svar men på grund av min frus olycka så är jag idag en äkta phrai, för mer än att man hjälpt sin dotter att borsta tänderna krävs väl inte för det epitetet så länge man tycker det låter käckt?

Jag har full respekt för att du tror att PT och UDD skulle göra livet bättre för dina nära och kära i Isaan och det är till och med troligt att de, åtminstonde kortsiktigt, skulle göra det. Jag börjar dock bli så oerhört less på hur svårt du har att skilja på vad du vill att PT och UDD ska stå för och vad deras ledare står för. Jag har aldrig klagat på att PT´s anhängare har fel, för det har de inte, jag klagar enbart på dess ledare, detta till skillnad från dig och framförallt IL som ofta klagar på Demokraternas anhängare och säger att bara elit, militärer och folk som är emot demokrati kan stödja dem. Jag visar alltså förståelse för PT´s väljare och förakt för många av deras ledare medans ni visar förakt för Demokraternas väljare och de är ju ändå runt 40% av Thailands befolkning, kanske dubbelt så många som PT´s väljare.

Jag vet inte om du skrev ditt inlägg för att insinuera att jag ljuger eller om det var ett försök att trycka ned mig men jag väljer att tolka det som att du faktiskt fortfarande inte förstår hur politik i Thailand tyvärr går till. Det var fel av mig att ta upp en privat sak och jag tänker inte göra om det, eftersom jag per definition aldrig kan bevisa saker som sägs och görs privat så är det bättre att jag inte nämner det. Att det dessutom gör Bossej så där oerhört retligt avundssjuk därute i risfältet, att det faktiskt finns de som träffar människor som har information som han inte kan läsa om på nätet, gör att han måste skriva, två gånger, att "hon" har en dyrare bil än jag har. Det är en riktig proletär det som tycker att det är häftigt att en företrädare för hans parti minsann har råd med en dyr bil.

Personen jag pratade om är privat mycket trevlig. Han har själv aldrig varit politiker utan talade från scenen som UDD representant för en av Bangkoks kransprovinser. Han är en av ett otal politikersöner som aldrig haft ett jobb i hela sitt liv men som ändå äger fastigheter för hundratals miljoner Baht och att hans far är MP för PT är bara en slump, jag känner till flera Demokratsöner med liknande livsstil.

Hade du lämnat ditt risfält då och då och pratat med folk som åtminstonde har lite andra erfarenheter så hade du förmodligen inte skrivit någon så ofattbart naivt (jag ville inte använda det ord jag egentligen menade) som att hans fru skulle ha haft råd med en privatrattad Jaguar och 2 miljoner i årliga skolavgifter medans han var en fattig phrai med en pick-up. Sådana par finns inte i Thailand och kommer nog dessvärre inte finnas på minst 30 år oavsett vilka maktkonstellationer som uppstår. Självklart kommer hans bil och pengar till skolavgifter från mutor och diverse illegala tjänster som hans politikerfar dragit in. Jag påstår inte på något sätt att Demokraterna skulle vara bättre utan jag reagerar bara på att han låtsas som att han är en av sina anhängare, genom att säga att han kör pick-up, när han i själva verket har en Jaguar och ett otal andra lyxbilar. Att folk som knappt har ris på bordet/golvet inte har lyxen att bry sig om sådana saker har jag full förståelse för men när svenska män ännu försvarar korrupta politikers rätt att fortsätta vara korrupta så länge de kallar sig arbetare så blir jag beklämd.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Serath och BosseJ,

om Peder Wallenberg, PG Gyllenhammar och Stefan Persson skulle ställa sig på V´s scen i den svenska valrörelsen och hävda att de är proletärer och kommer ur den lägsta samhällsklassen, skulle ni tro på det då? Skulle någon tro på det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till MaiChai

Om det nu, som du antyder genom att dra paralleller till framgångsrika svenska företagsledare, var en av toppcheferna från ett thailändskt börsföretag vill jag gratulera

organisatörerna av de rödas protester som fick honom att tala på scenen i Rachaprasong.

Samtidigt skulle jag då ha väldigt svårt för att bli avundsjuk för att hans fru har en flott bil,

eller att hans barn går i samma dyra privatskola som Atoms barn.

Och visst skulle jag acceptera och tro honom om han påstår att han stödjer dem som kräver nyval , bättre demokrati och bättre utbildning alla för barn i Thailand.

Inte bara för dom barn som har mycket rika föräldrar, eller har en mamma som gift sig med en rik Farang.

Naturligvis skulle detta vara bra i längden även för storföretagen som i framtiden kommer att behöva många välutbildade anställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

men hur trovärdigt är det att dessa personer kommer från underklassen och är proletärer. Särskilt som du vet vem de är.

Men visst lyckas de säkert lura i någon att det är thailands svar på "Weiron i ottan" du verkar ju till exempel köpa det rakt av...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att den här diskussionen nu, för min del, är över tills det verkligen kommer några nyheter. Ursprungligen så handlade tråden om vad som händer just nu, därav trådnamnet, men då inte så mycket hänt de senaste månaderna så har det blivit en allmän politisk diskussion. Då det dessutom inte finns några egentliga politiska skillnader, alltså i realiteten, mellan hur de två stora partierna skulle leda Thailand så kan man heller inte föra en diskussion baserat på ideologiska skillnader. Istället blir det en debattävlan och vi kunde egentligen lika gärna diskutera om Singha eller Chang är bäst.

Jag dyker upp igen när något händer eller kanske med en syrlig kommentar när jag tycker att det verkligen förtjänas B) .

PS. Vi vann debattävlingen på TKO :giggle: .

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att den här diskussionen nu, för min del, är över tills det verkligen kommer några nyheter. Ursprungligen så handlade tråden om vad som händer just nu, därav trådnamnet, men då inte så mycket hänt de senaste månaderna så har det blivit en allmän politisk diskussion. Då det dessutom inte finns några egentliga politiska skillnader, alltså i realiteten, mellan hur de två stora partierna skulle leda Thailand så kan man heller inte föra en diskussion baserat på ideologiska skillnader. Istället blir det en debattävlan och vi kunde egentligen lika gärna diskutera om Singha eller Chang är bäst.

Jag dyker upp igen när något händer eller kanske med en syrlig kommentar när jag tycker att det verkligen förtjänas B) .

PS. Vi vann debattävlingen på TKO :giggle: .

Kanske lugnast att säga som när det var skönhetstävling hemma i byn...ingen vann :dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Atom

Mellan 10.000 och 100.000 människor/dag demonstrerade varje dag i två månader i Bangkok och krävde nyval.

Under dessa två månader var det många som talade från de Rödas scen där.

Vem av dem du talar om i dit inlägg ovan vet jag inte, men jag tycker ditt inlägg är intressant.

Du skriver att du har ett barn i en mycket dyr privatskola i Bangkok, och att frun till en av dem som talade under demonstrationerna har tre barn där.

Dessutom skriver du att hon har en dyrare bil än du, vad det nu har med saken att göra.

Eller vet du varifrån hennes pengar till bilinköpet kommer?

Menar du att hon borde avsäga sig sin rikedom och ta sina tre barn från denna dyra skola

pga att hennes man talade under demonstrationerna?

Eller menar du att hennes man inte borde ha talat från scenen under demonstrationerna eftersom han har en rik fru med dyrare bil än du?

Är ditt inlägg Klasskamp från höger?

Hej

Håller med dig om detta, det finns väl välbeställda människor i dom flesta länder som sympatiserar med partier som typ dom svenska socialdemolraterna,

att man är rik utesluter ju inte att man kan vara för ett samhälle där alla människor ska ha rätt till ett drägligt liv och kan tänka sig att stödja detta politiskt, och sen har du säkert en del rika som helt enkelt är för demokrati och ogillar militärens kupp, regeringens sätt att komma till makten, och sättet att behålla den genom censur, vapenmakt och förföljelse och fängslande av oppositionella, så enligt mig är det helt naturligt att det finns rika även på dom rödas sida, att man är rik innebär inte med automatik att man måste vara helt likgiltig inför landets orättvisor och pro militären.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om detta, det finns väl välbeställda människor i dom flesta länder som sympatiserar med partier som typ dom svenska socialdemolraterna,

att man är rik utesluter ju inte att man kan vara för ett samhälle där alla människor ska ha rätt till ett drägligt liv och kan tänka sig att stödja detta politiskt, och sen har du säkert en del rika som helt enkelt är för demokrati och ogillar militärens kupp, regeringens sätt att komma till makten, och sättet att behålla den genom censur, vapenmakt och förföljelse och fängslande av oppositionella, så enligt mig är det helt naturligt att det finns rika även på dom rödas sida, att man är rik innebär inte med automatik att man måste vara helt likgiltig inför landets orättvisor och pro militären.

Mvh Isan Lover

Då kanske vi slipper se att du skriver "militär, elit, de rika, kungahuset" i varje inlägg utan att du ger en mer nyanserad bild av verkligheten

Finns massor med fattiga som hatar de röda också vilket vi hört många exempel på här på MPR bl.a

Livet är inte bara svart/vitt eller rött/gult

Finns massor av olika färger och nyanser här emellan

Du och några talar öppet om att ni är ultraröda

Jag har hittils inte sett någon på MPR som är uttalat gul eller driver rena gula frågor

Det är bara ni ultraröda som påstår detta genom att anse att ni vet mer om de personer ni anklagar än dom vet om sig själva

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vissa människor vill vara diskreta och charmiga , andra är mera rakt på sak

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om detta, det finns väl välbeställda människor i dom flesta länder som sympatiserar med partier som typ dom svenska socialdemolraterna,

att man är rik utesluter ju inte att man kan vara för ett samhälle där alla människor ska ha rätt till ett drägligt liv och kan tänka sig att stödja detta politiskt, och sen har du säkert en del rika som helt enkelt är för demokrati och ogillar militärens kupp, regeringens sätt att komma till makten, och sättet att behålla den genom censur, vapenmakt och förföljelse och fängslande av oppositionella, så enligt mig är det helt naturligt att det finns rika även på dom rödas sida, att man är rik innebär inte med automatik att man måste vara helt likgiltig inför landets orättvisor och pro militären.

Mvh Isan Lover

Du och Bossej (och säkerligen en del andra) missar som vanligt hela poängen.

Poängen är INTE att bara fattiga stöder demokratirörelser eller kamp mot orättvisor.

Även rika kan naturligtvis göra det och historien är full av exempel på detta.

Poängen är att ÄRLIGA personer med pengar och makt inte skulle påstå att de är Phrai när de deltog i kampen.

Förekomsten av sådana borde få folk att fundera över varför personer som uppenbarligen inte är Phrai skulle påstå detta.

Och anledningen är ju att UDD varken är en demokrati- eller klasskampsrörelse sett till ledarnas hjärtan.

Det är en rörelse med en ledning och talare bestående av allehanda OÄRLIGA individer med olika EGNA agendor som

lurar skiten ur fattiga individer med genuina behov av demokratiska, sociala och medborgarrättsliga förändringar.

Man spelar helt enkelt på de behov och det utanförskap som finns på den isaanska landsbygden för helt egna syften.

Och när man ska lura skiten ur åhörarna så är det inga problem för maoister att stå på scen och säga att de är för rättvisa och folkmakt.

För militanta antidemokrater med dokumenterad historia av våld mot oliktänkande att påstå att de är för demokrati.

Eller för maktambitiösa personer, rika som troll, att påstå att de är Phrai.

Så snälla - sluta slåss för fel sorts människor. Den typ av människor som med lätthet lurar de ni påstås värna.

Sluta bidra till deras försök att korrumpera en kommande demokratiutveckling i Thailand.

Försök att skilja på dem inom UDD som står för riktiga och ärliga demokratiska förändringar och kämpa med dem.

Ta inte sida med Kwanchai, Jatuporn och resten av packet som troligen inte ens kan stava till ärlighet och demokrati.

Alltså - försök att skilja agnarna från vetet och kämpa för det som är bra.

Kunde ni gör detta så skulle ni faktiskt bidra till utveckling för förståelse och, som bonus, så kunde den här debatten ta en positiv vändning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra vad en proletär(Phrai) är så är detta ett par exempel på en tvättäkta svensk proletär:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra vad en proletär(Phrai) är så är detta ett par exempel på en tvättäkta svensk proletär:

Är Phrai översatt till svenska exakt proletär?

alltså har det samma innebörd.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Phrai översatt till svenska exakt proletär?

alltså har det samma innebörd.

Varför inte googla på det själv?

Litterär innebörd är närmare "icke adlig/icke aristokrat".

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till NoBuzz

Kan förstå hur du tänker NoBuzz, eftersom du är uppvuxen Tjeckoslovakien, en av de före detta Öststaterna

med en maktelit som kallade sig för kommunister, men i själva verket missbrukade sin makt för att utnyttja folket för egen vinning.

Thailand har en lång tradition av feodalism, förtryck, och korruption.

Dvs i brist på lagar och regler, och demokrati, så utnyttjar många av de rika ,men inte alla, andra människor så mycket som möjligt,

och köper ``rättvisa`` med pengar, hos polis, myndigheter och domstolar.

När sedan den tekniska utvecklingen från USA och Europa börjar få fäste i Thailand

på 2000-talet, genom turismen, TV, Mobiltelefoner, Internet etc

börjar människorna i Thailand ifrågasätta den thailändska ``rättvisan``

i jämförelse med Västvärlden, Japan mfl länder.

Tror säkert det finns många ``ärliga personer med pengar och makt`` i Thailand

som delar denna uppfattning.

Visst finns det många rika men ärliga som stöder underklassens kamp för bättre villkor för sina barn i framtidens Thailand.

Du påstår att `` UDD varken är en demokrati-eller klasskampsrörelse sett till ledarnas

hjärtan``

Vad som finns i UDD ledarnas hjärtan kan varken du eller jag avgöra.

Jag föredrar dock att tro på de röda ledarnas vilja till förändringar till det bättre för Thailand folk i framtiden. Det kan knappast bli sämre än det gamla systemet.

Och om de inte vill förändra, varför skulle de då organisera dessa demonstrationer?

Att idag satsa på eller tro på det gamla systemet i Thailand med Generaler, militärkupper mm är får mig helt uteslutet,

och om jag förstått rätt, så kom din idol Abhisit till makten med hjälp av generalerna, och inte genom val av Thailands folk.

Att Abhisit och hans Gula ministrar därefter försvarar sin ställning som Bossar genom att ge generalerna tillstånd att döda dem som demonstrerar för ett nyval, och inför mycket kraftig censurstärker bara min uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...