Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

http://www.nationmultimedia.com/home/Pheu-Thai-announces-suspension-of-reconciliation-e-30137375.html

De verkar ha svårt att bestämma sig i PT, eller kan det vara så att de fått nya instruktioner från utlandsrådgivaren?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

http://www.nationmul...e-30137375.html

De verkar ha svårt att bestämma sig i PT, eller kan det vara så att de fått nya instruktioner från utlandsrådgivaren?

Nej men tror att PT och alla andra börjar inse att Abhisit bara ljuger, Vilket väl var anledning till att demonstrationerna gick så långt från första början ändå...

Man kan inte genom att fängsla, tortera, förfölja, censurera försona ett folk..

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej men tror att PT och alla andra börjar inse att Abhisit bara ljuger, Vilket väl var anledning till att demonstrationerna gick så långt från första början ändå...

Man kan inte genom att fängsla, tortera, förfölja, censurera försona ett folk..

Hej

Håller med fullständigt, att fortsätta anklaga PT för att vilja störta monarkin verkar vara ett konstigt sätt att ena ett land på.

Jag tror inte att juntan är ute efter att ena landet på lika villkor utan det dom egentligen vill är att krossa all opposition och på det sättet få

total kontroll över sin och militärens framtid i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men tror att PT och alla andra börjar inse att Abhisit bara ljuger, Vilket väl var anledning till att demonstrationerna gick så långt från första början ändå...

Man kan inte genom att fängsla, tortera, förfölja, censurera försona ett folk..

Det är väl bara drygt en vecka sedan de sade sig vilja jobba med försoningsplanen och nu gör de en helomvändning och kan absolut inte tänka sig att försonas.

Svårt att bestämma sig, ett oerhört splittrat parti eller helt enkelt instruktioner från någon utomstående att dumpa försoningsplanerna. Den utomståendes motiv kan man ju bara spekulera i.

Det var ju en PT politiker som varnade för en ny militärkupp i oktober och nu med militärens befodringar klara vet Thaksin vilka som känner sig åsidosatta inom militären och som mot rätt ersättning skulle kunna tänka sig att genomföra en kupp för Thaksins räkning.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med fullständigt, att fortsätta anklaga PT för att vilja störta monarkin verkar vara ett konstigt sätt att ena ett land på.

Jag tror inte att juntan är ute efter att ena landet på lika villkor utan det dom egentligen vill är att krossa all opposition och på det sättet få

total kontroll över sin och militärens framtid i landet.

Mvh Isan Lover

Det låter troligt som du säger.

Konstigt att inte omvärlden börjar ifrågasätta hur det fungerar med de som sitter i fängelse lång tid utan försvarare. Nu följer jag inte med så mycket i internationell press så jag kan ha missat något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste i The Wall Street Journal att dom röda tänker testa gränserna för vad militären och politikerna kan acceptera genom att ordna en stor concert i Pattaya för att samla in pengar och man planerar ytterligare en i Bangkok.

Man vill ha dom politiska fångarna frigivna och kommer att lägga rosr utanför fängelset där dom hålls, man kommer också att hedra dom som dödades i Bangkok.

Bangkok officials weren't immediately available for comment.

"In an interview with The Wall Street Journal last month, Mr. Abhisit said it would take time to win over enough voters to ward off a populist challenge and secure a Democrat victory in a national election, which by law must be held by the end of next year."

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703713504575475202881102046.html?mod=rss_whats_news_us

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara drygt en vecka sedan de sade sig vilja jobba med försoningsplanen och nu gör de en helomvändning och kan absolut inte tänka sig att försonas.

Svårt att bestämma sig, ett oerhört splittrat parti eller helt enkelt instruktioner från någon utomstående att dumpa försoningsplanerna. Den utomståendes motiv kan man ju bara spekulera i.

Det var ju en PT politiker som varnade för en ny militärkupp i oktober och nu med militärens befodringar klara vet Thaksin vilka som känner sig åsidosatta inom militären och som mot rätt ersättning skulle kunna tänka sig att genomföra en kupp för Thaksins räkning.

Tycker att det låter som rapakalja att någon skulle försöka sig på en militärkupp. Jag är inte lika insatt som dig, men vilka skulle de få med sig i en kupp det här året? Det räcker inte med några förfördelade generaler.

Isåfall får nog Thaksin gå in med det han har kvar av sina pengar. Kostnaden skulle bli enorm för att köpa så mycket folk som behövs. I detta läge tänker sig nog de flesta sig för innan de ger sig ut på ett sådant äventyr. Överraskningsmomentet fungerar inte heller.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter som rapakalja att någon skulle försöka sig på en militärkupp. Jag är inte lika insatt som dig, men vilka skulle de få med sig i en kupp det här året?

Isåfall får nog Thaksin gå in med det han har kvar av sina pengar. Kostnaden skulle bli enorm för att köpa så mycket folk som behövs. I detta läge tänker sig nog de flesta sig för innan de ger sig ut på ett sådant äventyr. Överraskningsmomentet fungerar inte heller.

Det var en PT politiker som påstod detta i en thailändsk tidning

Här är artikeln

http://www.bangkokpost.com/news/politics/194465/surapong-coup-in-oct-for-sure

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Läste i The Wall Street Journal att dom röda tänker testa gränserna för vad militären och politikerna kan acceptera genom att ordna en stor concert i Pattaya för att samla in pengar och man planerar ytterligare en i Bangkok.

Man vill ha dom politiska fångarna frigivna och kommer att lägga rosr utanför fängelset där dom hålls, man kommer också att hedra dom som dödades i Bangkok.

Bangkok officials weren't immediately available for comment.

"In an interview with The Wall Street Journal last month, Mr. Abhisit said it would take time to win over enough voters to ward off a populist challenge and secure a Democrat victory in a national election, which by law must be held by the end of next year."

http://online.wsj.co...s_whats_news_us

Mvh Isan Lover

Ett smart drag. Att samla sympatier pga de politiska fångarna ger också sympatier utomlands. Regeringen tycker nog inte om detta drag. Det kommer nog snart att hända något, regeringen kommer nog inte bara att acceptera att detta händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara drygt en vecka sedan de sade sig vilja jobba med försoningsplanen och nu gör de en helomvändning och kan absolut inte tänka sig att försonas.

Svårt att bestämma sig, ett oerhört splittrat parti eller helt enkelt instruktioner från någon utomstående att dumpa försoningsplanerna. Den utomståendes motiv kan man ju bara spekulera i.

Det var ju en PT politiker som varnade för en ny militärkupp i oktober och nu med militärens befodringar klara vet Thaksin vilka som känner sig åsidosatta inom militären och som mot rätt ersättning skulle kunna tänka sig att genomföra en kupp för Thaksins räkning.

Har svårt att tro Thaksin skulle kunna genomföra en kupp, Även om militären normalt inte dödar varandra så tror jag ärligt att om thaksin skulle försöka på sig en kupp så blir det inbördeskrig. Kungen har ju tydligt ställt sig bakom nuvarande militär junta och därmed så har thaksin inte någon större chans att omvända tillräckligt med generaler... Men men jag kanske är fel ute.

Dessutom verkar ju thaksin om någon väldigt mild i sina uttalanden mot regeringen. Han om någon verkar tro och vilja få igenom en politisk lösning.

Rent politiskt så har ju Abhisit sina glansdagar nu med sin popularitet peakad, Hade han varit smart hade han haft valen i Oktober/november... Fattar inte varför dom inte har val nu...

Nästa år kommer han förlora.

Eftersom du är bättre insatt i politiken, Hur kommer det sig att dom inte har val nu?

Är det för att dom inte har pengar till att muta folk eller vad beror det på?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en PT politiker som påstod detta i en thailändsk tidning

Här är artikeln

http://www.bangkokpo...in-oct-for-sure

Jag har läst den, men jag tror inte att någon skulle vara så dum.

Naturligtvis finns det ett syfte bakom att gå ut med ett sådant rykte. Om den som går ut med ryktet tror sig personligen vinna något på det eller om det finns andra tankar bakom? Men att verkligen satsa på en kupp kan jag inte tänka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter som rapakalja att någon skulle försöka sig på en militärkupp. Jag är inte lika insatt som dig, men vilka skulle de få med sig i en kupp det här året?

Isåfall får nog Thaksin gå in med det han har kvar av sina pengar. Kostnaden skulle bli enorm för att köpa så mycket folk som behövs. I detta läge tänker sig nog de flesta sig för innan de ger sig ut på ett sådant äventyr. Överraskningsmomentet fungerar inte heller.

Det finns väl nära 4000 generaler i Thailand, alla är förmodligen inte helt nöjda med sin karriärsutveckling och nu sedan årets befodringar är klubbande så är det ett antal som sett sina chanser att nå toppen grusas.

Sen ska man komma ihåg att en sån som Panlopp Pinnmanee i PT forttfarande har mycket kontakter och inflytande i militären, precis som Chavalit har.

Det är förmodligen Thaksins sista chans då han ju också nåtts av beskeden att stödet för honom och hans parti sjunker som en gråsten just nu. En "egen" militärkupp är snart det enda sättet för honom att komma tillbaka.

För visst har han pengar till detta kvar i sina gömmor runt om i världen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl nära 4000 generaler i Thailand, alla är förmodligen inte helt nöjda med sin karriärsutveckling och nu sedan årets befodringar är klubbande så är det ett antal som sett sina chanser att nå toppen grusas.

Sen ska man komma ihåg att en sån som Panlopp Pinnmanee i PT forttfarande har mycket kontakter och inflytande i militären, precis som Chavalit har.

Det är förmodligen Thaksins sista chans då han ju också nåtts av beskeden att stödet för honom och hans parti sjunker som en gråsten just nu. En "egen" militärkupp är snart det enda sättet för honom att komma tillbaka.

För visst har han pengar till detta kvar i sina gömmor runt om i världen...

Ett vinna eller försvinna senario. Hur desperat måste han inte vara. Tycker inte att han verkar vara den typen av människa som går mot ett nederlag i desperation. Thailändare kan göra dumma saker i ett försök att rädda ansiktet, men detta tycker jag verkar väl ogenomtänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro Thaksin skulle kunna genomföra en kupp, Även om militären normalt inte dödar varandra så tror jag ärligt att om thaksin skulle försöka på sig en kupp så blir det inbördeskrig. Kungen har ju tydligt ställt sig bakom nuvarande militär junta och därmed så har thaksin inte någon större chans att omvända tillräckligt med generaler... Men men jag kanske är fel ute.

Eftersom du är bättre insatt i politiken, Hur kommer det sig att dom inte har val nu?

Är det för att dom inte har pengar till att muta folk eller vad beror det på?

Kungen är ju inte precis någon Arne Tammer just nu, det är väl tveksamt att han kommer ut från sjukhuset alls, han har väl varit inlagd i snart ett år?

Kungen faller bort och då ser Thaksins militärer till att ta makten då de vet att kronprinsen kommer att acceptera det på grund av hans relation till Thaksin.

Valet i november förkastade ju de röda själv då de inte ville dra sig tillbaka från Bangkok då de fått alla sina krav uppfyllda. Sen vet vi hur det gick.

Det skulle sända märkliga signaler om man "belönade" de röda med ett nyval i november som de själv förkastade i april och sedan ställde till med det värsta upploppet på över 30 år i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett vinna eller försvinna senario. Hur desperat måste han inte vara. Tycker inte att han verkar vara den typen av människa som går mot ett nederlag i desperation. Thailändare kan göra dumma saker i ett försök att rädda ansiktet, men detta tycker jag verkar väl ogenomtänkt.

Han har provat med våldsamma gatukravaller 2 gånger, det funkade inte. Han provade en kupp med en liten armé av inköpta legosoldater ledda av Seh Daeng, det funkade inte.

Hans värld blir mindre och mindre för varje dag som går, hans tidigare vänner överger honom (Hun Sen till exempel)och att hoppa runt bland gruvor i Afrika tror jag inte han nöjer sig med. Han börjar bli desperat och eftersom han utmålat sig själv som en mer eller mindre ofelbar halvgud som inte kan misslyckas så börjar bilden naggas i kansten nu.

Efter en "egen" militärkupp kan han ju hävda att rättvisa nu skipats...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Han har provat med våldsamma gatukravaller 2 gånger, det funkade inte. Han provade en kupp med en liten armé av inköpta legosoldater ledda av Seh Daeng, det funkade inte.

Hans värld blir mindre och mindre för varje dag som går, hans tidigare vänner överger honom (Hun Sen till exempel)och att hoppa runt bland gruvor i Afrika tror jag inte han nöjer sig med. Han börjar bli desperat och eftersom han utmålat sig själv som en mer eller mindre ofelbar halvgud som inte kan misslyckas så börjar bilden naggas i kansten nu.

Efter en "egen" militärkupp kan han ju hävda att rättvisa nu skipats...

Hej

Enligt mig vore det konstigt om man skulle få dåligt rykte av att vara eftersökt av odemokratiska krafter och den militär som har kuppat bort den i demokratiska fria val utsedde ledaren för landet, det borde väl snarast vara oerhört meriterande för en sann demokrat och anhängare av fria val att ha dessa odemokratiska krafter som fiender.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig vore det konstigt om man skulle få dåligt rykte av att vara eftersökt av odemokratiska krafter och den militär som har kuppat bort den i demokratiska fria val utsedde ledaren för landet, det borde väl snarast vara oerhört meriterande för en sann demokrat och anhängare av fria val att ha dessa odemokratiska krafter som fiender.

Mvh Isan Lover

En sann demokrat?

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/03/12/opinion/Educate-the-poor-on-Thaksin-s-abuses-30124404.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig vore det konstigt om man skulle få dåligt rykte av att vara eftersökt av odemokratiska krafter och den militär som har kuppat bort den i demokratiska fria val utsedde ledaren för landet, det borde väl snarast vara oerhört meriterande för en sann demokrat och anhängare av fria val att ha dessa odemokratiska krafter som fiender.

Mvh Isan Lover

Ja det är ju DU som tycker detta, uppenbarligen så delas inte den uppfattningen av så värst många länder i världen, annars skulle väl länder som England, USA, Frankrike och Tyskland, Sverige bjuda i Thaksin med öppna armar att bosätta sig där. Nu får han nöja sig med Podgorica, Dubai och Managua istället för New York, London eller Paris.

Jag menar att dessa länder har hyst avsatta politiker med tveksamma rykten förr utan att bekymra sig så värst mycket om relationerna med landet som politikern kommer ifrån.

Det kan ju också vara så att dessa länder ansåg att valet i december 2007 var fritt och att det har följt två olika koalitionsregeringar på det mandatet som gavs i valet 2007?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Med "sann demokrat" så menar jag en politiker som vill ha fria val utan inblandning ifrån militär och andra ej valbara makthavare.

Och som själv har kommit till makten på grund av folks röster i val inte genom militär och vapen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det är ju DU som tycker detta, uppenbarligen så delas inte den uppfattningen av så värst många länder i världen, annars skulle väl länder som England, USA, Frankrike och Tyskland, Sverige bjuda i Thaksin med öppna armar att bosätta sig där. Nu får han nöja sig med Podgorica, Dubai och Managua istället för New York, London eller Paris.

Jag menar att dessa länder har hyst avsatta politiker med tveksamma rykten förr utan att bekymra sig så värst mycket om relationerna med landet som politikern kommer ifrån.

Det kan ju också vara så att dessa länder ansåg att valet i december 2007 var fritt och att det har följt två olika koalitionsregeringar på det mandatet som gavs i valet 2007?

Hej

Ja för mig är det självklart att tycka så, jag ser inga fördelar med någon som helst militär inblandning i politiken.

Det enda som är fel är att det inte kuppmakarna som jagas och fängslas istället för dom som folk röstar på.

Att få folks förtroende i upprepade val borde inte vara brottsligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Med "sann demokrat" så menar jag en politiker som vill ha fria val utan inblandning ifrån militär och andra ej valbara makthavare.

Och som själv har kommit till makten på grund av folks röster i val inte genom militär och vapen.

Mvh Isan Lover

OK, jag förstår. Men i dagsläget känner jag lite avighet emot att kalla honom för "en sann demokrat".

Det har kommit fram alldeles för mycket som visar på att han faktiskt inte var den han försökte visa upp sig som.

Ofattbart (tycker jag) att någon idag kan säga att Thaksin är en sann demokrat.

Så länge det går bra behöver inte militären blandas in, tyckte han väl. Men han hade nog inte tvekat om det hade blivit en och annan uppförsbacke.

Och det Thaksin lovade har väl de flesta redan förstått att målet var att sko sig själv, inte hjälpa de fattiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja för mig är det självklart att tycka så, jag ser inga fördelar med någon som helst militär inblandning i politiken.

Det enda som är fel är att det inte kuppmakarna som jagas och fängslas istället för dom som folk röstar på.

Att få folks förtroende i upprepade val borde inte vara brottsligt. Mvh Isan Lover

Men att missbruka det förtroendet är brottsligt och det gjorde Thakisn å det grövsta!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag förstår. Men i dagsläget känner jag lite avighet emot att kalla honom för "en sann demokrat".

Det har kommit fram alldeles för mycket som visar på att han faktiskt inte var den han försökte visa sig upp som.

Ofattbart (tycker jag) att någon idag kan säga att Thaksin är en sann demokrat.

Så länge det går bra behöver inte militären blandas in, tyckte han väl. Men han hade nog inte tvekat om det hade blivit en och annan uppförsbacke.

Och det Thaksin lovade har väl de flesta redan förstått att målet var att sko sig själv, inte hjälpa de fattiga.

http://asiantribune.com/news/2003/12/11/pms-declaration-democracy-not-my-goal-br

Här förklarar den sanne demokraten vad han egentligen tycker om demokrati

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Grattis MPR!

Denna tråd är nu mycket nära 10.000 inlägg.

Bifogade korta artikel om en intervjuv med en av Thaksins största fiender,

Sondhi L,

är enligt min mening en bra sammanfattning på Thailands största

problem under denna period, ,dvs korruptionen.

Sondhi var en av de ledande motståndskämparna mot Thaksins korruption som man påstod var orsaken till militärkuppen i sept 2006.

Han måste vara mycket besviken nu när han kan se vad kuppen ledde till.

Sondhi L: More corruption under Abhisit than Thaksin | Asian Correspondent

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...