Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Som jag skrev då jag skrev om det i den andra tråden, så kan jag knappt någon thai, så jag har kontakt mest med dem, som kan någon engelska och använder Internet, och bland dem har det blivit en stor omsvängning. T ex hos "min" thailänska :)Det är naturligt att förändringen inte går så fort bland de fattigare, som har mindre tillgång till information, men de med mer info pratar ju med de fattigare, så det smittar nog av sig på dem också med tiden :)

F ö är det inte så konstigt att många fattiga Isaanbor vill hänga kvar vid att hålla på Thaksin, även om de skulle ha börjat misstänka att han är en myglare, eftersom de vill hålla hoppet kvar, eftersom de fått så lite stöd tidigare av andra på regeringsnivå... Om de får någon annan tydlig - hederlig - ledare att hålla på, som stödjer de fattiga i Isaan, så skulle de fattigaste inte behöva hoppas på Thaksin längre, och då skulle det nog inte bli många promille kvar i Isaan, som skulle hålla på Thaksin fortfarande. Ett problem för informationsspridningen är censuren, vilket lätt gör att risbönderna inte tror på informationen då sanningar sägs om Thaksin, då det sägs av regeringskontrollerade media, så genom censuren biter sig nog regeringen ofta sig själva i svansen...

Så stödet för Thaksin har definitivt minskat i Isaan, men kanske inte så mycket som jag fått uppfattningen att den gjort. Återstår att se hur många, som kommer att rösta rött i brist på annat, eller inte rösta alls om det inte kommer något bra alternativ för de fattiga Isaanborna.

Många ord för ingenting, Du hade ju klart för dig alldeles nyss att DET VAR SÅ...sluta svamla om det Du inte vet, dom med internet...skitsnack, dom med internet SPELAR SPEL...

Ja, Du har rätt, stödet har minskat, men inte på grund av nån messias i ny skrud, utan därför att kontanta medel sinat...har väl förmodligen hamnat i fickorna på organisatörerna.

Det fåtal som läser nyheterna på internet i Issan är så få att dom skulle försvinna likt en flugskit på en dalmatinervalp.

Sen röstar man på den man blir tillsagd att rösta på, så om Du tror dig kunna någonting om de Thailändska sedvänjorna när det gäller politik så kan jag ge dig ett tips att fatta ändå mer...pengar.korruption, gåvor och löften som inte blir av, listan kan göras lång, men det visste ju du redan.

Sen kan jag delge en liten hemlighet, dom skiter i nyhetsuppläsare, censur, eller andra informationer, det spelar ingen roll för dom VET att det bara är lögn, allt som sägs av andra än den närmaste över dem stående i hierarkin. så är det i Issan till stösta delen och det är den vi talar om, inte någon % som sitter vid dina datorer.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sek Losos uncle

Många ord för ingenting, Du hade ju klart för dig alldeles nyss att DET VAR SÅ...sluta svamla om det Du inte vet, dom med internet...skitsnack, dom med internet SPELAR SPEL...

Ja, Du har rätt, stödet har minskat, men inte på grund av nån messias i ny skrud, utan därför att kontanta medel sinat...har väl förmodligen hamnat i fickorna på organisatörerna.

Det fåtal som läser nyheterna på internet i Issan är så få att dom skulle försvinna likt en flugskit på en dalmatinervalp.

Sen röstar man på den man blir tillsagd att rösta på, så om Du tror dig kunna någonting om de Thailändska sedvänjorna när det gäller politik så kan jag ge dig ett tips att fatta ändå mer...pengar.korruption, gåvor och löften som inte blir av, listan kan göras lång, men det visste ju du redan.

Sen kan jag delge en liten hemlighet, dom skiter i nyhetsuppläsare, censur, eller andra informationer, det spelar ingen roll för dom VET att det bara är lögn, allt som sägs av andra än den närmaste över dem stående i hierarkin. så är det i Issan till stösta delen och det är den vi talar om, inte någon % som sitter vid dina datorer.

Hur vore det om du själv slutar svamla/dilla om sådant du inte vet, vilket du gjort en hel del i andra trådar?...

Skitsnack - kvinnorna med Internet spelar inte spel utan de chattar. Den thailänska nationalsången heter mycket passande Pleng chat :)

I min gamla post sa jag det mycket tydligare, men nu var min första post bara en kort sammanfattning. F ö påstod jag INTE att det skulle bero på "någon messias i ny skrud", utan att de gillar INGEN, efter att de fått upp ögonen för Thaksins verkliga jag.

Rätt att jag inte vet mycket om thailänska sedvänjor gällande röstning, men jag har hört vad engelskspråkiga offentliganställda nu tycker. Förrut gillade de Thaksin, men efter vårens händelser (demonstrationer och domstolsbeslut) har jag inte hört en enda av kvinnorna prata positivt om Thaksin... F ö om "min" thailänska tycker att det är viktigt, vilket hon iofs nog inte gör om det inte kommer något bra alternativ, så tvivlar jag på att någon kan ge henne order vad hon ska rösta på :) Hon säger numera iallafall emot sin röde storebror gällande Thaksin. Fast visst kan t ex de, som sitter ikläm med lån, känna sig tvingade att rösta, som de blir tillsagda, men de kan ju ha ändrat åsikt ändå...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "Väljarna tycks ha tröttnat på gatupolitik och våld." är ju SVD's slutsats. Men är det verkligen så?

Själv hoppas jag verkligen på att det är så, men det är så svårt att veta vem man ska lita på! Svenska tidningar har jag aldrig ansett haft bra insikt i thailändsk politik eller för att förstå thailändarnas tankegångar.

Det fanns ju någon opinionsundersökning från strax efter att upploppet var över som visade på att majoriteten i Thailand var trötta på både gula och röda bråkstakar, har för mig att de endast hade stöd av 20% tillsammans. Det senaste valet visar ju också att NPP inte fick några mandat och PT gick kraftigt tillbaka, något de själva ansåg berodde på partiets nära allians med UDD.

Sen är nog Svd´s Bertil Lintner den som har bäst koll på Thailand och thailändsk politik bland de svenska medierna, han har jobbat med det för Svd sedan han flyttade hit 1976.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ju någon opinionsundersökning från strax efter att upploppet var över som visade på att majoriteten i Thailand var trötta på både gula och röda bråkstakar, har för mig att de endast hade stöd av 20% tillsammans. Det senaste valet visar ju också att NPP inte fick några mandat och PT gick kraftigt tillbaka, något de själva ansåg berodde på partiets nära allians med UDD.

Sen är nog Svd´s Bertil Lintner den som har bäst koll på Thailand och thailändsk politik bland de svenska medierna, han har jobbat med det för Svd sedan han flyttade hit 1976.

Klart som korvspad att dom röda tappa väljare med ensidig rapportering under hela våren/sommaren

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vore det om du själv slutar svamla/dilla om sådant du inte vet, vilket du gjort en hel del i andra trådar?...

Skitsnack - kvinnorna med Internet spelar inte spel utan de chattar. Den thailänska nationalsången heter mycket passande Pleng chat :)

I min gamla post sa jag det mycket tydligare, men nu var min första post bara en kort sammanfattning. F ö påstod jag INTE att det skulle bero på "någon messias i ny skrud", utan att de gillar INGEN, efter att de fått upp ögonen för Thaksins verkliga jag.

Rätt att jag inte vet mycket om thailänska sedvänjor gällande röstning, men jag har hört vad engelskspråkiga offentliganställda nu tycker. Förrut gillade de Thaksin, men efter vårens händelser (demonstrationer och domstolsbeslut) har jag inte hört en enda av kvinnorna prata positivt om Thaksin... F ö om "min" thailänska tycker att det är viktigt, vilket hon iofs nog inte gör om det inte kommer något bra alternativ, så tvivlar jag på att någon kan ge henne order vad hon ska rösta på :) Hon säger numera iallafall emot sin röde storebror gällande Thaksin. Fast visst kan t ex de, som sitter ikläm med lån, känna sig tvingade att rösta, som de blir tillsagda, men de kan ju ha ändrat åsikt ändå...

Så...engelskspråkiga offentliganställda är numer en norm för hur man agerar i Issan? Klipp hål i nattmössan så Du vaknar...

Att Du tror på "Din" Thailändska är väl OK, men för hur många % av innevånarna är hon representativ?

Du får nog ta dig en rejäl studieresa utan nattmössa så kanske det klarnar.

Och en sak...en chattande Thailänska, det var bland det dummaste du skrivit hitintills, hur representativt är det... :crazy: dom skriver exakt det du vill se och läsa, det ser den som "oftast" sköter tangentbordet till, en uppskattning är att högst c:a 60-70% av chattdamerna inte kan mer några få hälsningsfraser på engelska.

Och så den personliga biten..om jag svamlar så vad kan man då kalla alla ord som du bajsar ut om saker och ting du inte vet ett skit om.

Försök hålla dig till den tråd vi diskuterar, och de påståenden du gjort om hur Issans befolkning tröttnat på de röda och DrT är så ini h-vete fel det kan bli.

Det stavas B A T H...thats it. :rtfm:

Trollmisstanken stärkt!!!

Misstänksamme Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Så...engelskspråkiga offentliganställda är numer en norm för hur man agerar i Issan? Klipp hål i nattmössan så Du vaknar...

Att Du tror på "Din" Thailändska är väl OK, men för hur många % av innevånarna är hon representativ?

Du får nog ta dig en rejäl studieresa utan nattmössa så kanske det klarnar.

Och en sak...en chattande Thailänska, det var bland det dummaste du skrivit hitintills, hur representativt är det... :crazy: dom skriver exakt det du vill se och läsa, det ser den som "oftast" sköter tangentbordet till, en uppskattning är att högst c:a 60-70% av chattdamerna inte kan mer några få hälsningsfraser på engelska.

Och så den personliga biten..om jag svamlar så vad kan man då kalla alla ord som du bajsar ut om saker och ting du inte vet ett skit om.

Försök hålla dig till den tråd vi diskuterar, och de påståenden du gjort om hur Issans befolkning tröttnat på de röda och DrT är så ini h-vete fel det kan bli.

Det stavas B A T H...thats it. :rtfm:

Trollmisstanken stärkt!!!

Misstänksamme Baa

Hej, nattmössan Baa.

Jag skojar till det lite då och då då jag skriver, MEN min slutsats är ju RÄTT enligt undersökningen, som MaiChai hänvisade till - som du ser om du drar upp nattmössan. Den har ju kommit fram till ungefär samma sak. Och det finns flera sådana undersökningar, som kommit fram till ungefär samma sak också...

Du har rätt i att många av chattdamerna inte kan så mycket engelska, men sådana har jag inte chattat med på över ett halvår, utan det är med några, som kan skriva ganska bra.

Och även om jag skulle haft fel gällande det här, så skulle det ända vara minst 5-1 till mig mot dig, så mycket som du har haft fel då du dillat/svamlat i andra trådar - och nu igen med ditt trolldillande. Bara för att du inte klarar av något, så kan ju andra göra det... :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Thaksins kampanj mot korruptionen" ???

Han ledde ju ligan över korrumperande politiker överlägset !!

Hej

Det påstår hans politiska fiender och det kan nog ligga något i det men om han är mer eller mindre korrupt än sina föregångare och efterträdare vet inte jag, men han drev faktiskt en hård kampanj mot olika myndigheters korruption, detta har jag skrivit om många gånger tidigare och jag har även gett exempel på vad som hände lokalt i vårt område.

För dom som inte minns så var det den kontroversiella kampanj där foton namn och grad sattes upp på alla anställda vid olika myndigheter, dom sattes upp i montrar och i t.ex Udon Thani satt dessa vid entren till Robinson complex, man fick fylla i blanketter med klagomål på den person som hade begärt muta och lämna i en uppsatt brevlåda där, ganska snart uppdagades vissa mutkolvar som i lindriga fall fick varning och i grövre fall sparken.

Man kunde även klaga på lärare som drack alkohol och struntade i att lära barnen något, rektorer som byggde om sitt eget hus för skolans pengar o.s.v, detta ledde till att även dessa sparkades.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Njaaa, det TROR inte jag ett skvatt på för här är han fortfarande GUD, även om han fått solkiga vingar den senaste tiden så vägrar gemene man att tro något annat än att det är DrT som fortfarande är den ende välgöraren i Issan.

OBS, detta är INTE vad JAG tycker, men efter att ha levt hyfsat länge bland de s.k. lata, dumma, risbönderna så tror jag mig skönja en annan anledning till den, tyvärr, tillfälliga stiltjen, det saknas finansiärer.

Baa

Hej

Jag håller med dig, och jag tror inte heller att fattigt folk på landsbygden glömmer bort honom i första taget.

Det är nog mer ett önsketänkande av dom som nu censurerar och smutskastar och på detta sätt hoppas manipulera folk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och även om jag skulle haft fel gällande det här, så skulle det ända vara minst 5-1 till mig mot dig, så mycket som du har haft fel då du dillat/svamlat i andra trådar - och nu igen med ditt trolldillande. Bara för att du inte klarar av något, så kan ju andra göra det... :D

Att se en diskussion om thailändsk politik som en tävling, räkna poäng, och samtidigt utsee sig själv som vinnare tyder på att man kanske inte riktigt är den vinnaren man vill framställa sig som;)

Det kan vara värt att komma ihåg att alla har vi begränsade persepektiv. Oavsett om våra referenser är engelsktalande masterstudenter i Bangkok, byfolk i Nakhon Nowhere eller hi-so tomtar bland Thong Lors nattklubbar - så har vi alla ett ganska smalt synfält. Då kanske man skall vara lite försiktig med alla eventuell statements om hur saker är och lägga in en eller annan brasklapp då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Att se en diskussion om thailändsk politik som en tävling, räkna poäng, och samtidigt utsee sig själv som vinnare tyder på att man kanske inte riktigt är den vinnaren man vill framställa sig som;)

Det kan vara värt att komma ihåg att alla har vi begränsade persepektiv. Oavsett om våra referenser är engelsktalande masterstudenter i Bangkok, byfolk i Nakhon Nowhere eller hi-so tomtar bland Thong Lors nattklubbar - så har vi alla ett ganska smalt synfält. Då kanske man skall vara lite försiktig med alla eventuell statements om hur saker är och lägga in en eller annan brasklapp då och då.

Visst, men den kommentaren kom av att Baa snackat i nattmössan om mig flera gånger i andra trådar. Gällande mig själv, så vet jag såklart vad som är rätt :) därav "minst 5-1 till mig". F ö brukar jag tala om hur jag fått fram uppgifterna, och brukar lämna exempel, vilket en del klagar på också :) Då kan var och en bedöma vad exemplen tyder på. (((Just den här senaste skrev jag inte så tydligt först den här gången, eftersom jag redan sagt det utförligare någonstans tidigare.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men den kommentaren kom av att Baa snackat i nattmössan om mig flera gånger i andra trådar. Gällande mig själv, så vet jag såklart vad som är rätt :) därav "minst 5-1 till mig". F ö brukar jag tala om hur jag fått fram uppgifterna, och brukar lämna exempel, vilket en del klagar på också :) Då kan var och en bedöma vad exemplen tyder på. (((Just den här senaste skrev jag inte så tydligt först den här gången, eftersom jag redan sagt det utförligare någonstans tidigare.)))

Jasså?

Tror Du misstolkat ditt ego en smula...trollunge, du får nog börja räkna självmålen också herr Thaifjantexpert.

Den dag jag kommer på mig själv med att ha så fel om livet här som du så lovar jag att flytta hem...

Sitter just nu med matchboll, ge dig frivilligt så du slipper skämmas. :whistle:

Allvetaren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jasså?

Tror Du misstolkat ditt ego en smula...trollunge, du får nog börja räkna självmålen också herr Thaifjantexpert.

Den dag jag kommer på mig själv med att ha så fel om livet här som du så lovar jag att flytta hem...

Sitter just nu med matchboll, ge dig frivilligt så du slipper skämmas. :whistle:

Allvetaren Baa

Goddag yxskaft! Du har ju dillat en hel del gällande fakta om mig, så jag citerar mig själv:

Gällande mig själv, så vet jag såklart vad som är rätt :) därav "minst 5-1 till mig".

Så bara genom dina uttalanden om sådant, så leder jag så överlägset över dig, att jag skulle behöva göra många självmål för att du ens ska kunna komma ifatt :D

Var det inte du som inte ens fattat skillnaden mellan vanliga frågor och retoriska frågor? (=Frågor som ställs bara för att visa hur korkat den andres resonemang var.)

Och nu har jag avancerat till "trollunge". Roligt att bli kallad det då man är en 57-årig gubbe :) Du hör tydligen fortfarande till dem, som inte ens klarar av att tänka tanken att man kan göra saker, som jag har gjort. Dels har jag hunnit det, eftersom jag inte har några barn (än), och dels har jag gjort saker istället för att öla... Du har dillat en hel del om mig. Öldille?...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligheten svider men fantasin kan flöda utan att det gör ont :crazy: Mvh Måne som försöker stå med fötterna på jorden även om det inte alltid fungerar :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök hålla dig till den tråd vi diskuterar, och de påståenden du gjort om hur Issans befolkning tröttnat på de röda och DrT är så ini h-vete fel det kan bli.

Det stavas B A T H...thats it. :rtfm:

Trollmisstanken stärkt!!!

Misstänksamme Baa

Ja det är ju bra att hålla sig till tråden men vad har bath med den att göra? Eller du kanske menar baht? :whistle:

Varför är påståendet att isaanborna tröttnat på doktorn så inihelvete fel? Du verkar ganska säker på din sak. Själv så vet jag inte alls men tar gärna emot mer info i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju bra att hålla sig till tråden men vad har bath med den att göra? Eller du kanske menar baht? :whistle:

Varför är påståendet att isaanborna tröttnat på doktorn så inihelvete fel? Du verkar ganska säker på din sak. Själv så vet jag inte alls men tar gärna emot mer info i ämnet.

Det kan man ju fråga sig? :whistle:

Man byter ju inte tro lika ofta som man byter skjorta...

Men om man uttrycker sig så här då.

Tror du att DrT skulle erhålla majoriteten av Issans röster ifall han öppnade plånboken igen?

Eller tror du det skulle räcka med ett löfte att fortsätta det reformarbete det anses han startat här uppe i risfälten?

För egen del tror jag det räcker med några förespråkare som lovar guld o gröna skogar igen för att det åter skall bli Thaksincountry till 90% av den Issanska bygden.

Och skulle den gode doktorn visa sig live..vilket ju för närvarande är en omöjlighet...är nog inte folkrörelsen långt borta från Bangkoks gator igen.

Även om det visst finns de som vacklar lite för närbarande så står dom stabilt med en fast tro på att om dom får en även så liten hjälp på traven så blir dom orubbliga..

Men visst är det lugnt o skönt här uppe just nu, inga jäkla bilkaravaner på kvällarna och inga högtalare som skrålar propaganda på Issandialekt. Hoppas det förblir så ett bra tag till. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Goddag yxskaft! Du har ju dillat en hel del gällande fakta om mig, så jag citerar mig själv:

Så bara genom dina uttalanden om sådant, så leder jag så överlägset över dig, att jag skulle behöva göra många självmål för att du ens ska kunna komma ifatt :D

Var det inte du som inte ens fattat skillnaden mellan vanliga frågor och retoriska frågor? (=Frågor som ställs bara för att visa hur korkat den andres resonemang var.)

Och nu har jag avancerat till "trollunge". Roligt att bli kallad det då man är en 57-årig gubbe :) Du hör tydligen fortfarande till dem, som inte ens klarar av att tänka tanken att man kan göra saker, som jag har gjort. Dels har jag hunnit det, eftersom jag inte har några barn (än), och dels har jag gjort saker istället för att öla... Du har dillat en hel del om mig. Öldille?...

Har jag?

Vill du ta det personligt så ta det via PM

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man uttrycker sig så här då.

Tror du att DrT skulle erhålla majoriteten av Issans röster ifall han öppnade plånboken igen?

Eller tror du det skulle räcka med ett löfte att fortsätta det reformarbete det anses han startat här uppe i risfälten?

För egen del tror jag det räcker med några förespråkare som lovar guld o gröna skogar igen för att det åter skall bli Thaksincountry till 90% av den Issanska bygden.

Och skulle den gode doktorn visa sig live..vilket ju för närvarande är en omöjlighet...är nog inte folkrörelsen långt borta från Bangkoks gator igen.

Även om det visst finns de som vacklar lite för närbarande så står dom stabilt med en fast tro på att om dom får en även så liten hjälp på traven så blir dom orubbliga..

Men visst är det lugnt o skönt här uppe just nu, inga jäkla bilkaravaner på kvällarna och inga högtalare som skrålar propaganda på Issandialekt. Hoppas det förblir så ett bra tag till. :great:

Som sagt, jag vet för lite för att ens ha en egen vettig gissning. Men jag betvivlar inte att du kan ha rätt. En riktig värdemätare kommer den dagen valen hålls fria och utan röstköp. Känns ganska långt bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag vet för lite för att ens ha en egen vettig gissning. Men jag betvivlar inte att du kan ha rätt. En riktig värdemätare kommer den dagen valen hålls fria och utan röstköp. Känns ganska långt bort.

Kommer inte ske förrän efter den dagen LM lagarna är ett minne blott och knugens makt/inflytande över politiken är borta.

Och fria val (Enligt våran definition) känns väldigt väldigt långt bort just nu.

tom i Afghanistan har ju USA gett upp mot korruptionen så länge som dom som mutas eller mutar står på USA's sida mot talibanerna.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara värt att komma ihåg att alla har vi begränsade persepektiv. Oavsett om våra referenser är engelsktalande masterstudenter i Bangkok, byfolk i Nakhon Nowhere eller hi-so tomtar bland Thong Lors nattklubbar - så har vi alla ett ganska smalt synfält. Då kanske man skall vara lite försiktig med alla eventuell statements om hur saker är och lägga in en eller annan brasklapp då och då.

Jag tycker att det är lustigt hur folk, som bor i någon by i någon obskyr del av Isaan, ofta förmedlar lokala sympatier som om de representerade hela Isaan.

Sympatierna för Thaksin skiljer sig åt väsentligt mellan olika områden i Isaan och att vara kategorisk i uttalandena om en sådan stor landsända är rätt befängt.

Isaan är ju faktiskt ett geografiskt område som befolkningsmässigt och till yta är större än de flesta europeiska länder.

I närheten av mig i Sverige finns t.ex en by där en majoritet röstar för Avestapartiet och är idoler av Axel Ingmar.

Gissar att en enstörig utlandsinflyttad fågelskådare som vägrar lära sig det lokala språket i byn och som påstog att Sverige, Norge och Danmarks befolkningar

stödjer Axel Ingmar skulle ses som rätt konstig av de flesta.

Dessutom, tror jag, skiljer sig förmedlat budskap och verkliga sympatier åt i betydligt högre utsträckning i Thailand än i Sverige eftersom

folk ofta är osäkra och inte vågar eller vill basunera ut egna politiska tankar eller motiv för hur de väljer politisk företrädare.

Därmed är de tankegångar som förmedlas till farang vid diskussion inte säkert samma tankegångar som föregår ett beslut i en valsituation.

I "min" by i Buriram är t.ex situationen väldigt annorlunda den bild som förmedlas publikt om de fattigas sympatier.

De som har byns handelsbod, och är rikast och flitigast i byn, - röstar på Thaksin och kör inspelade UDD-möten på hög volym.

Medans de fattiga inte gillar Thaksin och verkar stödja Abhisit mer.

Så jag kunde ju gå ut och påstå att fattiga i Isaan röstar på Abhisit medans giriga rika röstar på Thaksin. :)

Detta med perspektiv är därför värt att fundera över både en, två och fem gånger innan man postar påståenden om hur saker är i Isaan.

Och värt att ägna en tanke när man läser texter från medlemmar som slarvar med källor och tydliga referenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

I "min" by i Buriram är t.ex situationen väldigt annorlunda den bild som förmedlas publikt om de fattigas sympatier.

De som har byns handelsbod, och är rikast och flitigast i byn, - röstar på Thaksin och kör inspelade UDD-möten på hög volym.

Medans de fattiga inte gillar Thaksin och verkar stödja Abhisit mer.Så jag kunde ju gå ut och påstå att fattiga i Isaan röstar på Abhisit medans giriga rika röstar på Thaksin. :)

Detta med perspektiv är därför värt att fundera över både en, två och fem gånger innan man postar påståenden om hur saker är i Isaan.

Och värt att ägna en tanke när man läser texter från medlemmar som slarvar med källor och tydliga referenser.

Jo men de begriper ju inte sitt eget bästa om de röstar på Abhisit trots att de är fattiga, frågan är om de ens bör har rösträtt när de inte förstår så elementära saker som att Thaksin och bara Thakisn är de fattigas enda vän?

Det får Chalerm se till och ta tag i om PT kommer till makten, man måste minst ha en handelsbod för att få rösta i Buriram...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men de begriper ju inte sitt eget bästa om de röstar på Abhisit trots att de är fattiga, frågan är om de ens bör har rösträtt när de inte förstår så elementära saker som att Thaksin och bara Thakisn är de fattigas enda vän?

Det får Chalerm se till och ta tag i om PT kommer till makten, man måste minst ha en handelsbod för att få rösta i Buriram...

Misstänker att dom med handelsboden också är kinesättlingar !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ske förrän efter den dagen LM lagarna är ett minne blott och knugens makt/inflytande över politiken är borta.

Och fria val (Enligt våran definition) känns väldigt väldigt långt bort just nu.

tom i Afghanistan har ju USA gett upp mot korruptionen så länge som dom som mutas eller mutar står på USA's sida mot talibanerna.

Tror det där är att snöa in på fel sak. LM-lagar och kungen har gissningsvis liten inverkan i hur folk korrumperas i röstandet.

Fenomenet att rösta "uppåt" (alltså som sin närmaste patriark/överhuvud) är gissningsvis betydligt mer korrumperande.

När folk frigörs från just denna del av Pi/Nong-kulturen (som alltså inte är åldersrelaterad) och det blir

säkert att uttrycka sin politiska övertygelse lokalt: först då, tror jag, förändras det politiska Thailand.

Idag verkar folk inte rösta efter ideologisk eller social övertygelse. Man röstar på en person.

Den person man tror, eller vill, ska bli den "starke" mannen.

UDDs demonstrationer var kanske(?) unika på så sätt att de innehöll båda elementen.

Både personkulten (fotklappor och T-vimplar) och sådana som var där eftersom sociala övertygelser vägde mer.

Förhoppningsvis förstår man att det, som jag tror, var personkulten som förstörde för den politiska kraften hos socialt övertygade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det där är att snöa in på fel sak. LM-lagar och kungen har gissningsvis liten inverkan i hur folk korrumperas i röstandet.

Fenomenet att rösta "uppåt" (alltså som sin närmaste patriark/överhuvud) är gissningsvis betydligt mer korrumperande.

När folk frigörs från just denna del av Pi/Nong-kulturen (som alltså inte är åldersrelaterad) och det blir

säkert att uttrycka sin politiska övertygelse lokalt: först då, tror jag, förändras det politiska Thailand.

Idag verkar folk inte rösta efter ideologisk eller social övertygelse. Man röstar på en person.

Den person man tror, eller vill, ska bli den "starke" mannen.

UDDs demonstrationer var kanske(?) unika på så sätt att de innehöll båda elementen.

Både personkulten (fotklappor och T-vimplar) och sådana som var där eftersom sociala övertygelser vägde mer.

Förhoppningsvis förstår man att det, som jag tror, var personkulten som förstörde för den politiska kraften hos socialt övertygade.

LM Lagarna är ju en del av problemet, Alltså att folk inte har yttrande frihet i vissa frågor och att även LM lagarna används i politiskt syfte att misskreditera sina motståndare.

Men en sak som var intressant med valen i Bangkok var att dom gula fick 0 mandat och om dom ska föreställa "kungens/drottingens politiska gren" så fick dom nog sig en chock.

Thailand's politiska system är genomruttet från toppen till botten, Och korruptionen är den största orsaken.

Men ibland vet folk inte sitt egna bästa, Även i "demokratier" så röstar ju folk på tjuv/bandit politiker... Bara se på Italien och ryssland och jag antar rent psykologiskt att man röstar på en "stark" man inte för man tror han är ärlig och rättvis.

Kanske därför Thaksin är/var så populär, Han fick saker att hända... på gott och ont så var han "thailands starke man" och därmed hota kungens makt.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste lite om hur dom ca 200 röda som fängslades vid demonstrationerna i Bangkok har det, dom saknar tydligen det mesta och misshandlas,

dom döms tydligen ofta utan att få advokathjälp.

Men nu är det en grupp unga volontär advokater som försöker hjälpa dom fängslade.

Red shirts in prison

Mon, 06/09/2010 - 14:13

Almost 4 months after the crackdown, many red shirts are still detained in prisons around the country. The exact number of detainees, as well as their names, is not known. The official figure revealed by the secretary to the Minister of Justice is 209.

According to the Corrections Department, 169 cases are under investigation, 12 have been convicted, 2 are detained in lieu of fines, and 26 are on appeal.

The prisons where they are detained include Thonburi Special Prison (1 person), Khlong Prem Central Prison (17), Pattaya Special Prison (1), Bangkok Remand Prison (53 including the UDD leaders), the Central Women’s Prison (4), Chiang Rai Prison (6), Nonthaburi Prison (6), Khon Kaen Prison (9), Mukdahan Prison (22), Thanyaburi Prison (2), Nakhon Pathom Prison (2), Chiang Mai Prison (7), Samut Prakan Prison (2), Udon Thani Prison (25), Maha Sarakham Prison (11) and Ubon Ratchathani Prison (35). [Note: the numbers add up to 203]

In addition to the basic charge of illegal assembly, many have been charged with additional crimes including arson and possession of war weapons. Many who either have confessed or denied the charges have been found to have no lawyers, although the Phuea Thai Party has provided legal assistance to some.

Prasong, 26, who has had a false left eye due to an accident when he was a teenager, was a homeless scavenger at Din Daeng and has lived under the expressway for years. Before that, he was a worker in the Chitrlada craftsmanship project in pottery, but was sent home to Mae Hong Son because of his unruly behaviour, before fleeing back to Bangkok again. He was interviewed by a lawyer from the Phuea Thai Party once in August.

He was arrested along with 5 others by the military under the Din Daeng Expressway at about 2 pm on 21 May when he was looking for food to eat near Saphan Temple. His hands were tied behind his back, and he was forced to kneel down in front of a pile of weapons including grenades, guns and Molotov cocktails for the press to take photos. He insisted that that was the first time he saw those weapons. Before that, he had been to the rallies to help distribute water bottles and to get free meals.

He said that he was beaten by the soldiers when he was struggling, and then was sent to the police. He has been charged with violating the Emergency Decree and possessing weapons. He has denied all the charges, and is scheduled to appear in court on 27 September.

Currently, a team of young volunteer lawyers is trying to provide legal assistance to these people.

http://www.prachatai.com/english/node/2010

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I närheten av mig i Sverige finns t.ex en by där en majoritet röstar för Avestapartiet och är idoler av Axel Ingmar.

Gissar att en enstörig utlandsinflyttad fågelskådare som vägrar lära sig det lokala språket i byn och som påstog att Sverige, Norge och Danmarks befolkningar

stödjer Axel Ingmar skulle ses som rätt konstig av de flesta.

"är supportrar av" menade jag naturligtvis... ursäkta ett hjärnsläpp p.g.a bristande koncentration. :)

Hann inte editera innan tiden gått ut.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...