Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

Du har aldrig tänkt på att det är väldigt sällan som någon avslöjas för korruption alls, det kan ju bero på att dom som ska bevaka detta också är korrumperade.

Att inte ha blivit avslöjad eller dömd för korruption i Thailand säger ingenting om hurvida den personen är korrumperad eller inte.

Men du kommer nog att bli väldigt besviken en dag när sanningen om Apishit kommer fram, tänk på att t.ex PAD,s Sonthi sa att korruptionen har ökat under Apishit,s tid vid makten, och vi får väl följa detta i korruptionsindex misstänker jag, så vi får nog anledning att återkomma till ämnet.

För själv är jag helt övertygad att Thaksins kampanj mot korruption är en stor anledning till att kuppen blev av, att störa denna näring var nog ett lika stort "brott" som att motarbeta narkotika industrin som är en stor inkomstkälla för både militär och politiker.

Mvh Isan Lover

Som man säger "time will tell"... Det är bortkastad energi att debattera OM något ev. inträffar. Du och jag vet lika lite om detta så det blir bara tjafsigt.

Ang. Thaksins kampanj; den var bara blårök för att förleda människor som du att tro han menade allvar. Som jag skrivit tidigare så vet jag, av personlig egen erfarenhet att han var djupt inblandad i avancerad och kostsam korruption. Du lär aldrig få någon som drar ett konkret exempel eftersom det kan skapa väldigt negativ PR för de aktuella företagen. Han har uppenbarligen lyckats lura dig och många med sina löften.

Du får tro vad du vill men jag småler lite då jag har annan information.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men du kommer nog att bli väldigt besviken en dag när sanningen om Apishit kommer fram, tänk på att t.ex PAD,s Sonthi sa att korruptionen har ökat under Apishit,s tid vid makten, och vi får väl följa detta i korruptionsindex misstänker jag, så vi får nog anledning att återkomma till ämnet.

Det var onekligen bättre, den där token Sondhi passar nog bättre på något mentalsjukhus.

Men det skulle i och för sig vara synd om dom intagna där.

Ena gången en galen tok som passar på mentalsjukhus. Nästa gång ett sanningsvittne värt att använda i egen argumentation.

Du väljer verkligen dina källor för övertygelse med kosekvens och omsorg. :)

Vad gör du om den där "sanningen" om Abhisit inte kommer fram någon gång?

Fortsätter ljuga ihop brister att applicera på hans person?

Bravo! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Militärkupp i Oktober ?

I alla fall enligt denna PT MP:

http://www.bangkokpost.com/news/politics/194465/surapong-coup-in-oct-for-sure

A Puea Thai MP has come up with a grim prediction that there would definitely be a military coup in October.

Surapong Towichakchaikul, a Chiang Mai MP, said on Friday that he had information which led to the belief that there would definitely be a coup.

The coup makers had already drafted a new constitution and prepared to make a general whose name begins with the initial 'P' the new prime minister after the coup, he said.

Mr Surapong, known to be close to former prime minister Thaksin Shinawatra, said the information he obtained was different from that received by Puea Thai chairman Chavalit Yongchaiyudh.

Gen Chavalit also predicted there would be a coup late this year, but that subsequent changes would be positive.

Mr Surapong said his information predicted the changes would be negative.

Mr Surapong outlined four reasons for the military to stage a coup:

1. There were rifts in political parties. MPs had started to switch parties. Politicians were up for sale despite being in a democratic system. This was a collapse of democracy.

2. Politicians had blatantly indulged in corruption. Financiers behind political parties had openly sought interests from politics.

3. Appointments of government officials had been plagued with injustice. Positions had been put up for sale. The bureaucratic system had been destroyed.

4. People in society were seriously divided, beyond repair.

Mr Surapong said October was favourable for a coup. It was at the beginning of the fiscal year when the situation would be ripe.

The coup makers would cite the four reasons to justify their actions. They would say the coup was to safeguard the people's tax money before it was plundered by politicians, Mr Surapong said.

He said another reason for the coup was that if there was an election the Puea Thai Party would certainly return to power and its opponents would not let this happen.

The MP said he did not know whether his disclosure would be enough to deter the coup plotters.

He said a coup would be acceptable to him only if it could really solve problems.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Thaksins kampanj mot korruptionen" ???

Han ledde ju ligan över korrumperande politiker överlägset !!

Hej

Vad grundar du detta på enligt korruptionsindex har ju korruptionen ökat något under Aprishits tid vid makten.

Och själv tillhör jag dom som tror att det kommer att fortsätta öka så länge militären och deras marionett kommer att sitta kvar vid makten tack vare militär vapenmakt och förtryck.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ena gången en galen tok som passar på mentalsjukhus. Nästa gång ett sanningsvittne värt att använda i egen argumentation.

Du väljer verkligen dina källor för övertygelse med kosekvens och omsorg. :)

Vad gör du om den där "sanningen" om Abhisit inte kommer fram någon gång?

Fortsätter ljuga ihop brister att applicera på hans person?

Bravo! :)

Hej

Även en blind höna kan hitta ett ägg ibland, så det finns hopp även för dig även om du inte inser det just nu och satsar allt på militärjuntan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Thaksins kampanj mot korruptionen" ???

Han ledde ju ligan över korrumperande politiker överlägset !!

Hej

Detta gäller dig och andra på högerkanten, enligt korruptionsindex har korruptionen inte minskat utan ökat efter Apishits tillträde efter militärkuppen, och jag tillhör dom som tror att den kommer att fortsätta öka även nästa år.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Vad grundar du detta på enligt korruptionsindex har ju korruptionen ökat något under Aprishits tid vid makten.

Och själv tillhör jag dom som tror att det kommer att fortsätta öka så länge militären och deras marionett kommer att sitta kvar vid makten tack vare militär och vapenmakt.

Mvh Isan Lover

Lika relevant som att du påstår att PM Abhisit är/har varit inblandad i korruption. Du vet inget om det heller men åsikter är ju fritt att ha.

Ja; du tillhör dom få som tror det kommer fortsätta öka. Du vet inte varför eller OM det sker men för dig måste det varar en sanning för annars stämmer inte världsbilden.

...och Thaksin jobbade stenhårt för att stävja korruptionen...det passar in i samma bild. :D:lol:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Detta gäller dig och andra på högerkanten, enligt korruptionsindex har korruptionen inte minskat utan ökat efter Apishits tillträde efter militärkuppen, och jag tillhör dom som tror att den kommer att fortsätta öka även nästa år.

Mvh Isan Lover

Roande läsning..."jag tillhör dom.." Du vet, precis som vi andra här, inget alls om korruptionen i Thailand annat än att det förekommer. Att hänvisa till "korruptionsindex" blir bara löjligt.

Du sa i ditt inlägg bl.a. "Du har aldrig tänkt på att det är väldigt sällan som någon avslöjas för korruption alls, det kan ju bero på att dom som ska bevaka detta också är korrumperade.

Att inte ha blivit avslöjad eller dömd för korruption i Thailand säger ingenting om hurvida den personen är korrumperad eller inte."

Med det inlägget säger du ju själv att man inte kan veta; vad är det som gör att du, några inlägg senare, helt plötsligt vet?

Roande med din naivitet och inkonsekvens! :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Militärkupp i Oktober ?

I alla fall enligt denna PT MP:

http://www.bangkokpost.com/news/politics/194465/surapong-coup-in-oct-for-sure

A Puea Thai MP has come up with a grim prediction that there would definitely be a military coup in October.

Surapong Towichakchaikul, a Chiang Mai MP, said on Friday that he had information which led to the belief that there would definitely be a coup.

The coup makers had already drafted a new constitution and prepared to make a general whose name begins with the initial 'P' the new prime minister after the coup, he said.

Mr Surapong, known to be close to former prime minister Thaksin Shinawatra, said the information he obtained was different from that received by Puea Thai chairman Chavalit Yongchaiyudh.

Gen Chavalit also predicted there would be a coup late this year, but that subsequent changes would be positive.

Mr Surapong said his information predicted the changes would be negative.

Mr Surapong outlined four reasons for the military to stage a coup:

1. There were rifts in political parties. MPs had started to switch parties. Politicians were up for sale despite being in a democratic system. This was a collapse of democracy.

2. Politicians had blatantly indulged in corruption. Financiers behind political parties had openly sought interests from politics.

3. Appointments of government officials had been plagued with injustice. Positions had been put up for sale. The bureaucratic system had been destroyed.

4. People in society were seriously divided, beyond repair.

Mr Surapong said October was favourable for a coup. It was at the beginning of the fiscal year when the situation would be ripe.

The coup makers would cite the four reasons to justify their actions. They would say the coup was to safeguard the people's tax money before it was plundered by politicians, Mr Surapong said.

He said another reason for the coup was that if there was an election the Puea Thai Party would certainly return to power and its opponents would not let this happen.

The MP said he did not know whether his disclosure would be enough to deter the coup plotters.

He said a coup would be acceptable to him only if it could really solve problems.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/09/05/politics/PM-ready-for-peace-talks-with-Pheu-Thai-30137298.html

Ja Thaksins PT parti verkar ju implodera och många av dess MP´s verkar vilja hoppa av den sjunkande båten för att ansluta sig till något av stödpartierna i regeringen så snart är enda möjligheten för Thaksin att genomföra en militärkupp för att kunna komma tillbaka till makten.

Generalen som ska bli premiärminister åt Thakisn är förmodligen Panlop Pinnamnee.

Kan bli en intressant höst.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...i-30137298.html

Ja Thaksins PT parti verkar ju implodera och många av dess MP´s verkar vilja hoppa av den sjunkande båten för att ansluta sig till något av stödpartierna i regeringen så snart är enda möjligheten för Thaksin att genomföra en militärkupp för att kunna komma tillbaka till makten.

Generalen som ska bli premiärminister åt Thakisn är förmodligen Panlop Pinnamnee.

Kan bli en intressant höst.

En "röd" militärkupp !

Skall bli intressant att höra vissa MPR.ares åsikter om det !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta gäller dig och andra på högerkanten, enligt korruptionsindex har korruptionen inte minskat utan ökat efter Apishits tillträde efter militärkuppen, och jag tillhör dom som tror att den kommer att fortsätta öka även nästa år.

Mvh Isan Lover

Och vad ger dig anledning att påstå att jag finns på högerkanten ?

Ytterligare en av dina bevis på hur liten koppling du har till verkligheten du kommenterar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har tråden Detta händer just nu spelat ut sin roll enligt mitt sätt att se det. Ger inget längre utan blir bara svårläst, samt att det blir för mycket poliserande För mycket ut svängningar om vad som händer nu.

De intressanta nu är ju om man kan renodla debatten om vad som konkret händer efter de sk upproret, vad händer med fängslade, utredningar etc inte spekulationer, som nu sker och uppdelning i tre läger.

Kan man inte sätta streck i debatten efter 10000 inlägg i tråden.Detta händer just nu. Går inte att greppa om den. längre.

Och istället köra på Vad hände sen.

Upp till er bara ett förslag. Kanske dumt, Vad vet jag, vad tycker ni.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

God idé tycker jag. Det finns numer nästan inget av karaktären "vad händer nu?" i tråden.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En "röd" militärkupp !

Skall bli intressant att höra vissa MPR.ares åsikter om det !

skulle tro att de flesta säger;

"Same, same, but different (people) . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakslag för gul- och rödskjortor

Först nu är resultatet från söndagens lokalval i Bangkok klart – och det blev ett svidande nederlag för både gul- och rödskjortorna. Väljarna tycks ha tröttnat på gatupolitik och våld.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/bakslag-for-gul-och-rodskjortor_5235325.svd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan idé är väl att starta en ny tråd för en händelse/nyhet och sen försöka hålla sig till ämnet.

Då får inte bara struktur utan och en mycket bättre överblick över händelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan idé är väl att starta en ny tråd för en händelse/nyhet och sen försöka hålla sig till ämnet.

Då får inte bara struktur utan och en mycket bättre överblick över händelser.

Så gjorde vi ju förut men då klagades det på att det blev för många trådar med politik.

Och man tyckte det var bättre att hålla alla diskussioner i samma tråd.

Därav att "det händer nu" är så lång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakslag för gul- och rödskjortor

Först nu är resultatet från söndagens lokalval i Bangkok klart – och det blev ett svidande nederlag för både gul- och rödskjortorna. Väljarna tycks ha tröttnat på gatupolitik och våld.

http://www.svd.se/ny...tor_5235325.svd

Att "Väljarna tycks ha tröttnat på gatupolitik och våld." är ju SVD's slutsats. Men är det verkligen så?

Själv hoppas jag verkligen på att det är så, men det är så svårt att veta vem man ska lita på! Svenska tidningar har jag aldrig ansett haft bra insikt i thailändsk politik eller för att förstå thailändarnas tankegångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gjorde vi ju förut men då klagades det på att det blev för många trådar med politik.

Och man tyckte det var bättre att hålla alla diskussioner i samma tråd.

Därav att "det händer nu" är så lång.

Ja, det är svårt för mig att guida skribenter till att göra som jag vill.

Men i all välmening, så blir det lättare att hitta innehåll om man har en trådtitel som beskriver vad tråden handlar och att man, så länge det går, håller sig till ämnet.

Å andra sidan har ju situationen i BKK lugnat ner sig lite och man kanske ska våga sig på nya trådar för olika nyheter i Thailand.

Detta händer just nu-tråden var ifrån början tänkt att handla om krisen i Bangkok - och den har ju svalnat en aning.

Så rekommenderar alla att starta nya trådar om nyheter som inte rör Bangkok-krisen. För "Bangkok-kris"-inlägg, kan man ju fortfarande hålla sig till de trådar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "Väljarna tycks ha tröttnat på gatupolitik och våld." är ju SVD's slutsats. Men är det verkligen så?

Själv hoppas jag verkligen på att det är så, men det är så svårt att veta vem man ska lita på! Svenska tidningar har jag aldrig ansett haft bra insikt i thailändsk politik eller för att förstå thailändarnas tankegångar.

Jag har hört det från flera håll och ett antal inlägg här på MPR antyder samma

De gula och de röda som vill demonstrera och använda våld verkar vara en klart lite skara och den stora majoriteten verkar vilja ha lugn och ro bara

Men det är ju dessa små grupper som hörs mest och som kan med mycket små medel skapa stor oro och fara för andra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

För en gångs skull håller jag med Tallviking !!! :)

Den här trenden hade jag märkt, och skrev någonstans, då oroligheterna fortfarande pågick. Dels ogillade många att Thailand fick dåligt rykte, och dels slutade många Isaanbor, som tidigare gillat Thaksin, att gilla honom då de fick reda på om skumma Thaksinaffärer.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en gångs skull håller jag med Tallviking !!! :)

Den här trenden hade jag märkt, och skrev någonstans, då oroligheterna fortfarande pågick. Dels ogillade många att Thailand fick dåligt rykte, och dels slutade många Isaanbor, som tidigare gillat Thaksin, att gilla honom då de fick reda på om skumma Thaksinaffärer.

Njaaa, det TROR inte jag ett skvatt på för här är han fortfarande GUD, även om han fått solkiga vingar den senaste tiden så vägrar gemene man att tro något annat än att det är DrT som fortfarande är den ende välgöraren i Issan.

OBS, detta är INTE vad JAG tycker, men efter att ha levt hyfsat länge bland de s.k. lata, dumma, risbönderna så tror jag mig skönja en annan anledning till den, tyvärr, tillfälliga stiltjen, det saknas finansiärer.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Njaaa, det TROR inte jag ett skvatt på för här är han fortfarande GUD, även om han fått solkiga vingar den senaste tiden så vägrar gemene man att tro något annat än att det är DrT som fortfarande är den ende välgöraren i Issan.

OBS, detta är INTE vad JAG tycker, men efter att ha levt hyfsat länge bland de s.k. lata, dumma, risbönderna så tror jag mig skönja en annan anledning till den, tyvärr, tillfälliga stiltjen, det saknas finansiärer.

Baa

Som jag skrev då jag skrev om det i den andra tråden, så kan jag knappt någon thai, så jag har kontakt mest med dem, som kan någon engelska och använder Internet, och bland dem har det blivit en stor omsvängning. T ex hos "min" thailänska :)Det är naturligt att förändringen inte går så fort bland de fattigare, som har mindre tillgång till information, men de med mer info pratar ju med de fattigare, så det smittar nog av sig på dem också med tiden :)

F ö är det inte så konstigt att många fattiga Isaanbor vill hänga kvar vid att hålla på Thaksin, även om de skulle ha börjat misstänka att han är en myglare, eftersom de vill hålla hoppet kvar, eftersom de fått så lite stöd tidigare av andra på regeringsnivå... Om de får någon annan tydlig - hederlig - ledare att hålla på, som stödjer de fattiga i Isaan, så skulle de fattigaste inte behöva hoppas på Thaksin längre, och då skulle det nog inte bli många promille kvar i Isaan, som skulle hålla på Thaksin fortfarande. Ett problem för informationsspridningen är censuren, vilket lätt gör att risbönderna inte tror på informationen då sanningar sägs om Thaksin, då det sägs av regeringskontrollerade media, så genom censuren biter sig nog regeringen ofta sig själva i svansen...

Så stödet för Thaksin har definitivt minskat i Isaan, men kanske inte så mycket som jag fått uppfattningen att den gjort. Återstår att se hur många, som kommer att rösta rött i brist på annat, eller inte rösta alls om det inte kommer något bra alternativ för de fattiga Isaanborna.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har slagit ihop "Vad hände sen"-tråden med denna eftersom det annars kommer att bli två trådar om precis samma saker.

Vid nyheter som är nya nyheter i och om Thailand (exkl. rött, gult och politik) kan ni gärna starta nya trådar om.

Men vi håller oss till denna när det rör politik i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...