Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Många personer ur Farang-Nomenklaturan raljerar gärna om

fotfolkets dumhet, lättleddhet, lathet och bristande insiktsförmåga,

- ja det finns många exempel på deras självgoda vinklingar av det ”röda packet”.

Men vad tänker egentligen stora delar av den styrande Thai-eliten om

dessa arbetare som ska utföra "skitjobben" åt dem?

Jag vet inte själv, men de kanske tycker som ”Martin Ezpeleta”

som i en ganska fiffig kåseriform ger svar på tal om vänstervridna arbetares sk brister och egenskaper?

Han skriver - Sluta dalta med arbetarklassen!

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article7666889.ab

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den där undersökningen såg jag också när den kom.

Orsaken till att fotfolket såg sig hyfsat positivt inställda till att muta lite här och där

var därför att detta var enda chansen för dem att få några myndighetspersoner

att utföra det arbete som de var anställda att utföra.

Utan mutor stannade varje byråkratisk process upp, detta oavsett om lagar försökte kringgås eller ej.

Så man återkommer ständigt till att det är de med makt måste ändra sin attityd först.

SN

Helt rätt men det är rätt meningslöst att börja i toppen om man dels:

- Inte kan komma till toppen utan korruption

- Den stora breda massan av verksamheter längst ner på rotnivån i systemet använder korruption som en viktig integrerad del av all verksamhet

Om inte det finns en bred vilja och förankring hos folket att bekämpa korruptionen kan varken en PM, kungen, militären eller enskilda låga tjänstemän förändra dagens situation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Helt rätt men det är rätt meningslöst att börja i toppen om man dels:

Om inte det finns en bred vilja och förankring hos folket att bekämpa korruptionen

kan varken en PM, kungen, militären eller enskilda låga tjänstemän förändra dagens situation

De i toppen kan ju börja med att visa att de är ett gott exempel.

Det är ju faktiskt "ledarna" och ska leda folket i rätt riktning,

och inte tvärt om.

Om man skyller på folkopinionen för att själv rättfärdiga ett korrupt beteende

så är man ute på hal is som ledare.

Det funkar ungefär som i Sverige:

Hur blir det med arbetsmoralen om chefen är den som kommer sent och går hem först från arbetsdagen?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här som där. Jag tror ju att de flesta av er läser Svenska tidningar.

Har själv sett varit indragen i korruption. Varför skälla på Thailand när det inte är bättre hemma. Skillnaden är nog bara att hemma är den på en högre nivå. Med detta menar jag företag kontra kommuner o staten. Samt inom politiken klia mig så kliar jag dig. Några små pengar har även jag gjort på detta sätt

Alltså samma här som där.

Förstår inte vad ni snackar om, det har alltid varit så att inom den härskande klasen har mutor o korruption rått. Vi andra kan bara försöka att plocka till oss smulorna från deras bord.

Helst lura dom uti helvete, har lyckas med detta några gånger. men då får ju man förstå hur kapitalismen fungerar.

O där hamnar tyvärr de fattiga i Thailand på efter kälke.

Link to comment
Dela på andra sajter

De i toppen kan ju börja med att visa att de är ett gott exempel.

Det är ju faktiskt "ledarna" och ska leda folket i rätt riktning,

och inte tvärt om.

Om man skyller på folkopinionen för att själv rättfärdiga ett korrupt beteende

så är man ute på hal is som ledare.

Det funkar ungefär som i Sverige:

Hur blir det med arbetsmoralen om chefen är den som kommer sent och går hem först från arbetsdagen?

SN

Jo jag håller helt med grundteorin

Men "chefen" blev knappast chef baserat på kriterierna att han "kommer sent och går tidigt"

Och en topp-politiker i Thailand som hamnat där till stor del för att han utnyttjat korruptionen har inte så hög trovärdighet när han ställer sig upp och proklamerar att man skall satsa på att bekämpa korruptionen

Speciellt inte om den breda massan längst ner inte känner en vilja att bli av med korruptionen

Tror det kommer ta mycket lång tid för Thailand att få ordning på detta problem och ALLA måste tilslammans hjälpas åt och bekämpa det

Skylla på och lägga allt ansvar i toppen på pyramiden kommer man inte framåt med i de förutsättningar som gäller i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Du kanske missade det jag skrev och du kanske inte har läst den undersökning som gjordes om folks uppfattning om korruptionen i Thailand

65% av folket i Thiland vill ha den KVAR !!

alltså INTE en bred majoritet att få bort den

Främsta anledningen folk angav till att dom vill ha kvar korrptionssystemet var att dom kände sig trygga med den, visste hur den fungerade i det vardagliga livet och dom var oroliga för hur saker skulle bli om korruptionen togs bort

Tallviking Om du tänker efter lite själv, efter bästa förmåga,

Tror du på fullt alvar att 65 procent av Thailands folk vill ha kvar den korruption som finns framförallt

hos makthavarna inom politiken, militären, polisen, statliga och komunala myndigheter, domstolar?

``Känner sig trygga med korruption?``

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här som där. Jag tror ju att de flesta av er läser Svenska tidningar.

Har själv sett varit indragen i korruption. Varför skälla på Thailand när det inte är bättre hemma. Skillnaden är nog bara att hemma är den på en högre nivå. Med detta menar jag företag kontra kommuner o staten. Samt inom politiken klia mig så kliar jag dig. Några små pengar har även jag gjort på detta sätt

Alltså samma här som där.

Förstår inte vad ni snackar om, det har alltid varit så att inom den härskande klasen har mutor o korruption rått. Vi andra kan bara försöka att plocka till oss smulorna från deras bord.

Helst lura dom uti helvete, har lyckas med detta några gånger. men då får ju man förstå hur kapitalismen fungerar.

O där hamnar tyvärr de fattiga i Thailand på efter kälke.

Det är väl knappast inte bara "inom" den härskande klassen som sådant förekommer ?

I Thailand är man mer ärlig med korruptionen och den är ganska öppen och väl känd

Korruptionen i Serige är mycket "ruttnare" eftersom man utåt anser att korruption är fel, det finns massor a lagar och regler som förbjuder den men innofficiellt när man får mer detaljerad kunskap om hur det går till på alla nivåer genomsyras all verksamhet a korruptionsliknande metoder

Ett skräckexempel just nu är turerna runt nya Karolinska sjukhuset, dess designtävling och byggkontraktet som är något av det värsta jag sett i Sverige avseende "korruption"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det är väl knappast inte bara "inom" den härskande klassen som sådant förekommer ?

I Thailand är man mer ärlig med korruptionen och den är ganska öppen och väl känd

Korruptionen i Serige är mycket "ruttnare" eftersom man utåt anser att korruption är fel, det finns massor a lagar och regler som förbjuder den men innofficiellt när man får mer detaljerad kunskap om hur det går till på alla nivåer genomsyras all verksamhet a korruptionsliknande metoder

Ett skräckexempel just nu är turerna runt nya Karolinska sjukhuset, dess designtävling och byggkontraktet som är något av det värsta jag sett i Sverige avseende "korruption"

Korruption avseende en designtävling och ett byggkontrakt avseende Karolinska Sjukhuset i Sverige är väl

inte på samma nivå som korruptionen inom domstolar och myndigheter i

Thailand?

Enligt min mening har korruptionen i Thailand tryckt ner demokratin. Så är inte fallet i Sverige.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption avseende en designtävling och ett byggkontrakt avseende Karolinska Sjukhuset i Sverige är väl

inte på samma nivå som korruptionen inom domstolar och myndigheter i

Thailand?

Enligt min mening har korruptionen i Thailand tryckt ner demokratin. Så är inte fallet i Sverige.

Du missade kanske att jag sa att ett skräckexempel på hur korruptionen i Sverige fungerar är nya KS

Jag har aldrig påstått att korruptionen i Sverige och Thailand går att jämföra

Tvärt om beskrev jag skillnaderna mellan korruptionen i Thailand och Sverige

Däremot verkar många tro att Sverige är mer eller mindre fritt från korruption eftersom vi leder ligan över länder med låg korruption

Men jag är nog lite tveksam till detta. Snarare att den har andra former i Sverige som i sig inte direkt kan klassas som korruption eller människor kan dömmas för det.

Ju mer man jobbar inom vissa sektorer desto mer inser man hur det "svenska systemet" fungerar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade kanske att jag sa att ett skräckexempel på hur korruptionen i Sverige fungerar är nya KS

Jag har aldrig påstått att korruptionen i Sverige och Thailand går att jämföra

Tvärt om beskrev jag skillnaderna mellan korruptionen i Thailand och Sverige

Däremot verkar många tro att Sverige är mer eller mindre fritt från korruption eftersom vi leder ligan över länder med låg korruption

Men jag är nog lite tveksam till detta. Snarare att den har andra former i Sverige som i sig inte direkt kan klassas som korruption eller människor kan dömmas för det.

Ju mer man jobbar inom vissa sektorer desto mer inser man hur det "svenska systemet" fungerar

Nu blir det tyvärr lite OT...

Hade inte en aning om detta bygge förrän det blev trafikstockning på länken en dag i somras.men så till själva frågan, på vilket sätt menar du att det skulle vara ett skräckexempel på korruption?

Intetvetande Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det tyvärr lite OT...

Hade inte en aning om detta bygge förrän det blev trafikstockning på länken en dag i somras.men så till själva frågan, på vilket sätt menar du att det skulle vara ett skräckexempel på korruption?

Intetvetande Baa

Det är en väldigt lång historia

Designtävlingen t.ex vanns av det absolut sämsta förslaget rent designmässigt men det var det företag som hade bäst "kompisar" i juryn (ingen av dessa sitter kvar på sina platser idag förresten). Inga representanter för arkitektur, personal eller patientorganisationer fick ingå i juryn. enbart politiker och höga chefer med rätt " förankringar" fick ingå.

Turerna runt byggkontraktet härom veckan skrevs det en del om i pressen och hur dom "trollade bort" flera miljarder i kostnad. Det som inte stog i pressen är vart dessa pengar skall tas istället för det redovisades aldrig. Så kallad "strategisk matematik"

Man använder väldigt avancerad finansieringsmetod som aldrig använts i Sverige förut men som är vanlig utomlands

En annan intressant sak var att bara ett företag la bud på att bygga eftersom de övriga inte vågade offerera baserat på de nya oprövade finansieringsmetoderna. Rent juridisk skall det då vara olagligt att acceptera det enda förslaget i en offentlig upphandling men man löste det på ett för mig synnerligen tveksamt sätt och la beställning på det enda offererade förslaget

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption avseende en designtävling och ett byggkontrakt avseende Karolinska Sjukhuset i Sverige är väl

inte på samma nivå som korruptionen inom domstolar och myndigheter i

Thailand?

Enligt min mening har korruptionen i Thailand tryckt ner demokratin. Så är inte fallet i Sverige.

Bosse fan vet om du i detta har rätt Oftas är det politiker som är inblandade, mellan företag o förtroenda valda. Eller mellan politiker o fackliga föredträdare. Var med under eran av våran egen byggfirma BPA där man under

demokratins namn berikade ett fler tal. Så vist har demokratin i Sverige Tryckt ner den arbetande befolkningen. Ock nu är det andra aktörer som gör samma sak.

Tyvärr lever vi i en värd där de som har skall ha mer.

Så fungerar det för de mesta av oss, om inte annat så kan man tydligt utläsa detta i denna tråd. Resten får ni tänka själva.

Ps rädd om min karma Ps

Link to comment
Dela på andra sajter

Som forumfjant kan jag inte låta bli att notera att vi fått mer än 10000 inlägg i denna tråd. En milstolpe i MPRs historia!

Nu åter till ämnet.

Hej

I EU är det en höger majoritet och i Thailand en extrem höger regering så förslag om ökad internet censur är inte oväntat.

Mvh Isan Lover

Jaha, och vad har vi i Kina? Där skäms man inte direkt för att censurera...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, och vad har vi i Kina? Där skäms man inte direkt för att censurera...

Herr Chang har talat.

Eller Kuba, Nordkorea osv.

Censuren är nog ganska färgblind och används av alla som är rädda för det fria ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som forumfjant kan jag inte låta bli att notera att vi fått mer än 10000 inlägg i denna tråd. En milstolpe i MPRs historia!

Nja, de inlägg vi raderat kan väl inte räknas med... Så vi är bara uppe i 9914. ;)

Men jag är säker på att vi kommer till 10.000 inlägg inom kort.

Det här "diskussionen" verkar inte vara ordentligt avhandlad ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de inlägg vi raderat kan väl inte räknas med... Så vi är bara uppe i 9914. ;)

Men jag är säker på att vi kommer till 10.000 inlägg inom kort.

Det här "diskussionen" verkar inte vara ordentligt avhandlad ännu.

for(;;)

{

cout<<"Infinite Loop\n";

}

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som forumfjant kan jag inte låta bli att notera att vi fått mer än 10000 inlägg i denna tråd. En milstolpe i MPRs historia!

Nu åter till ämnet.

Jaha, och vad har vi i Kina? Där skäms man inte direkt för att censurera...

Herr Chang har talat.

Eller Kuba, Nordkorea osv.

Censuren är nog ganska färgblind och används av alla som är rädda för det fria ordet.

Två mods = två fel. Varför blir man moderator när man inte har en aning om vad det är för funktion rollen innebär? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Två mods = två fel. Varför blir man moderator när man inte har en aning om vad det är för funktion rollen innebär? :)

Utveckla gärna vad du tycker var fel och vad rollen som moderator innebär. Fast kanske bättre i en ny tråd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag menar precis det jag skriver, jag tror och ser ingen anledning att dessa pengar kommer att undgå den normala korruptionen i landet som militär och politiker sysslar med.

Mvh Isan Lover

Jag tror säkert du menar vad du skriver men det gör det inte mer rätt för det.

Pengarna kommer gå in i stadskassan för användning. det är bra för dom kommer därifrån.

Jag tror också att många politiker, militärer, poliser, skollärare mfl. är i korruptionsträsket. Hittills har ingen, vad jag sett eller hört, kunnat visa att PM Abhisit varit inblandad i mutor.

Det är väl skönt att högst upp är det fritt från korruption! :-) Hoppas nu det sprider sig vidare ner, precis som vi alla vill.

Thaksin införde ju en filosofi där penningströmmarna gick upp till honom, skönt att detta äntligen bryts!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jaha dessa tjuvpack till fattiga som korrumperat landet så in i basken!!!!

Nej du Tallviking, Det är i toppen som dom girigaste svinen sitter.

Det är säkert så att ju mer möjligheter, dess större risk för korruption. En polis tjänar c:a 8000THB/månad. Han/hon ska då hålla med egen motorcykel. Det kan väl inte kallas för rik? Jag misstänker att de flesta som kört bil i Thailand drabbats av poliser som vill ha mutor för alla möjliga och omöjliga fel man gjort. Jag kallar inte dom de som sitter i toppen.

Likadant med tulltjänstemän. Kolla gärna med någon som ansvarar för import hur man gör för att i rimlig tid få in sina grejer i Thailand. Om man inte mutar så "glöms" sakerna kvar och kan inte lämnas ut. Detta gäller särskilt stora företag.

Jag har själv sett tulltjänstemän (dom tjänar ungefär som en polis) köra BMW. Anledningen är sannolik..

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som forumfjant kan jag inte låta bli att notera att vi fått mer än 10000 inlägg i denna tråd. En milstolpe i MPRs historia!

Nu åter till ämnet.

Jaha, och vad har vi i Kina? Där skäms man inte direkt för att censurera...

Herr Chang har talat.

Hej

Ja är det inte lite som en cirkel där vänster och höger möts till slut om dom är tillräckligt extrema.

Både höger och vänster kan vara för censur så lite mer i mitten är nog bättre för det fria ordet enligt mig.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror säkert du menar vad du skriver men det gör det inte mer rätt för det.

Pengarna kommer gå in i stadskassan för användning. det är bra för dom kommer därifrån.

Jag tror också att många politiker, militärer, poliser, skollärare mfl. är i korruptionsträsket. Hittills har ingen, vad jag sett eller hört, kunnat visa att PM Abhisit varit inblandad i mutor.

Det är väl skönt att högst upp är det fritt från korruption! :-) Hoppas nu det sprider sig vidare ner, precis som vi alla vill.

Thaksin införde ju en filosofi där penningströmmarna gick upp till honom, skönt att detta äntligen bryts!

Hej

Du har aldrig tänkt på att det är väldigt sällan som någon avslöjas för korruption alls, det kan ju bero på att dom som ska bevaka detta också är korrumperade.

Att inte ha blivit avslöjad eller dömd för korruption i Thailand säger ingenting om hurvida den personen är korrumperad eller inte.

Men du kommer nog att bli väldigt besviken en dag när sanningen om Apishit kommer fram, tänk på att t.ex PAD,s Sonthi sa att korruptionen har ökat under Apishit,s tid vid makten, och vi får väl följa detta i korruptionsindex misstänker jag, så vi får nog anledning att återkomma till ämnet.

För själv är jag helt övertygad att Thaksins kampanj mot korruption är en stor anledning till att kuppen blev av, att störa denna näring var nog ett lika stort "brott" som att motarbeta narkotika industrin som är en stor inkomstkälla för både militär och politiker.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har aldrig tänkt på att det är väldigt sällan som någon avslöjas för korruption alls, det kan ju bero på att dom som ska bevaka detta också är korrumperade.

Att inte ha blivit avslöjad eller dömd för korruption i Thailand säger ingenting om hurvida den personen är korrumperad eller inte.

Men du kommer nog att bli väldigt besviken en dag när sanningen om Apishit kommer fram, tänk på att t.ex PAD,s Sonthi sa att korruptionen har ökat under Apishit,s tid vid makten, och vi får väl följa detta i korruptionsindex misstänker jag, så vi får nog anledning att återkomma till ämnet.

För själv är jag helt övertygad att Thaksins kampanj mot korruption är en stor anledning till att kuppen blev av, att störa denna näring var nog ett lika stort "brott" som att motarbeta narkotika industrin som är en stor inkomstkälla för både militär och politiker.

Mvh Isan Lover

"Thaksins kampanj mot korruptionen" ???

Han ledde ju ligan över korrumperande politiker överlägset !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...