Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Varför det?

Varför skall jag tåla att bli kallad apa?

Och ändå kallar du MIG för att vara vänster. Och det efter + 390 sidor. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är jag dummare än din pappa?

Så du kallar mig för apa?

Det.får du tolka som du vill. Men om nån apa känner sig kränkt, så ber jag om ursäkt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! :)

Fröken Barbro i farten igen..

Detta blir en rolig kväll :suicide:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mer än jag som reagerar över att det publiceras en hel del regeringskritik i censurerade och regeringskontrollerade medier? ;)

IL och Serath kopierar för glatta livet numera. :)

Ingen mer än jag som tycker att speciellt The Nation (gul blaska) höjt tonen sedan Sondhi börjat kritisera regeringen Abhisit?

Kan det vara så att Serath och IL numera också springer de gulas ärenden? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då vet vi vart de konfiskerade pengarna från Thaksin kan användas till !

Han är ju till stor del skyldig till att kostnaden uppstod.

Hej

Det är nog lite naivt att tro att det blir så mycket pengar över när regeringen och militären har fyllt på sina egna personliga konton.

Thailand är Thailand du vet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och vad kan vi göra.Maitan. :suicide:

Hej

Inte så mycket mer än att påtala det hemska som sker i alla forum och försöka få folk att se och förstå det odemokratiska som sker,

och hoppas på att omvärlden ska reagera till slut och sätta press på juntan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog lite naivt att tro att det blir så mycket pengar över när regeringen och militären har fyllt på sina egna personliga konton.

Thailand är Thailand du vet.

Mvh Isan Lover

Och vilka KUNSKAPER bygger du den teorin på ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte så mycket mer än att påtala det hemska som sker i alla forum och försöka få folk att se och förstå det odemokratiska som sker,

och hoppas på att omvärlden ska reagera till slut och sätta press på juntan.

Mvh Isan Lover

Menar du att du vill att alla skall få samma uppfattning som du får när du ser på världen i dina extremt tjockbottnade mörkröda glasögon som man bara kan se 30 cm framför sig i ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka KUNSKAPER bygger du den teorin på ??

Håller du det för orimligt att en del av den beslagtagna summan kommer försvinna g.m korruption?

Varför skulle ett sådant påstående behöva ledas i bevis - det framgår ju att det är ILs förväntning. Skall du ställa samma krav på andra skribenter så skulle det inte vara många inlägg i denna tråden och dina egna inlägg skulle även de minska radikalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så här i efterhand fick jag faktiskt lite dåligt samvete och tänkte att jag plockat lite billiga poäng på Isan Lover på sistonde. På många sätt så har han ju rätt, sett ur en fattig risbonde från Nong Khai, med dålig utbildning och begränsad politisk förståelse, perspektiv så har han ju helt rätt. De hade ju faktiskt röstat fram en man och ett parti som levererade det ingen tidigare brytt sig om att leverera och de blev rånade på den makten så de har all anledning att vara besvikna. IL är viktig för forumet då han tänker ur deras perspektiv, hur fel det än må vara ur de flesta andras perspektiv. Jag hoppas att IL fortsätter skriva ur sitt och de fattiga Nong Khai bönderas perspektiv men jag önskar bara att han slutade att beskriva oss på MPR och i Thailand som inte håller med som "adel, rojalister, elit och militär" för även om det är vad bönderna i Nong Khai säger så borde han veta så mycket bättre.

Dags att sova och hoppas att tyfonen missar Taiwan så man kommer hem imorgon.

Hej

Du behöver inte vara orolig jag kommer inte att sluta se det som sker i Thailand ifrån dom fattiga risböndernas perspektiv, jag älskar dom och deras sätt att leva och önskar dom allt gott, men dom har precis som andra naturfolk och ursprungbefolkningar det inte alltid så lätt i den moderna världen.

Jag vistas ju ofta och gärna hos dom och eftersom det inte är någon liten grupp människor det handlar om så tycker jag att det är viktigt att det dom tycker och hur politiken påverkar deras liv blir belyst, allt ska inte handla om Bangkok och inte heller bara ses ur deras synvinkel.

Och jag tar absolut inte illa upp av det du skriver på något sätt och alla ska ha rätten till att tycka och skriva vad man vill, och det hoppas jag även att folk i Thailand ska få en gång i framtiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vill oxå tillägga att IL nästan alltid är artig i sin ton osv...

Det enda som jag tycker är negativt är att han envisas med att kalla Abhisit för "Apeshit" och det tycker jag är barnsligt och jag hoppas att han slutar med detta trams :)

Hej

Det kommer faktiskt ifrån Isaan där Sondhi kallas för Sonthin (fotsulan) som ju är ett grovt skällsord.

Och att Abhisit,s fiender kallar honom Apshit (Apeshit - Kii ling) tycker jag är ganska passande på denne PAD och militärens gullepojk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du det för orimligt att en del av den beslagtagna summan kommer försvinna g.m korruption?

Varför skulle ett sådant påstående behöva ledas i bevis - det framgår ju att det är ILs förväntning. Skall du ställa samma krav på andra skribenter så skulle det inte vara många inlägg i denna tråden och dina egna inlägg skulle även de minska radikalt.

Anser du det troligt att regering och militär plockar åt sig av dom pengarna till sina PERSONLIGA konton ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så kan man givetvis välja att tyda mitt inlägg men i ärlighetens namn så säger väl den uttydningen mer om dig än om mig? Jag kan inte se något nedvärderande i att påstå att genomsnittssvensson har större möjlighet att kritiskt ifrågasätta politiska beslut än en thailändsk risbonde med fyra års utbildning och ris på bordet som högsta prioritet har. För om motsatsen är sann, dvs att de har samma förutsättningar, så blir ju implikationen att thailändare helt enkelt är betydligt mer korkade än svenskar då de har ett klart underlägset politiskt system. Det är inte det du menar hoppas jag?

Isan Lover har gått i skola och kan äta sig mätt och då tycker jag att han borde kunna stå över att kalla alla icke-röda "adel, rojalister, militärer och elit", tycker inte du det?

Hej

Anledningen till att en del människor hamnar i det gula facket beror på att dom försvarar den icke legitima regering som precis som du själv skrev om "De hade ju faktiskt röstat fram en man och ett parti som levererade det ingen tidigare brytt sig om att leverera och de blev rånade på den makten så de har all anledning att vara besvikna." och själv har jag väldigt svårt att förstå hur man kan vara för demokrati men ändå stödja den gruppering i samhället som var med och avskaffade just demokratin i Thailand och tillsatte en egen regering.

Själv tycker jag ju att det är självklart att ta parti för dom "rånade" inte för rånarna, dom vill man ju normalt helst ha sittande i fängelse.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo , jag förstod att det var så du menade men jag kunde helt enkelt inte låta bli att misstolka dig med flit. Kanske ett tvångsbeteende från min sida orsakad av all pajkastning i den här tråden :) Kanske är det på samma sätt med IL´s användande av tillmälen som: "adel, rojalister, militärer och elit", men det får vi fråga honom om.

Hej

Att jag använder "adel, rojalister, militärer och elit" beror på att dessa ingår i den gruppering som låg bakom kuppen och avskaffandet av demokratin i Thailand, och dom har även sett till att landet har den regering dom nu har.

Går man då som svensk in och uttalar sitt stöd för denna regering och även försvarar deras handlingar i landet så är det ju omöjligt att inte bli ihopkopplad med "adel, rojalister, militärer och elit".

Enligt mig väljer man mellan två saker:

1. En ren demokrati där folk väljer ledare genom fria val, och accepterar deras val för den perioden.

2. En demokrati där vissa priviligerade grupper har vetorätt över folkets val, och själva kan avsätta och tillsätta regering om folk väljer fel.

Och för mig är det helt omöjligt att ställa mig bakom alternativ nr. 2 av en enkel anledning. Det är inte demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du att du vill att alla skall få samma uppfattning som du får när du ser på världen i dina extremt tjockbottnade mörkröda glasögon som man bara kan se 30 cm framför sig i ?

Hej

Vänta och se bara.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kommer faktiskt ifrån Isaan där Sondhi kallas för Sonthin (fotsulan) som ju är ett grovt skällsord.

Och att Abhisit,s fiender kallar honom Apshit (Apeshit - Kii ling) tycker jag är ganska passande på denne PAD och militärens gullepojk.

Mvh Isan Lover

Nu tror jag allt att du skarvar lite med sanningen igen. Sonthi´s öknamn har jag också hört bland thailändare och det är ju ganska logisk. Jag har dock aldrig hört någon thailändare kalla Abhisit för Apeshit och varför skulle de göra det? Att kalla Abhisit för Apeshit är nog bara något som omogna Farang Isaan-wannabees gör då apa, som du också påpekat, inte heter ape på thailändska och kii ling dessutom inte är någon svordom eller nedlåtande uttryck jag någonsin hört på thailändska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu tror jag allt att du skarvar lite med sanningen igen. Sonthi´s öknamn har jag också hört bland thailändare och det är ju ganska logisk. Jag har dock aldrig hört någon thailändare kalla Abhisit för Apeshit och varför skulle de göra det? Att kalla Abhisit för Apeshit är nog bara något som omogna Farang Isaan-wannabees gör då apa, som du också påpekat, inte heter ape på thailändska och kii ling dessutom inte är någon svordom eller nedlåtande uttryck jag någonsin hört på thailändska.

Hej

Att jag skrev att det kom ifrån Isaan beror nog på att det är där jag hör det, men det utesluter ju inte att dom använder orden på fler ställen i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser du det troligt att regering och militär plockar åt sig av dom pengarna till sina PERSONLIGA konton ?

Det håller jag dessvärre för mycket troligt. Uppskattningsvis brukar 20-30% av kostnaden för alla statliga projekt försvinna till diverse maktens mäns fickor och det blir nog inte annorlunda med dessa pengar. Givetvis kommer inte ministrar och generaler sätta sig ned och skriva ut checkar till varandra men pengarna går till diverse projekt där de tar sin cut.

Hur illa och oförsvarbart detta än är så ser jag hellre 70-80% till folket och 20-30% till korrumperade politiker och militärer än 100% till en korrumperad och dömd brottsling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser du det troligt att regering och militär plockar åt sig av dom pengarna till sina PERSONLIGA konton ?

Ja mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag använder "adel, rojalister, militärer och elit" beror på att dessa ingår i den gruppering som låg bakom kuppen och avskaffandet av demokratin i Thailand, och dom har även sett till att landet har den regering dom nu har.

Går man då som svensk in och uttalar sitt stöd för denna regering och även försvarar deras handlingar i landet så är det ju omöjligt att inte bli ihopkopplad med "adel, rojalister, militärer och elit".

Enligt mig väljer man mellan två saker:

1. En ren demokrati där folk väljer ledare genom fria val, och accepterar deras val för den perioden.

2. En demokrati där vissa priviligerade grupper har vetorätt över folkets val, och själva kan avsätta och tillsätta regering om folk väljer fel.

Och för mig är det helt omöjligt att ställa mig bakom alternativ nr. 2 av en enkel anledning. Det är inte demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Problemet är att gruppen du pratar om utgör mindre än 1% av Thailands befolkning och Demokraterna har betydligt mycket större stöd än så, med all säkerhet större stöd PT. Du har också missat att denna grupp ursprungligen stödde Thaksin och att många fortfarande för 1 år sedan gjorde det. Deuutom har han ett nästan 100% stöd av Thailands mest hatade och korrumperade yrkesgrupp, poliskåren, och det säger kanske en del.

Militärkuppen var fel men det utesluter inte på något sätt att man kan tycka att sittande regering är ett bättre, om än inte bra, alternativ än PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...