Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Tror du har fel!

Se bara här på MPR så var ni rätt många röda innan bränderna i Bangkok, nu är ni knappt en handfull!

Har du besökt Thailand sedan bränderna i Bangkok (jag var i Thailand då och kunde följa det hela vi TV coh oxå höra vad folk tyckte som bor i Landet)?

Du kanske blir förvånad nästa gång du åker till ditt Isaan , nu har denna regering börjat ge till de fattiga så många har kanske mjuknat!

Hej

Du har nog rätt i att det inte är så många som orkar tjata om det här längre, och vi på forumet som öppet stöder demokratirörelsen har ju aldrig varit i majoritet, men att tolka att alla som är tysta stöder PAD + militären och deras avskaffande av demokratin är nog inte heller rätt.

Det är nog ganska många på forumet och som befinner sig i mitten och inte är varken Röda eller Gula problemet är bara att det inte finns något parti som befinner sig där, det folk har att välja på just nu i Thailand är Rött eller Gult.

Och det finns inget som tyder på att något sådant alternativ kommer att finnas till nästa val heller.

Jag väntar nog med att tro att folks sympatier har ändrats radikalt tills åtminstone dom i.o.f.s osäkra opinionsundersökningarna visar detta, eller att folk börjar rösta på det viset.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Man får hoppas att det finns hederliga politiker!

Vill inte tjata för mycket men det finns väl ännu inga bevis för att Abhitit gjort något som skulle vara korrupt??

Fattar oxå att Abhisit inte kan leda landet efter de bråk som varit men om han är fri från skuld när det gäller korruption så kanske det är en början som nästa makthavare kan ta efter?

Hej

Det hoppas jag också, men i princip är det nog nästan omöjligt att göra politisk karriär utanför det rådande systemet.

Att Apishit och hans regering skulle vara fri ifrån korruption finns det nog ingen seriös expert som tror, och när t.o.m PAD,s grundare går ut i pressen med påstående om att korruptionen är värre nu än under Thaksins tid så är nog alla tvivel om korruption förekommer eller ej borta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De röda släpade ju upp döda människor på scenen och paraderade runt med dem bland folkmassorna; det och många andra döda har uppvisats på olika sätt.

Hej

Att visa upp döda demonstranter är tyvär nödvändigt eftersom det finns fanatiska människor som vanligtvis förnekar sånt här.

Och dom har ju fortfarande inte accepterat att dessa till absolut största delen dödades av militären på uppdrag av regeringen, utan påstår att dom har dödat sig själva, eller blivit dödade av sina egna o.s.v, och när inte detta hjälper så är dom dödade terrorister och fiender till staten.

Ungefär samma försvar som slaktarna på Balkan använder när dom ska försvara sig i Haag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har nog rätt i att det inte är så många som orkar tjata om det här längre, och vi på forumet som öppet stöder demokratirörelsen har ju aldrig varit i majoritet, men att tolka att alla som är tysta stöder PAD + militären och deras avskaffande av demokratin är nog inte heller rätt.

Det är nog ganska många på forumet och som befinner sig i mitten och inte är varken Röda eller Gula problemet är bara att det inte finns något parti som befinner sig där, det folk har att välja på just nu i Thailand är Rött eller Gult.

Och det finns inget som tyder på att något sådant alternativ kommer att finnas till nästa val heller.

Jag väntar nog med att tro att folks sympatier har ändrats radikalt tills åtminstone dom i.o.f.s osäkra opinionsundersökningarna visar detta, eller att folk börjar rösta på det viset.

Mvh Isan Lover

Det är bara "fanatiker" som tjatar vidare i motvind

De flesta, både i Thailand och på MPR, hatar nog både de röda och de gula och är innerligt trötta på allt skit med demonstrationer, agiteringar etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tittar du på det senaste valresultatet så ser du att i till exempel Loei röstade man på Demokraterna, så illusionen om att "alla" i norra Thailand röstar rött stämmer inte.

Nu träffade jag mest folk involverade inom turismen och de led mycket av de rödas upptåg i Bangkok. Deras huvudsakliga turistinkomster kommer från asiatiska turister samt inhemsk turism, två delar av turistmarknaden som minskat kraftigt.

Så att både de röda och gula har tappat enormt mycket stöd tycker jag verkar som en trolig slutsats. Gissar på att de stöds av max 20% av befolkningen, tillsammans alltså.

Hej

Att folk inom turistnäringen drabbades av oroligheterna är ju riktigt och därför hade nog många av dessa hellre sett att militärens och PAD,s regering skulle få sitta ostörda, men många människor vill ha sin demokratiska rätt att själva välja ledare för landet och då blir det så här.

Jag vet inte hur många % demokraterna fick i Loei, och visst stämmer det att det finns folk som röstar på demokraterna även i norr och nordöstra delarna av landet, men det brukar väl bara vara ett 10tal %.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att folk inom turistnäringen drabbades av oroligheterna är ju riktigt och därför hade nog många av dessa hellre sett att militärens och PAD,s regering skulle få sitta ostörda, men många människor vill ha sin demokratiska rätt att själva välja ledare för landet och då blir det så här.

Jag vet inte hur många % demokraterna fick i Loei, och visst stämmer det att det finns folk som röstar på demokraterna även i norr och nordöstra delarna av landet, men det brukar väl bara vara ett 10tal %.Mvh Isan Lover

De fick så pass många röster att de var i majoritet i Loei, hittar tyvärr inte den grafiken just nu där det visas.

Som jag skrev i urspungsinlägget var det trötta på alla fanatiker som förstör för landet, de gula hösten 2008 och de röda våren 2009 och 2010 då de anser att båda grupperingarna förstör för landet.

Deras verksamheter har lidit mycket, Asiatiska turister är de första som avbokar vid minsta oroligheter och de berättade att turister från andra delar i Thailand ofta trakasserades i Issan för att de kom från till exempel Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det hoppas jag också, men i princip är det nog nästan omöjligt att göra politisk karriär utanför det rådande systemet.

Att Apishit och hans regering skulle vara fri ifrån korruption finns det nog ingen seriös expert som tror, och när t.o.m PAD,s grundare går ut i pressen med påstående om att korruptionen är värre nu än under Thaksins tid så är nog alla tvivel om korruption förekommer eller ej borta.

Mvh Isan Lover

Har du någon källa till att Abhisit skulle vara korrupt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är dags att meddela Abhisit och generalerna och övriga som är för cencur att det finns en och annan farang boende i Thailand som dom skulle kunna täppa till truten på. :dance1::ironi:

Mvh :wai:

Kenthamon

Tror nog att många där Bossej och IL håller till har bytt åsikter men att de inte våga berätta detta för Bosse och IL i och med att de är fanatiska Thaksinanhängare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att visa upp döda demonstranter är tyvär nödvändigt eftersom det finns fanatiska människor som vanligtvis förnekar sånt här.

Och dom har ju fortfarande inte accepterat att dessa till absolut största delen dödades av militären på uppdrag av regeringen, utan påstår att dom har dödat sig själva, eller blivit dödade av sina egna o.s.v, och när inte detta hjälper så är dom dödade terrorister och fiender till staten.

Ungefär samma försvar som slaktarna på Balkan använder när dom ska försvara sig i Haag.

Mvh Isan Lover

Om du missat det så är det 2010 (inte 1968) och i stort sett alla har en mobiltelefon med inbyggd kamera som kan dokumentera allt som händer, så att dra upp lik på en scen är nog bland det omänskligaste man kan göra... förövrigt bara för att man har ett lik så bevisar väl inte det vilken som mördat personen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De fick så pass många röster att de var i majoritet i Loei, hittar tyvärr inte den grafiken just nu där det visas.

Som jag skrev i urspungsinlägget var det trötta på alla fanatiker som förstör för landet, de gula hösten 2008 och de röda våren 2009 och 2010 då de anser att båda grupperingarna förstör för landet.

Deras verksamheter har lidit mycket, Asiatiska turister är de första som avbokar vid minsta oroligheter och de berättade att turister från andra delar i Thailand ofta trakasserades i Issan för att de kom från till exempel Bangkok.

Hej

Gjorde också några sökningar för att kolla upp Loei utan framgång, men det är inte omöjligt att Loei kan vara ett undantag i nordost, själv känner jag ju bäst till områdena runt Udon Thani och Nong Khai och det är väl dom rödaste områdena i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tror nog att många där Bossej och IL håller till har bytt åsikter men att de inte våga berätta detta för Bosse och IL i och med att de är fanatiska Thaksinanhängare!

BaBoo Nej jag är ingen Thaksin anhängare. Däremot är jag motståndare till militärkupper

och anhängare av demokrati.

Eftersom Thaksin är den ende i Thailands historia som efter en mandatperiod, dvs fyra år,

blivit omvald, och därefter blev avsatt genom en militärkupp, så anser jag att man måste vara

mycket kritisk mot den nuvarande premiärministern Abhisit som kom till makten med

hjälp av kuppgeneralernas och deras Gula vänners manipulationer.

Hade Abhisit varit demokratisk hade han naturligtvis utlyst nyval för att se om han har stöd

som PM. Men det vågade han inte.

Istället utökar han censuren av sina politiska motståndare, försvarar lagarna om kollektiv

bestraffning av politiker som infördes av Generalerna, och inför undantagstillstånd

för att skrämma sina politiska motståndare när de vill demonstrera för nyval.

De pengar ett nyval skulle ha kostat lägger Abhisit och hans Gula vänner istället till

militärbudgeten.

Jag hoppas att Thailand får ett nyval snart så folket får avgöra vem de vill skall leda landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo Nej jag är ingen Thaksin anhängare. Däremot är jag motståndare till militärkupper

och anhängare av demokrati.

Eftersom Thaksin är den ende i Thailands historia som efter en mandatperiod, dvs fyra år,

blivit omvald, och därefter blev avsatt genom en militärkupp, så anser jag att man måste vara

mycket kritisk mot den nuvarande premiärministern Abhisit som kom till makten med

hjälp av kuppgeneralernas och deras Gula vänners manipulationer.

Hade Abhisit varit demokratisk hade han naturligtvis utlyst nyval för att se om han har stöd

som PM. Men det vågade han inte.

Istället utökar han censuren av sina politiska motståndare, försvarar lagarna om kollektiv

bestraffning av politiker som infördes av Generalerna, och inför undantagstillstånd

för att skrämma sina politiska motståndare när de vill demonstrera för nyval.

De pengar ett nyval skulle ha kostat lägger Abhisit och hans Gula vänner istället till

militärbudgeten.

Jag hoppas att Thailand får ett nyval snart så folket får avgöra vem de vill skall leda landet.

Så du är inte Thaksinanhängare men motståndare till denne regering!

Så om Abhisit blir omvald respekterar du det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

BaBoo Nej jag är ingen Thaksin anhängare. Däremot är jag motståndare till militärkupper

och anhängare av demokrati.

Eftersom Thaksin är den ende i Thailands historia som efter en mandatperiod, dvs fyra år,

blivit omvald, och därefter blev avsatt genom en militärkupp, så anser jag att man måste vara

mycket kritisk mot den nuvarande premiärministern Abhisit som kom till makten med

hjälp av kuppgeneralernas och deras Gula vänners manipulationer.

Hade Abhisit varit demokratisk hade han naturligtvis utlyst nyval för att se om han har stöd

som PM. Men det vågade han inte.

Istället utökar han censuren av sina politiska motståndare, försvarar lagarna om kollektiv

bestraffning av politiker som infördes av Generalerna, och inför undantagstillstånd

för att skrämma sina politiska motståndare när de vill demonstrera för nyval.

De pengar ett nyval skulle ha kostat lägger Abhisit och hans Gula vänner istället till

militärbudgeten.

Jag hoppas att Thailand får ett nyval snart så folket får avgöra vem de vill skall leda landet.

Hej

Samma här: För mig är det absolut viktigaste att Thailands folk ska få välja vem dom vill ha som PM i fria val, inte vem dom väljer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har nog rätt i att det inte är så många som orkar tjata om det här längre, och vi på forumet som öppet stöder demokratirörelsen har ju aldrig varit i majoritet,

Väldigt märkligt att man ska behöva säga det här och kanske är det inte någon idé alls men jag gör ett försök.

Jag tillhör den löst sammansatta grupp på det här forumet som stödjer verklig och genomgripande demokrati. I den gruppen tror man på fria och rättvisa val, fri press och media där allas åsikter får komma till tals (gäller dock inte uppmaningar till blodbad och att sätta städer i brand) och att man är fri att kritisera och granska makten utan att få sparken eller spårlöst försvinna, att varje politiker oavsett hur populära de är och vad de gjort för bra är ansvariga för sina handlingar och respekterar först och främsta sitt lands lagar utan att vrida och vända för att passa sina egna intressen men även accepterar och följer lagarna om männskliga rättigheter (som givetvis ska ingå och genomsyra den grund som nationalstaten Thailand bygger sitt rättsamhälle på).

I den här gruppen primeras utsatta, eftersatta och tidigare nedvärderade individer i det thailändska samhället oavsett var i landet de bor. Men för att bygga en fast och hållbar demokrati måste hela landet vara med vilket diskvalificerar klasskamper från 1800-talet. Det vilar också ett tungt ansvar på medelklassen eftersom de har i sin hand fler verktyg än enbart rösträtt och knytnävar. Tyvärr fungerade bangkokkalabaliken tidigare i år som ytterligare en kil i samhället och det tunga ansvaret bör de rödas ledare ta stor del i. Men principen bör vara att man ser till helheten och inte bara sin egen bit.

Korruption och maktmissbruk är alltid fel oavsett vem som gör det och går inte att försköna eller bortförklara med att andra också gör det. För övrigt är alla i den här gruppen rörande överrens om att militären enbart ska ägna sig åt att tjäna landets intressen och inte sina egna oavsett hur bra befälhavaren för tillfället är. Detta gäller givetvis i högsta grad även för byråkrater, domstolar och pojkarna i brunt.

Slutsumering,

Demokrati, yttrandefrihet, bra sjukvård och utbildning, likhet inför lagen, rätten att påverka och själva styra sina liv är något som alla i den gruppen som jag tillhör ser som självklarheter. Jag är övertygad om att den gruppen är i majoritet även om sympatisörerna kommer ifrån olika håll.

Vet inte om det finns någon gul med för efter att ha läst tusentals politiska inlägg kan jag inte erinra mig att någon stödjer Sonthi, flygplatsockupationer eller diktatur för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Mycket floskler på kort tid blev det.

Eftersom jag var i Bangkok del av den aktuella tiden OCH dessutom håller mig mycket väl informerad om vad som händer i Thailand ter sig din näst sista floskel (den med informationsplikt i samhället och det andra...) något fånig.

Att det sköts från bägge sidor under kravallerna; det är allmänt känt. Att det upprättades vägspärrar efter en tid; det är också känt. Du tillförde en ny dimension, nämligen att det sköts på folk på väg till Bagkok så blev det ganska få som demonstrarade. En intressant iaktagelse ELLER svenska med kraftiga syftningsfel. Oavsett vilket så har du försökt förklara det och det har du lyckats halvdant med; som en mask på kroken.

Du har ju följt debatten här och du kan väl kolla om jag någonstans har förnekat att det skjutits och att folk dödats. De röda släpade ju upp döda människor på scenen och paraderade runt med dem bland folkmassorna; det och många andra döda har uppvisats på olika sätt.

Jag har alltså inte någon gång uttryckt någon tveksamhet om att det dödats.

Däremot har jag inte varken hört eller sett att folk på väg till Bangkok har beskjutits men det var nog mest dina syftningsfel eller så vet du något som jag inte känner till och då vore det lärorikt att få veta mer om det.

För min del är detta tjafs avslutat men om du finner det värdefullt så kan du väl fortsätta.

Bla, bla, bla,

Nu när du fick en utförlig förklaring av mig och förmodligen upptäckte att

det inte fanns något substantiellt fel i det jag skrev,

och att det heller inte fanns något att tjafsa vidare om,

- ja då hävdar du att det för din del får vara slut på vårt tjafs.

– Vadå? – Jasså tack!

- Ett argumenterande ”tjafs” som du själv mycket medvetet iscensatte,

och som du nu vill avsluta när det passar dina gula galoscher. Hmmm . . .

Du är sannerligen en svårbegriplig mänsklig karaktär,

och i den mån någon över huvud taget orkar diskutera eller svara på dina medvetet

missförstådda slutsatser och dina trubbigt skickanerande repliker,

så känner i alla fall inte jag någon större iver att föra en fortsatt dialog med dig.

Du får därför fortsätta att orera i eget majestät.

Orsaken till detta är din meningslösa debatteknik där du i avsaknad av förnuftiga

motargument förlöjligar din samtalspartner idéer och tankar som ”Fablernas Värld”,

”Fåniga” och ”Floskler”.

Diskussionen med dig blir som att förflytta sig bakåt i tiden till högstadiets korridorsnack.

Du är väl i alla fall åldersmässigt vuxen, så jag ställer mig frågande till vad du som vuxen

får ut av att medvetet sitta där på ditt pojkrum och förvränga,

förringa, misstolka och förkasta hövliga svar på de frågor du ställer?

Utifrån det du skriver så får man faktiskt uppfattningen att du befinner dig i

den världsberömda nöjesmetropolen Bangkok där det finns mängder av

prisvärda möjligheter till att på normalt vis njuta och roa sig.

Och därför tycks det lite fantasilöst och torftigt att du i din stöddiga enkelspårighet

inte kan hitta på annat än att skapa missförstånd och vara insinuativt tyken på ett internetforum.

Ut med dig i friska luften (smogen) istället,

och börja ta för dig av livet så blir du säkert på bättre humör.

Varför inte börja med att besöka den kommande Mpr-träffen i Bangkok – om du nu är bjuden förståss???

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bla, bla, bla,

Nu när du fick en utförlig förklaring av mig och förmodligen upptäckte att

det inte fanns något substantiellt fel i det jag skrev,

och att det heller inte fanns något att tjafsa vidare om,

- ja då hävdar du att det för din del får vara slut på vårt tjafs.

– Vadå? – Jasså tack!

- Ett argumenterande ”tjafs” som du själv mycket medvetet iscensatte,

och som du nu vill avsluta när det passar dina gula galoscher. Hmmm . . .

Du är sannerligen en svårbegriplig mänsklig karaktär,

och i den mån någon över huvud taget orkar diskutera eller svara på dina medvetet

missförstådda slutsatser och dina trubbigt skickanerande repliker,

så känner i alla fall inte jag någon större iver att föra en fortsatt dialog med dig.

Du får därför fortsätta att orera i eget majestät.

Orsaken till detta är din meningslösa debatteknik där du i avsaknad av förnuftiga

motargument förlöjligar din samtalspartner idéer och tankar som ”Fablernas Värld”,

”Fåniga” och ”Floskler”.

Diskussionen med dig blir som att förflytta sig bakåt i tiden till högstadiets korridorsnack.

Du är väl i alla fall åldersmässigt vuxen, så jag ställer mig frågande till vad du som vuxen

får ut av att medvetet sitta där på ditt pojkrum och förvränga,

förringa, misstolka och förkasta hövliga svar på de frågor du ställer?

Utifrån det du skriver så får man faktiskt uppfattningen att du befinner dig i

den världsberömda nöjesmetropolen Bangkok där det finns mängder av

prisvärda möjligheter till att på normalt vis njuta och roa sig.

Och därför tycks det lite fantasilöst och torftigt att du i din stöddiga enkelspårighet

inte kan hitta på annat än att skapa missförstånd och vara insinuativt tyken på ett internetforum.

Ut med dig i friska luften (smogen) istället,

och börja ta för dig av livet så blir du säkert på bättre humör.

Varför inte börja med att besöka den kommande Mpr-träffen i Bangkok – om du nu är bjuden förståss???

SN

Gula galoscher?

får väl ställa samma fråga som Joints... Har du läst någon som sympatiserar med Sonthi på detta forum ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Väldigt märkligt att man ska behöva säga det här och kanske är det inte någon idé alls men jag gör ett försök.

Jag tillhör den löst sammansatta grupp på det här forumet som stödjer verklig och genomgripande demokrati. I den gruppen tror man på fria och rättvisa val, fri press och media där allas åsikter får komma till tals (gäller dock inte uppmaningar till blodbad och att sätta städer i brand) och att man är fri att kritisera och granska makten utan att få sparken eller spårlöst försvinna, att varje politiker oavsett hur populära de är och vad de gjort för bra är ansvariga för sina handlingar och respekterar först och främsta sitt lands lagar utan att vrida och vända för att passa sina egna intressen men även accepterar och följer lagarna om männskliga rättigheter (som givetvis ska ingå och genomsyra den grund som nationalstaten Thailand bygger sitt rättsamhälle på).

I den här gruppen primeras utsatta, eftersatta och tidigare nedvärderade individer i det thailändska samhället oavsett var i landet de bor. Men för att bygga en fast och hållbar demokrati måste hela landet vara med vilket diskvalificerar klasskamper från 1800-talet. Det vilar också ett tungt ansvar på medelklassen eftersom de har i sin hand fler verktyg än enbart rösträtt och knytnävar. Tyvärr fungerade bangkokkalabaliken tidigare i år som ytterligare en kil i samhället och det tunga ansvaret bör de rödas ledare ta stor del i. Men principen bör vara att man ser till helheten och inte bara sin egen bit.

Korruption och maktmissbruk är alltid fel oavsett vem som gör det och går inte att försköna eller bortförklara med att andra också gör det. För övrigt är alla i den här gruppen rörande överrens om att militären enbart ska ägna sig åt att tjäna landets intressen och inte sina egna oavsett hur bra befälhavaren för tillfället är. Detta gäller givetvis i högsta grad även för byråkrater, domstolar och pojkarna i brunt.

Slutsumering,

Demokrati, yttrandefrihet, bra sjukvård och utbildning, likhet inför lagen, rätten att påverka och själva styra sina liv är något som alla i den gruppen som jag tillhör ser som självklarheter. Jag är övertygad om att den gruppen är i majoritet även om sympatisörerna kommer ifrån olika håll.

Vet inte om det finns någon gul med för efter att ha läst tusentals politiska inlägg kan jag inte erinra mig att någon stödjer Sonthi, flygplatsockupationer eller diktatur för den delen.

Hej

Det var detta jag avsåg när jag skrev detta "men att tolka att alla som är tysta stöder PAD + militären och deras avskaffande av demokratin är nog inte heller rätt. Det är nog ganska många på forumet och som befinner sig i mitten och inte är varken Röda eller Gula"

Och jag förutsätter naturligtvis att även dessa är för demokrati och fria val.

Dom som jag och förmodligen några till ser som Gula är väl dom som försvarar och ser det som en normal politisk process har lett till att Demokraterna sitter vid makten, och som försvarar allt som regeringen gör oavsett om det gäller t.ex övvervåld mot civila, censur,

undantagstillstånd, förföljelse av opposition, m.m

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var detta jag avsåg när jag skrev detta "men att tolka att alla som är tysta stöder PAD + militären och deras avskaffande av demokratin är nog inte heller rätt. Det är nog ganska många på forumet och som befinner sig i mitten och inte är varken Röda eller Gula"

Och jag förutsätter naturligtvis att även dessa är för demokrati och fria val.

Dom som jag och förmodligen några till ser som Gula är väl dom som försvarar och ser det som en normal politisk process har lett till att Demokraterna sitter vid makten, och som försvarar allt som regeringen gör oavsett om det gäller t.ex övvervåld mot civila, censur,

undantagstillstånd, förföljelse av opposition, m.m

Mvh Isan Lover

Det gäller väl alla regeringar som tillgriper övervåld etc.oavsett färg.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Regeringen fortsätter att hindra oppositionen i landet, denna gång är det en abott vid Pathum Wanaram templet som har pressats till att neka dom röda att utföra en "100 dagars cermoni" i templet.

Pathum Wanaram Temple forbids red shirts’ 100-day religious ceremony

"The group of red shirts consists of former members of the Prachatai webboard which closed down at the end of July. One of the organizers with the username ‘Ahingsa’ told Prachatai that his group had made a booking with the temple on 6 Aug, using a written booking form. They had been in continuous discussion with the temple about preparations. Then on the evening of 25 Aug, the temple called to say that it could not organize the ceremony, due to other functions."

"On 26 Aug, the organizers went to the temple to ask for clarification, and the abbot appealed to those making the request, telling them that he had been under a lot of pressure and had been reviled for siding with the red shirts."

http://www.prachatai.com/english/node/1996

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller väl alla regeringar som tillgriper övervåld etc.oavsett färg.Mvh Måne

Problemet är den extremt varierande åsikten om vad som är övervåld

Tillhör man den "demonstrerande" parten i ett samhälle och polis eller militär tvingas ta till våld för att skingra en ockupation kallar det alltid "övervåld"

Oavsett om man frågar de demonstrerande som tillhör Greenpeace, var med i Göteborg, Anti-G8-demonstranter eller röda i Bangkok

Ändå tenderar i de flesta fall myndighetens våld mot ockupanter vara i paritet med demonstranternas förmåga att sätta sig till motvärn mot lag och ordning och deras egen nivå på våldsinslagen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking,det har du iof rätt i men jag menar systematiskt våld i vardagen,förföljelser och andra diskrimineringar.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt märkligt att man ska behöva säga det här och kanske är det inte någon idé alls men jag gör ett försök.

Jag tillhör den löst sammansatta grupp på det här forumet som stödjer verklig och genomgripande demokrati. I den gruppen tror man på fria och rättvisa val, fri press och media där allas åsikter får komma till tals (gäller dock inte uppmaningar till blodbad och att sätta städer i brand) och att man är fri att kritisera och granska makten utan att få sparken eller spårlöst försvinna, att varje politiker oavsett hur populära de är och vad de gjort för bra är ansvariga för sina handlingar och respekterar först och främsta sitt lands lagar utan att vrida och vända för att passa sina egna intressen men även accepterar och följer lagarna om männskliga rättigheter (som givetvis ska ingå och genomsyra den grund som nationalstaten Thailand bygger sitt rättsamhälle på).

I den här gruppen primeras utsatta, eftersatta och tidigare nedvärderade individer i det thailändska samhället oavsett var i landet de bor. Men för att bygga en fast och hållbar demokrati måste hela landet vara med vilket diskvalificerar klasskamper från 1800-talet. Det vilar också ett tungt ansvar på medelklassen eftersom de har i sin hand fler verktyg än enbart rösträtt och knytnävar. Tyvärr fungerade bangkokkalabaliken tidigare i år som ytterligare en kil i samhället och det tunga ansvaret bör de rödas ledare ta stor del i. Men principen bör vara att man ser till helheten och inte bara sin egen bit.

Korruption och maktmissbruk är alltid fel oavsett vem som gör det och går inte att försköna eller bortförklara med att andra också gör det. För övrigt är alla i den här gruppen rörande överrens om att militären enbart ska ägna sig åt att tjäna landets intressen och inte sina egna oavsett hur bra befälhavaren för tillfället är. Detta gäller givetvis i högsta grad även för byråkrater, domstolar och pojkarna i brunt.

Slutsumering,

Demokrati, yttrandefrihet, bra sjukvård och utbildning, likhet inför lagen, rätten att påverka och själva styra sina liv är något som alla i den gruppen som jag tillhör ser som självklarheter. Jag är övertygad om att den gruppen är i majoritet även om sympatisörerna kommer ifrån olika håll.

Vet inte om det finns någon gul med för efter att ha läst tusentals politiska inlägg kan jag inte erinra mig att någon stödjer Sonthi, flygplatsockupationer eller diktatur för den delen.

Instämmer på varenda ord, problemet för mig är att jag pekas ut av andra för att vara gul, stödja Sonthi, flygplatsockupationer och dikaturer. Samt vara för censur och emot yttrandefrihet.

Det kvittar hur mycket jag försöker förklara för dem att jag inte är det så kan inget få dem att ändra sig.

Har moderatorn något råd att ge mig?

"Undrande i Krungthep"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Instämmer på varenda ord, problemet för mig är att jag pekas ut av andra för att vara gul, stödja Sonthi, flygplatsockupationer och dikaturer. Samt vara för censur och emot yttrandefrihet.

Det kvittar hur mycket jag försöker förklara för dem att jag inte är det så kan inget få dem att ändra sig.

Har moderatorn något råd att ge mig?

"Undrande i Krungthep"

Har du provat att skriva mer kritiskt mot det du hävdar du inte gillar?... :)

Då jag kom till Maipenrai mitt under er diskussion, och fick jag snart uppfattningen att du ofta försvarade det du hävdar du är emot, så det är inte konstigt att du inte blir trodd då du hävdar att du är emot det. (Jag orkar inte leta upp gamla exempel, men det var en ganska stor andel av dina inlägg då situationen var som hetast.)

(((Om det inte framgått för en del, så håller jag på fattiga till alla fått så att de klarar sig hyffsat. Med Sveriges förhållanden är jag i mitten. I Thailand finns inget bra alternativ nu, eftersom alla stora myglar.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att skriva mer kritiskt mot det du hävdar du inte gillar?... :)

Då jag kom till Maipenrai mitt under er diskussion, och fick jag snart uppfattningen att du ofta försvarade det du hävdar du är emot, så det är inte konstigt att du inte blir trodd då du hävdar att du är emot det. (Jag orkar inte leta upp gamla exempel, men det var en ganska stor andel av dina inlägg då situationen var som hetast.)

(((Om det inte framgått för en del, så håller jag på fattiga till alla fått så att de klarar sig hyffsat. Med Sveriges förhållanden är jag i mitten. I Thailand finns inget bra alternativ nu, eftersom alla stora myglar.)))

Jag har provat det många gånger, men bara för att man är kritisk mot den ena sidan betyder det inte att man hyllar den andra. Man kan kritisera den röda sidan utan att för den saken symaptusera med den gula sidan.

Men den rådande ordningen här är ju tyvärr att kritiserar du de röda, då är du gul, älskar militärkupper föredrar diktaturer och liknande. Neutral får man inte vara.

För några dagar sedan förklarade jag min ståndpunkt när det gäller censur och yttrandefrihet för wille, klipper in det här igen.

Kanske dags för mig att förtydliga mina åsikter om censur och yttrandefrihet för dig eftersom du tycker den är inkonsekventa.

I grund och botten är jag emot all form av censur och inskränkningar av yttrandefriheten!

Däremot har jag förståelse för att man ibland måste inskränka dessa friheter.

Jag har förståelse för att Radio Islam inte får sända längre i Svensk etermedia, men det betyder inte att jag inte vill att Achmed Rami ska få föra fram sina åsikter. Han måste helt enklet lära sig att framföra dem inom lagens råmärken.

Jag har samtidigt förståelse för att många av de rödas kanaler i radio och TV censureras efter att ha lyssnat på uppmaningar om att mörda politiska motståndare för att sedan få kontant belöning för mordet. Men det betyder inte att jag inte vill att de röda ska få framföra sina åsikter, de måste helt enkelt fatta att man inte kan utfästa belöningar på personer man inte gillar och uppmana åhörarna att mörda dem genom media. De måste helt enkelt begripa att man inte kan, får eller bör göra sånt.

Men visst önskar jag att vi inte skulle behöva någon censur eller några inskränkningar i yttrandefriheten, varken i Sverige eller Thailand, men tyvärr så tror jag att det är en utopi.

Det finns olika sätt att bedriva censur och inskränkningar i yttrandefrihet som du säkert vet och denna regering använder sig av traditionella metoder medan tidigare regeringar har varit mer kreativa i sin förföljelse av fri press och yttrandefrihet. Men det vet du förhoppningsvis redan om.

Hoppas det klarnade lite för dig.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking,det har du iof rätt i men jag menar systematiskt våld i vardagen,förföljelser och andra diskrimineringar.Mvh Måne

Självklart. Maktmissbruk är aldrig OK !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...