Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej RoiEt

Ja det är märkligt att folk inte begriper sitt eget bästa utan fortsätter att stödja oppositionen i så stor ofattning, vad kan detta bero på?

Är dom bara dumma?

Eller tror dom att dom röda är bästa alternativet?

Har dom bra erfarenheter ifrån den tid som TRT, PPP regerade?

Något måste det ju bero på att folk röstar som dom gör när chansen ges.

Själv tycker jag att det är ganska självklart att dom röstar som dom gör och jag är förvånad att det inte är fler som vill kasta ut alla ej valbara odemokratiska krafter ifrån politiken.

Mvh Isan Lover

Nej de är nog inte dumma!

De är nog smarta nog att ta betalt för sina röster!

Och de som åkte till Bangkok fick nog oxå en bra slant, speciellt när det inte vara skördetider så satt det nog bra med en extra slant i fickan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Under april i år så resten jag runt i "Thaksinland" på ett par uppdrag, Udon Thani, Nong Khai och Loei bland annat. Hade väl tid att sitta ner och diskutera det politiska läget med ett 20 tal personer och endast en 3-4 av dem stödde de rödas demonstrationer och sättet som det genomfördes på. Majoriteten var innerligt trötta på alla demonstrationer och uppplopp oavsett om de var orsakade av gula eller röda ligister.

Visst, ingen statistisk grund att utgå ifrån men att den röda rörelsen skadat sig själv genom att vända upp och ner på huvudstaden två år i rad inför världens TV kameror känns inte som en alltför långsökt slutsats. Detta i vad som måste betecknas som deras starkaste fästen. Kanske inte i Loei då men både Udon och Nong Khai är ju röda fästen.

Svar till MaiChai

Självklart att du inte träffade någon med röda sympatier när du besökte Udon i april.

Orsak 1: De allra rödaste var i Bangkok och demonstrerade.

Orsak 2: Av alla de röda som var kvar i Udon, dvs familjemedlemmar,

heltidsarbetande, studenter, pensionärer mfl

Ingen av dem besöker de hotel, barer, och karokebarer där du höll till.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten, och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

Hej SiamNilsson.

Instämmer helt med vad du skriver ovan.

Förutom att man använde prickskyttar mot demonstranterna den den 10 april införde regeringen

Abhisit också Undantagstillstånd i Bangkok,

samt informerade om detta i varje nyhetssändning i alla de sju gratis TV-Kanalerna som

regeringen Abhisit och Generalerna har 100 procent kontroll över.

Dessutom ``informerade^^ man, flera gånger om dagen, på TV om

att regeringen hade 60.000 soldater och frivilliga

(dvs Nevins blåskjortor som tidigare använts i Pattaya) i Bangkok, vilka hade rätt att gripa och fängsla

alla demonstranter på obestämd tid, eftersom det bryter mot lagen om Undantagstillståndet om mer

än mer än fyra personer diskuterar politik eller demonstrerar tillsammans.

Så efter den 10 april var det väldigt många här i Isaan som blivit skrämda till rädsla för att åka till Bangkok får att delta i demonstrationerna.

Regeringen Abhisit och Generalerna lyckades alltså med sin skrämselpropaganda.

Vid de opinionsundersökningar av Abac mfl som gjorts under sommaren har självklart de röda fortarande majoriteten av folkets stöd i Isaan och norra Thailand, samt i Bangkok är det fortfarande ganska jämnt mellan de röda och gula, som det varit de senaste åren.

Abhisit kan skrämma bort de röda sympatisörerna från att demonstrera i Bangkok, men inte

från att rösta på de rödas Puea Thai i nästa val, dvs om Abhisit vågar utlysa något val.

Själv tror jag nog att han på inrådan av sin vice premiärminister Suthepj struntar i att ta risken med ett val, och istället höjer militärbudgeten kraftigt igen.

Då blir generalerna mfl nöjda, och Abhisit/Suthep kan sitta kvar vid makten,

igen med stöd av generalerna.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Den "gula" ledaren Sondhi "Sverkar" nu Abhisit och hela hans regering vad det gäller den nu utbredda korruptionen.

Han hävdar att det till och med är värre nu än när Thaksin tog för sig ur den statliga syltburken.

*****************************************************************************

When Thaksin was running the government he was the centre of corruption,

but in the Abhisit administration corruption had spread to to all ministries, he said.

"I believe there is more corruption now than during the Thaksin administration," Mr Sondhi said.

*****************************************************************************

http://www.bangkokpo...nation-a-scheme

MVh

SN

Hej igen Siam-Nilsson

Vill man sitta vid makten utan att ha folkets stöd så gäller det att betala de rätta personerna, dvs Korruption.

Dvs Generalerna, Grupp Newin, och grupp Banharn, dvs han som är bannlyst från politik i fem år, men uppvaktades på födelsedagen igår av PM Abhisit.

Detta visar bla bifogade artikel i BangkokPost

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/193012/does-the-prime-minister-dare-to-rein-in-the-interior-ministry

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej de är nog inte dumma!

De är nog smarta nog att ta betalt för sina röster!

Och de som åkte till Bangkok fick nog oxå en bra slant, speciellt när det inte vara skördetider så satt det nog bra med en extra slant i fickan!

Hej

Till er som talar om mutade medborgare vid valen, vet ni att det vanligen rör sig om 200-500 baht som delas ut när partierna besöker byarna och informerar om sina representanter i valet och att samtliga partier gör likadant inklusive demokraterna?

Själv tror jag inte att detta påverkar valresultatet alls men visst hade det varit bättre om inte denna tradition fanns, hade det varit ett enda parti som betalade hade det möjligtvis betytt något, men beloppen är så små och det faktum att alla gör likadant innebär ju att läget i princip blir status quo partierna emellan.

Nej det är allt andra saker som avgör hur folk röstar, t.ex hur dom lokala politikerna sköter sig, tradition, och inte minst vad folk lovas och hur människorna upplevde att löftena hölls förra gången.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tänker man som du så röstar man naturligtvis så

Men tänker man som väldigt många andra röstar man enligt det sättet att tänka.

Det är ju det som kallas demokrati. Man har rätt att tänka på olika sätt och yttra sin röst därefter

Men att kasta skit och racka ner på dom som inte tänker och tycker som en själv hör inte till demokrati

Man kan kritisera att folk ljuger och förvränger/döljer/glömmer fakta, men åsikter är alltid personliga och rätt för den personen

Hej

Bra att vi är överens om att folk ska ha rätt att tycka vad dom vill och rösta på vem dom vill och det kallas mycket riktigt demokrati.

Sedan gäller det bara att se till att förlorarna accepterar detta och inte avsätter dom valda i militärkupper eller domstolar, och efter mandat periodens slut får väljarna utvärdera det som regeringen har gjort eller borde ha gjort och ge förnyat förtroende eller utse någon annan att regera via nästa val, det är egentligen inte svårare än så.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Under april i år så resten jag runt i "Thaksinland" på ett par uppdrag, Udon Thani, Nong Khai och Loei bland annat. Hade väl tid att sitta ner och diskutera det politiska läget med ett 20 tal personer och endast en 3-4 av dem stödde de rödas demonstrationer och sättet som det genomfördes på. Majoriteten var innerligt trötta på alla demonstrationer och uppplopp oavsett om de var orsakade av gula eller röda ligister.

Visst, ingen statistisk grund att utgå ifrån men att den röda rörelsen skadat sig själv genom att vända upp och ner på huvudstaden två år i rad inför världens TV kameror känns inte som en alltför långsökt slutsats. Detta i vad som måste betecknas som deras starkaste fästen. Kanske inte i Loei då men både Udon och Nong Khai är ju röda fästen.

Hej

Själv tycker jag att det borde vara lika svårt som att vinna 35 miljoner på V75 att besöka Udon Thani, Nong Khai och Loei utan att träffa mer röda eftersom nästan alla röstar rött i dessa områden.

Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda i nästa val om oppositionen får vara med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej

Själv tycker jag att det borde vara lika svårt som att vinna 35 miljoner på V75 att besöka Udon Thani, Nong Khai och Loei utan att träffa mer röda eftersom nästan alla röstar rött i dessa områden.

Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda i nästa val om oppositionen får vara med.

Mvh Isan Lover

Vet inte hur det är bland de allra fattigaste, som inte kan någon engelska, för jag fattar knappt någon thai,

men flera (något) engelskspråkiga, som tidigare gillade Thaksin, ogillar honom nu, men gillar inget annat parti heller. Om jag fattat rätt är den gruppen stor. Det kan bli intressant att se om de röstar rött ändå i brist på annat "Isanparti", eller vad de gör istället.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej, Andersbangkok,

Nu har jag vilat mig lite från flunsan, och drar därför iväg några feberfria rader

som förhoppningsvis rätar ut en del frågetecken för dig.

Frågan som mitt inlägg rörde var för det första inte skuldfrågan ”Gult kontra Rött”

eller den osynliga handens selektiva stöd.

Mitt inlägg gällde bara orsaken till varför det inte blev en större demonstrationsuppslutning

som kunde ha lett till en efterföljande bred folkresning mot den nu styrande eliten.

Orsaken till detta har enligt mig mer med folkets självbevarelsedrift att göra än

avsaknad av förnuft eller bristande förändrings-, och demokrativilja hos befolkningen.

+++++ Detta skrev jag +++++++++++++++++++++++++++++++++

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten,

och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att

demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

+++++ Andersbangkok's frågor & mina svar +++++++++++++++++++++++++++++++++

Så folk besköts utanför Bangkok så dom inte kunde resa dit?

Fel - Jag skrev att demonstranterna besköts med militära vapen.

Demonstranterna befann sig i Bkk.

Jag skrev inte att tåg, eller bussresenärer på väg till Bkk blev beskjutna,

jag skrev ”demonstranterna” – dvs de som redan demonstrerade för ett nyval i Bkk.

Observera att jag skrev ”militära vapen” – det är inte detsamma som ”militärens vapen”,

även om denna gruppering också sköt på demonstranterna.

Det fanns som bekant ett flertal olika fraktioner som bar och brukade ”militära vapen” mot respektive fraktion,

och denna något kaosartade demonstrationsmiljö vill jag tro hade en klart hämmande inverkan på demonstrationslusten.

Därför uteblev nog de flesta politiskt intresserade från folkupproret och den utlovade ”the miljon people marsch”,

och demonstrationsorganisatörerna fick istället nöja sig med ca 100 000 människor som samlades ihop för att demonstrera för nyval-NU!.

Konceptet ”the million people marsch” eller ”the million man marsch” hade Thaksin

och hans röda polare snott från Nation of Islam och deras ledare Louis Farrakhan

som 1995 anordnade en sådan demonstration i USA.

Och den kopplingen till L.F. är väl inte alltför smickrande för doktorn,

det tycker i alla fall inte jag. Men å andra sidan så brukar ju regeringens utrikesminister

på fullt allvar jämföra Thaksin med Hitler, så det kanske jämnar ut sig vad

det gäller historierelaterade knasigheter och överdrifter.

Var skedde dessa beskjutningar?

Det har faktiskt passerat mig fullständigt! Det måste du visa mig!

Dessa beskjutningar mot demonstranter skedde i Bangkok, vilket resulterade i drygt 100 döda (eller mer?)

och ett antal tusen skadade – detta trodde jag ingen människa kunde ha undgått att se på TV

eller via andra mediala kanaler.

Det är faktiskt förbluffande om dessa handlingar har undgått dig,

men i så fall är det också förklarligt att du kallar dessa iakttagelser för ”Fablernas värld”.

Har många hindrats med vapen från att resa till Bangkok och demonstrera?

- Jag har inte personligen räknat dem så jag kan inte ge dig en exakt siffra,

men ja, det fanns vägspärrar och ett utegångsförbud som förhindrade och försvårade

att folk reste in till Bangkok för att demonstrera och ge sitt stöd till de röda anhängarna.

Skulle uppskatta några artiklar, bilder eller liknande som stödjer detta.

Annars tillhör väl dina kommentarer fablernas värld.

Var och en har själv en informationsplikt i ett samhälle,

och med tanke på den veritabla kanonad av medial bevakning från oroligheterna i Thailand

så tror jag inte att jag lägger någon större börda på dig om jag uppmanar dig att

själv informera dig om vad som skedde i Bangkok under denna våldsamma tid.

Att inte se eller erkänna förkomsten av detta övervåld är en nästan tragikomisk strutsmentalitet.

- Jag själv har försökt mig på detta med ett förhoppningsvis hyfsat och någorlunda objektivt resultat,

och det tror jag du också klarar även om det då och då kan svida till lite när

nyheterna går på tvärs mot ens egna personliga värderingar.

Mvh

SiamNilsson

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vet inte hur det är bland de allra fattigaste, som inte kan någon engelska, för jag fattar knappt någon thai,

men flera (något) engelskspråkiga, som tidigare gillade Thaksin, ogillar honom nu, men gillar inget annat parti heller. Om jag fattat rätt är den gruppen stor. Det kan bli intressant att se om de röstar rött ändå i brist på annat "Isanparti", eller vad de gör istället.

Hej

Gruppen engelsktalande med mer än grundskola har nog alltid känt sig mer tillhörande landets elit, och dom ser inte sällan ner på sina outbildade släktingar på landet, detta gäller i princip dom flesta yrkesgrupper som kräver högre studier.

Så man ska nog inte dra för stora slutsatser av var dom säger sig höra hemma politiskt för dom välutbildade är en liten minoritet i Isaan.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Till er som talar om mutade medborgare vid valen, vet ni att det vanligen rör sig om 200-500 baht som delas ut när partierna besöker byarna och informerar om sina representanter i valet och att samtliga partier gör likadant inklusive demokraterna?

Själv tror jag inte att detta påverkar valresultatet alls men visst hade det varit bättre om inte denna tradition fanns, hade det varit ett enda parti som betalade hade det möjligtvis betytt något, men beloppen är så små och det faktum att alla gör likadant innebär ju att läget i princip blir status quo partierna emellan.

Nej det är allt andra saker som avgör hur folk röstar, t.ex hur dom lokala politikerna sköter sig, tradition, och inte minst vad folk lovas och hur människorna upplevde att löftena hölls förra gången.

Mvh Isan Lover

Rösterna kanske inte är bättre betalt (förutom för byäldsten då)!

Men att åka till Bangkok för att demonstrera har man hört att det var en bra ekonomisk affär speciellt med tanke på att det var lågsäsong för risbönderna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda i nästa val om oppositionen får vara med.

Mvh Isan Lover

Tror du har fel!

Se bara här på MPR så var ni rätt många röda innan bränderna i Bangkok, nu är ni knappt en handfull!

Har du besökt Thailand sedan bränderna i Bangkok (jag var i Thailand då och kunde följa det hela vi TV coh oxå höra vad folk tyckte som bor i Landet)?

Du kanske blir förvånad nästa gång du åker till ditt Isaan , nu har denna regering börjat ge till de fattiga så många har kanske mjuknat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej

Gruppen engelsktalande med mer än grundskola har nog alltid känt sig mer tillhörande landets elit, och dom ser inte sällan ner på sina outbildade släktingar på landet, detta gäller i princip dom flesta yrkesgrupper som kräver högre studier.

Så man ska nog inte dra för stora slutsatser av var dom säger sig höra hemma politiskt för dom välutbildade är en liten minoritet i Isaan.

Mvh Isan Lover

Ja, men de jag pratade med har inkomster 4000 till drygt 10 000 per månad, och kommer ifrån farmarfamiljer eller fattigare. En av dem är bara en fattig marknadsförsäljerska, men är mer målmedveten än många, så hon försöker lära sig engelska själv med en bok hon köpt, och genom att prata med engelskspråkiga. Och de gillade Thaksin förrut, men inte nu längre.

Undrar vad som skulle hända om de röda blev:

/"illröda", som gillar Thaksin,

/och "ljusröda", som håller på folket och inte på korrumperade ledare som Thaksin. De ljusröda skulle ha väldigt ont om pengar till valkampanj, men de skulle tillföra ett vettigt alternativ.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, men de jag pratade med har inkomster 4000 till drygt 10 000 per månad, och kommer ifrån farmarfamiljer eller fattigare. En av dem är bara en fattig marknadsförsäljerska, men är mer målmedveten än många, så hon försöker lära sig engelska själv med en bok hon köpt, och genom att prata med engelskspråkiga. Och de gillade Thaksin förrut, men inte nu längre.

Undrar vad som skulle hända om de röda blev:

/"illröda", som gillar Thaksin,

/och "ljusröda", som håller på folket och inte på korrumperade ledare som Thaksin. De ljusröda skulle ha väldigt ont om pengar till valkampanj, men de skulle tillföra ett vettigt alternativ.

Hej igen

Jag tvivlar inte på det du beskriver, men hur många som har ändrat sig är svårt att sia om.

Speciellt med tanke på dom senaste siffrorna i Bangkok, där många trodde att dom Gula skulle ha gått framåt p.g.a det som hände där men så var inte fallet.

Visst hade det varit bra med ett "ljusrött" alternativ av och för dom fattiga, och vem vet det kanske kommer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by finns det bara en röd kvar. Av tidigare nästan alla.

Tror inte det är så svårt att sia om att de röda faktiskt minskat drastiskt i antal. Och likaså de gula.

Tur att vi pratar om två "extremer" inom området.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by finns det bara en röd kvar. Av tidigare nästan alla.

Tror inte det är så svårt att sia om att de röda faktiskt minskat drastiskt i antal. Och likaså de gula.

Tur att vi pratar om två "extremer" inom området.

Men än så länge det röstalternativen som finns vid eventuellt val. Inte direkt, men via sina nära anknytningar med samtliga partier. Demokraterna kan inte komma ifrån sina nära koppling till de gula hur gärna de än vill. Dessutom så har rörelsens finansiärer och inflyteslerika supportrar visat sitt stöd för dem. För PT är det inte ens lönt att försöka distansera sig från UDD och de röda då de tidigare gjort gemensam sak så många gånger.

När det gäller alla småpartier så är de tyvär inte bättre än att de smörar och springer efter det parti som just för tillfället betalar bäst, i antingen cash eller gentjänster och ministerposter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Till er som talar om mutade medborgare vid valen, vet ni att det vanligen rör sig om 200-500 baht som delas ut när partierna besöker byarna och informerar om sina representanter i valet och att samtliga partier gör likadant inklusive demokraterna?

Själv tror jag inte att detta påverkar valresultatet alls men visst hade det varit bättre om inte denna tradition fanns, hade det varit ett enda parti som betalade hade det möjligtvis betytt något, men beloppen är så små och det faktum att alla gör likadant innebär ju att läget i princip blir status quo partierna emellan.

Nej det är allt andra saker som avgör hur folk röstar, t.ex hur dom lokala politikerna sköter sig, tradition, och inte minst vad folk lovas och hur människorna upplevde att löftena hölls förra gången.

Mvh Isan Lover

Hej IL,

Jag är benägen att delvis hålla med dig men jag tror att du missat "the big picture", det är inte 500-bahtingen i sig som avgör vem de röstar på och det är heller inte 500-bahtingen i sig som är det stora problemet med Thailands demokrati. Nästan alla thailändare är oerhört pragmatiska när det kommer till val och de tenderar, enligt min erfarenhet, att rösta på de som betalar mest men inte som ett tack för betalningen utan därför att pengarna kommer från det lokala högdjuret och ju mer han kan betala ju viktigare roll kommer han att ha efter valet och ju mer pengar kan komma tillbaka till byn, kommunen och provinsen; det är ju inte direkt någon slump att miljarder pumpas in i Buriram just nu om man säger så.

Folk i framförallt norra Thailand och norra Isaan gillade och gillar fortfarande Thaksin och hans partier för att de fick det bättre och de fick det bättre därför att Thaksin belönade dem, och framförallt deras högdjur, för rätten att kunna sätta sig över alla lagar och berika sig, sin familj och affärskompanjoner. Folk i andra delar av Thailand gillade i stor utsträckning också Thaksin och TRT till att börja med men gillandet avtog till att nu närmast likna ett hat. Delvis beroende på alla oegentligheter Thaksin gjorde men förmodligen framförallt för att de inte fick del i förbättringarna, alltså svikna vallöften, och att de var vana vid preferentiell behandling när exempelvis Demokraterna satt vid makten.

Det stora problemet med utdelningen av 500-bahtingar är att det är stört omöjligt för hederliga partier och politiker att etablera sig. Om de är de enda som inte ger något så kommer en stor majoritet av thailändarna utgå från att de heller inte kommer få något efter valet, eftersom de uppenbarligen inte har någon ekonomisk makt, och då röstar man hellre på en korrumperad etablerad politiker som åtminstonde asfalterar någon väg och bjuder till fest på Songkhran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej IL,

Jag är benägen att delvis hålla med dig men jag tror att du missat "the big picture", det är inte 500-bahtingen i sig som avgör vem de röstar på och det är heller inte 500-bahtingen i sig som är det stora problemet med Thailands demokrati. Nästan alla thailändare är oerhört pragmatiska när det kommer till val och de tenderar, enligt min erfarenhet, att rösta på de som betalar mest men inte som ett tack för betalningen utan därför att pengarna kommer från det lokala högdjuret och ju mer han kan betala ju viktigare roll kommer han att ha efter valet och ju mer pengar kan komma tillbaka till byn, kommunen och provinsen; det är ju inte direkt någon slump att miljarder pumpas in i Buriram just nu om man säger så.

Folk i framförallt norra Thailand och norra Isaan gillade och gillar fortfarande Thaksin och hans partier för att de fick det bättre och de fick det bättre därför att Thaksin belönade dem, och framförallt deras högdjur, för rätten att kunna sätta sig över alla lagar och berika sig, sin familj och affärskompanjoner. Folk i andra delar av Thailand gillade i stor utsträckning också Thaksin och TRT till att börja med men gillandet avtog till att nu närmast likna ett hat. Delvis beroende på alla oegentligheter Thaksin gjorde men förmodligen framförallt för att de inte fick del i förbättringarna, alltså svikna vallöften, och att de var vana vid preferentiell behandling när exempelvis Demokraterna satt vid makten.

Det stora problemet med utdelningen av 500-bahtingar är att det är stört omöjligt för hederliga partier och politiker att etablera sig. Om de är de enda som inte ger något så kommer en stor majoritet av thailändarna utgå från att de heller inte kommer få något efter valet, eftersom de uppenbarligen inte har någon ekonomisk makt, och då röstar man hellre på en korrumperad etablerad politiker som åtminstonde asfalterar någon väg och bjuder till fest på Songkhran.

Hej

Håller i stort sett med om det du skrev.

En fråga bara finns det verkligen några hederliga politiker?

Och finns det partier som försöker etablera sig utan att betala något alls?

Jag känner själv inte till såna politiker eller partier där vi vistas.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller i stort sett med om det du skrev.

En fråga bara finns det verkligen några hederliga politiker?

Och finns det partier som försöker etablera sig utan att betala något alls?

Jag känner själv inte till såna politiker eller partier där vi vistas.

Mvh Isan Lover

Man får hoppas att det finns hederliga politiker!

Vill inte tjata för mycket men det finns väl ännu inga bevis för att Abhitit gjort något som skulle vara korrupt??

Fattar oxå att Abhisit inte kan leda landet efter de bråk som varit men om han är fri från skuld när det gäller korruption så kanske det är en början som nästa makthavare kan ta efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller i stort sett med om det du skrev.

En fråga bara finns det verkligen några hederliga politiker?

Och finns det partier som försöker etablera sig utan att betala något alls?

Jag känner själv inte till såna politiker eller partier där vi vistas.

Mvh Isan Lover

Det finns säkert några rika filantroper, rika måste de vara annars hade de aldrig kommit in, som gett sig in i politiken med gott uppsåt men i en sådan korrumperad omgivning så är det nog svårt att behålla sina ideal. Dessutom, om du nu blivit minister och inte låter dina underordnade få lite pengar på sidan om, så blir du nog inte kvar så länge, de underordnande har ju trots allt betalat för att komma in och vill givetvis få avkastning på sin investering.

Sedan finns det säkert undantag, dvs politiker som aldrig tagit mutor, men åtminstonde har de vid flertalet sett åt andra hållet när kollegor roffat åt sig och även det är ju faktiskt ett brott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej SiamNilsson.

Instämmer helt med vad du skriver ovan.

Förutom att man använde prickskyttar mot demonstranterna den den 10 april införde regeringen

Abhisit också Undantagstillstånd i Bangkok,

samt informerade om detta i varje nyhetssändning i alla de sju gratis TV-Kanalerna som

regeringen Abhisit och Generalerna har 100 procent kontroll över.

Dessutom ``informerade^^ man, flera gånger om dagen, på TV om

att regeringen hade 60.000 soldater och frivilliga

(dvs Nevins blåskjortor som tidigare använts i Pattaya) i Bangkok, vilka hade rätt att gripa och fängsla

alla demonstranter på obestämd tid, eftersom det bryter mot lagen om Undantagstillståndet om mer

än mer än fyra personer diskuterar politik eller demonstrerar tillsammans.

Så efter den 10 april var det väldigt många här i Isaan som blivit skrämda till rädsla för att åka till Bangkok får att delta i demonstrationerna.

Regeringen Abhisit och Generalerna lyckades alltså med sin skrämselpropaganda.

Vid de opinionsundersökningar av Abac mfl som gjorts under sommaren har självklart de röda fortarande majoriteten av folkets stöd i Isaan och norra Thailand, samt i Bangkok är det fortfarande ganska jämnt mellan de röda och gula, som det varit de senaste åren.

Abhisit kan skrämma bort de röda sympatisörerna från att demonstrera i Bangkok, men inte

från att rösta på de rödas Puea Thai i nästa val, dvs om Abhisit vågar utlysa något val.

Själv tror jag nog att han på inrådan av sin vice premiärminister Suthepj struntar i att ta risken med ett val, och istället höjer militärbudgeten kraftigt igen.

Då blir generalerna mfl nöjda, och Abhisit/Suthep kan sitta kvar vid makten,

igen med stöd av generalerna.

Det kanske är dags att meddela Abhisit och generalerna och övriga som är för cencur att det finns en och annan farang boende i Thailand som dom skulle kunna täppa till truten på. :dance1::ironi:

Mvh :wai:

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till MaiChai

Självklart att du inte träffade någon med röda sympatier när du besökte Udon i april.

Orsak 1: De allra rödaste var i Bangkok och demonstrerade.

Orsak 2: Av alla de röda som var kvar i Udon, dvs familjemedlemmar,

heltidsarbetande, studenter, pensionärer mfl

Ingen av dem besöker de hotel, barer, och karokebarer där du höll till.

De var tillräckligt många kvar för att ödelägga amphoe kontoret och de rödaste hade nog hunnit tillbaka till den 19 maj då de likt sina idoler började elda upp staden.

Sen, vad fan vet du om vad jag gjorde där, var jag bodde, åt eller roade mig? Inte ett skit vet du om det och hela den kommentaren andas bitter avundsjuka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej, Andersbangkok,

Nu har jag vilat mig lite från flunsan, och drar därför iväg några feberfria rader

som förhoppningsvis rätar ut en del frågetecken för dig.

Frågan som mitt inlägg rörde var för det första inte skuldfrågan ”Gult kontra Rött”

eller den osynliga handens selektiva stöd.

Mitt inlägg gällde bara orsaken till varför det inte blev en större demonstrationsuppslutning

som kunde ha lett till en efterföljande bred folkresning mot den nu styrande eliten.

Orsaken till detta har enligt mig mer med folkets självbevarelsedrift att göra än

avsaknad av förnuft eller bristande förändrings-, och demokrativilja hos befolkningen.

+++++ Detta skrev jag +++++++++++++++++++++++++++++++++

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten,

och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att

demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

+++++ Andersbangkok's frågor & mina svar +++++++++++++++++++++++++++++++++

Så folk besköts utanför Bangkok så dom inte kunde resa dit?

Fel - Jag skrev att demonstranterna besköts med militära vapen.

Demonstranterna befann sig i Bkk.

Jag skrev inte att tåg, eller bussresenärer på väg till Bkk blev beskjutna,

jag skrev ”demonstranterna” – dvs de som redan demonstrerade för ett nyval i Bkk.

Observera att jag skrev ”militära vapen” – det är inte detsamma som ”militärens vapen”,

även om denna gruppering också sköt på demonstranterna.

Det fanns som bekant ett flertal olika fraktioner som bar och brukade ”militära vapen” mot respektive fraktion,

och denna något kaosartade demonstrationsmiljö vill jag tro hade en klart hämmande inverkan på demonstrationslusten.

Därför uteblev nog de flesta politiskt intresserade från folkupproret och den utlovade ”the miljon people marsch”,

och demonstrationsorganisatörerna fick istället nöja sig med ca 100 000 människor som samlades ihop för att demonstrera för nyval-NU!.

Konceptet ”the million people marsch” eller ”the million man marsch” hade Thaksin

och hans röda polare snott från Nation of Islam och deras ledare Louis Farrakhan

som 1995 anordnade en sådan demonstration i USA.

Och den kopplingen till L.F. är väl inte alltför smickrande för doktorn,

det tycker i alla fall inte jag. Men å andra sidan så brukar ju regeringens utrikesminister

på fullt allvar jämföra Thaksin med Hitler, så det kanske jämnar ut sig vad

det gäller historierelaterade knasigheter och överdrifter.

Var skedde dessa beskjutningar?

Det har faktiskt passerat mig fullständigt! Det måste du visa mig!

Dessa beskjutningar mot demonstranter skedde i Bangkok, vilket resulterade i drygt 100 döda (eller mer?)

och ett antal tusen skadade – detta trodde jag ingen människa kunde ha undgått att se på TV

eller via andra mediala kanaler.

Det är faktiskt förbluffande om dessa handlingar har undgått dig,

men i så fall är det också förklarligt att du kallar dessa iakttagelser för ”Fablernas värld”.

Har många hindrats med vapen från att resa till Bangkok och demonstrera?

- Jag har inte personligen räknat dem så jag kan inte ge dig en exakt siffra,

men ja, det fanns vägspärrar och ett utegångsförbud som förhindrade och försvårade

att folk reste in till Bangkok för att demonstrera och ge sitt stöd till de röda anhängarna.

Skulle uppskatta några artiklar, bilder eller liknande som stödjer detta.

Annars tillhör väl dina kommentarer fablernas värld.

Var och en har själv en informationsplikt i ett samhälle,

och med tanke på den veritabla kanonad av medial bevakning från oroligheterna i Thailand

så tror jag inte att jag lägger någon större börda på dig om jag uppmanar dig att

själv informera dig om vad som skedde i Bangkok under denna våldsamma tid.

Att inte se eller erkänna förkomsten av detta övervåld är en nästan tragikomisk strutsmentalitet.

- Jag själv har försökt mig på detta med ett förhoppningsvis hyfsat och någorlunda objektivt resultat,

och det tror jag du också klarar även om det då och då kan svida till lite när

nyheterna går på tvärs mot ens egna personliga värderingar.

Mvh

SiamNilsson

Mycket floskler på kort tid blev det.

Eftersom jag var i Bangkok del av den aktuella tiden OCH dessutom håller mig mycket väl informerad om vad som händer i Thailand ter sig din näst sista floskel (den med informationsplikt i samhället och det andra...) något fånig.

Att det sköts från bägge sidor under kravallerna; det är allmänt känt. Att det upprättades vägspärrar efter en tid; det är också känt. Du tillförde en ny dimension, nämligen att det sköts på folk på väg till Bagkok så blev det ganska få som demonstrarade. En intressant iaktagelse ELLER svenska med kraftiga syftningsfel. Oavsett vilket så har du försökt förklara det och det har du lyckats halvdant med; som en mask på kroken.

Du har ju följt debatten här och du kan väl kolla om jag någonstans har förnekat att det skjutits och att folk dödats. De röda släpade ju upp döda människor på scenen och paraderade runt med dem bland folkmassorna; det och många andra döda har uppvisats på olika sätt.

Jag har alltså inte någon gång uttryckt någon tveksamhet om att det dödats.

Däremot har jag inte varken hört eller sett att folk på väg till Bangkok har beskjutits men det var nog mest dina syftningsfel eller så vet du något som jag inte känner till och då vore det lärorikt att få veta mer om det.

För min del är detta tjafs avslutat men om du finner det värdefullt så kan du väl fortsätta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag att det borde vara lika svårt som att vinna 35 miljoner på V75 att besöka Udon Thani, Nong Khai och Loei utan att träffa mer röda eftersom nästan alla röstar rött i dessa områden.

Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda i nästa val om oppositionen får vara med.

Mvh Isan Lover

Tittar du på det senaste valresultatet så ser du att i till exempel Loei röstade man på Demokraterna, så illusionen om att "alla" i norra Thailand röstar rött stämmer inte.

Nu träffade jag mest folk involverade inom turismen och de led mycket av de rödas upptåg i Bangkok. Deras huvudsakliga turistinkomster kommer från asiatiska turister samt inhemsk turism, två delar av turistmarknaden som minskat kraftigt.

Så att både de röda och gula har tappat enormt mycket stöd tycker jag verkar som en trolig slutsats. Gissar på att de stöds av max 20% av befolkningen, tillsammans alltså.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...