Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

IL,

bortsett från att du fortfarande inte lärt dig stava till premiärministerns namn så är du nog inte helt fel ute.

Problemet är att vissa i de rödtröjades ledning inte har tålamod att vänta, det såg vi när Arisamun ledde stormningen av parlamentsområdet efter att han "hittat" en granat som han hävdade kastats mot de röda, Ingen av dem exploderade dock, vilket kanske var avsikten?

Så länge Abhisit sitter vid makten kommer ingen massaker att verkställas, men angriper de röda militären igen som de gjorde den 10 april så lär det bli ett blodbad. Militären förväntade sig inte att bli angripna med attackvapen och snipers varför de värnpliktiga stod sig slätt med gummikulor och sköldar mot Seh Daengs legosoldater.

Hej

Jag skulle inte svära på att en massaker inte kan inträffa så länge Abhisit sitter vid makten.

Eftersom tungt beväpnad militär står emot dom civila demonstranterna så finns det alltid en risk för det.

Det räcker ju med att någon kanske utanför dom röda och militären vill starta bråket t.ex genom att skjuta första skottet

eller kasta den första granaten, glöm inte att gula beväpnade med revolvrar och bensin dunkar greps för några dagar sedan.

Och det kan finnas fler som skulle tro sig tjäna på att få igång något.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Jag skulle inte svära på att en massaker inte kan inträffa så länge Abhisit sitter vid makten.

Eftersom tungt beväpnad militär står emot dom civila demonstranterna så finns det alltid en risk för det.

Det räcker ju med att någon kanske utanför dom röda och militären vill starta bråket t.ex genom att skjuta första skottet

eller kasta den första granaten, glöm inte att gula beväpnade med revolvrar och bensin dunkar greps för några dagar sedan.

Och det kan finnas fler som skulle tro sig tjäna på att få igång något.

Mvh Isan Lover

Ungefär som den 10 april när svarta legosoldater gömde sig i den röda massan?

De röda måste inse att gömmer man sådana element i sin demonstration, de har ju varit allt annat än medhjälpliga att peka ut alternativt kasta ut dessa element.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ungefär som den 10 april när svarta legosoldater gömde sig i den röda massan?

De röda måste inse att gömmer man sådana element i sin demonstration, de har ju varit allt annat än medhjälpliga att peka ut alternativt kasta ut dessa element.

Hej

Det var ett sånt exempel, och personer ur vilken grupp som helst kan göra detta.

Läste precis att trupperna den här gången ska vara utrustade med skarp ammunition istället för gummikulor, det bådar inte

gott, läs mer i länken nedan ifrån Bangkok Post.

http://www.bangkokpost.com/news/security/175196/troops-allowed-live-rounds

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt bodre man vara ärlig och inse att oavsett om det är röda, svarta eller gula som börjar skjuta och skada/döda militärer som skickats dit för att skydda övriga befolkningen och hindra lagbrott, våldshandlingar etc då försvarar sig och är ej skyldiga till att ha startat det hela

Att sitta och skylla allt sådant som kan hända på regeringen och militären blir ganska pinsamt när dom attackeras av diverse otrevliga ofredliga militanta extremister ( eller terrorister som dom kallas i de flesta andra länder)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var ett sånt exempel, och personer ur vilken grupp som helst kan göra detta.

Läste precis att trupperna den här gången ska vara utrustade med skarp ammunition istället för gummikulor, det bådar inte

gott, läs mer i länken nedan ifrån Bangkok Post.

http://www.bangkokpo...wed-live-rounds

Mvh Isan Lover

Inte så konstigt med tanke på hur dom utsattes för bomber, snipers etc förra gången och skulle då försvara sig med gummikulor och batonger/sköldar ?

Eller hur ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, militären tänker inte låta sig luras igen. Nu vet de att Seh Daeng och hans legoknektar gömmer sig i den röda massan, beväpnade till tänderna och det förekommer ju också spekulationer om inte den 10 april var ett kuppförsök från Seh Daeng i och med det misslyckade försöket att göra Bangkok strömlöst.

Men det är som sagt spekulationer.

Hade de röda bara kastat ut dessa element ur sin organisation hade inte militären haft annat än gummikulor i sina vapen. Men nu skyddas de av de rödas högsta ledning som därmed sätter demonstranternas liv på spel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nä, militären tänker inte låta sig luras igen. Nu vet de att Seh Daeng och hans legoknektar gömmer sig i den röda massan, beväpnade till tänderna och det förekommer ju också spekulationer om inte den 10 april var ett kuppförsök från Seh Daeng i och med det misslyckade försöket att göra Bangkok strömlöst.

Men det är som sagt spekulationer.

Hade de röda bara kastat ut dessa element ur sin organisation hade inte militären haft annat än gummikulor i sina vapen. Men nu skyddas de av de rödas högsta ledning som därmed sätter demonstranternas liv på spel.

Hej

Det kan vara så som du spekulerar om, men det kan också vara andra grupper som vill ha igång bråket och på det sättet göra

sig av med dom röda som en politisk maktfaktor och även för att få slut på demonstrationerna.

Det verkar vara så att dom röda är inne på samma linje som mig och avbryter sin planerade ockupation av Silom,

bra att dom håller sig lugna, dom har ju nått sitt syfte att störa i området utan att ens behöva gå dit, det ser ju ut som

en krigs zon ändå.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/175219/red-shirts-won-t-go-to-silom

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Haller med om att UDD nu maste satta sig ned kring bordet och deltaga i processen. Dock kunde faktiskt sittande regering avpolitisera processen pa ett tydligare satt. Dels har de namnt att ingen folkomrostning kravs och dels vill de bara andra 2-3 paragrafer. Vidare sa vet ju PT att de inte kan vinna en omrostning i parlamentet.

Nej, lat ej politikerna leda arbetet med att skriva om konstitutionen utan lat de som faktiskt vet vad de pysslar med att leda arbetet. En process ledd av akademia etc dar alla delar av samhallet far delta.

Absolut. Politiker ska inte leda arbetet.

Tycker också att inte bara konstitutionen behöver ändras.

Även definitioner samt lagar och regler kring korruption och valfusk behöver kompletteras med explicita personliga frihetsberövande straff utan möjlighet till borgen.

Detta är nog en minst lika viktig åtgärd som konstitutionsändringar och här är det nog viktigt att politiker är med och både utformar och ratifierar.

Vid valfusk t.ex borde både partiet och individer straffas. Tycker inte alls att det är fel med hårda straff utan anser att det behövs för att vända skutan rätt.

Att sedan de partier som upptäcks gnäller, inte vill acceptera straff och skriker "konspiration!" (vargen kommer) får vi nog leva med tills dess valfusket är stävjat.

Självklart som du skriver, men i en demokrati är det en demokratiskt vald regering som sätter upp riktlinjer för arbetet, och lägger fram akademikernas förslag till förändringar till parlamentet/eller folkomröstning.

Nej, om ett förslag har mer än 50000 ( har jag för mig) namnteckningar så kan det läggas fram till parlamentet som ett folklagt förslag.

Det var detta man t.ex gjorde med 30-bahts reformen när Thaksin snodde arbetet och gjorde det till "sin" reform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nej, om ett förslag har mer än 50000 ( har jag för mig) namnteckningar så kan det läggas fram till parlamentet som ett folklagt förslag.

Det var detta man t.ex gjorde med 30-bahts reformen när Thaksin snodde arbetet och gjorde det till "sin" reform.

NoBuzz FEL

Det Wille och jag diskuterade var grundlagsändingar. 30 Baht reformen var ingen grundlagsändring.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror det samma, hade kungen haft någon annan uppfattning hade han säkert agerat tidigare.

Men att begära hans hjälp och inte få det visar ju det Thailändska folket vilken sida han står på,

så även hans ointresse eller ovilja till ett möte ger ju ett inlägg i den debatten.

Mvh Isan Lover

Det är den bild Chavalit & Co försöker förmedla.

Om kungen reagerar så är risken stor att resultatet är att vi ser flera parter knäböja vid hans sjuksäng medans

han säger åt sina barn att sluta bråka. Vad gott nu detta skulle leda till kan man ju undra över.

Det troliga är naturligtvis att han inte tar ställning. För oavsett hur han gör så sår han splittring om han tar ställning.

Och detta vet ju självklart de röda. Så vad är egentligen syftet med Chavalits begäran?

Det enda jag kan spekulera i, utan att vara alltför illvillig, är att man börjar förstå att man kanske inte klarar sig segrande ur den här konflikten.

Och vill lägga locket på och rädda ansiktet.

Och därför hoppas man på knäböjningslösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz FEL

Det Wille och jag diskuterade var grundlagsändingar. 30 Baht reformen var ingen grundlagsändring.

Vad spelar det för roll? Kan folket inte lägga fram grundlagsändrande förslag till omröstning i parlamentet?

( Noterar att frågan är obesvarad :) )

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Och detta vet ju självklart de röda. Så vad är egentligen syftet med Chavalits begäran?

Jag tror tanken är att ställa monarkin mot väggen. Man vet att han inte kommer att göra något och genom att ändå fråga artigt och ödmjukt kan man dra den tysta slutsatsen vart monarkens sympatier ligger. Ett knep Thaksin har använt sig av i lite olika former förut om jag kommer ihåg rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror tanken är att ställa monarkin mot väggen. Man vet att han inte kommer att göra något och genom att ändå fråga artigt och ödmjukt kan man dra den tysta slutsatsen vart monarkens sympatier ligger. Ett knep Thaksin har använt sig av i lite olika former förut om jag kommer ihåg rätt.

Hej

Det var min tanke också, jag tror absolut inte att dom räknade med att få något stöd där,

men det är ytterligare ett sätt att visa var dom står, och att dom har spelat ut sin roll för vanligt folk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Han har legat på sjukhus sedan september för en lunginflammation...

Det sista Thailand behöver just nu är nyheten att kungen vandrat vidare.

Mer kan jag nog inte skriva om detta ämne.

Att hans frånfälle skulle vara en kontraproduktiv nyhet för Thailand

och den politiska freden är jag inte så säker på.

Så gott som hela paletten av färgade och ofärgade skjortor säger ju sig vara just

den grupp som står institutionen och framförallt konungen närmast.

Alla vill vara just ”de” som beskyddar den helige patriarken som i generationer

har förväntas vägleda hans förvirrade undersåtar,

så att de slipper tänka en enda logisk tanke på egen hand.

Om nu den omhuldade patriarken och hans gunst som alla parter vill lägga beslag på,

inte längre fanns att tillgå i levande form.

- Ja först då,

kanske alla stridande parter ”tvingas” börja tänka i lite andra banor

för att vakna upp till de realiteter faktiskt som ligger för deras fötter.

(Ungefär som ett enkelspårigt och hysteriskt fruntimmer som i vissa fall

behöver en örfil för att återgå till sans och balans.

Ursäkta den omoderna liknelsen för personligen är jag ingen förespråkare av hustrumisshandel.)

- Den dag det inte längre finns en hovlig instans värd namnet att beskydda

så kanske även thailändarna oavsett deras färgtillhörighet börjar tänka mer

rationellt och på landets bästa i stället för den egna gruppens fördelaktiga maktställning.

- Men detta är ju bara en from förhoppning av mig, och kanske inte så realistisk

då jag och thailändare ofta har lite olika synsätt på saker och ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tanken är att ställa monarkin mot väggen. Man vet att han inte kommer att göra något och genom att ändå fråga artigt och ödmjukt kan man dra den tysta slutsatsen vart monarkens sympatier ligger. Ett knep Thaksin har använt sig av i lite olika former förut om jag kommer ihåg rätt.

Varför kan man dra den slutsatsen? För att han alltså inte tar ställning till frågeställarens fördel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det räcker att dom är på plats och håller undantagstillståndet vid liv,

det kostar Thailand stora pengar och pressen ifrån olika branscher är nog stor på Apishit.

Det kostar även tusentals av låginkomsttagare stora eller hela delen av deras löner. Dessa individer har inte bett om några demonstrationer eller att få bli temporärt arbetslösa. Det är möjligt att flera av dem kommer att mista sina jobb eftersom turistindustrin nu går på knäna och antagligen kommer det att ta lång tid innan den skadan är reparerad.

Så min fråga är; eftersom du anser det vara självklart att demonstranterna får pengar för att demonstrera borde inte en stor del av de pengarna i rättvisans namn gå till de som nu saknar inkomst beroende på demonstrationerna?

Eller är det kanske så att jobb på shoppingcenter och hotell är så kallade fula jobb? Man blir inte så svettig och skit under naglarna saknas? Jag frågar eftersom du så ofta tar upp just ditt rättvisepatos.

Själv så är jag också intresserad av rättvisefrågor och sympatiserar minst lika mycket med dem som kommer i kläm när elefanterna dansar som med dem som anser sig vara marginaliserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan man dra den slutsatsen? För att han alltså inte tar ställning till frågeställarens fördel?

Ja. Nu när det är en sådan skarp och stor klyfta använder man precis allt till att rättfärdiga sina egna ståndpunkter. Vad Kungen själv anser och tycker har jag ingen aning om. Men jag tror att det kan uppfattas på det viset. Fantasin är ständigt närvarande och i bästa form för tillfället :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Nu när det är en sådan skarp och stor klyfta använder man precis allt till att rättfärdiga sina egna ståndpunkter. Vad Kungen själv anser och tycker har jag ingen aning om. Men jag tror att det kan uppfattas på det viset. Fantasin är ständigt närvarande och i bästa form för tillfället smile.gif

Jag håller med. Men det kan uppfattas hur som helst och inte bara till ställningstagande mot några röda.

Däremot kan det användas som argument för att leda korttänkta individer i fördärvet.

"Titta - t.o.m kungen bryr sig inte om oss fattiga längre. Han låter oss gladeligen bli beskjutna och mördade av jävulen!"

Det tragiska är att det faktiskt finns individer som är korkade nog att gå på sådana tankebanor.

Och det är inte bara tråkigt, det är samhällsfarligt och direkt livsfarligt för de inblandade.

Men, återigen, vad spelar några döda röda för roll om man är vandaliserande demokratiförespråkare och älskare av de fattiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen och jag är röda för vi gillar inte fascister/diktatur/militärkupper/parasiter/att trampa och sparka på liggande. Kungens fru och några här på forumet är tvärtom. Kungen är tyvärr för sjuk för att hjälpa till. Varför turismen har minskat med 50% beror på dom gule jävlarna blockerade flygplatsen och tog över den folkvalda makten med militärens hjälp. Nytt ämne: Någon som vet var farangen (Thomas) tagit vägen? Från den snälla och kloka katten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar långsamt röra på sig avseende målet där Abhisits parti anklagas för att hat tagit emot

258 miljoner baht från börsföretaget TPI mm

Om de fälls blir partiet upplöst.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/175229/panel-to-consider-democrat-dissolution

Undrar om samtliga PAD Parlaments ledamöter blir avstängda i 5 år?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det kostar även tusentals av låginkomsttagare stora eller hela delen av deras löner. Dessa individer har inte bett om några demonstrationer eller att få bli temporärt arbetslösa. Det är möjligt att flera av dem kommer att mista sina jobb eftersom turistindustrin nu går på knäna och antagligen kommer det att ta lång tid innan den skadan är reparerad.

Så min fråga är; eftersom du anser det vara självklart att demonstranterna får pengar för att demonstrera borde inte en stor del av de pengarna i rättvisans namn gå till de som nu saknar inkomst beroende på demonstrationerna?

Eller är det kanske så att jobb på shoppingcenter och hotell är så kallade fula jobb? Man blir inte så svettig och skit under naglarna saknas? Jag frågar eftersom du så ofta tar upp just ditt rättvisepatos.

Själv så är jag också intresserad av rättvisefrågor och sympatiserar minst lika mycket med dem som kommer i kläm när elefanterna dansar som med dem som anser sig vara marginaliserade.

Hej

Jag tror att både dom demonstrerande och dom som inte kan arbeta p.g.a demonstrationerna är förlorare ekonomiskt.

Men själva meningen med strejker och demonstrationer är ju förändring och ett sätt att erhålla det är just att det smärtar

mest ekonomiskt för dom som sitter på kapitalet, när dessa tycker att det har kostat tillräckligt brukar dom vara

medgörligare, och förespråka en lösning genom att gå med på några av dom krav som ställs.

Och jag läste att regeringen övervägde ekonomisk hjälp till dom drabbade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om samtliga PAD Parlaments ledamöter blir avstängda i 5 år?

PAD sitter inte i parlamentet, deras politiska gren NPP gör det inte heller. Så vilka parlamentsledamöter syftar du på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också uppgifter om två olika militärkupper i planeringen, en av Seh Daeng och hans "Ronin" trupper till förmån för Thaksin och en från element (Prayuth?)inom militären som tycker att Abhisit och Anupong går för mjukt fram.

Att Seh Daeng skulle klara av en Militär kupp är ju minst sagt osannolikt.

Men att Prayuth kommer göra det denna veckan verkar troligt i alla fall. Som sagt var, på Fredag eller lördag smäller det är min gissning.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/174681/pt-gen-p-planning-to-stage-a-coup

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta slingra dig och svara på frågan istället !!

Klart att dom röda inte kommer marschera mot en arkebuseringstrupp.

Dom stannar i Ratchaprasong

Svara på min fråga då

Kommer du fortfarande Stödja militär diktaturen med Abbhisit som sin marionett om dom slaktar röda vid Ratchaprasong?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...