Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Det känns totalt fel att kalla upploppen i Thailand för något annat än just upplopp.

Vissa här använder ordet Uppror eller folkresning men då det är en liten del av folket

så blir uppror eller upplopp lämpligare enligt mitt sätt att se det.

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten, och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten, och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Tänker du på de gula eller de rödas demonstrationer nu?

För det du skrev passar in på båda sidors krav...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tänker du på de gula eller de rödas demonstrationer nu?

För det du skrev passar in på båda sidors krav...

Jag tänkte faktiskt på de senaste årens bråk och inte på den gula flygplatsockupationen. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den "gula" ledaren Sondhi "Sverkar" nu Abhisit och hela hans regering vad det gäller den nu utbredda korruptionen.

Han hävdar att det till och med är värre nu än när Thaksin tog för sig ur den statliga syltburken.

*****************************************************************************

When Thaksin was running the government he was the centre of corruption,

but in the Abhisit administration corruption had spread to to all ministries, he said.

"I believe there is more corruption now than during the Thaksin administration," Mr Sondhi said.

*****************************************************************************

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/192885/sondhi-thaksin-resignation-a-scheme

MVh

SN

Hej

Det är ganska troligt att det är så, men man väntar ju sig inte att en av pådrivarna för kuppen och tillsättningen av Apishits regering ska erkänna det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte faktiskt på de senaste årens bråk och inte på den gula flygplatsockupationen. ;)

Ok, för själva flygplatsockupationen den varade väl knappt 2 veckor? demonstrationerna började i maj månad 2008 om jag inte missminner mig.

Innan flygplatsockupationen demonstrerades det från den gula sidan också, fridfullt i början men sen skruvades våldet upp och det började skjutas och lobbas granater. Men de krävde också nyval då de ansåg sig rånade på makten och besköts med jämna mellanrum med militära vapen.

Så det du skrev passar in på båda sidors krav.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten, och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

Hej

Att 100 000 människor riskerade livet genom att demonstrera för rätten till fria val och återinförande av demokratin genom att åka till Bangkok och utmana landets elit trots att dom visste vad regeringen ville göra med dom är fantastiskt och det visar hur stark längtan efter att få demokrati igen är.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att 100 000 människor riskerade livet genom att demonstrera för rätten till fria val och återinförande av demokratin genom att åka till Bangkok och utmana landets elit trots att dom visste vad regeringen ville göra med dom är fantastiskt och det visar hur stark längtan efter att få demokrati igen är.

Mvh Isan Lover

100 000 av 65 miljoner invånare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att 100 000 människor riskerade livet genom att demonstrera för rätten till fria val och återinförande av demokratin genom att åka till Bangkok och utmana landets elit trots att dom visste vad regeringen ville göra med dom är fantastiskt och det visar hur stark längtan efter att få demokrati igen är.

Mvh Isan Lover

Och vi som bara följde våra snälla och fredliga ledares uppmaningar

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten, och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

Så folk besköts utanför Bangkok så dom inte kunde resa dit? Var skedde dessa beskjutningar? det har faktiskt passerat mig fullständigt! Det måste du visa mig!

Har många hindrats med vapen från att resa till Bangkok och demonstrera?

Skulle uppskatta några artiklar, bilder eller liknande som stödjer detta.

Annars tillhör väl dina kommentarer fablernas värld

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att 100 000 människor riskerade livet genom att demonstrera för rätten till fria val och återinförande av demokratin genom att åka till Bangkok och utmana landets elit trots att dom visste vad regeringen ville göra med dom är fantastiskt och det visar hur stark längtan efter att få demokrati igen är.

Mvh Isan Lover

Nu var dom väl avsevärt färre än 100.000? Så fort pengarna tog slut för de röda så blev det några tusen.

Jag undrar om det någonsin ens varit i närheten av den siffran.

Jo dom hade uppviglats till att bränna hus i BKK, mörda ledare och dra upp dem på scenen, ställa till med så mycket djävulskap som möjligt så visst...dom kanske någonstans i bakhuvudet hade en tanke "detta är inte rätt och det kan bli jobbigt när myndigheterna efter lång tid och stort tålamod bestämmer sig att nu får det vara slut" så det kanske fanns viss insikt om att detta kan inte sluta väl om dom förstör och saboterar för länge.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Så folk besköts utanför Bangkok så dom inte kunde resa dit? Var skedde dessa beskjutningar? det har faktiskt passerat mig fullständigt! Det måste du visa mig!

Har många hindrats med vapen från att resa till Bangkok och demonstrera?

Skulle uppskatta några artiklar, bilder eller liknande som stödjer detta.

Annars tillhör väl dina kommentarer fablernas värld

Fri tolkningsrätt av det skrivna ordet ser jag.

Med jag orkar inte munhuggas idag.

Du får hitta någon annan kombatant ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att 100 000 människor riskerade livet genom att demonstrera för rätten till fria val och återinförande av demokratin genom att åka till Bangkok och utmana landets elit trots att dom visste vad regeringen ville göra med dom är fantastiskt och det visar hur stark längtan efter att få demokrati igen är.

Mvh Isan Lover

Och vad var det regeringen "ville göra med dom" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Fri tolkningsrätt av det skrivna ordet ser jag.

Med jag orkar inte munhuggas idag.

Du får hitta någon annan kombatant ;)

Jag förstod inte vad du menade. Vad jag vet så var det ingen som blev förhindrad med vapen, ej heller beskjuten, när dom var på väg till BKK Att det uppstod skottlossning i BKK, motiven till det och vilka som var upphov till denna skottlossning, det har debatterats flitigt här.

Den "dödliga verkanseld" du anger; var det när det kastades granater så översten dog eller..?

Kan man läsa ditt första stycke på annat sätt än att det inte var så många som reste till Bangkok för att demonstrera därför att dom besköts? Eller menade du att man inte åkte in till BKK för att där kunde man bli beskjuten? Skillnaden var väl kanske att militär och polis tvingades vara kvar och bli beskjutna medan upploppsledarna mfl. kunde avvika när dom så önskade.

Med ditt sätt att uttrycka det så kan man få uppfattningen att det inte fanns några demonstranter alls i Bangkok men det måste väl vara jag som igen har fri tolkning av din text.

Det är aldrig mottagaren det är fel på; det är alltid sändaren... :-)

Att inte fler ur befolkningen åkte in till Bangkok för att resa sitt missnöje mot de som tog makten, och som förvägrade ett snabbt nyval, ja detta kan ju "eventuellt" bero på att demonstranterna med jämna mellanrum besköts med militära vapen.

Även om det inte är skrivit i sten så är det ju fullt möjligt att denna dödliga verkningseld

mot demonstranterna kan ha haft en viss preventiv eller dämpande effekt på demonstrationslusten.

Det skulle det haft på mig i alla fall.

Sedan fanns det en och annan modig eller kanske dumdristig person som med buss och tåg ändå

ville ta sig in till Bangkok för att demonstrera,

men dessa människor blev ju aktivt förhindrade att göra så av regeringens förlängda arm CRES.

Detta har kanske ”glömts bort” när man talar om brist på "äkta" folkresning?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Under demonstrationerna i år så rörde det sig om kanske 2-3000 individer som riskerade livet i sammandrabbningar med militär.

Och jag skulle knappast kalla dessa individer demonstranter som representerade de politiska förändringar nedresta isaanbor drömde om.

Snarare actionsugna moppechaffisar och ungdomar som ville ha lite ball rebellisk stenslungning med militären.

Tittar man på alla videos från de kvällar sammandrabbningar skedde så tydliggörs klientelet på gatorna bortom alla tvivel.

Väldigt få av de demonstrerade (upp till som mest 100.000) riskerade egentligen något och endast sköndiktande naivister till fanatiker kan påstå att de riskerade livet.

Om Thailändare verkligen trodde på de löften om förändring av orättvisor UDD påstog sig vilja förändra, och slöt upp bakom dessa, så hade

de gått man ur huse till stöd. Att man inte gjorde berodde knappast på feghet och att ens antyda det säger mest att den som skriver sådant

inte känner till thailändsk mentalitet. Om Thai verkligen tror något och bestämmer sig för att ta ställning så är feghet det sista som hindrar dem.

Anledningen till att inte fler slöt upp - trots alla månader av brandtal i provinserna, alla torgmöten med uppmaningar till folk,

allt runtåkande med pickisar i byarna med försök att förmå folk att hänga med till Bangkok - är rätt enkel.

Anledningen är att folk inte trodde på jepparna från UDD. Att folk såg vilka fanatiker och dumjönsar det var som företrädde dem.

Och att folk förstog åt vilket håll det skulle barka.

Därför kom inte fler och stödde demonstrationerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att inte fler slöt upp - trots alla månader av brandtal i provinserna, alla torgmöten med uppmaningar till folk,

allt runtåkande med pickisar i byarna med försök att förmå folk att hänga med till Bangkok - är rätt enkel.

Anledningen är att folk inte trodde på jepparna från UDD. Att folk såg vilka fanatiker och dumjönsar det var som företrädde dem.

Och att folk förstog åt vilket håll det skulle barka.

Därför kom inte fler och stödde demonstrationerna.

Källa på det?

Eller är det anekdotisk bevisföring a la IL?

Mest nyfiken för att du levererar vad jag upplever vara en gissning (om än rimlig sådan) som en sanning. Något du har varit extremt noga att påpeka är fel att göra tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Källa på det?

Eller är det anekdotisk bevisföring a la IL?

Mest nyfiken för att du levererar vad jag upplever vara en gissning (om än rimlig sådan) som en sanning. Något du har varit extremt noga att påpeka är fel att göra tidigare.

Under april i år så resten jag runt i "Thaksinland" på ett par uppdrag, Udon Thani, Nong Khai och Loei bland annat. Hade väl tid att sitta ner och diskutera det politiska läget med ett 20 tal personer och endast en 3-4 av dem stödde de rödas demonstrationer och sättet som det genomfördes på. Majoriteten var innerligt trötta på alla demonstrationer och uppplopp oavsett om de var orsakade av gula eller röda ligister.

Visst, ingen statistisk grund att utgå ifrån men att den röda rörelsen skadat sig själv genom att vända upp och ner på huvudstaden två år i rad inför världens TV kameror känns inte som en alltför långsökt slutsats. Detta i vad som måste betecknas som deras starkaste fästen. Kanske inte i Loei då men både Udon och Nong Khai är ju röda fästen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så folk besköts utanför Bangkok så dom inte kunde resa dit? Var skedde dessa beskjutningar? det har faktiskt passerat mig fullständigt! Det måste du visa mig!

Har många hindrats med vapen från att resa till Bangkok och demonstrera?

Skulle uppskatta några artiklar, bilder eller liknande som stödjer detta.

Annars tillhör väl dina kommentarer fablernas värld

Hej

Att folk hindrades av militär och polisens vägspärrar på sin resa till Bangkok är ju ingen hemlighet för dom som följde händelserna under denna tid.

Och många fastnade i dom sista spärrarna runt Bangkok där bussar med demonstranter tvingades vända om.

Att förneka detta är lika dumt som att förneka att Thaksins regering införde 30 bahts reformen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Under demonstrationerna i år så rörde det sig om kanske 2-3000 individer som riskerade livet i sammandrabbningar med militär.

Och jag skulle knappast kalla dessa individer demonstranter som representerade de politiska förändringar nedresta isaanbor drömde om.

Snarare actionsugna moppechaffisar och ungdomar som ville ha lite ball rebellisk stenslungning med militären.

Tittar man på alla videos från de kvällar sammandrabbningar skedde så tydliggörs klientelet på gatorna bortom alla tvivel.

Väldigt få av de demonstrerade (upp till som mest 100.000) riskerade egentligen något och endast sköndiktande naivister till fanatiker kan påstå att de riskerade livet.

Om Thailändare verkligen trodde på de löften om förändring av orättvisor UDD påstog sig vilja förändra, och slöt upp bakom dessa, så hade

de gått man ur huse till stöd. Att man inte gjorde berodde knappast på feghet och att ens antyda det säger mest att den som skriver sådant

inte känner till thailändsk mentalitet. Om Thai verkligen tror något och bestämmer sig för att ta ställning så är feghet det sista som hindrar dem.

Anledningen till att inte fler slöt upp - trots alla månader av brandtal i provinserna, alla torgmöten med uppmaningar till folk,

allt runtåkande med pickisar i byarna med försök att förmå folk att hänga med till Bangkok - är rätt enkel.

Anledningen är att folk inte trodde på jepparna från UDD. Att folk såg vilka fanatiker och dumjönsar det var som företrädde dem.

Och att folk förstog åt vilket håll det skulle barka.

Å ändå röstade en så stor andel på UDD´s kandidat i när det var val häromsistens. Konstigt. Det verkar nästan som om du inte riktigt har på fötterna?

Därför kom inte fler och stödde demonstrationerna.

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att folk hindrades av militär och polisens vägspärrar på sin resa till Bangkok är ju ingen hemlighet för dom som följde händelserna under denna tid.

Och många fastnade i dom sista spärrarna runt Bangkok där bussar med demonstranter tvingades vända om.

Att förneka detta är lika dumt som att förneka att Thaksins regering införde 30 bahts reformen.

Mvh Isan Lover

Kanske de stoppades för att förebygga upptrappning av våldet, för att skydda majoriteten av befolkningen som bor och lever i Bangkok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kanske de stoppades för att förebygga upptrappning av våldet, för att skydda majoriteten av befolkningen som bor och lever i Bangkok?

Hej

I första hand motades dom nog bort för att regeringen skulle kunna sitta kvar, men officiellt är det säkert dom skäl som du nämde man hänvisar till.

Men att majoriteten av befolkningen bor i Bangkok är nog inte riktigt rätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej RoiEt

Ja det är märkligt att folk inte begriper sitt eget bästa utan fortsätter att stödja oppositionen i så stor ofattning, vad kan detta bero på?

Är dom bara dumma?

Eller tror dom att dom röda är bästa alternativet?

Har dom bra erfarenheter ifrån den tid som TRT, PPP regerade?

Något måste det ju bero på att folk röstar som dom gör när chansen ges.

Själv tycker jag att det är ganska självklart att dom röstar som dom gör och jag är förvånad att det inte är fler som vill kasta ut alla ej valbara odemokratiska krafter ifrån politiken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, nu menade jag att de stoppades för att skydda (och detta ser ut som det jag faktiskt skrev) majoriteten av befolkningen som bor och lever i Bangkok. Inte majoriteten av befolkningen i Thailand.

Det hade inget med säkerhet att göra...?

Avrättade inte regering så många fattiga som möjligt i Bangkok? Varför då stoppa flödet av flera måltavlor?

Inget med säkerhet att göra? icon_baggirl.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej RoiEt

Ja det är märkligt att folk inte begriper sitt eget bästa utan fortsätter att stödja oppositionen i så stor ofattning, vad kan detta bero på?

Är dom bara dumma?

Eller tror dom att dom röda är bästa alternativet?

Har dom bra erfarenheter ifrån den tid som TRT, PPP regerade?

Något måste det ju bero på att folk röstar som dom gör när chansen ges.

Själv tycker jag att det är ganska självklart att dom röstar som dom gör och jag är förvånad att det inte är fler som vill kasta ut alla ej valbara odemokratiska krafter ifrån politiken.

Mvh Isan Lover

Tänker man som du så röstar man naturligtvis så

Men tänker man som väldigt många andra röstar man enligt det sättet att tänka.

Det är ju det som kallas demokrati. Man har rätt att tänka på olika sätt och yttra sin röst därefter

Men att kasta skit och racka ner på dom som inte tänker och tycker som en själv hör inte till demokrati

Man kan kritisera att folk ljuger och förvränger/döljer/glömmer fakta, men åsikter är alltid personliga och rätt för den personen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Under april i år så resten jag runt i "Thaksinland" på ett par uppdrag, Udon Thani, Nong Khai och Loei bland annat. Hade väl tid att sitta ner och diskutera det politiska läget med ett 20 tal personer och endast en 3-4 av dem stödde de rödas demonstrationer och sättet som det genomfördes på. Majoriteten var innerligt trötta på alla demonstrationer och uppplopp oavsett om de var orsakade av gula eller röda ligister.

Visst, ingen statistisk grund att utgå ifrån men att den röda rörelsen skadat sig själv genom att vända upp och ner på huvudstaden två år i rad inför världens TV kameror känns inte som en alltför långsökt slutsats.

Vi brukar inte tycka samma, jag brukar tycka du är alldeles för okritisk mot nuvarande makthavarna,

men det här håller jag med om. Jag har också hört flera, som tidigare gillade Thaksin, numera inte gör det, och numera inte gillar någon, utan bara ogillar situationen.

Man kan kritisera att folk ljuger och förvränger/döljer/glömmer fakta

Lustigt att just du säger det, du som så ofta grovt förvränger vad andra skrivit, och sedan argumenterar mot det som om den andre skulle ha skrivit det, istället för att försöka argumentera mot vad den andre verkligen skrev. Fast iofs inte så konstigt att du gör så, eftersom annars skulle även snabbläsarna se vem som har rätt... :)

(((Edit: Ett ord, som blev fel i hastigheten :)

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...