Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Ja om du kallar det militärkupp!

Men jag kallar det inte det (om du läser det jag citerat mig själv många gånger nu)!

När Thaksin vägrade lämna posten som PM hur skulle folket i Thailand glort?

Hur tror du vi hade gjort här i Sverige under samma omständigheter?

En militärkupp är en militärkupp och kan väl aldrig kallas något annat? "Militärövning-resulterande-i-maktövertagande" kanske?

Märk att jag inte påpekar detta pga att jag är röd utan snarare för att jag inte är röd och det då känns än mer pinsamt att läsa något som stärker de röda i sin övertygelse att alla icke-röda är pro-militära.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varken röd eller gul, det finns väl ingen vettig människa som är röd eller gul? Jag hoppas att valet nästa år blir så fritt och rättvist som möjligt och att förlorarna accepterar förlusten samt att vinnarna följer de lagar som finns. Jag tror att en Demokratledd regering är det bästa för Thailand och skulle därför rösta på dem om jag vore thailändare, dock så vore det mer en röst på de minst dåliga än på de bästa.

Jag censurerade allt du och Serath skrev under er lördagsorgie och det är möjligt att ett eller annat vettigt inlägg försvann bland all skräp men jag tror att både du och Serath ska vara glada att ingen längre kan läsa det, ni framhävde inte direkt era bästa sidor :) .

Med andra ord så är du gul, föredrar militärkupper, diktatur, adelns makt, och kungens förtyck. För jag tycker precis som du och får inte anse mig som neutral av vissa härinne.

Är man inte röd så är man per definition gul!

Bästa att lägga till denna :ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag censurerade allt du och Serath skrev under er lördagsorgie och det är möjligt att ett eller annat vettigt inlägg försvann bland all skräp men jag tror att både du och Serath ska vara glada att ingen längre kan läsa det, ni framhävde inte direkt era bästa sidor :) .

Nu går det att läsa de flesta inläggen i och med att de är citerade och om man läser de citerade inläggen av tex mig så framgår det att du förmodligen cencurerade många av dem av någon helt annan anledning än att de skulle bryta mot någon forumregel!

Men skit i samma nu är de redan borttagna!

Link to comment
Dela på andra sajter

En militärkupp är en militärkupp och kan väl aldrig kallas något annat? "Militärövning-resulterande-i-maktövertagande" kanske?

Märk att jag inte påpekar detta pga att jag är röd utan snarare för att jag inte är röd och det då känns än mer pinsamt att läsa något som stärker de röda i sin övertygelse att alla icke-röda är pro-militära.

Vet inte men kanske olovlig och lovlig vore passande!

I och med att Thaksin var på väg att göra sig till Diktator och ändrade lagar så att de skulle passa honom så anser JAG att de andra politikerna gjorde rätt som avsatte honom och om den man avsätter vägrar lämna sin post då tar man väl till lagens långa arm som i detta fall borde vara polisen men i och med att även dessa var korrupta så blir nästa steg militären.

Hade hänt exakt samma sak i Sverige om en Statsminister vägrat avgå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om du kallar det militärkupp!

Men jag kallar det inte det (om du läser det jag citerat mig själv många gånger nu)!

När Thaksin vägrade lämna posten som PM hur skulle folket i Thailand glort?

Hur tror du vi hade gjort här i Sverige under samma omständigheter?

Visst var det en militärkupp den 19 september 2006, och det är enligt mig alltid fel av militären att gripa makten.

Vid denna tid var Thaksin ganska pressad, hans skattefri försäljning av Shincorp till Singapore hade inte precis landat väl hos befolkningen. Utredningen om valfusket i april 2006 visade på solklara bevis att TRT fuskat, de gula demonstrerade och lamslog Bangkok. Inget skjutande eller granatkastande men det gjorde det hela lite besvärligt för Thaksin.

Opinionsiffrorna inför valet den 15 oktober såg inte heller ljusa ut för Thakisn och TRT, de tappade i stöd och skulle få svårt att behålla regeringsmakten på egen hand.

Ett fejkat "bombattentat" mot honom hade misslyckats med att vända opinionen och enligt ganska många olika källor var välbeväpnade forest rangers på väg till Bangkok för att konfrontera de gulas demonstration. Denna stora demonstration var planerad till den 21 eller om det var 22 september.

Hade den blivit blodig, vilket forest rangers var på väg för att se till, hade Thakisn kunnat utlysa undantagstillstånd vilket hade gett honom som tillförordnad PM mycket exekutiv makt, valet hade ställts in, de gula ledarna hade fängslats, all oppositionell media hade tystats och Thaksin hade försökt gjuta mer olja på vågorna genom sina egna mediekanaler tills det var dags att utlysa ett val som han och TRT inte kunde förlora.

Med facit i hand var det nog synd att det inte blev så för i och med militärens ingripande skapade man en martyr och såg till att dela landet än mer.

Då hade världen och Thailand fått se en folkvald politiker vandra samma väg som många andra folkvalda gjort när de insett att deras makt är i fara, blivit en diktator istället. Fast en folkvald diktator!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ser en laglig militärkupp ut?? är det när sittande regering ger militären order att avsätta sig själva med vapenmakt?

mvh. Lars

ps. Då är det ingen kupp utan militären lyder order, precis som det är meningen att dom skall.

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ser en laglig militärkupp ut?? är det när sittande regering ger militären order att avsätta sig själva med vapenmakt?

mvh. Lars

ps. Då är det ingen kupp utan militären lyder order, precis som det är meningen att dom skall.

Man kan väl säga att alla militärkupper i Thailand har varit lagliga eftersom ingen så vitt jag vet någonsin dömts för en sådan. Som främsta skäl brukar anges att man gör det för nationens bästa. Sedan har de ju alltid stöd från den högsta instansen som åtnjuter ett massivt stöd. Svårt att veta vad thailändarna vill egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ser en laglig militärkupp ut?? är det när sittande regering ger militären order att avsätta sig själva med vapenmakt?

mvh. Lars

ps. Då är det ingen kupp utan militären lyder order, precis som det är meningen att dom skall.

Detta är ju ett forum om Thailand så du kan ju titta där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst var det en militärkupp den 19 september 2006, och det är enligt mig alltid fel av militären att gripa makten.

Vid denna tid var Thaksin ganska pressad, hans skattefri försäljning av Shincorp till Singapore hade inte precis landat väl hos befolkningen. Utredningen om valfusket i april 2006 visade på solklara bevis att TRT fuskat, de gula demonstrerade och lamslog Bangkok. Inget skjutande eller granatkastande men det gjorde det hela lite besvärligt för Thaksin.

Opinionsiffrorna inför valet den 15 oktober såg inte heller ljusa ut för Thakisn och TRT, de tappade i stöd och skulle få svårt att behålla regeringsmakten på egen hand.

Ett fejkat "bombattentat" mot honom hade misslyckats med att vända opinionen och enligt ganska många olika källor var välbeväpnade forest rangers på väg till Bangkok för att konfrontera de gulas demonstration. Denna stora demonstration var planerad till den 21 eller om det var 22 september.

Hade den blivit blodig, vilket forest rangers var på väg för att se till, hade Thakisn kunnat utlysa undantagstillstånd vilket hade gett honom som tillförordnad PM mycket exekutiv makt, valet hade ställts in, de gula ledarna hade fängslats, all oppositionell media hade tystats och Thaksin hade försökt gjuta mer olja på vågorna genom sina egna mediekanaler tills det var dags att utlysa ett val som han och TRT inte kunde förlora.

Med facit i hand var det nog synd att det inte blev så för i och med militärens ingripande skapade man en martyr och såg till att dela landet än mer.

Då hade världen och Thailand fått se en folkvald politiker vandra samma väg som många andra folkvalda gjort när de insett att deras makt är i fara, blivit en diktator istället. Fast en folkvald diktator!

Du säger mot dig själv!

Du anser att en militärkupp alltid är dålig samtidigt säger du att om det inte skett skulle Thaksin suttit kvar som PM och stoppat alla val!

Så om Thaksin (eller nån annan) inte ville lämna sin plats hur gör man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger mot dig själv!

Du anser att en militärkupp alltid är dålig samtidigt säger du att om det inte skett skulle Thaksin suttit kvar som PM och stoppat alla val!

Så om Thaksin (eller nån annan) inte ville lämna sin plats hur gör man då?

Och problemet är ju "vem" agerar när den som sitter högst i pyramiden missköter sig

Man kan ju gärna inte be FN eller ASEAN "gripa in" så någon eller något INOM landet måste agera

Rent historiskt kan det då antingen vara militär eller "folklig resning/revolution"

Oavsett vilket är det naturligtvis ingte bra att det skall behöva gå så långt och det är absolut inte ett demokratiskt agerande men ibland kan man trots det ha viss förståelse för varför saker och ting går som det går

Det handlar mest om att välja det minst onda av de olika alternativ som finns

Militärkuppen var naturligtvis inte en bra sak men tack och lov var den i alla fall oblodig den här gången och den första på 15 år vilket i sig är ovanligt om man tittar till Thailand historia.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om Thaksin (eller nån annan) inte ville lämna sin plats hur gör man då?

Man använder sig av lagliga metoder. Det är det som ett rättsamhälle är till för. Hade det fungerat i Thailand hade ju Thaksin aldrig blivit PM. Förutsättningen är ju att alla ska lyda under lagen och inte bara när det passar för stunden. Det har satts en väldigt massa dåliga exempel och den stora frågan är när man verkligen ska börja leva efter hur man lär istället för att bara hitta felaktigheter hos den andra sidan. Något som är väldigt lätt och samtidigt bidrar till den onda cirkel som thailands folk idag lever under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder sig av lagliga metoder. Det är det som ett rättsamhälle är till för. Hade det fungerat i Thailand hade ju Thaksin aldrig blivit PM. Förutsättningen är ju att alla ska lyda under lagen och inte bara när det passar för stunden. Det har satts en väldigt massa dåliga exempel och den stora frågan är när man verkligen ska börja leva efter hur man lär istället för att bara hitta felaktigheter hos den andra sidan. Något som är väldigt lätt och samtidigt bidrar till den onda cirkel som thailands folk idag lever under.

Jag som trodde att det var lagligt att avsätta en person som vägrar lämna sin post som PM fastän han inte har mandat längre!

Om det är olagliga metoder att använde militären så kan jag fortfarande inte förstå hur skulle de gjort istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var framgår det att att avsättningen av Thaksin skedde på ett olagligt vis?

Vilka länder i världen har bojkottat den nuvarande Thailändska regeringen för detta och vilka länder kräver i så fall att Thaksin skall tillbaks som PM (eftersom han avsatte med olagliga medel)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som trodde att det var lagligt att avsätta en person som vägrar lämna sin post som PM fastän han inte har mandat längre!

Om det är olagliga metoder att använde militären så kan jag fortfarande inte förstå hur skulle de gjort istället?

Klart att det är lagligt att avsätta en PM som inte har mandat. Men de metoder man använder måste ju också vara lagliga. Det var inte militärkuppen hur gärna man än vill. Dessutom satte det (återigen) ett mycket dåligt exempel. Vidare så planeraders det ett nyval senare samma år. Det hade varit mycket mer demokratiskt att vänta ut det valet och låta det ske under regelrätta former istället för det som blev.

Ingen lätt ämne det här och det blir ju inte lättare av att den som troligen hade vunnit det valet inte var en vän av demokrati. Något som tyvärr inte verkar spela det minsta roll för många av hans anhängare. Med andra ord så finns det inte ett fungerande demokratiskt system i Thailand vilket troligen beror på flera orsaker men kanske främst på att man inte riktigt klurat ut vilken slags demokrati man vill ha eller överhuvudtaget vad demokrati är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det går att avgöra vad som är oligligt eller inte på den nivån eftersom på den nivån kan dom ändra lagarna efter sina behov och därigenom göra det dom gör "lagligt"

Titta bara på bl.a Thaksins ändring av lagen innan sin affär så att han "slapp" betala skatt, Hugo Chavez "ändring" av lagen som gjorde att han lagligt kunde sitta kvar mer än 2 mandatperioder. etc. etc.

I Sverige har vi lite bättre förutsättningar i konstitutionen att hantera sådant här eftersom grundlagsändringar kräver 2 beslut av regeringen med mellanliggande val, eventuella fel granskas i konstitutionsutskottet och bevakas av press och allmänhet, det är inte olagligt att kritisera högsta ledningen etc etc.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den "gula" ledaren Sondhi "Sverkar" nu Abhisit och hela hans regering vad det gäller den nu utbredda korruptionen.

Han hävdar att det till och med är värre nu än när Thaksin tog för sig ur den statliga syltburken.

*****************************************************************************

When Thaksin was running the government he was the centre of corruption,

but in the Abhisit administration corruption had spread to to all ministries, he said.

"I believe there is more corruption now than during the Thaksin administration," Mr Sondhi said.

*****************************************************************************

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/192885/sondhi-thaksin-resignation-a-scheme

MVh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger mot dig själv!

Du anser att en militärkupp alltid är dålig samtidigt säger du att om det inte skett skulle Thaksin suttit kvar som PM och stoppat alla val!

Så om Thaksin (eller nån annan) inte ville lämna sin plats hur gör man då?

Jo men då hade alla som nu hyllar honom, både här och i Thailand, sett hans sanna jag. Det finns ju dem som jämnställer honom med Nelson Mandela och Aung San Suu Kuiy här och det får mig att må väldigt illa.

I ett så pass utåtriktat land som Thailand hade hans tid som diktator inte varat så länge, militären skulle helt enkelt väntat tills han utlyste undantagstillstånd och ställde in det val han var på väg att förlora.

De hade då haft ett brett stöd både nationellt och intrnationellt för att ingripa mot någon som systematiskt monterade ner demokratin. Det hade då blivit en "nödvändig" kupp som förmodligen blivit blodigare än den som faktiskt skedde men jag anser att militären agerade för tidigt. Samt att de efter kuppen dröjde för länge innan de höll val, det skulle skett max 3 månader senare.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den "gula" ledaren Sondhi "Sverkar" nu Abhisit och hela hans regering vad det gäller den nu utbredda korruptionen.

Han hävdar att det till och med är värre nu än när Thaksin tog för sig ur den statliga syltburken.

*****************************************************************************

When Thaksin was running the government he was the centre of corruption,

but in the Abhisit administration corruption had spread to to all ministries, he said.

"I believe there is more corruption now than during the Thaksin administration," Mr Sondhi said.

*****************************************************************************

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/192885/sondhi-thaksin-resignation-a-scheme

MVh

SN

Hmm, eftersom man antingen är röd eller gul per definition, betyder det att Sondhi numera är röd? :ironi:

Korruptionen ligger till stor del inom de olika fraktionerna (Tror det va 11 olika i TRT) och de har nu bildat egna partier som ingick i PPP koalitonen och även i Demokraternas koalition. Som BJT och Puea Paendin.

Det är småpartiernas makt som måste brytas om man ska kunna komma någonstans med korruptionen i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/192883/sonthi-book-on-sept-19-coup

Kan kanske bli en intressant bok att läsa, ingen kan ju iallafall förneka att författaren inte vet vad han talar om.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men då hade alla som nu hyllar honom, både här och i Thailand, sett hans sanna jag. Det finns ju dem som jämnställer honom med Nelson Mandela och Aung San Suu Kuiy här och det får mig att må väldigt illa.

Är väl bara 3-4 stycken här på forumet som hyllar Thaksin, vet inte hur många medlemmar som finns här men det blir väl bara nån promille här i så fall som hyllat Thaksin!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

En militärkupp är en militärkupp och kan väl aldrig kallas något annat? "Militärövning-resulterande-i-maktövertagande" kanske?

Märk att jag inte påpekar detta pga att jag är röd utan snarare för att jag inte är röd och det då känns än mer pinsamt att läsa något som stärker de röda i sin övertygelse att alla icke-röda är pro-militära.

Nja... om man vill bli fundamentalistisk så kan man fundera på vad en militärkupp är. Om den genomförs av poliser; är det då en poliskupp? Om den genomförs av en mindre del av medborgarna; är det då en medborgarkupp?

Det känns totalt fel att kalla upploppen i Thailand för något annat än just upplopp. Vissa här använder ordet Uppror eller folkresning men då det är en liten del av folket så blir uppror eller upplopp lämpligare enligt mitt sätt att se det.

Kuppen på Kuba genomfördes av en relativt liten del av folket, men med vapen. Var det en revolution, en militärkupp eller vad?

Detta är egentligen en fråga som inte ska belasta denna tråd för mycket :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kuppen på Kuba genomfördes av en relativt liten del av folket, men med vapen. Var det en revolution, en militärkupp eller vad?

De slogs mot militärerna, som försvarade högerregeringen, så inte var det en militärkupp i alla fall... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...