Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Ingen som har lagt ner lite tid och bevakas DSIś presskonferens idag istället för att kasta hink och spade på varandra härinne?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För att övergå lite i det som händer nu:

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/192538/thaksin-quits-as-cambodia-adviser

Thaksin avgår/sparkas som rådgivare till Kambodja, något som varit på gång ett tag och Hun Sen verkar ha insett att han satsade på fel häst i racet. Hade jag varit Arisamun i Siem Reap hade jag inte ställt mig och sjungit på karaoke scenen ikväll...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Alla vet väl att förmögenhet skapas från manna från himlen,till o med den bruna journalisten begriper ju detta,möjligt att han står för denna utdelning Länge leve manna från himlen som skapat välstånd åt folken. Eller

Jag trodde du var snickare inte pastor. :dance1:

Mvh Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har lagt ner lite tid och bevakas DSIś presskonferens idag istället för att kasta hink och spade på varandra härinne?

Här har du en rapport från den PK,n: http://www.bangkokpost.com/news/politics/192528/little-progress-in-red-probe

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror säkert att det gått bra att upplösa denna demonstration utan att använda skarpladdade vapen.

Förhandlingar framförallt eller i sista hand batonger, tårgas, vattenkanoner och gummikulor mot dem som tex hindrade

trafiken eller folk från att komma till jobbet.

Demonstartionen hade gått upplösa utan skarpladdae vapen..

Värre med de "demonstranter" avfyrade missiler och sköt skarpt mot både civila och polis och militär!

De fick 2 månader på sig att lugna ner sig.

Militären sa till i god tid innan de skulle attacker terroristerna, så de som INTE lämnade trots flera uppmaningar torde då vara terrorister...

Jag menar om man säger att alla ni som inte är terrorister ombeds lämna området och många lämnar och några stannar kvar då får man förmoda att de gjort ett aktivt val!

89 döda är lågt (och detta var de totala siffrorna inkluderat poliser och militärer), garanterat att om det varit tvärtom så hade siffrorna varit högre (var det inte en av Thaksins närmstae som låg bakom massakern av studenterna på 70-talet?, min svärmor var student då och har för mig att hon sagt detta..)!

För att övergå lite i det som händer nu:

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/192538/thaksin-quits-as-cambodia-adviser

Thaksin avgår/sparkas som rådgivare till Kambodja, något som varit på gång ett tag och Hun Sen verkar ha insett att han satsade på fel häst i racet. Hade jag varit Arisamun i Siem Reap hade jag inte ställt mig och sjungit på karaoke scenen ikväll...

Skönt att de sparkar honom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

All heder åt dom 7-8 studenter som tog tillfället att protestera mot Apishit på Chulalongkorn University vid hans besök där den 18/8 .

Studenterna krävde tidiga val och lagligt ingripande mot dom som ligger bakom April/Maj massakern i Bangkok, dom höll upp plakat för Apishit men universitetets säkerhetsvakter ingrep och fick bort några plakat, och även universitetets lektor för "Faculty of Political Science" Weerasak Krueathep ingrep också handgripligen mot studenterna.

Efter Apishits tal lyckades en kvinnlig student överlämna ett brev till honom trots att hon behandlades ganska våldsamt av vakterna.

Brevet innehöll det här till Apishit "Political reform over a pool of blood is futile. The committees were set up, not by the consent of the people, but by the elite who agree with the killings. You need not think about a complicated public hearing process which wastes money. The easy solution is to hold elections to listen to the people,’ the letter says."

Mvh Isan Lover

Lite barnsligt av dig IL att envisas med att kalla Abhisith för Apeshit, speciellt när du inte kunnat påvisa att det finns ETT ENDA lik i hans garderob!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om du kallar det militärkupp!

Men jag kallar det inte det (om du läser det jag citerat mig själv många gånger nu)!

När Thaksin vägrade lämna posten som PM hur skulle folket i Thailand glort?

Hur tror du vi hade gjort här i Sverige under samma omständigheter?

Appropå historierevision.

Men låt inte det faktum att militären själva, nationell och internationell media, akademia och i princip alla människor med lite inblick i vad som hände kallar det militärkupp hindra dig. Du vet självklart bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror säkert att det gått bra att upplösa denna demonstration utan att använda skarpladdade vapen.

Förhandlingar framförallt eller i sista hand batonger, tårgas, vattenkanoner och gummikulor mot dem som tex hindrade

trafiken eller folk från att komma till jobbet.

Samtliga dom optionerna du nämner körde man först men ockupanterna sket i dom och ökade bara sin våldsnivå och agiteringsnivå

Hur anser du dom då borde betett sig efter att alla dina förseslagna metoder misslyckats ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå historierevision.

Men låt inte det faktum att militären själva, nationell och internationell media, akademia och i princip alla människor med lite inblick i vad som hände kallar det militärkupp hindra dig. Du vet självklart bättre.

Kändes skönt va att få va lite nedlåtande?

Hur tycker du de skulle gjort då?

Låtit Thaksin suttit kvar bara för att HAN ville det fastän han inte hade mandat!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kort notis om 30 bahts-reformen.

Skräddaren bakom den får väl anses vara Dr. Sanguan som var husgud på hälsodepartementet under 90-talet. De hade misslyckas med reformen i början av 90-talet och den reformen skyddade bara vissa yrkesgrupper och exkluderade bland annat bönder eller folk utan arbete. Den reformen täckte endast ca 20 % av befolkningen. 97- var det nya reformförslaget färdigtoch presenterades för Chuan Leekpai och hans vapendragare Abhisit. De valde att inte stödja reformförslaget vid denna tidpunkt. Efter Thaksin kom till makten 2001 hade förslaget fått mkt momentum genom olika organisationer för sjuka som nu drev frågan. Såsmåningom hade de skrammlat ihop tillräkligt många underskrifter för att driva det i parlamentet. Där lades förslaget på is i typ ett år för att alla underskrifter skulle verifieras. Under tiden designade TRT sitt eget förslag och drev igenom. Dvs. Dr. Sanguans grundförslag blev alldrig antaget men en TRT kopia av detsamma blev det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kort notis om 30 bahts-reformen.

Skräddaren bakom den får väl anses vara Dr. Sanguan som var husgud på hälsodepartementet under 90-talet. De hade misslyckas med reformen i början av 90-talet och den reformen skyddade bara vissa yrkesgrupper och exkluderade bland annat bönder eller folk utan arbete. Den reformen täckte endast ca 20 % av befolkningen. 97- var det nya reformförslaget färdigtoch presenterades för Chuan Leekpai och hans vapendragare Abhisit. De valde att inte stödja reformförslaget vid denna tidpunkt. Efter Thaksin kom till makten 2001 hade förslaget fått mkt momentum genom olika organisationer för sjuka som nu drev frågan. Såsmåningom hade de skrammlat ihop tillräkligt många underskrifter för att driva det i parlamentet. Där lades förslaget på is i typ ett år för att alla underskrifter skulle verifieras. Under tiden designade TRT sitt eget förslag och drev igenom. Dvs. Dr. Sanguans grundförslag blev alldrig antaget men en TRT kopia av detsamma blev det.

Tackar för infon :)

Vet du var man kan hitta detta så man kan läsa mer (har efterfrågats tidigare i tråden oxå)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes skönt va att få va lite nedlåtande?

Hur tycker du de skulle gjort då?

Låtit Thaksin suttit kvar bara för att HAN ville det fastän han inte hade mandat!

Att jag påpekar på att hela världen refererar till händelsen som militärkupp men du inte gör det handlar inte om att vara nedlåtande. Det handlar om att du väljer ett mycket annorlunda perspektiv när du granskar händelsen. Ett perspektiv som förmodligen leder till att din förståelse av händelsen samt din tolkning av densamma kan upplevas som mkt udda.

Han hade mandat - varken mer eller mindre. Och oavsett så var det ett parlamentariskt problem som kräver en parlamentarisk lösning - inte en militär.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kort notis om 30 bahts-reformen.

Skräddaren bakom den får väl anses vara Dr. Sanguan som var husgud på hälsodepartementet under 90-talet. De hade misslyckas med reformen i början av 90-talet och den reformen skyddade bara vissa yrkesgrupper och exkluderade bland annat bönder eller folk utan arbete. Den reformen täckte endast ca 20 % av befolkningen. 97- var det nya reformförslaget färdigtoch presenterades för Chuan Leekpai och hans vapendragare Abhisit. De valde att inte stödja reformförslaget vid denna tidpunkt. Efter Thaksin kom till makten 2001 hade förslaget fått mkt momentum genom olika organisationer för sjuka som nu drev frågan. Såsmåningom hade de skrammlat ihop tillräkligt många underskrifter för att driva det i parlamentet. Där lades förslaget på is i typ ett år för att alla underskrifter skulle verifieras. Under tiden designade TRT sitt eget förslag och drev igenom. Dvs. Dr. Sanguans grundförslag blev alldrig antaget men en TRT kopia av detsamma blev det.

Men när man fått de 50 000 underskrifterna (eller hur många det var som krävdes) MÅSTE de inte behandla ärendet då i Parlamentet (så har jag förstått det :unsure: )?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för infon :)

Vet du var man kan hitta detta så man kan läsa mer (har efterfrågats tidigare i tråden oxå)?

Jag har en PDF fil av en rapport som heter Struggling Along the Path to Universal Health Care. Borde finnas om man googlar. Intressant är at Mr. Exil Gil har skrivit förordet men rapporten är från Mr. Healtcare himself. Man får ta den för vad den är men det finns flera andra som bekräftar hur det gick till iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när man fått de 50 000 underskrifterna (eller hur många det var som krävdes) MÅSTE de inte behandla ärendet då i Parlamentet (så har jag förstått det :unsure: )?

Tror det är 100,000 men är osäker. Jo, men enligt Exil Gil så lades det på is genom att man beslöt sig för att granska och validera alla underskrifterna först. Ett vanligt knep att fördröja olika medborgardrivna frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag påpekar på att hela världen refererar till händelsen som militärkupp men du inte gör det handlar inte om att vara nedlåtande. Det handlar om att du väljer ett mycket annorlunda perspektiv när du granskar händelsen. Ett perspektiv som förmodligen leder till att din förståelse av händelsen samt din tolkning av densamma kan upplevas som mkt udda.

Han hade mandat - varken mer eller mindre. Och oavsett så var det ett parlamentariskt problem som kräver en parlamentarisk lösning - inte en militär.

Nja enligt dig så anser hela världen att det var en militärkupp (olovlig sådan får man förmoda) och det ENDAST jag som tyckte annorlunda... så jo rätt nedlåtande stil tycker ajg.

Du kunde tex skrivit att de flesta tycker att det var en olovolig militärkupp varför så varför tycker du annorlunda (eller på hundra andra sätt) men du valde i vanlig ordning att använda ett nedlåtande sätt!

För övrigt så har jag svårt att tro att alla på i hela världen tycker så, de flesta i världen vet nog inte att det finns ett land som heter Thailand!

Hur många länder bojkottade förresten Thailand efter kuppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en PDF fil av en rapport som heter Struggling Along the Path to Universal Health Care. Borde finnas om man googlar. Intressant är at Mr. Exil Gil har skrivit förordet men rapporten är från Mr. Healtcare himself. Man får ta den för vad den är men det finns flera andra som bekräftar hur det gick till iaf.

OK tackar skall se om jag hittar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är 100,000 men är osäker. Jo, men enligt Exil Gil så lades det på is genom att man beslöt sig för att granska och validera alla underskrifterna först. Ett vanligt knep att fördröja olika medborgardrivna frågor.

Iofs så förstår att man vill kolla om människorna som skrivit på finns!

Tror det var Skånepartiet som granskades för många år sedan och vissa av medlemmarna var husdjur till de riktiga medlemmarna :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen inte bara rättsprocesserna mot de gula som går långsamt.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/192531/red-leaders-in-court-over-protest-at-gen-prem-home

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och varför har ingen gjort någon utredning tror du eftersom massor av internationella källor rapporterar om vad som händer i Thailand ?

Dom styrs ju inte va varken "junta" eller hot och korruption eller LM-lagar.

Och om ingen utredning gjorts. Hur kan du då veta hur det gick till ?

Hej

Ingen utanför Thailand kan utreda detta, det är där personerna och deras vittnesmål och ev. dokumentation finns om detta.

Problemet med att ingen utreder hur det gick till är att alla rykten "rätta eller felaktiga" lever vidare.

I nuläget kan varken vi som tror oss veta att oegentligheter har begåtts eller dom som lika säkert hävdar att allt har gått rätt till styrka detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja enligt dig så anser hela världen att det var en militärkupp (olovlig sådan får man förmoda) och det ENDAST jag som tyckte annorlunda... så jo rätt nedlåtande stil tycker ajg.

Du kunde tex skrivit att de flesta tycker att det var en olovolig militärkupp varför så varför tycker du annorlunda (eller på hundra andra sätt) men du valde i vanlig ordning att använda ett nedlåtande sätt!

För övrigt så har jag svårt att tro att alla på i hela världen tycker så, de flesta i världen vet nog inte att det finns ett land som heter Thailand!

Hur många länder bojkottade förresten Thailand efter kuppen?

Hej

Skulle Thailand bojkottas efter varje kupp så hade det blivit många genom åren, men själv tycker jag att det är självklart att militärkupper ska fördömmas och att dess regimer ska motarbetas på alla sätt, och helst skulle världens kuppmakare arresteras så fort dom reser utanför sina länders gränser och dömmas i internationella domstolar precis som krigsförbrytare.

Dom som ligger bakom militärkupperna i världen ligger bakom oändligt mycket lidande för sina befolkningar och miljontals dödade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle Thailand bojkottas efter varje kupp så hade det blivit många genom åren, men själv tycker jag att det är självklart att militärkupper ska fördömmas och att dess regimer ska motarbetas på alla sätt, och helst skulle världens kuppmakare arresteras så fort dom reser utanför sina länders gränser och dömmas i internationella domstolar precis som krigsförbrytare.

Dom som ligger bakom militärkupperna i världen ligger bakom oändligt mycket lidande för sina befolkningar och miljontals dödade.

Mvh Isan Lover

Du har onekligen en extremt stereotyp syn på militärkupper och drar alla över en kam

Anser du inte, att för att verka seriös, bör man värdera var och en efter vid tillfället rådande förutsättningar och alternativ ?

Och om vi skall följa dina ideer är Sverige ett av de värsta länderna i världen eftersom det anses att tusen "krigsförbrytare" kommit hit och hittat en fristad.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tusen-krigsforbrytare-kan-finnas-i-sverige-1.1026005

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle Thailand bojkottas efter varje kupp så hade det blivit många genom åren, men själv tycker jag att det är självklart att militärkupper ska fördömmas och att dess regimer ska motarbetas på alla sätt, och helst skulle världens kuppmakare arresteras så fort dom reser utanför sina länders gränser och dömmas i internationella domstolar precis som krigsförbrytare.

Dom som ligger bakom militärkupperna i världen ligger bakom oändligt mycket lidande för sina befolkningar och miljontals dödade.

Mvh Isan Lover

Den senaste kuppen var den första på 15 år i Thailand så man kanske inte skall dra alltför höga äxlar på vad som hände i Thailand för över 20 år sedan

Har runnit mycket vatten under Rama V:s bro sedan dess

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle Thailand bojkottas efter varje kupp så hade det blivit många genom åren, men själv tycker jag att det är självklart att militärkupper ska fördömmas och att dess regimer ska motarbetas på alla sätt, och helst skulle världens kuppmakare arresteras så fort dom reser utanför sina länders gränser och dömmas i internationella domstolar precis som krigsförbrytare.

Dom som ligger bakom militärkupperna i världen ligger bakom oändligt mycket lidande för sina befolkningar och miljontals dödade.

Mvh Isan Lover

Klart att "kupper" skall bojkottas men i och med att Thailand (tydligen) inte bojkottades så borde väl det finnas en anledning, eller menar du att alla länder i världen har fel eller kan det finnas en anledning till att de inte bojkottade "kuppen" mot Thaksin?

Fanns det några länder som lät meddela Thailand att de tyckte att Thailands övriga politiker (förutom de drabbade) och militär handlade fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har onekligen en extremt stereotyp syn på militärkupper och drar alla över en kam

Anser du inte, att för att verka seriös, bör man värdera var och en efter vid tillfället rådande förutsättningar och alternativ ?

Och om vi skall följa dina ideer är Sverige ett av de värsta länderna i världen eftersom det anses att tusen "krigsförbrytare" kommit hit och hittat en fristad.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tusen-krigsforbrytare-kan-finnas-i-sverige-1.1026005

Hej

För mig är folks fria rätt att välja sina ledare en ovillkorlig rättighet, och alla odemokratiska krafter som motarbetar detta måste bekämpas.

Hittar man krigsförbrytare här i Sverige bör dessa utvisas för att få sina straff snarast.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...