Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

I fallet Thaksin och War On Drugs så uppmanade han militär och polis att skjuta folk; i fallet Mexiko så är det huvudsakligen rivaliserande gäng som dödar varandra.

Det där om att många försökte skjuta sig fria mm; det är bara fria fantasier. Har du något som helst stöd för detta?

Hej Anders Bangkok Har du något underlag för ditt påstående om Thaksin att han

``..uppmanade militär och polis att skjuta folk..``

Om detta är riktigt förstår jag inte varför han inte redan är dömd för detta i Thailändsk domstol

eller i tex Internationella domstolen i Haag, som ju har dömt tex ledare från Jugoslavien mfl för liknande brott.

Det är 6-7 år sedan Thaksins regering startade War on drugs.

De avsattes sedan genom en militärkupp för 4 år sedan.

Generalerna, Abhisit , Suthep mfl har nu haft fyra år på sig att sätta dit honom för dessa påstådda mord.

Det är väl ingen som tvivlar på att de gjort sitt bästa för att sätta dit honom.

Har dock fortfarande inte hört talas om något enda fall mot Thaksin , avseende War on drugs,

som tagits upp av någon domstol i Thailand eller Internationellt, tex i Haag.

Kan det vara så att det är den politiska propagandan mot Thaksin som ``dömt`` honom för massmord?

Min personliga åsikt är att man inte kallar någon för mördare innan de är dömda för mord av

någon domstol.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Eftersom pengar ger makt så finns det säkert såna som blir oroliga när deras makt hotas.

Och om man kan komma över dennes pengar så tar man ju makten ifrån honom och man kan ju berika sig själv och få ändå mer makt om man har hans pengar.

Mvh Isan Lover

Så för tredje eller fjärde gången KAN MAN BLI DÖMD FÖR FÄNGELSE I Thailand FÖR ATT ENS AKTIER STIGER, om ja , vilken lag har man brytit mot?

I Sverige (och förmodligen) överallt i världen kan man få fängelse eller böter om man manipulerar siffror och fakta men då är det pga av att manipulerat fakta man bestraffas inte för att aktierna stiger!

I Sverige så för du inte förvalta dina aktier så länge du sitter i en regering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Undrar hur många militärjuntor på högerkanten i världen som inte har tullat på lagen och skippat rättegångar?

Själv trodde jag att det var en av anledningarna till att genomföra militärkupper just att sätta sig över lagen.

Mvh Isan Lover

Nej inte alltid!

I Thailand tex fick militären lägga sig i politiken eftersom Thaksin VÄGRADE lämna posten som PM fastän han inte hade mandat längre (hans koallationspolare gick över till andra sidan)..

Om inte Thaksin blivit stoppad så hade han blivit Diktator, man är DIKTATOR när man vägra lämna en makt och ställning som inte tillhör en!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Undrar hur många militärjuntor på högerkanten i världen som inte har tullat på lagen och skippat rättegångar?Själv trodde jag att det var en av anledningarna till att genomföra militärkupper just att sätta sig över lagen.

Mvh Isan Lover

Till skillnad från militärjuntor på vänsterkanten då menar du?

Men det är ju bra att du börjar kalla Thaksins administration för en militärjunta även om jag inte skulle vilja gå så långt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders Bangkok Har du något underlag för ditt påstående om Thaksin att han

``..uppmanade militär och polis att skjuta folk..``

Om detta är riktigt förstår jag inte varför han inte redan är dömd för detta i Thailändsk domstol

eller i tex Internationella domstolen i Haag, som ju har dömt tex ledare från Jugoslavien mfl för liknande brott.

Det är 6-7 år sedan Thaksins regering startade War on drugs.

De avsattes sedan genom en militärkupp för 4 år sedan.

Generalerna, Abhisit , Suthep mfl har nu haft fyra år på sig att sätta dit honom för dessa påstådda mord.

Det är väl ingen som tvivlar på att de gjort sitt bästa för att sätta dit honom.

Har dock fortfarande inte hört talas om något enda fall mot Thaksin , avseende War on drugs,

som tagits upp av någon domstol i Thailand eller Internationellt, tex i Haag.

Kan det vara så att det är den politiska propagandan mot Thaksin som ``dömt`` honom för massmord?

Min personliga åsikt är att man inte kallar någon för mördare innan de är dömda för mord av

någon domstol.

Nej de avsattes inte i en militärkupp utan militären fick hjälpa Thaksin på traven eftersom THaksin VÄGRADE lämna som PM!

Han hoppade först av som PM men blev tillsatt av Kungen (bland annat kanske var fler beslutsfattare) att sitta som PM i en övergångsregering, när alla förhandlingar var klara och det visat sig att nytt block (på det gamla mandatet) bildats så var inte Thaksin längre i majorietet men då VÄGRADE han att lämna platsen som PM.

Om Centern i Sverige går över till andra blocket och Fredde Reinfeldt vägrar att lämna posten som Statsminister skulle det vara OK eller skulle vi med alla medel tvinga honom? (ser inte detta som Svensk politik utan endast som exempel)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte alltid!

I Thailand tex fick militären lägga sig i politiken eftersom Thaksin VÄGRADE lämna posten som PM fastän han inte hade mandat längre (hans koallationspolare gick över till andra sidan)..

Om inte Thaksin blivit stoppad så hade han blivit Diktator, man är DIKTATOR när man vägra lämna en makt och ställning som inte tillhör en!

Alternativet är ju att man ser till och ändrar lagarna så man kan sitta kvar trorts att man bryter mot de lagar som fanns innan ändringen

Finns ett flertal exempel på sådana "ledare" som inte insett vad lagar och regler är för någonting och att dom även gäller för presidenter och premiärministrar, åtmintonde rent moraliskt eftersom dom mer eller mindre ofta sitter på åtalsimmunitet under sin mandatperiod.

Thaksin är bara en i raden av dessa "demokratiskt valda" herrar som genom sitt agerande väl ryms under epitetet "diktator"

Ett flertal av dessa herrar finns dessutom på vänsterkanten i sina länder

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nej inte alltid!

I Thailand tex fick militären lägga sig i politiken eftersom Thaksin VÄGRADE lämna posten som PM fastän han inte hade mandat längre (hans koallationspolare gick över till andra sidan)..

Om inte Thaksin blivit stoppad så hade han blivit Diktator, man är DIKTATOR när man vägra lämna en makt och ställning som inte tillhör en!

Hej BaaBoo Thaksin hade upplöst sin regering och utlyst nyval några månader före militärkuppen.

Han hade redan lämnat posten som PM när generalerna tog makten.

De bedömde tydligen att han skulle vinna det kommande valet.

Därför hindrade man valet istället.

Han satt kvar som expeditionsministär i avvaktan på valet.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BaaBoo Thaksin hade upplöst sin regering och utlyst nyval några månader före militärkuppen.

Han hade redan lämnat posten som PM när generalerna tog makten.

De bedömde tydligen att han skulle vinna det kommande valet.

Därför hindrade man det istället.

Och det påståendet baserar du på vilken information ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Och det påståendet baserar du på vilken information ?

Av vilken annan anledning gör de en militärkupp mot en regering som redan avgått och utlyst nyval?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BaaBoo Thaksin hade upplöst sin regering och utlyst nyval några månader före militärkuppen.

Han hade redan lämnat posten som PM när generalerna tog makten.

De bedömde tydligen att han skulle vinna det kommande valet.

Därför hindrade man valet istället.

Han satt kvar som expeditionsministär i avvaktan på valet.

Jepp jag vet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nej inte alltid!

I Thailand tex fick militären lägga sig i politiken eftersom Thaksin VÄGRADE lämna posten som PM fastän han inte hade mandat längre (hans koallationspolare gick över till andra sidan)..

Om inte Thaksin blivit stoppad så hade han blivit Diktator, man är DIKTATOR när man vägra lämna en makt och ställning som inte tillhör en!

BaaBoo Thaksin var vald på fyra år. Han upplöste sin regering och avgick tidigare och utlyste nyval. Bla pga de gulas demonstrationer mot honom..

Därefter gjorde generalerna en militärkupp och tog makten istället för att invänta resultatet av nyvalet.

Har svårt att förstå hur du kan försvara denna militärkupp.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

BaaBoo Thaksin var vald på fyra år. Han upplöste sin regering och avgick tidigare och utlyste nyval.

Därefter gjorde generalerna en militärkupp och tog makten istället för att invänta resultatet av nyvalet.

Om du läser ett par inlägg tidigare så skrev jag hur det gick till (förmodligen publicerades det under tiden du skrev) :)

Link to comment
Dela på andra sajter

BaaBoo Thaksin var vald på fyra år. Han upplöste sin regering och avgick tidigare och utlyste nyval. Bla pga de gulas demonstrationer mot honom..

Därefter gjorde generalerna en militärkupp och tog makten istället för att invänta resultatet av nyvalet.

Har svårt att förstå hur du kan försvara denna militärkupp.

Du har svårt att förstår hur jag kan försvara militären och jag har svårt att förstå hur du kan försvara Thaksin :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Av vilken annan anledning gör de en militärkupp mot en regering som redan avgått och utlyst nyval?

Är det det bästa svar du kan ge på frågan ? En motfråga !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Att en regering ger polisen i uppdrag att bekämpa knarkmaffian är inget brott.

Även polisen i Thailand har regler att följa avseende tex att beskjuta misstänkta brottslingar.

Om en polis påståss ha brutit mot Polisreglerna och dödat tex en misstänkt knarklangare är det domstolen som skall dömma polisen enligt landets lag.

Har svårt att se att det är regeringen som skall dömmas för att de gett polisen i uppdrag att bekämpa knarklangare med alla medel, och ingen i Thaksins regering har hittills blivit dömd för War on drugs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en regering ger polisen i uppdrag att bekämpa knarkmaffian är inget brott.

Även polisen i Thailand har regler att följa avseende tex att beskjuta misstänkta brottslingar.

Om en polis påståss ha brutit mot Polisreglerna och dödat tex en misstänkt knarklangare är det domstolen som skall dömma polisen enligt landets lag.

Har svårt att se att det är regeringen som skall dömmas för att de gett polisen i uppdrag att bekämpa knarklangare med alla medel, och ingen i Thaksins regering har hittills blivit dömd för War on drugs.

Och då är det moraliskt riktigt menar du?

Vill du informera någon av de 1400 oskyldigas familjer om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Och då är det moraliskt riktigt menar du?

Vill du informera någon av de 1400 oskyldigas familjer om detta?

Visst är det moraliskt riktigt av ett lands regering att bekämpa knarkmaffian med alla lagliga medel

Att ge polisen uppgiften är väl rimligt i alla länder?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Du har svårt att förstår hur jag kan försvara militären och jag har svårt att förstå hur du kan försvara Thaksin :)

I just denna fråga vill jag försvara Thaksin för de grova mordanklagelserna, men endast tills det lagts fram bevis mot honom som en domstol accepterar.

Av vilken anledning försvarar du militärkuppen som gjordes strax före ett av Thaksin utlyst nyval?

En militärkupp är väl en grov kränkning av demokratin i alla länder?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

I just denna fråga vill jag försvara Thaksin för de grova mordanklagelserna tills det lags fram bevis mot honom som en domstol accepterar.

Av vilken anledning försvarar du militärkuppen som gjordes strax före ett av Thaksin utlyst nyval?

Har du fortfarande inte gått tillbaks några inlägg och läst vad jag skrev??

Och NEJ det är ine moraliskt riktigt att 1400 (minst) oskyldiga dör!!

Det är heller inte moraliskt riktigt att kanrklangare avrättas utan rättegång!

Jag är mot dödsstraff men är ännu VÄRRE när folk blir avrättade utan rättegångar!

Vi tycker olika och vi kan diskutera detta i evighet men jag kommer ALDRIG tycka att det var riktigt.

Jag skulle vilja att de alla från Thaksin ner till siste polis som sköt, att de alla skulle ställas inför rätta och dömas i de fall de är skyldiga och frias i de fall de är oskyldiga!

Alla lika. Alla olika :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det moraliskt riktigt av ett lands regering att bekämpa knarkmaffian med alla lagliga medel

Att ge polisen uppgiften är väl rimligt i alla länder?

Men när regerinens främsta företrädare står i nationell TV och uppmanar polisen att bekämpa narkotikalangare med alla till buds stående medel även om det innebar att åsidostätta lagen?

Något han lovade att de inte skulle åtalas för ifall de gjorde. Moraliskt riktigt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de avsattes inte i en militärkupp utan militären fick hjälpa Thaksin på traven eftersom THaksin VÄGRADE lämna som PM!

Han hoppade först av som PM men blev tillsatt av Kungen (bland annat kanske var fler beslutsfattare) att sitta som PM i en övergångsregering, när alla förhandlingar var klara och det visat sig att nytt block (på det gamla mandatet) bildats så var inte Thaksin längre i majorietet men då VÄGRADE han att lämna platsen som PM.

Om Centern i Sverige går över till andra blocket och Fredde Reinfeldt vägrar att lämna posten som Statsminister skulle det vara OK eller skulle vi med alla medel tvinga honom? (ser inte detta som Svensk politik utan endast som exempel)!

Jag citerar mig själv eftersom Bossej om och om igen ställer samma fråga och om jag citerar slipper jag skriva svaret om och om igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

[quote name='BaBoo skrev

Jag skulle vilja att de alla från Thaksin ner till siste polis som sköt, att de alla skulle ställas inför rätta och dömas i de fall de är skyldiga och frias i de fall de är oskyldiga!

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

BaaBoo Thaksin var vald på fyra år. Han upplöste sin regering och avgick tidigare och utlyste nyval. Bla pga de gulas demonstrationer mot honom..

Därefter gjorde generalerna en militärkupp och tog makten istället för att invänta resultatet av nyvalet.

Har svårt att förstå hur du kan försvara denna militärkupp.

Hej

Man tog väl för givet att valresultatet skulle gå emot dom som vanligt, folk fattar ju inte sitt eget bästa och röstar på andra partier än dom som militären, Bangkok eliten och kungahuset närstående vill, och tog det säkra före det osäkra och kuppade för att vara säkra på en "valseger".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Där är vi helt överens! Vi kanske även är överens om att Abhisit, Generalerna och dess underhuggare skulle behandlas på samma sätt avseende militärkuppen och ingreppet mot de röda demonstrantena i Bangkok
Absolut. Håller med till 100% Ju förr desto bättre ! Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...