Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Utan tvekan så att beslutet om 30 bahtaren togs av Thaksins administration, de vet vi, men.

Iden och utformningen av förslaget gjordes av folk som inte var Thaksin anhängare och inte jobbade med Thaksin.

Thaksin fick denna reform presenterad för sig av hans politiska motståndare, han valde då att vänta med genomförandet för att själv få crediten för den.

Att som IL göra Thaksin till Jesus är bara löjligt, vem vet, hade inte hans politiska föregångare startat projektet så hade det kanske inte blivet av?

Märk väl, jag skrev "vem vet", men nu måste väl alla ändå ha kommit så långt att de kan se Thaksin som den populist han är, "om jag hjälper er lite och själv kan tjäna mycket på det, då gör jag det, annars kan ni sköta er själva, all makt åt mig och mina närmaste".

Detta är inte ett citat från Thaksin, men det skulle mycket väl kunna vara det, eller från Berlusconi, eller från .....

Det är inte politiker med feta plånböcker som hjälper fattiga länder upp, det är politiker med idiologi och empati för sitt lands medborgare, inte med empati för sin egen plånbok.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är tydligen ingen som hyllar militärjuntan för att de med ett populistiskt grepp plockade bort 30 bahts avgiften och gjorde vården helt gratis?

Thaksins administration drev igenom 30 bahts reformen, ja.

Men det var inget som TRT och Thaksin kläckte utan det var frukten av något som hade påbörjats flera år tidigare av tidigare administrationer som han och TRT tog åt sig all ära för.

Vilket kanske var lite för tidigt då det visade sig att reformen var gravt underfinansierad och därför fungerade riktigt illa i vissa landsdelar, förmodligen på grund av korruption. Ifall jag inte missminner mig var det Newins anhang som höll i hälsoministeriet under delar av TRT eran så då är det ju inte alls otänkbart att en och annan baht hamnade utanför programmet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har väl påstått det heller ??

Diskussionen var om det är Thaksin som skall ha kredit för att ha kommit på den eller ej. Att hans administration var den som genomförde den lär ingen kunna tvivla om

Men den var ett resultat av en arbetsgrupps förslag framtagen efter flera års utredande

Hade inte Thaksin genomfört den så hade någon annan PM

Det folk opponerar sig mot är att han höjs till skyarna för att vara den som ligger bakom den

Ungefär som att hylla bilförsäljaren bara för att bilen är bra. Det är konstruktörerna och inte säljaren som gör en bra bil.

Jag har läst en avhandling som beskriver in i detalj hur det gick till och tror jag hittade länken här (annars har jag hittat länken på ett annat thaiforum)!

Annars går det kanske söka på google eller nåt!

Utan tvekan så att beslutet om 30 bahtaren togs av Thaksins administration, de vet vi, men.

Iden och utformningen av förslaget gjordes av folk som inte var Thaksin anhängare och inte jobbade med Thaksin.

Thaksin fick denna reform presenterad för sig av hans politiska motståndare, han valde då att vänta med genomförandet för att själv få crediten för den.

Att som IL göra Thaksin till Jesus är bara löjligt, vem vet, hade inte hans politiska föregångare startat projektet så hade det kanske inte blivet av?

Märk väl, jag skrev "vem vet", men nu måste väl alla ändå ha kommit så långt att de kan se Thaksin som den populist han är, "om jag hjälper er lite och själv kan tjäna mycket på det, då gör jag det, annars kan ni sköta er själva, all makt åt mig och mina närmaste".

Detta är inte ett citat från Thaksin, men det skulle mycket väl kunna vara det, eller från Berlusconi, eller från .....

Det är inte politiker med feta plånböcker som hjälper fattiga länder upp, det är politiker med idiologi och empati för sitt lands medborgare, inte med empati för sin egen plånbok.

Det är tydligen ingen som hyllar militärjuntan för att de med ett populistiskt grepp plockade bort 30 bahts avgiften och gjorde vården helt gratis?

Thaksins administration drev igenom 30 bahts reformen, ja.

Men det var inget som TRT och Thaksin kläckte utan det var frukten av något som hade påbörjats flera år tidigare av tidigare administrationer som han och TRT tog åt sig all ära för.

Vilket kanske var lite för tidigt då det visade sig att reformen var gravt underfinansierad och därför fungerade riktigt illa i vissa landsdelar, förmodligen på grund av korruption. Ifall jag inte missminner mig var det Newins anhang som höll i hälsoministeriet under delar av TRT eran så då är det ju inte alls otänkbart att en och annan baht hamnade utanför programmet.

Kul att vi är överrens om att det var bra att reformen genomfördes :) Det var väl inte så svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att vi är överrens om att det var bra att reformen genomfördes :) Det var väl inte så svårt?

Är det någon som någon gång kritiserat själva reformen som sådan här ?

Ett problem som reformen medförde går under begreppet "Brain Drain" och innebar att massor av de riktigt duktiga doktorerna valde att byta jobb till privatsjukhus eller öppnade eget eftersom reformen gjorde det så dåligt att jobba kvar i offentliga vården. Låga löner, stress, okvalificerade utrustningar etc etc

Detta gjorde att kvaliteten på offentliga vården sjönk en hel del enligt utredningar som gjorts.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Är det någon som någon gång kritiserat själva reformen som sådan här ?

Ett problem som reformen medförde går under begreppet "Brain Drain" och innebar att massor av de riktigt duktiga doktorerna valde att byta jobb till privatsjukhus eller öppnade eget eftersom reformen gjorde det så dåligt att jobba kvar i offentliga vården. Låga löner, stress, okvalificerade utrustningar etc etc

Detta gjorde att kvaliteten på offentliga vården sjönk en hel del enligt utredningar som gjorts.

Ungefär det som händer och hänt i den svenska sjukvården / skolan / äldrevården.

Lite tänkvärt iaf. att man måste se det i utlandet för att förstå :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Jag citerar delar av ditt inlägg som vi kan vara helt överens om.

"Men jag är emot riggade val förföljelse av oliktänkande media, "Money politics", systematisk korruption inom politiken, och liknande."

"Bara för man är folkvald får man inte göra som man vill!"

Men stämmer detta så borde du vara lika förbannad som jag på det som nu sker.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo och Stalin mördade 12 miljoner så det gör väl inget att Hitler bara mördade 6 miljoner eller hur menade du nu?

Hej

Förlåt men jag ser ingen koppling till olika länders bekämpning av knark industrin i detta?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förstår inte hur kan man bli dömd till fängelse för att ens aktier stiger??

Förklara (helst utan massa kringående som inte har med saken att göra)?

Hej

Det är nog ganska vanligt att många jorden runt inte begriper varför dom jagas och fängslas efter militärkupper, men dom som kuppar brukar ha en anledning, och har dom ingen så kan man ju alltid hitta på en, det är ju en frihet man kan ta sig när man har tillsatt en egen "diktator".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MaiChai

Jag citerar delar av ditt inlägg som vi kan vara helt överens om.

"Men jag är emot riggade val förföljelse av oliktänkande media, "Money politics", systematisk korruption inom politiken, och liknande."

"Bara för man är folkvald får man inte göra som man vill!"

Men stämmer detta så borde du vara lika förbannad som jag på det som nu sker.

Mvh Isan lover

Jag är inte alls nöjd med nuvarande situation, en regering som innehåller några av de värsta avarterna från TRT tiden kan väl ingen vara nöjd med?

Så du kritiserar TRT för det riggade valet i April 2005? Förföljelsen som TRT och Thakisn utförde på media som kritiserade dem? Sättet som TRT "köpte" in olika partier för att säkra sig en egen majoritet? Den flagranta korruptionen som flödade under TRT eran som bland annat stoppade utbyggnaden av BTS systemet i Bangkok?

Sättet som TRT ändrade lagar på endast för att gynna TRT politikers affärsintressen?

Som sagt, bara för att man är folkvald får man inte bete sig hur som helst...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I fallet Thaksin och War On Drugs så uppmanade han militär och polis att skjuta folk; i fallet Mexiko så är det huvudsakligen rivaliserande gäng som dödar varandra.

Det där om att många försökte skjuta sig fria mm; det är bara fria fantasier. Har du något som helst stöd för detta?

Hej

Vem som fantiserar framstår nog tydligt för alla som kan läsa.

Hade han öppet uttalat eller skrivit på ett dokument där han uppmanade polis och militär att skjuta ijhäl alla misstänkta knarklangare så hade det säkert uppmärksammats i landet och inte minst internationellt, och även hans politiska motståndare i Thailand skulle nog vara intreserade av detta.

Men för oss som följde med vad som hände på den här tiden så kunde man läsa om att män ur knarkmaffian ofta gjorde kraftigt motstånd och skottväxlingar bevittnades ofta av kringboende och ibland av både press och TV.

Liknande scener har varit ganska vanliga i ex. vis italien också när deras narkotika maffia har bekämpas, och har du någon lösning på hur denna svulst i samhället kan bekämpas utan våld och hur dessa tungt beväpnade och skrupellösa människor ska fås att följa med till sina livstidsstraff eller döds dommar frivilligt så är nog många länder och dess myndigheter intreserade.

Men det som Thaksin var inblandad i var att polisen fick ganska fria händer att agera under denna kampanj och nästan utan risk för bestraffning,

och det var nog inte så bra.

Men effekten att knark nästan var omöjligt att få tag på uppnådde man, och folk i slummen talar om detta som en bra tid och efterfrågar fler aktioner mot dom som tar död på deras barn genom att saluföra dessa droger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja ni är väl en handfull på Forumet som envist hävdar detta, kvittar hur många gånger det länkas till fakta, nån vecka senare så hävdar ni det igen.. Så känns inte lönt att försöka mer!

Hej

Det finns nog inga trovärdiga källor i hela världen som påstår något annat, det är nog så solklart att inte ens kuppmakarnas regering försöker framföra det ens en gång.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thaksins administration genomförde reformen - absolut.

Kan de ta åt sig del av äran för den? - javisst! Tillsammans med många andra.

T.ex Abhisit. :)

Men reformen är varken Thaksins, TRT's eller Abhisits.

Och personligen är jag övertygad om att den blivit av iaf. Alldeles oavsett Thaksin.

Hej

Visst är det odiskutabelt så, hoppas poletten trillar ned även hos BaBoo i.o.m ditt inlägg.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingen har väl påstått det heller ??

Diskussionen var om det är Thaksin som skall ha kredit för att ha kommit på den eller ej. Att hans administration var den som genomförde den lär ingen kunna tvivla om

Men den var ett resultat av en arbetsgrupps förslag framtagen efter flera års utredande

Hade inte Thaksin genomfört den så hade någon annan PM

Det folk opponerar sig mot är att han höjs till skyarna för att vara den som ligger bakom den

Ungefär som att hylla bilförsäljaren bara för att bilen är bra. Det är konstruktörerna och inte säljaren som gör en bra bil.

Hej

Nej nu slingrar ni er, ingen har påstått att Thaksin har uppfunnit 30 bahts reformen, utan det vi har sagt är att han införde den och därför får han äran för det, och det visar sig t.ex genom folks sätt att tycka om honom, och det ger förmodligen många extra röster i valen också.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vem som fantiserar framstår nog tydligt för alla som kan läsa.

Hade han öppet uttalat eller skrivit på ett dokument där han uppmanade polis och militär att skjuta ijhäl alla misstänkta knarklangare så hade det säkert uppmärksammats i landet och inte minst internationellt, och även hans politiska motståndare i Thailand skulle nog vara intreserade av detta.

Men för oss som följde med vad som hände på den här tiden så kunde man läsa om att män ur knarkmaffian ofta gjorde kraftigt motstånd och skottväxlingar bevittnades ofta av kringboende och ibland av både press och TV.

Liknande scener har varit ganska vanliga i ex. vis italien också när deras narkotika maffia har bekämpas, och har du någon lösning på hur denna svulst i samhället kan bekämpas utan våld och hur dessa tungt beväpnade och skrupellösa människor ska fås att följa med till sina livstidsstraff eller döds dommar frivilligt så är nog många länder och dess myndigheter intreserade.

Men det som Thaksin var inblandad i var att polisen fick ganska fria händer att agera under denna kampanj och nästan utan risk för bestraffning,

och det var nog inte så bra.

Men effekten att knark nästan var omöjligt att få tag på uppnådde man, och folk i slummen talar om detta som en bra tid och efterfrågar fler aktioner mot dom som tar död på deras barn genom att saluföra dessa droger.

Mvh Isan Lover

Det finns faktiskt uttalande från Thaksin som han gjorde i TV under denna tid där han ger polisen fria händer att lösa knarkproblemet och lovade att de inte skulle straffas för eventuella övergrepp.

Du glömmer också att Thaksin och TRT var i kontroll över all inhemsk media under denna tid så kritiken mot WOD kom främst utifrån från Amnesty, HRW och FN. Men efter som FN inte är Thaksins far så sket han i det...

Hade du varit lika överslätande om dagens regering låtit skjuta ihjäl 2500 av demonstranterna unde mars-maj 2010? För inte ens du kan väl neka till att det fanns en hel del tungt beväpnade ibland demonstranterna? Att sedan 1400 av de 2500 inte var beväpnade demonstranter kunde man ju ursäkta med att Kina sköt ihjäl 4000 demonstranter på himmelska fridens tog 1989 så det är minsann värre.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog ganska vanligt att många jorden runt inte begriper varför dom jagas och fängslas efter militärkupper, men dom som kuppar brukar ha en anledning, och har dom ingen så kan man ju alltid hitta på en, det är ju en frihet man kan ta sig när man har tillsatt en egen "diktator".

Mvh Isan Lover

Frågan var hur man kan bli dömd till fängelse för att ens aktier stiger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns faktiskt uttalande från Thaksin som han gjorde i TV under denna tid där han ger polisen fria händer att lösa knarkproblemet och lovade att de inte skulle straffas för eventuella övergrepp.

Att polisen i princip fick fria händer att agera utan risk för påfölder i denna kampanj är riktigt, men att vända det till att Thaksin är en massmördare och personligen ansvarig för vissa polisers felhandlingar är nog inte riktigt rätt.

Du glömmer också att Thaksin och TRT var i kontroll över all inhemsk media under denna tid så kritiken mot WOD kom främst utifrån från Amnesty, HRW och FN. Men efter som FN inte är Thaksins far så sket han i det...

Att kampanjen fick kritik för antalet döda är helt riktigt, men varken FN eller andra organisationer har utpekat Thaksin som en massmördare, eller ensamt politiskt ansvarig för det negativa som inträffade i den i övrigt lyckade kampanj.

Och om Apishits regering skulle tycka att Thaksin hade för mycket makt över media så är det ju konstigt att dom har ökat censuren och nu står helt ensamma i landets medier.

Hade du varit lika överslätande om dagens regering låtit skjuta ihjäl 2500 av demonstranterna unde mars-maj 2010? För inte ens du kan väl neka till att det fanns en hel del tungt beväpnade ibland demonstranterna? Att sedan 1400 av de 2500 inte var beväpnade demonstranter kunde man ju ursäkta med att Kina sköt ihjäl 4000 demonstranter på himmelska fridens tog 1989 så det är minsann värre.

Nej jag anser naturligtvis att det som inträffade när ca 2000 ej kriminella civila i demokratirörelsen skadades (dom flesta sköts) och 94 dog är ett mycket större brott.

Som jag sagt tidigare är jag inte speciellt förvånad att folk är beredda att chansa på att sförsöka skjuta sig fria när det är livstids straff eller döden som väntar om dom grips.

Och jag är övertygad om att Apishits regering skulle åtala Thaksin om dom hade minsta bevis för att han personligen är ansvarig för dom dödade under kampanjen mot narkotika industrin.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej nu slingrar ni er, ingen har påstått att Thaksin har uppfunnit 30 bahts reformen, utan det vi har sagt är att han införde den och därför får han äran för det, och det visar sig t.ex genom folks sätt att tycka om honom, och det ger förmodligen många extra röster i valen också.

Mvh isan Lover

Det var inte Thaksins verk utan den infördes när Thaksin var PM vilket han var tvingad att göra!

Men som sagt ni är en handfull här som inte "vet" detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt uttalande från Thaksin som han gjorde i TV under denna tid där han ger polisen fria händer att lösa knarkproblemet och lovade att de inte skulle straffas för eventuella övergrepp.

Du glömmer också att Thaksin och TRT var i kontroll över all inhemsk media under denna tid så kritiken mot WOD kom främst utifrån från Amnesty, HRW och FN. Men efter som FN inte är Thaksins far så sket han i det...

Hade du varit lika överslätande om dagens regering låtit skjuta ihjäl 2500 av demonstranterna unde mars-maj 2010? För inte ens du kan väl neka till att det fanns en hel del tungt beväpnade ibland demonstranterna? Att sedan 1400 av de 2500 inte var beväpnade demonstranter kunde man ju ursäkta med att Kina sköt ihjäl 4000 demonstranter på himmelska fridens tog 1989 så det är minsann värre.

Just precis han gav Polisen FRIA händer att lösa problemet!

Hade inte varit möjligt i nåt civiliserat land!

Thaksin kanske skulle sagt att han gav dem fria händer men att LAGEN inte fick brytas!

Och LAGEN säger att man håller rättegångar där man har en möjlighet att få försvara sig!

Är ju ofta på vänsterkanten som man tullar lite på det där med rättegångar och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frågan var hur man kan bli dömd till fängelse för att ens aktier stiger?

Hej

Eftersom pengar ger makt så finns det säkert såna som blir oroliga när deras makt hotas.

Och om man kan komma över dennes pengar så tar man ju makten ifrån honom och man kan ju berika sig själv och få ändå mer makt om man har hans pengar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Så den person som gav polisen fria händer att åtgärda knarkproblemet och samtidigt lovade i nationell TV att de inte skulle åtalas för eventuella övergrepp har ingen som helst skuld i att 1400 oskyldiga dödades.

Men Abhisit är skyldig till 74 demonstranters död i år?

Double standards var det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Just precis han gav Polisen FRIA händer att lösa problemet!

Hade inte varit möjligt i nåt civiliserat land!

Thaksin kanske skulle sagt att han gav dem fria händer men att LAGEN inte fick brytas!

Och LAGEN säger att man håller rättegångar där man har en möjlighet att få försvara sig!

Är ju ofta på vänsterkanten som man tullar lite på det där med rättegångar och sånt.

Hej

Undrar hur många militärjuntor på högerkanten i världen som inte har tullat på lagen och skippat rättegångar?

Själv trodde jag att det var en av anledningarna till att genomföra militärkupper just att sätta sig över lagen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...