Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Du försvarar han vått och torrt

Jag tycker han stulit från folket. Men visst kanske inte som en vanlig tjuv. Men han har felaktigt berikat sig genom sin position...

Försvarar han i vått och torrt, bara för att jag undrade över hans stölder från folket. Som du hävdade om du kommer ihåg det.

Felaktigt berikat sig genom sin position, jo det lär han ju inte vara ensam om i Thailand i så fall...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En liten sanning, som troligen får Seraths huvud att spricka, är att ett sätt hans släkt fått ihop sin förmögenhet på är genom all den mark som skänkts till dem av vanligt folk.

PS. Däribland av mig... :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis han har utnyttjat sin position.

tack för hjälpen btw

Aha... jag ville ge kungen en liten bit mark.. men han utnyttjade sin position som tog emot den.

Sjysst logik. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten sanning, som troligen får Seraths huvud att spricka, är att ett sätt hans släkt fått ihop sin förmögenhet på är genom all den mark som skänkts till dem av vanligt folk.

PS. Däribland av mig... :)

Tror du är en ganska ovanlig svensk som skänkt bort thailändsk mark till självaste Kungen! :) Eller du kanske snackar om den svenska kungen? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du är en ganska ovanlig svensk som skänkt bort thailändsk mark till självaste Kungen! :) Eller du kanske snackar om den svenska kungen? :crazy:

Nej.. jag skänkte till den Thailändske kungen. Och jag vet minst en Svensk till som gjort detsamma. Och ett flertal andra västerlänningar med. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår släkt har skänkt mark till den svenska kungen, eller snarare till staten. De skulle bygga en ny väg och de ville köpa delar av den mark vår släkt ägde. Naturligtvis till ett pris de satte själv och det fanns inga möjligheter att neka dem att köpa marken.

Så den svenska staten/kungen utnyttjar också sin position...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det väl en hel del som testamenterar sin egendom i Sverige till kungen, precis som en hel del verkar göra i Thailand. Men i inget av länderna är väl folket tvingade att göra så utan de verkar som om de gör det av egen vilja?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Generöst av dig att skänka till en som redan är världens rikaste kung med över 350 miljarder i förmögenhet.

Fick du avdrag på skatten när du gjorde detta eller?

HAHAHAHAHA Du är ju ett skämt.

Tyvärr inga avdrag på skatten.

Men det är tämligen vanligt, i Thailand, att människor vid tvister om mark kommer överens om att ge marken till kungen om man inte kan komma överens.

I mitt fall handlade det om ca 100 m2 mark som jag ville köpa av en illasinnad granne för att använda som uppfart till en tomt.

Grannen vägra, på pin tji, att sälja.

Jag visste att grannen hade en skuld på 10.000 baht till en släkting och erbjöd mig att betala skulden mot att han skänkte markbiten

till kungen för att göra den till allmän väg. (något man kan specificera som önskan vid gåvor av mark till kungen)

Grannen accepterade och resultatet blev att jag fick min uppfart, han blev skuldfri och kungen lite rikare.

Det här är väldigt vanligt förekommande i Thailand och markgåvor till kungen har använts som tvistlösare under många många år.

Så visst kanske jag är ett skämt... eller så är det du som är skämtet eftersom du inte begriper så mycket om Thailändska traditioner, liv

och kultur samtidigt som du så gärna ger sken av motsatsen. Vilket återigen på ett alldeles ypperligt sätt bevisats. :)

I vanliga fall tar jag inte heller betalt för mitt utbildande av MPRs medlemmar och jag avser inte göra något undantag för dig.

Men om du inte anser dig själv finare eller mer värd än någon annan så kanske du kunde skicka mig en femtilapp som tack för breddandet av din kunskapsbas?

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

För övrigt så blir det inte mycket mer än dryga 20.000 Baht per skalle om kungens pengar skulle delas ut lika bland folket i Thailand.

Inte så mycket att hurra för :( Och efter det kan de vara stolta över att ha världens fattigaste kung.

Vet inget om hur kungen fått sina pengar, så jag uttalar mig inte om det - och blivande frugan gillar kungen men inte politikerna, så det är nog säkrast :)

Det finns en massa storskojare med olika politiska färger, och räknar man ihop deras pengar, så skulle nog folket vilja dela på dem.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah så du skänkte inget men du fick din vilja igenom med vägen genom att utnyttja kungens inflytande över fattiga människor... :P

Njae... nu vart det fel igen.. :)

Mitt namn fanns med på gåvan.. och säljaren ifråga var inte speciellt fattig.

Att en person har skulder på 10 000 baht säger ingenting om dennes övriga tillgångar.

Men det är inte heller så lätt att veta om man inte har erfarenhet av Thailändskt lantliv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är ju helt klart att han i ren givmildhet skänkte sin mark till kungen när tvistefrågan kom upp och kungen nämndes.

Att han skulle losat face om han vägrat då är väl inte att tänka va?

10,000 bath är ingenting för en bonde om det verkligen gäller, Men att skämmas för hela byn att vägrat skänka till kungen i en tvist är en helt annan sak...

Vad du kan! :crazy:

Vaddå "10,000 bath är ingenting för en bonde om det verkligen gäller"? 10 000 är fortfarande ganska mycket för många enskilda småbönder.

Men vad får dig att tro att han var bonde? Bara egna förutfattade missförstånd igen? :)

"Skämmas för hela byn", "lost face om han vägrat"... Känner du personen i fråga? Eller de andra i byn? :)

Eller sprattlar du bara och försöker påskina något? T.ex att du faktiskt förstår den uppkomna situationen bättre än de inblandade?

Trots att du inte varken träffat någon av vederbörande eller ens varit där?

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så blir det inte mycket mer än dryga 20.000 Baht per skalle om kungens pengar skulle delas ut lika bland folket i Thailand.

Inte så mycket att hurra för :( Och efter det kan de vara stolta över att ha världens fattigaste kung.

Det borde väl finnas mer intelligenta (läs: solidariska) sätt att dela ut denna ofattbara förmögenhet på och som är helt omöjlig att omsätta i livskvalitet under en livstid på. En förmögenhet som dessutom ingen vanlig utomstående kan förstå vart de kommer ifrån.

Menar du fullt allvar att man skulle skämmas över att ha en kung som i ord och handling delat med sig till sitt folk? Att det är något att skryta över eller vara stolt över att ha en kung som sugit ut dem - på ett eller annat sätt - så att denne ståtar med att placera sig över olje- och skatteparadiskungar, i ett land som just inte har någonting utom just en lågavlönad befolkning i ett land där fattigdomen på landsbygden är väl bevittnad av alla dem av oss som besökt byarna???

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl finnas mer intelligenta (läs: solidariska) sätt att dela ut denna ofattbara förmögenhet på och som är helt omöjlig att omsätta i livskvalitet under en livstid på. En förmögenhet som dessutom ingen vanlig utomstående kan förstå vart de kommer ifrån.

Menar du fullt allvar att man skulle skämmas över att ha en kung som i ord och handling delat med sig till sitt folk? Att det är något att skryta över eller vara stolt över att ha en kung som sugit ut dem - på ett eller annat sätt - så att denne ståtar med att placera sig över olje- och skatteparadiskungar, i ett land som just inte har någonting utom just en lågavlönad befolkning i ett land där fattigdomen på landsbygden är väl bevittnad av alla dem av oss som besökt byarna???

Det är väl knappast en hög med pengar han sitter inne med utan värdet på tillgångar som t.ex mark , fastigheter etc

Och det mesta av detta skulle då först säljas till någon Thai för marknadsvärde för att sedan kunna delas ut till några thai !!! :whistle:

Hur många i Thailand skulle vilja köpa palats, fordon, flygplan, plantager, sommarbostäder som kungen ägt ?

Thaksin kanske då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den lilla smygbögen till prins fick väl nån fet egendom nyligen?

tycker själv det känns olustigt att folk testamenterar till knugen eller dess familj.

alltså varför testamenterar dom inte till släktingar?

Men visst kyrkan är väl den som får mest av alla när folk dör..

Du är inte bara republikan, du är homofob också...

Nu är det kanske tur att alla inte tycker och resonerar som dig, det står dem fritt att testamentera sin egendom til vem de vill. Det kan de göra trots att du känner olust inför det faktumet att folk fakstiskt har den valfriheten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del av den mark som ägs av CPB är desutom inte omsättningsbar eftersom det är mark som förvaltas av lokala tempel och har religiös anknytning.

Så även om CPB drivs av ekonomiska incitament så är det inte enbart av sådana och en viss "solidarisk" fördelning sker vid nyttjandet av tillgångar.

Inte för att försvara men för att kanske ge lite vidgat perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då är ingen homofob även om jag ibland uttrycker mig illa.

Men donera du till knugen som vördar han så högt i både sverige och Thailand.

Vem vet, du kanske får en "pin" att hänga på kistan där det står JAG BLEV LURAD

Du, den sista fracken har inga fickor så mina tillgångar kommer att fördelas bland mina nära och kära.

Ditt arv går till Republikanska föreningen då med Peter Althin i spetsen?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl knappast en hög med pengar han sitter inne med utan värdet på tillgångar som t.ex mark , fastigheter etc

Och det mesta av detta skulle då först säljas till någon Thai för marknadsvärde för att sedan kunna delas ut till några thai !!! :whistle:

Hur många i Thailand skulle vilja köpa palats, fordon, flygplan, plantager, sommarbostäder som kungen ägt ?

Thaksin kanske då ?

Så du har tydligen inte hört talas om den fria marknaden där i stort sett allt går att köpas och säljas. I slutänden finns ju alltid Blocket. :)

Sedan finns det mäklare inom alla upptänkliga branscher och utförsäljningar har skett förr, kan jag försäkra.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fria marknaden, skulle inte allt beslagtas?

Vem har pratat om beslagtas?

Läser du inte vad andra skriver eller är det så att du inte förstår?

Förklara först och främst hur du gör när du byter aktier utan att sälja!

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen anledning att kritisera kungahuset i Thailand, det verkar som om folket i Thailand vill ha sin kung och då bör de enligt mig få ha det. Precis som folket i Sverige verkar vilja ha kvar sitt kungahus trot att vi har en majoritet i riksdagen som vill införa republik så är det ingen politiker som tar upp det i Sverige.

Skulle vilja se Serath kritisera kungahuset bland thailändare i Sverige, gärna med förklaringar på hur mycket böättre det skulle vara med en repbulik. Tveksamt att det går hem hos thailändarna ens i det upplysta Sverige.

Det verkade som en majoritet av thailändarna ville ha Thaksin som PM. Lite av dubbel standard tycker jag. Det vrider sig lite i magen på mig när jag ser hur en del uppfattar majoritetens makt. För mig blir inte en åsikt eller en ledare bättre enbart pga att det finns en majoritet bakom. Finns många exempel på hur väldigt fel det kan bli ändå.

När det gäller kungen i Thailand så är han onekligen väldigt populär. Men jag håller med tex. Sulak, känd royalist som menar att kungens popularitet kan stå på egna ben. För jag är ganska övertygad om att det i de hårda LM-lagarna ligger ett systemfel som genomsyrar hela det thailändska samhället där man inte får tänka själv eller sätta sig upp mot auktoriteter. Inget som man bara kan fästa på statschefen utan allt annat möjligt (gäller fö även inom Thaksinlägret). En monarki kan absolut höra hemma i en demokrati, Thailands LM-lagar kan det inte.

Skulle vilja se Serath kritisera kungahuset bland thailändare i Sverige, gärna med förklaringar på hur mycket böättre det skulle vara med en repbulik. Tveksamt att det går hem hos thailändarna ens i det upplysta Sverige.

Skulle du själv vilja predika om hur dålig Thaksin är bland alla thailändare?

Link to comment
Dela på andra sajter

I högerspalten av Bertil Lintners artikel som det tidigare länkats till kan man läsa att Duncan McCargo skrivit en lite djupare analys. Man kan läsa lite ur den plus köpa hela här. Någon som har 19 dollar över och vill förmedla vad han skrivit? :)

För övrigt så var väl Bertils artikel ok. Inget nytt direkt vilket den nästan komiska sista meningen med all tydlighet bevisar - Men läget förblir oklart, och allt kan hända nu eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkade som en majoritet av thailändarna ville ha Thaksin som PM. Lite av dubbel standard tycker jag. Det vrider sig lite i magen på mig när jag ser hur en del uppfattar majoritetens makt. För mig blir inte en åsikt eller en ledare bättre enbart pga att det finns en majoritet bakom. Finns många exempel på hur väldigt fel det kan bli ändå.

När det gäller kungen i Thailand så är han onekligen väldigt populär. Men jag håller med tex. Sulak, känd royalist som menar att kungens popularitet kan stå på egna ben. För jag är ganska övertygad om att det i de hårda LM-lagarna ligger ett systemfel som genomsyrar hela det thailändska samhället där man inte får tänka själv eller sätta sig upp mot auktoriteter. Inget som man bara kan fästa på statschefen utan allt annat möjligt (gäller fö även inom Thaksinlägret). En monarki kan absolut höra hemma i en demokrati, Thailands LM-lagar kan det inte.

Skulle du själv vilja predika om hur dålig Thaksin är bland alla thailändare?

Jag var väldigt nära att göra den dumheten i ett berusat tillstånd. Men som tur var det en "hjärncell" som tog överhand och jag sa inget. Det kunde lika gärna handlat om Kungen eller Abhisit. Jag sa till dom att oavsett vad jag säger, så kommer ni förmodligen inte gilla det. :)

Tycker du svarade väldigt bra, men jag har inga fler + att dela ut! Vad fan är det för forums-diktator som kommit på att man endast får dela ut 5+?!?! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkade som en majoritet av thailändarna ville ha Thaksin som PM. Lite av dubbel standard tycker jag. Det vrider sig lite i magen på mig när jag ser hur en del uppfattar majoritetens makt. För mig blir inte en åsikt eller en ledare bättre enbart pga att det finns en majoritet bakom. Finns många exempel på hur väldigt fel det kan bli ändå.

När det gäller kungen i Thailand så är han onekligen väldigt populär. Men jag håller med tex. Sulak, känd royalist som menar att kungens popularitet kan stå på egna ben. För jag är ganska övertygad om att det i de hårda LM-lagarna ligger ett systemfel som genomsyrar hela det thailändska samhället där man inte får tänka själv eller sätta sig upp mot auktoriteter. Inget som man bara kan fästa på statschefen utan allt annat möjligt (gäller fö även inom Thaksinlägret). En monarki kan absolut höra hemma i en demokrati, Thailands LM-lagar kan det inte.

Skulle du själv vilja predika om hur dålig Thaksin är bland alla thailändare?

Det har jag gjort ett flertal gånger, likväl som jag kritiserat Abhisit (och Samak)bland thailändare. Dock inte bland alla 65 miljoner thailändare...

Jag är övertygad om att den thailändsk kungen skulle ha minst lika stort stöd som den svenska kungen även om LM lagarna plcokades bort och pressen fick skriva vad de vill om kungen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var väldigt nära att göra den dumheten i ett berusat tillstånd. Men som tur var det en "hjärncell" som tog överhand och jag sa inget. Det kunde lika gärna handlat om Kungen eller Abhisit. Jag sa till dom att oavsett vad jag säger, så kommer ni förmodligen inte gilla det. :)

Tycker du svarade väldigt bra, men jag har inga fler + att dela ut! Vad fan är det för forums-diktator som kommit på att man endast får dela ut 5+?!?! :crazy:

Jag har nog samma hjärncell då. Yttrar bara mina åsikter till thailändare som jag känner väl. En blandning av respekt, sunt förnuft och feghet, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag gjort ett flertal gånger, likväl som jag kritiserat Abhisit (och Samak)bland thailändare. Dock inte bland alla 65 miljoner thailändare...

Jag är övertygad om att den thailändsk kungen skulle ha minst lika stort stöd som den svenska kungen även om LM lagarna plcokades bort och pressen fick skriva vad de vill om kungen.

Och ändå åkte du inte på stryk? Då kanske Thaksins mest militanta anhängare är mer toleranta än de mest fanatiska royalisterna :whistle:

Det är för mig ganska ointressant hur populär kungen skulle vara eller inte. Det intressanta och viktiga är att folk får yttra sig och prata fritt utan att få stryk eller hamna i fängelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... vad tror du han blev dömd för?

Han blev dömd för att han utnyttjat sin position som PM och låtit sin hustru köpa statlig mark till 25% av dess marknadsvärde. Fast det är ju fakta som går att styrka och då är det inte intressant.

Hmm, utnyttjat sin position för att berika sig själv, var har jag läst det innan idag... :whistle:

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...