Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Tyvär tror jag att du har rätt, dom verkar ha spårat ur fullständigt.

Och landet blir mer och mer likt en diktatur på många sätt.

Mvh Isan Lover

Jag tror inte alls att de har spårat ur.

Spåret fanns där från dag ett, men det var bara du och några andra som anade det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja tyvärr har du nog rätt. och blir det högljudd internationell kritik så finns det risk att situationen blir mycket värre.

dom har varit ganska förskonade hittills men fortsätter det i samma stil med integritetskränkande politik med censur, fängslanden av politiker, beslag tagning av företag och pengar från politiska motståndare mm så finns risk att kritiken kommer växa.

Jag tror nog att internationell kritik är det som hjälper. Opinion inom landet bryr de sig ej om. Och det ligger i linje med den tredje handen det som händer nu. Så hur ska det vändas om inte med internationella påtryckningar. Eller menar du att det är kört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller tyvärr med!

Förutom att det inte behöver bli värre innan det blir bättre!

Enligt mig så kom vändningen när Thaksin plockades bort!

Så ljusare tider är på väg :)

Problemet var att Thaksin plockades inte bort, han sattes bara på avbytarbänken och nu göt han allt för att komma med i matchen igen. Innan man har kommit fram till en lösning med Thaksin kommer problemen i Thailand att kvarstå.

En lösning som han tjänar ekonomiskt på och med en inbyggd lösning för att inte "loose face" inför de som tror att han är Thailands Nelson Mandela.

Kanske kungen skulle utse honom till ledamot av Privy Council?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med men den där muren börjar ju se ganska synlig ut. Det som en gång var Sydostasiens friaste land när det gäller press och yttrandefrihet har verkligen inte valt rätt väg i utvecklingen. Visst var Thaksin ingen vän av den friheten men det går inte att skylla på honom nu. Jag tror att de i ledande ställning biter sig själva i svansen. Vidare så tror jag att det kommer bli mycket sämre innan det blir bättre.

Håller helt med, perioden 1996-1999 var Thailand på väg upp i alla internationella listor, vare sig det rörde demokrati, pressfrihet, yttrandefrihet och annat som vi tar för givet. SEn kom polariseringen av den Thailändska politiken. You are either with us or against us, det fanns ingen plats för mer än två åsikter eller mer än två lösningar på ett problem.

Jag tror också att det blir sämre innan vi ser en ljusning...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Som verksamhetsutvecklare, projektledare och managementkonsult sedan många år är utveckling inget nytt för mig

Jag skulle kunna dra minst lika häftiga beskrivningar av vad jag gjort i livet men det är inte värdigt att sjunka till din nivå där

Och du påstår mycket om mig som inte jag sagt så då är vi isåfall rätt lika. :whistle:

Jag föredrar att diskutera teorier och åsikter som är applicerbara i verkligheten i alla fall. För visioner, idéer och teorier som inte håller i praktiska exempel är inte mycket värda.

Du kanske har svävat för länge på molnfri höjd och tappat kontakten med "moder jord" ? Speciellt den som finns i Thailand till vardags.

Här va det livat ser jag

läser denna mastodonttråd sporadiskt.men arge sek loso e i farten ser ja :lol::ironi::rtfm::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är väl vem som betala för att genomföra kuppen, Militären i Thailand verkar ju fungera som en "hired gun" ibland...

Det är väl ganska allmänt känt vem som stod bakom kuppen och gav den sitt godkännande?

Problemet för Thaksin/PTP/UDD är att om de går ut med det som "alla" vet så lär de inte få några röster i ett kommande val, de kommer förmodligen att lynchas av sina egna anhängare om de går ut offentligt och anklagar den institution som "alla" vet ligger bakom kuppen.

Det vore ett politiskt självmord för hela den rörelsen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tar allt till mig en del och jag tycker inte att allt som den nuvarande oppositionen har gjort är bra, och Thaksin är säkert inte felfri.

Men jag tycker ändå att det är folkets sak att utse och tillsätta sina ledare och för mig är det den absolut viktigaste grundpelaren i en demokrati,

och jag kan omöjligtvis acceptera den inblandning ifrån olika ej valbara krafter som har lett till den regering landet nu har.

Sedan att det finns fattiga människor som stöder demokraterna vet jag om och det har dom sin fulla rätt att göra, men det betyder inte att det som har skett för att få demokraterna till makten blir mer moraliskt eller demokratiskt rätt.

Mvh Isan Lover

Vi har konstaterat tidigare att det är folket som ska rösta fram sina ledare utan inblandning av ej valda krafter och utan valfusk så det borde vi inte behöva diskutera mer. Det jag reagerar på är att du ständigt upprepar att PT står på de fattigas sida och Demokraterna på de rikas sida trots att du rimligtvis känner till att det är en så grov förenkling att den blir direkt felaktig.

"Thaksin är säkert inte felfri" var ju ett litet steg på vägen men jag tycker nog att du borde kunna hålla med om att han med största säkerhet är den störste ekonomiske fifflaren som någonsin varit premiärminister i Thailand. Att du sedan tycker att han var en kompetent premiärminister som gjorde en massa bra saker har jag inga invändningar mot även om jag bara delvis håller med.

Det spelar ju egentligen ingen roll om du tar avstånd från de brott Thaksin begick men ett av Thailands absolut största problem är att så många människor, uppskattningsvis 30-40%, fortfarande vill att han ska bli premiärminister igen medans ungefär lika många vill bura in honom på livstid. En sådan splittring är inte lätt att överbrygga och i ett land som Thailand där demokrati, likhet inför lagen etc aldrig riktigt satt sig så är det förödande.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin är säkert inte felfri.

Mvh Isan Lover

Nja han är den ende jag vet som i ett någorlunda civiliserat, demokratiskt samhälle som avrättat nästan 2500 personer utan rättegång, och detta är känt... Hur många kan han mördat utan världens kännedom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ganska allmänt känt vem som stod bakom kuppen och gav den sitt godkännande?

Problemet för Thaksin/PTP/UDD är att om de går ut med det som "alla" vet så lär de inte få några röster i ett kommande val, de kommer förmodligen att lynchas av sina egna anhängare om de går ut offentligt och anklagar den institution som "alla" vet ligger bakom kuppen.

Det vore ett politiskt självmord för hela den rörelsen.

Men det kanske vore det bästa för landet att sanningen kommer fram om denna "institution" som vördas så högt.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Men det kanske vore det bästa för landet att sanningen kommer fram om denna "institution" som vördas så högt.

Vilken sanning menar du om alla redan vet?

Din vän :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sanning menar du om alla redan vet?

Din vän :wai:

Kenthamon

Fråga Maichai, han svarar dig säkert ;)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror nog att internationell kritik är det som hjälper. Opinion inom landet bryr de sig ej om. Och det ligger i linje med den tredje handen det som händer nu. Så hur ska det vändas om inte med internationella påtryckningar. Eller menar du att det är kört!

Hej

Jag vill också se mer internationell kritik mot det som sker, det skulle säkert upplevas som besvärande och kanske t.o.m påverka.

Demokratirörelserna behöver allt stöd som dom kan få mot övermakten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske vore det bästa för landet att sanningen kommer fram om denna "institution" som vördas så högt.

Som sagt, skulle de gå ut med detta så går inte Thaksin eller någon företrädare för de röda säker, inte deras familjer och inte deras egendom och framförallt inte deras företag.

För de rödas supportrar tåler inte att man beskyller deras största idol, det är inte Thaksin, för olagligheter. Oavsett om man får det eller inte.

Går de ut med detta kommer deras egna anhängare att jaga dem ut landet eller lyncha dem i närmsta träd.

Varför tror du inte Thaksin pekat ut institutionen i sina TV tal?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, skulle de gå ut med detta så går inte Thaksin eller någon företrädare för de röda säker, inte deras familjer och inte deras egendom och framförallt inte deras företag.

För de rödas supportrar tåler inte att man beskyller deras största idol, det är inte Thaksin, för olagligheter. Oavsett om man får det eller inte.

Går de ut med detta kommer deras egna anhängare att jaga dem ut landet eller lyncha dem i närmsta träd.

Varför tror du inte Thaksin pekat ut institutionen i sina TV tal?

Nej du har helt rätt, Vore självmord att gå ut med sådan information i Thailand.

Men kommer nog tids nog att läcka ut i Thailand (Därför dom spärrar så många hemsidor för dom vill inte att surret ska få fäste), vågade asiatiska tidningar kommer också skriva så småningom.

Men oavsett vad, Att denna institutions makt måste brytas för att Thailand skall gå vidare, Samt dess enorma förmögenheter tillfalla folket. Men dit är det antingen en lång eller blodig väg.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl ganska allmänt känt vem som stod bakom kuppen och gav den sitt godkännande?

Problemet för Thaksin/PTP/UDD är att om de går ut med det som "alla" vet så lär de inte få några röster i ett kommande val, de kommer förmodligen att lynchas av sina egna anhängare om de går ut offentligt och anklagar den institution som "alla" vet ligger bakom kuppen.

Det vore ett politiskt självmord för hela den rörelsen.

Hej

Att den du syftar på är inblandad är det nog inget tvivel om, men det är nog ytterligare människor i höga positioner inblandade och dessa odemokratiska krafter skulle man gärna se granskade och avslöjade för att på så sätt få bort dom.

Och personligen tror jag att det är bra att Thaksin med TRT utmanade dessa osynliga makthavare, och även att PT vill ha bort dom ifrån politiken.

Det är egentligen dom som är huvudansvariga för den situation som landet befinner sig i, Thaksin bär bara en del av skulden.

Och hans brott är nog mera att han ifrågasätter den allsmäktige och andra ej valbaras makt i landet, skattepengarna är nog bara ett brott som har använts för att göra sig av med en farlig fiende till dom gammla maktstrukturerna.

Och personligen är jag inte så säker längre på att det är fel att anklaga den (dom) skyldiga till detta, tiden och det som nu sker talar väl egentligen för motsaten, jag tror att ganska många i den röda rörelsen vet hur det ligger till och vill ha ett slut på denna inblandning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sanning menar du om alla redan vet?

Din vän :wai:

Kenthamon

Du är ju bara pinsam. Återigen jag är inte den första som säger till dig läs dina in lägg i denna tråd Om jag vore den fiktiva Tallviken skulle jag sända dig ett PM fördärva inte för mig med dina meningslösa inlägg. Men du är kanske lika fiktiv som Tallviken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att den du syftar på är inblandad är det nog inget tvivel om, men det är nog ytterligare människor i höga positioner inblandade och dessa odemokratiska krafter skulle man gärna se granskade och avslöjade för att på så sätt få bort dom.

Och personligen tror jag att det är bra att Thaksin med TRT utmanade dessa osynliga makthavare, och även att PT vill ha bort dom ifrån politiken.

Det är egentligen dom som är huvudansvariga för den situation som landet befinner sig i, Thaksin bär bara en del av skulden.

Och hans brott är nog mera att han ifrågasätter den allsmäktige och andra ej valbaras makt i landet, skattepengarna är nog bara ett brott som har använts för att göra sig av med en farlig fiende till dom gammla maktstrukturerna.

Och personligen är jag inte så säker längre på att det är fel att anklaga den (dom) skyldiga till detta, tiden och det som nu sker talar väl egentligen för motsaten, jag tror att ganska många i den röda rörelsen vet hur det ligger till och vill ha ett slut på denna inblandning.

Mvh Isan Lover

Men trots det så hymlar Thaksin med sanningen om vem som ligger bakom, Thaksin sitter ju ganska säker i Montenegro/Nicaragua/Zimbabwe så det är väl inget som hindrar honom att hänga ut den som alla "vet" ligger bakom.

Fast hans popularitetsindex bland de fattiga i Thailand skulle rasa fortare än Tiger Wodds helylleimage...

Att återvända till Thailand vore ju inte att tänka på för honom om han pekar ut vem som låg bakom kuppen. Fast det skulle ju lösa problemet med det splittrade Thailand på nolltid, helt plötsligt har Thaksin, UDD och PTP inget som helst stöd i någon provins.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men trots det så hymlar Thaksin med sanningen om vem som ligger bakom, Thaksin sitter ju ganska säker i Montenegro/Nicaragua/Zimbabwe så det är väl inget som hindrar honom att hänga ut den som alla "vet" ligger bakom.

Fast hans popularitetsindex bland de fattiga i Thailand skulle rasa fortare än Tiger Wodds helylleimage...

Att återvända till Thailand vore ju inte att tänka på för honom om han pekar ut vem som låg bakom kuppen. Fast det skulle ju lösa problemet med det splittrade Thailand på nolltid, helt plötsligt har Thaksin, UDD och PTP inget som helst stöd i någon provins.

Hej

Jag tror att folk i norr och söder är dom som är mest medvetna om vem och vilka som ligger bakom, och inte minst det som skedde nyligen i Bangkok har nog gjort det hela ännu tydligare, och jag tror att det är dessa människor som först kommer att ta avstånd ifrån denna nedärvda maktfaktor och som öppet kommer att kräva förändringar i framtiden.

Visst är dom fattiga och har dålig utbildning men när det gäller detta ämne så är dom nog mer välupplysta och har ett modernare tänkande än eliten i Bangkok.

Själv tror jag bara att det är en tidsfråga innan detta system upphör.

Jag mötte folk redan förra vintern som mer eller mindre öppet framförde hur dom såg på detta hus framtid, och dom vill honom absolut inget ont, bara att han ska låta demokratin och politiken vara ifred och vara en opolitisk landsfader och samlande kraft.

Och för min egen del så låter detta som musik i mina öron.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men trots det så hymlar Thaksin med sanningen om vem som ligger bakom, Thaksin sitter ju ganska säker i Montenegro/Nicaragua/Zimbabwe så det är väl inget som hindrar honom att hänga ut den som alla "vet" ligger bakom.

Fast hans popularitetsindex bland de fattiga i Thailand skulle rasa fortare än Tiger Wodds helylleimage...

Att återvända till Thailand vore ju inte att tänka på för honom om han pekar ut vem som låg bakom kuppen. Fast det skulle ju lösa problemet med det splittrade Thailand på nolltid, helt plötsligt har Thaksin, UDD och PTP inget som helst stöd i någon provins.

Visst är det högst troligt men samtidigt så har kungahusets aktier rasat avsevärt de senaste åren och de är inte fullt så untouchable längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungahusets makt måste minska, Thaksins indirekta makt måste försvinna, personligen tycker jag att Abhisth varit bra men eftersom så många i en del delar i Thailand tycker illa om honom så måste han bytas ut i ett val (eller vinna valet!)!

Rätt tramsigt att vi Svenskar här på MPR kan bli sådana ovänner när jag ändå tror att vi har någorlunda samma värderingar!

Så för att förenkla:

Jag tycker Thaksin var dålig.

Jag tycker att Abhistih varit hyffsat bra med tanke på omständigheterna.

Jag tycker att det är löjligt hög respekt för det Thailändska Kungahuset.

(Jag ställer upp vad jag tycker så ni vet vad ni skall attackera mig om ;))!!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungahusets makt måste minska, Thaksins indirekta makt måste försvinna, personligen tycker jag att Abhisth varit bra men eftersom så många i en del delar i Thailand tycker illa om honom så måste han bytas ut i ett val (eller vinna valet!)!

Rätt tramsigt att vi Svenskar här på MPR kan bli sådana ovänner när jag ändå tror att vi har någorlunda samma värderingar!

Så för att förenkla:

Jag tycker Thaksin var dålig.

Jag tycker att Abhistih varit hyffsat bra med tanke på omständigheterna.

Jag tycker att det är löjligt hög respekt för det Thailändska Kungahuset.

(Jag ställer upp vad jag tycker så ni vet vad ni skall attackera mig om ;))!!

:)

Plus till dig! Håller med om allt utom att Abhisit varit bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det högst troligt men samtidigt så har kungahusets aktier rasat avsevärt de senaste åren och de är inte fullt så untouchable längre.

Nej men än så länge hålls folket med hjärnhand, Minsta negativ yttring och whaam så får du 15 års fängelse.

Och folket har faktiskt annat att tänka på, dom måste kämpa dag in dag ut för brödfödan, ja en del iallafall..

Tyvärr så lär inget hända så länge Bhumibol lever, Folk har alldeles för stor respsekt för honom. Lär bli andra bullar för hans ersättare.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus till dig! Håller med om allt utom att Abhisit varit bra.

OK gav ett plus tillbaks (vi kan ju inte vara överens om allt :))!

Även om inte Abhistit varit perfekt så tror jag ändå att det finns massor av andra alternativ som skulle varit sämre!

Tyvärr så dog 89 personer i demonstrationerna!

Men det kunde lika väl varit 200 eller 500.. så vi vet vad vi har men inte vad vi kunde fått eller kommer att få!

I vilket fall så hoppas jag & tror på att Thailand till slut kommer att hitta den rätta lösningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall inlägg nr 9000 innebära något nytt - kom igen våga chocka nu grabbar!

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men än så länge hålls folket med hjärnhand, Minsta negativ yttring och whaam så får du 15 års fängelse.

Och folket har faktiskt annat att tänka på, dom måste kämpa dag in dag ut för brödfödan, ja en del iallafall..

Tyvärr så lär inget hända så länge Bhumibol lever, Folk har alldeles för stor respsekt för honom. Lär bli andra bullar för hans ersättare.

Tycker du svartmålar lite för mycket!

Tror att det löser sig med tiden!

Vet att du även förut hävdat att folk svälter i Thailand... Är det verkligen så illa ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...