Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Men de få som har varit på plats måste ju ljuga, ifall deras version inte stödjer den version som jag tycker stämmer?

Det kvittar vad jag såg och upplevde den 10 april så stämmer det inte med den bilden som andra har här så har jag sett fel-oavsett om de sitter i Sverige eller inte...

Det var dej jag tänkte på i min post. Din välbalanserade och självupplevda rapportering gjorde stort intryck på mig och många andra hoppas jag.

Bry dej inte om marxisternas mothugg! Dom har alltid kategoriskt förfalskat nyheter & historieböcker för att passa i sina syften. När man ser vokabulären från parti-retoriken dyka upp i posterna, är det bara att inte bry sig läsa vidare. So what.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Ointressant, urvattnanade, och fel fokus igen.. det enda som är intressant, och rätt, är att följa demokratiska principer.

Möjligen ointressant filosoferande av mig, men ändå svarade du?

Våld är inte rätt, störande av ordning är inte rätt, militärkupper är inte rätt, molotovcocktails är inte rätt.

Håller med om att våld bör undvikas. Trodde du att jag var av en annan åsikt?

Nuvarande regering kom i regeringsställning genom koalitionsbildning på demokratiskt vis.

Samma demokratiska vis som föregående regering kom till makten på, utan att vi såg UDD demonstrera.

Det håller inte de röda med om. Jag själv är lite tveksam på den punkten.

UDD borde försöka påverka koalitionspartierna att lämna koalitionen, om något.

På samma sätt som koalitionspartnerna blev påverkade att lämna PT.

Det förekommer säkert en hel del kohandel i kulissen som du och jag inte ser.

DET vore att använda sig av accepterade demokratiska processer förenliga med demokratiska principer.

Inte genom att kräva nyval och regeringens avgång.

Det är aldrig roligt att gå med på ny-val, när man anar att man inte har folket bakom sig.

Dessa krav är inte att acceptera, och leva efter, demokratiska principer.. sen kan man hitta på ursäkter hur man vill.

Du kan ALDRIG påstå att du respekterar demokrati samtidigt som du använde odemokratiska metoder.

Jag försöker möjligaste mån undvika att tvärsäkert påstå saker, men tror mig ibland förstå saker och ting om orsak och verkan.

Det är inte förenligt.

Mvh

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Oj minns jag fel eller störtades inte Thaksin av en militärkupp och utlyste inte de som genomfört militärkuppen val fast först förbjöd de ett parti samt flera politiker att delta i valet! Efter det valet så avsattes sedan ett flertal parlamentsledamöter efter att de som ockuperat Flygplatsen tvingat bort den då ”demokratiskt” valda regeringen så på vilket sätt har den nu sittande Regeringen en legitimitet? Det är inte genom några demokratiska val hur gärna någon nu vill hävda det! Man behöver inte alltid titta bakåt i tiden men nog måste man göra det i detta fall! En odemokratiskt störtad regering som ersätts av en ny utformad av de som störtat den tidigare är aldrig demokratisk!

Ett nyval utan inblandning från Militär är nödvändigt, samt att alla som deltar i valet förbinder sig att följa valresultatet och inga politiska partier förbjuds att delta!

Mvh

M-C

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Ointressant, urvattnanade, och fel fokus igen.. det enda som är intressant, och rätt, är att följa demokratiska principer.

Möjligen ointressant filosoferande av mig, men ändå svarade du?

Ja, eftersom jag har åsikter, precis som du, och gillar debatt såklart.

Våld är inte rätt, störande av ordning är inte rätt, militärkupper är inte rätt, molotovcocktails är inte rätt.

Håller med om att våld bör undvikas. Trodde du att jag var av en annan åsikt?

Nej, menade inte heller att du hade det utan menade det enbart för att förstärka att allt våld är fel, oavsett

vilken sida som står för det. Det var inte menat som kritik mot dig.

Nuvarande regering kom i regeringsställning genom koalitionsbildning på demokratiskt vis.

Samma demokratiska vis som föregående regering kom till makten på, utan att vi såg UDD demonstrera.

Det håller inte de röda med om. Jag själv är lite tveksam på den punkten.

Berätta gärna varför.

UDD borde försöka påverka koalitionspartierna att lämna koalitionen, om något.

På samma sätt som koalitionspartnerna blev påverkade att lämna PT.

Det förekommer säkert en hel del kohandel i kulissen som du och jag inte ser.

Absolut.. se mitt föregående inlägg.

DET vore att använda sig av accepterade demokratiska processer förenliga med demokratiska principer.

Inte genom att kräva nyval och regeringens avgång.

Det är aldrig roligt att gå med på ny-val, när man anar att man inte har folket bakom sig.

Dessa krav är inte att acceptera, och leva efter, demokratiska principer.. sen kan man hitta på ursäkter hur man vill.

Du kan ALDRIG påstå att du respekterar demokrati samtidigt som du använde odemokratiska metoder.

Jag försöker möjligaste mån undvika att tvärsäkert påstå saker, men tror mig ibland förstå saker och ting om orsak och verkan.

Menade inte dig specifikt, utan skulle ha skrivit "man" istället för du. Ursäkta det dåliga ordvalet.

Det är inte förenligt.

MvH

noBuzz :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

NoBuzz,

Det kan kanske vara lite provocerande att läsa att jag skriver saker som

att Polis och militär är regeringens verktyg som skall bemästra och bekämpa

de demonstranter som sedan en tid tillbaka vill ha ett fritt nyval i Thailand.

Men jag är inte ensam att köra med dessa populistiska metaforer,

där polis och militär utmålas som regeringens verktyg

eller att de är mer eller mindre dugliga manicker som kan vara

riktigt svårstyrda för de som försöker skruva upp dem.

post-5068-127167794486_thumb.jpg

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/36271/time-to-start-talking-again

post-5068-127167794486_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Chavalit vill träffa kungen enligt artikeln IL länkade till ovan.

Artikeln säger bl.a:

Gen Chavalit, who is the opposition Puea Thai Party chairman, and Mr Somchai, the former brother-in-law of ousted premier Thaksin Shinawatra,

said political problems stemmed from the lack of any real democracy and lack of fairness in the country.

"We both agree that problems cannot be solved if a true democracy is not established in Thailand and if double-standards are not eradicated," the statement said.

Fan.. jag fick just världens ide.. varför gör man inte så här:

  1. Man sätter sig ner och bestämmer sig för hur en riktig demokrati ser ut och,
  2. fixar en ny konstitution som verkligen stipulerar regler och straff för hur val ska gå till och,
  3. bestämmer en tid för nytt val när reglerna är satta, och
  4. har nyval då.

Vad tycker ni, är inte det en bra ide? smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Ett inbördes krig innebär att de måste sätta sig ned och börja diskutera. (Regeringen med Prem och Thaksin på andra sidan)

De kan inte genom korrumperade domstolar komma undan för då smäller det.

Båda sidor skall var lika starka och resultatet blir alla kommer tilltals.

Moo

Saknas det några indianer i kanoten eller? :(

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz,

Det kan kanske vara lite provocerande att läsa att jag skriver saker som

att Polis och militär är regeringens vertktyg som skall bemästra och bekämpa

de demontranter som sedan en tid tillbaka vill ha ett fritt nyval i Thailand.

Men jag är inte ensam att köra med dessa populistiska metaforer,

där polis och militär utmålas som regeringens verktyg

eller att de är mer eller mindre dugliga manicker som kan vara

riktigt svårstyrda för de som försöker skruva upp dem.

post-5068-127167794486_thumb.jpg

http://www.bangkokpo...t-talking-again

Åh fan.. det var något nytt. Förr var det nämligen precis tvärt om.. då var det regeringen som var militärens verktyg.

Undrar vad det blir nästa gång?

Den verkliga frågan är.. varför allt detta spekulerande med påföljande "sanningar" ur dessa spekulationer?

Debatterna blir bara förvirrade och konstiga och "sanningarna" riskerar att bli nya slagträn i inflammerande brandtal.

Skit samma vem som är vems nickedocka och fokusera enbart på att följa demokratiska principer.

Tycker jag att man ska göra.

Resterande spekulationer och konspirationer kan man spara till kafferepen där man inte riskerar folks liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bifogar en länk som har sammanställt senaste nytt och spekulerar om vad som kommer att hända.

Det verkar som om allt fler tror att något kommer att ske snart.

http://thaipolitical...y-and-will-act/

Mvh Isan Lover

Det där är precis vad jag lutar åt att tro med, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Vaxet.

Då kanske ett nyval kan få slut på demostrationerna

och gruffet med myndigheternas verktyg?

Men det gäller ju som sagt att inte förlora fejs. :whistle:

Ytterligare en regering avsatt av en mobb på gatorna i Bangkok kanske glädjer de röda.

Men då har vi snart gult på gatorna, och självklart stannar de kvar till den då sittande regeringen går.

Bara för att man gjort fel en gång, som hände efter de gulas protester, så innebär detta inte att man måste göra fel en gång till.

Nu är det dags att göra rätt, inte bara fort.

Ett nyval utan inblandning från Militär är nödvändigt, samt att alla som deltar i valet förbinder sig att följa valresultatet och inga politiska partier förbjuds att delta!

Mvh

M-C

Detta är omöjligt i dagens Thailand.

Om regeringen avgår och utlyser nyval kommer samma visa som vanligt att upprepas, köp röster.

Efter valet kommer förlorarna, oavsett färg, direkt ropa fusk, och snart är det förlorande laget ute på gator och torg igen.

Ett val är självklart bra, men innan detta genomförs måste massor med andra frågor lösas, konstitutionen måste fixas, annars fortsätter politikcirkusen i Thailand.

Landet, dess politiker och landets folk är inte mogna för en demokrati, eller rättare sagt, de tror på demokrati om demokratin ger just deras lag makten, annars anser man demokrati vara odemokratiskt.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där är precis vad jag lutar åt att tro med, tyvärr.

Hej

Ja det känns som om något är på gång, och det verkar inte vara något trevligt, om inte Chavalit kan få till ett möte med

kungen förstås, men det är nog liten chans.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Landet, dess politiker och landets folk är inte mogna för en demokrati, eller rättare sagt, de tror på demokrati om demokratin ger just deras lag makten, annars anser man demokrati vara odemokratiskt.

Exakt. Vilket bevisades med Thaksin redan 1999, då 1.4 miljoner namn samlades in för att förmå konstitutionsdomstolen att fria Thaksin - trots att han gjort fel.

Och, det lyckades.

Så.. det är ok om en politiker gör fel.. bara det är "min" gubbe. För han är egentligen snäll.

Den här cirkusen kommer absolut att fortsätta.. tills dess att alla accepterar att man måste följa spelreglerna.

Och ta sitt straff om man inte följer dessa regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den här cirkusen kommer absolut att fortsätta.. tills dess att alla accepterar att man måste följa spelreglerna.

Och ta sitt straff om man inte följer dessa regler.

Det blir väl inte så många politiker kvar,

om nu alla ska stå till svars för gamla orätter och allt gammalt mygel.

Kvar blir väl bara en och annan scoutliknande grabb från ungdomsförbunden

som då är tillräckligt ren och har legitimitet att styra och ställa.

Det var så PolPot gjorde.

Han knöt en massa vilsna och arga tonåringar till sitt röda garde,

och han lät dem sedan "städa" upp bland de äldre och påstått "korrumperade".

Burr - nej vi får hoppas att de förstår att det är dags att dra ett streck i sanden

och de istället accepterar ett ny-val oavsett vilken sida som sedan segrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det finns faktiskt en del andra saker som Dr T’s regering uträttade,

vilket faktiskt gagnade det thailändska folket en hel del.

Det gäller hans stora satsning på att GSM och mobiltelefonin skulle byggas ut i hela landet.

Detta statliga mut-monopol på telefonlinjer slog Thaksins reformer sönder,

vilket säkert gjorde några få servicefientliga stadstjänstemän sura,

men istället gladde satsningarna miljoner thailändska invånare.

Helt plötsligt hade ju kreti o pleti en egen mobiltelefon att kommunicera med,

och det var slut med krusandet och mutandet för att få en egen telefonlinje till huset.

Naturligtvis såg affärsmannen Thaksin till att det i slutändan blev en Win-Win situation

så att även det egna telecombolaget och dess aktieägare fick lön för mödan.

Kanske inte ett perfekt handlande av Dr T, men denna typ av hänsynstagande gör ju även våra egna politiker när de beslutar i olika frågor, för de vill ju inte själva förlora på reformer mm.

Jag håller med dig såtillvida att GSM gjorde det enklare att konkurrera MEN.jag råkar ha varit DJUPT iblandad i just detta med Dr.T.

Tro inte för en sekund att doktorn gjorde detta för att hjälpa några fattiga.dessutom så har han själv eller via egna bolag betalat några större pengar.

Han gjorde det av rent ekonomiska skäl.

Jag har absolut inget emot detta! Det var bra för mig och många att dessa beslut togs. Jag är för marknadskrafterna så jag har inget negativt att säga om att utbyggnaden började.

Att den började med Thaksin berodde helt på att han helt enkelt såg till att leverantörerna betalade utbyggnaden med fördelaktiga lån. Igen; inget fel med det!

Jag kan inte se att detta skulle vara något han bidragit med i sin egenskap av PM.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Burr - nej vi får hoppas att de förstår att det är dags att dra ett streck i sanden

och de istället accepterar ett ny-val oavsett vilken sida som sedan segrar.

Absolut. Dra ett streck och gör som Vaxet sa: "rätt - inte fort".

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag håller med dig såtillvida att GSM gjorde det enklare att konkurrera MEN.jag råkar ha varit DJUPT iblandad i just detta med Dr.T.

Tro inte för en sekund att doktorn gjorde detta för att hjälpa några fattiga.dessutom så har han själv eller via egna bolag betalat några större pengar.

Han gjorde det av rent ekonomiska skäl.

Jag har absolut inget emot detta! Det var bra för mig och många att dessa beslut togs. Jag är för marknadskrafterna så jag har inget negativt att säga om att utbyggnaden började.

Att den började med Thaksin berodde helt på att han helt enkelt såg till att leverantörerna betalade utbyggnaden med fördelaktiga lån. Igen; inget fel med det!

Jag kan inte se att detta skulle vara något han bidragit med i sin egenskap av PM.

Som sagt - Thaksin var först och främst en affärsman och sekundärt en PM och statsman.

Men ibland ville det sig så pass bra att det blev en win-win situation där även vanligt folk

drog nytta av hans politik.

Men att han själv tjänade mest av alla - ja det råder det nog ingen tvekan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

I skuggan av andra händelser, en sorglig nyhet från i morse. Observera 80% motorcycklar inblandade! Naturkatastrof?

There were 3,516 road accidents during the 'seven dangerous days' of the Songkran holiday, resulting in 361 deaths and 3,802 injured, the Natural Disaster Prevention and Mitigation Department reported on Monday.

The 'seven dangerous days' of the Thai New Year were from April 12 to 18.

134571.jpg

The road accident figures during this year's Songkran were lower than last year. There were 3,997 road accidents, 373 fatalities and 4,332 injured during last year's Songkran.

The southern province of Nakhon Si Thammarat saw the most road accidents at 142 and had the highest number of injured people at 159. The northeastern province of Nakhon Ratchasima recorded the highest number of road fatalities at 18.

29.53 per cent of the accidents were caused by drunk driving, followed by speeding at 17.11 per cent.

Motorcycles were involved in 79.61 per cent of the accidents.

54.08% of people who died or were injured were in the working age group.

Kör försiktigt, JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Ja det känns som om något är på gång, och det verkar inte vara något trevligt, om inte Chavalit kan få till ett möte med

kungen förstås, men det är nog liten chans.

Mvh Isan Lover

Kanns som att Kungahuset, formodligen genom Prem, Surayud, etc., har gett sitt medgivande att upplosa demonstrationerna med hjalp av militaren. Att Paojinda skulle gora nagot utan Prems goda minne ar ytterst tveksamt tror jag.

Men som sagt - allt pekar pa att det smaller rejalt snart, kanske redan inatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag var idag förbi rödskjortorna både vid Wireless road och vid Silom road (vid Lumpini park.

Åkte därefter ner Silom road, förbi Bangkok Bank.

Kan meddela att när jag var där så var allt lugnt. De röda vid Silom hade aggressiva tal men ganska lite folk. Det var mer åskådare än Thai med röda skjortor där.

en bit in på Silom road hade man rullat ut taggtråd över gångbanorna. Militär stod utposterad vid taggtråden. Dom hade vapen, dock inte med magasin i.

Det fans kanske 5 splitter nya fordon med vattenkanoner, ledningsfordon. Dock syntes inte särskilt mycket soldater. Kanske var dom bakom BKK Bank men framme såg jag kanske 20-30 totalt (från start på Silom till mans svänger vänster efter BKK Bank.

Hoppas det håller sig på denna nivå!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Du kan ALDRIG påstå att du respekterar demokrati samtidigt som du använde odemokratiska metoder.

Det är inte förenligt.

NoBuzz Ditt ovanstående uttalande borde du rikta mot regeringen Abhisit och dem som försvarar att de sitter kvar

vid makten.

De vet att de fick regeringsmakten från de röda med `odemokratiska metoder`.

De vet att lagen om kollektiv bestraffning av politiker infördes av generalerna efter kuppen 2006.

Bland det första dAbhisits regering gjorde efter makttillträdet var att de gick in och censurerade

de Tv-kanaler som framförde de rödas politiska åsikter,

och censurerade hundratals hemsidor som framförde de rödas åsikter.

Dvs de tog även själva till `odemokratiska metoder` mot sina politiska motståndare.

När de gula demonstrerade kraftigt mot Thaksins regering , före militärkuppen 2006 ,

valde Thaksin att följa Demokratiska metoder. Han avgick och utlyste nyval.

För Thailands bästa hoppas jag att Abhisit gör detsamma snarast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

NoBuzz Ditt ovanstående uttalande borde du rikta mot regeringen Abhisit och dem som försvarar att de sitter kvar

vid makten.

De vet att de fick regeringsmakten från de röda med `odemokratiska metoder`.

De vet att lagen om kollektiv bestraffning av politiker infördes av generalerna efter kuppen 2006.

Bland det första dAbhisits regering gjorde efter makttillträdet var att de gick in och censurerade

de Tv-kanaler som framförde de rödas politiska åsikter,

och censurerade hundratals hemsidor som framförde de rödas åsikter.

Dvs de tog även själva till `odemokratiska metoder` mot sina politiska motståndare.

När de gula demonstrerade kraftigt mot Thaksins regering , före militärkuppen 2006 ,

valde Thaksin att följa Demokratiska metoder. Han avgick och utlyste nyval.

För Thailands bästa hoppas jag att Abhisit gör detsamma snarast.

Sa allt detta leder till vilken slutsats Bosse?

1. Att det ar ok for de roda att uppfora sig/agera odemokratiskt i demokratins namn?

eller att

2. UDD's valdsamheter och olagliga beteende inte kan accepteras pga att PAD m.fl har kommit undan/lyckats med det tidigare?

Nar skall cirkeln brytas tycker du? Skall vi fotsatta fokusera pa de eventuella oforatter som skett tidigare eller skall en losning och stopp pa valdet forsoka nas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Chavalit vill träffa kungen enligt artikeln IL länkade till ovan.

Artikeln säger bl.a:

Fan.. jag fick just världens ide.. varför gör man inte så här:

  1. Man sätter sig ner och bestämmer sig för hur en riktig demokrati ser ut och,
  2. fixar en ny konstitution som verkligen stipulerar regler och straff för hur val ska gå till och,
  3. bestämmer en tid för nytt val när reglerna är satta, och
  4. har nyval då.

Vad tycker ni, är inte det en bra ide? smile.gif

Detta är regeringen Abhisits ide . De röda vill ha nyval först

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Detta är regeringen Abhisits ide . De röda vill ha nyval först

Anser du att ett nyval baserat pa 2007 ars konstitution dvs. militarjuntans konstitution har nagon som helst giltighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...