Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Visst är det inte någon enkel fråga och det finns en risk att utbildningsväsendet i vissa delar av landet politiseras. Men är bästa medicinen mot det censur och yttrandeförbud. Genom denna åtgärd gör ju nu regeringen skolorna långt mer politiska än de skulle behöva vara. Att diktera vad för åsikter som får vädras på fristående och politsikt obundna institutioner är knappast ett bra sätt skapa förutsättningar för brygga splittringen i samhället. Om det fortsätter, var skall nästa åsiktspolis införas? Var skall man dra gränsen? Jag tycker att regeringen nu tagit flera små men farliga steg på väg utför en brant som leder mot en mkt odemokratisk samhällsordning. Jag får inte ihop det hur en person som på pappret ger sken av att faktiskt tro på åsikts- och yttrandefrihet och grundläggande principer så glatt överger dem när det gäller sittande regering.

Visst är det en farlig väg Thailand är inne på och har i princip varit på en snabbt nedåtgående spiral sedan år 2000. Du noterade länkarna om pressförföljelse som jag postade tidigare?

Det fanns definitivt ingen press och yttrandefrihet under TRT tiden, skillnaden med militärens styre var att det faktiskt fanns en officiell censur. Innan fick man kolla hur det hela förhöll sig till Shinawatraklanens intressen inna man publicerade något, med den av militären införda censuren fick man iallafall svart på vitt om vad som gällde och slapp gissa sig fram. Jag har många kolleger som hotats till livet efter att de skrev något som Shinawatraklanen uppfattade som ofördelaktigt för dem.

Tro det om du vill, men åsikts och yttrandefriheten för media upplever jag som klart större nu än under TRT tiden. Jag har jobbat i Thailand under båda perioderna så en viss erfarenhet har jag.

Sen har jag upplevt hur snabbt olika "neutrala" institutioner politiseras i Thailand om man inte sätter ner foten, munkarna och olika tempel är ett exempel. Det finns idag framstående röda och gula munkar samt tempel som klart tar ställning för den ena eller andra sidan, den utvecklingen vill jag inte se i skolorna.

Visst skulle jag vilja se helt fri press och yttrandefrihet i Thailand. I Sverige också för den delen men tyvärr är det nog en utopi för båda länderna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag skulle vilja se Spitting image och Helt appropå i thaländska versioner...

IL och TV tror ni det finns en snar möjlighet att det skulle kunna förverkligas i Thailänsk TV ?

Hej

Enligt mig vore det på tiden, och det fanns faktiskt något åt det hållet för några år sedan på en röd kanal, där var det dockor som liknade ledningen i PAD och militärledningen, dessa program var väldigt populära på landsbygden och folk skrattade hejdlöst.

Lite distans till politikens allvar kombinerat med lustigheter brukar lätta upp poltiken lite.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig vore det på tiden, och det fanns faktiskt något åt det hållet för några år sedan på en röd kanal, där var det dockor som liknade ledningen i PAD och militärledningen, dessa program var väldigt populära på landsbygden och folk skrattade hejdlöst.

Lite distans till politikens allvar kombinerat med lustigheter brukar lätta upp poltiken lite.

Mvh Isan Lover

Jag håller helt med också

Skämta och skoja om politik är ett bra sätt att "lätta på trycket" och minskar risken för att man istället använder våld mot varandra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om man, mitt i allt kritiserande, mot förmodan får en minut över, eller så, så kunde man kanske tänka sig att ge förslag på hur regering/myndigheter borde agera.

Fast det är klart.. ingen lyssnar och det ger ingen karma.. bättre gnälla på.

Hej

Enligt mitt sätt att se det så är utdelningen i Karma betydligt bättre om man stöder den av militären tillsatta regeringen än för oss som "gnäller" på denna odemokratiska samling människor och deras användande av våld, censur och förtryck av oliktänkande som stöds av militär, PAD, Bangkok elit och kungahuset närstående individer.

Jag själv har 233, Serath 179, RoiEt 165, o.s.v, medan MaiChai har 557, Tallviking 310, och Nobuzz 1179 så om det är Karma man är ute efter ska man nog precis som Armen, PAD och landets elit ansluta sig till anhägarna av den nuvarande regeringen, men det innebär ju att man ska försvara alla dumheter och brott som begås av denna regering.

Och det är helt omöjligt för mig som är demokratiskt lagd och dessutom vill se förbättringar och minskade klyftor i alla länder inklusive Thailand.

Det lönar sig nog bäst både för elitmänniskorna i Thailand och Karmajägare på MPR att ställa sig bakom nuvarande regering, för att stödja fattiga människor och dessutom besvärliga sådana som inte accepterar eliten,s vetorätt och dessutom hotar deras priviligerade liv ger inte mycket poäng, men man kan gå rakryggad genom livet och man sover gott om natten, och man upplever inte dessa männoskor som hotfulla utan som trevliga underbara vänner som man gärna tillbringar mycket tid med.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mitt sätt att se det så är utdelningen i Karma betydligt bättre om man stöder den av militären tillsatta regeringen än för oss som "gnäller" på denna odemokratiska samling människor och deras användande av våld, censur och förtryck av oliktänkande som stöds av militär, PAD, Bangkok elit och kungahuset närstående individer.

Jag själv har 233, Serath 179, RoiEt 165, o.s.v, medan MaiChai har 557, Tallviking 310, och Nobuzz 1179 så om det är Karma man är ute efter ska man nog precis som Armen, PAD och landets elit ansluta sig till anhägarna av den nuvarande regeringen, men det innebär ju att man ska försvara alla dumheter och brott som begås av denna regering.

Och det är helt omöjligt för mig som är demokratiskt lagd och dessutom vill se förbättringar och minskade klyftor i alla länder inklusive Thailand.

Det lönar sig nog bäst både för elitmänniskorna i Thailand och Karmajägare på MPR att ställa sig bakom nuvarande regering, för att stödja fattiga människor och dessutom besvärliga sådana som inte accepterar eliten,s vetorätt och dessutom hotar deras priviligerade liv ger inte mycket poäng, men man kan gå rakryggad genom livet och man sover gott om natten, och man upplever inte dessa männoskor som hotfulla utan som trevliga underbara vänner som man gärna tillbringar mycket tid med.

Mvh Isan Lover

Så det kan inte beror på att de mest populära åsikterna hos en majoritet av MPR-läsarna ger mest "röster" ?

Och är det inte så att i en demokrati är det majoriteten som får bestämma och minoriteterna är i opposition ?

Är det inte du som brukar strida för demokrati ?

Alla har rätt till en åsikt men alla måste inte tycka att om allas åsikter

Med tanke på hyr illa du behandlar "oliktänkande" i dina kommentarer kan man verkligen undra om du är för demokrati ibland.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mitt sätt att se det så är utdelningen i Karma betydligt bättre om man stöder den av militären tillsatta regeringen än för oss som "gnäller" på denna odemokratiska samling människor och deras användande av våld, censur och förtryck av oliktänkande som stöds av militär, PAD, Bangkok elit och kungahuset närstående individer.

Jag själv har 233, Serath 179, RoiEt 165, o.s.v, medan MaiChai har 557, Tallviking 310, och Nobuzz 1179 så om det är Karma man är ute efter ska man nog precis som Armen, PAD och landets elit ansluta sig till anhägarna av den nuvarande regeringen, men det innebär ju att man ska försvara alla dumheter och brott som begås av denna regering.

Och det är helt omöjligt för mig som är demokratiskt lagd och dessutom vill se förbättringar och minskade klyftor i alla länder inklusive Thailand.

Det lönar sig nog bäst både för elitmänniskorna i Thailand och Karmajägare på MPR att ställa sig bakom nuvarande regering, för att stödja fattiga människor och dessutom besvärliga sådana som inte accepterar eliten,s vetorätt och dessutom hotar deras priviligerade liv ger inte mycket poäng, men man kan gå rakryggad genom livet och man sover gott om natten, och man upplever inte dessa männoskor som hotfulla utan som trevliga underbara vänner som man gärna tillbringar mycket tid med.

Mvh Isan Lover

Om någon har något nystekt litet isaanbarn över så skicka gärna över det. Åt precis upp mitt sista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mitt sätt att se det så är utdelningen i Karma betydligt bättre om man stöder den av militären tillsatta regeringen än för oss som "gnäller" på denna odemokratiska samling människor och deras användande av våld, censur och förtryck av oliktänkande som stöds av militär, PAD, Bangkok elit och kungahuset närstående individer.

Jag själv har 233, Serath 179, RoiEt 165, o.s.v, medan MaiChai har 557, Tallviking 310, och Nobuzz 1179 så om det är Karma man är ute efter ska man nog precis som Armen, PAD och landets elit ansluta sig till anhägarna av den nuvarande regeringen, men det innebär ju att man ska försvara alla dumheter och brott som begås av denna regering.

Och det är helt omöjligt för mig som är demokratiskt lagd och dessutom vill se förbättringar och minskade klyftor i alla länder inklusive Thailand.

Det lönar sig nog bäst både för elitmänniskorna i Thailand och Karmajägare på MPR att ställa sig bakom nuvarande regering, för att stödja fattiga människor och dessutom besvärliga sådana som inte accepterar eliten,s vetorätt och dessutom hotar deras priviligerade liv ger inte mycket poäng, men man kan gå rakryggad genom livet och man sover gott om natten, och man upplever inte dessa männoskor som hotfulla utan som trevliga underbara vänner som man gärna tillbringar mycket tid med.

Mvh Isan Lover

Att kämpa mot förtryck genererar bara karma i verkliga livet.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så det kan inte beror på att de mest populära åsikterna hos en majoritet av MPR-läsarna ger mest "röster" ?

Och är det inte så att i en demokrati är det majoriteten som får bestämma och minoriteterna är i opposition ?

Är det inte du som brukar strida för demokrati ?

Alla har rätt till en åsikt men alla måste inte tycka att om allas åsikter

Med tanke på hyr illa du behandlar "oliktänkande" i dina kommentarer kan man verkligen undra om du är för demokrati ibland.

Hej

Det var bara ett inlägg för att påvisa oriktigheten i NoBuzz inlägg där han påstod att det man fick Karma om man "gnäller" när det egentligen är tvärtom, det ger betydligt mer utdelning om man håller med.

Och jag accepterar fullständigt och villkorslöst allas rätt att tycka och stödja vad dom vill, och jag är inte det minsta emot att MPR,s medlemmar "belönar" och berömmer regeringsanhängarna mest och oftast, även om jag hade blivit glad om fler hade ställt sig på folkets sida i såna här konflikter, men det vore en omöjlighet av kända anledningar (vi hade ju en poll på MPR om hur medlemmarna skulle rösta vid val i Sverige) och det utfallet där förklarar dom mesta meningsskiljaktigheterna på forumet och också varför vi som är emot denna regering är i minoritet.

Men det är historia nu och svensk politik får inte förekomma längre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att kämpa mot förtryck genererar bara karma i verkliga livet.

Hej

Det formulerade du på ett enastående sätt, och visst är det så.

Och visst är det underbart att det är så, och verklig Karma är något som gör ens liv lättare och behagligare, och förhoppningsvis smittar det av sig lite på omgivningen också.

Själv har jag slut på Karma annars skulle du givetvis haft en.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mitt sätt att se det så är utdelningen i Karma betydligt bättre om man stöder den av militären tillsatta regeringen än för oss som "gnäller" på denna odemokratiska samling människor och deras användande av våld, censur och förtryck av oliktänkande som stöds av militär, PAD, Bangkok elit och kungahuset närstående individer.

Jag själv har 233, Serath 179, RoiEt 165, o.s.v, medan MaiChai har 557, Tallviking 310, och Nobuzz 1179 så om det är Karma man är ute efter ska man nog precis som Armen, PAD och landets elit ansluta sig till anhägarna av den nuvarande regeringen, men det innebär ju att man ska försvara alla dumheter och brott som begås av denna regering.

Och det är helt omöjligt för mig som är demokratiskt lagd och dessutom vill se förbättringar och minskade klyftor i alla länder inklusive Thailand.

Det lönar sig nog bäst både för elitmänniskorna i Thailand och Karmajägare på MPR att ställa sig bakom nuvarande regering, för att stödja fattiga människor och dessutom besvärliga sådana som inte accepterar eliten,s vetorätt och dessutom hotar deras priviligerade liv ger inte mycket poäng, men man kan gå rakryggad genom livet och man sover gott om natten, och man upplever inte dessa männoskor som hotfulla utan som trevliga underbara vänner som man gärna tillbringar mycket tid med.

Mvh Isan Lover

Så de flesta här på MPR är fascister, diktaturkramare och emot demokrati? Eftersom du anser att det karmamässigt är bättre att stödja nuvarande regering?

Eller kan det kanske vara så att de flesta här väljer att se båda sidorna av konflikten och problemen innan de bestämmer sig för vad som är rätt eller fel?

Jag skriver inte här för att få karma, jag delar med mig av mina erfarenheter och upplevelser och blir givetvis glad för den uppskattning som medlemmar på MPR visar mig genom att ge positiv karma.

Jag delar ut väldigt lite karma själv men till och med du IL har fått pluskarma av mig. Minuskarma har jag delat ut en handfull gånger och då har det varit för något hot eller uppenbar lögn, aldrig mot en skribent bara för att vi har olika åsikter.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var bara ett inlägg för att påvisa oriktigheten i NoBuzz inlägg där han påstod att det man fick Karma om man "gnäller" när det egentligen är tvärtom, det ger betydligt mer utdelning om man håller med.

Och jag accepterar fullständigt och villkorslöst allas rätt att tycka och stödja vad dom vill, och jag är inte det minsta emot att MPR,s medlemmar "belönar" och berömmer regeringsanhängarna mest och oftast, även om jag hade blivit glad om fler hade ställt sig på folkets sida i såna här konflikter, men det vore en omöjlighet av kända anledningar (vi hade ju en poll på MPR om hur medlemmarna skulle rösta vid val i Sverige) och det utfallet där förklarar dom mesta meningsskiljaktigheterna på forumet och också varför vi som är emot denna regering är i minoritet.

Men det är historia nu och svensk politik får inte förekomma längre.

Mvh Isan Lover

Du får gärna ha dina teorier om vad som ger karma

Min teori är nog att de personer som utrycker bra, hållbara realistiska åsikter grundade på verklighetsanpassade förutsättningar får högre karma än de som rabblar mantror som är verklighetsfrämmande, begår ständiga retoriska fel och använder rent felaktiga debattmetoder, får.

Och en annan viktig faktor är att man måste acceptera att det finns massor av olika åsikter om problemen i Thailand och att alla åsikter är personliga. Att tro att det bara finns två olika åskter som du brukar hävda (dina eller militär/adel/rika-anhängares) är ett säkert sätt att dra på sig minuskarma från alla du påstår tycka tvärt emot dig. Det visar bara på hur låg respekt du har för andra personer och deras åsikter.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

nr 1. Så de flesta här på MPR är fascister, diktaturkramare och emot demokrati? Eftersom du anser att det karmamässigt är bättre att stödja nuvarande regering?

nr 2. Eller kan det kanske vara så att de flesta här väljer att se båda sidorna av konflikten och problemen innan de bestämmer sig för vad som är rätt eller fel?

Jag skriver inte här för att få karma, jag delar med mig av mina erfarenheter och upplevelser och blir givetvis glad för den uppskattning som medlemmar på MPR visar mig genom att ge positiv karma.

Jag delar ut väldigt lite karma själv men till och med du IL har fått pluskarma av mig. Minuskarma har jag delat ut en handfull gånger och då har det varit för något hot eller uppenbar lögn, aldrig mot en skribent bara för att vi har olika åsikter.

Hej

På din första fråga så är mitt svar att det verkar vara fler som stödjer regeringen trots sättet dom har kommit till makten på och hur dom använder denna makt, än det är som öppet kritiserar och ifrågasätter detta, och det visar sig bl.a i utdelning av + och - karma.

Men jag tror att en majoritet på MPR om än ganska tyst sådan är ganska tveksamma till det som har skett och nu sker politiskt i Thailand är demokratiskt och försvarbart.

Och om man är att avse som fascistisk eller diktaturkramare och emot demokrati om man öppet tar ställning för såna här regimer och stöder deras handlingar är nog något som man själv bör tänka över, jag är definitivt inte mannen att avgöra det å andras vägnar.

På din andra fråga så är mitt svar att jag också är övertygad om att dom flesta försöker se saken ifrån båda sidor men dit räknas knappast du och jag + några till.

Du har allt fått pluskarma av mig också så det är inte alltid våra synpunkter är så långt ifrån varandra.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att tro att det bara finns två olika åskter som du brukar hävda (dina eller militär/adel/rika-anhängares) är ett säkert sätt att dra på sig minuskarma från alla du påstår tycka tvärt emot dig. Det visar bara på hur låg respekt du har för andra personer och deras åsikter.

Hej

Att man drar på sig minus karma för att man hävdar det orättfärdiga i att " militär/adel/rika " sätter demokratin urspel för att fortsätta gynna sig själva på sitt folks bekostnad, och för att dom vill behålla sina medeltida privilegier är ett märkligt fenomen, men det är nog något man får leva med i denna konstiga värld, där fattiga som vill ha sina rättigheter och välj sina ledare i fria val är banditer och terrorister, och dom rika står för lag och ordning när dom tillsammans tillsätter en egen regering och låter den sitta kvar med hjälp av vapen mot sin egen befolkning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man drar på sig minus karma för att man hävdar det orättfärdiga i att " militär/adel/rika " sätter demokratin urspel för att fortsätta gynna sig själva på sitt folks bekostnad, och för att dom vill behålla sina medeltida privilegier är ett märkligt fenomen, men det är nog något man får leva med i denna konstiga värld, där fattiga som vill ha sina rättigheter och välj sina ledare i fria val är banditer och terrorister, och dom rika står för lag och ordning när dom tillsammans tillsätter en egen regering och låter den sitta kvar med hjälp av vapen mot sin egen befolkning.

Mvh Isan Lover

Sedan finns ju förstås möjligheten att man ofta upplever sin omgivning som konstig eftersom man missförstått något.

Men det är ju så klart väldigt långsökt.. har man inte förstått kritiken på två år så måste det ju vara kritikerna det är fel på.

Och eftersom man själv är snäll - så måste ju de vara dumma. Det krävs ju knappast något snille att begripa.

Livet är egentligen ganska enkelt, eller hur? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man drar på sig minus karma för att man hävdar det orättfärdiga i att " militär/adel/rika " sätter demokratin urspel för att fortsätta gynna sig själva på sitt folks bekostnad, och för att dom vill behålla sina medeltida privilegier är ett märkligt fenomen, men det är nog något man får leva med i denna konstiga värld, där fattiga som vill ha sina rättigheter och välj sina ledare i fria val är banditer och terrorister, och dom rika står för lag och ordning när dom tillsammans tillsätter en egen regering och låter den sitta kvar med hjälp av vapen mot sin egen befolkning.

Mvh Isan Lover

Nej. jag sa inte att du får minuskarma för att du tycker att det är orättfärdigt att " militär/adel/rika " sätter demokratin urspel för att fortsätta gynna sig själva på sitt folks bekostnad

Det är en helt normal åsikt som jag tror att dom flesta på MPR delar

Jag sa att du får minuskarma för att du påstar att alla som inte tycker som du därmed älskar att " militär/adel/rika " sätter demokratin urspel för att fortsätta gynna sig själva på sitt folks bekostnad

Det retorikfel du begår ständigt och jämt har en vetensklaplig term till och med

Den kallas normalt The straw man eller på svenska den så kallade ”halmgubben”. Det går ut på att man tillskriver motparten en åsikt eller ståndpunkt som denne inte framför, och attackerar denna ofta överdrivna, totalt felaktiga eller på annat sätt irrelevanta åsikt. Inte sällan är halmgubben i fråga ett (påhittat) argument som är enklare att bemöta än den egentliga ståndpunkten. Exempel: ”Piratpartianhängare vill inte att artister ska få betalt för sina verk!”.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Enligt mitt sätt att se det så är utdelningen i Karma betydligt bättre om man stöder den av militären tillsatta regeringen än för oss som "gnäller" på denna odemokratiska samling människor och deras användande av våld, censur och förtryck av oliktänkande som stöds av militär, PAD, Bangkok elit och kungahuset närstående individer.

Jag själv har 233, Serath 179, RoiEt 165, o.s.v, medan MaiChai har 557, Tallviking 310, och Nobuzz 1179 så om det är Karma man är ute efter ska man nog precis som Armen, PAD och landets elit ansluta sig till anhägarna av den nuvarande regeringen, men det innebär ju att man ska försvara alla dumheter och brott som begås av denna regering.

Och det är helt omöjligt för mig som är demokratiskt lagd och dessutom vill se förbättringar och minskade klyftor i alla länder inklusive Thailand.

Det lönar sig nog bäst både för elitmänniskorna i Thailand och Karmajägare på MPR att ställa sig bakom nuvarande regering, för att stödja fattiga människor och dessutom besvärliga sådana som inte accepterar eliten,s vetorätt och dessutom hotar deras priviligerade liv ger inte mycket poäng, men man kan gå rakryggad genom livet och man sover gott om natten, och man upplever inte dessa männoskor som hotfulla utan som trevliga underbara vänner som man gärna tillbringar mycket tid med.

Mvh Isan Lover

Demokratiskt lagd??? Hur kan du bara skriva det efter en harang där du själv pekat på hur det fungerar i demokrati. Endera anser du att det är odemokratiska individer (de du nämner som fått mycket karma) eller så är du synnerligen odemokratisk (liknar de kommunistiska länder där man anser att om du inte har de åsikter som ledningen står för; ja då måste du på omskolningsläger)

Med detta inlägg visar du verkligen din rätta sida. "Om man inte tycker som jag så är man odemokratisk och fientlig till fattiga"

Inser du inte grodan i detta inlägg?

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På din första fråga så är mitt svar att det verkar vara fler som stödjer regeringen trots sättet dom har kommit till makten på och hur dom använder denna makt, än det är som öppet kritiserar och ifrågasätter detta, och det visar sig bl.a i utdelning av + och - karma.

Men jag tror att en majoritet på MPR om än ganska tyst sådan är ganska tveksamma till det som har skett och nu sker politiskt i Thailand är demokratiskt och försvarbart.

Och om man är att avse som fascistisk eller diktaturkramare och emot demokrati om man öppet tar ställning för såna här regimer och stöder deras handlingar är nog något som man själv bör tänka över, jag är definitivt inte mannen att avgöra det å andras vägnar.

På din andra fråga så är mitt svar att jag också är övertygad om att dom flesta försöker se saken ifrån båda sidor men dit räknas knappast du och jag + några till.

Du har allt fått pluskarma av mig också så det är inte alltid våra synpunkter är så långt ifrån varandra.

Mvh Isan Lover

Ska man titta till de FAKTA som föreligger så tillkom denna regering genom en omröstning i det folkvalda parlamentet. Oavsett vad du tycker så är det så.

Du och en del andra här på MPR utgår i er argumentation från rykten om att militären/Privy council ska ha blandat sig i regeringsbildandet vilket det kanske ligger någon sanning i att de utövat påtryckningar men ännu så länge har ingen kunnat presentera några som helst trovärdiga bevis på att det är så.

PTP/UDD/Shinawatraklanen kör taktiken att upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den till slut sanning. De flesta människor, även i Thailand, ser igenom denna taktik och det är därför ett nyval i detta läget skulle resultera i en chock för de flesta röda anhängare då det visar sig, tvärtemot vad deras ledare hävdat, att de inte alls är i majoritet i landet. Men skulle de förlora valet kan de ju alltid hävda att det var riggat av militären, adeln och aristokratin.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om han fortfarande bär klänning och peruk? B)

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tror jag han gömmer sig på Tiffany*s i Pattaya B)

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående karmadiskussionen..

Ojdå, det var tydligen en öm tå för vissa detta med karma i denna tråden. Att anklaga meningsmotståndare för karmapopulism är tydligen bara ok åt ena hållet. När sleven skickas tillbaka så kommer genast försvarstal och motanklagelser (för anfall är ju bästa försvar). Ironin är dessutom på topp när en av forumets i särklass största karmatorskar (takes one to know one!) är den som kastar första stenen. Först läste jag det som strålande självironi men tyvär verkar det inte som det faktiskt var det eller att det inte gick hem hos hans mest lojala vapendragare. Hur som helst är det riktigt roligt när vuxna karlar blir så till sig så där framför bildskärmen och jag vill passa på att tacka för underhållningen.

För övrigt kan vi konstatera att alla andra har fel och jag har rätt. Det är ni som är dom konstiga och jag som är normal...

Visst är det en farlig väg Thailand är inne på och har i princip varit på en snabbt nedåtgående spiral sedan år 2000. Du noterade länkarna om pressförföljelse som jag postade tidigare?

Det fanns definitivt ingen press och yttrandefrihet under TRT tiden, skillnaden med militärens styre var att det faktiskt fanns en officiell censur. Innan fick man kolla hur det hela förhöll sig till Shinawatraklanens intressen inna man publicerade något, med den av militären införda censuren fick man iallafall svart på vitt om vad som gällde och slapp gissa sig fram. Jag har många kolleger som hotats till livet efter att de skrev något som Shinawatraklanen uppfattade som ofördelaktigt för dem.

Tro det om du vill, men åsikts och yttrandefriheten för media upplever jag som klart större nu än under TRT tiden. Jag har jobbat i Thailand under båda perioderna så en viss erfarenhet har jag.

Sen har jag upplevt hur snabbt olika "neutrala" institutioner politiseras i Thailand om man inte sätter ner foten, munkarna och olika tempel är ett exempel. Det finns idag framstående röda och gula munkar samt tempel som klart tar ställning för den ena eller andra sidan, den utvecklingen vill jag inte se i skolorna.

Visst skulle jag vilja se helt fri press och yttrandefrihet i Thailand. I Sverige också för den delen men tyvärr är det nog en utopi för båda länderna.

Hur vare det om man för en gångs skull värderade nuvarande regerings agerande utifrån en annan mall än Thaksins styre. Det är galet infantilt att konsekvent jämföra och motivera nuvarande regerings beteende med att Thaksin minsann var ännu dummare.

Det blir en rätt skev diskussion. Självklart måste man mäta sittande regerings insatser i relation till var de började och vilka förutsättningar de haft att åtgärda vissa av de saker som tidigare styre i Thailand infört och som inskränkt demokrati och yttrandefrihet. Dock så är det ju faktiskt som så att Demokraterna inte lyft ett finger för att röra sig i rätt riktning utan däremot har bidragit till att ytterliggare inskränka på demokratiska grundläggande rättigheter. Varför skall dessa åtgärder ställas gentemot hur det var på TRT tiden?

Man kan måla upp skräckscenarion om vad som kan hända utan politisk kontroll av olika institutioner hela dagen lång. Vi kan förbjuda alla potentiellt olämpliga åsikter om vi är oroliga för att folk faktiskt skall "tycka och tänka" fel. Anders är delvis inne på detta när han pratar om den svenska skolan. Men de enda centrala regleringarna som finns där gäller i princip direkta lagbrott samt att skolor skall vara politiskt och religiöst obunda. Symboler, gester, etc som faller under tex. hets mot folkgrupp etc. är självklart förbjudna. Vidare tar enskilda skolor eller kommuner beslut om huruvida politiska partier tillåts besöka skolor. Finns för övrigt flera skolor som tillåter SD att komma men även de som inte tillåter det. Detta eftersom det inte regleras centralt.

Problemet med att börja med detaljerad central politisk censur är att om det inte har direkt stöd i konstitution och lagverk så blir det inget annat en subjektiv och politisk styrd (och ibland även politiskt motiverad) åsiktsmoderering. Något jag inte tror någon här på forumet ställer sig bakom. Man kanske kan rationalisera eller motivera varje enskild inskränkning på yttrande- eller åsiktsfriheten men ser man till helheten och till principen blir det desto svårare.

Bara ditt exempel på hur det är "farligt" med att fristående religiösa institutioner som kanske har, i dina ögon fel, politiska åsikter och torgför dem ger en indikation på hur du ser på statligt reglerad åsiktskontroll. Det är väl knappast en sak för staten att reglera eller? Vill du återinföra statlig kontroll av den andliga sektorn även i Sverige? Vad mer skall vi reglera när vi ändå är igång? Så länge människor inte bryter mot landets lagar så anser jag att staten absolut inte skall försöka sig på att styra över folks åsikter eller hur de torgför dem.

Flera olika skribenter har tidigare gjort en del relevanta och en del osmakliga referenser till kommunistiska tendenser hos motståndarskribenter. Detta har gjorts bakom en fasad av liberaldemokratisk-iver. Då blir det så konstigt när samma skribenter har så svårt att rikta minsta lilla kritik mot åtgärder som är allt annat en liberal eller demokratiska. Kappan kan liksom inte vändas fort nog i olika situationer.

ps. IL, om du skall ha någon som helst trovärdighet i din upprördhet över sittande regerings agerande kan du ju börja med att i direkta ord fördöma Thaksins beteende under hans tid som PM. Om det känns för svårt kan du ju fortsätta ha olika standards för olika individer eller partier men kanske klargöra det för tydlighetens skull!.

Ändrades av wille
tog bort några exempel som var ganska dåliga!
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man titta till de FAKTA som föreligger så tillkom denna regering genom en omröstning i det folkvalda parlamentet. Oavsett vad du tycker så är det så.

Du och en del andra här på MPR utgår i er argumentation från rykten om att militären/Privy council ska ha blandat sig i regeringsbildandet vilket det kanske ligger någon sanning i att de utövat påtryckningar men ännu så länge har ingen kunnat presentera några som helst trovärdiga bevis på att det är så.

PTP/UDD/Shinawatraklanen kör taktiken att upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den till slut sanning. De flesta människor, även i Thailand, ser igenom denna taktik och det är därför ett nyval i detta läget skulle resultera i en chock för de flesta röda anhängare då det visar sig, tvärtemot vad deras ledare hävdat, att de inte alls är i majoritet i landet. Men skulle de förlora valet kan de ju alltid hävda att det var riggat av militären, adeln och aristokratin.

Fakta min käre MaiChai. Fakta om jag får be. Är du månne spåkärring?

Fakta är däremot att det senaste valet häromsistens var ganska jämnt. Detta trots att det var i Bangkok, och trots att den ena kandidaten är misstänkt terrorist, inspärrad, censurerad och tämligen förhindrad att bedriva någon valkampanj värd namnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan måla upp skräckscenarion om vad som kan hända utan politisk kontroll av olika institutioner hela dagen lång. Vi kan förbjuda alla potentiellt olämpliga åsikter om vi är oroliga för att folk faktiskt skall "tycka och tänka" fel. Anders är delvis inne på detta när han pratar om den svenska skolan. Men de enda centrala regleringarna som finns där gäller i princip direkta lagbrott samt att skolor skall vara politiskt och religiöst obunda. Symboler, gester, etc som faller under tex. hets mot folkgrupp etc. är självklart förbjudna. Vidare tar enskilda skolor eller kommuner beslut om huruvida politiska partier tillåts besöka skolor. Finns för övrigt flera skolor som tillåter SD att komma men även de som inte tillåter det. Detta eftersom det inte regleras centralt.

Det finns en rekommendation (eller liknande) att endera skall inga politiska partier eller också alla politiska partier ges tillfälle att informera i skolan. Tydligen upp till varje kommun/skolhuvudman att ta beslut om vad som gäller. Har för mig att det är skolverket som utfärdat denna riktlinje. Inget politiskt parti skall alltså kunna diskrimineras. Däremot är det upp till dom om dom vill komma eller inte, under förutsättning att alla ges möjligheten vill säga.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Angående karmadiskussionen..

Ojdå, det var tydligen en öm tå för vissa detta med karma i denna tråden. Att anklaga meningsmotståndare för karmapopulism är tydligen bara ok åt ena hållet. När sleven skickas tillbaka så kommer genast försvarstal och motanklagelser (för anfall är ju bästa försvar). Ironin är dessutom på topp när en av forumets i särklass största karmatorskar (takes one to know one!) är den som kastar första stenen. Först läste jag det som strålande självironi men tyvär verkar det inte som det faktiskt var det eller att det inte gick hem hos hans mest lojala vapendragare. Hur som helst är det riktigt roligt när vuxna karlar blir så till sig så där framför bildskärmen och jag vill passa på att tacka för underhållningen.

För övrigt kan vi konstatera att alla andra har fel och jag har rätt. Det är ni som är dom konstiga och jag som är normal...

Hur vare det om man för en gångs skull värderade nuvarande regerings agerande utifrån en annan mall än Thaksins styre. Det är galet infantilt att konsekvent försvara nuvarande regerings beteende med att Thaksin minsann var ännu dummare.

Det är ok med lite korruption för Thaksin var värre.

Det är ok med politisk censur för Thaksin var värre.

Det är ok med eventuellt brott mot vallagar för TRT var värre.

Det är ok att sittande regering misslyckas radikalt i södra Thailand för det gjorde Thaksin också.

osv.

Det blir en rätt skev diskussion. Självklart måste man mäta sittande regerings insatser i relation till var de började och vilka förutsättningar de haft att åtgärda vissa av de saker som tidigare styre i Thailand infört och som inskränkt demokrati och yttrandefrihet. Dock så är det ju faktiskt som så att Demokraterna inte lyft ett finger för att röra sig i rätt riktning utan däremot har bidragit till att ytterliggare inskränka på demokratiska grundläggande rättigheter. Varför skall dessa åtgärder ställas gentemot hur det var på TRT tiden?

Man kan måla upp skräckscenarion om vad som kan hända utan politisk kontroll av olika institutioner hela dagen lång. Vi kan förbjuda alla potentiellt olämpliga åsikter om vi är oroliga för att folk faktiskt skall "tycka och tänka" fel. Anders är delvis inne på detta när han pratar om den svenska skolan. Men de enda centrala regleringarna som finns där gäller i princip direkta lagbrott samt att skolor skall vara politiskt och religiöst obunda. Symboler, gester, etc som faller under tex. hets mot folkgrupp etc. är självklart förbjudna. Vidare tar enskilda skolor eller kommuner beslut om huruvida politiska partier tillåts besöka skolor. Finns för övrigt flera skolor som tillåter SD att komma men även de som inte tillåter det. Detta eftersom det inte regleras centralt.

Problemet med att börja med detaljerad central politisk censur är att om det inte har direkt stöd i konstitution och lagverk så blir det inget annat en subjektiv och politisk styrd (och ibland även politiskt motiverad) åsiktsmoderering. Något jag inte tror någon här på forumet ställer sig bakom. Man kanske kan rationalisera eller motivera varje enskild inskränkning på yttrande- eller åsiktsfriheten men ser man till helheten och till principen blir det desto svårare.

Bara ditt exempel på hur det är "farligt" med att fristående religiösa institutioner har i dina ögon fel politiska åsikter och torgför dem ger en indikation på hur du ser på statligt reglerad åsiktskontroll. Det är väl knappast en sak för staten att reglera eller? Vill du återinföra statlig kontroll av den andliga sektorn även i Sverige? Vad mer skall vi reglera när vi ändå är igång? Så länge människor inte bryter mot landets lagar så anser jag att staten absolut inte skall försöka sig på att styra över folks åsikter eller hur de torgför dem.

Flera olika skribenter har tidigare gjort en del relevanta och en del osmakliga referenser till kommunistiska tendenser hos motståndarskribenter. Detta har gjorts bakom en fasad av liberaldemokratisk-iver. Då blir det så konstigt när samma skribenter har så svårt att rikta minsta lilla kritik mot åtgärder som är allt annat en liberal eller demokratiska. Kappan kan liksom inte vändas fort nog i olika situationer.

ps. IL, om du skall ha någon som helst trovärdighet i din upprördhet över sittande regerings agerande kan du ju börja med att i direkta ord fördöma Thaksins beteende under hans tid som PM. Om det känns för svårt kan du ju fortsätta ha olika standards för olika individer eller partier men kanske klargöra det för tydlighetens skull!.

Hej

Tycker att du gör ett bra jobb på forumet, och jag instämmer oftast i det du kommer med i dina inlägg, och jag uppskattar att du försöker vara så neutral som det är möjligt.

Och det är bra att du ger synpunkter på oss kombatanter i den politiska tråden, det behövs ibland.

Jag har mig veterligen aldrig försvarat någon censur eller förtryck och förföljelse av oppositionen i Thailands under Thaksins tid som P.M om nu detta ens förekom på det sätt som nu sker, och jag skulle naturligtvis ta avstånd till det om det framkom att det har förekommit.

Men jag har flera gånger skrivit att det inte är omöjligt att han har berikat sig genom undanhålla pengar ifrån beskattning, och kanske t.o.m brutit mot lagen under sin tid som P.M precis som sina föregångare och efterföljare på denna post eftersom hela det poltiska etablissimanget i landet gör på detta sätt.

Och har han berikat sig själv så bör han straffas för detta, men då bör även dom andra politikerna som har gjort och gör likadant också synas och straffas på samma sätt, om man bara synar och straffar en för ett brott som så många andra begår uppstår ju lätt misstankarna om att dommen i första hand är politsik och går ut på att eliminera honom som politisk motståndare, men att ingen verklig förändring av korruptionen inom det politiska systemet eftersträvas, utan mer är en kamp om vilka som ska få berika sig.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en rekommendation (eller liknande) att endera skall inga politiska partier eller också alla politiska partier ges tillfälle att informera i skolan. Tydligen upp till varje kommun/skolhuvudman att ta beslut om vad som gäller. Har för mig att det är skolverket som utfärdat denna riktlinje.

Precis, eftersom en viktig aspekt av att vara neutral eller obunden är att inte selektivt censurera olika politiska åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...