Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Men hur kan du dra sådana slutsater ?

Känner du just det barnet i fråga som det skrivs om och vet med säkerhet att just det barnet inte har ett konstigt psyke och beteende ?

Det handlar ju om en enda individ och du drar slutsatser som verkar vara generella !

Att det råder undantagslagar i en del provinser som förbjuder politiska möten och demonstrationer med mer än 5 personer för att hålla lite lugn och ro och förhindra nya våldsamheter drabbar alla åldergrupper, Skall barn få göra det som vuxna inte får göra menar du ?

Vad sänder det för signaler ?

Hej

Om jag vore ett av barnen ute i provinserna långt ifrån Bangkok skulle jag nog tolka det som "våga inte sticka upp och ifrågasätta makten i Bangkok".

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

``Det du hänvisar till gäller ETT fall där en 16-åring begått brott och skall genomgå psykiatrisk utvärdering..``

Vilket brott menar du att denne 16-åring begått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket brott menar du att denne 16-åring begått?

Det står att han åtalas för att ha deltagit i en illegal demonstration

Men varför just han dessutom skall genomgå en psykiatrisk undersökning och inte de andra som deltog kan man bara spekulera i

Min spekulation är att hans beteende ansågs mycket värre än de övrigas och polisen misstänker kanske att han lider av någon form av psykiskt störning som bör utredas.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om jag vore ett av barnen ute i provinserna långt ifrån Bangkok skulle jag nog tolka det som "våga inte sticka upp och ifrågasätta makten i Bangkok".

Mvh Isan lover

Den slutsatsen skulle jag inte dra eftersom bara en av ungdomarna skall undersökas medans övriga som deltog tydligen inte skall det.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det står att han åtalas för att ha deltagit i en illegal demonstration

Men varför just han dessutom skall genomgå en psykiatrisk undersökning och inte de andra som deltog kan man bara spekulera i

Min spekulation är att hans beteende ansågs mycket värre än de övrigas och polisen misstänker kanske att han lider av någon form av psykiskt störning som bör utredas.

Så du menar att The Nation , Bangkok Post , mfl regeringskontrollerade tidningar i Thailand

rapporterar om denne 16-åring

pga att han

``kanske lider av någon form av psykisk störning som bör utredas.``

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att The Nation , Bangkok Post , mfl regeringskontrollerade tidningar i Thailand

rapporterar om denne 16-åring

pga att han

``kanske lider av någon form av psykisk störning som bör utredas.``

Vet inte om dessa rapporterat om denna händelse så det kan jag inte svara på

Det som IL hänvisar till finns i TAN (Thai-Asean News Network)

Vet inte om dom eller dom du nämner är "regeringskontrollerade"

Därom råder mycket stora åsiktsskillnader.

Men om dom rapporterar om enskilda mopedolyckor kan dom väl rapportera om enskilda individer som beter sig dumt eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursprunget till artikeln kommer från Prachatai som knappast får anses som "regeringskontrollerade" utan snarare något motsatt med tanke på vilka artiklar och problem deras redaktör och web-forum haft tidigare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att The Nation , Bangkok Post , mfl regeringskontrollerade tidningar i Thailand

rapporterar om denne 16-åring

pga att han

``kanske lider av någon form av psykisk störning som bör utredas.``

I vilken upplaga av dessa tidningar läser du detta?

Verkar inte finnas i deras nätupplagor?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

16-åringen som demonstrerade mot undantagstillståndet

i Chiang Rai i 10 minuter har som straff ordinerats psykoterapi i två dagar.

Vilka signaler sänder detta till ungdomen i Thailand?

Abhisit/ Suthep

Chiang Rai high school student instructed to receive psychotherapy | Prachatai English

http://uk.asiancorre...kok-pundit-blog

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

16-åringen som demonstrerade mot undantagstillståndet

i Chiang Rai i 10 minuter har som straff ordinerats psykoterapi i två dagar.

Vilka signaler sänder detta till ungdomen i Thailand?

Abhisit/ Suthep

Har alltid tyckt att de där rödingarna var lite konstiga.. så visst varför inte? Kanske blir de lite friskare av terapi? :)

Snällt av regeringen att hjälpa till. Pojkens föräldrar hade kanske inte råd själv?

Thaksin har säkert inte skickat en satang till den stackars pojken.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

16-åringen som demonstrerade mot undantagstillståndet

i Chiang Rai i 10 minuter har som straff ordinerats psykoterapi i två dagar.

Vilka signaler sänder detta till ungdomen i Thailand?

Abhisit/ Suthep

Chiang Rai high school student instructed to receive psychotherapy | Prachatai English

http://uk.asiancorre...kok-pundit-blog

Eftersom dom var 5 st som demonstrerade men bara en blir utsatt för detta "straff"

Vilka signaler sänder det ?

Kan det vara att straff utdelas per individ beroende på förutsättningar och den individuelle personens beteende och aktiviteter ?

Eller vore det bättre att alla straffas lika oavsett vad varje individ gör ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Eftersom dom var 5 st som demonstrerade men bara en blir utsatt för detta "straff"

Vilka signaler sänder det ?

Kan det vara att straff utdelas per individ beroende på förutsättningar och den individuelle personens beteende och aktiviteter ?

Eller vore det bättre att alla straffas lika oavsett vad varje individ gör ?

16-åringen var yngst av de fem demonstranterna. De övriga fyra var över 20 år, och kommer säkert att straffas de också.

Troligen fängelse på en militärförläggning, på obestämd tid, eftersom de så tydligt demonstrerade mot regeringen Abhisit.

Under gällande undantagstillstånd Les Abhisit

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom dom var 5 st som demonstrerade men bara en blir utsatt för detta "straff"

Vilka signaler sänder det ?

Kan det vara att straff utdelas per individ beroende på förutsättningar och den individuelle personens beteende och aktiviteter ?

Eller vore det bättre att alla straffas lika oavsett vad varje individ gör ?

Hej

Vad straffet blir för övriga inblandade vet vi väl inte för domstolen har väl inte behandlat deras ärende än som jag tolkar artikeln.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

16-åringen var yngst av de fem demonstranterna. De övriga fyra var över 20 år, och kommer säkert att straffas de också.

Troligen fängelse på en militärförläggning, på obestämd tid, eftersom de så tydligt demonstrerade mot regeringen Abhisit.

Under gällande undantagstillstånd Les Abhisit

Bra att du vet så mycket om sådant som inte ens är taget upp i rätten ännu och meddelar oss stackars okunniga på MPR :ironi:

Känns seriöst och ansvarsfullt av dig att göra detta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

16-åringen var yngst av de fem demonstranterna. De övriga fyra var över 20 år, och kommer säkert att straffas de också.

Troligen fängelse på en militärförläggning, på obestämd tid, eftersom de så tydligt demonstrerade mot regeringen Abhisit.

Under gällande undantagstillstånd Les Abhisit

Tallviking Som du ser ovan så skrev jag ``troligen`` eftersom det är vad jag tror.

Varför påstår du att jag skrivit att jag vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad straffet blir för övriga inblandade vet vi väl inte för domstolen har väl inte behandlat deras ärende än som jag tolkar artikeln.

Mvh Isan Lover

Nej. Det är helt rätt

Kan det bero på att det i Thailand precis som i Sverige finns lagar och praxis som säger att ungdomars brott eller misstankar om brott skall hanteras skyndsamt ?

Har ju varit en hel del personer som brutit mot undantagsreglerna den senaste tiden, inte minst i Bangkok. Jag har inte läst om att dom råkat illa ut någonstans än i alla fall

Så den 16-årige killen är nog att ses som väldigt individuellt ärende som inte skall dras vidgående allmänna slutsatser om, enligt min åsikt.

Att dra en massa "hemska" slutsatser om hur en "junta" förtrycker ALLA "barn" känns lite fel i det här fallet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking Som du ser ovan så skrev jag ``troligen`` eftersom det är vad jag tror.

Varför påstår du att jag skrivit att jag vet?

Därför att ordet "troligen" betyder "med hög sannolikhet" etc vilket visar att du anser att det finns hög sannolikhet att detta händer vilket ju är helt fel eftersom du omöjligt kan bedömma detta utan minsta spår av fakta att bygga denna slutsats på.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Därför att ordet "troligen" betyder "med hög sannolikhet" etc vilket visar att du anser att det finns hög sannolikhet att detta händer vilket ju är helt fel eftersom du omöjligt kan bedömma detta utan minsta spår av fakta att bygga denna slutsats på.

Jag tror att de övriga fyra kommer att straffas för sin demonstration mot Abhisit i Chiang Rai

Les Abhisit gällde den dag de demonsterade, men har upphävts nu i Chaing Rai

Har du betalt från regeringen Abhisit?

Jag undrar eftersom du försvarar honom oavsett vad hans regering gör mot folket i Thailand.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de övriga fyra kommer att straffas för sin demonstration mot Abhisit i Chiang Rai

Les Abhisit gällde den dag de demonsterade, men har upphävts nu i Chaing Rai

Tror du också att alla de som demonstrerade i Bangkok häromdagen också straffas för detta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tror du också att alla de som demonstrerade i Bangkok häromdagen också straffas för detta ?

Nej, det skulle leda till för mycket kritik i internationell media eftersom det var i Bangkok.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till Surin P3 Hoppas du observerade att det jag skrivit ovan om straff för de fyra övriga

demonstrantena mot Abhisit i Chiang Rai är endast vad jag tror,

men dessa fem ungdommar, inkl 16-åringen, demonstrerade i tio minuter mot

regeringen Abhisits undantagstillstånd i Chaiang Rai, så jag tror att det är vikltigt för

regeringen Abhisit att visa folket utanför Bangkok vem som har makten, och vad som

händer om man opponerar sig i Chiang Rai

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det skulle leda till för mycket kritik i internationell media eftersom det var i Bangkok.

Och de som demonstrerade i Khon Kaen häromdagen. Straffas de ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och de som demonstrerade i Khon Kaen häromdagen. Straffas de ?

Hej

Tanken med inlägget om det inträffade var inte att påvisa att allt och alla kommer att bestraffas, utan att belysa vilka märkliga konsekvenser ett undantagtillstånd kan få för t.ex skolungdommar långt ifrån Bangkok som vill uttrycka sitt missnöje mot regimen.

Och att om man gör det så kan konsekvensen bli ett domstolsärende även för barn, och förutom det kan man tydligen anses vara i behov av rehabilitering, och även psykiatriska undersökningar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tanken med inlägget om det inträffade var inte att påvisa att allt och alla kommer att bestraffas, utan att belysa vilka märkliga konsekvenser ett undantagtillstånd kan få för t.ex skolungdommar långt ifrån Bangkok som vill uttrycka sitt missnöje mot regimen.

Och att om man gör det så kan konsekvensen bli ett domstolsärende även för barn, och förutom det kan man tydligen anses vara i behov av rehabilitering, och även psykiatriska undersökningar.

Mvh Isan Lover

Undantagstillståndet säger att demonstrationer med 5 eller fler personer är inte tillåtna

På vilket sätt är det då en märklig konsekvens att personer, oavsett ålder, som bryter mot detta förbud, straffas ?

Att en enskild person beter sig konstigt så myndigheter vill undersöka om det ligger mer bakom beteendet än bara åsikter kan ju knappast heller vara något ovanligt. Vi läser varje dag om personer i sverige som utsätts för sådana undersökningar efter att de begått olika typer av brott

Till och med barn och ungdomar som begår olika lagbrott råkar ut för detta i Sverige inklusive att deras familjer granskas av både åklagare, förundersökare och sociala myndigheter (eftersom just barn inte enskilt granskas då deras föräldrar är ansvariga för barnets agerande fram tills de är myndiga), så vad är problemet ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...