Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Svarten,

jag tillhör förmodligen en av dem som du anser vara "emot fattiga" vilket du gärna får tycka och tro eftersom du inte känner mig. Men det stämmer inte vilket du nog hade tyckt ifall du känt mig personligen.

Ett par saker jag reagerade för:

Jag som de flesta thailändare bryr mig mer om vad ett parti har gjort än vad det lovar.

Jag trodde att thailändarna skulle leva i framtiden och inte i forntiden? Inga förmåner för fattiga har försvunnit med denna regering, de har snarare förstärkts enligt IL. Så är denna regering dålig för de fattiga?

Thailands absolut fattigaste provinser ligger inte i Issan eller Norra Thailand, utan i södern. Men där röstade man inte på TRT eller PPP, vet du varför?

Ifall nu TRT var de fattigaste hjältar, varför skulle TRT´s ledare förmodligen hängas från närmsta lyktstolpe ifall han besökte södra Thailand?

När TRT 2, eller PPP, kom till makten 2008 så infördes det vissa populistiska grepp för att hjälpa det fattiga, som gratis resor i tredje klass på tågen i Thailand. Vilket låter bra ifall man var fattig och bodde norr om Chumpon, för söder om Chumpon fick alla betala för tredje klass.

Är det rätt att straffa de provinser som inte röstat på "ditt" parti?

Sen när det gäller el till byar och städer, vet du när Australiens sista stad fick el inkopplad?

Hej MaiChai!

Jag hoppas att det framgick att jag var ironisk att kalla folk för vara emot fattiga. Detta för att skoja om den kritik som IsanLover har fått.

Visst tror jag att thailändare ser framåt men nu så länge finns det två stora partier att välja ifrån och jag är övertygat om de gör sitt val utifrån vad de fått har fått från respektive parti i det förflutna.

Hur vet du att de fattigaste provinserna finns i södra Thailand? Jag skulle jättegärna se sådana uppgifter. Jag har bara utgått ifrån vad thailändare själva säger. Det finns faktiskt de som tror att de malaysiska delarna är rikaste. Isaanbor brukar säga att Isaan är fattigast. I Roi Et sägs av Roi Et-borna att vara den fattigaste kommun i landet men jag har hört samma om flera andra städer. Det känns nästan att många Isaanbor överdriver om att vara fattigaste på samma vis som fiskare överdriver om fångstens storlek.

Det är klart att Thaksin valde fel väg i de malaysiska provinserna. Lösningen är givetvis sociala reformer och goda förhållanden med Malaysia. Det är lustigt för att de f.d. rikena i nord, nordöst och syd borde kunna gemensam sak och hävda sig mot den eftersatthet som de har drabbats av.

Vad menar du med ”mitt” parti? Jag har inget parti i Thailand. Thailändarna får själva bestämma över sitt land. Magrood familj är dessutom extremt uppblandade när det gällar inkomstnivåer och skjortfärg. Vi har även nära familjemedlemmar på en militärbas som beryktas vara ”röd”. Det är bäst att inte ta ställning. Jag tar dock ställning när det gäller överstatliga övergrepp mot demokratin. Hade det varit demokratiparti som vann valen men råkade ut för kupp, upplösningar, blodbad, osv. hade jag argumenterat på samma sätt som jag gör nu.

Jag tror inte att de södra provinserna straffas genom att styras att det parti som vinner valet. Den typ av krigsföring som Thaksin har fört är väl slut nu och regeringar ska ansvara för så mycket mer än tågbiljettpriser. Tvärtom brukar inte partier som får makt på annat sätt än direkta val inte behöver anstränga sig för att gynna majoriteten.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Generellt kan jag inget annat än hålla med om att partikonkurrens normalt fungerar bra och tvingar partier göra bra saker för att få röster i nästa val

Thailand tror jag dock har en bit kvar i utvecklingen innan detta fungerar fullt ut. Mest pga korruptions och röstköps-traditionerna på alla partier, dels pga historiken i landet där de flesta knappt tror på någon politiker eller parti av föregående anledning, dels därför att man röstar fram individer och inte partier i regioner och valkretsar och dels för att folk generellt har uppfattningen att det parti som får flest röster (fast under 50%) skall regera

Det är andra kriterier som styr vilket parti och partiledare som skall bilda regeringskoalition i det läget och där kommer ytterligare korruption, kohandel, hot, löften, rövslickeri etc etc in och spelar spratt med resultaten

Mycket bra skrivet Tallviking!

Jag tycker precis som dig om samtliga bristfälliga punkter. Problemet är ju att allt det tar tid att få igång ett professionellt politiskt parti. Det är som barn som lär sig att gå. Man måste låta dem ramla ibland för att de ska lära sig. På samma vis måste thailändare vara tåliga när de får en regering som är ovan. Samtidigt måste toleransen mot korruption och röstköp strypas. Är partiet för dåligt kommer det att förlora nästa val så att nästa parti kan försöka. Sossarna behövde ju en del år på sig i början för att klara av att sköta landet på ett sätt som även motståndarna kunde acceptera. Till slut vann de alla val så att de borgliga hade ingen erfarenhet. Den borgliga regeringen under 1970-talet och delvis den under 1990-talet blev därför fiasko. Men har de lyckats styra upp sig lite och ger ett bra intryck även för de röd/gröna.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Den utan tvekan mest demokratiska och öppna perioden i Thailand var under 1990-talet, undantaget åren 1990-92. Lite förvånad av det du skriver eftersom du brukar ha mer kött på benen än så. Det fanns även fler partier än Demokraterna som hade makten och ännu har ingen Demokrat-hatare lyckats gräva upp verifierad skit om Leekpai. Det var dubbelt elände att Asienkrisen kom och som effekt borgade för en populistisk "Staten är mitt företag" attityd.

Tänk vilken tid det var då Thailand hade en öppen press och yttrandefrihet och sågs som hela Sydostasiens mest demokratiska stjärna. Man samarbetade med NGOs och hade mänskliga rättigheter kanske inte som ledsnöre men ändå i tanken. Allt var givetvis långt ifrån bra men det kändes som om Thailand var på rätt spår. Demokrati bygger man ju inte på en dag och man skulle ha intresserat sig mer för att få med alla grupper i samhället. Det gjorde man inte vilket också bidrog till att andra fick släcka törsten på uppmärksamhet och betydelse. Ett stort misstag visade det sig.

Från min utsiktspost känns det som om Thailand av idag och Thailand under TRT-tiden är väldigt mycket mindre demokratiskt i de flesta avseenden i en jämförelse med hur det var för tio år sedan. Det är möjligt att det bland vissa har väckts ett intresse för påverkan och att det på sikt kan bidraga till ett bättre samhälle men just nu framstår det mest som om upplysningstiden ännu inte nått Thailand eftersom förnuft, sans och balans lyser med sin frånvaro. Istället är det fritt fram för argumentation helst byggt på känsla och lösa spekulationer, oftast i kombination med hat.

Jag tror dock att allt har sin förklaring och det finns många bovar i dramat. Men för att få upp skutan på rätt sköl igen krävs det en ordentlig självrannsakan från alla för det kommer nog att ta tid att bygga upp något nytt och hållbart som kan förena nationen nu när monarkin sjunger på sista versen. Vore ju fint om demokrati och yttrandefrihet kunde täppa den luckan.

Hej Joints!

Kul att du har hört av dig! Det känns att du inte skriver lika mycket nu när du har flyttat hem till Sverige.

Tack för genomgången av Thailands 1990-talspolitik. Den period var jag inte så insatt i; har bara skumläst. Jag är dock inte så säkert att demokratin då var bättre än innan kuppen. Jag tror inte riktigt på parlamentsval. Det finns så mycket korruption och egna intressen hos ledamöterna för att de helt och hållet skulle ta vara på befolkningens önskemål. Vidare det mest mellersta Thailand som de olika regeringarna satsade på. Isaan, norra Thailand och f.d. Pattani-riket förblev eftersatta.

Som jag skrev till Tallviking behövs tid för att utveckla en professionellt politisk miljö. Tyvärr har denna inkörningstid förlängts reellt pga. våldet från båda sidorna som följd av parlamentsvalet dec. 2008. Men jag tror på Thailand! Det känns att thailändare har lättare att förlåta än andra. Det var inte så länge att länder som Rumänien, Bulgarien, Polen, Grekland, Portugal, m.fl. styrdes av terrorregimer. Men idag verkar allt vara nästan glömt i dessa länder och den demokratiska processen rullar på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej alla ni som är ”emot fattiga”!!!!!

Som Tallviking så riktigt påpekar är även jag är skyldig med att tolka andras åsikter utifrån mina egna. Jag har också varit inne på IsanLovers dödssynd då jag vid ett flertal tillfällen tänkte samma sak. Och enligt gamla testamentet och Dante spelar det egentligen ingen roll. De som hyser onda tankar är lika skyldiga som de som gör handlingen och förtjänar förstening i lika hög grad.

Jag brukar ofta undrar hur ”Bangkoknomenklaturen” (BN) resonerar att de är mera mån om de fattiga än de ”röda”. Hur skulle regeringar som tillsätts av domare och generaler bättre kunna lösa fattigdom än de fattiga själva genom att rösta på det parti bland flera hårt konkurrerande partier som erbjuder bästa villkor för väljaren och dennes familj?

Jag som de flesta thailändare bryr mig mer om vad ett parti har gjort än vad det lovar. Om man titta på Isaan och Norra Thailand under de 200 åren innan TRT kom till makten har lite hänt sedan dessa två gamla riken erövrades av Siam. Fortfarande idag fungerar dessa två f.d. kungariken huvudsakligen som leverantörer av billig arbetskraft till f.d. Siam. Enligt BN skulle den eftersatta befolkningen i Thailands norra hälft ha haft det avsevärt bättre innan TRT. Men lyssnar man på t.ex. min fru fanns det inte ens el eller vägar i slutet av 1980-talet i hennes by 5 km. bort från närmaste miljonstad. Den enormt omtalade tigerutvecklingen som ägde rum i Thailand under 1990-talet förde inte så mycket välstånd till de fattigaste. Andelen av befolkningen som hade $2 om dagen varierade mellan 17 – 26 % (Världsbanken). Många saknade el. Den årliga ökningen av medellivslängden var enbart hälften så stor som i världen för övrigt (USA:s SCB).

Under denna tid fanns det ingen konkurrens mellan partier som slogs att göra livet bättre för den fattiga majoriteten för att kunna vinna ett val. Det var kungarna, militären och demokratiska partiet (utan att väljas av folket som vanligt) som styrde under tiden och enbart såg efter de mäktigastes intressen.

När folket fick välja blev det ändringar. Alla fick el. Den årliga ökningen av medellivslängden i landet plötsligt fördubblades efter år 2001. Andelen med $2 om dagen minskade till 15 % år 2002 och 12 % år 2004.

Enligt min privata åsikt kommer ekonomiskt framgång som gynnar alla under tider med politisk konkurrens. När ett parti lever under ständigt tryck för att förlora makten tänker det mer på de rikaste 70 % eller fattigaste 70 % än på minoriteter av inflytelserika personer. Tycker demokratiska partiet inte om TRT kan det kämpa för att göra sitt parti till ett bättre parti för Thailand! Om TRT verkligen är så dåligt är det bara bra för demokratiska partiet då det blir lätt att vinna ett val och få befolkningens respekt!

Nu ska jag inte beskylla BN medlemmar för vara emot fattiga. Jag ska lyssna på era åsikter!!! Hur resonerar ni att den fattiga majoritetens behov bäst tillfredställs under ett system där regeringspartiet inte behöver vinna ett direkt val för att styra?

Hälsning

Svarten

Hej

Jag har ju ofta påtalat det för mig obegripliga att svenskar med genomförd skolgång och uppväxt i ett fritt och demokratiskt land som Sverige som ofta har stött kampen mot militärregimer och förtryck i världen, väljer att tro att just i Thailand skulle det vara tvärtom mot övriga länder på jorden.

För enligt dom är det just militären, rojalisterna i PAD, och Bangkok eliten som står för demokrati och dom fattigas bästa i detta land, att samma människor har haft hundratals år på sig att förbättra för dom fattiga glömmer dom, man har istället använt dom som slavar och på senare tid som billig arbetskraft som har servat "eliten" krypande och bugande.

Och har man val i landet så begriper dom (före detta slavarna) fattiga i norr och nordost inte sitt eget bästa och då måste dom snälla i "eliten" ingripa och kuppa in sig själva igen och enligt en del svenskar så är detta både en demokratisk process och en välgärning som ska hjälpa landets fattiga, för mig går detta inte ihop riktigt.

Och jag är glad att vi inte har haft samma politiska veto rätt ifrån Adeln och "eliten" tillsammans med militären i Sverige, för då hade vi nog inte varit där vi är idag välfärdsmässigt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MaiChai!

Jag hoppas att det framgick att jag var ironisk att kalla folk för vara emot fattiga. Detta för att skoja om den kritik som IsanLover har fått.

Visst tror jag att thailändare ser framåt men nu så länge finns det två stora partier att välja ifrån och jag är övertygat om de gör sitt val utifrån vad de fått har fått från respektive parti i det förflutna.

Hur vet du att de fattigaste provinserna finns i södra Thailand? Jag skulle jättegärna se sådana uppgifter. Jag har bara utgått ifrån vad thailändare själva säger. Det finns faktiskt de som tror att de malaysiska delarna är rikaste. Isaanbor brukar säga att Isaan är fattigast. I Roi Et sägs av Roi Et-borna att vara den fattigaste kommun i landet men jag har hört samma om flera andra städer. Det känns nästan att många Isaanbor överdriver om att vara fattigaste på samma vis som fiskare överdriver om fångstens storlek.

Det är klart att Thaksin valde fel väg i de malaysiska provinserna. Lösningen är givetvis sociala reformer och goda förhållanden med Malaysia. Det är lustigt för att de f.d. rikena i nord, nordöst och syd borde kunna gemensam sak och hävda sig mot den eftersatthet som de har drabbats av.

Vad menar du med ”mitt” parti? Jag har inget parti i Thailand. Thailändarna får själva bestämma över sitt land. Magrood familj är dessutom extremt uppblandade när det gällar inkomstnivåer och skjortfärg. Vi har även nära familjemedlemmar på en militärbas som beryktas vara ”röd”. Det är bäst att inte ta ställning. Jag tar dock ställning när det gäller överstatliga övergrepp mot demokratin. Hade det varit demokratiparti som vann valen men råkade ut för kupp, upplösningar, blodbad, osv. hade jag argumenterat på samma sätt som jag gör nu.

Jag tror inte att de södra provinserna straffas genom att styras att det parti som vinner valet. Den typ av krigsföring som Thaksin har fört är väl slut nu och regeringar ska ansvara för så mycket mer än tågbiljettpriser. Tvärtom brukar inte partier som får makt på annat sätt än direkta val inte behöver anstränga sig för att gynna majoriteten.

Hälsning

Svarten

Tyvärr har jag de papperna i Bangkok, jag är i Sverige just nu. Det var en undersökning från en NGO (Kanske någon FN organisation?) som konstaterade att de absolut fattigaste och mest eftersatta regionerna fanns i södra Thailand. Kanske Joints eller Wille kn bekräfta detta?

Lite av TRT taktiken var ju att upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir den ju till slut sanning. Som den att maffian försökte avrätta Thaksin för WOD med att spränga planet på Bangkoks flygplats. Trots att Boeing konstaterade att det var en överhettad generator som orsakade explosionen och att den faktiskt inträffade nära 2 år innan WOD inleddes så är det ju sanningen i TRT land.

Jag menade inte "ditt" parti på det viset utan generellt sättet som TRT och senare PPP straffade de provinser och områden som inte röstade på TRT/PPP på olika sätt. Detta med de subventionerade tågresorna är bara ett exempel. De fattade aldrig att man måste behandla alla lika ifall man hamnar i regeringsställning utan nöjde sig med att skämma bort drygt 50% av väljarna så att man lugnt kunde sitta kvar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har ju ofta påtalat det för mig obegripliga att svenskar med genomförd skolgång och uppväxt i ett fritt och demokratiskt land som Sverige som ofta har stött kampen mot militärregimer och förtryck i världen, väljer att tro att just i Thailand skulle det vara tvärtom mot övriga länder på jorden.

För enligt dom är det just militären, rojalisterna i PAD, och Bangkok eliten som står för demokrati och dom fattigas bästa i detta land, att samma människor har haft hundratals år på sig att förbättra för dom fattiga glömmer dom, man har istället använt dom som slavar och på senare tid som billig arbetskraft som har servat "eliten" krypande och bugande.

Och har man val i landet så begriper dom (före detta slavarna) fattiga i norr och nordost inte sitt eget bästa och då måste dom snälla i "eliten" ingripa och kuppa in sig själva igen och enligt en del svenskar så är detta både en demokratisk process och en välgärning som ska hjälpa landets fattiga, för mig går detta inte ihop riktigt.

Och jag är glad att vi inte har haft samma politiska veto rätt ifrån Adeln och "eliten" tillsammans med militären i Sverige, för då hade vi nog inte varit där vi är idag välfärdsmässigt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Det var nog värsta skitsnacket jag hört på länge

Vilken planet lever du på egentligen ?

Vaddå "För enligt dom är det just militären, rojalisterna i PAD, och Bangkok eliten som står för demokrati och dom fattigas bästa i detta land, att samma människor har haft hundratals år på sig att förbättra för dom fattiga glömmer dom, man har istället använt dom som slavar och på senare tid som billig arbetskraft som har servat "eliten" krypande och bugande"

Vilka personer är det som tycker så och med vilken demokratisk rätt bestämmer du att dom tycker så ?

Jag har då aldrig sett någon uttala sig om denna åsikt på MPR

Att inte stödja dina åsikter innebär INTE att man därigenom tycker som du beskriver ovan

Hur är din hjärna egentligen konstruerad som kan vräka ur sig sådana otroliga oförskämdheter mot andra personer

Den typen av argumentation strider mot alla demokratiska och humana metoder !!

Håll dig till att tala om vad du tycker så kan vi andra stå för vad vi tycker

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att det framgick att jag var ironisk att kalla folk för vara emot fattiga.

Jasså du skämtade? Jag är nämligen emot fattiga! :)

Förstår inte att man kan vara för fattiga. För vem vill vara fattig?

Själv vill jag helst att alla ska ha det ganska bra och att ingen ska vara fattig.

Visste inte att folk var för fattiga men det förklarar ju å andra sidan stödet för UDD. :)

Antar att det är för att man vill spela Allan, eller jesus, när man kommer till byn med lite

billiga presenter några månader om året. Får folk i byarna det bra så är ens små bidrag

kanske inte lika uppskattade längre och man får inte känna sig viktig.

Eller så blir levnadskostnaderna så höga att man inte längre har råd att vistas i byn längre perioder.

Och därför gör man allt för att leda dem i fördärvet genom att driva in dem i illvilliga organisationer som UDD. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jasså du skämtade? Jag är nämligen emot fattiga! :)

Förstår inte att man kan vara för fattiga. För vem vill vara fattig?

Själv vill jag helst att alla ska ha det ganska bra och att ingen ska vara fattig.

Visste inte att folk var för fattiga men det förklarar ju å andra sidan stödet för UDD. :)

Antar att det är för att man vill spela Allan, eller jesus, när man kommer till byn med lite

billiga presenter några månader om året.

Får folk i byarna det bra så är ens små bidrag

kanske inte lika uppskattade längre och man får inte känna sig viktig.

Eller så blir levnadskostnaderna så höga att man inte längre har råd att vistas i byn längre perioder.

Och därför gör man allt för att leda dem i fördärvet genom att driva in dem i illvilliga organisationer som UDD. :)

Hemma i Sverige gör ju Jultomten bara ett besök per år,

och trots sin korta närvaro så röner ju även han en viss uppskattning och dyrkan.

Mvh

S-M

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ånyo ett felaktigt och snedvridet inlägg från dig IL.

Du gör precis som en agitator, du skär ut ett snitt av en tidsperiod och använder det i din argumentation för att få gehör för din åsikt. Det är djupt fel och ohederligt. Du har visat detta en mängd gånger och jag har påpekat det.

Först; vi har i 100-tals inlägg debatterat frågan om denna regeringslegitimitet. Vi har här olika åsikter. Du får det att framstå som ett faktum att din åsikt är sanningen vilket den förstås inte är.

Hej

Jag har ju ofta påtalat det för mig obegripliga att svenskar med genomförd skolgång och uppväxt i ett fritt och demokratiskt land som Sverige som ofta har stött kampen mot militärregimer och förtryck i världen, väljer att tro att just i Thailand skulle det vara tvärtom mot övriga länder på jorden.

För enligt dom är det just militären, rojalisterna i PAD, och Bangkok eliten som står för demokrati och dom fattigas bästa i detta land, att samma människor har haft hundratals år på sig att förbättra för dom fattiga glömmer dom, man har istället använt dom som slavar och på senare tid som billig arbetskraft som har servat "eliten" krypande och bugande.

Du blandar ihop historia med nutid här.

1. Det senaste valet var korrekt genomfört. Att ett parti som inte fått ensam majoritet inte är med i en regering, det är just demokrati. Det har bildats en koalitionsregering.

2. Ja det är rätt att man haft 100-tals år på sig att förbättra villkoren. Med PM Abhisit så kan det äntligen ske. Thaksin påbörjade detta och nu skall det fortsätta.

"Billig arbetskraft"; tja allt är relativt. Jämfört med Kina, Vietnam. Laos etc så är den faktiskt inte billig.

Det där krypandet och bugandet håller jag helt med dig om; det borde upphöra snarast. Passar inte en modern nation som Thailand. Första gången jag kom i kontakt med det var dock i Malaysia så det verkar vara en mer utbredd tradition än bara Thailand. Hur som helst; den borde bort!

Och har man val i landet så begriper dom (före detta slavarna) fattiga i norr och nordost inte sitt eget bästa och då måste dom snälla i "eliten" ingripa och kuppa in sig själva igen och enligt en del svenskar så är detta både en demokratisk process och en välgärning som ska hjälpa landets fattiga, för mig går detta inte ihop riktigt.

Och jag är glad att vi inte har haft samma politiska veto rätt ifrån Adeln och "eliten" tillsammans med militären i Sverige, för då hade vi nog inte varit där vi är idag välfärdsmässigt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Ja jösses! det blir värre och värre...

vem var det som avslutade slaveriet i Thailand? UDD? Hur gick det till? Ledtråd; en viss kung.

Det låter som du är sur för att ditt parti inte sitter i regeringen. Det kallas för demokrati, innebärande att man kan skapa koalitionsregeringar (som Alliansen i Sverige eller den röd-gröna röran)

det finns massor av saker som skall förbättras, det är klart. Som du själc skrev; det har tagit 100-tals år att komma dit vi nu är. Nu skall förbättringarna accelereras.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/30/politics/Veeras-bail-appeal-granted-30134884.html

Veera släpps mot borgen, förbud att resa utomlands och att hålla/deltaga i några politiska möten.

Får se om han respekterar borgensvillkoren bättre denna gången?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/30/politics/Veeras-bail-appeal-granted-30134884.html

Veera släpps mot borgen, förbud att resa utomlands och att hålla/deltaga i några politiska möten.

Får se om han respekterar borgensvillkoren bättre denna gången?

Var det någon som uppvisade lite förnuft, samarbetsvilja och intresse för dialog så var det väl Veera. Kändes lite tryggare när han stod på scenen än vissa av de andra gaphalsarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det någon som uppvisade lite förnuft, samarbetsvilja och intresse för dialog så var det väl Veera. Kändes lite tryggare när han stod på scenen än vissa av de andra gaphalsarna.

Veera lämnade ju området efter meningsskiljaktigheter med de andra ledarna som förespråkade en mer våldsam väg. Nu provar Weng och Korkaew samma sak som Veera.

http://www.nationmultimedia.com/home/Weng-and-Kokaew-to-seek-bail-after-Veera-freed-30134901.html

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints!

Kul att du har hört av dig! Det känns att du inte skriver lika mycket nu när du har flyttat hem till Sverige.

Tack för genomgången av Thailands 1990-talspolitik. Den period var jag inte så insatt i; har bara skumläst. Jag är dock inte så säkert att demokratin då var bättre än innan kuppen. Jag tror inte riktigt på parlamentsval. Det finns så mycket korruption och egna intressen hos ledamöterna för att de helt och hållet skulle ta vara på befolkningens önskemål. Vidare det mest mellersta Thailand som de olika regeringarna satsade på. Isaan, norra Thailand och f.d. Pattani-riket förblev eftersatta.

Som jag skrev till Tallviking behövs tid för att utveckla en professionellt politisk miljö. Tyvärr har denna inkörningstid förlängts reellt pga. våldet från båda sidorna som följd av parlamentsvalet dec. 2008. Men jag tror på Thailand! Det känns att thailändare har lättare att förlåta än andra. Det var inte så länge att länder som Rumänien, Bulgarien, Polen, Grekland, Portugal, m.fl. styrdes av terrorregimer. Men idag verkar allt vara nästan glömt i dessa länder och den demokratiska processen rullar på!

Hej, Svarten!

Ännu roligare att du är tillbaks med förnyad energi. Det var alltför länge sedan tycker jag. Nu kommer lite mindre snälla kommentare om din replik :)

Vad som är demokrati är till viss del en smaksak. Om man anser att utbyggnad av elnätet är det samma som utveckling av demokratin så får man väl tycka det om man vill. Jag gör det inte. På samma vis sätter jag inga likhetstecken mellan ekonomisk utveckling och demokrati. Det finns alltför många avvikande exempel som falsifierar en sådan teori. Man behöver inte ens gå till Kina för att hitta sådana exempel utan det räcker med Thailand på 1980-talet då man gjorde ett gigantiskt ekonomiskt hopp. Det finns förvisso de som argumenterar för att man ska se till det ekonomiska främst och vänta med demokratin tills en viss ekonomisk välfärd nåtts innan man kan koncentrera sig på demokratifrågor.

Den gamla vanliga frågan som jag själv ställer mig är om thailändare verkligen är intresserade av demokrati utan det verkar mesta vara den ekonomiska biten som är av intresse. Inget som jag tänker kritisera dem för dock. När det gäller TRT så var ju det en ganska brokig skara individer med många varierande bakgrunder och intressen. Det fanns ju faktiskt gamla skogskommunister som var med och fick dra upp lite riktlinjer och komma med ideér. Men han som satt högst upp och regerade med hårdhanskarna på kan då inte visa upp någon sådan ideologisk bakgrund. Istället hade han helt andra intressen och mål. Demokrati var inget av dem. Det finns hur många bevis för det som helst och jag och andra har dragit upp dem gång på gång så en gång till känns inte speciellt meningsfullt.

Jag vet inte i vilken grad de olika delarna av Thailand var eftersatta men jag vet att oroligheterna i Patani blossade upp igen 2003 efter många år av fred och dialog. Vad är din förklaring till det?

Sedan så undrar jag vad du menar att du inte tror på parlamentsval? Ska man inte ha parlament och regeringar? För övrigt så använder sig Thailand av majoritetsval varav det senaste var år 2007.

Mvh

Joints

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag de papperna i Bangkok, jag är i Sverige just nu. Det var en undersökning från en NGO (Kanske någon FN organisation?) som konstaterade att de absolut fattigaste och mest eftersatta regionerna fanns i södra Thailand. Kanske Joints eller Wille kn bekräfta detta?

Jag saknar iaf sådana uppgifter men rent spontant känns det inte som om den fattigaste regionen finns i söder. När det gäller eftersatthet beror det nog på vilken måttstock man använder med det finns nog fog för att de södra provinserna anser sig mest felfördelade och orättvist behandlade under TRT-tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tjoff! Jag har "faktiskt!" följt tråden hela vägen och jag har bildat min egna uppfattning från de rödas sida och de gulas. Jag har lyssnat till min sambo som jag ser som en väldigt skärpt och utbildad tjej. Det jag framfört från alla dessa "diskussioner" om dom röda och gulas framfart, har faktiskt varit väldig lärorikt från alla er skribenter. Jag själv går efter det jag läst mig till och tagit till mig viss information från er alla.

Det jag kommit fram till är: Min underbara sambo som levt i Isaan nästan halva livet samt bott i Bangkok halva livet samtidigt pluggat på universitet i Bangkok. Tja, jag ska inte verkar som en messersmitmesser! Men iaf, den vändningen hon har gjort sen hon och jag blev ett par är förbannat skönt ovh se och uppleva! Från att verkligen tycka att Thaksin var väldigt bra för Thailand till att bara ha förakt mot honom är en resa som är helt fantastisk!

Men så säger hon det samma om dom om dom gula, efter lite information och samtal med hennes vänner i Thailand: summan är att, båda partierna suger k*k! Som dom flesta om man inte för blind p.g.a. den röda färgen så är det skit med Thaksin! Abhisit, är ju ett skämt enligt MIN sambo, en velande katoy som inte agerat eller kommit till skott med nåt han lovat. Detta är bara min och min sambos tankar om det hela thailändska politiska läget.

Sen om det är rätt eller fel?!? Tja, nog fan vet vi i västvärlden att nåt är åt helvete i Thailand, när det kommer till makthavare valda genom mutor eller what ever! Sonikt har varken dom röda eller gula ett jävla rätt! Bästa för Thailand hade varit... Om dom röda och gula försvunnit från jordens yta!?!?

Gejj-Powa! :mdr:

Felstavat och en miss med punkt eller så, det får ni fan leva med! :)

Tjåck dii!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/Chalerm-expects-govt-to-remain-in-office-until-Apr-30134962.html

Låter som om Chalerm planerar "Songkrahnupplopp part 3, the final battle" i och med att han förutspår att regeringen sitter kvar tills april 2011.

Redan nu börjar han dock att förhandla med koalitionspartierna han kan tänka sig att ha med i en PT regering. Bra för dem, de sitter i en win-win situation. Oavsett hur det går så sitter de i regeringsställning...

Fast frågan är hur intresserade PT är av ett val i december 2011 ifall de lyckas ta sig tillbaka till makten innan dess utan att passera valurnorna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/188888/the-bright-yellow-washing-detergent

Intressant inlägg från den "regeringskontrollerade" tidningen Bangkok Post.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

http://www.bangkokpo...shing-detergent

Intressant inlägg från den "regeringskontrollerade" tidningen Bangkok Post.

Instämmer, Bra Opinion-artikel från Bangkok Post.

Just nu , efter all kritik Abhisit fick för att ha bjudit in PAD ledarna, till ett möte i premiärministerbostaden,

tror jag att Abhisit behöver någon som visar att han och de gula PAD nationalisterna har olika åsikter.

Referingen Abhisit vill nu försöka visa att de står i mitten, mellan de Röda och de Gula PAD.

Kan vara bra för kommande valrörelse.

Detta kan vara en anledning till att artikeln inte censurerades.

Jag tror fortfarande att Abhisit ingår i den Gula maktgruppen under General Prem.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

eller så kan det var att den släpptes igenom bara för att alla ska tro att inte bara Thaksin/PTP/UDD kritiseras i media. "ALLA" vet ju att Bangkok Post är regeringens svar på Burmas "New Light of Myanmar" eller den gamla sovjetiska Pravda. sån vet ju alla.

Ungefär som att Thakisn/PTP/UDD ibland får rätt i domstolarna-då är det bara för att hålla skenet uppe om att domstolarna skulle döma opartiskt. Jodu, så är det säkert.

För det kan väl omöjligt vara så att Bangkok Post är en opartisk tidning som ser fel och brister på båda sidor?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/188955/thai-burma-border-closure-continues

Konstigt? Abhisit som var så jäkla bundis med juntan i Burma enligt vissa här, så låter han gränsen vara stängd och undanhåller i och med det en massa redan inräknade mutpengar till adel, militären och makteliten?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/188942/pm-looks-to-extend-relief-measures

Konstigt, all hjälp till de mest utsatta skulle ju försvinna så fort Demokraterna tog över?

Nu har de haft snart 20 månader på sig att avskaffa allt och göra om alla till trälar/slavar/livegna igen men så fortsätter de med hjälp och förmåner till dem, de talar till och med om att de ska öka deras löner och minska deras utgifter? Det kan väl inte stämma?

Nä tacka vet jag den förra regeringen som lovade kraftigt höjda minimilöner i valrörelsen men sedan när det kom till kritan gav fan i att höja några löner, tacka vet jag politiker som Samak och Chalerm, de vet hur man hanterar fattiga!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...