Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Joints och No Buzz. Vilka är faktafelen i artikeln om Suthep jag lade in från Wikipedia?

Var mina tidigare svar verkliga så svåra att tyda?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

No Buzz Alla anklagande och negativa skriverier från Abhisit,Suthep , Kasit mfl gula mot Thaksin,

Tar de upp något av det positiva Thaksin gjort?

No Buzz Är du enögd?

Joints och No Buzz. Vilka är faktafelen i artikeln om Suthep jag lade in från Wikipedia?

Jag vet egentligen bara en sak som man kan säga att Thaksin gjort bra och det var sjukvårdsreformen. Det övriga (One Product, One Tambon) mm har, vad jag kunnat läsa mig till inte givit någon effekt.

Tyvärr så komemr denna positiva sak i skymundan för den långa rad (långt som ett ösregn) av missdåd och korrupta saker han gjort.

Det var inga fel i inlägget i Wikipedia men jag tycker inte den som skrev det uppfyller de krav på opartiskhet mm som ställs där.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Serath,

Vilka är de spöken du jagar?

Bossej påstog att detta var en artikel, vilket vi opponerade oss mot.

Och nu gör du samma sak men vänder det mot oss?

Kom igen..

No Buzz Missar du inte ämnet vi diskuterar i denna tråd?

Krisen i Thailand.

Sedan om jag kallade det som skrivits om vicePM Suthep i Wikipedia för artikel eller notis eller faktaruta?

Snälla NoBuzz, Joints , Anders Bangkok. Läs igen, och berätta sedan för mig och Serath vilka sakfel innehåller

Wikipediaartikeln om Suthep?

Eller hänvisa till vad ni tidigare skrivit om detta,. Vi kan ha missat någon fakta om Suthep i era tidigare inlägg.

Nu avser jag sakfrågan.

Har Suthep som tidigare jordbruksminister, och nu som Abhisits vice PM, gjort det artikeln anklagar honom för?

Finns det något på Internet som avser hans försvar på anklagelserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej och Merlins.

Bossej använde begreppet "artikel" vilket i sammanhanget går att uttyda på två sätt. Antingen i sin ursprungliga betydelse

vilket ungefär motsvarar "publicerad text", eller i betydelsen wikipediasida eftersom wikipedia kallar sina sidor artiklar.

Jag, och uppenbarligen de felsta andra utgick från att Bossej använde ordet i sin ursprungliga betydelse och tyckte

att det var fel eftersom det som framgick inte höll de publicistiska krav som finns för att något ska kunna kallas "artikel".

Bossej och Merlins är fåniga

På samma sätt som ovanstående text inte heller hade kvalificerat sig till att kallas "artikel" om det var det enda som stog på

en wikipediasida med rubriken "Bossejs biografi".

Vidare.. om man länkar till en "artikel" och säger att den är "intressant" - varpå läsaren enbart ser ovanstående text så

får man nog räkna med en del kommentarer, även om det faktiskt skulle vara sant att både Bossej och Merlins var fåniga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack Anders Bangkok Du har min fulla respekt för ditt senaste svar avseende mitt inlägg från Wikipedia om Suthep

och min fråga om Thaksin

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ett datum för nyval inom 3-6 månader vara fastställt och som man även tänker hålla så skulle UDD:s krav på nyval inte vara lika tungt och många skulle nöja sig med detta. UDD skulle då kunna gå ut med att de lyckats få till ett nyval och de behöver inte tappa ansiktet direkt. Regeringen kan svara med att de inte följt UDD och deras krav om nyval inom 15 dagar och att Abhisit skall avgå och de skulle inte heller tappa ansiktet. Några fler samtal med gula eller röda skulle inte behöva hållas (om ingen av dem fortsätter att störa allmän ordning). För att få ett slut på kommande demonstrationer oavsett hur valet hålls måste man gå vidare med rättegångar mot både gula och röda och både ledare och våldsverkare. Det skulle inte vara bra om alla gick fria och det skulle inte heller vara bra om enbart en sida döms i rättegångarna.

Mer våld vill väl ingen ha eller hur är det med PAD och militären?

Jag tycker egentligen inte att regeringen ska hålla nyval för att gå UDD till mötes. Oavsett tappade, bortslängda eller fastlimmade ansikten.

Man kan lixom inte komma som storväxt baby till sandlådan, buffla runt och förstöra och kräva att alla andra ungar drar..

.. och sedan säga att det var de andra ungarna som ville ha våld eftersom de stannade kvar.

Om regeringen ska utlysa nyval så ska de göra detta av rätt anledningar. Anledningar som är skäliga för alla, eller en bekräftad majoritet,

och motiverade av demokratiska principer. INTE bara för att någon kräver detta - oavsett vem.

Så BORDE det vara, men kommer troligtvis inte att bli eftersom Thailand egentligen inte är redo för riktig demokrati eller för ett rättssamhälle.

Och eftersom alternativet då bara blir blod och våld får man väl utlysa nyval istället. Tyvärr.

Vad gäller själva situationen just nu så tror jag inte UDD accepterar nyval om 3-6 månader.

De kommer att vara kvar tills dess att regeringen avgår, utropar nyval omgående eller blir bortsopade av millitär.

De är för fanatiska för något annat och har för många våldsbesatta revolutionärer med i sin ledning.

Det har gått för långt för debatter, tror jag, tyvärr.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bifogar en bra video om dom röda ifrån Korat området gjord av CNN.

http://edition.cnn.c...hirt.cnn?hpt=C2

Mvh Isan Lover

Blev ledsen när jag såg den.

Den bild som förmedlas är:

"Thaksin betalade av mina skulder, nu är jag skyldig mer - därför vill jag ha tillbaka honom."

Men den visar också att det finns folk som åker av egna incitament och inte för att få betalt. Och det är bra.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker egentligen inte att regeringen ska hålla nyval för att gå UDD till mötes. Oavsett tappade, bortslängda eller fastlimmade ansikten.

Man kan lixom inte komma som storväxt baby till sandlådan, buffla runt och förstöra och kräva att alla andra ungar drar..

.. och sedan säga att det var de andra ungarna som ville ha våld eftersom de stannade kvar.

Om regeringen ska utlysa nyval så ska de göra detta av rätt anledningar. Anledningar som är skäliga för alla, eller en bekräftad majoritet,

och motiverade av demokratiska principer. INTE bara för att någon kräver detta - oavsett vem.

Så BORDE det vara, men kommer troligtvis inte att bli eftersom Thailand egentligen inte är redo för riktig demokrati eller för ett rättssamhälle.

Och eftersom alternativet då bara blir blod och våld får man väl utlysa nyval istället. Tyvärr.

Vad gäller själva situationen just nu så tror jag inte UDD accepterar nyval om 3-6 månader.

De kommer att vara kvar tills dess att regeringen avgår, utropar nyval omgående eller blir bortsopade av millitär.

De är för fanatiska för något annat och har för många våldsbesatta revolutionärer med i sin ledning.

Det har gått för långt för debatter, tror jag, tyvärr.

Jag tycker inte heller att regeringen skall ha nyval för att gå UDD till mötes. Jag tycker de skall ha nyval för att domstol bannlyst ett parti och en stor mängd politiker och att valet som genomfördes sitt därför inte gäller. Ledarna bakom UDD kanske inte accepterar 3-6 månader men UDD består av mer än ledare och kravet på nyval klingar inte lika starkt när det finns ett utsatt datum för nyval. Debatter var inte heller något jag föreslog.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag vet egentligen bara en sak som man kan säga att Thaksin gjort bra och det var sjukvårdsreformen. Det övriga (One Product, One Tambon) mm har, vad jag kunnat läsa mig till inte givit någon effekt.

Tyvärr så komemr denna positiva sak i skymundan för den långa rad (långt som ett ösregn) av missdåd och korrupta saker han gjort.

Det var inga fel i inlägget i Wikipedia men jag tycker inte den som skrev det uppfyller de krav på opartiskhet mm som ställs där.

Det finns faktiskt en del andra saker som Dr T’s regering uträttade,

vilket faktiskt gagnade det thailändska folket en hel del.

Det gäller hans stora satsning på att GSM och mobiltelefonin skulle byggas ut i hela landet.

Tidigare fanns det ett halvtaskigt NMT-nät som nyttjades av de rika som hade råd, men det var svindyrt att både ringa och att köpa en sådan där tegelstenstelefon att skryta med.

Vanliga människor var hänvisade till stationära telefoner i hemmet eller telefonkiosker. Men att försöka beställa en telefonlinje till huset innebar ofta jättelånga väntetider, och en hel del mutor hit och dit.

Detta statliga mut-monopol på telefonlinjer slog Thaksins reformer sönder,

vilket säkert gjorde några få servicefientliga stadstjänstemän sura,

men istället gladde satsningarna miljoner thailändska invånare.

Helt plötsligt hade ju kreti o pleti en egen mobiltelefon att kommunicera med,

och det var slut med krusandet och mutandet för att få en egen telefonlinje till huset.

Naturligtvis såg affärsmannen Thaksin till att det i slutändan blev en Win-Win situation

så att även det egna telecombolaget och dess aktieägare fick lön för mödan.

Kanske inte ett perfekt handlande av Dr T, men denna typ av hänsynstagande gör ju även våra egna politiker när de beslutar i olika frågor, för de vill ju inte själva förlora på reformer mm.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Blev ledsen när jag såg den.

Den bild som förmedlas är:

"Thaksin betalade av mina skulder, nu är jag skyldig mer - därför vill jag ha tillbaka honom."

Men den visar också att det finns folk som åker av egna incitament och inte för att få betalt. Och det är bra.

Hej

Just att visa att det finns vanligt folk som åker utan att få betalt och istället förlorar inkomster genom att demonstrera

är viktigt som motbild till bilden av betalda yrkesdemonstranter som regeringen för ut.

Sedan visar den ju hur populär Thaksin var eller är bland dessa människor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Just att visa att det finns vanligt folk som åker utan att få betalt och istället förlorar inkomster genom att demonstrera

är viktigt som motbild till bilden av betalda yrkesdemonstranter som regeringen för ut.

Sedan visar den ju hur populär Thaksin var eller är bland dessa människor.

Mvh Isan Lover

Jag tycker att man läser om hur populär Thaksin är bland de fattiga Isaanborna i nästan alla artiklar som publiceras i ämnet.

Så som motbild tycker jag inte filmen är speciellt revolutionerande.

Hur förs föressten "bilden av betalda yrkesdemonstranter" ut av regeringen? Har du några artiklar, eller videos, av regeringen som visar detta?

Om du har flera så är det naturligtvis bra, men bara en endaste en går också bra, om du inte hittar mer.

Att den uppfattningen sprids på farangforum, och av olika grupperingar i samhället, är en sak. Men av regeringen?

Om du inte har filmer eller artiklar som påvisar detta, så tycker jag att du kanske kan visa dig vuxen nog att återta det påståendet tills vidare.

Sedan tycker jag att bilden av hans popularitet, så som den visas i filmen, är överdriven om den ska spegla uppfattningen i Isaan.

Nog att han är populär, det finns inga tvivel om, men det finns också väldigt många som inte håller honom så högt som videon visar.

I Isaan.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

IL.

har det inte bekräftats här på MPR bland annat genom Willes bilder att det finns många barn i demonstrationståget?

Hur lämpligt det är att släpa med sig barn till en demonstration kan man ju fundera över, barnen är där nog inte av fri vilja utan det är snarare deras föräldrars vilja.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det här kan mycket riktigt bli värre, dom röda och militären står ju mot varann och nu ökar ju risken för att dom gula

också ska blanda sig i leken.

Så regeringen spelar ett högt och farligt spel genom att inte utlysa nyval, jag är förvånad att dom inte redan har insett

att det är det enda alternativet för att undvika mer våldsamheter.

Mvh Isan Lover

Eller så har dom insett att ett paniknyval skapar en hel rad nya problem som kan vara mycket svåra att hantera och kan drabba betydligt fler och värre än nuvarande situation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

IL.

har det inte bekräftats här på MPR bland annat genom Willes bilder att det finns många barn i demonstrationståget?

Hur lämpligt det är att släpa med sig barn till en demonstration kan man ju fundera över, barnen är där nog inte av fri vilja utan det är snarare deras föräldrars vilja.

Ang oansvariga föräldrar.

-Ja självklart vore det bättre att föräldrarna lämnade in barnen för passning

hos landets väl utbyggda barnomsorg under tiden som föräldrarna vill demonstrera och vara "dumma".

Ropen skalla – Dagis för alla! :whistle::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang oansvariga föräldrar.

-Ja självklart vore det bättre att föräldrarna lämnade in barnen för passning

hos landets väl utbyggda barnomsorg under tiden som föräldrarna vill demonstrera och vara "dumma".

Ropen skalla – Dagis för alla! whistle.gifcrazy.gif

Man tycker kanske att föräldrar med barn gamlingar och andra svaga/utsatta grupper kanske skall fundera lite mer på var de placerar sig med tanke på vad som utspelades förra veckan i demonstrationsområdet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang oansvariga föräldrar.

-Ja självklart vore det bättre att föräldrarna lämnade in barnen för passning

hos landets väl utbyggda barnomsorg under tiden som föräldrarna vill demonstrera och vara "dumma".

Ropen skalla – Dagis för alla! whistle.gifcrazy.gif

Uppenbar karmapopulism.. du får nog försöka vara liiiite subtilare. :)

Landet har nämligen en otroligt väl fungerande barnomsorg i.o.m sina nära familjerelationer.

Så det är nog inga som helst problem att lämna ungarna hos "jaai" eller någon annan.

Precis som man annars gör bland de fattiga på landet.

Fast det kände du kanske inte till? whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL.

har det inte bekräftats här på MPR bland annat genom Willes bilder att det finns många barn i demonstrationståget?

Hur lämpligt det är att släpa med sig barn till en demonstration kan man ju fundera över, barnen är där nog inte av fri vilja utan det är snarare deras föräldrars vilja.

Hej

Enligt mig är det fullständigt självklart att kvinnor och barn ska kunna vara med och demonstrera i alla länder som säger

sig vara demokratiska, men däremot är det väldigt tveksamt om man ska använda militärt våld mot demonstranter som äventyrar

medborgarnas liv oavsett kön och ålder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det fullständigt självklart att kvinnor och barn ska kunna vara med och demonstrera i alla länder som säger

sig vara demokratiska, men däremot är det väldigt tveksamt om man ska använda militärt våld mot demonstranter som äventyrar

medborgarnas liv oavsett kön och ålder.

Mvh Isan Lover

Det är inte alls tveksamt. Självklart ska man inte använda våld mot demonstranter "som äventyrar medborgarnas liv oavsett kön och ålder.".

Men, man ska som demonstrationsledare inte heller uppmana folk att gå utför ett stup om detta "äventyrar medborgarnas liv", oavsett kön och ålder.

Och om demonstrationsledarna ändå gör detta, så är det myndigheters skyldighet att försöka rädda folk. Eller hur: smile.gif

Problemet är ju att ledarna står i mitten och gömmer sig bakom allt folk. Det hade varit mycket lättare om de haft mod att gått längst fram, som förkämpar för sin övertygelse.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Enligt mig är det fullständigt självklart att kvinnor och barn ska kunna vara med och demonstrera i alla länder som säger

sig vara demokratiska, men däremot är det väldigt tveksamt om man ska använda militärt våld mot demonstranter som äventyrar

medborgarnas liv oavsett kön och ålder.

Mvh Isan Lover

IL,

Skulle du ta med din mamma/svarmor samt dina barn till en demonstration dar du vet:

- att det finns bevapnade vakter

- att samma demonstration forra aret sparade ut i allmanna kravaller med doda som foljd

- att demonstranterna under flera dagar i foljd begatt valdshandlingar mot polis/militar utan respons fran dem i enbart syfte att provocera

- att i en situation med tusentals manniskor pa liten yta kravs det ytterst lite for att skapa kaos. I vilken gamla och barn ar extra sarbara.

- osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det fullständigt självklart att kvinnor och barn ska kunna vara med och demonstrera i alla länder som säger

sig vara demokratiska, men däremot är det väldigt tveksamt om man ska använda militärt våld mot demonstranter som äventyrar

medborgarnas liv oavsett kön och ålder.

Mvh Isan Lover

Hmmm, skulle du ta med dig ditt barn till en demonstration ens i Sverige som har som mål att störta regeringen och provocera fram en reaktion från polisen genom att fullständigt skita i var och när du har tillstånd att demonstrera bara för att demonstranterna söker konfrontation.

Du är myndig och kan ta dessa beslut, och dess konsekvenser, men du ska fan inte utsätta ditt barn för fara genom din egen egoism!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är inte alls tveksamt. Självklart ska man inte använda våld mot demonstranter "som äventyrar medborgarnas liv oavsett kön och ålder.".

Men, man ska som demonstrationsledare inte heller uppmana folk att gå utför ett stup om detta "äventyrar medborgarnas liv", oavsett kön och ålder.

Och om demonstrationsledarna ändå gör detta, så är det myndigheters skyldighet att försöka rädda folk. Eller hur: smile.gif

Hej

Kan du förklara lite närmare hur den här medborgerliga räddningsaktionen där regeringen har begärt hjälp av militären ska

gå till?

Och är du verkligen säker på att det blir en hjälp för medborgarna och inte en katastrof?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Själv skulle jag inte ta med mig mina barn på en demonstration

som kan urarta lite när som helst, men enligt de bilder som har

publicerats så tycks hela familjer i tre generationer varit på plats.

Om nu röda mormor och farmor också sitter där och tuggar betel och vifter med

röda fotklappor så kanske det inte finns någon kvar i byn att lämna ungarna till?

NoBuzz behöver inte vara orolig att jag ska snika till mig några karmapoäng

för mitt "halvroliga" och lite retsamma kommentar.

Kanske ungarna har en dämpad effekt på viljan hos soldaterna att öppna eld?

Hoppas det i så fall, för jag vill inte se några döda hos vare sig de röda eller de grönklädda.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...