Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej NoBuzz!

Viktigt påpekande där! Skribenterna har inte koll då de borde ha skrivit:

"... the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva, which was not elected by a fair process, promised ..."

i stället!

Hälsning

Svarten

Nej... dom borde ha skrivit

"... the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva, elected after a debated turnaround by coalition partners, promised ..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Stämmer detta IsanLover?

Är du blind som NoBuzz påstår?

Kunde du inte frågat det i ett PM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde du inte frågat det i ett PM?

Men snälla NoBuzz, hur ska han kunna läsa ett PM om han är blind? :crazy:

Du har ju påstått det så då är det väl sant för du ljuger väl aldrig?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla NoBuzz, hur ska han kunna läsa ett PM om han är blind? :crazy:

Du har ju påstått det så då är det väl sant för du ljuger väl aldrig?

Semantik verkar uppenbarligen inte vara ett antal medlemmars starkare sidor. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns det faktiskt en hel del här på MPR som hävdar, med hänsyn till att PPP blev "största" parti. Du har dock inte använt den argumenteringen, men har kanske svepts med ibland de som hävar att det är så?

Ett stort problem som jag ser det är att mandaten är knutna till personen, inte partiet. Det bäddar för att parlamentariker "köps" över ifall de hoppar av och byter till ett annat parti eller om deras parti av någon anledning upplöses. Upplöses partiet så borde med logikens rätt även mandaten bli ogiltiga och därmed tvingas man att hålla ett nyval om ett större parti löses upp.

Det finns olika metoder att motverka valfusk i de flesta länder, inget är kanske så speciellt lyckat. PPP skulle givetvis inte fått ställa upp i valet efter att Samak slog fast att det var Thaksins parti och han bara var en nominee. Efter det sköt deras siffror i höjden. Då var Thaksin fortfarande i landsflykt, misstänkt men inte dömd för korruptionsbrott i Ferdinand Marcos klass. Skulle Ferdinand Marcos fått ställa upp i valet efter EDSA revolutionen? Antingen själv eller genom en nominee? Sedan dess har Thaksin dömts för korruptionsbrott. Som försvar brukar det framföras att "alla" minsann köper röster i Thailand och det är en tradition i stil med Songkhran som bör bevaras och försvaras.

Nix, har inga rapporter och utredningar att bifoga just nu då jag ligger i hängmattan på semestern, men om du inte tar illa upp så skulle jag vilja veta hur du tycker man ska göra med en premiärminister som gör följande:

Tar med ägande, både statligt och privat, kontroll över all media. De som inte kan köpas hotas till tystnad så att de inte ska undersöka premiärministern/regeringens förehavanden.

Straffar de provinser som inte röstade på hans parti.

Startar ett krig mot brott där 2300 personer skjuts ihjäl utan rättegång.

Startar ett krig mot en religiös minoritet i landet.

Ändrar lagar till förmån för sitt familjeföretag.

Ger 3 miljarder i bistånd till en diktatur för att de ska kunna köpa telekomtjänster av hans familjeföretag.

Hotar att invadera ett grannlands huvudstad efter att ambassaden stuckits ibrand.

Listan kan göras lång...

Men genom dessa handlingar så tycker jag att man diskvalificerat sig från att få leda Thailand i framtiden.

Hej MaiChai!

Det är mycket möjligt att jag har missat inlägg där skribenter har skrivit att de tror att ett parti ska regera bara det vinner. Jag har inte skrivit här på ett tag! Det är klart att det inte fungerar så. Det händer ofta även inom vår union att vinnarpartiet inte lyckats bilda koalition och att bollen ges till näststörsta parti. Österrike och Belgien är viktiga exempel!

Om en politiker begår ett brott ska denna åtalas i en rättvis rättegång. Finnes politikern skyldig ska denne förbjudas att delta i politiken och ersättas. Väljarkåren som valde fram politikerns parti ska inte straffas. Hur sjukt är det att straffa miljontals väljare för vad Thaksin har gjort och sedan låta Thaksin fly och leva ett fritt liv i utlandet? Vem bryr sig om vad som händer med ett parti som ska ersätta ett parti som har upplösts? Det är ju inte demokratiskt från början att lösa upp ett parti för att hämnas vad en individ har gjort? Har du något exempel att på ett land som betraktas vara demokratiskt som straffar en dryg minoritet av sina invånare för vad en person har gjort?

Tycker du förresten att samtliga män i Sverige ska straffas för vad Anders Eklund har gjort samtidigt som han tillåts att fly till utlandet?

De exempel som du ger avspeglar inte direkt en duglig ledare. Men återigen varför straffa befolkningen för vad en individ har gjort? Thaksin ska givetvis dömas för dessa brott om det finns tillräckligt bevis.

Det är förresten många partier i världen som borde löses upp enligt dig i sådant fall för att de har gjort samma saker i din lista, m.m. Som exempel borde ju kommunisterna i Italien ta makten då Berlusconi har anklagats för korruption samt för att lagstifta för att gynna sig själv. USA borde enligt bli partilös för det enorma militära stödet till de blodiga krigen mot narkotikakartellerna i Latinamerika samt för den nästan oavbrutna krigsföringen mot resten av världen i över 110 år!

Hälsning

Svarten

Ändrades av Surin P3
citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej... dom borde ha skrivit

"... the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva, elected after a debated turnaround by coalition partners, promised ..."

Alldeles riktigt NoBuzz!

Så slarvigt de är i Washington men vi i Sverige brukar inte direkt hylla amerikanernas utbildningsnivå! :crazy:

De har förresten glömt en mycket liten detalj i texten. Den borde ha skrivits på följande vis:

"... the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva, elected after a debated turnaround by coalition partners - a turnaround caused by the coalition parties not having any choice because the earlier governing party had been dissolved (It isn't easy to continue a coalition with a party that does not exist!), promised ..."

Ha det gott! :wai:

Svarten

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt NoBuzz!

Så slarvigt de är i Washington men vi i Sverige brukar inte direkt hylla amerikanernas utbildningsnivå! :crazy:

De har förresten glömt en mycket liten detalj i texten. Den borde ha skrivits på följande vis:

"... the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva, elected after a debated turnaround by coalition partners - a turnaround caused by the coalition parties not having any choice because the earlier governing party had been dissolved (It isn't easy to continue a coalition with a party that does not exist!), promised ..."

Ha det gott! :wai:

Svarten

Aha.. det fanns alltså inga andra alternativ än demokraterna eftersom regeringspartiet blivit upplöst?

Tur att man har så låg utbildningsnivå att man hela tiden lär sig något nytt. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.. det fanns alltså inga andra alternativ än demokraterna eftersom regeringspartiet blivit upplöst?

Tur att man har så låg utbildningsnivå att man hela tiden lär sig något nytt. ;)

Hej NoBuzz!

Nu kan jag hjälpa dig även om jag har ännu mindre utbildning då jag känner mig ju som familjemedlem hemma i byn i Isaan.

Jo det fanns andra alternativ:

1. Föreslå en mycket lite minoritetskoalition med de ännu mindre partierna.

2. Bilda koalition med det några dagars gamla partiet Peua Thai som inte har fått en enda röst under det senaste direktvalet, inte har någon som politisk erfarenhet, inte har något valprogram samt inte på något sätt får likna varken PPP eller TRT!

Valfriheten för parlamentsmedlemmarna var alltså faktiskt lite större än deras kollegor i Nordkorea!

Hör gärna av dig för flera lektioner!

Hälsning!

Khon Lao Dam

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyval om 5 månader???

Bara en gissning från min sida efter att jag läst att Regeringen skall ge gratis el till "fattiga" de närmaste 6 månaderna, fria buss- och tåg-resor blir det också...

Luktar Thaksintaktik, erbjuda lite för att vinna mycket alltså.

Bara mina tankar... http://Pattaya-times.com/a6027-free-electricity-train-and-bus-fares-for-six-months

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nej inte general, men en överste eller löjtnant eller nåt liknande.

Han satt visst i ett stabs tält och fick en M79 i tältet.

Olycksfall i arbetet kan man säga.

Antar att hans familj får bra ersättning till skillnad från alla andra familjer som fick någon dödad.

Olycksfall i arbetet? Utsätts militär för beskjutning av terrorister så skall det kallas för "olycksfall i arbetet"?? Detta uttalande säger en del om din ståndpunkt.

Läs gärna dagens nation

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/16/national/Red-guard-fugitive-Surachai-nabbed-on-terrorism-ch-30133861.html

Det finns mycket intressant. Bla.:

" Surachai reportedly told police he was a close aide to MajGeneral Khattiya for many years and served as a trainer in the "King Thaksin warriors" for eight years.

He also reportedly admitted he was one of the "men in black" who launched M79 grenades at a Lumpini police flat on May 15 and that he fired an M16 rifle at a security checkpoint at the Saladaeng intersection on May 8, when two officers were killed."

" MajGeneral Khattiya planned and commanded every attack, Surachai said, but he declined to say how many people were involved. Surachai also reportedly said MajGeneral Khattiya took him and other "men in black" to undergo weapons and tactical training in Taiwan, Panurat said."

Detta är de fredliga, dansande demonstranter du mfl hänvisar till? De orskade "olycksfallet i arbetet" för översten.

Jag har just träffat en vän här i Bangkok. I det område där han bor (riktigt rött) så hittade han och andra en hel del tomhylsor i området. Sannolikt 5,56 (M16 motsv) Dessa har sannolikt skjutits av de röda (du vet de fredliga, dansande)

Så mycket för ditt "olycksfall i arbetet"

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Måne Du vet att Ingenting är otänkbart i Thailand. Läste någonstans att det kunde vara någon som ville hämnas på denna löjtnant, kanske Seh Daeng eller någon annan.

Oavsett tycker jag inte att detta ger generalernas prickskyttar rätt att döda ,eller skadeskjuta, ett stort antal obeväpnade demonstranter.

Ingen av de träffade demonstranterna had något militärt vapen i sin hand,

Du försöker uppenbarligen med "om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så blir den sann"

Det finns faktiskt en hel del vittnen som påstår att det till stor del var dessa svartklädda män som sköts folk. Jag tror faktiskt inte det finns en enda bild där man ser en militär skjuta någon.

Jag tror att säkerligen sköpts en del terrorister av militären men gör dig själv tjänsten att inte framstå som för enfaldig genom att generellt påstå att det var militär som sköt alla döda/skadade. det vet varken du eller jag.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyval om 5 månader???

Bara en gissning från min sida efter att jag läst att Regeringen skall ge gratis el till "fattiga" de närmaste 6 månaderna, fria buss- och tåg-resor blir det också...

Luktar Thaksintaktik, erbjuda lite för att vinna mycket alltså.

Bara mina tankar... http://Pattaya-times...-for-six-months

MVH Tommy

Håller med. Tycker också att det stinker lite.

Men det är klart.. bättre att de fattiga får något, än inget alls. Eller hur Bossej & IL?

Han är nog en bra kille den där Abhisit ändå.

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Eller från Kuwait???? Ytterligare en åsikt från en individ. Jag och Buzzen kanske skall skriva något där och sedan ange det kommande från "Washington"?

Skärpning!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Eller från Kuwait???? Ytterligare en åsikt från en individ. Jag och Buzzen kanske skall skriva något där och sedan ange det kommande från "Washington"?

Skärpning!

Hej AndersBkk Ja de flesta politiska artiklar i Washington post och övriga dagstidningar är skrivna av

`en individ ` men därefter godkända av redaktionen och Ansvarig utgivare.

Väntar med spänning på att du eller Buzzen får ett inlägg publicerat at Washington Post.

Med era kraftiga högervinklingar har jag mycket svårt att tro att ni kommer att lyckas, men Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Olycksfall i arbetet? Utsätts militär för beskjutning av terrorister så skall det kallas för "olycksfall i arbetet"?? Detta uttalande säger en del om din ståndpunkt.

Läs gärna dagens nation

http://www.nationmul...h-30133861.html

Det finns mycket intressant. Bla.:

" Surachai reportedly told police he was a close aide to MajGeneral Khattiya for many years and served as a trainer in the "King Thaksin warriors" for eight years.

He also reportedly admitted he was one of the "men in black" who launched M79 grenades at a Lumpini police flat on May 15 and that he fired an M16 rifle at a security checkpoint at the Saladaeng intersection on May 8, when two officers were killed."

" MajGeneral Khattiya planned and commanded every attack, Surachai said, but he declined to say how many people were involved. Surachai also reportedly said MajGeneral Khattiya took him and other "men in black" to undergo weapons and tactical training in Taiwan, Panurat said."

Detta är de fredliga, dansande demonstranter du mfl hänvisar till? De orskade "olycksfallet i arbetet" för översten.

Jag har just träffat en vän här i Bangkok. I det område där han bor (riktigt rött) så hittade han och andra en hel del tomhylsor i området. Sannolikt 5,56 (M16 motsv) Dessa har sannolikt skjutits av de röda (du vet de fredliga, dansande)

Så mycket för ditt "olycksfall i arbete

Hej igen Anders i Bankkok. Du kan väl inte anklaga hela den röda fredliga folkrörelsen, från norra Thailand och Isaan, som uppgår till hundratusentals människor, för det våld mot regeringssoldaterna som utfördes av en liten grupp svartklädda soldater ledda av Seh Daeng.

Generalernas prickskyttar skadesköt, eller dödade över 1000 protesterande människor i Bangkok.

Ingen av dem tillhörde den lilla svartklädda terroristgruppn

Ingen av de dödade/skadade hade militära vapen.

Klart övervåld från soldaternas sida.

Att rivaliserande grupper soldater beskjuter varandra med M16 innebär väl inte att regerings soldaterna har rätt att skjuta vilt in bland de fredliga demonstranterna som man gjorde?

Bland de dödade fanns sjukvårdare, journalister,

ungdommar mfl som använde sin lagliga rätt att delta i demonstrationer.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag tror faktiskt inte det finns en enda bild där man ser en militär skjuta någon.

Anders Bankkok

Inte många vågar fotografera regeringssoldater som skjuter skarpt mot demonstranter?

Skulle du våga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med era kraftiga högervinklingar har jag mycket svårt att tro att ni kommer att lyckas, men Lycka till!

Kan du ge några exempel på sådana högervinklingar och varför de just är "höger"? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej igen Anders i Bankkok. Du kan väl inte anklaga hela den röda fredliga folkrörelsen, från norra Thailand och Isaan, som uppgår till hundratusentals människor, för det våld mot regeringssoldaterna som utfördes av en liten grupp svartklädda soldater ledda av Seh Daeng.

Generalernas prickskyttar skadesköt, eller dödade över 1000 protesterande människor i Bangkok.

Ingen av dem tillhörde den lilla svartklädda terroristgruppn

Ingen av de dödade/skadade hade militära vapen.

Klart övervåld från soldaternas sida.

Att rivaliserande grupper soldater beskjuter varandra med M16 innebär väl inte att regerings soldaterna har rätt att skjuta vilt in bland de fredliga demonstranterna som man gjorde?

Bland de dödade fanns sjukvårdare, journalister,

ungdommar mfl som använde sin lagliga rätt att delta i demonstrationer.

Käre Bosse

Läs igenom vad du skrivit en gång till. Först "det har flitigt här dementerats, påståtts och antytts att dessa svartklädda män, det är regeringssoldater som vill skapa kaos. Jag noterar att du äntligen skriver att dom var ledda av Seh Daeng. Ett steg mot insikt!

Skadesköt eller dödade 1000 människor???? Räknar du in de soldater som dog/skadades också? Alla dom gjorde sitt jobba men det var kanske ytterligare "olycksfall i arbetet"?

Åhhh!! Det var rivaliserande grupper soldater som besköt varandra? Intressant vinkling! Det skulle betyda att vissa av dessa rivaliserande grupper fanns i s.k. röda områden utan att dom som bodde där såg dem. Det där är bara fantasier från dig. Se istället att det faktiskt var militanta element av de fredliga, dansande ockupanterna!

Inse att det fanns och fortfarande finns militanta element inom de röda och dom har skadat eller dödat många människor.

Ingen idé att förneka detta längre.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Käre Bosse

Läs igenom vad du skrivit en gång till. Först "det har flitigt här dementerats, påståtts och antytts att dessa svartklädda män, det är regeringssoldater som vill skapa kaos. Jag noterar att du äntligen skriver att dom var ledda av Seh Daeng. Ett steg mot insikt!

Skadesköt eller dödade 1000 människor???? Räknar du in de soldater som dog/skadades också? Alla dom gjorde sitt jobba men det var kanske ytterligare "olycksfall i arbetet"?

Åhhh!! Det var rivaliserande grupper soldater som besköt varandra? Intressant vinkling! Det skulle betyda att vissa av dessa rivaliserande grupper fanns i s.k. röda områden utan att dom som bodde där såg dem. Det där är bara fantasier från dig. Se istället att det faktiskt var militanta element av de fredliga, dansande ockupanterna!

Inse att det fanns och fortfarande finns militanta element inom de röda och dom har skadat eller dödat många människor.

Ingen idé att förneka detta längre.

Nämt tidigare, men värt att upprepas..

Ett flertal av våra anställda såg från obehagligt nära håll även hur poliser sköt mot millitären utanför Lumpini Park.

Millitären besvarade givetvis elden från poliserna. Senare fick våra anställda hjälp/beskydd att fly från arbetsplatsen av millitären. Tom den mest "röde" av våra anställda tog avstånd från den millitanta röda klanen efter fått skydd av millitären.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämt tidigare, men värt att upprepas..

Ett flertal av våra anställda såg från obehagligt nära håll även hur poliser sköt mot millitären utanför Lumpini Park.

Millitären besvarade givetvis elden från poliserna. Senare fick våra anställda hjälp/beskydd att fly från arbetsplatsen av millitären. Tom den mest "röde" av våra anställda tog avstånd från den millitanta röda klanen efter fått skydd av millitären.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej Stjp8729!

Vad bra att Tom är som 99% av de "röda"! Våld hjälper ju knappast i kampen för att valvinnande partier ska få regera om de lyckas bilda koalition!

Hälsning!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Håller med. Tycker också att det stinker lite.

Men det är klart.. bättre att de fattiga får något, än inget alls. Eller hur Bossej & IL?

Han är nog en bra kille den där Abhisit ändå.

:)

Röstfiske! Tror att han bara försöker hjälpa sin partikamrat inför fyllnadsvalet i Bankkok i slutet av juli

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders Bankkok

Inte många vågar fotografera regeringssoldater som skjuter skarpt mot demonstranter?

Skulle du våga?

Jag såg en videoreportage som en BBC reporter har gjort inifrån militärens läger natten innan massakern avslutades. Reportern stod mellan thailändska soldater som sköt liveskott i mörket åt allt som rörde på sig på flera hundra meters avstånd. :wai:

Hälsning!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

"Skadesköt 1000 personer" var har du fått dessa siffror ifrån?

Vad jag vet så skadades uppemot 1000 personer i upploppen men långt ifrån alla hade skottskador?

Har du annan information?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Kan du ge några exempel på sådana högervinklingar och varför de just är "höger"? :)

Benämningen Höger-Vänster inom den politiska diskussionen började i slutet av 1700-talet

i Frankrike, i samband med Franska Revulutionen.

Frankrike hade då liknande samhällsproblem som Thailand har idag.

På den tiden fanns inte de moderna politiska ideologierna.

Med höger avser man då De som vill bevara de gamla systemen, och kritiserar/bekämpar kraftigt

dem som vill förändra.

När det gäller diskussionen i denna tråd har det ju framgått tydligt att du NoBuzz, MaiChai,

AndersBankkok och SurinP3 och några till vinklar i stort sett alla era inlägg utifrån ett Högerperspektiv.

Får väl då passa på att erkänna erkänna att jag vinklar mina inlägg utifrån ett vänsterperspektiv, dvs

stödjer dem som vill förändra och demokratisera de gamla politiska systemen i Thaland, och införa

Likhet inför lagen.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...