Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Det har de väl redan gjort? Just in case..Thai them khaeng

Nytt parti på G?

Lyckas de med vad PPP misslyckades 2008 nämligen att hålla ordning på alla fåren i skocken så kommer makten fortfarande att ligga kvar hos demokraterna, Det blir till en Phyrrusseger för PT, demokraterna upplösta och ombildade samt att deras "marionetter" behåller makten.

I det scenariot så är jag övertygad om att PT splittras, det är redan många olika fraktioner som är missnöjda med att stå utanför pengarna och skulle de misslyckas ta makten trots att det ledande regeringspartiet upplöses så kommer det att hoppas av från PT tills det bara blir Jatupoirn kvar..

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Lyckas de med vad PPP misslyckades 2008 nämligen att hålla ordning på alla fåren i skocken så kommer makten fortfarande att ligga kvar hos demokraterna, Det blir till en Phyrrusseger för PT, demokraterna upplösta och ombildade samt att deras "marionetter" behåller makten.

I det scenariot så är jag övertygad om att PT splittras, det är redan många olika fraktioner som är missnöjda med att stå utanför pengarna och skulle de misslyckas ta makten trots att det ledande regeringspartiet upplöses så kommer det att hoppas av från PT tills det bara blir Jatupoirn kvar..

Ja vi får verkligen hoppas att de misslyckas med att hålla sina fårskallar i schack. Jag tror det vore bra om både PT och demokraterna försvann ut i periferin. Ingen av dem, tror jag, står för någon som helst vilja till förnyelse och reformation som jag tror behövs för att lyfta landet och de förfördelade medborgarna.

Vissa, ingen nämnd ingen glömd, tycks tro att Abhisit står för någon slags förnyelse och är en ny typ av politiker i Thailand. Vad har ni fått det ifrån? Kan någon som känner sig träffad förklara? Har jag missförstått honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt kopplingen till Thai them khaeng, vad menas?

Jag såg att ett parti har eller precis skulle registreras i det namnet. Jag undrar om det inte var i en ledare hos BP. Jag ska se om jag hittar den igen.

Min länk

Här var den. Visserligen förnekas det men va f-n, det passar rätt bra.

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan Takki har vi aldrig haft denna tråd

Thaksin: a populist or an all powerful dictator?

Thaksin’s election, which some consider legitimate despite the buying of votes and the “grants” skillfully distributed (1 million THB per village) the day before the second election, would never have been accepted in a genuinely democratic country

http://Thailand-business-news.com/politics/19284-thaksin-a-populist-or-an-all-powerful-dictator/

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan Takki har vi aldrig haft denna tråd

Thaksin: a populist or an all powerful dictator?

Thaksin’s election, which some consider legitimate despite the buying of votes and the “grants” skillfully distributed (1 million THB per village) the day before the second election, would never have been accepted in a genuinely democratic country

http://Thailand-business-news.com/politics/19284-thaksin-a-populist-or-an-all-powerful-dictator/

Duger att torka sig i arslet med. Möjligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger att torka sig i arslet med. Möjligen.

Printa ut på mjukt papper så inte Takki ger dig skavsår

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt kopplingen till Thai them khaeng, vad menas?

http://www.nationmultimedia.com/home/Thai-Khemkhaeng-ready-to-welcome-Democrats-30133667.html

http://www.nationmultimedia.com/home/Thai-Khemkhaeng-Party-registered-Sodsri-30133664.html

http://www.nationmultimedia.com/home/No-back-up-party-for-Democrats-Suthep-30133646.html

Förnekas visserligen av Suthep men nog ser det ut som om man krattat manegen?

Frågan är hur de röda reagerar om demokraterna "överlever" igenom Thai Khem Kaeng partiet? Det faktum att de använder sig av exakt samma metod som PPP och PT tidigare gjort lär ju inte medel-Somchai förstå?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att ett parti har eller precis skulle registreras i det namnet. Jag undrar om det inte var i en ledare hos BP. Jag ska se om jag hittar den igen.

Min länk

Här var den. Visserligen förnekas det men va f-n, det passar rätt bra.

http://www.nationmul...s-30133667.html

http://www.nationmul...i-30133664.html

http://www.nationmul...p-30133646.html

Förnekas visserligen av Suthep men nog ser det ut som om man krattat manegen?

Frågan är hur de röda reagerar om demokraterna "överlever" igenom Thai Khem Kaeng partiet? Det faktum att de använder sig av exakt samma metod som PPP och PT tidigare gjort lär ju inte medel-Somchai förstå?

Där ser man vad man missar när man inte hänger med. :)

Tack för länkar och info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att följa vallagar och konstitutionen var ohyggligt viktigt när TRT och PPP blev upplösta. Nu är det helt plötsligt inte så bra med tanke på landet politiska stabilitet.

Om Demokraterna inte döms efter samma standard - vad kan det vara startskottet på?

Jag hade enorma problem med legitimiteten i upplösningarna då och skulle ha det igen men demokraterna måste dömas efter samma mall för att inte cementera principen om olikhet inför lagen.

Målet handlar ju om Demokraterna och knappast om eventuella folkrörelser och demonstrationer så det resonemanget följer jag inte riktigt med i.

Nä precis det är det ju jag försöker få vissa herrar att inse. Det är partiet demokraterna och deras representanter och inga "gula politiker" det gäller

Jag håller helt med om att alla skall behandlas lika men jag är också rädd för vilken situation som uppstår om hela det demokratiska partiet förbjuds eller upplöses i dagslöget

Då uppstår lite av ett politiskt "vakum" som kan locka fram alla möjliga obehagliga reaktioner

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att följa vallagar och konstitutionen var ohyggligt viktigt när TRT och PPP blev upplösta. Nu är det helt plötsligt inte så bra med tanke på landet politiska stabilitet.

Om Demokraterna inte döms efter samma standard - vad kan det vara startskottet på?

Jag hade enorma problem med legitimiteten i upplösningarna då och skulle ha det igen men demokraterna måste dömas efter samma mall för att inte cementera principen om olikhet inför lagen.

Målet handlar ju om Demokraterna och knappast om eventuella folkrörelser och demonstrationer så det resonemanget följer jag inte riktigt med i.

Hej

Håller med dig, och själv tror jag att det nu nästan är viktigare än någonsin att samma mall används för samtliga partier, jag tror att dom demokratiska skadorna och förtroendet för rättssystemet blir mer eller mindre oreparerbara om såna här uppenbara brott skulle tillåtas av en part i landets politiska konflikt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det skulle också bevisa hur otroligt fel du, IL & Co haft i era världsfrånvända och fanatiska spekulationer om

hur rättsväsendet är manipulerat av de onda jävlarna i gula dräkter. ( vilket i er värld typ är alla som inte är röda :))

Dessutom skulle det ge trovärdighet till domstolarna inför domar mot Thaksin som terrorist etc.

Eller kommer domstolarna helt plötsligt vara styrda av andra spökgulingar då? :)

Är du riktigt säker på att det är vad du vill? :)

Hej

Du har helt rätt skulle detta brott inte bestraffas så måste väl även dom största försvararna av Thailands rättssystem på MPR kasta in handduken.

Och visst skulle trovärdigheten öka lite om lagen följs i detta fall, det måste även jag medge.

Så utfallet i detta rättsfall är oerhört viktigt även om det bara blir en ny demokratisk regering med andra personer.

Åtminstone för alla som tror på demokrati och rättstaten som system.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

På något sätt verkar Demokraterna mer "homogena" i sin sammansättning, alltså inte fullt så fraktionsbaserat som till exempel PT.

Jag tror de döms i domstolen men deras parlamentariker som inte bannlyses går till Thai Khem Kaeng partiet. Koalitionspartierna är då igen de som avgör var makten ligger, iallafall fram tills fyllnadsvalet. De som riskerar att bannlysas kommer i de flesta fallen från starka fästen för Demokraterna och de lär inte ha några problem med att bli återinvalda med en nominee under TKK´s flagga. Förmodligen en försvagad regering, men den sitter kvar om de kan hålla koalitionspartnerna nöjda.

Ifall koalitionen svänger och det blir en PT ledd koalition, är det någon som tror på ett nyval inom 6 månader?

Jag är till och med tveksam till att de skulle vilja hålla det ordinarie valet i november/december 2011 ifall de kom till makten nu utan hitta allehanda skäl och orsaker att flytta på det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar att avvakta och se vad domstolens utslag blir. Ingen av oss här är nog tillräckligt insatta i hur bevismaterialet ser ut. 9000 sidor behöver inte betyda att det är vattentätt. Sedan vet jag inte inom vilka ramar domstolen kan döma, om man finner partiet skyldigt, eller man man överhuvud taget kan döma. Kan lagar gälla retroaktivt?

Hur lång tid tar det innan en dom faller? Fallet påskyndades som bekant av att en viss på flykt varande Arisaman trängde in i EC och hotade bränna byggnaden m m.

Är man skyldiga skall man helt klart dömas enligt de lagar och den konstitution brottet begicks under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wall Street Journal kritisk till Abhisits "försoningsplan", i själva verket en fördröjningstaktik menar tidningen. Diverse utredningar tillsätts samtidigt som de röda förföljs: fortsatt undantagstillstånd råder i Bangkok och 18 andra provinser, hundratals rödtröjor hålls i förvar. Oppositionens radiostationer, websajter och bankkonton har stängts ner resp frusits.

All of this adds up to a country slipping back toward army-backed, elitist rule, not one moving toward "reconciliation," as Mr. Abhisit professes. Thais aren't looking for grand plans; they want truly representative democracy. It's been almost four years since the military overthrew the democratically elected government of former leader Thaksin Shinawatra. Mr. Thaksin's party has since been banned and two subsequent pro-Thaksin leaders were toppled by courts and street protests. Anti-Thaksin protestors weren't prosecuted, yet the army put down the red-shirt supporters with lethal force. Ordinary Thais can be forgiven for thinking the system isn't fair.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wall Street Journal kritisk till Abhisits "försoningsplan", i själva verket en fördröjningstaktik menar tidningen. Diverse utredningar tillsätts samtidigt som de röda förföljs: fortsatt undantagstillstånd råder i Bangkok och 18 andra provinser, hundratals rödtröjor hålls i förvar. Oppositionens radiostationer, websajter och bankkonton har stängts ner resp frusits.

Njae.. det bidde lite fel där. :)

Den artikel du länkat till är ett läsarinlägg och en åsikt yttrad av en prenumerant i avdelningen "opinions" på deras site.

Och av skräpåsikterna att dömma skulle det inte förvåna mig om en viss Tony Hedges kanske var avsändare. :)

Det finns andra - liknande inlägg - skrivna av andra prenumeranter eller utomstående skribenter.

T.ex http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703580104575361681061165058.html som är skriven samma dag av en skribent vid namn Davis Streckfuss som bor i Kon Kaen.

Jag kanske skulle skriva en artikel jag med. :)

WSJ är alltså inte alls kritisk och vad "tidningen" menar framkommer inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Bangkok Post har en ny videoservice som i ett "ironiskt" tonläge kommenterar

thailändska nyheter och det politiska läget i landet.

Gillar man inte politik så kan man alltid ägna lite munter skadeglädje åt

den ena programledarens dåliga uttal i engelska,

vilket han inte tycks vara medveten eller särskilt bekymrad om. ;)

Med andra ord så kan var och en få roa sig på sitt eget lilla vis .

http://www.bangkokpost.com/multimedia/vdo/186157/Morning-Focus-Wednesday-14-2010-Part-1

http://www.bangkokpost.com/multimedia/vdo/186158/Morning-Focus-Wednesday-14-2010-Part-2

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Wall Street Journal kritisk till Abhisits "försoningsplan", i själva verket en fördröjningstaktik menar tidningen. Diverse utredningar tillsätts samtidigt som de röda förföljs: fortsatt undantagstillstånd råder i Bangkok och 18 andra provinser, hundratals rödtröjor hålls i förvar. Oppositionens radiostationer, websajter och bankkonton har stängts ner resp frusits.

Den "journalist" som skrivit detta verkar missat att de gulas ledare faktiskt står under åtal, vilket de rödas ledare också gör. De gula för händelserna hösten 2008 och de röda för händelserna under songkrahn 2009. Sedan har de rödas ledare medan de var frisläppta mot borgen lyckats med att ännu en gång skapa kaos och blodiga upplopp i Thailand. Därför sitter de inlåsta nu utan att få möjlighet till att frisläppas mot borgen då de tidigare visat att de inte klarar av att hantera borgensförtroendet.

Kan det vara någon från Amsterdam & Peroff som ligger bakom?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae.. det bidde lite fel där. :)

Den artikel du länkat till är ett läsarinlägg och en åsikt yttrad av en prenumerant i avdelningen "opinions" på deras site.

Och av skräpåsikterna att dömma skulle det inte förvåna mig om en viss Tony Hedges kanske var avsändare. :)

Det finns andra - liknande inlägg - skrivna av andra prenumeranter eller utomstående skribenter.

T.ex http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703580104575361681061165058.html som är skriven samma dag av en skribent vid namn Davis Streckfuss som bor i Kon Kaen.

Jag kanske skulle skriva en artikel jag med. :)

WSJ är alltså inte alls kritisk och vad "tidningen" menar framkommer inte.

Fair enough, jag trodde att "opinion" var något liknande en ledarsida men så var alltså inte fallet. Fel av mig att påstå att WSJ anser något. Men - misstänker att vilka prenumeranter som helst inte kommer till tals på dessa sidor. Urvalet kan spegla något om tidningens linje, om nu det i sig är intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En mindre grupp med omkring 50 röda trotsade undantagstillståndet och utförde en mindre demonstration på Rajprasong intersection som dom utropade till en historisk plats "People have been killed here!" och "The military shot people!", och man uppmanade folk att inte glömma vad som skett på denna plats, och att dom som dödade människorna fortfarande inte har straffats.

Polisen bevakade demonstrationen men grep ingen av dom röda.

Mvh Isan Lover

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/12/politics/Sombat-reds-stage-flash-protest-30133548.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Småbönderna från Thailands landsbyggd kommer tillbaka, men utan röd T-shirt

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/186282/farmers-threaten-to-surround-govt-house

Märkligt att inte ens böndernas hjälte brydde sig om dem?

The debt-stricken farmers have called for help for 20 years, but the government has failed to address and settle their problem”, Mr Prayuth said.

Det är nog inga som helst problem för dem att demonstrera, så länge de inte bygger ett fort, beväpnar sig till tänderna och bränner ner Bangkok så lär regeringen lyssna på dem och erbjuda den hjälp som är möjlig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det är nog inga som helst problem för dem att demonstrera, så länge de inte bygger ett fort, beväpnar sig till tänderna och bränner ner Bangkok så lär regeringen lyssna på dem och erbjuda den hjälp som är möjlig.

Hej MiaChai Det hoppas jag också.,

men samma sak kan hända igen om regeringen Abhisit väljer att slå ner demonstrationerna med soldater och skarpladdade vapen som man gjorde, men misslyckades med, i Bangkok den 10 april.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MiaChai Det hoppas jag också.,

men samma sak kan hända igen om regeringen Abhisit väljer att6 slå ner demonstrationerna med soldater och skarpladdade vapen som man gjorde den 10 april.

Kommer de med avsikten att demonstrera fredligt, utan vapen och våldsamheter finns det ju ingen som helst anledning att använda polis/militär mot dem, eller hur?

Tror till och med att de skulle kunna få "extra" mycket hjälp från regeringen just för att bevisa för andra grupperingar att man faktiskt kan uppnå det man utger sig för att söka om man bara agerar inom demokratins spelregler. En chans för regeringen att visa att man faktiskt kan uppnå det man vill med fredliga medel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det är nog inga som helst problem för dem att demonstrera, så länge de inte bygger ett fort, beväpnar sig till tänderna och bränner ner Bangkok så lär regeringen lyssna på dem och erbjuda den hjälp som är möjlig.

Mai Chai I ditt inlägg ovan missade du att nämna att de röda byggde ett fort mm efter det att soldaterna den 10 april gått till anfall och dödat ett stort antal demonstranter vid Ban Fah Bridge i Bangkok.

Denna gång hoppas jag att regeringen inte beordrar generalerna och soldaterna att skjuta skarpt mot demonstranterna.

De säger att de bara blir ca 10.000 bönder som demonstrerar i Bangkok på måndag.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...