Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Svar till Tallvikingen

Inom politiken, liksom i många andra sammanhang, blir det lätt så att om man

trasslar in sig i de små detaljerna, tappar man ofta de övergripande perspektiven.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Svar till Tallvikingen

Inom politiken, liksom i många andra sammanhang, blir det lätt så att om man som du,

trasslar in sig i de små detaljerna, tappar man ofta de övergripande perspektiven.

Eller som du att man inte klarar av fakta utan skarvar som man vill för att få ens egen logik att gå ihop när verkligheten inte riktigt stämmer överrens med ens egen uppfattning

All diskussion skall bygga på fakta så långt det över huvud tagen är möjligt för att vara vettig och realistisk

Lite fakta = Lite förtroende

Att likställa 2 folkrörelser med politiska partier (som finns långt mer än 2 st av) är extremt fel

Ungefär som att säga att ALLA inom LO är socialdemokrater

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

OK , din lilla fakta detalj i inlägg nr 8200 ovan , håller jag med dig om, men

jag kan inte se att den har någon som helst betydelse när det gäller diskussionen om kollektiv bestraffning av politiker

i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer helt med ovanstående, men

Nu har vi två större grupper , de röda och de gula, som sedan ett antal år kämpar mot varandra om den politiska makten i Thailands

parlament.

Thailand har sedan 2007 , efter militärkuppen, en lag om kollektiv bestraffning av politiker. Tror inget annat land har en sådan lag.

Denna lag har tillämpats två eller tre gånger mot de röda, som just nu har ca 150 av sina politiker, på parlamentsnivå, avstängda från att delta i val i fem år.

Detta har gynnat Abhisit, eftersom han sannolikt inte skulle ha kommit till makten om de 150 röda toppolitikerna inte varit bannade.2008.

Puea Thai tog 2009 upp med Abhisit att man ville ändra denna lag, men detta avslogs av regeringen Abhisit.

Moral contra egenintresse igen om de skulle vilja ändra denna lag nu.

Denna mfl lagändringar bör, forhoppningsvis, tas upp till diskussion snabbt av det nya parlamentet efter nästa val.

Problemet är att valet kommer längre och längre bort. Glöm inte att nuvarande regering har mycket att vinna på att inget val hålls alls eller dröjer väldigt länge. Därför måste de röda skita i att det är orättvist och snabbt gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att valet kommer längre och längre bort. Glöm inte att nuvarande regering har mycket att vinna på att inget val hålls alls eller dröjer väldigt länge. Därför måste de röda skita i att det är orättvist och snabbt gå vidare.

Hängde inte med rilktigt där på slutet hur du menar ?

Och vilket/vilka partier som skulle tjäna på ett tidigt nyval spekuleras det villt om. Jag är väldigt osäker på vilket. det kan mycket väl vara så att Demokraterna skaffat sig en massa anhängare när de röda visade sitt rätta jag under demonstrationerna i Bangkok men vilket parti som tjänar på ett tidigt nyval lär vi inte få reda på förrän efter valet isåfall

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Problemet är att valet kommer längre och längre bort. Glöm inte att nuvarande regering har mycket att vinna på att inget val hålls alls eller dröjer väldigt länge. Därför måste de röda skita i att det är orättvist och snabbt gå vidare.

Tror aldrig att de röda kommer att som du säger ´`skita i att det är orättvist`

En av grunderna i deras kamp mot `de Gula` är just att kämpa mot orättvisorna

bla när lagarna tillämpas olika dvs mot de röda, men inte mot de gula. s.k . Double standard.

Om De röda skulle ` skita i att det är orättvist` tror jag inte de skulle få många röster.

Själv tror jag att det blir nyval, eller militärkupp, i Thailand före nästa sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK , din lilla fakta detalj i inlägg nr 8200 ovan , håller jag med dig om, men

jag kan inte se att den har någon som helst betydelse när det gäller diskussionen om kollektiv bestraffning av politiker

i Thailand.

Nej just det. Kollektiv bestraffning av politiker i olika PARTIER har absolut inget att göra med gula eller röda utan enbart berör sådant som hänt och gjorts inom regeringen och inom det egna partiets verksamhet

Inte vad de röda eller gula gör på gatorna i Bangkok

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror aldrig att de röda kommer att som du säger ´`skita i att det är orättvist`

En av grunderna i deras kamp mot `de Gula` är just att kämpa mot orättvisorna

bla när lagarna tillämpas olika dvs mot de röda, men inte mot de gula. s.k . Double standard.

Om De röda skulle ` skita i att det är orättvist` tror jag inte de skulle få många röster.

Själv tror jag att det blir nyval, eller militärkupp, i Thailand före nästa sommar.

Nyval tror nog jag också på men vem skulle militären göra en kupp mot isåfall ?

Abhisit som är militärens "marionett" ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nej just det. Kollektiv bestraffning av politiker i olika PARTIER har absolut inget att göra med gula eller röda utan enbart berör sådant som hänt och gjorts inom regeringen och inom det egna partiets verksamhet

Inte vad de röda eller gula gör på gatorna i Bangkok

Men Tallviking Den fråga som blivit aktuell avser ev. kollektiv bestraffning av 41 Gula politiska ledare, i Abhisits parti, för att det av åklagarna nu anklagas för att olagligt ha tagit emot 258.000.000. baht från ett börsföretag ,TPI Polona , under en valrörelse.

Om de döms skyldiga säger nuvarande lag att partiet skall upplösas och styrelsen banlysas i fem år. Bla Abhisit och Suthep.

Detta har ingenting att göra med ``vad de röda eller gula gör på gatorna i Bangkok`` som du hänvisar till ovan.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Tallviking Den fråga som blivit aktuell avser ev. kollektiv bestraffning av 41 Gula politiska ledare, i Abhisits parti, för att de av åklagarna nu anklagas för att olagligt ha tagit emot 258.000.000. baht från ett börsföröretag TPI Polona.

Detta har ingenting att göra med ``vad de röda eller gula gör på gatorna i Bangkok`` som du hänvisar till ovan.

Demokraterna är ett parti i regeringen, De gula är en folkrörelse på gatorna, till stor del i Bangkok

Märker du skillnaden ?

"41 Gula politiska ledare i demokratiska partiet" blir väldigt fel.

Med din logik kan man fråga vilka röda partier det var som demonstrerade på gatorna i Bangkok enligt dig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Tallviking

Enligt min mening ingår Abhisit, Suthep , Kasit mfl både i regeringspartiet och i `De gula`.

och jag hoppas att minst 41 Gula blir avstängda i fem år om domstolen finner partiet skyldigt,

eftersom detta skulle visa att denna domstol är rättvis, vilket är viktigt för framtiden.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hängde inte med rilktigt där på slutet hur du menar ?

Och vilket/vilka partier som skulle tjäna på ett tidigt nyval spekuleras det villt om. Jag är väldigt osäker på vilket. det kan mycket väl vara så att Demokraterna skaffat sig en massa anhängare när de röda visade sitt rätta jag under demonstrationerna i Bangkok men vilket parti som tjänar på ett tidigt nyval lär vi inte få reda på förrän efter valet isåfall

Jag menar att om PT ansluter sig till Abhisits plan för försoning så synar man hans kort. Om han är den demokrat, som han själv och en del här hävdar, så blir det svårt att fördröja ett val med hedern i behåll. Vem som skulle vinna ett sådant val kan man inte veta men då har folket åtminstone fått säga sitt och förhoppningsvis respekteras resultatet. (Naiv? Javisst kan man väl få vara det ibland när man är 1000 mil bort i trygga Sverige ;) )

Att tro Abhisit inte har något med de gula att göra verkar lite naivt TV. Att PT är rött råder det heller inga tvivel om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nyval tror nog jag också på men vem skulle militären göra en kupp mot isåfall ?

Abhisit som är militärens "marionett" ??

Om domstolen finner Abhisits parti skyldigt blir partiet upplöst, liksom de röda TRT och PPP blev tidigare.

Detta borde leda till att regeringen Abhisit faller, och nyval utlyses om ingen kan bilda ny regering.

Är dock tveksam till om den nye ÖBn och övriga generaler tillåter nyval i denna situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om domstolen finner Abhisits parti skyldigt blir partiet upplöst, liksom de röda TRT och PPP blev tidigare.

Detta borde leda till att regeringen Abhisit faller, och nyval utlyses om ingen kan bilda ny regering.

Är dock tveksam till om den nye ÖBn och övriga generaler tillåter nyval i denna situation.

OK. Så militärkupp är bara aktuell om Demokraterna upplöses och nyval utlyses ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Den frågan skickar vi till MaiChai, som har bra källor inom den thailändska militärmakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Tallviking

Enligt min mening ingår Abhisit, Suthep , Kasit mfl både i regeringspartiet och i `De gula`.

och jag hoppas att minst 41 Gula blir avstängda i fem år om domstolen finner partiet skyldigt,

eftersom detta skulle visa att denna domstol är rättvis, vilket är viktigt för framtiden.

Jo att det är din mening har nog framgått tydligt men det är knappast något fakta som går att härleda

Och jag förmodar att du menar att 41 Demokrater skall bli avstängda för 41 personer i en folkrörelse kan knappast bli avstängda för politiskt arbete i 5 år

Snarare att de avstängda blir mer aktiva i den gula folkrörelsen efter en avstängning eftgersom ingen domstol kan förbjuda en person att vara aktiv i en folkrörelse och dom eventuella lagöverträdelserna skedde under partiet. Inte folkrörelsen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att om PT ansluter sig till Abhisits plan för försoning så synar man hans kort. Om han är den demokrat, som han själv och en del här hävdar, så blir det svårt att fördröja ett val med hedern i behåll. Vem som skulle vinna ett sådant val kan man inte veta men då har folket åtminstone fått säga sitt och förhoppningsvis respekteras resultatet. (Naiv? Javisst kan man väl få vara det ibland när man är 1000 mil bort i trygga Sverige ;) )

Att tro Abhisit inte har något med de gula att göra verkar lite naivt TV. Att PT är rött råder det heller inga tvivel om.

Ok. Det var så jag trodde också och jag håller nog med där

Men att allt för hårt koppla 2 folkrörelser med minst 7 partier kan vara väldigt förrädiskt. Ungefär lika krångligt som när LO och Sossarna likställs

Finns massor med LO-medlemmar som röstar på andra partier och till och med aktiva i andra partier som är medlemmar i LO

De gula och röda jag möter här nere är inte över huvud tagen kopplade mot några partier och eftersom partierna byter namn och form titt och tätt är de inte helt logiskt vilket till del lförlkarar svårigheterna att genomföra ett nyval. Man kan ju sällan rösta på samma parti två val i rad för dom finns inte kvar så länge :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Precis min åsikt också !!

Att kasta ut Demokraterna just nu efter de oroligheter som varit med en massa glöd som fortfarande "pyr" i leden skulle nog vara startskottet till något riktigt obehagligt.

Lugnet i Thailand är just nu väldigt bräckligt och minsta lilla kan dra igång oroligheterna igen

Att följa vallagar och konstitutionen var ohyggligt viktigt när TRT och PPP blev upplösta. Nu är det helt plötsligt inte så bra med tanke på landet politiska stabilitet.

Om Demokraterna inte döms efter samma standard - vad kan det vara startskottet på?

Jag hade enorma problem med legitimiteten i upplösningarna då och skulle ha det igen men demokraterna måste dömas efter samma mall för att inte cementera principen om olikhet inför lagen.

Målet handlar ju om Demokraterna och knappast om eventuella folkrörelser och demonstrationer så det resonemanget följer jag inte riktigt med i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den frågan skickar vi till MaiChai, som har bra källor inom den thailändska militärmakten.

Tack för förtroendet, men just nu har jag semester i Sverige och har inte pratat så mycket med mina kontakter inom militären på senaste tiden. Men snart ska jag träffa en bra källa här i Sverige.

Det många verkar glömma är att Demokraterna kan snickra ihop Demokraterna 2.0 på en kafferast om de blir upplösta, precis som PPP blev PT i december 2008. Det är bara de 41 åtalade som förlorar sin plats i parlamentet som ska ersättas med ett fyllnadsval, är det i områden där Demokraterna är starka bör det inte vara några problem för dem att behålla regeringsmakten om än med nya friontfigurer. Kan Demokraterna 2.0 hålla bättre ordning på sina parlamentariker än vad PPP klarade av så bör en eventuell upplösning av Demokraterna inte betyda så mycket mer än att deras B och C-lag får träda in istället med de bannysta på traditionellt thaivis som drar i trådarna bakom kulisserna.

Sen härhör sig den här affären från en 5-6 år tillbaka i tiden och jag tror inte ens att Abhisit var partiledare då? Men satt han i vad som motsvarar Verkställande utskottet så lär han också bli bannlyst.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Tallviking

Enligt min mening ingår Abhisit, Suthep , Kasit mfl både i regeringspartiet och i `De gula`.

och jag hoppas att minst 41 Gula blir avstängda i fem år om domstolen finner partiet skyldigt,

eftersom detta skulle visa att denna domstol är rättvis, vilket är viktigt för framtiden.

Det skulle också bevisa hur otroligt fel du, IL & Co haft i era världsfrånvända och fanatiska spekulationer om

hur rättsväsendet är manipulerat av de onda jävlarna i gula dräkter. ( vilket i er värld typ är alla som inte är röda :))

Dessutom skulle det ge trovärdighet till domstolarna inför domar mot Thaksin som terrorist etc.

Eller kommer domstolarna helt plötsligt vara styrda av andra spökgulingar då? :)

Är du riktigt säker på att det är vad du vill? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar Ja. Men förtroendet för denna domstol, som skulle öka kraftigt efter en ev upplösning av det gula regeringespartiet, gäller enligt min mening inte kollektivt för alla domstolar, utan för just denna domstol, Konstitutions domstolen,

men ett mycket viktigt steg för Thailand.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Det många verkar glömma är att Demokraterna kan snickra ihop Demokraterna 2.0 på en kafferast om de blir upplösta, precis som PPP blev PT i december 2008.

Det har de väl redan gjort? Just in case..Thai them khaeng

Nytt parti på G?

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förtroendet, men just nu har jag semester i Sverige och har inte pratat så mycket med mina kontakter inom militären på senaste tiden. Men snart ska jag träffa en bra källa här i Sverige.

Det många verkar glömma är att Demokraterna kan snickra ihop Demokraterna 2.0 på en kafferast om de blir upplösta, precis som PPP blev PT i december 2008. Det är bara de 41 åtalade som förlorar sin plats i parlamentet som ska ersättas med ett fyllnadsval, är det i områden där Demokraterna är starka bör det inte vara några problem för dem att behålla regeringsmakten om än med nya friontfigurer. Kan Demokraterna 2.0 hålla bättre ordning på sina parlamentariker än vad PPP klarade av så bör en eventuell upplösning av Demokraterna inte betyda så mycket mer än att deras B och C-lag får träda in istället med de bannysta på traditionellt thaivis som drar i trådarna bakom kulisserna.

Sen härhör sig den här affären från en 5-6 år tillbaka i tiden och jag tror inte ens att Abhisit var partiledare då? Men satt han i vad som motsvarar Verkställande utskottet så lär han också bli bannlyst.

Abhisit var partiledare när det begav sig så han åker med när partiet upplöses.

Jag tror att det är vad som kommer att hända och tycker att det är bra.

Ser gärna fler upplösningar oftare och snabbare framöver.

Synd om Abhisit kanske men, som du skriver, så tar han nog en rådgivande roll i kulisserna när tvångsvilan inträder.

Tror inte heller att han kommer att gnälla om otillbörlig påverkan eftersom han verkar hysa tilltro till rättsmaskineriet.

Till skillnad från hybrisfjantarna inom UDD och PAD

Link to comment
Dela på andra sajter

Abhisit var partiledare när det begav sig så han åker med när partiet upplöses.

Jag tror att det är vad som kommer att hända och tycker att det är bra.

Ser gärna fler upplösningar oftare och snabbare framöver.

Synd om Abhisit kanske men, som du skriver, så tar han nog en rådgivande roll i kulisserna när tvångsvilan inträder.

Tror inte heller att han kommer att gnälla om otillbörlig påverkan eftersom han verkar hysa tilltro till rättsmaskineriet.

Till skillnad från hybrisfjantarna inom UDD och PAD

Snacka om att du spelar med höga insatser :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att du spelar med höga insatser :)

Höga? Det kanske kan uppfattas så av de som köpt myterna med allehanda uppdiktade orättvisor.

Själv tycker jag att de är ganska säkra satsningar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...